Ervaringen toekenning subsidie wolfwerend hek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:52

Freya6 schreef:
Ik heb wolfwerend raster en dat gaat nu al twee jaar goed in Wolvengebied (zw Veluwe).
Wel doe ik overal extra paaltjes in en haringen in elk vak. En minstens 4000kv stroom erop.

Fijn! Hopelijk blijft dat zo. :)

Karina

Re: Ervaringen toekenning subsidie wolfwerend hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 00:11

Dat zijn netten dan?

Ja onderste draad blijft een ding. Die stoeptegels is wel een idee, maar dat worden er dan wel ontzettend veel. Ik was een soort van verdrietig dat de dassen niet meer op onze PP konden komen, maar afgelopen week lieten ze weer duidelijk hun sporen na in het gras en poepjes gevonden dus die durven er toch onderdoor. Nu is een das geen wolf natuurlijk, maar toch.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 06:33

Wat betreft die onderste draad: het advies van onze wolvenconsulent was dus beginnen vanaf de bodem. Wij hebben een latje gemaakt met daarop de hoogte van de verschillende draden (20-40-60-90-120) en die tegen de buitenkant van de palen gezet en boren maar.

De draad loopt voor het oog soms niet helemaal recht, maar dus wel overal op 20 cm hoogte.

Wij hebben nooit dassen op de wei gehad, maar ik zag van het weekend ineens dassenpoep, dus ze komen er nog wel.

Er zijn trouwens ook wel wolfwerende dassentunnels. Of een wat kleinere diameter of eentje met een bocht erin. Daar kan nog steeds allerlei kleinwild door, maar geen wolf.

Een andere tip die we van de wolvenconsulent hebben gekregen is dat wolven de kleur blauw slecht kunnen zien, en daardoor niet goed kunnen inschatten. Wij hebben als bovenste draad (we hebben een extra draad boven de 120 cm) dus een blauw stroomkoord gespannen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 07:33

Bijzondere tip van de consulent.

Wild ziet blauw juist beter.
Maar honden ook.
En een wolf dus niet?

Citaat:
Een mensenoog heeft 3 soorten kegeltjes, hiermee zien wij de primaire kleuren rood, geel en blauw.

Een hondenoog heeft slechts 2 soorten kegeltjes, hiermee zien zij alleen de primaire kleuren geel en blauw.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 07:51

Wolven kunnen er onderdoor graven dat is al op verschillende plekken gebeurt. Wij hebben de onderste draad ook op 20 cm maar maaien ons rot vanaf nu tot in november. En dan blijf je het nog niet voor. De wolven hebben ons al heel veel vrije tijd afgehaald. Nou moet ik ook zeggen dat ik het een rotklus vindt omdat het veel kabaal is en heel veel van hetzelfde dat merk je ook in je lijf. En die tegels, dat worden er gewoon veel te veel en daar zit natuurlijk ook onderhoud aan, eerste jaar zullen die wel vrijwel grasvrij zijn, maar dan.......... Mogen wel grote grindtegels zijn om ze goed op de plaats te houden. Gekkenwerk is het.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:12

Ja precies zo hebben ze het bij ons ook gedaan, met een latje. Het valt totaal niet op dat het niet helemaal waterpas loopt.

Ik heb ook nog geen idee of het echt een goed idee is met de tegels hoor, maar ik zie dat maaien ook niet zitten...
Rizette, heb jij er geen last van dat je met de bosmaaier dan de draad doormidden maait? Ik ben zo bang dat dat gebeurt, vooral omdat die bosmaaier nog wel eens afketst op een pol gras of riet ofzo.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:17

Nee je gaat onder de draad door en op onze maaier zit een beschermkap aan de bovenzijde en die loopt wat rond door naar de zijkant. . Je moet het gras idd niet te lang of massaal laten worden zodat je kunt zien wat je doet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:21

Betreft herrie.
Een elektrische bosmaaier.
Kost wat. Maar is wat dat betreft zoveel fijner.

Hier in de buurt zag ik bij iemand vorig jaar onder de draad gespoten.

