Stelling: Wedstrijd ruiters houden paarden vaker op stal?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Stelling: Wedstrijd ruiters houden paarden vaker op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:44

Ibbel schreef:
Geen paard wordt sloom van zon en frisse lucht.

Dat is dus precies wat ik bedoel.

Wat ik wel denk, is dat een paard tevreden wordt en daardoor prettig in de omgang wanneer hij regelmatig in de zon en in de frisse lucht komt. Maar dat is heel wat anders. Knipoog

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:45

Ik snap prima dat niet iedereen de keus heeft om paarden dag en nacht buiten te zetten. En in genoeg gevallen helemaal geen mogelijkheid.

Maar de keuze van een pensionstal/manege heb je ook zelf in de hand.

Ik ben zelf ook in eerste instantie op zoek gegaan naar een weiland voor mijn knol, en vond toevallig een mooie stal met veel "luxe" maar vooral veel weidegang.

Maar om bij mijn paard te komen zit ik toch wel 25 min. in de auto en dan moet ik ook nog terug. Ik had 'm ook dichterbij kunnen stallen maar dan had ik weer in moeten boeten aan weidegang.

Ik wil niet zeggen dat je overal maar makkelijk aan genoeg weidegang komt, ik heb zelf in Rotterdam gewoond. En weet er alles van. Maar ook daar is er met genoeg inventiviteit en soms ook het opgeven van "luxe" en misschien langere reistijd qua weidegang nog best wat mogelijk. Je moet alleen goed zoeken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:47

runningkawa schreef:
Maar waar ik in dit topic op stuite waren de rare woorden als
Hij moet werken ipv luieren in de stal (denk dat ze in de stal namelijk meer luieren dan in de wei)

Hij is niet meer aan het been bij teveel weidegang (nou dan kan ik zeggen, sleutel maar wat aan jezelf, want dat ligt niet aan weidegang)

Hij word te dik (nou zorg dan voor een kale wei, of een mondkap, of ff wei en de rest buiten in zand als je eigenlijk graag je paard buiten wilt hebben of harder trainen Lachen )

Ik heb geen zin hem uit de wei te halen (nou van honderd meter lopen ga je niet dood, is zelfs goed )

Ja, van dat soort argumenten word je niet erg vrolijk. Het enige dat ik kan denken is dan: ik hoop dat ik in mijn volgende leven geen paard van een dergelijke eigenaar word.

De mijne staan iig 24 uur per dag in de wei, en een vette wei ook nog, en ik rijd er gewoon klasse III endurance mee, zonder problemen. Maar dat zal dan wel aan mij liggen.... Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:48

runningkawa schreef:
Maar waar ik in dit topic op stuite waren de rare woorden als
Hij moet werken ipv luieren in de stal (denk dat ze in de stal namelijk meer luieren dan in de wei)

Hij is niet meer aan het been bij teveel weidegang (nou dan kan ik zeggen, sleutel maar wat aan jezelf, want dat ligt niet aan weidegang)

Hij word te dik (nou zorg dan voor een kale wei, of een mondkap, of ff wei en de rest buiten in zand als je eigenlijk graag je paard buiten wilt hebben of harder trainen Lachen )

Ik heb geen zin hem uit de wei te halen (nou van honderd meter lopen ga je niet dood, is zelfs goed )

Dat zijn dus idd die non-argumenten waar ik op doel.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:48

Jeetje wat gaat het trouwens hard hier Haha! . Ik kwam er maar niet tussen.

Ik heb wel tig keer op verzenden moeten drukken, en iedere keer kreeg ik de melding: er is minstens 1 nieuw bericht...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:50

Wat denk je wat er hier moet gebeuren in het natte peel gebied??
Daar kun je ook niet zomaar alles buiten gooien
Daar zullen voorzinigen voor getroffen moeten worden.
En als ik dan de prijzen van de randstad hoor, dan is het schandalig dat er wel achterberg bodems te vinden zijn op elke hoek, maar een geen droge paddock.
Dat moet er echt wel vanaf kunnen voor zoveel euro's per klant per maand.
Maar idd, dan is het veel wekr, elke dag paardje binnen en buiten zetten

(arme pensionhouders hier in de buurt, al worden die met weide ook steeds zeldzamer door de vele mensen die het zelf niet meer willen. Verward )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:52

irri hè, had ik straks ook al
Toch eens vragen of dat er niet vanaf gesloopt kan worden, domme functie

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:53

Heel erg irri ja.

