Slechte stallen en paard zorgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:06

Het gaat om de KANS op maagzweren. Het is geen zekerheid, de kans wordt groter. En nog steeds, de uren wisselen per onderzoek. Jouw hele stelling klopt dus al gewoon niet, omdat het gaat om de kans op maagzweren die toeneemt. Die wordt niet 100 procent.

Als het echt na 3 uur meteen een maagzweer zou zijn had mijn paard een enorm probleem gehad met het vasten voor de operatie. Minimaal 48 uur voor operatie, dan nog opereren en daarna heel langzaam voer weer opbouwen. Dus eerder 52 uur niet gegeten. Net als andere paarden die medische ingrepen moeten ondergaan.

Het is niet alleen voer wat ervoor zorgt. Stress is een hele grote factor, want zelfs met het perfecte voer kunnen ze ze nog steeds krijgen door stress...

En nog steeds, dat automatiseren kost GELD. Als alle stallen stoppen die dat moeten volgens jou omdat het niet rendabel is op jouw manier (wat niet de enige juiste manier is ook al doe je wel alsof dat zo is) dan kan jij je paard ook weg doen. Want de overgebleven stallen worden dan veel duurder. Je weet wel, vraag en aanbod...

Melzazu

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:11

Ik lees vooral heel veel frustratie over een paard die blijkbaar wat extra aandacht nodig heeft wat gezondheid betreft. Maar dat wil niet zeggen dat al die stalhouders het voor alle paarden verkeerd doen.

Zoals je zelf al ergens aangaf dat je je paard misschien wilde verkopen. Als iets je zoveel frustratie oplevert lijkt mij dat een heel goed idee.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:13

Nou idd waarom verkoop je je paard niet?

En die gene met 70 paarden. Had die een partner? Werkte die mee of buiten de deur?

En ja ik weet dat er echt zaken niet goed zijn op stallen, daarom heb ik de paarden aan huis. Maar jij brengt het alsof altijd alles maar kan voor 380 euro per maand

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 11:15

Miss_Mii21 schreef:
Ligt aan je schaalgrootte; in hoeverre je hebt geautomatiseerd/ hoeveel werk je er zelf aan besteed in combi met wat je de mensen zelf laat doen. Hoe groot kan je inkopen/koop je in; wat koop je in. Soms kan het rendabel zijn om met een paar stallen in de buurt gezamenlijk in te kopen. Je hebt geluk als je van eigen land kan rooien, dat is weer voordeliger dan wanneer je in moet kopen. Als je handmatig elke stal zelf moet mesten, kost het veel meer tijd dan wanneer je dat allemaal geautomatiseerd kan doen. tijd = geld. efficiëncy.

En ik geef net een voorbeeld van iemand die daar mee gestopt is omdat al dat goede stro eruit schuiven juist veel duurder is. Plus heel belangrijk niet alle paarden stonden er netjes bij.

Toch blijf je hameren over dat geautomatiseerd.

En potver, je hebt nogal wat land nodig om zelf hooi te hebben jaar rond.
Wat denk jij dat een hectare grasland kost... kun je heel wat pakken van kopen.[/quote]

Wat is dan een alternatief; het paard vies laten staan en dan minimaal opstrooien, zodat je zo min mogelijk verbruikt maar het paard in z'n eigen uitwerpselen staat?
Zelf hooi is indd vaak niet haalbaar, nu wordt er veelal klein ingekocht per stal en dat is vrij prijzig. Kan mij voorstellen als je met een paar stallen tegelijk inkoopt, veel grotere hoeveelheden, dat de prijzen dan ook wat lager liggen. Zou interessant kunnen zijn.
Tevens is dit dus ook precies de reden, waarom je steeds meer zelf moet gaan doen op stallen voor dezelfde prijs, omdat ze dan veelal de kosten niet willen verhogen - lees: dan klagen klanten ook weer. Logisch gevolg dat je dan meer zelf moet doen.

Zelf doen is ook niet alles; ken wel een aantal mensen die paarden aan huis hadden en ze toch weer in pension hebben gezet. Overal is iets van te zeggen.... alles voor- en nadelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:22

Miss_Mii21 schreef:
Wat is dan een alternatief; het paard vies laten staan en dan minimaal opstrooien, zodat je zo min mogelijk verbruikt maar het paard in z'n eigen uitwerpselen staat?
Zelf hooi is indd vaak niet haalbaar, nu wordt er veelal klein ingekocht per stal en dat is vrij prijzig. Kan mij voorstellen als je met een paar stallen tegelijk inkoopt, veel grotere hoeveelheden, dat de prijzen dan ook wat lager liggen. Zou interessant kunnen zijn.
Tevens is dit dus ook precies de reden, waarom je steeds meer zelf moet gaan doen op stallen voor dezelfde prijs, omdat ze dan veelal de kosten niet willen verhogen - lees: dan klagen klanten ook weer. Logisch gevolg dat je dan meer zelf moet doen.

Zelf doen is ook niet alles; ken wel een aantal mensen die paarden aan huis hadden en ze toch weer in pension hebben gezet. Overal is iets van te zeggen.... alles voor- en nadelen.

