Röntgenologisch keuren, wie betalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:07

Ik heb zowel bij een particulier de afspraak gehad als bij een handelsstal,bij afkeuring zijn de kosten voor de verkoper!
Dat is ook niet meer dan normaal vind ik!
Stel dat je drie keer een afgekeurd paard heb laten keuren ,heb je nix en je bent een 1500 euro lichter in de knip!
Dat is toch een risico voor de verkoper,die moet aan kunnen tonen dat hij een goed gezond paard verkoopt,daar tegen over staat dat als het paard werkelijk goed gekeurd word de kosten voor de koper zijn!
In mijn ogen niet meer dan een doodgewone zaak hoor!
Stel een paard word afgekeurd ,weet de verkoper wat het paard mankeert,en zo zal hij waarschijnlijk bij een volgende koper weer zo handelen,waar een andere gedupeerde ook al geld voor neer heeft getelt!
Wil de verkoper niet meegaan in deze regeling is het jammer,maar dan zou ik daar geen paard kopen!
Running kawa ik ga helemaal mee in jou gedachte,maar moet er wel bij zeggen dat er ook genoeg particulieren met deze voorwaarde accoord gaan!
Je koopt toch ook geen auto zonder apk keuring?
Groetjes Lundi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:07

En zo te horen zijn er gelukkig nog wel fatsoenlijke plaatsen met die regels, ga ik daar eens rustig kijken

Die andere waarop ik gereageerd had en dat antwoord hadden heb ik ook vriendelijk bedankt, ze zoeken maar een andere zot die er in wil trappen dadelijk een paard te hebben die net slachtgeld waard is na veel verdriet Verdrietig

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:09

Levy schreef:
Maar goed, om er maar weer op terug te komen.... Haha!
Wat gebeurt er als een paard een bemerking krijgt...paard wordt niet afgekeurd, maar ook niet goed gekeurd. Maar dus goed MET bemerking.
Wat gebeurt er dan met de kosten??

In principe vind ik dat je op het koopadvies van de dierenarts moet afgaan, anders hoef je ook niet te keuren.

(maar goed, ik heb het advies ook weleens genegeerd, ik vond een drietje op het straalbeen bij een 2,5 jarige een te hoog risico voor mijzelf.
Ten eerste financieel, want je bent zo een hoop geld kwijt maar ook voor jezelf. Ik heb maar een paard en daar heb ik graag zoveel mogelijk plezier van)

Bij mijn weten is de regel ook goedkeuring kosten koper en bij afkeuring voor de verkoper. Lijkt mij een hele normale regeling.
De fokker waar ik mijn paard van gekocht heb liet ze trouwens ook zelf keuren (met foto's dus) boven een bepaalde prijsklasse en dat zat dus bij de prijs in.

Ik koop ook liever niet particulier, die hebben over het algemeen een beetje een plaat voor hun hoofd als het hun eigen paard betreft Bloos!

Ik las net ook nog over andere manieren om erachter te komen of een paard goed is, bv met op proef nemen. Zou ik zelf nooit doen, ik geef mijn paard niet zomaar weg.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:23

Levy schreef:
Crossmonster: dat vind ik persoonlijk een beetje struisvogelpolitiek...
je wordt er toch zelf ook wijzer van om te weten of je paard gezond is of niet?

als mijn paard al jaren in mijn bezit is, en nooit iets heeft mankeerd, dan ga ik zeer zeker weten niet alles doorlichten !!!
ze vinden al heel gauw wat .. sja en dan ??
het hoeft er nooit uit te komen !!!
rijd je dan nog lekker met je paard???
mijn schimmels heb ik niet laten keuren, omdat ze beide voor eigen gebruik waren , en de verkopers dermate betrouwbaar waren
ik heb denk ik wel geluk gehad want beide hebben nooit iets gemankeerd!!
pino heb ik zelfs een jaar "op proef" gehad voor ik hem kocht
mijn 3e paard heb ik wel laten keuren , omdat die evt voor de verkoop is, en om dat nu tegenwoordig ook iedereen het paard gekeurd wil zien . en dat is logisch want er loopt teveel rommel rond !

