Paard en kinderwens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:24

equitation schreef:
Ach wat een onzin. Je kan ook heel liefdevol en met aandacht voor je kind zorgen ook al werk je. Vroeger werkten ouders toch ook op het land. Hadden ze toch ook geen tijd met grote gezinnen om continu 1 op 1 aandacht te krijgen van de ouders. Wat zijn vrouwen toch een kei in elkaar afzeiken en veroordelen. De een kan gewoon meer ballen in de lucht houden dan de ander en krijgt juist energie om ook meer te zijn dan alleen moeder.

"Vroeger" waren er inderdaad vaak zeer grote gezinnen, maar dan werden de jongste kinderen (mede)verzorgd door de oudere zusjes. En de jongens werkten al vroeg mee, bijv. op het land.Al het werk was wel meestal bij het eigen huis of in de eigen woonomgeving.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:28

Winged schreef:
Gnome schreef:
Wij werken allebei 36 uur en zoontje gaat 2 dagen naar de opvang. Verder zijn we samen of alleen de hele dag bij hem dus 36 uur werken kan prima.

Misschien is het handig om jullie verdeling met TS te delen. Kan inzichten geven :)

Wij hebben het voordeel dat mijn man standaard in het weekend een dag werkt. Dus onze indeling is als volgt (zonder paard)
Ma man vrij
Di opvang 8.15 - 17.00 man brengt en ik haal
Wo opvang 8.15 - 17.00 ik breng en haal
Do man vrij
Vrijdag ik vrij
Weekend ik vrij en mijn man zondag ook

Ik werk de dagen van de opvang thuis dus ben in 2 minuten bij de opvang na mijn werk en werk ook nog 6 uur per week in de trein ivm lange reistijd dus zo kom ik ruim aan m'n 36 uur.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:38

anjali schreef:
equitation schreef:
Ach wat een onzin. Je kan ook heel liefdevol en met aandacht voor je kind zorgen ook al werk je. Vroeger werkten ouders toch ook op het land. Hadden ze toch ook geen tijd met grote gezinnen om continu 1 op 1 aandacht te krijgen van de ouders. Wat zijn vrouwen toch een kei in elkaar afzeiken en veroordelen. De een kan gewoon meer ballen in de lucht houden dan de ander en krijgt juist energie om ook meer te zijn dan alleen moeder.

"Vroeger" waren er inderdaad vaak zeer grote gezinnen, maar dan werden de jongste kinderen (mede)verzorgd door de oudere zusjes. En de jongens werkten al vroeg mee, bijv. op het land.Al het werk was wel meestal bij het eigen huis of in de eigen woonomgeving.

Ja super en werd je van school gehaald omdat je ouders niet rond konden komen zonder jouw extra loon.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:40

Ik heb niet alles gelezen maar als vriend elke dat een uur alleen is met kleine kan hij ook nooit weg omdat het paard voer moet hebben. Als mijn man elke dag een uur moet gaan sporten en ik nooit weg kan omdat ik bij de kleine moet zijn zou ik ook niet blij zijn. Dus als je niks met paarden hebt snap ik het al helemaal.

Het gaat denk ik om de dagelijkse VERPLICHTING. Er zal nooit een uitzondering zijn.........

Ik zou eens zoeken naar een oplossing bij het paard, iemand op stal die je kan helpen?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:42

- ik heb niet alle reacties gelezen maar zal onze situatie thuis schetsen -

Wij hebben 2 zoontjes, eentje van bijna 2 en de ander net een week oud.

Kids zijn veel “werk”, en paarden net zo..

Ik heb 2 paarden, een jonkie die zadelmak gemaakt gaat worden dit jaar en een pensionada. Ben op een vol-pensionstal gaan staan en heb een hele lieve begripvolle man, die ondanks dat het zijn hobby niet is, wel altijd meedenkt hierin en snapt dat ik er tijd wil doorbrengen (en niet alleen maar even wil voeren en dergelijke). Hij vind zelfs dat als ik er “niks mee doe” (hij ziet dat alsin, niet meer tutten, longeren, rijden, grondwerken enz), de paarden de deur uit gaan. Daar vind hij de hobby te duur voor. En ik kan hem daarin geen ongelijk geven. Ik werk 3 dagen, hij fulltime. Wel het geluk dat mijn man zijn hobby zich thuis afspeelt, die rommelt graag in huis met zijn 3d-printer of wilt even een uurtje gamen.

