wie heeft zijn paard al onder deken staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 08:37

Nou hebben we in Nl ook regelmatig last van wind uit de grond
dus dat die ingewanden kou vatten is erg logisch :p
Maar als een paard helemaal bloot staat, kan die dus over zn hele lijf kouvatten? Verward

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 08:39

Billy schreef:
Nou hebben we in Nl ook regelmatig last van wind uit de grond
dus dat die ingewanden kou vatten is erg logisch :p
Maar als een paard helemaal bloot staat, kan die dus over zn hele lijf kouvatten? Verward

ja zoiest dacht ik ook...

ik zit te denken om gewoon te scheren...
want ik vind dit zo een irritante tijd van het jaar, dan wel een deken, dan weer niet...
dus ik denk dat ik maar ga scheren...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 08:53

Ja Jantine2 Leuke theorie! Jammer dat hij niet klopt! op het moment dat je een deken opgooit om de wintervacht tegen te houden stopt deze de wintervacht alleen op de plaatsen die door de deken bedekt worden. Als jij dus alleen de standaard deken opgooit blijven buik, hals en benen onbedekt. Dit betekent ook dat hier gewoon een wintervacht aangemaakt wordt! Mijn merrie heeft onder de deken een keurig zomervachtje, maar de onbedekte delen hebben gewoon een wintervacht gekregen. Als ik mijn merrie geen deken op zou doen zou ze een vacht hebben van ongeveer 3 a 4 cm dik. Dit is behoorlijk dik dus, als ik daarmee rij zoals ik altijd rij dat betekent dus 3 a 4 keer per week 1 uur en 2 x per week 2 tot 4 uur. Heb jij wel eens gesport met een jas van 3-4 cm dik? Dan zou ze compleet doorweekt zijn. Als ik haar hierna zo zonder deken buiten zou zetten dan zou ze dus behoorlijk ziek worden. Daarbij zeg jij dat de buik onbedekt blijft en dus de organen een grote kans hebben om te koud te worden. Allereerst groeit er wel gewoon een wintervacht op de plekken waar de deken zich niet bevindt. Daarnaast gaat het vooral om de wind die de organen kou zou kunnen toebrengen, en wind komt nog altijd niet van beneden naar boven. De zijkanten van de deken zullen de wind dus voldoende tegenhouden.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:17

Skipper schreef:
Ik zal eens wat raars vertellen: Skip staat overdag momenteel onder een bucas regendeken zonder voering en 's nachts zonder dek.

Enorm tegenstrijdig, ook voor mijn gevoel, echter over dag loopt hij op de wei in de polder, nergenst beschutting. S nachts kan hij in stal staan evt buiten in de uitloop van 5x15m. Alleen die is aan 3 kanten beschut (schuur, stal en bomen incl bossen) en de wind staat er totaal niet in momenteel. En aan de aangrenzende schuur zitten uien in de cel die staan te drogen waardoor het ook een aantal graden warmer is.

Daarom doe ik het dek snachts af anders staat hij gewoon te zweten niet normaal terwijl overdag met dek hij het ok heeft (zonder dek eerder wat kouwig)

Ik doe precies hetzelfde hoor. Nu het weer kouder en regenachtig is, heeft mijn paard overdag in de paddock z'n deken op. 's Avonds op stal gaat de deken (nog) af.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 12:37

Irish lady, ik zie weinig paarden die dekens hebben een beertjesvacht hebben op hals en buik.

pacster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 12:44

impact staat 's nachts ook al weer onder de zomerdeken.. overdag nog zonder..

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:16

mijn paard staat met dit weer onder een 200grams bucasdeken. Ze heeft gewoon een normale temperatuur eronder, dus ik laat het mooi zo.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:17

ik ben ook weer begonnen om er s'nachts een zomer/tussen dekentje op te gooien

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 15:09

Jantine2 schreef:
Irish lady, ik zie weinig paarden die dekens hebben een beertjesvacht hebben op hals en buik.

