Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RanjaRietje

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 16:57

Leuk! Ik volg mee! Al jaren, best lang al, 20 jaar denk ik! Paarden aan huis, begon met een shetlander maar inmiddels zijn het 1 shetlander, 1 kwpn en 7 welshjes (3 drachtig)

:D

We hebben 2,5 ha weiland met een paddock, voer van eigen land. Leuk om hier mee te lezen <<) :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:10

Wat een schatje die Jasmijn. Ze wilde gewoon helpen.

Hier komt morgen een meisje uit de buurt solliciteren om betaald uit te mesten. Nu ik weer een paar uur per week werk lukt het me echt niet meer om het bij te houden.

Dat is echt de keerzijde van paarden aan huis als je zelf achteruit gaat qua gezondheid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:19

Mooi als je hulp kunt vinden, geeft weer rust.

Ik gebruik mijn kruiwagen of koffercaddy steeds meer om balen hooi of houtkrul te verplaatsen en hoger dan 3 hoog met stapelen kom ik ook niet meer :D

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 19:27

Altijd fijn hulp!

Ja dat is het zeker, ik ga ook zeker niet omhoog in aantal paarden, eerder omlaag. En denk dat na mijn 2 zwarte dames (die zijn nu beide 6) er ook niet meer van die pittige tantes gaan komen. Maar dat is hopelijk pas over een jaar of 20 aan de orde.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 01:34

Malenka schreef:
Wat een schatje die Jasmijn. Ze wilde gewoon helpen.

Hier komt morgen een meisje uit de buurt solliciteren om betaald uit te mesten. Nu ik weer een paar uur per week werk lukt het me echt niet meer om het bij te houden.

Dat is echt de keerzijde van paarden aan huis als je zelf achteruit gaat qua gezondheid.

:(:) Ja het is niet alleen rozengeur en maneschijn om ze aan huis te hebben.
Wel fijn dat je mogelijk iemand gevonden hebt als hulp.

Ik probeer ook zo veel mogelijk automatische of praktische te maken langzaam aan zodat ik minder werk heb. Maar goed sommige dingen ontkom je niet aan om toch met de hand te moeten doen.

DubbelFun schreef:
Zo, de shet is geschoren. Het is zo'n schatje, ze staat echt te genieten. Beentjes waren eerder een beetje problematisch omdat ze konstant een been op tilde en dan ging 'huppelen'. Blijkt de lieverd gewoon te wachten tot ik hem beet pak om te scheren.
Ondanks de nieuwe messen had het apparaat er toch al wat moeite mee om er door te komen en werden de messen best wel warm, 1x zelfs afgeslagen en moest ik het noodknopje weer indrukken.
Daarna even fiks geborsteld en er kwam een mega-lading talk/schilfers vanaf, misschien nog maar een keer goed wassen met anti-roos als het nog iets zonniger wordt.

[ Afbeelding ]

En daarna lekker samen hooi eten

[ Afbeelding ]

Had je hem op voorhand gewassen ?
Dat scheelt namelijk een hele hoop voor je messen.
Ik deed mijn pony ook wel eens uitblazen vooraf met de waterblazer van de honden :') ( alleen aan te bevelen bij makke pony's ) dat scheelt ook al heel veel kwa zand in je machine.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:06

Niet gewassen... niet warm genoeg en alleen koud water, maar wel goed geborsteld. Maar als je ziet wat er aan roos nog uit komt na het scheren, dan is het logisch dat die dikke vacht alleen maar meer problemen gaat geven.

Vannacht had ik haar wel een regendekentje aan gedaan, maar ze kwam alsnog op een drafje de stal uit.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:28

Ik gebruik de Makita accublazer om het zand van tevoren weg te blazen, wat een hoop scheelt. Het wassen van pony’s met zo’n dikke vacht is niet altijd makkelijk, omdat het drogen erg lang duurt. Voor onze pony’s met erg dikke vacht begin ik met de grovere messenset (Liscop 107 Rundvee-grof 18/23t) en werk ik daarna af met de fijne messenset. Soms laat ik het zoals het is, want de scheerlijnen verdwijnen binnen een paar dagen.

Gisteren was de schoonmaakster er weer en ze zei dat ze overal hooi terugvindt. Via mijn laarzen en sokken neem ik het mee naar binnen, zelfs al draag ik altijd slippers in huis. Dus, iemand met goede tips? :P

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:33

Hier hebben we geaccepteerd dat er overal hooi is :')
Wat wij wel doen is zelf geregeld vegen. Afkloppen voor je binnenkomt wilt ook nog eens helpen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:34

Idd na het uitdoen van de schoenen/laarzen gewoon je sokken afkloppen. Mijn broek/jas afkloppen doe ik buiten al.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:37

Lys_PPA schreef:
Ik gebruik de Makita accublazer om het zand van tevoren weg te blazen, wat een hoop scheelt. Het wassen van pony’s met zo’n dikke vacht is niet altijd makkelijk, omdat het drogen erg lang duurt. Voor onze pony’s met erg dikke vacht begin ik met de grovere messenset (Liscop 107 Rundvee-grof 18/23t) en werk ik daarna af met de fijne messenset. Soms laat ik het zoals het is, want de scheerlijnen verdwijnen binnen een paar dagen.

