Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 16:03

Ik zie heel veel halfpension wat aangeboden wordt als volpension.
Als ik niet kom krijgt hij alles wat nodig is, dus ook een regendeken eraf op stal.
Hooi en voer is weinig dus zet praktisch iedereen voor minstens 3 dagen klaar.
Hooi krijgt hij afdoende en zijn stal is altijd in orde.
Doel is omdat ik dagelijks niet redt ook niet dagelijks, maar om de dag en dat vindt hij prima.
Hij heeft zijn vrienden, beweging, eten te over en een lekker bed.

Hij gaat mij na een dag buitenspelen niet missen, zo is hij altijd geweest.
Mijn beste vriendin heeft er een met jazz erin en die is hoogst beledigd als ze 1-2 dagen niet zou komen hoor.
Dan moet ze excuus in drievoud indienen, en het is een ruin, maar gewoon een aparte.
Echt een van de weinige paarden waar je niet iedereen op kunt laten stappen.

Ook gp ruiters zeggen ik zeg altijd een correct gereden paard stapt iedereen die kan sturen zo op en rijdt ermee weg.
Maar dit is overduidelijk jouw paard en ik denk niet dat ik ooit opstap!
En zij traint ze ook, maar ze heeft pas na 3 jaar ofzo een keer aangedurft erop te stappen.
Dat ging gelukkig goed, en ze heeft altijd suikerklontjes, en na de les mag hij er een.
Dus ze heeft hem een beetje ingepalmd.

Paard heeft ook een verleden, echt erkende cowboys wilden er niet meer op.
Paard is in de reset gegaan met clickeren want opzadelen was al bibberen in een hoekje.
Nu is het op vreemd terrein ook, het liefste paard denkbaar, hij vertrouwd haar blind.
De bloedlijn geheel schijnt pittig te zijn.
Nou dat weet ze want na haar vakantie van een week is hij meer dan heel erg beledigd en moet ze hem omkopen met slobber en weet ik wat meer.
Dat is geen paard om een dag niet te komen, 1 dag per week moet hij eraan geloven, dan longeert ze de dag erna.
Anders loopt hij toch niet.
Bijzonder lief paard echt, maar een handleiding in niet bestaande taal zoals ze het zelf omschrijft.
Dit is ook wel haar grote vriend ook die wat hij qua bouw tegen heeft op karakter doet.

Electra63

Re: Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 16:37

Het is volpension, alleen uit de wei halen moeten de pensionklanten samen doen, omdat het dan spitsuur is met manegelessen en het personeel dan daar druk mee is.
Per weide is er een groepsapp en als je niet kan, dan doet een ander dat, zodat geen paard alleen achter blijft. Soms staan er nog 2 samen in een wei en natuurlijk haalt personeel of eigenaar ze dan binnen.
Als je langere tijd niet komt door vakantie, dan neemt iemand anders je paard mee naar binnen.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 18:01

Ik sta helemaal alleen bij een boer, die gestopt is zijn boerenbedrijf.
Er is geen luxe voor mezelf, geen wc of warm water. Er is geen rijbaan of longeerruimte
Voeren, binnen en buiten zetten, uitmesten moet ik allemaal zelf doen.
( ik woon er tegenover, dus dat is makkelijk). Als ik een paar dagen weg ga, kan ik het aan de boer vragen om ze binnen en buiten te zetten of 1 van mijn kinderen doet het.
Maar mijn paarden ( paard en mini) staan er geweldig. Zo gauw als het mogelijk is staan ze 24/7 buiten, dwz in de oude koeienloopstal, met uitloop naar buiten waar ze bij slecht weer redelijk droog kunnen lopen, en bij goed weer zo het weiland in kunnen. In de winter gaan ze om 7uur al hun box uit en naar de loopstal en haal ik ze om 21.00uur naar binnen. Ik wil dat mijn paarden 's nachts droog kunnen liggen.
Ik heb om het mezelf wat makkelijker te maken overal verschillende soorten hooiplekken gemaakt.
De stalprijs is jaren €175 geweest, hooi en stro komt van het land van de boer.
Vorig jaar ben ik uit mezelf naar €200 gegaan, en aankomend jaar mag ik niet verhogen van de eigenaar.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 19:43