Daar heb je wel gelijk in, maar midden in de winter heeft Patos wel degelijk iets dikker haar op haar hals dan op de rest van haar lijf. Haar buik maakt geen verschil, maar dat komt omdat ik vrij lange dekens heb waardoor een soort van buikflap ontstaat.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 15:14

Lucien heeft net weer de deken op. Iets eerder dan andere jaren, omdat ik nu een ongevoerde deken heb kan dat ook. Straks gaan we weer over op de echte winterdeken. Maar deze dunne deken zorgt ervoor dat hij extra kort in zijn vachtje blijft.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 15:21

Volgens mij hou je een wintervacht nooit echt tegen ook niet als je vroeg met dekens begint. De dagen worden korter dus dan wordt het tijd dat er een wintervacht aan wordt gemaakt. dat is denk ik ook de reden waarom je ziet dat paarden ondanks warm weer toch gewoon gaan verharen en dus een dikkere vacht terugkrijgen. dat is natuurlijk ook nog eens per paard verschillend.
Mijn paard heeft dus nog geen dek op en wordt denk ik eind september begin oktober geschoren (dan maar wat vaker) zit ik ook niet te trutten met een paard die het overdag te warm heeft met deken en s'nachts fris dus telkens idd deken op deken af.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 17:16

Afbeelding

Haha toevallig had ik er nog een foto van! Zoals je hier kunt zien is het gedeelte waar de deken komt heel mooi glad en is de buik, waar dus geen deken zit, heel erg harig!

quappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 17:39

bij mij gaat dr pas een deken om als het beneden 8 garden gaat worden en of er een flinke wind staat.
tja dat moet denk ik gevoelsmatig komen, als het frisser wordt, maar dan bedoel ik echt frisser en nu 15 graden zonder wind he Tong uitsteken Knipoog

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 17:42

Gitta schreef:
Volgens mij hou je een wintervacht nooit echt tegen ook niet als je vroeg met dekens begint. De dagen worden korter dus dan wordt het tijd dat er een wintervacht aan wordt gemaakt. dat is denk ik ook de reden waarom je ziet dat paarden ondanks warm weer toch gewoon gaan verharen en dus een dikkere vacht terugkrijgen. dat is natuurlijk ook nog eens per paard verschillend.
Mijn paard heeft dus nog geen dek op en wordt denk ik eind september begin oktober geschoren (dan maar wat vaker) zit ik ook niet te trutten met een paard die het overdag te warm heeft met deken en s'nachts fris dus telkens idd deken op deken af.

Idem hier!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 06:59

Hebben jullie niet dat jullie ponypaardjes superactief worden als jullie ze hebben geschoren?? Dat was bij mijn vorige pony namelijk wel het geval daarom heb k de pony die k nu heb nog nooit geschoren...aangezien het sowiezo al een heethoofdje is!!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 07:36

Ik dacht ook dat het niet/nauwelijks tegen te houden was.
Ik heb de mijne nu echter vorig jaar beide niet geschoren en ze zagen er echt top uit! Zelfs Ozep, die toch haren heeft waarvan je verwacht dat het dik en lang wordt..
Het kost wel veel werk, je blijft met dekens zeulen. Maar ik heb wel het idee dat mijn paarden zich hier beter bij voelen dan bij het scheren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 07:48

Oke overtuigd Irish Lady. Wij hebben kortharige paardjes op stal (NRPS en New Forest, daar is het niet duidelijk aan te zien dat ze harige buiken hebben vandaar.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 08:20

De Friezen hebben bij ons wel een iets harigere buik, maar dat is maar nauwelijks te zien.
Mijn paarden hebben het helemaal niet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 08:21

Tsja ik heb gewoon een grote bol wol als ik haar helemaal geen dekens op leg. Overigens is 300 gram genoeg voor de hele winter!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 08:43

irish_lady schreef:
Tsja ik heb gewoon een grote bol wol als ik haar helemaal geen dekens op leg. Overigens is 300 gram genoeg voor de hele winter!

Hihihihi scheren, wol van spinnen en tapijtje ervan knopen Haha! .

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 08:46

Zodra het 's avonds onder de 10 graden wordt, stop ik de sportpaarden in de dekens. Met name Tol heeft er een houtje van rap een teddybeer te worden Haha!

Viking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:37

Bij Viking is het ook zo in de winter,als je zijn deken afdoet dan ziet hij er niet uit,op zijn hoofd,nek en benen heeft hij een teddy beren vacht,en onder de deken is hij lekker glad Haha!

Maar het scheren is mij goed bevallen dus binnenkort gaat hij weer in zijn nakie lopen Knipoog

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:41

Tyrza schreef:
Zodra het 's avonds onder de 10 graden wordt, stop ik de sportpaarden in de dekens. Met name Tol heeft er een houtje van rap een teddybeer te worden Haha!

en van de week wordt het al 8 graden. dus die van mij krijgt ook lekker de zomerdeken al om

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:44

Bill gaat van de week op stal, en dan kijgt hij ook z'n deken op.

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 11:15

Bij ons staat ze het hele jaar onder het deken, soort deken wel aangepast aan buiten temperatuur natuurlijk, maar 365 dagen en nachten per jaar onder de deken, ik praat nu wel over sportpaarden.