dus wat jou reactie betrefd, mijn paarden zijn 100 % gezond
ze worden intensief gereden en mankeren nooit iets *klopt af*
dus wat word ik er dan wijzer van om m te laten keuren ??
zeker mijn oudste, die is 16 , ja lichtelijk dat ze dan iets op de foto zouden zien, maar wat ben ik daarmee geholpen??
die 16 jarige staat te koop
voor niet veel meer dan de slachtprijs. dus wat heb ik eraan om dalijk te weten dat er evt iets op de foto's te zien is ??
hij is 100 % gezond, dat heeft ie ondertussen wel bewezen, t manneke is 8 jaar in mijn bezit geweest !
dus ik ben het met jouw reactie niet eens.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:49

Ha ha wel opvallend dat ik niet de enigste ben die vind dat Pipo niet kan lezen Tong uitsteken Haha!

Okkie1"]
Pipo, of je leest niet goed of je denkt oppervlakkig.
[/quote]

[quote="pippo"]
Ik zeg: Als jij overtuigt bent dat je paard gezond is, dan vind je het geen probleem dat het paard volledig gekeurd word!
[/quote]
[quote="holly schreef:
Je leest niet goed :P

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:09

Vorig jaar heb ik mijn 10 jarige ruin verkocht met de volgende afspraak over de keuring:

Indien klinisch afgekeurd waren de kosten voor mij, klinisch goedgekeurd voor haar. Als hij klinisch goedgekeurd was, zou ze hem op haar kosten röntgenologisch laten keuren ongeacht het resultaat.

Hij is trouwens volledig klinisch en röntgenologisch goedgekeurd met haar meegegaan. Toen ik hem zelf kocht heb ik hem alleen klinisch laten keuren.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:28

Tiffy, dit zijn inderdaad onderlinge afspraken die je maakt en dus gewoon heel goed opgelost.
Alle andere reacties buiten beschouwing latend, vraag ik me echter nog steeds oprecht af wat de gevolgen/afspraken zijn als er er bemerking komt.
Paarden worden tegenwoordig niet snel meer afgekeurd. Je kunt inderdaad een positief of negatief koopadvies krijgen wat betreft het doel waarvoor JIJ het paard aan wilt schaffen.
Maar stel dat een pard wordt goedgekeurd met als bemerking een oneffenheid op het rolbeen/kam, dat hoeft geen invloed te hebben op de carriere van het paard als sportpaard, maar er is wel een (klein??) verhoogd risico.
Wat ik me dan nog steeds af blijf vragen is het volgende: jij als asprirant koper vindt het een te groot risico, maar het paard is NIET afgekeurd.
Wie betaalt de kosten van de keuring dan??
Dat blijft IMO een dilemma en ik weet zelf niet wat daar "de ongeschreven" regels van zijn

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:28

das idd een goede afspraak tiffy

kijk dat een paard klinisch in orde is, is IMO niet meer dan normaal!
ik heb mijn paarden deels zelf en deels door een arts klinisch laten keuren ..
pino op school zelfs, als les voor de klas Haha!
nee maar als een paard klinisch niet goed is, dan rijd je er ook niet al die tijd mee door , wel?
dan komt het er een keertje uit !
klinisch houd ook in gezichtsvermogen en rug en dergelijke
een paard wat ik elke dag rijd is 100 % gezond, en rontchenologisch , sja dat zal mij een worst wezen , zeker als ze 8 jaar of ouder zijn !
dus wat tiffy zegt zou IMO ook een hele nette oplossing zijn *LOL*

bij een 3 jarige is dat natuurlijk anders .
die kan rontchenologisch dingen hebben waar ie wel degelijk last van kan krijgen
een 8 -jarige heeft als ie altijd goed is gereden, IMO bewezen dat ie gezond is .

