Kan je rijden als je Z bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 17:32

WWWiske schreef:
Aha, kan je rijden als je Z bent? antwoord mag alleen ja/nee zijn?

Met uitleg Haha!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:34

Pipo schreef:
Wat wel dus? Die ruiterwissel is niet in het Z.

Dat de ruiterwissel er dus wel is, daar gaan we weer, voor de tweede keer dus: manege de verende wagen te houten, altijd met kerst de drie daagse, een landelijk bekend evenement waar op zaterdag avond de drie winaars van het Z springen op elkaars paarden opnieuw een Z parcours moesten rijden, sinds 2 jaar verkocht aan de bereden politie te Utrecht, voormalig eigenaar Dhr de Boer, helaas overleden, dus je moet mij helaas gaan geloven of weet je bel Anne van Vulpen uit Vleuten die heeft de ruiterwissel toen -tig keer gewonnen

god wat een ongeloof zeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:41

WWWiske schreef:
Dat de ruiterwissel er dus wel is, daar gaan we weer, voor de tweede keer dus: manege de verende wagen te houten, altijd met kerst de drie daagse, een landelijk bekend evenement waar op zaterdag avond de drie winaars van het Z springen op elkaars paarden opnieuw een Z parcours moesten rijden, sinds 2 jaar verkocht aan de bereden politie te Utrecht, voormalig eigenaar Dhr de Boer, helaas overleden, dus je moet mij helaas gaan geloven of weet je bel Anne van Vulpen uit Vleuten die heeft de ruiterwissel toen -tig keer gewonnen

god wat een ongeloof zeg

Ok maar het is niet iets zoals een kur op muziek wat landelijk echt bekend is! Of het puissance springen. Masterspringen enz......wat regelmatig georganiseerd word.

Verende wagen ken ik, daar heb ik zelf nog regelmatig wedstrijden gereden.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:00

En toch blijf ik erbij dat elke idioot Z dressuur of springen kan rijden met een goed paard en de juiste wilskracht en begeleiding.
Een betere ruiter zal meerdere paarden van onderaan tot het Z rijden. Deze zal dus ook als beste uit de bus komen bij een ruiterwissel.
De rede dat er zo weinig ruiterwissels zijn is dan ook, dat er weinig animo voor is ivm het slechte nivo ven veel ruiters.

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:01

Fitzroy schreef:
Nee, maar dat komt omdat je nooit uitgeleerd bent Knipoog

Verder denk ik dat als je Z rijdt je iig wel bewezen hebt een beetje te kunnen sturen. Je komt er niet zomaar terecht.
Al die mensen die zo hard roepen dat het helemaal niets zegt moeten eerst zelf nog maar eens bewijzen dat ze er terecht kunnen komen.

Héééél erg mee eens

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:05

vroegguhh, moesten de kinderen regelmatig van pony wisselen op de club. Vooral voor de instructrice was dit zeer verhelderend! Niet de Z ruiter met de wereldpony maar de L ruiter met het kleine stugge korte beessie bleek een veel beter ruitergevoel te hebben.
Nu kan dat helaas niet meer, de meiden rijden allemaal paard en dat is toch wat linker om zomaar te wisselen. Niet vanwege de onkunde maar ruil maar eens een 11 jarige Friese ruin in voor een 3,5 jarige Gribaldi, dat kan link worden.
Toch leerden ook de kinderen er een hoop van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:13

Fitzroy schreef:
Al die mensen die zo hard roepen dat het helemaal niets zegt moeten eerst zelf nog maar eens bewijzen dat ze er terecht kunnen komen.

Het zijn anders alleen de Z ruiters hier die roepen dat ze wel kunnen paardrijden omdat ze Z rijden. Een ander argument word er niet gegeven..........

Maar jij vind dus dat als je Z bent dat je dan kan paardrijden?

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:18

Kitty schreef:
Trouwens: iemand die meerdere paarden naar de Z gereden heeft, bewijst toch wel over een aardig stukje stuurmanskunst te beschikken.