Ik hoop niet dat wij in januari nog omhoog gaan. We hebben dit jaar al een verhoging van 25 euro gehad.
Dat was omdat we nu kuddebeschermingshonden honden hebben.
Ik betaal nu 425 per paard in het midden van het land.
Paarden staan in een 'natuur gebied' van 7 ha. Ze krijgen onbeperkt hooi uit slowfeeders, de mest wordt iedere dag van de paden, voerplekken en uit de schuilstallen gehaald. Daarnaast krijgen ze 1 keer per dag krachtvoer.
We hebben een buitenbak, logeerbak en recht aan 85 km ruiterpad.
6 jaar geleden toen ik hier kwam staan betaalde ik 285 euro per paard. :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 19:28

Omdat ze honden aangeschaft hebben is jullie stalgeld omhoog gegaan??

Lopen die honden dan 24/7 tussen de paarden buiten? Op 7 hectare? Dat zijn dan heel veel honden zeker!?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:26

Popstra schreef:
Omdat ze honden aangeschaft hebben is jullie stalgeld omhoog gegaan??

Lopen die honden dan 24/7 tussen de paarden buiten? Op 7 hectare? Dat zijn dan heel veel honden zeker!?

Nou ja, even een aanname van mij uit hoor, maar stel dat ze 4 honden aangeschaft hebben, en er staan maar 20 pension klanten....
Dan zouden die al zeker 20 euro pp extra moeten betalen om het eten van die honden te betalen als ze bijvoorbeeld vers vlees krijgen, stukje dierenarts kosten en aanschaf .

Al vind ik het ook bijzonder klinken hoor :-)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 21:26

Het zijn 2 honden. Aanschafkosten zijn hoog, kosten voor eten en dergelijke ook en de omheining moet aangepast worden zodat de honden niet onder de omheining door kunnen.
Wij dienen dat te betalen omdat wij natuurlijk willen dat onze paarden beschermd worden. De honden zijn nu nog niet 24/7 in de kudde. Ze hebben eerst een poos op een rustige manier aan elkaar kunnen wennen. Binnenkort gaan ze van 21.00 tot 9.00 in de kudde.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 08:26

Door die ellendige wolven wordt het steeds moeilijker en duurder om je paarden ergens te stallen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 09:43

Wij huren een stuk in eigen beheer.
We betalen €250 per paard.
Daarvoor hebben we:
2 stallen
Rijbak
2 weides
Onderhoud word gedaan
Mestkar word geleegd
Elektra
Water
En hulp indien nodig.

Zelf verder alles Zelf doen, hooi kopen etc.

Ik heb uitgerekend dat alles bij elkaar (incl tandarts, entingen, ontworming, hoefsmid etc) uitkomt op €450 p/mnd.
Voeren onbeperkt ruwvoer.

In de 14 jaar dat ik haar heb gehad ( ze is pas ingeslapen) begon ik op €160 per maand incl hooi, stro, wel verder dhz

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 10:10

Wij betalen €450,-.
Zelf mesten en buitenzetten, er wordt dus alleen gevoerd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 10:23

Sure_lee schreef:
Het zijn 2 honden. Aanschafkosten zijn hoog, kosten voor eten en dergelijke ook en de omheining moet aangepast worden zodat de honden niet onder de omheining door kunnen.
Wij dienen dat te betalen omdat wij natuurlijk willen dat onze paarden beschermd worden. De honden zijn nu nog niet 24/7 in de kudde. Ze hebben eerst een poos op een rustige manier aan elkaar kunnen wennen. Binnenkort gaan ze van 21.00 tot 9.00 in de kudde.

Ik vind dit best bijzonder.
Krijgt de stal geen subsidie bij voor het hekwerk dan!?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 10:49

Ook al zouden ze subsidie krijgen, de kosten gaan omhoog. Of dat nou door voer, hekwerk, accomodatie of honden voor de veiligheid gaat. Dus dat moeten ze doorberekenen. Ik vind dat wel logisch en inzichtelijk zo.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 11:08

450,- box met uitloop. Zelf mesten.
Binnen/buitenzetten, voeren wordt gedaan. Kan kiezen tussen of krachtvoer van stal, inbegrepen of je eigen krachtvoer aanschaffen.
-direct in bos
-longeerkraal
-stapmolen
-solarium
-binnenbak (2)
-2 buiten rijbanen
-rijvereniging zit in dezelfde straat (clubles e.d.)
-paddocks (geen weidegang) , komen buiten ca 08:30 tot 16 a 17:00, en kan bij stal nog buiten staan in uitloop
Ik koop wel zelf onverpakt hooi in dus dat komt er nog bij :-)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 11:27

_Charlot schreef:
Wij betalen €450,-.
Zelf mesten en buitenzetten, er wordt dus alleen gevoerd.