Gisteren was de schoonmaakster er weer en ze zei dat ze overal hooi terugvindt. Via mijn laarzen en sokken neem ik het mee naar binnen, zelfs al draag ik altijd slippers in huis. Dus, iemand met goede tips? :P

Daar is ze voor toch. Om dat schoon te maken. :o?

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:57

Ja afkloppen doe ik ook, maar die mini stukjes die zo in je sokken blijven steken en dan boven met uitkleden weer op de kledingkamer of slaapkamer belanden. Of alles wat mee de wasmachine ingaat en bij het ophangen van de was toch nog eruit valt :')

Nu ik dit typ bedenk ik me dat de beste optie mss nog wel is om gewoon sokken bij de achterdeur te leggen en die daar telkens te wisselen :+

belle_boef schreef:
Daar is ze voor toch. Om dat schoon te maken.

True, maar helaas komt ze niet dagelijks :D

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:59

Ik heb het niet alleen met sokken hoor _O-

Ik zit nog op de wip voor wat betreft scheren.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 10:05

We hebben hier uit wanhoop maar een robotstofzuiger gekocht.
Ik klop me echt wel af , maar blijkbaar smokkel ik nog heel veel mee :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 10:15

Hier hangt een Dyson. Stofzuigen is zo gedaan. Huis blijft ook schoner.
Ik vroeg me gister af hoe ik het straks ga doen met de winter en de regen en dacht toen aan een boerenoveral. Over mijn kleding. Blijf ik droog en schoon.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 10:17

Wat gaan jullie hard!

Hier Lando voor tweede keer geschoren, t is echt een enorme pluizenbol :')
Afbeelding
Afbeelding

Verder qua hooi, ik heb t opgegeven en vriendlief nog niet dus die klaagt vrolijk verder. Doe m’n sokken afkloppen en kleding enz ook. En stofzuig wat vaker _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 10:22

Een overall lijkt me zo'n gedoe om dat elke keer aan/uit te doen.
Ik hou er met vesten rekening mee dat sommigen het hooi graag vasthouden en anderen zich makkelijk laten afkloppen.

@marjan: is de 2e foto van de laag die al was terug gegroeid ??

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 10:32

Fijn om te lezen dat ik dus niet de enige ben met het hooi-probleem :+ thanks, maakt mn dag weer goed.

Ik heb een regenbroek liggen die ik tot nu toe, in 7 jaar tijd met de pony's aan huis, welgeteld 2x gedragen heb. Ik draag wel hogere laarzen in de winter zodat de modder niet tegen mn broek spetterd als het dus erg slecht weer is.

Sow ja, als dat alweer terug gegroeid is dan is het hard gegaan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 10:34

Ja klopt :+ was dacht ik twee weken geleden dat ik hem geschoren had.

We krijgen een Siberische winter denk ik _O-

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 10:42

Liever een siberische winter dan een eeuwige herfst :')

Mijn pensionada wordt ook net een ontplofte ijsbeer, altijd al. Dit wordt het eerste jaar dat we ongeschoren in gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 10:53

Mijn merrie staat ook dik in het haar voor haar doen.
Die heeft dat nooit zo erg.
De ruin gaat nog wel.

Dus de merrie verwacht ook de koudste winter sinds de eeuw of zo. (die elk jaar word voorspeld)

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 11:56

Hier vooral de welsjes die al vollol in de haren zit. Mijn kwpn paard maakt nooit wintervacht aan dat lang is, ze krijgt een deken om als het kouder word

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 12:45

Net even de andere pony gepakt aan lange teugels. Die kreeg me toch een woede aanval :')
Wauw.

Maar uiteindelijk deed ie het hartstikke netjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 12:46

Hij moest even zijn ei kwijt :)
Ik hoop dat het vanmiddag nog wat gezelliger wordt buiten, anders ga ik Boon maar weer even longeren.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 12:51

Hier ook een pluizebol staan. Maar hij is nu al een poos kreupel. Synovitis C7T1 is 3 weken terug gevonden bij hem. Ingespoten maar hij loopt doodleuk nogsteeds kreupel… Tot hij rad is kunnen we niet echt wat doen en twijfel ik of ik wel wil scheren… Is nu wel fijn idee dat hij een extra vachtje heeft. Stress ik iets minder om de dekens

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 12:55

Wat naar Flubberboot.
Bij Tess heeft het toen echt wel 6 weken geduurd voordat ze beter liep. Ze moest trouwens 5x in de week bijgezet gelongeerd worden.

Een geblesseerd paard zou ik niet scheren. Vaak zijn ze geschoren wat frisser en dat is vaak net wat je niet wilt.

Grappig Marjan. Diekke is precies andersom geschoren. Bovenkant kaal en vanaf onderkant schouder ongeschoren.
Ze ligt in de winter veel buiten. Een warm onderkantje dus en de bovenkant warm met een deken.