Freya6 schreef:Ik heb wolfwerend raster en dat gaat nu al twee jaar goed in Wolvengebied (zw Veluwe).
Wel doe ik overal extra paaltjes in en haringen in elk vak. En minstens 4000kv stroom erop.
Fijn! Hopelijk blijft dat zo.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Een mensenoog heeft 3 soorten kegeltjes, hiermee zien wij de primaire kleuren rood, geel en blauw.
Een hondenoog heeft slechts 2 soorten kegeltjes, hiermee zien zij alleen de primaire kleuren geel en blauw.
Citaat:8 mei 2025/Friesland
Wolvengebied uitgebreid
BEETSTERZWAAG - De hele gemeente Opsterland valt nu in het gebied waarvoor de Provinsje Fryslân subsidie verstrekt voor het nemen van wolfwerende maatregelen. Het maximale subsidiebedrag is verhoogd naar 30.000 euro.
Tot nu toe was het wolvengebied in de provinciale subsidieregeling begrensd door de A32 in het westen en de A7 in het noorden. De wolf is echter ook al gesignaleerd buiten dit gebied. Wethouder Durk Durksz van de gemeente Opsterland is begin april bijvoorbeeld op bezoek geweest bij een schapenhouder in Nij Beets die te maken had met een wolvenaanval.
Dierhouders uit de gemeenten Opsterland, Heerenveen, Ooststellingwerf, Smallingerland en Weststellingwerf kunnen nu subsidie aanvragen voor wolfwerende maatregelen.
De FNP-fractie in de Opsterlandse gemeenteraad drong eerder bij het college van B en W via schriftelijke vragen ook al aan op uitbreiding van het wolvengebied.
De Provinsje heeft het maximale bedrag per dierhouder verhoogd van 20.000 naar 30.000 euro.
https://www.grootsa.nl/nieuws/nieuws/11 ... aNHSGxCP4Q
martinev schreef:Er zijn hier meer mensen uit de provincie Utrecht die subsidie hebben aangevraagd toch?
Ik heb het half maart aangevraagd, en begin april de foto's gestuurd van de geplaatste omheining. Ik lees dat je de subsidie binnen 12 weken na aanvraag zou moeten krijgen. Die 12 weken zitten er inmiddels op, en van de kant van de provincie is er totale radiostilte. Ik heb gebeld om te vragen hoe het ervoor staat en of ze weten hoe lang het nog gaat duren, maar ik krijg alleen maar antwoord dat ze geen idee hebben 'het is naar de volgende afdeling en ik heb er geen inzicht in hoe ver zij zijn'.
Hoe lang heeft het bij anderen uit Utrecht geduurd? En hebben jullie enig idee wie ik zou kunnen benaderen? Ik heb nu steeds gesproken met ene Pascal Arnold, maar hij weet het dus niet..
Citaat:UDDEL - De subsidiepot voor wolfwerende maatregelen van de provincie Gelderland is bijna leeg. Om te voorkomen dat dierhouders geen subsidie meer kunnen krijgen, wil de provincie nu twee miljoen euro extra reserveren.
Dat staat in een stuk over de provincie financiën, waarin de provincie bekijkt of de plannen voor dit jaar nog wel kloppen, en bedragen kunnen worden aangepast.
De provincie wil nu de pot van 3,2 miljoen euro voor wolfwerende maatregelen verhogen. Die subsidie is nu anderhalf jaar beschikbaar en het gaat hard. De bodem van die pot is volgens Gelderland in zicht.
De subsidies worden vooral door dierhouders op de Veluwe aangevraagd, maar zo zegt de provincie 'ook in toenemende mate in de Achterhoek en het Rivierengebied.'
De Gelderse politiek moet nog over het voorstel stemmen. Dat gebeurt over twee weken.
Totale begroting voor faunaschade ook omhoog in alle provincies
Voor alle provincies geldt overigens dat de begroting voor vergoedingen van schade door fauna harder gaat. Het Interprovinciaal Overleg (IPO) had dit jaar in de begroting 61 miljoen euro aan vergoedingen opgenomen, maar wil dat bedrag tussentijds bijstellen naar 96 miljoen. Agrariërs kunnen bij provincies aankloppen voor een vergoeding als dieren schade hebben aangericht aan bijvoorbeeld hun gewas of vee.
Al jaren neemt de faunaschade gestaag toe. Het gaat dit jaar zo hard dat de begroting moet worden bijgesteld. Dat betekent dat de provincies miljoenen euro's meer dan verwacht kwijt zijn aan compensatie.
De provinciale uitvoeringsorganisatie BIJ12, onderdeel van het IPO, behandelt de aanvragen voor een tegemoetkoming. In 2023 moesten de provincies ruim 55 miljoen euro uitkeren, ruim 10 miljoen euro meer dan een jaar ervoor.
De grootste 'kostenpost' in 2023 was de grauwe gans, die voor ruim 27 miljoen euro aan schade veroorzaakte. De wolf stond toen nog niet in de top 10. Het aantal meldingen van wolvenaanvallen op vee stijgt echter snel.
Het aantal aanvragen voor een tegemoetkoming om faunaschade groeide van 6000 in 2020 naar 10.000 vorig jaar. "De verwachting is dat deze stijging blijvend is", aldus het IPO in de aangepaste begroting voor 2025 en het concept voor 2026, die de komende weken in alle provincies worden besproken.