Precies, Er zijn ook zat mensen die met 1 paard makkelijk het Z halen maar op een ander paard nog geen eens een B proef kunnen sturen.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:21

Citaat:
Ik zelf vind het knapper om met een, zeg maar, 'huis-tuin-en-keuken' paard in de Z terecht te komen dan met een dressuur gefokt paard...

bedoel je al flink doorgereden paard of egt puur alleen dressuur gefokt?want dan heb je ook nog lang niet alles hoor.

vind dit een moeilijke stelling, want wat is 'kunnen rijden'??

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 20:39

amondi schreef:
vroegguhh, moesten de kinderen regelmatig van pony wisselen op de club. Vooral voor de instructrice was dit zeer verhelderend! Niet de Z ruiter met de wereldpony maar de L ruiter met het kleine stugge korte beessie bleek een veel beter ruitergevoel te hebben.
Nu kan dat helaas niet meer, de meiden rijden allemaal paard en dat is toch wat linker om zomaar te wisselen. Niet vanwege de onkunde maar ruil maar eens een 11 jarige Friese ruin in voor een 3,5 jarige Gribaldi, dat kan link worden.

Een jaar of 5 geleden deden we dat idd nog
Op de ponyclub waar ik tot 1,5 jaar terug altijd gereden heb, heb ik het nog wel eens voorgesteld, maar daar wilden ze er niet aan Jammer, want het kan imo idd best leerzaam zijn Lachen

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:42

LiSSy schreef:
sommige mensen wel en sommige niet...

makkelijk, helemaal mee eens.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:38

amondi schreef:

wij hebben dat ook nog wel gedaan op de RV Haha!

En ik heb zelfs een ruiterwissel in de Z dressuur gezien.
Waarbij de winnares beter reed op de andere paarden dan die van haarzelf Verward

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:00

Ik meen me te herinneren dat ze dit ook een paar jaar geleden in de Lichte Tour hadden op het CHIO Rdam. Was zeker erg leuk om te zien, maar wel een slijtageslag voor de paarden.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:14

Richtje schreef:
Een jaar of 5 geleden deden we dat idd nog
Op de ponyclub waar ik tot 1,5 jaar terug altijd gereden heb, heb ik het nog wel eens voorgesteld, maar daar wilden ze er niet aan Jammer, want het kan imo idd best leerzaam zijn Lachen

ja dit mis ik dus!!! als ik nu terug kijk op mijn ponytijd...damn ben blij dat ik zon tijd heb gehad!! echt de grootste lol gehad en vooral veel naast gelegen *LOL*

dat hoef je nu niet meer te proberen...jak...die kleine koters hebben nu al priveles en dure knollen onder de kont Bloos! ze hoeven die ponys geen eens te peotsen of te zadelen, die worden letterlijk in het zadel gehezen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 22:16

Gelukkig heb je ze nog wel hoor die vooral lol met hun knol hebben, maar het wordt wel steeds minder idd Scheve mond

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:25

Ik denk dat je in de Z wel 'leuk kan rondsturen', het paard doet zijn truukjes toch maar mooi. Wil niet zeggen dat er geen mensen rondrijden die je niet meteen terug zou moeten sturen naar de L ofzo, maar goed... Lips are sealed

Andersom wil het ook niet zeggen dat je Z moet zijn om te kunnen rijden. Er zij mensen die om bepaalde redenen niet starten, of alleen jonge paarden uitbrengen, of..., of...

In de lagere klasses springen zie ik trouwens wel regelmatig ruiters voorbij komen die flink gered worden door het paard wat ze rijden. Lips are sealed

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:32

Verward Wij doen dat nog weleens hoor, dat wisselen. Vooral als een ruiter/amazone zelf de hulpen niet goed snapt voor een bepaalde oefening. Zoals bv. travers/keertwending etc. Tijdens de les sta ik daar gerust mijn paard voor af. Die knol is lachen, als je het nl. verkeerd doet gaat ie hele andere dingen doen.... Als je gaat verzitten tijdens het schouderbinnenwaarts zet ie zo een appuyement in. Clown

Ondertussen probeer ik het knopje op het andere paard in te programmeren zodat degene op zijn eigen paard erop verder kan borduren.

