Vervelende staleigenaar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:14

Tazzey schreef:
Maar jullie oordelen wel over de stalhouder maar het verhaal van TS is eenzijdig en zit vol met gaten. Het lijkt mij niet mogelijk een oordeel over situatie te krijgen.
TS moet gewoon op zoek naar een onafhankelijk persoon die als mediator kan fungeren in dat zadel verhaal en verder lekker op zoek gaan naar een nieuwe plek.

Ik heb zomaar het idee dat als TS en haar shet van het terrein vertrekken, dat dan ook het zadel terugkomt. Zodat de eigenaresse van de haf en de staleigenaar 100% zeker weten dat TS de haf niet meer zal meenemen voor een rit.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:20

germie schreef:
Hooguit misschien wat extra brok, maar dat kan de ts kopen.

Dat is waar, maar niet op iedere stal voert men bij, ook niet als de eigenaar van het paard het voer gekocht heeft en ook niet op iedere stal mag je zelf bijvoeren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:31

pateeke schreef:
germie schreef:
Hooguit misschien wat extra brok, maar dat kan de ts kopen.

Dat is waar, maar niet op iedere stal voert men bij, ook niet als de eigenaar van het paard het voer gekocht heeft en ook niet op iedere stal mag je zelf bijvoeren.

Er zijn inderdaad ook "aparte "stallen hoor waar je niets meer over je eigen paard te zeggen hebt. Dat de staleigenaar zou bepalen of jij je eigen merrie wel of niet mag laten dekken dat vind ik ver buiten zijn boekje gaan ook. Hij zou natuurlijk wel kunnen aangeven dat er daar geen geschikte accomodatie is voor een veulen maar dat duurt toch nog 11 maanden voordat die komt.

Popstra

Re: Vervelende staleigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:54

Wellicht de stalhouder zo is omdat hij prima in de smiezen heeft hoe de ts voor haar paarden zorgt en die beestjes wil beschermen. Komt bij dat als een stal eigenaar de boel blokkeert er meestal achterstallige betalingen zijn.
Dan mag hij een slot er op doen mits hij de dieren blijft verzorgen.
Echt, een stalhouder doet niet vanzelf zo en wetende de ts op meerdere plekken problemen scheen te hebben denk ik niet dat jullie hem zo veel kwalijk kunt nemen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:01

Popstra schreef:
Wellicht de stalhouder zo is omdat hij prima in de smiezen heeft hoe de ts voor haar paarden zorgt en die beestjes wil beschermen. Komt bij dat als een stal eigenaar de boel blokkeert er meestal achterstallige betalingen zijn.
Echt, een stalhouder doet niet vanzelf zo en wetende de ts op meerdere plekken problemen scheen te hebben denk ik niet dat jullie hem zo veel kwalijk kunt nemen.

Ts schrijft ergens dat ze wel betaald heeft. Als er achterstallige betalingen zijn dan zou het geheel er natuurlijk anders uitzien.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:20

Lithya schreef:
pateeke schreef:
mmaar ik denk dat bij het minste dat een van de partijen daarna “fout” doet, het conflict weer oplaait. Oftewel: ze zullen beiden wellicht water bij de wijn moeten doen en zich blijvend moeten inspannen om op een andere manier met elkaar om te gaan en te communiceren.

Pak even dit stukje eruit. Het is toch van den zotte dat jij als eigenaar op je tenen moet gaan lopen om iemand rustig te houden?

Uit ervaring weet ik dat je veel moet slikken, dat ze je anders zonder pardon de stal uit knikkeren want ze hebben macht, voor jou blijkbaar tien anderen (stallen tekort). De keren dat een gesprek mogelijk is, kan ik op één hand wel tellen. Zelf te veel slechte ervaringen gehad met stalhouders die hun eigen beleid er op na hielden, had je commentaar, gefundamenteerd of niet, enkeltje er uit met je paard. Het lag altijd aan jou, nooit aan de stalhouder. Dierenarts advies, onzin want ze deden het al jaren zo en nooit klachten. Nog grappiger dat je dan achteraf hoort dat er meer mensen met dezelfde ervaringen weg zijn gegaan. Maar nee de stalhouder doet niets verkeerd. Tja, macht he. Voor jou tien anderen.
Dus ik zou zeggen kies eieren voor je geld, kies een andere plek...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:59

anjali schreef:
Popstra schreef:

Ts schrijft ergens dat ze wel betaald heeft. Als er achterstallige betalingen zijn dan zou het geheel er natuurlijk anders uitzien.
TS kan liegen he. Ze wil misschien helemaal niet openbaar zetten dat ze schulden heeft.

