Binnenkort high end paddock paradise in Ysselsteyn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:05

Ik heb wel eens 8 paarden op een wei van 1,5 hectare staan als de andere weides weer even moeten groeien of te nat zijn en dat is idd veel te veel. Je gras is zo op en de boel word kaal getrapt. En dan staan ze er maar een paar weekjes

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:08

Nu word zand niet kaal getrapt :P

Maar ik vind het gewoon teveel paard.
Uiteraard kunnen ze een prima sprint trekken, dus ja zeker een grote verbetering met een paddock van 10 x 10 waar veel paarden het, zeker in de winter het mee moeten doen.
Dus in vergelijk met dat snap ik dat mensen er wel voor kiezen :j

Maar je ziet ze meestal toch op en klut bij de voerbak hangen en dan vind ik het dus veel en veel te druk.
En die plekken dus altijd te klein.

En in deze regio is er gewoon veel anders te vinden dan die 10x10 paddock.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:15

DuoPenotti schreef:
Nu word zand niet kaal getrapt :P

Maar ik vind het gewoon teveel paard.
Uiteraard kunnen ze een prima sprint trekken, dus ja zeker een grote verbetering met een paddock van 10 x 10 waar veel paarden het, zeker in de winter het mee moeten doen.
Dus in vergelijk met dat snap ik dat mensen er wel voor kiezen :j

Maar je ziet ze meestal toch op en klut bij de voerbak hangen en dan vind ik het dus veel en veel te druk.
En die plekken dus altijd te klein.

En in deze regio is er gewoon veel anders te vinden dan die 10x10 paddock.

Ligt dat niet aan het type paard?
Ik ga er in mijn plaatje van een high end PP wel van uit dat er meerdere voerplaatsen zijn. En dat er gezien de faciliteiten iets meer warmbloeden zullen staan? Die zijn naar mijn idee toch echt wat meer intrinsiek gemotiveerd om op pad te gaan en sprintjes te trekken.
En doen ze dat niet is het ook prima he. Het hebben van een keuze is genoeg.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:20

Daar ga ik ook vanuit dat er meer voerplaatsen zijn.
Meer bij welke pp ik ook foto's kijk, altijd hetzelfde beeld.... Koud of warmbloed een berg paarden aan die bakken.
Want ja voor de rest is er geen zak te doen.

Sprintjes trekken doen mijn paarden ook, koudbloed maar voorheen ook de warmbloed.
En toen ik een groep ruinen had werd er zeker een hoop gekloot om daarna te gaan eten.

maar dan moet er wel veilig gekloot kunnen worden..op een track van 10 meter breed krijg ik al de bibbers. Veels te smal. Wetende dat veel tracks nog smaller zijn.
Maar als je ziet hoe die naar elkaar steigeren en zo. Dan hangt er zo over de draad.

En dan zijn ze uitgespeelt en wat gaan ze dan doen?
aan die bak hangen...

Nogmaals ik zie de verrijking zeker met de plaatsen waar het alternatief de kleine paddock is
Maar ts zit niet in de randstad (herhaling)

herr_balou

Re: Binnenkort high end paddock paradise in Ysselsteyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:31

Maar wat is het idee van de opzet nou? Tracks van 1,5 hectare + meerdere weilanden of tracks van 1,5 hectare met daarin verwerkt een paar kleine weides?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:45

herr_balou schreef:
Maar wat is het idee van de opzet nou? Tracks van 1,5 hectare + meerdere weilanden of tracks van 1,5 hectare met daarin verwerkt een paar kleine weides?

Voor zover ik heb begrepen worden er groepjes van 12 paarden op 1,5 hectare gehouden (is de bedoeling) en op die 1,5 hectare is een track en een stukje gras. De paarden hebben dus enkel die 1,5 hectare. En daarnaast een stal. Er is geen grote wei. Die is er nu wel naar het plan van ts is om dat op te gaan splitsen in 3 stukken van elk 1,5 hectare.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:51

DuoPenotti schreef:
aan die bak hangen...