Vooral als je halverwege pagina 8 wilt reageren en er pas ruim op pagina 9 opkomt Haha!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 21:12

Overigens merk ik echt wel aan mijn paard als hij vind dat hij naar buiten wil. Hij is blij als hij 's ochtends weer de wei in mag maar heeft er ook geen enkel bezwaar tegen als je hem weer binnen gaat halen.
's winters staat hij zelf na 1 minuut al te drammen om weer naar binnen te mogen (bij slecht weer)

Zolang hij blij is, voel ik me niet schuldig over de uren die hij op stal doorbrengt.

(ehm ik heb duw ook last van al die snelle reacties)

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 21:14

Ik vind dat het waar is, ja. En ik doe het zelf ook.

Ixo zou eigenlijk de hele week dag en nacht buiten staan. Maar omdat ik vorige zomer door zoveel losse ijzers, en kreupelheid oid veel wedstrijden af heb moeten zeggen, heb ik dit jaar voorgesteld om hem alleen maandag, dinsdag, woensdag en donderdag op de wei te zetten. Ook snachts. Maar dan heb ik hem voor de wedstrijd op stal staan, en na de wedstrijd gaat ie dan weer lekker op de wei.

Torro komt zoveel mogelijk op de wei, maar staat snachts op stal...

En ik geef eerlijk toe, dat als ik heel erg veel zin, en veel geoefend heb, en ik moet de volgende dag op wedstrijd en ik zet Ixo of Torro op de wei, dan denk ik weleens: 'Als ie er maar geen ijzer eronder uit trapt, of zichzelf verwond...

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 21:20

VValar schreef:
Faas schreef:
Idd. Om onze paarden goed te trainen, trainen we meerdere malen per week dressuurmatig ALLEEN, dat is niet alleen maar in de bak. Want buiten mijn uur les (
en dat is geen manegeles maar priveles van een Zruiter)

rijden we ze rustig ook nog dressuurmatig in de bossen. Kan dat? Ja dat kan. Paar bomen op een rij, en slalom er maar tussendoor, lekker voor de gymnastie. Nageeflijk lopen. Kan dat dan in het bos? Ja dat kan in het bos en daar heb je geen slof voor nodig.

Ik denk dat endurancepaarden HEEL goed dressuurmatig getraind moeten zijn want anders houden ze al die km's niet vol. Voor een voorbeeldje verwijs ik je naar Arabendu hier op bokt die met haar ENDURANCEarabier Z (en ik geloof zelfs ZZ) rijdt en als ik het goed heb heeft ze daar ook nog een predikaat voor. Heeft in Zelhem met goed gevolg de 120 km uitgereden.

Was 1 voorbeeld

.

Zo zo, van een Z ruiter nog wel! Knipoog

Dus jij wilt een een (endurance) paard wat dus zo'n beetje op L/M/hooguit Z niveau loopt vergelijken met een (dressuur)paard die M/Z of hoger wordt getraind (want daar had ik het dus over), omtrent het 'aan het been staan'?

Je hebt maar één uitschieter nodig Knipoog

Riep er iemand uitschieter? *kijkt verwaand smiley* Knipoog

Discussie gaat scheef omdat je waarschijnlijk geen endurance-ervaring hebt maar wel uitspraken hierover doet.

Mijn sporthengst heeft trouwens een hekel om in een hokje geplaatst te worden en vergelijkingen zijn hem helemaal uit den boze. Trainingsniveau is L/M-springen en B/L-sgw en wedstrijdniveau is Z2 dressuur (+13wp bij de paarden) en klasse 4 endurance (120-160km).

Originele vraag was of ruiters meuteriger zijn met hun wedstrijdpaard (specifiek qua weidegang). Tja die van mij gaat overdag de hele dag de wei op ('s-avonds naar binnen) met speciale beenbeschermers en als het hard regent en niet warm is een regendeken om. Of dat meuterig is weet ik niet, maar als trainer vind ik dat voor dit paard noodzakelijk. Weiland is schraal, wordt ook nog speciaal aan het begin van het weideseizoen gemaaid en verder lopen er schapen om het kort te houden.