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:34

Levy schreef:
Tiffy, dit zijn inderdaad onderlinge afspraken die je maakt en dus gewoon heel goed opgelost.
Alle andere reacties buiten beschouwing latend, vraag ik me echter nog steeds oprecht af wat de gevolgen/afspraken zijn als er er bemerking komt.
Paarden worden tegenwoordig niet snel meer afgekeurd. Je kunt inderdaad een positief of negatief koopadvies krijgen wat betreft het doel waarvoor JIJ het paard aan wilt schaffen.
Maar stel dat een pard wordt goedgekeurd met als bemerking een oneffenheid op het rolbeen/kam, dat hoeft geen invloed te hebben op de carriere van het paard als sportpaard, maar er is wel een (klein??) verhoogd risico.
Wat ik me dan nog steeds af blijf vragen is het volgende: jij als asprirant koper vindt het een te groot risico, maar het paard is NIET afgekeurd.
Wie betaalt de kosten van de keuring dan??
Dat blijft IMO een dilemma en ik weet zelf niet wat daar "de ongeschreven" regels van zijn

ik zou afspreken, goedgekeurd is goedgekeurd!
wat de koper ook beslist, als de veearts hem goedkeurd, dan zijn de kosten zowiezo voor de koper!
die wilde m immers gekeurd zien !
maar ik geloof niet dat dat vaak voorkomt
ik vermeld ook altijd de aankoopprijs bij de veearts
ik heb bij een handelsstal gewerkt, en als de goedkopere paarden gekeurd moesten worden, vermeldde zowiezo de prijs, een paard van een ton word uiteraard strenger gekeurd als een recreatiepaard van 1000 euro ...
of ben ik dan te hypokriet?
in de praktijk scheelt dat wel degelijk Knipoog
een paard van een ton kan namelijk meer problemen geven als er toch later iets uit komt, dan een recreatiepaard
een recreatiepaard dat ergens last van krijgt is vaak nog goed voor zijn doel te gebruiken, een paard van een ton dat hoog in de sport moet lopen , is op zo'n moment afgeschreven , en , afhanleijk van het geslacht, dan nog lang de helft niet meer waard van die ton ...

en wat betrefd dat risico wat jij omschrijft
de veearts is kundig genoeg om te bepalen in hoeverre dat risico aanwezig is
is het een verhooft risico of is het aannemelijk dat het er ooit uitkomt??
dat zal de veearts op de keuringspapieren duidelijk aangeven !
een 3 is op de meeste gevallen afkeuring
een 2 een verhoogt risico
ik ken geen paard die alles 100 % heeft ...
dus dan zouden alle paarden wel en bemerking moeten hebben
maar een twijfel 2 a 3 word bij een paard van een ton eerder een 3 als op een paard van 1000 euro..

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:43

Bij één drietje wordt een paard dus niet meer afgekeurd.
Zelfs bij OCD niet........in hoeverre bepaal jij dan zelf je eigen risico?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:47

als je een paard koopt bedoel je?

ik heb een vaste dierenarts, elk paard dat ik koop laat ik daar keuren
als hij zegt dat het een verhoogt risico is, dan stop ik met keuren en neem ik het paard niet
sinds wanneer worden 3tjes en ocds niet meer afgekeurd dan ?
de laatste keer dat ik er was ( vorig jaar oktober ) werd dit nog wel gedaan .
ze vragen dat vtvoren ook
ik zei oc of ocd = stoppen

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:50

crossmonster schreef:
als je een paard koopt bedoel je?

ik heb een vaste dierenarts, elk paard dat ik koop laat ik daar keuren
als hij zegt dat het een verhoogt risico is, dan stop ik met keuren en neem ik het paard niet
sinds wanneer worden 3tjes en ocds niet meer afgekeurd dan ?
de laatste keer dat ik er was ( vorig jaar oktober ) werd dit nog wel gedaan .
ze vragen dat vtvoren ook
ik zei oc of ocd = stoppen

Voor mij geldt hetzelfde, ik heb een vaste kliniek voor het keuren van paarden die ik koop.
Het ligt er dus aan waar en hoe de ocd zit. Bij en ingekapseld stukje dat op een gunstige plaats ligt, wordt een paard niet afgekeurd.
Tevens heb ik een paar verkocht wat met een haak op de sprong gewoon werd goed gekeurd. En dit bij 2 verschillende artsen omdat de desbetreffende mensen het paard wilde laten over keuren bij hun eigen dierenarts.
(die mensen hebben overigens twee keer zelf de keuringskosten betaald Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:52

Maar crossmonster jij hebt over een 16 jarige die nooit wat gemankeerd heeft en in de sport gelopen heeft.
Die heeft idd bewezen met mijn part tien 3tjes dat hij er geen last van heeft.