Op een gigantisch weiland is dat toch niet anders? Dan hebben ze een sprintje getrokken en staan ze daarna massaal weer met hun neus aan de grond.

Is ook gewoon een beetje het leven van een paard. Eten, slapen, lopen, rennen, kroelen en klieren. Zo lang ze de ruimte hebben om te bewegen, kunnen eten, veilig en droog kunnen liggen en slapen en samen staan met soortgenoten heb je volgens mij aardig voldaan aan de behoefte van een paard.

Niet iedereen kan helaas zijn paard in een Frans privebos zetten van 5 hectare waar ze de hele dag moeten zoeken maar de lekkerste blaadjes en de sappigste grasjes en zichzelf atletisch houden op de rotsachtige ongelijke bodem. Zou wel mooi zijn als we dat hier in NL in overvloed hadden. <3

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:56

BeFunny schreef:
herr_balou schreef:

Voor zover ik heb begrepen worden er groepjes van 12 paarden op 1,5 hectare gehouden (is de bedoeling) en op die 1,5 hectare is een track en een stukje gras. De paarden hebben dus enkel die 1,5 hectare. En daarnaast een stal. Er is geen grote wei. Die is er nu wel naar het plan van ts is om dat op te gaan splitsen in 3 stukken van elk 1,5 hectare.

Maar zo staat het toch niet in de OP? Daar staat "Elke track heeft meerdere weilanden". Dat is toch niet te vertalen naar "een stukje gras"?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:05

Celebi schreef:
DuoPenotti schreef:
aan die bak hangen...

Op een gigantisch weiland is dat toch niet anders? Dan hebben ze een sprintje getrokken en staan ze daarna massaal weer met hun neus aan de grond.

Is ook gewoon een beetje het leven van een paard. Eten, slapen, lopen, rennen, kroelen en klieren. Zo lang ze de ruimte hebben om te bewegen, kunnen eten, veilig en droog kunnen liggen en slapen en samen staan met soortgenoten heb je volgens mij aardig voldaan aan de behoefte van een paard.

Niet iedereen kan helaas zijn paard in een Frans privebos zetten van 5 hectare waar ze de hele dag moeten zoeken maar de lekkerste blaadjes en de sappigste grasjes en zichzelf atletisch houden op de rotsachtige ongelijke bodem. Zou wel mooi zijn als we dat hier in NL in overvloed hadden. <3

tuurlijk hangen ze dan met de neus aan de grond en is dat wat paarden doen.
Maar dan hangen ze op de grond ipv op neushoogte, plus ze doen dan lekker hapje stapje.
En ze hebben de ruimte.
het gaat mij echt om de ruimte...1,5 hectare, niet volledig te gebruiken, want er zijn delen van afgelsoten, met 12 paarden.... nee dank je.

Nogmaals, ik begrijp het als je anders de keuze hebt uit een kleine paddock, maar herhaling, in deze omgeving is voor de helf van de prijs keuze genoeg met genoeg ruimte

X_KCC_XJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 11:30

Ik zie veel discussies over de ruimte… paarden op een traditionele pensionstal hebben in de winter wellicht een paddock van 15x 15 meter, de meeste paarden hebben daar vaak niet eens hooi (mijn ervaring). In de zomer wellicht een wei van 10 bij 30 meter, wat na 2/3 maanden zeker al kaal gegeten is.

1,5 hectare waar tracks op gemaakt zullen worden met een paar weilanden (wellicht niet groot, maar zo kan je het gras rust geven en afwisselen) waar onbeperkt ruwvoer is, meer dan genoeg voerplekken (dus niet hutje mutje op elkaar) verspreid over deze 1,5 hectare ( ook in de schuilstallen), voor 12 paarden. Dat noem ik niet weinig. Je ziet op traditionele pensionstallen waar ze op zo een aantal, zeker 20 paarden hebben staan.

Met binnenkort kan je denken aan begin november/ december, wellicht voor sommige niet de definitie van ‘binnenkort’ maar voor mij is dat al aardig snel.

