dus dat die ingewanden kou vatten is erg logisch :p
Maar als een paard helemaal bloot staat, kan die dus over zn hele lijf kouvatten?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Billy schreef:Nou hebben we in Nl ook regelmatig last van wind uit de grond
dus dat die ingewanden kou vatten is erg logisch :p
Maar als een paard helemaal bloot staat, kan die dus over zn hele lijf kouvatten?
Skipper schreef:Ik zal eens wat raars vertellen: Skip staat overdag momenteel onder een bucas regendeken zonder voering en 's nachts zonder dek.
Enorm tegenstrijdig, ook voor mijn gevoel, echter over dag loopt hij op de wei in de polder, nergenst beschutting. S nachts kan hij in stal staan evt buiten in de uitloop van 5x15m. Alleen die is aan 3 kanten beschut (schuur, stal en bomen incl bossen) en de wind staat er totaal niet in momenteel. En aan de aangrenzende schuur zitten uien in de cel die staan te drogen waardoor het ook een aantal graden warmer is.
Daarom doe ik het dek snachts af anders staat hij gewoon te zweten niet normaal terwijl overdag met dek hij het ok heeft (zonder dek eerder wat kouwig)
Jantine2 schreef:Irish lady, ik zie weinig paarden die dekens hebben een beertjesvacht hebben op hals en buik.
Gitta schreef:Volgens mij hou je een wintervacht nooit echt tegen ook niet als je vroeg met dekens begint. De dagen worden korter dus dan wordt het tijd dat er een wintervacht aan wordt gemaakt. dat is denk ik ook de reden waarom je ziet dat paarden ondanks warm weer toch gewoon gaan verharen en dus een dikkere vacht terugkrijgen. dat is natuurlijk ook nog eens per paard verschillend.
Mijn paard heeft dus nog geen dek op en wordt denk ik eind september begin oktober geschoren (dan maar wat vaker) zit ik ook niet te trutten met een paard die het overdag te warm heeft met deken en s'nachts fris dus telkens idd deken op deken af.