In het begin kun je ze meenemen naar stal in het wagentje, maar dat vond ik al snel niet handig, je wilt toch meer doen dan enkel aaien en je komt nergens aan toe. Als ze gaan kruipen en/of lopen kun je het al helemaal vergeten.

Paarden en kids hier gaat prima, maar je kunt vaak niet meer 7 dagen naar stal, met kinderen komt er ook weleens wat tussendoor, en die gaan (in mijn ogen) dan toch echt voor. Ik red het 4/max 5 keer per week. En dan werk ik straks nog maar 2 dagen.. vergeet ook niet dat je met het gezin ook weleens een dagje weg wilt, ik ben echt blij dat ik dan niet ook nog eens langs stal moet om te voeren of andere klusjes te doen (medisch natuurlijk altijd daargelaten).

Zonder de vol-pension constructie zou ik echt niet weten hoe ik het moet combineren. Zelf voeren, binnen/buitenzetten enz zijn hier echt geen opties meer en dan begint mijn man ook wel te sputteren dat “alles om de paarden continue draait”, en ik kan hem geen ongelijk geven. :n

Kids gaan hier enkel op de werkdagen naar de oppas, en straks gaat onze oudere kerel op 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal, dat geeft wel een beetje vrije handen omdat mijn man op die dagen thuis werkt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:45

@Equitation: Ja dat was zo. Ik zeg toch niet dat dat toen allemaal goed was? Alleen dat het vroeger anders was.De keuze om geen kinderen te hebben, en wel een (luxe) rijpaard, dat was vroeger niet zo gemakkelijk als tegenwoordig. Maar ts heeft in feite niet veel aan deze verhalen. Zij leeft nu en moet nu keuzes maken. Alles perfect hebben dat is heel moeilijk, zowel nu als ook vroeger hoe anders alles toen ook was.

DiantaM

Re: Paard en kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:48

Pff ik vind het maar een moeilijk topic

Het is een klein wonder als je een kind mag krijgen. Het is helemaal niet vanzelfsprekend dat je een kind kunt krijgen. Daarnaast hebben kinderen liefde nodig. Liefde kun je nooit genoeg geven. Of dat nou van een vader of moeder is, ze hebben een van de ouders nodig die er (straks na schooltijd) voor ze is. Dat je schoonouders vaak zeggen dat ze een kleinkind willen: dat staat helemaal los van jouw kinderwens.

Opa’s en oma’s worden ouder, worden ziek en overlijden. Dat is geen vast gegeven om vanuit te gaan.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 15:25

equitation schreef:
Ach, je moet het allemaal gaan ervaren. Denk dat iedereen het anders beleefd qua zwaarte. Het dramatische wat hier veel geschetst word, herken ik niet.

Ik dus ook niet.
Sinds mijn jongste een paar maanden is weer in de paarden. Het valt me allemaal heel goed nee.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 15:55

Olikea schreef:
equitation schreef:
Ach, je moet het allemaal gaan ervaren. Denk dat iedereen het anders beleefd qua zwaarte. Het dramatische wat hier veel geschetst word, herken ik niet.

Ik dus ook niet.
Sinds mijn jongste een paar maanden is weer in de paarden. Het valt me allemaal heel goed nee.

Alleen maar fijn als het voor ts ook zo uit pakt maar dan moet ze alsnog voor die eerste maanden een haalbaar plan hebben die er nu volgens mij niet ligt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 16:00

Olikea schreef:
equitation schreef:

Ik dus ook niet.

Maar ts is nu elke dag pas om 22.00 klaar met voeren van het paard. Hoe zat dat bij jullie?

Of stonden die vol pension en kon je die gerust een dagje overslaan.

Hoeveel uur werkte jullie en je man?

Gelijk als in de situatie van ts?

Dat speelt wel mee natuurlijk.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 16:02

Olikea schreef:
equitation schreef:

Ik dus ook niet.

Kan natuurlijk, is ook voor iedereen anders. Ook qua energie.
Maar hebben jullie je kind(eren) altijd mee naar het paard of een partner die met liefde je kind(eren) verzorgd zodat je ruimte hebt om dat te kunnen doen?
Want zoals ik van TS begrijp (naar wat ik lees), zal ze weinig tot geen steun krijgen van partner (correct me if i'm wrong) en is ze dus afhankelijk van moeder, kdv of moet ze het zelf regelen. Een hooinet ophangen zal dan niet zo moeilijk zijn met kind wellicht, maar wel als jij alleen 's avonds kan door werk, het paard daarvoor vaste tijden heeft en een kind een eigen ritme ontwikkeld (wat ook constant veranderd qua ritme, als je net aan iets gewend bent dan veranderen ze vaak weer iets aan het ritme is mijn ervaring haha).