Oh en bedankt voor sommige die vertelden dat je niet zomaar mag bouwen op een stukje grasland
Dat weet ik uiteraard, gelukkig heeft het stukje grond dat ik onder voorbehoud hebben genoeg bouwvlak, en vergunning voor 50+ paarden, dus in die opzichten zitten we goed!!

Zelf heb ik wel vertrouwen in dat er mensen zullen zijn die hun paarden hier zouden stallen. Puur omdat er (gelukkig!!!) Steeds meer aandacht komt voor het welzijn van paarden, ook in de ‘sport’. Je ziet steeds vaker dat ook daar mensen zijn die hun sportpaard 24/7 buiten hebben staan, met andere paarden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:37

Ts, dat is echt niet op elke stal zo. Gelukkig. Wel op veel grotere stallen en zeker in en rond de randstad. Dat maakt het echter niet ok.

November/December is juist heeel, heeel erg snel.

Maargoed als jij zelf denkt dat dit gaat werken dan ga ik je succes wensen, want je plan is kennelijk al wel verder uitgewerkt. En neem aan dat het financieel dan ook rond is om het te kunnen bekostigen. Om te ontdekken of er animo voor is zul je het toch moeten proberen.

X_KCC_XJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 11:49

BeFunny schreef:
Ts, dat is echt niet op elke stal zo. Gelukkig. Wel op veel grotere stallen en zeker in en rond de randstad. Dat maakt het echter niet ok.

Maargoed als jij zelf denkt dat dit gaat werken dan ga ik je succes wensen, want je plan is kennelijk al wel verder uitgewerkt. En neem aan dat het financieel dan ook rond is om het te kunnen bekostigen. Om te ontdekken of er animo voor is zul je het toch moeten proberen.

Hier in omgeving Eindhoven zie je het ook zo als dat ik beschrijf… op ca 3 hectare staan er op veel plekken hier wel 40 paarden.

We zullen zien hoe het gaat lopen, dankjewel!

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:49

TS, ik ben benieuwd wie 'we/wij' is. Met wie ga je dit samen realiseren? En zoals al eerder werd aangehaald: wie vangt jou op als je ziek/op vakantie etc. bent?

Ik vind het nogal wat voor een 19-jarige. Eerlijk gezegd zou vooral dát mij tegenhouden als ik een potentiële klant zou zijn...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:55

X_KCC_X schreef:
I
Citaat:
k zie veel discussies over de ruimte… paarden op een traditionele pensionstal hebben in de winter wellicht een paddock van 15x 15 meter, de meeste paarden hebben daar vaak niet eens hooi (mijn ervaring). In de zomer wellicht een wei van 10 bij 30 meter, wat na 2/3 maanden zeker al kaal gegeten is.

1,5 hectare waar tracks op gemaakt zullen worden met een paar weilanden (wellicht niet groot, maar zo kan je het gras rust geven en afwisselen) waar onbeperkt ruwvoer is, meer dan genoeg voerplekken (dus niet hutje mutje op elkaar) verspreid over deze 1,5 hectare ( ook in de schuilstallen), voor 12 paarden. Dat noem ik niet weinig. Je ziet op traditionele pensionstallen waar ze op zo een aantal, zeker 20 paarden hebben staan.

Met binnenkort kan je denken aan begin november/ december, wellicht voor sommige niet de definitie van ‘binnenkort’ maar voor mij is dat al aardig snel.

Oh en bedankt voor sommige die vertelden dat je niet zomaar mag bouwen op een stukje grasland
Dat weet ik uiteraard, gelukkig heeft het stukje grond dat ik onder voorbehoud hebben genoeg bouwvlak, en vergunning voor 50+ paarden, dus in die opzichten zitten we goed!!

Zelf heb ik wel vertrouwen in dat er mensen zullen zijn die hun paarden hier zouden stallen. Puur omdat er (gelukkig!!!) Steeds meer aandacht komt voor het welzijn van paarden, ook in de ‘sport’. Je ziet steeds vaker dat ook daar mensen zijn die hun sportpaard 24/7 buiten hebben staan, met andere paarden.

