Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DuoPenotti schreef:Nu word zand niet kaal getrapt
Maar ik vind het gewoon teveel paard.
Uiteraard kunnen ze een prima sprint trekken, dus ja zeker een grote verbetering met een paddock van 10 x 10 waar veel paarden het, zeker in de winter het mee moeten doen.
Dus in vergelijk met dat snap ik dat mensen er wel voor kiezen
Maar je ziet ze meestal toch op en klut bij de voerbak hangen en dan vind ik het dus veel en veel te druk.
En die plekken dus altijd te klein.
En in deze regio is er gewoon veel anders te vinden dan die 10x10 paddock.
herr_balou schreef:Maar wat is het idee van de opzet nou? Tracks van 1,5 hectare + meerdere weilanden of tracks van 1,5 hectare met daarin verwerkt een paar kleine weides?
DuoPenotti schreef:En dan zijn ze uitgespeelt en wat gaan ze dan doen?
aan die bak hangen...
BeFunny schreef:herr_balou schreef:Maar wat is het idee van de opzet nou? Tracks van 1,5 hectare + meerdere weilanden of tracks van 1,5 hectare met daarin verwerkt een paar kleine weides?
Voor zover ik heb begrepen worden er groepjes van 12 paarden op 1,5 hectare gehouden (is de bedoeling) en op die 1,5 hectare is een track en een stukje gras. De paarden hebben dus enkel die 1,5 hectare. En daarnaast een stal. Er is geen grote wei. Die is er nu wel naar het plan van ts is om dat op te gaan splitsen in 3 stukken van elk 1,5 hectare.
Celebi schreef:DuoPenotti schreef:En dan zijn ze uitgespeelt en wat gaan ze dan doen?
aan die bak hangen...
Op een gigantisch weiland is dat toch niet anders? Dan hebben ze een sprintje getrokken en staan ze daarna massaal weer met hun neus aan de grond.
Is ook gewoon een beetje het leven van een paard. Eten, slapen, lopen, rennen, kroelen en klieren. Zo lang ze de ruimte hebben om te bewegen, kunnen eten, veilig en droog kunnen liggen en slapen en samen staan met soortgenoten heb je volgens mij aardig voldaan aan de behoefte van een paard.
Niet iedereen kan helaas zijn paard in een Frans privebos zetten van 5 hectare waar ze de hele dag moeten zoeken maar de lekkerste blaadjes en de sappigste grasjes en zichzelf atletisch houden op de rotsachtige ongelijke bodem. Zou wel mooi zijn als we dat hier in NL in overvloed hadden.
BeFunny schreef:Ts, dat is echt niet op elke stal zo. Gelukkig. Wel op veel grotere stallen en zeker in en rond de randstad. Dat maakt het echter niet ok.
November/December is juist heeel, heeel erg snel.
Maargoed als jij zelf denkt dat dit gaat werken dan ga ik je succes wensen, want je plan is kennelijk al wel verder uitgewerkt. En neem aan dat het financieel dan ook rond is om het te kunnen bekostigen. Om te ontdekken of er animo voor is zul je het toch moeten proberen.
X_KCC_X schreef:ICitaat:k zie veel discussies over de ruimte… paarden op een traditionele pensionstal hebben in de winter wellicht een paddock van 15x 15 meter, de meeste paarden hebben daar vaak niet eens hooi (mijn ervaring). In de zomer wellicht een wei van 10 bij 30 meter, wat na 2/3 maanden zeker al kaal gegeten is.
1,5 hectare waar tracks op gemaakt zullen worden met een paar weilanden (wellicht niet groot, maar zo kan je het gras rust geven en afwisselen) waar onbeperkt ruwvoer is, meer dan genoeg voerplekken (dus niet hutje mutje op elkaar) verspreid over deze 1,5 hectare ( ook in de schuilstallen), voor 12 paarden. Dat noem ik niet weinig. Je ziet op traditionele pensionstallen waar ze op zo een aantal, zeker 20 paarden hebben staan.
Met binnenkort kan je denken aan begin november/ december, wellicht voor sommige niet de definitie van ‘binnenkort’ maar voor mij is dat al aardig snel.