En ja dat kan ik begrijpen.
Nee het mag niet. Maar elke week maaien.
Misschien te doen rondom een klein perceel. Niet rondom een een groot weiland.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:34

We hebben een hele beste die overal doorheen gaat.Zo goed dat hij uit de tijd raakt en onderdelen er niet meer allemaal zijn. Kan wel eens gaan kijken naar een oplaadbare variant, zijn die even sterk?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:41

Hier komt hij door bramen met het mes.
En met touw door het gras.

Meer is voor de meeste mensen niet nodig denk ik.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:37

Welk merk en type is dat? Werk je er al lang mee?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:44

Hoe lang kun je met 1 accu maaien?
Vriendin van me heeft elektrisch gereedschap maar ze heeft bewust laders en accu’s extra gekocht zodat ze de klusjes af kan maken en moet wachten tot accu weer vol is.
Zij heeft gereedschap van Stihl.
Bosmaaier, heggenschaar, kettingzaag etc.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:34

Ja je hebt meer accu's nodig, met 1 redden wij hier ook niks. (1 lader)
We hebben 2 zwaardere en 1 lichtere ooit in een actie gekregen.
Daarmee kan continue gemaaid worden, maar mijn vriend is eerder moe. :P

Dus de ene op, direct op de lader en dan met de volgende verder, zo blijven rouleren.

Kom ff niet op het merk..goedkoper merk wat ze hier in de buurt hadden en doet het verbazend goed.
Maar koop je een Stihl weet je zeker dat je goed zit.

We hebben er ook een kettingzaag op, werkt ook fantastisch en zaagt gewoon door dikke stammen.
Zonder de klere herrie

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:56

Ik doe hier wekelijks een rondje met de bosmaaier en trek onkruid met de hand direct uit de grond. Ik vind het niet zo’n probleem eigenlijk… Er zit een kapje op de bosmaaier en ja, je moet natuurlijk wel opletten wat je doet. De draad loopt gewoon met de grond parallel. En ik heb aan de buitenkant allemaal blauwe draden.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:04

Ik heb geen onderste draad maar aan de buitenkant 60 cm schapengaas plat op de grond. Of schuin langs de berm richting sloot. Bij de doorgangen naar de weide liggen er rubber matten zodat graven niet eenvoudig is. Waar dat niet kan heb ik een nieuw stuk omheining gezet 50 cm naar binnen om toch op de grond beveiliging te hebben. Wanneer er dassen onderdoor kunnen, kunnen wolven dat toch ook lijk me... Ik heb hier nog geen nieuwe dassensporen gevonden sinds ik vanaf de winter wolfwerend ben, om het maar zo te zeggen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:11

Toen wij hier net woonde stond onze omheining een kleine halve meter van de sloot.
Maar de gemeente doet hier zelf sloten uit en die zijn elk jaar dichter op ons hek aangekomen.
Met nu als gevolg dat er nog geen 10 cm meer ruimte is.
Dus een gaas omklappen is er niet bij. Plus daar hangen ze dan ook in met de gaafmachine en rukken ze alles kapot.

Ik heb wel eens gedacht het onze kant in de klappen, dan graaft hij wel maar kan misschien niet naar boven? Zou dat werken?

Al denk ik nog steeds dat een bouwstaal Staalmat de grond in werken beter werkt?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:17

Ja, ik heb hier en daar ook stukken staalmatten, maar dat is veel meer werk tenzij je ze gewoon neer kunt leggen natuurlijk. Ingraven is meer werk bedoelde ik. Bij mij kon ook niet overal gaas aan de buitenkant, de achterste 100 meter. Daar heb ik het gaas aan de binnenkant gelegd en dan de nieuwe omheiding (schapengaas met stroom erboven) een halve meter naar binnen gezet. De track is daardoor wat smaller geworden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:21

Hier staat het gazenhekwerk op de afscheiding.
3 hectare, dat gaan we niet verzetten. Ook niet een gedeelte.
Ja staalmatten er in is zeker meer werk, dan is het een kraantje huren om een sleuf te graven.
Dat hebben we dus ook gedaan toen het hek er net was en daar gaas de grond in gedaan.
Maar het advies van dat dat gaas daar goed genoeg voor was klopte niet en was na een jaar of 8 op veel plaatsen doorgeroest helaas.