Maar als ik naar een 2 of 3 jarige ga kijken, nog niks mee gedaan of net zadelmak, kun je niet weten of dat paard er last van gaat krijgen als je er intensiever mee gaat rijden?

dat vind ik dus wel 2 heel grote verschillen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:55

Toen ik mijn vorige paard verkocht wilde die koper hem zelf laten keuren en het zelf betalen. Maar hij ging dan ook naar een hele grote naam. Deze persoon had een contract met een veearts en daar moesten alle paarden gekeurd worden. Na de keuring belde de veearts de resultaten door aan de koper en die besliste dan of hij het acceptabel vond.

Een paar jaar geleden waren we op zoek naar weer een nieuw paard. Een paard waar we gingen kijken was al door de eigenaar gekeurd. Hij had een keurig rapport (alles 1). Maar het paard was had net niet de dressuurgangen in zich die wij zochten.

Vervolgens hadden we een ander paard gevonden. Dit keer was de afspraak dat wij zouden betalen als ze goedgekeurd was en zij zouden betalen indien ze afgekeurd was.
Tijdens de klinische keuring zag ik op de harde bodem dat ze rechtsom bij haar rechtervoorbeen hartstikke onregelmatig liep. Mijn vriend zag het ook en ik zag de eigenaar al bedenkelijk kijken. Maar die veearts keurde haar klinisch goed Verward . Daar schrok ik van, want ik zag mezelf al met een kreupel paard zitten. Ik hoopte dat de foto's duidelijkheid zouden brengen. Foto's worden nl. van onderin het been gemaakt (standaard) en stel nou dat het in de schouder zou zitten...
De eigenaar kwam zelf al met de opmerking dat we maar eerst van rechts voor foto's moesten laten maken... (je betaalt nl. per foto). En daar kwam hoefkatrol en verbeend hoefkraakbeen uit. En dat op een merrie van 5 jaar al....
Gelukkig ging de koop dus niet door.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:58

Levy schreef:
Bij één drietje wordt een paard dus niet meer afgekeurd.
Zelfs bij OCD niet........in hoeverre bepaal jij dan zelf je eigen risico?

Volgens mij mag je dat zelf bepalen. Als jij zegt dat je hem bij een 3 niet hoeft.... Bovendien vind ik een 3 bij een ouder paard niet zo erg als bij een heel jong paard.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:00

Levy schreef:
Maar goed, om er maar weer op terug te komen.... Haha!
Wat gebeurt er als een paard een bemerking krijgt...paard wordt niet afgekeurd, maar ook niet goed gekeurd. Maar dus goed MET bemerking.
Wat gebeurt er dan met de kosten??

Dat is idd moeilijk, waar leg je de grens...
Mijn laatste 2 paarden waren allebei redelijk recent gekeurd en ik kon die rapporten inzien, dat was makkelijk! Lachen

Een klein chipje ergens, daar heb ik niet zoveel moeite mee, maar een 3 op een straalbeen, zo'n paard wil ik absoluut niet hebben. Ik heb 1 keer eentje met hoefkatrol moeten wegbrengen, dat wil ik liever niet weer.

Ik denk dat je van te voren goede afspraken moet maken met de verkoper. In geval van een niet afgekeurd paard, maar een bemerking of een 3 je op iets waardoor je hem niet meer wilt hebben, dan kan je misschien de kosten delen? Ik weet het niet.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:06

Scum schreef:
Volgens mij mag je dat zelf bepalen. Als jij zegt dat je hem bij een 3 niet hoeft.... Bovendien vind ik een 3 bij een ouder paard niet zo erg als bij een heel jong paard.

BNee, jij bepaalt dat, maar het paard is NIET afgekeurd.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:07

KarinvdM schreef:
Dat is idd moeilijk, waar leg je de grens...
Mijn laatste 2 paarden waren allebei redelijk recent gekeurd en ik kon die rapporten inzien, dat was makkelijk! Lachen

Een klein chipje ergens, daar heb ik niet zoveel moeite mee, maar een 3 op een straalbeen, zo'n paard wil ik absoluut niet hebben. Ik heb 1 keer eentje met hoefkatrol moeten wegbrengen, dat wil ik liever niet weer.