Oh en bedankt voor sommige die vertelden dat je niet zomaar mag bouwen op een stukje grasland
Dat weet ik uiteraard, gelukkig heeft het stukje grond dat ik onder voorbehoud hebben genoeg bouwvlak, en vergunning voor 50+ paarden, dus in die opzichten zitten we goed!!
Zelf heb ik wel vertrouwen in dat er mensen zullen zijn die hun paarden hier zouden stallen. Puur omdat er (gelukkig!!!) Steeds meer aandacht komt voor het welzijn van paarden, ook in de ‘sport’. Je ziet steeds vaker dat ook daar mensen zijn die hun sportpaard 24/7 buiten hebben staan, met andere paarden.
X_KCC_X schreef:BeFunny schreef:Ts, dat is echt niet op elke stal zo. Gelukkig. Wel op veel grotere stallen en zeker in en rond de randstad. Dat maakt het echter niet ok.
November/December is juist heeel, heeel erg snel.
Maargoed als jij zelf denkt dat dit gaat werken dan ga ik je succes wensen, want je plan is kennelijk al wel verder uitgewerkt. En neem aan dat het financieel dan ook rond is om het te kunnen bekostigen. Om te ontdekken of er animo voor is zul je het toch moeten proberen.
Hier in omgeving Eindhoven zie je het ook zo als dat ik beschrijf… op ca 3 hectare staan er op veel plekken hier wel 40 paarden.
We zullen zien hoe het gaat lopen, dankjewel!
pol013 schreef:Kijk anders eens mee in dit topic hoe moeilijk het is om luxe voor de ruiter te combineren met luxe voor het paard: [ED] (Luxe) pensionstalling in Nederland
Die ts heeft dan het bijkomende probleem dat ze met meerdere paarden ergens wil gaan staan. Maar ik ben er van geschrokken hoe weinig luxere plekken er zijn die echt veel buitentijd voor de paarden faciliteren.
Daarbij hoef jij hier ook helemaal niet te gaan staan DP. Uit de hele omgeving van TS, een straal van 10-50km?? Hoeft maar 1% van de hele populatie paardenhouders zin te hebben om op TS haar stal te gaan staan en dan staat ze waarschijnlijk vol.
Ik ben ook de doelgroep niet. maar ik sta dan ook al mijn hele leven op plekken die weinig luxe hebben voor de ruiter. Dus is het mij die meerprijs niet waard.
Maar ik heb dan ook geen vrachtwagentje en KEP cap icm een dure laars in dezelfde kleur donkerpaarse lak. En die mensen zie ik óók om mij heen.
Bielsje schreef:pol013 schreef:Kijk anders eens mee in dit topic hoe moeilijk het is om luxe voor de ruiter te combineren met luxe voor het paard: [ED] (Luxe) pensionstalling in Nederland
Die ts heeft dan het bijkomende probleem dat ze met meerdere paarden ergens wil gaan staan. Maar ik ben er van geschrokken hoe weinig luxere plekken er zijn die echt veel buitentijd voor de paarden faciliteren.
Daarbij hoef jij hier ook helemaal niet te gaan staan DP. Uit de hele omgeving van TS, een straal van 10-50km?? Hoeft maar 1% van de hele populatie paardenhouders zin te hebben om op TS haar stal te gaan staan en dan staat ze waarschijnlijk vol.
Ik ben ook de doelgroep niet. maar ik sta dan ook al mijn hele leven op plekken die weinig luxe hebben voor de ruiter. Dus is het mij die meerprijs niet waard.
Maar ik heb dan ook geen vrachtwagentje en KEP cap icm een dure laars in dezelfde kleur donkerpaarse lak. En die mensen zie ik óók om mij heen.
Dat zegt echt helemaal niets. Ik kan alle 3 afstrepen en ik rij altijd buiten en heb een binnenbaan niet als harde eis. Op een "high end" stal waar ik stond gingen de paarden soms niet naar buiten en dan was ik de halve dag aan het buiten en binnen zetten. Het kan gewoon zijn dat je 50 caps past en alleen Kep blijkt te werken, of dat je zakt voor je E achter B omdat je te voorzichtig rijdt
![]()