Waarom trek je het meteen zwart wit?

wat ik al uitlegde, hij vond machinaal dat de vieze paarden te vies stonden, hij deed het met de hand dus beter.
Bij de schone paarden ging teveel goed stro weg, dus te duur.
Met andere woorden, hij leverde maatwerk.
Maar jij ziet liever dat ze met de loader door die stal schuiven want dat is beter....

nee zelf hooi voor veel paarden is vaak niet haalbaar, toch gaf jij dat zelf wel als voorbeeld aan.

En ja groot inkopen is goedkoper, maar je koopt als pensionstal die zijn geld er op moet verdienen, dus een paard of 50 heeft staan wel groot genoeg in voor die marge te halen.

Voor de mensen aan huis met een paar paarden en een paar pensionklanten niet, die zijn duurder uit.

je bent echte en rare met zulke rare en foute kijk op kosten.....
Nogmaals ga hem lekker in eigen beheer zetten...niet zeiken dat het duur is en veel werk kost. Oh ja, snacht ook even gaan voeren hè

Dit moet toch wel een trol account zijn toch?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:32

Ik denk dat het heel wijs is om je paard te verkopen en er geen weer te kopen tenzij je zelf voor je paard kan zorgen aan huis. Want dat kun je niet hé? Afgeven op iemand die iets voor elkaar heeft zodat jij jouw paard kan stallen. Maar het enige wat jij doet is zeuren. En het is niet eens terecht in jouw geval.
Jij hebt een afwijkend paard dus het is jouw probleem, niet van een stalhouder. En dat moet jij snappen. Daarin moet jij iemand vinden die met jou samen wil werken aan het management voor jouw paard. Maar wat ik zei, met je instelling kun je beter verkopen want niemand wil zo samen werken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:36

Denk dat miss miii haar paard het beter heeft bij een nieuwe eigenaar!

Je hebt van die mensen he die van hun paard zelf een kneus maken. Die hun eigen emoties op dat dier lossen..
Heel sneu voor die dieren.

En dan alles en iedereen de schuld gaan geven

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:38

Dus eig wil je dat alle kleine stallen stoppen en er alleen nog maar grote geautomatiseerde stallen bestaan? Want daar kan je zeker makkelijk individuele oplossingen bieden :')

automatisatie… je beseft dat zelfs een klein 24 pk traktortje met al minstens 10-20 k kost afhankelijk van de accessoires (voorlader, slepen, maaiers, …)? En als het kapot is hang je er nog steeds aan. Ben bv toevallig zelf mijn tractortje 3 weken kwijt geweest ivm mechanisch probleem. Beestje van 6 jaar oud. Alle stalklanten dan maar een topic openen dat de stalhouder al 3 weken niet wil uitmesten voor 70 paarden en maar een paar mensen moet inhuren van het stalgeld? Automatisatie is tof, zeker respect voor de mensen die dat kunnen. Maar of het winstgevender is… nee dat denk ik niet per se.

Overigens is je 3 uur echt reinste onzin. En een koudbloed die weinig in het werk staat een hele dag eten geven is gewoon vragen om overgewicht en daaraan gerelateerde problemen. Moet je eens nagaan hoeveel topics er op bokt zijn over hb bij paardjes die in eigen beheer staan op onbeperkt hooi. Als je toch maatwerk per paard wil zou je dat toch moeten weten.

Echt wat een gezeik… ‘t begon over basisbehoeftes maar ik weet niet meer wat ik ondertussen hoor voorbijkomen aan troep.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:41

Miss_Mii21 schreef:
Klopt indd, ik klaag toch niet dat mijn paard staat te hoesten van stof door een bladblazer? Ook dat gebeurt bij ons, het moet toch schoongemaakt worden. Mij hoor je daar niet over.

De paarden die 24/7 op box staan - en niet in de kudde want oh dan gaan de tere beentjes kapot, geloof me ik heb al heel wat kosten gehad maar ze staat bij mij toch in de kudde omdat dat dierwaardig is een paard moet met soortgenoten staan - die kunnen niet tegen een lopend paard? Sorry? Als die te veel stres hebben, moeten ze lekker naar buiten, want daar hoort een paard.

Mss moet een paard dat alleen in de stalgangen kan lopen wat training hebben van de eigenaar want een paard hoort gewoon zonder stress buiten te kunnen wandelen?