Ik denk dat je van te voren goede afspraken moet maken met de verkoper. In geval van een niet afgekeurd paard, maar een bemerking of een 3 je op iets waardoor je hem niet meer wilt hebben, dan kan je misschien de kosten delen? Ik weet het niet.

Ik denk zelf inderdaad dat dit de enige juiste oplossing is, in zo'n geval de kosten delen!
Hoewel dat een wellus-niettes spelletje kan worden want hij is immers niet afgekeurd?
(gaan we weer.... Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:10

van af of goed keuren word nooit mee gesproken, alleen wel voor het gemak.
je paard krijgt een positief of negatief koop advies.
En dat is waar ik me aan houd.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:04

crossmonster schreef:
bij een 3 jarige is dat natuurlijk anders .
die kan rontchenologisch dingen hebben waar ie wel degelijk last van kan krijgen
een 8 -jarige heeft als ie altijd goed is gereden, IMO bewezen dat ie gezond is .

kawa, ik zei ook al dat het bij een jong paard heel anders was,
dan wil ik niet beginnen met een oc of ocd
maar ik snap niet dat een veearts een paard goedkeurd met een oc of ocd ( op een risicoplek )
want daar gaat het in dit topic om.. als een veearts een jong beest met een oc of ocd die niet naar jou zin is, goedkeurt...
als ik vtvoren tegen mijn veearts zou zeggen , geen oc of ocd
dan keurt ie m af, want ik neem aan dat als die oc of ocd op een risicoplek zit, een veearts zijn naam ook niet gaat wagen om dat beest dan toch goed te keuren
of zie ik dat nu verkeerd?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:21

Ik vraag me af of een keuring de doorslag kan geven.
Als een paard goedgekeurd word en kijker heeft tijdens de keuring toch het idee dat er toch iets niet goed zit, wat dan? (zoals bv in bovenstaand verhaal)
Dan is het toch nog steeds de keus van de kijker om wel of niet te kopen. Je dringt je paard toch niet op?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:25

ja uiteraard, maar dan gaat het erover wie de keuring betaald Knipoog
als het paard goed is en de koper ziet er vanaf, dan mag hij IMO de keuring betalen !

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:32

Oke, maar als de dierenarts een goedkeur geeft, betaald de kijker, of ze nou besluiten om te kopen of niet, want dat was de afspraak.

Het is namelijk zo dat wanneer een dierenarts het paard goedkeurd dat het voor mij goed is. Ik kan de kritisch kant van de kijker ook wel begrijpen maar als verkoper heb je voldaan aan de eis.

Zoals in bovenstaand verhaal verklaard de dierenarts het paard goed, maar zien zowel verkoper als kijker dat dat niet klopt. Dat is een ander verhaal en zou ik als verkoper een overleg plegen over het hoe of wat de kijker wil.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:37

dat zijn dingen die je vtvoren moet vastleggen ....

goedgekeurd = kopen, zo niet, dan keuring betalen ..

bij particulieren gebeurt dit volgensmij iig wel zo
een handelsstal zal zoiets hebben van , ik wil mijn naam hoog houden, ik betaal de keuring ( en bied een ander paard aan Knipoog )
als kijker kun je dan overwegen om de keuringspapieren te verkopen aan verkoper... wat die ervoor wil geven is een ander verhaal
als ik als kijker toch moet betalen, dan geef ik iig niet het keuringsrapport aan de verkoper
als het een goedkeuringsrapport is, dan mag de verkoper m van me kopen ...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:41

Ik ben ook van mening dat men een paard laat keuren als men de keus heeft gemaakt om voor dat paardje te gaan.
Idd is dan mijn afspraak bij afkeur betaal ik. Bij goedkeur zij.

Toch vind ik dan dat mocht het je overkomen dat hij goed gekeurd word en jij en kijker denken daar anders over, dat dat niet geld.
Waarom zou ik die kosten afdwingen van de goedkeur als we er beide anders over denken. Zoiets moet je kunnen overleggen.