Ik heb zo'n situatie van dichtbij meegemaakt op vorige stal. Ook iemand met 2 shetlandponies en een groot paard. Die had al maanden niet betaald. Stalbaas dreigde met paarden bij haar thuis af te leveren, bleek ze zelfs foutief adres opgegeven te hebben in het contract. Het adres bestond wel maar daar woonde ze niet.
Uiteindelijk heeft stalbaas alle paarden gekregen en het groot paard kunnen verkopen om de achterstallige huur toch te hebben (de shetlandponies heeft ze gehouden). Deze persoon bleek op meerdere stallen niet te betalen en gewoon vertrokken te zijn met haar paarden zonder betalen.
Ze kwam ook soms gewoon weken niet bij haar dieren waardoor stalbaas alle verzorging moest doen.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 25-08-25 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:00

Wauw wat misselijkmakend dit… zelfs verzinnen dat TS niet betaald en dat ze misschien wel liegt. Tijd om dit topic een kruisje te geven |o

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:03

Ik zeg dat het KAN, feit is dat er een reden is dat stalbaas haar weg wil, en ook moet er een reden zijn dat hij geen veulen wil.

Maar TS vertelt ons alleen haar versie...

Maar anderzijds als stalbaas haar enkel openingsuren geeft die precies tijdens de werkuren van TS vallen en ze in het weekend ook niet welkom is vind ik dat ook totaal niet netjes. Want dan kan TS niet naar haar shetlandpony gaan.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:07

En misschien loopt TS wel te trollen. Net nieuw op Bokt, vakantie tijd en dan zo’n ongeloofwaardig verhaal van een vrouw van “41”.
We weten het niet, “papier” is nu eenmaal geduldig.

Ik weet wel dat alle verstandige adviezen al gegeven zijn en dat als het verhaal klopt TS gewoon aan de slag moet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:09

Kabayo schreef:
Wauw wat misselijkmakend dit… zelfs verzinnen dat TS niet betaald en dat ze misschien wel liegt. Tijd om dit topic een kruisje te geven |o

Ja, dat vind ik zelfs ook wel een beetje té. Als TS aangeeft netjes te betalen dan moeten wij ook aannemen dat dit zo is want het spreekt zich nergens tegen dat het niet zo is.

SjonnieZ schreef:
En misschien loopt TS wel te trollen. Net nieuw op Bokt, vakantie tijd en dan zo’n ongeloofwaardig verhaal van een vrouw van “41”.
We weten het niet, “papier” is nu eenmaal geduldig.

Ik weet wel dat alle verstandige adviezen al gegeven zijn en dat als het verhaal klopt TS gewoon aan de slag moet.

Het is al bevestigd dat dit verhaal klopt en dat TS wel degelijk 41 is, en een Shetlandpony heeft.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:22

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om te stoppen met speculeren. In een eerdere moderatoropmerking is al gevraagd om alleen te reageren als je advies hebt voor de topicstarter.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:41

Ik sleculeer niks. Stal houders mogen de stal op slot gooien enkel als er achterstallige betaling is. Dat is een algemeen bekende regel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:45

Mag dat of doet men dat?
Wat ik kan begrijpen als stalhouder, maar zou het wettelijk mogen? Zonder tussenkomst van de rechter?

Maar hier speelt dat niet, want ts mag wel komen, in ondertussen vastgestelde openingstijden.
Die tijden zijn niet handig, ja dat zal dan ook wel de bedoeling zijn van de stalhouder. Maar de pony is wel toegankelijk.
Denk dat hij daarmee best sterk staat.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:48

Of het veel werk is of niet, er zijn gewoon staleigenaren die geen drachtige merries op stal willen of zelfs helemaal geen merrie. Ik stond met mijn merrie ook al 10 jaar heel kleinschalig (was de enige pensionklant en pensionhouder is 1 van mijn beste vriendinnen). Toen ik haar over mijn plannen om een veulentje te fokken vertelde, gaf zij ook aan dat ik dan bij voorkeur voor het dekseizoen nog zou verhuizen omdat zij niet de verantwoordelijkheid wou voor een drachtige merrie.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat TS pas vanaf maart op deze stal staat. Wat ik niet begrijp is dat je dan niet voordat je naar een stal verhuist, aangeeft dat je van plan bent dat voorjaar je merrie te dekken en of dat wel gewenst is op die stal.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:50

Popstra schreef:
Ik sleculeer niks. Stal houders mogen de stal op slot gooien enkel als er achterstallige betaling is. Dat is een algemeen bekende regel.