@TS: vergis je overigens ook niet in de kosten van het kdv als je dit overweegt, omdat je aangeeft niet minder te kunnen werken als je je paard wilt behouden.
Die kosten kunnen (inkomensafhankelijk van jullie beiden bekeken) ook best hoog oplopen, ondanks er echt wel een deel vergoed wordt door de belastingdienst. Je krijgt in veel gevallen ook wel kindgebonden budget en kinderbijslag, maar dit dekt in ons geval bijvoorbeeld de kosten bij lange na niet die we hebben per kind.

En verder vroeg ik mij af, deelt je moeder mee in de kosten van het paard (omdat deze van jullie samen is) of is daar misschien iets mee te bespreken, zodat je misschien toch iets minder uren kan maken? Evenals, kan zij niet standaard jullie paard verzorgen zodat jij bijvoorbeeld alleen kan gaan om te tutten, longeren of te rijden als je kindje op kdv zit of als je hiervoor oppas hebt?
En hoeveel tijd spendeer jij nu normaalgesproken dagelijks bij je paard?
Ik vind de oppering van bijrijder ook wel een idee, maar persoonlijk vind ik het heel moeilijk om mij afhankelijk op te stellen en dan maar te hopen dat jullie visie en manier van rijden en omgang met je paard passend is. Ik vraag mij af met de dingen die TS noemt omtrent het paard, of zoiets dan wel passend (en vindbaar) is.
Ik heb daarom mijn pony wat verder van huis staan, waar de zorg (binnen en buiten zetten, hele dag buiten, hele dag onbeperkt hooi, elke dag een schone stal voorzien van een berg hooi en er wordt gevoerd naar wat ik wil dat hij krijgt, moet het eens in de zoveel tijd alleen aanleveren) volledig in de stalkosten zitten.
Dat ik daar dan nog een verzorger bij heb gekregen, is mooi meegenomen. Maar als zij niet kan of er op een dag mee stopt is het ook geen ramp. En ik heb de vrijheid om dus te komen wanneer het mij schikt, zonder mij schuldig te hoeven voelen. Maar goed, mijn pony is dan ook 'al' 20 en staat niet hoog in het bloed of iets.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 16:04

Ik vind de combinatie die TS schets ook wel heftig, zou van zo’n overvolle agenda erg ongelukkig worden..

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 16:24

Na het topic volledig gelezen te hebben, zou ik de conclusie trekken dat je toch concessies moet gaan doen. Een kind erbij gaat gewoonweg niet passen, dus of geen kind, of geen paard, of minder gaan werken. Uiteraard moet je dit met je partner bespreken en zou ik bij hem ook dezelfde keuze neerleggen: of geen kind, minder werken of dat hij een hobby gaat opgeven/minderen.

Ook zou ik met z'n tweeën om de tafel gaan zitten en een gezamenlijke weekplanning te maken hoe je het met een kind in je leven aan zou pakken. Dan kun je ook gelijk zien welke concessie de meeste ruimte bied. Misschien geen tijd meer voor een eigen paard, maar zou je eventueel wel zelf kunnen bijrijden? Of een andere leuke hobby die minder tijd kost, maar waar je wel je hoofd mee kunt leegmaken (eventueel een hond die je moet uitlaten).

Kortom, ik denk dat je nog veel te bespreken heb met je partner en zelf ook keuzes moet durven maken en niet al je problemen door iemand anders moet laten oplossen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 16:39

Tja, de concessie die de meeste ruimte biedt is natuurlijk wel duidelijk. Dat zou zijn: fijn nieuw baasje zoeken voor paard. De optie die het vaak alsnog wordt als blijkt dat het allemaal niet op een fijne manier te combineren is :(:)

Dan heb je geen gedoe meer over de tijd die een paard kost. Heb je de hoge kosten niet meer. Kan TS of partner dus ook 1 of 2 dagen minder gaan werken. Waardoor je ook minder kinderopvang kosten kan hebben wellicht. En minder afhankelijk bent van de oma's.

Maar ik kan me goed voorstellen dat TS de optie van paard verkopen probeert te voorkomen :j

Wellicht dat moeder er voor open staat om de zorg voor het paard wat meer over te nemen..?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 16:52

Ik snap ook niet zo goed waar de woensdagmiddag in de OP vandaan komt. Voor dat dat een issue is zijn ze 4 jaar...