Kom jij van oorsprong van hier?
of ben je van het westen en hebt plannen voor hier?
Geen veroordeling, oprechte vraag. :j

Anders weet je net zo goed in deze omgeving dat er zoveel stallen zijn met meer dan genoeg weide ook in de winter. Laat staan in de zomer. Dat het welzijn hier op veel stallen gewoon al 30 jaar gehaald word.
Ik heb nog nooit moeite gehad mijn paard te stallen met dagelijks weidegang, zonder modderbende, met genoeg plek.
En dan in de avond op stal met voldoende hooi. En heb al langer dan jij oud bent paarden :P

Jij zit in het verkeerde deel van het land met wat je wilt maken :D
En de verkeerde doelgroep.
De meeste sporters willen geen 24/7 buiten. Dat zijn er maar een handje vol.
Ze willen wel fatsoenlijk buiten overdag. Maar niet in de avond na het werk hun paard uit een track vissen.
Dan willen ze in de avond een stal. Plek ook om individuele voerbehoeftes te voorzien.
En die stallen zijn er al, voor de helft dan wat jij vraagt.
Jou doelgroep is de recreant en die hebben hun pp's als voor 300 euro, zie de voorbeelden in dit topic.

heel toevallig is er een paar jaar terug hier in de buurt ook iemand komen wonen vanuit het westen die 24/7 track aanbood voor 500 euro.
zeker niet zo mooi gerealiseerd als wat jij van plan bent...maar zag de marktplaats advertentie steeds verlaagd worden.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:57

X_KCC_X schreef:
BeFunny schreef:

Hier in omgeving Eindhoven zie je het ook zo als dat ik beschrijf… op ca 3 hectare staan er op veel plekken hier wel 40 paarden.

We zullen zien hoe het gaat lopen, dankjewel!

Dat het elders zo is wil toch niet zeggen dat iets dan minder erg zou moeten zijn ? Juist als je eea meer wilt doen voor de paarden kijk je daar naar.

Jammer dat je weinig concreets kan zeggen op de vragen hier.
Het komt nu over als : dit is wat ik hoor wat mensen willen en ik gooi het op 1 grote hoop en heb zo de "perfecte" stal.

Maargoed ...als ik alle stalling en weide topics zo doorlees verbaas ik me elke keer dat er zo veel stallen nog open zijn of mensen hebben. Want een hoop wat hier als eisen gesteld worden kom ik niet tegen... ene kant soms jammer..andere kant ook om de gigantische eisen en verwachtingen

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:13

Dus niet 1,5 hectare track + meerdere weilanden maar 1,5 hectare track met enkele stukjes gras. Tja, dan vind ik de prijs ook wat hoog... of het aantal paarden per track wat veel.
Bij het woord weiland stel ik me iets voor van minimaal 1 hectare.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:16

@Mondy, Precies en er zit hier een hele luxe stal voor mensen luxe wel te verstaan. Daar rekenen ze 550 ex extras en daar hebben ze helemaal geen ruimte.

Maar is een grote stal en die staat echt helemaal vol. Ik denk daarom dat het gros van de mensen toch iets meer waarde hecht aan comfort voor zich zelf dan aan ruimte voor hun paard. Er zijn ook amper uitrij mogelijkheden dus dat er een aantal gigantische paardenbakken zijn vinden ze dan wel fijn. Dat hun paard de twee uurtjes dat ze buiten staan in een paddock staan ter grote van een stal dat boeit ze kennelijk niet.

Dus tja ik vind er echt was van maar zie ook echt wel dat er wel degelijk animo voor is, hier dan. En dat men ook betaald voor (luxe voor zichzelf :j )

Dan is die anderhalf hectare voor 12paarden nog een walhalla :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:06

Kijk anders eens mee in dit topic hoe moeilijk het is om luxe voor de ruiter te combineren met luxe voor het paard: [ED] (Luxe) pensionstalling in Nederland
Die ts heeft dan het bijkomende probleem dat ze met meerdere paarden ergens wil gaan staan. Maar ik ben er van geschrokken hoe weinig luxere plekken er zijn die echt veel buitentijd voor de paarden faciliteren.