Over het slecht aan het been zijn is mijn mening dat dit niet door weidegang komt, maar eerder door teveel en te éénzijdige traingsarbeid. Een paard wat in de wei loopt beweegt en krijgt daardoor conditie en dus meer energie. Een paard wat regelmatig rust krijgt en afwisseling is helder, energiek en gespitst op de ruiter en sluit zich niet af.
Mijn paard is momenteel zo scherp dat hij dressuurmatig bijna alleen op zithulpen te rijden is. De energie die hij heeft wil ik natuurlijk wel voor een zware wedstrijd zo optimaal gebruiken en daarom schroef ik 1-2 dagen voor de wedstrijd de weidegang ver terug en ga aan de hand stappen. Om dit voor trainingen te doen zou zoiets zijn van die klok horen luiden, maar waar die klepel nu in hemelsnaam ook alweer was?

Over de keus van weidegang? In Rotterdam is er weinig weidegang mogelijk en voor hengsten is het uitzonderlijk. Wat is dan de keus? Iedere dag een stuk langer in de auto moeten zitten zodat ik op een stal sta waar weidegang wél mogelijk is (samen met alle andere hoge eisen die ik aan een stal stel)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 21:21

pol013 schreef:
Overigens merk ik echt wel aan mijn paard als hij vind dat hij naar buiten wil. Hij is blij als hij 's ochtends weer de wei in mag maar heeft er ook geen enkel bezwaar tegen als je hem weer binnen gaat halen.
's winters staat hij zelf na 1 minuut al te drammen om weer naar binnen te mogen (bij slecht weer)

Zolang hij blij is, voel ik me niet schuldig over de uren die hij op stal doorbrengt.

Zo denk ik er ook over. En jouw paard vertoont precies hetzelfde gedrag als mijn paard. *LOL*

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 21:39

Jeetje!
Één dag niet kijken op bokt en dit topic zit ineens op 9 pagina's.
Ik wist niet dat mijn stelling zoveel terweeg zou brengen.
Maar goed.
Waar ik me nog steeds over verbaas is dat mensen die de mogelijkheid hebben om hun paarden op de wei te zetten er voor kiezen om dat niet te doen.
Jammer hoor.
Ik ben een voorstander om paarden zo veel en zo lang mogelijk op de wei te doen. Doe ik met de mijne ook.
Ik ben alleen nog niet wijzer geworden waarom sommige paarden zo nodig op stal moeten blijven?
De argumenten die ik gehoord heb vind ik onzinnig. Slaan de plak compleet mis!
Ik heb nog geen argument gehoort waarvan ik zeg;" Ja, je heb gelijk! Zo had ik het nog niet gezien!"

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 21:50

Ylana schreef:
Ik ben alleen nog niet wijzer geworden waarom sommige paarden zo nodig op stal moeten blijven?
De argumenten die ik gehoord heb vind ik onzinnig. Slaan de plak compleet mis!
Ik heb nog geen argument gehoort waarvan ik zeg;" Ja, je heb gelijk! Zo had ik het nog niet gezien!"

Die van mij gaat 's-nachts op stal vanwege het gebrek aan toezicht 's-nachts. Verder zetten alle ruiters die ik ken én bij de ZZGP rijden hun paarden iedere dag minimaal een paar uur op het weiland (wel dik ingepakt, maar dat maakt niet uit, ze staan er wel)

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 22:17

Die van mij staat 'snachts binnen - als ik hem buiten wil hebben staat 'ie in z'n eentje en daar doe je hem geen plezier mee. De bovendeur blijft open tenzij het heel vuil waait op die hoek, en hij staat de halve nacht lekker met z'n hoofd over de deur.

Overdag staan ze nu in de paddocks, het land is opnieuw ingezaait en nog niet sterk genoeg. Vind ik vervelend, maar hij komt tenminste buiten, en we gaan wel een uurtje grazen in de berm om aan het gras te wennen. Als hij een dag binnenstaat (gebeurd gelukkig niet veel, maar bv. de dag na ontwormen) knalt hij uit elkaar, dan zijn er dingen die in onder geen voorwaarde kan doen voordat hij los geweest is in de bak. Dan raast 'ie eerst 10 minuten als een dwaas heen en weer, flinke sliding stops enz. En dan houd ik m'n hart vast ja...