Het hele topic komt me een beetje.... ver van de werkelijkheid over...

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 17:11

Hoi TS, ik heb geen kinderen dus daar kan ik niet over meepraten, maar wel over het gevoel alleen dan anders. Je doet mij denken aan mezelf een paar jaar terug toen ik netjes mijn 'carrière' aan het afwerken was. Goede opleiding, goede baan om mee te beginnen, grote sprong maken in de carrière waarvan mensen vinden dat je die moet maken nadat je deze opleiding heb gedaan. Mensen vinden het raar dat je niet blij bent, mensen vinden dat je de branche moet blijven waarvoor je gestudeerd hebt, anders is het zonde en kan je niet meer terug. Veel wat andere mensen vinden/moeten/verwachten.
Zo komen jouw berichten ook over, en ik hoor mezelf bijna praten (maar dan niet over een baby maar over mijn werk) en ik heb op tijd voor mezelf gekozen eneen burnout vermeden (al denk ik achteraf dat ik die had), dus ik wil je vooral meegeven om wat Sizzle (dacht ik) ook zei: neem nu rust en denk goed na wat jij wil, niet wat andere mensen willen.
ik weet dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan maar wilde het wel graag zeggen.

ps. die woensdagmiddag; wat ik van mijn collega's hoor hebben de meeste scholen nu een continuïteitsrooster en bestaat de woensdagmiddag geen eens meer maar zijn ze 5 dagen in de week om 14.00 klaar, maar dat zal wss per regio en school wel verschillen

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 17:42

Toch nog even een reactie, ik zie dat de kinderwens alleen mogelijk is met een vangnet van grootouders. Daar wil ik je toch voor waarschuwen. Hoe prachtig en mooi dat kan lijken, het kan van de een op andere dag anders zijn. Een van de grootouders bij ons die een dag oppaste overleed heel plotseling in het eerste jaar, extra professionele opvang was niet zomaar geregeld. Wij hebben nu in de basis alleen nog maar professionele opvang en hebben de grootouders voor de leuke dingen of bij calamiteiten. Zorg dat je het kan bolwerken met zijn tweeën zonder afhankelijk te zijn van (onbetaalde) derden. Je kan niet verwachten dat allerlei mensen onbetaald altijd bijspringen op vaste basis, laat staan dat niks zo onzeker is als gezondheid en het leven zelf.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 18:00

Persoonlijk vind ik het ook heftig combinatie paard en kind. Echter werken zowel mijn man als ik in hoofdberoep in het onderwijs en hebben we er elk ons eigen bijberoep naast. Dit maakt dat we deels een vast inkomen hebben en deels een flexibel inkomen maar ook flexibele aanpasbare uren. En dat maakt een groot verschil. Hierdoor kan je zelf tijd en ruimte creëren in je dag. Beiden werken 40+ uren in de week.

Enkel op woensdagnamiddag gaat mijn zoon naar zijn oma. Niet omdat het moet maar omdat zij dit heel graag wil. Hij kan ook gerust thuis zijn want ik werk dan thuis.
De andere oma gaat ook uit eigen intentie af en toe oppassen maar wel op voorwaarde dat dit haar leven niet overheerst en dat haar agenda ook kan doorgaan en dat lijkt mij meer dan logisch.
Zowel mijn man als ik brengen en halen onze zoon van school. Hij blijft niet in de opvang.
Paarden hebben we gelukkig aan huis. Wat zwaar werk is maar wel maakt dat je meer kan doen. Toen mijn zoon net geboren is heeft mijn man een piste aangelegd zodanig dat ik nog kan rijden. Het rijden is wel niet zo frequent meer dan vroeger maar 1 a 2 x per week lukt net.

Wat ik vooraleer geleerd heb (ondanks mijn eigen perfectionisme) is loslaten. Het hoeft allemaal niet perfect zijn. En de grootste les die ik geleerd heb is dat ik niet superwoman ben. Ik mag moe zijn en soms eens hulp inroepen.

Het belangrijkste is op voorhand afspraken maken, bespreken hoe je het gaat aanpakken en geen aannames doen van ze zullen wel dit of dat of moeten dit of dat... dan kom je bedrogen uit. Ga er altijd vanuit dat jij/ je man de eerste zorgpersonen zijn en dat de rest een fijne surplus kan zijn.