Ik begreep dat niet de box was afgesloten, maar het terrein (omdat de pony 's avonds wel los loopt over het terrein). Dus de eigenaar mag prima zijn erf afsluiten buiten openingstijden. Ik begreep uit het verhaal dat TS er 's avonds stond terwijl zij dus alleen tussen 10-14 uur mag komen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:51

DuoPenotti schreef:
Mag dat of doet men dat?
Wat ik kan begrijpen als stalhouder, maar zou het wettelijk mogen? Zonder tussenkomst van de rechter?

Maar hier speelt dat niet, want ts mag wel komen, in ondertussen vastgestelde openingstijden.
Die tijden zijn niet handig, ja dat zal dan ook wel de bedoeling zijn van de stalhouder. Maar de pony is wel toegankelijk.
Denk dat hij daarmee best sterk staat.

Dat mag. Mits de stal eigenaar het paard van water en voer blijft voorzien.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:52

oji schreef:
Of het veel werk is of niet, er zijn gewoon staleigenaren die geen drachtige merries op stal willen of zelfs helemaal geen merrie. Ik stond met mijn merrie ook al 10 jaar heel kleinschalig (was de enige pensionklant en pensionhouder is 1 van mijn beste vriendinnen). Toen ik haar over mijn plannen om een veulentje te fokken vertelde, gaf zij ook aan dat ik dan bij voorkeur voor het dekseizoen nog zou verhuizen omdat zij niet de verantwoordelijkheid wou voor een drachtige merrie.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat TS pas vanaf maart op deze stal staat. Wat ik niet begrijp is dat je dan niet voordat je naar een stal verhuist, aangeeft dat je van plan bent dat voorjaar je merrie te dekken en of dat wel gewenst is op die stal.

Dat heeft ze wel gedaan en de staleigenaar wilde het niet.

Vlinder84 schreef:
Daar ben ik dus ook bang voor. Dat hij haar trapt of iets dergelijks.
En dat dat schadelijk is voor de dracht.

Omdat hij het er eigenlijk ook niet mee eens was dat ik haar liet dekken.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:55

Popstra schreef:

Uit ervaring kan ik je vertellen dat er wel degelijk stalhouders zijn die zulke dingen doen ook als daar geen reden toe is.
Ja je hebt "moeilijke" pensionklanten, maar je hebt evengoed "moeilijke" pensionhouders. Na 20 jaar een paard gestald te hebben in pensionstallen, heb ik echt al wel e.e.a. gezien (en tevens ook gehoord van vrienden die ook ervaring hebben met nog andere stallen dan ikzelf).

In deze situatie weten we niet precies hoe de vork in de steel zit. TS heeft zelf ook aangegeven niet altijd even netjes geweest te zijn tijdens een discussie / conflict. Dat weet ze dus wel.
TS kan niets veranderen aan het gedrag van een ander. Dus als TS en stalhouder niet tot een akkoord komen, dit niet kunnen uitpraten, dan is het enige dat TS kan doen: vertrekken en als de emotie wat gezakt is, van op een afstandje naar deze situatie kijken, kijken wat ze zelf beter / anders had kunnen doen en dit meenemen voor de toekomst. Een ander kan je niet veranderen, je kan enkel iets bij jezelf veranderen, wie van beide partijen ook "gelijk" heeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:05

Als het niet klikt kun je beter uit elkaar gaan. Want op deze manier is er geen lol aan en voor het welzijn van de pony is zo'n situatie ook niet bevorderlijk. Ts zegt er pas sinds maart te staan. Nou klaar dan ,next!.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:10

Dat is zo. Als het niet klikt, om welke reden dan ook, kun je beter gaan.
Dan gaat het toch niet.

Mocht het zo zijn dat het overal zo is, dan moet je kijken of je verwachtingen wel oke zijn.
Daarmee bedoel ik niet specifiek ts.
Maar de mensen die niet voor niets stalhoppers genoemd worden.
Want een rotte stalhouder treffen, of misschien nog een keer, dat kan.
Maar als het overal wat is, dan moet je denk ik gaan kijken, waarom heb ik dat gevoel overal

Steven198007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:54

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de Boktregels voldoet

Steven198007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:56

Moderatoropmerking:

Steven198007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:58

Moderatoropmerking:

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:01

[/quote]
Er zijn inderdaad ook "aparte "stallen hoor waar je niets meer over je eigen paard te zeggen hebt. Dat de staleigenaar zou bepalen of jij je eigen merrie wel of niet mag laten dekken dat vind ik ver buiten zijn boekje gaan ook. [/quote]

Dat vind ik dus niet. Hij hoeft niet te bepalen of jij je paard mag laten dekken maar hij mag wel bepalen dat hij geen drachtige merries of merries met veulens in zijn stal wil.