Daarbij hoef jij hier ook helemaal niet te gaan staan DP. Uit de hele omgeving van TS, een straal van 10-50km?? Hoeft maar 1% van de hele populatie paardenhouders zin te hebben om op TS haar stal te gaan staan en dan staat ze waarschijnlijk vol.

Ik ben ook de doelgroep niet. maar ik sta dan ook al mijn hele leven op plekken die weinig luxe hebben voor de ruiter. Dus is het mij die meerprijs niet waard.
Maar ik heb dan ook geen vrachtwagentje en KEP cap icm een dure laars in dezelfde kleur donkerpaarse lak. En die mensen zie ik óók om mij heen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:32

pol013 schreef:
Kijk anders eens mee in dit topic hoe moeilijk het is om luxe voor de ruiter te combineren met luxe voor het paard: [ED] (Luxe) pensionstalling in Nederland
Die ts heeft dan het bijkomende probleem dat ze met meerdere paarden ergens wil gaan staan. Maar ik ben er van geschrokken hoe weinig luxere plekken er zijn die echt veel buitentijd voor de paarden faciliteren.

Daarbij hoef jij hier ook helemaal niet te gaan staan DP. Uit de hele omgeving van TS, een straal van 10-50km?? Hoeft maar 1% van de hele populatie paardenhouders zin te hebben om op TS haar stal te gaan staan en dan staat ze waarschijnlijk vol.

Ik ben ook de doelgroep niet. maar ik sta dan ook al mijn hele leven op plekken die weinig luxe hebben voor de ruiter. Dus is het mij die meerprijs niet waard.
Maar ik heb dan ook geen vrachtwagentje en KEP cap icm een dure laars in dezelfde kleur donkerpaarse lak. En die mensen zie ik óók om mij heen.

Dat zegt echt helemaal niets :'). Ik kan alle 3 afstrepen en ik rij altijd buiten en heb een binnenbaan niet als harde eis. Op een "high end" stal waar ik stond gingen de paarden soms niet naar buiten en dan was ik de halve dag aan het buiten en binnen zetten. Het kan gewoon zijn dat je 50 caps past en alleen Kep blijkt te werken, of dat je zakt voor je E achter B omdat je te voorzichtig rijdt :+

Ik zit niet in die regio en zou mijn paard niet op een PP zetten aangezien hij veel te dol is op zijn stal, maar ik zou wel deze prijs of meer aftikken als de basis (ruwvoer, genoeg naar buiten en goed personeel) op orde is. Maar dat komt dan door de regio. Als die basis daar op veel "stallen" 100% op orde is, en die stallen vragen bv 500 euro max, dan plaats je jezelf wel buiten de markt natuurlijk.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:48

Bielsje schreef:
pol013 schreef:

Dat zegt echt helemaal niets :'). Ik kan alle 3 afstrepen en ik rij altijd buiten en heb een binnenbaan niet als harde eis. Op een "high end" stal waar ik stond gingen de paarden soms niet naar buiten en dan was ik de halve dag aan het buiten en binnen zetten. Het kan gewoon zijn dat je 50 caps past en alleen Kep blijkt te werken, of dat je zakt voor je E achter B omdat je te voorzichtig rijdt :+

Je mist mijn punt een beetje.
het gaat er om dat mensen bereid zijn om flink geld uit te geven aan de paardensport.

En dat doet iedereen aan hetgeen hem of haar goed dunkt.
Waar de één dan kiest voor een stal van 250 euro en de ander gaat voor een stal van 600 euro. Of kiest voor een cap van 80 euro of van 1000 euro.
Ik heb niet gezegd dat er een verband is tussen een cap van 1000 euro en een stal van 600 euro of andersom.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 14:15

Pol013, die link gaat over meerdere paarden, daarom is het moeilijk te vinden. Want die fijne stallen hebben niet ineens meerdere plekken vrij.
Geen vergelijk dus.