Ik kan mij voorstellen dat wanneer grootouders aanhoudend zeuren de druk heel hoog wordt en je jezelf bijna verplicht voelt om aan de maatschappelijke norm te voldoen. Weet dat je eigen vrije keuze hebt. Ik heb het geluk van een super braaf lief kind te hebben maar het kan ook anders uitgedraaid zijn en daar kan je niets aan veranderen.

Ik blijf ook bij 1 kind ondanks de druk omtrent 1 kind is te weinig/ 1 kind is altijd verwend/ 1 kind is eenzaam.... Mijn paarden en andere dieren zijn ook mijn kinderen en verdienen ook mijn aandacht want deze geven mij de nodige zuurstof om alle andere ballen in de lucht te houden.

Maak eens een lijst met voor jou de pro's en contra's. Maak visueel wat je denkt voelt in een mindmap. Ga op zoek naar jouw eigen onderlinge motivatie voor of tegen een kind. Ga eventueel met iemand (coach/ psycholoog) hierover praten zodanig dat je handelt vanuit jouw eigen gevoel en wat jij wil ipv wat de ander van jou verwacht.

Succes ts dit zijn moeilijke beslissingen en al zeker als er van buiten af hoge verwachtingen zijn.

Edit: typo's

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 18:27

Poh TS, je kiest samen voor een kind en dat is prima maar het probleem in je scenario is niet het kind maar het paard waar alleen JIJ voor kiest en niet je man. Toch moet hij er mee voor opdraaien.

Een kind komt er hoe dan ook, tja hopelijk ben je voorbereid op eventuele tegenvallers en stort je niet in. Daar heeft je kind en je partner nog minder aan. Succes met puzzelen, bedenk wel dat het achteraf kan blijken dat je de verkeerde puzzel hebt gemaakt en dan moet je dealen met de gevolgen.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 20:05

Ik moet zeggen dat ik van die opmerking ‘een kind komt er, hoe dan ook’ best wel schrok. Alsof het maakbaar is? Je bent zo gezegend als je überhaupt kinderen kunt krijgen!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 20:16

Ik vind dat mensen tegenwoordig daarin doorslaan. Je moet vanuit het positieve denken en de meeste stellen krijgen gewoon kinderen zonder poespas.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 20:18

Maar als je het wel gewoon kunt krijgen is een gezond kind ook niet perse een vazelfsprekendheid, Ja vast de meeste wel. Maar niet alle.
En wat ik nog niet gelezen heb denk ik, wat als het kindje wat mankeert?
Meer zorg nodig heeft dan gemiddeld?
Dat is voor erg veel mensen al loodzwaar, laat staan met een schema als dit waar een makkelijk gezond kind eigenlijk niet eens past.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 20:26

Je zegt dat je je puzzel aardig rond hebt maar imo is je puzzel gelegd op hele slechte fundering. Bijrijders kunnen het laten afweten (genoeg ervaring te vinden op bokt) en grootouders hebben ook niet gegarandeerde gezondheid. En ja imo moet je daar rekening mee houden als je voor een kind gaat. Wat als de grootouders hun gezondheid om eender welke reden plots niet meer goed genoeg is om op jouw kind te letten?

Een kind is geen recht. Kan me niet schelen hoeveel hormonen er bij de wens komen kijken. Als dit beeld dat je hier schetst is wat je kan bieden… een kind verdient beter. :\ houden van is niet altijd genoeg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 20:28

Ik vind dat sommige mensen wel erg dooslaan. Bij alles „wat als“ denken is ook niet zo zinvol.
Je kunt niet alles voor zijn in het leven.

Als er daadwerkelijk iets dramatisch gebeurd of het kind heeft een zware handicap dan zie je dan wel wat haalbaar is. Dat kun je niet allemaal van te voren gaan zitten doorrekenen.
Niemand is daadwerkelijk voorbereid voor wat er moet gebeuren als oma dood gaat, je zelf met long-covid zit, je partner ontslagen wordt en in dezelfde week je huis affikt.

Maar een gewoon zinvol tijd en financien plan maken voor een normaal gemiddeld te verwachten situatie is wel heel verstandig.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 20-03-24 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 20:28

Zonnetje81 schreef:
Ik vind dat mensen tegenwoordig daarin doorslaan. Je moet vanuit het positieve denken en de meeste stellen krijgen gewoon kinderen zonder poespas.

De mens is bepaald geen bedreigde soort, inderdaad.