Is dat voor 1 paard? Maar wel inclusief voer? Duur anders, kan aan de regio liggen natuurlijk.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 11:29

Popstra schreef:
Sure_lee schreef:

Ik vind dit best bijzonder.
Krijgt de stal geen subsidie bij voor het hekwerk dan!?

Het gaat om het aanpassen van het hekwerk om de honden binnen te houden. Het gaat niet om het wolfwerend maken van het hekwerk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 11:40

Honden binnen houden is makkelijker dan wolven buiten.

Als je het dan "wolfwerend" maakt houd je ook de honden binnen.
En hoe meer paarden hoe meer subsidie.
Bij mij met maar 2 dieren schiet het niet op, bij pension is het weer iets meer.
Niet kosten dekkend, maar alle beetjes helpen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 11:40

Ik vind dat ze daar ook wel subsidie voor mogen gaan geven. We vragen niet om die wolven he. Te gek voor woorden toch he dat alles op eigen kosten er voor aangepast moet worden

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 12:39

Bij ons krijgen we ook (nog) geen subsidie voor het plaatsen van wolfwerende rasters zelf, alleen voor de aanschaf van het materiaal. Dat moeten we dus uitbesteden (duur) of zelf doen (ontzettend veel werk). Ben me er ook nog in aan het verdiepen, maar het maakt het wel lastig ja. Honden beginnen wij hier aan.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 12:45

DuoPenotti schreef:

Bij mij met maar 2 dieren schiet het niet op, bij pension is het weer iets meer.

Het gaat er in dit geval om dat ze er niet onder door kunnen. Zowel de hond en de wolf niet.
Over het hek gaan de honden niet.
De wolf misschien wel maar dat zou best dom zijn van de wolf om tussen een kudde van 50 paarden te springen waar ook nog 2 kbh's zijn.
Zeg niet dat het niet kan gebeuren maar ik acht de kans klein.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:05

Ik kreeg onlangs een email van de dierenarts in mijn regio, met het dringende verzoek om dieren toch vooral 's nachts naar binnen te halen. Dat zij ook gewoon aangevallen dieren aantreffen achter wolfwerende hekken van 1.80 hoog. Zat een foto bij van het toch zeer robuust uitziende wolfwerende hek waar zij dus onlangs ook aangevallen dieren hebben moeten euthenaseren.
Afbeelding
Foto van het hek waarachter de aangevallen schapen werden aangetroffen.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 14:43

In welke regio is dat? @oji

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 14:51

Sure_lee schreef:
DuoPenotti schreef:

Het gaat er in dit geval om dat ze er niet onder door kunnen. Zowel de hond en de wolf niet.
Over het hek gaan de honden niet.
De wolf misschien wel maar dat zou best dom zijn van de wolf om tussen een kudde van 50 paarden te springen waar ook nog 2 kbh's zijn.
Zeg niet dat het niet kan gebeuren maar ik acht de kans klein.

Ook voor wolven moet je zorgen dat ze er niet onderdoor kunnen.

Zou echt eens kijken of de stalhouder het niet onder het kopje wolfwerend kan gooien.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 14:52

Ik zal het eens opperen. Bedankt voor het meedenken!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 14:54

Ja alle beetjes helpen toch. :)

En het is niet zomaar voor de leuk dat dit aangepast moet worden.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 14:55

Ook in 2026 weer helemaal niets ;)

(Sinds de pony is overleden, wel iets op het oog gehad, maar dat was DOM en uiteindelijk goed dat ik het zo gegaan is... Anders zou van 295 (1,5 jaar terug) naar 330 zijn gegaan denk ik? (Ik heb het nu dus ook nog niet gehoord :'))