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 22:28

Een paard 's nachts op stal zetten kan ik me nog enigzins voorstellen.
Bij mij liggen de weides achter mijn huis, dus er is vanaf de weg geen zicht op en geen mogelijkheid om bv er met een trailer te komen en ze dan in te laden.
Maar overdag.... nee hoor. Bij slecht weer nu nog niet tot dat de schuilstal gebouwd is, maar daarna gaan zeker 3 pony's 24/7 de wei op.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 23:29

Mijn paarden komen ´s winters vanaf een uur of 8, totdat het donker wordt, buiten op de paddock.
Als het vanaf het voorjaar ´s nachts niet kouder is als rond de 8°, staan ze 24/7 buiten (tenzij het heel slecht weer is, dan komen ze ´s nachts binnen).
Als het weideseizoen weer begint, komen die van mij zo´n 5-6 uur op de wei, de rest van de tijd op de paddock.
Vanaf aug/sept, veranderd er voor mijn paarden het eea Lachen , dan gaan we verhuizen en komen ook de paarden aan huis. Op de paddock komt een schuilhut, zodat ze ook bij pis-weer buiten kunnen blijven.
Als ik mijn paarden nu een keer ´s ochtends niet naar buiten zet, omdat het werkelijk pijpestelen giet, zijn ze tegen de middag zó chagerijnig, dat ik ze er alsnog uitgooi Knipoog .
miisshOrse schreef:
Mijn paarden staan ook maar 2.5 uur per dag buiten ongeveer.
Anders groeien ze helemaal dicht.

ruitje schreef:
Ik snap niet waarom iedereen met 'niet in de stal' , meteen 'in de wei bedoeld' . Onze 'toppaarden' lopen de hele dag buiten, 2 uur in de wei en voor de rest in de paddock Lachen . Paarden voelen zich super hoor, misschien iets minder dan de paarden die 24 uur buiten lopen maar in ieder geval beter dan de paarden die 23 uur binnen staan. Dat wij echt niet kunnen starten met een grasbuik( het is een andere tak dan dressuur he Knipoog ) ... wil nog niet zeggen dat we ze veroordelen tot de box

Ruitje geeft het hier ook al aan: Waarom betekend voor veel van jullie "niet in de stal = op de wei"? Een paddock is ook een prima mogelijkheid om je paard buiten te zetten, zodat hij wel z´n natuurlijke behoefte kan bevredigen, nl. het lopen!
Ibbel schreef:
Feiten:

Een paard is een kuddedier.
Een paard is een herbivoor.
Een paard is een prooidier (en dus een
vlucht- cq bewegingsdier

)

Cassidy schreef:
Ik zou ook niet blij zijn als mijn paard
zomaar

tussen andere paarden wordt gezet.

Er is wel een heel verschil met je paard
zomaar
in een kudde zetten, of met beleid je paard aan een ander paard/ aan andere paarden laten wennen Knipoog .
Als wij een nieuw paard in een bestaande groep willen toevoegen, gaan er eerst bij de paarden die dat hebben, de ijzers er een paar dagen achter eraf Lachen . Mocht het dan tot kloppen komen, is de kans op verwondingen een stuk kleiner.
Citaat:
...Mijn paard moet in de winter ook die 3 uur in de paddock missen. Echter heb ik op die stal ook de expertise die ik nodig heb, en een heleboel sociale contacten liggen. Dus ja, ik maak die keuze....

Op zo´n stal heb ik ooit ook eens gestaan Scheve mond . Had het er opzich prima naar m´n zin, maar het feit dat de paarden daar nauwelijks naar buiten kwamen en ´s winters al helemaal niet, was voor mij de absolute hoofdreden om daar toch te vertrekken!
Expertise in een stal waar de paarden (in de winter) 23/7 binnen staan, vind ik niet echt "expert-achtig" Lips are sealed !
Imo is jouw keuze dus vooral goed voor jou, maar niet persé voor je paarden Scheve mond . (Waarbij ik dus niet zeg dat de verzorging an sich niet goed is Knipoog .)