Meestal doen we dat trouwens in periodes dat er weinig wedstrijden zijn.

Ik vind het altijd erg leerzaam om vaak op verschillende paarden te zitten. Soms voelt het heel anders als je verwacht had en andere keren is het nog veel erger dan je verwacht had.

Fitzroy
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:36

Pipo schreef:

Maar jij vind dus dat als je Z bent dat je dan kan paardrijden?

Nee, omdat je nooit bent uitgeleerd zoals ik al eerder heb gezegd Knipoog

Maar je hebt iig wel bewezen dat je een beetje kunt sturen.

Verder word ik de discussie over Z-ruiters gewoon ontzettend zat.
Zometeen moet je je nog gaan schamen omdat je Z2 bent en met hoedje wilt rijden Gaaaap

Laten al die mensen die roepen dat het allemaal zo makkelijk is, dat dan eerst zelf bewijzen
⚠️ Fitzroy kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:38

Ik vind het vaak niet anders dan een L of M proef. De basis moet er in elk niveau inzitten. Er komen alleen meer overgangen en zijgangen bij, maar de basis moet goed zijn. Er zijn dus ook veel ruiters in het Z die slecht zijn. Als je inderdaad heel vaak gaat en niet opgeeft, komt iedereen ver. Ik rijd zelf in het Z1 en soms ligt het niveau best laag, wat je eigenlijk beter zou verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:29

Ik denk dat je in iedere klasse wel eens een ruiter ziet waarvan je je afvraagt hoe het mogelijk is dat.........
Ik denk dat als je Z rijdt je wel hebt bewezen dat je leuk rond kan sturen. Goed rijden is een heel relatief begrip, bij goed denk ik aan iemand als Tommie Visser.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 00:50

Goh richtje, lekker lang topic heb je gemaakt in 1 dag tijd!

Om je vraag te beantwoorden:

Ja, het is erg knap als een ruiter in t Z mag starten.

Maar dat wil weer niet zeggen dat ie op elk paard kan stappen!
Sommigen meiden bij mij op stal corrigeren een paard heel goed, en rijden op van alles zo weg.

Dan komt er een Z ruiter en die kan niet op die paarden wegrijden.

Wie rijd dan t beste?
Diegene met dat ene paard in t Z, of een meid bij ons die alles laag en rond kan rijden?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 07:56

schoentje schreef:
En toch blijf ik erbij dat elke idioot Z dressuur of springen kan rijden met een goed paard en de juiste wilskracht en begeleiding.

Dat dacht ik ook altijd, toch ben ik daar wat van terug gekomen,
er zijn heel veel mensen die wel paardrijden maar echt geen grijntje gevoel hebben.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 07:58

Fitzroy schreef:
Nee, omdat je nooit bent uitgeleerd zoals ik al eerder heb gezegd Knipoog

Maar je hebt iig wel bewezen dat je een beetje kunt sturen.

Verder word ik de discussie over Z-ruiters gewoon ontzettend zat.
Zometeen moet je je nog gaan schamen omdat je Z2 bent en met hoedje wilt rijden Gaaaap

Laten al die mensen die roepen dat het allemaal zo makkelijk is, dat dan eerst zelf bewijzen

Helemaal mee eens, Fitz!!! OK dan! *LOL*

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:00

Sjuimpje schreef:
Dat dacht ik ook altijd, toch ben ik daar wat van terug gekomen,
er zijn heel veel mensen die wel paardrijden maar echt geen grijntje gevoel hebben.

Ook helemaal mee eens: sommigen leren het nóóit!!! L2, hooguit een proefje M1 is het maximale wat ik ze heb zien halen. Het frapante is dat ik ze dan vaak ook 'de overstap' zie maken naar een andere tak van onze zo geliefde sport, endurance, western etc.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:03

imo kan je rijden als je bijna elk paard waar je opstapt ontspannen rond kan sturen en het op een goede manier kan rijden... die manier is dus per paard afhankelijk.

Als je moeiteloos kan schakelen tussen rijstijlen/aanpak, dan kan je rijden...

(ik kan dat dus niet... Haha!)