En nee ik hoef er niet te staan, waarom je dat aanhaalt?
ik geef aan wat de regio aan prijzen en accommodaties heeft, lijkt me best waardevol.
En andere uit de omgeving doen dat ook incl prijzen.

ja als 1 procent er gaat staan.... ja als
Als... mijn tante ballen had was het mijn oom.... :P

als mensen hun paard voor 300 euro goed hebben staan zijn er verdacht weinig die het dubbele uit gaan geven. Zo simpel werkt het toch gewoon.
En kijk de voorbeelden al van de andere mooie pp's. Het is niet dat ze er niet zijn :)
iedereen kijkt naar de centen, zelfs die het breed hebben. Want dat is anders ook een lekkere fles wijn in de plaats

Maar ik zie er naar uit wat ts gaat doen en hoop dat ik ongelijk heb voor haar en dat ze het zo vol heeft staan. :j
Maar ik denk dat het een mooie droom is. En dromen is ook leuk.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 14:47

Klinkt als iets nieuws TS…en ik ben benieuwd (net als jij) of daar interesse voor is. De combi van goede faciliteiten voor ruiter èn paard is best een uitdaging.
Behoorlijk aan de prijs maar goed. Alles verzorgd (oftwel ontzorgt) is mensen steeds vaker wel wat waard.
Je zou voor mij veel te ver weg zitten (en niet onbelangrijk…ik heb geen paard mee ;-) ). Wat voor faciliteiten zijn er voor de eigenaren? Ik denk aan “kantine”, kleedruimte / douche, wasmachine bijvoorbeeld?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:12

Ts heb je al wat voorlopige foto's. Althans als je in november open wilt neem ik aan dat er al begonnen is met aanleg. Anders lijkt die tijdspanne in ieder geval niet haalbaar.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:16

Wow, november december is inderdaad heel snel! Ik heb hier een fractie van die oppervlakte en alleen al het afgraven etc gaat minstens tot december duren. Dan moet alles nog weer opgebouwd worden.

Supergave plannen hoor TS, echt een droom. Mag ik vragen hoe dat met financiering gaat of ben ik dan te brutaal? Heb je eigen middelen of ga je een bedrijfsplan schrijven ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:40

Het klinkt als een super mooie droom, waarvan ik me afvraag in hoeverre die werkelijkheid zou kunnen worden. Zou erg leuk zijn als het helemaal lukt natuurlijk, maar in 5 maanden dat alles uit de grond gestampt hebben en klaar zijn om paarden te ontvangen, lijkt me niet heel realistisch....

Ik vind persoonlijk de stalprijs ook veel te fors, maar kan me bij een echt goed beleid en gevoel van luxe voor zowel paard als mens, wel voorstellen dat mensen deze keuze maken als ze zowel sportief als paardenwelzijn technisch weinig concessies willen doen :)

Anderhalve hectare klinkt klein voor dat aantal paarden. Maar dat is gedacht vanuit het domweg gebruik als een normale weide. Op zich is anderhalve hectare natuurlijk 15.000 m2. Als je daarvan dan de helft gebruikt om 3 weitjes te maken van elk 50x50, dan heb je nog steeds 7.500 m2 over voor de track. Stel dat je de track gemiddeld 10 meter breed maakt, dan heb je dus een lengte van 750 meter! Kun je echt wat leuks mee doen :j En daar kunnen ze flink hun benen op strekken +:)+

En door beplanting maak je het interessant voor de paarden, je krijgt ze aan het lopen door ervoor te zorgen dat er verschillende interessante punten langs het pad zijn, die niet altijd te overzien zijn. Als ze om wat struiken / een stal / een heuvel heen moeten lopen om op andere plekjes te kunnen kijken, dan zullen ze meer lopen dan op een saaie ouderwetse wei waar ze alles in 1 keer kunnen overzien :)