Ik ben het wel eens met de stelling, dat wedstrijdruiters hun paarden vaker op stal houden.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 05:48

ruitje schreef:
Ik snap niet waarom iedereen met 'niet in de stal' , meteen 'in de wei bedoeld' . Onze 'toppaarden' lopen de hele dag buiten, 2 uur in de wei en voor de rest in de paddock Lachen . Paarden voelen zich super hoor, misschien iets minder dan de paarden die 24 uur buiten lopen maar in ieder geval beter dan de paarden die 23 uur binnen staan. Dat wij echt niet kunnen starten met een grasbuik( het is een andere tak dan dressuur he Knipoog ) ... wil nog niet zeggen dat we ze veroordelen tot de box

Kijk!!! En zo kan het dus ook. Ik denk dat je in geen enkele discipline traint of start met een grasbuik. Daar is iedereen het wel over eens maar dat ze bij jullie niet tot de tralies veroordeeld zijn vind ik grote HULDE!!!!!!! En dan zijn het toch toppaarden. Ik bedoel maar!!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 05:50

Cassidy schreef:
@ Ibbel en Karin,

Jullie gaan er hier maar voor het gemak van uit dat je, als je de keuze maakt voor weiland, automatisch ook kunt beslissen hoe, waar en hoe lang en met wie. Laten we eerlijk zijn: hoeveel mensen hebben paarden aan huis staan, en hoeveel mensen zijn ertoe verdoemd hun paarden op een pensionstal/manege neer te zetten, waar je je aan te passen hebt aan de daar geldende regels? Jullie gaan er voor het gemak maar van uit dat het luiheid, onkunde, onwil en vul zelf maar in is. Hoeveel paarden telt Nederland? Hoevel mensen hebben een paard en hoeveel mensen hebben de keuze tussen stal aan huis (om financiele middelen of uit keuze) en de pensionstal/manege?

Ka staat ook op een pensionstal. Ibbel heeft, net als Vvalar (tenminste dat lees ik uit haar berichten) en als mij, gewoon eigen land. Ga mij dan niet vertellen dat je geen keuze hebt.

Overigens kun je je pension er ook op uitzoeken. Als ik ooit weer van pension afhankelijk zou moeten zijn zou ik liever een half uur verder rijden dan geen weidegang hebben Knipoog

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 05:51

Ibbel schreef:
Het is de wet van de marketing die zegt dat waar vraag naar is aanbod voor komt. MAW: als iedere paardenhouder in NL weidegang eist (waarbij ik paddocks voor het gemak hieronder schaar) zullen de peonsionhouders die geen weidegang kunnen bieden failliet gaan.

Ik ga ervan uit dat als jij weidegang voor je paard belangrijk vind, je dit ook zoekt - en vindt. Ik heb 20 jaar lang m'n paarden elders moeten stallen, maar altijd met 24 uur per dag weidegang - hoeveel moeite me dat soms ook gekost heeft om dat te vinden.
Ii vind dat niet meer dan fair tegenover een dier dat er niet om gevraagd heeft dat ik op z'n rug klim.

100% eens. Sociale contacten zijn leuk. Maar daar doe je je dier niet altijd goed mee. En aangezien jij verantwoordelijk bent voor zijn welzijn moet je soms dingen opgeven.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 05:52

Cassidy schreef:
Is je goed recht om dat te vinden Ibbel. Echter is er een groot verschil tussen de Randstad en de Veluwe, ook al wil je dat niet zien. De polder is nu eenmaal niet geschikt voor 24h/7, 365 dagen in het jaar weidegang.

Laat Ibbel nou uit Utrecht komen Haha!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 05:55

runningkawa schreef:

Is het de hele dag buiten, of zelfs 24 uur, ja dat is zeker heerlijk, maar helaas niet overal haalbaar.

Dat is inderdaad niet voor iedereen haalbaar. Maar ik zou dan toch zoeken naar minimaal zes uur buiten, ben ik op stal gaan ze direct weer naar buiten. Tenminste dat deden wij bij onze vorige pensionstal. Daar kwamen ze een paar uur in de wei en als wij er waren gingen ze lekker los de bak in (waar mogelijk natuurlijk) of we gingen met ze wandelen en grazen en daarna rijden en daarna nog even los. Ja kost tijd, veel tijd. Wat dat betreft zal ik niet liegen en zeggen dat ik het hier makkelijker vindt. Maar we hadden het er wel voor over.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 05:56

Ibbel schreef:
Ja, van dat soort argumenten word je niet erg vrolijk. Het enige dat ik kan denken is dan: ik hoop dat ik in mijn volgende leven geen paard van een dergelijke eigenaar word.

De mijne staan iig 24 uur per dag in de wei, en een vette wei ook nog, en ik rijd er gewoon klasse III endurance mee, zonder problemen. Maar dat zal dan wel aan mij liggen.... Haha!

Nou ja, moet wel toegeven dat ik Gorino een beetje sloom vond hoor Rolleyes Haha!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 06:01

Arabendu schreef:
Riep er iemand uitschieter? *kijkt verwaand smiley* Knipoog

Discussie gaat scheef omdat je waarschijnlijk geen endurance-ervaring hebt maar wel uitspraken hierover doet.

Mijn sporthengst heeft trouwens een hekel om in een hokje geplaatst te worden en vergelijkingen zijn hem helemaal uit den boze. Trainingsniveau is L/M-springen en B/L-sgw en wedstrijdniveau is Z2 dressuur (+13wp bij de paarden) en klasse 4 endurance (120-160km).

Originele vraag was of ruiters meuteriger zijn met hun wedstrijdpaard (specifiek qua weidegang). Tja die van mij gaat overdag de hele dag de wei op ('s-avonds naar binnen) met speciale beenbeschermers en als het hard regent en niet warm is een regendeken om. Of dat meuterig is weet ik niet, maar als trainer vind ik dat voor dit paard noodzakelijk. Weiland is schraal, wordt ook nog speciaal aan het begin van het weideseizoen gemaaid en verder lopen er schapen om het kort te houden.

Over het slecht aan het been zijn is mijn mening dat dit niet door weidegang komt, maar eerder door teveel en te éénzijdige traingsarbeid. Een paard wat in de wei loopt beweegt en krijgt daardoor conditie en dus meer energie. Een paard wat regelmatig rust krijgt en afwisseling is helder, energiek en gespitst op de ruiter en sluit zich niet af.
Mijn paard is momenteel zo scherp dat hij dressuurmatig bijna alleen op zithulpen te rijden is. De energie die hij heeft wil ik natuurlijk wel voor een zware wedstrijd zo optimaal gebruiken en daarom schroef ik 1-2 dagen voor de wedstrijd de weidegang ver terug en ga aan de hand stappen. Om dit voor trainingen te doen zou zoiets zijn van die klok horen luiden, maar waar die klepel nu in hemelsnaam ook alweer was?

Over de keus van weidegang? In Rotterdam is er weinig weidegang mogelijk en voor hengsten is het uitzonderlijk. Wat is dan de keus? Iedere dag een stuk langer in de auto moeten zitten zodat ik op een stal sta waar weidegang wél mogelijk is (samen met alle andere hoge eisen die ik aan een stal stel)

Ah daar ben je Lachen. Die verwaande smiley mag hoor. Heb je alle recht toe.

Maar zou je ook nog even willen uitleggen dat er GEEN verschil is tussen Z2 voor jouw superhengst EN een zogenaamd 'echt' dressuurpaard? Want zoals ik het begrijp rijden endurancepaarden andere proefjes en oefeningen. Ofwel: Z voor een endurancepaard is niet te vergelijken met Z voor een dressuurpaard Gestoord

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 06:02

Arabendu schreef:
Die van
mij gaat 's-nachts op stal vanwege het gebrek aan toezicht 's-nachts
. Verder zetten alle ruiters die ik ken én bij de ZZGP rijden hun paarden iedere dag minimaal een paar uur op het weiland (wel dik ingepakt, maar dat maakt niet uit, ze staan er wel)

Dat is uiteraard een heel goed argument. Toevallig staan ze hier naast de slaapkamer, anders hadden ze 's nachts uiteraard ook binnen gestaan. Zeker met wat je tegenwoordig allemaal hoort.