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:46

996981 schreef:
__Robijn__ schreef:
Hier kan ik zeker over mee praten. Ik heb jaren lang bij een kennis aan huis gestaan en er was nooit wat mis met mijn paard. Door verhuizing van mijzelf ging hij mee en toen begon de ellende. Paard werd brood mager, maar dat lag aan mijn paard volgens de eigenaresse. Mijn paard mocht smorgens naar buiten van 7 uur tot 13:30 uur, maar dan wel alleen in een postzegel paddock zonder eten..... dan werd hij binnen gezet en kreeg een plukje hooi, letterlijk een plukje en voor mijn gevoel ging hij ook zonder hooi al naar buiten smorgens. Ik heb gesprekken gehad en uiteindelijk zelf hooi gekocht om bij te voeren, maar hij was al brood en brood mager inmiddels. Ook van alle stress van het veelste lang binnen staan en het zonder hooi buiten staan. Opzoek gegaan naar een andere stal, daar mocht hij overdag in de paddock met een kuddetje zodat hij niet alleen stond, en zou met volle buik naar buiten gaan, max 3 uurtjes paddock en weer naar binnen om te eten en daarna weer naar buiten max 3 uurtjes. Helaas was ook dit alles gelogen en bleek stalhoudster enorme schulden te hebben overal en nergens en kwamen er geen voerleveranciers meer, gevolg, soms stonden de paarden bijna 24 uur zonder hooi....... tot ik zelf weer een baaltje ergens ging halen in mijn auto... Drama! paard weer verhuisd naar een paddock met schuilstal. In het begin was er genoeg te eten, er werden beloftes gemaakt om de paddock droger te maken en de schuilstal te maken. Ze stonden op 1 ha land met zon 45 paarden in de zomer... paard werd weer brood en brood mager omdat er niks aan eten op het land stond.. bijvoeren? ho maar dat kost geld. Ook in de paddock werd er te weinig weer gevoerd voor het aantal paarden, szomers stonden ze op het land met lege waterbakken terwijl het 38 graden was, geen schaduwplek te vinden.... swinters was de paddock zeik en zeiknat en de schuilstal dak was lek.
weer verhuisd, paard kwam op deze stal goed aan, maar door alle stijgende kosten ging de stalprijs in 1 jaar tijd 50 euro omhoog, absurd! maar er werd ook steeds minder hooi gevoerd, gevolg weer een mager paard. Wat een ELLENDE! ik heb zo vaak getwijfeld en misschien dat het beter was hem te verkopen want jeeetje mina wat een ellende in deze omgeving { zuid holland }

Gelukkig heb ik nu een plekje gevonden waar alles echt zo top is. Het is een hele nieuwe stal waarbij je het allemaal zelf mag doen. Dus je vult zelf het ruwvoer, zoveel als je wilt of aangepast aan wat jouw paard nodig heeft, je zet zelf bakjes klaar voor hardvoer of doet dit zelf, ze staan in een uitloop stal met gedraineerde paddock aan de stal vast, dus swinters altijd droog en warm en szomers in de schaduw. Szomers op het land 24/7 of je zet je paard binnen het maakt niet uit, je moet alles zelf doen en dus ook zelf bepalen. Nooit meer gedoe met te weinig voer, nooit meer gedoe met natte voeten of bloedhitte in de zomer. Ik ben zo zo zo blij met dit plekje! echt 1 uit duizenden en ga hier nooit meer weg.

Ik hoop heel heel erg dat de pensionstallingen in nederland allemaal meer kennis gaan krijgen over hoe het paardenwelzijn in elkaar steekt, en vooral ook de paarden eigenaren begrijpen wat hun paard nodig heeft. Er ligt erg veel ruimte voor het verbeteren, maar dat de pensionstallingen in nederland grotendeels verrot zijn, daar ben ik ook wel achter gekomen

Ja absurd hè, dat pensionhouders niet zelf geld bijleggen om jouw hobby te bekostigen :oo

Jij bent zeker zon stalhouder? Als dit is wat je uit mijn hele verhaal haalt sla je de plank volledig mis. Het boeit mij niet wat ik moet betalen, maar als je je stal omhoog gooit met €50 per maand én bezuinigd op voer waardoor ik een mager paard krijg, kan dat écht niet. Al moet ik €500 betalen, als hij maar voldoende te eten krijgt, meer vraag ik niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:48

Je schrijft eerst dat je het absurd vindt dat stalgeld met 50 euro omhoog gaat en pas daarna dat er ook minder gevoerd werd. Het ligt imo meer aan hoe je het geschreven hebt, want het leest alsof je de verhoging überhaupt absurd vindt. En dat is idd wel iets aparts vind ik als je kijkt naar alle gestegen kosten.

Als het anders geschreven was en je het absurd had gevonden dat het stalgeld omhoog en er minder gevoerd werd wad er niemand die het niet met je eens zou zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:55

Misschien moet je dan bespreken om zelf hooi bij te kopen.. of naast (als er voldoende hooi wordt gevoerd natuurlijk) zelf bijvoeren met voedend krachtvoer.

Het is niet alleen altijd maar de pensionhouder die schuld heeft. Ja er zijn er tussen die oprecht te weinig hooi voeren. Absoluut niet oké. Maar er zinn ook paarden die zo veel nodig hebben, getraind worden, dat die extra nodig hebben en dat ligt toch echt bij de eigenaar van het paard om of hooi bij te kopen, ander voer erbij te voeren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:59

Miss_Mii21 schreef:
Als de stallen zorgen dat er altijd iets te eten is en de stallen schoon zijn / paarden droge voeten hebben overdag, dan valt er toch ook niks te klagen. Het mes snijdt aan twee kanten.
In de winter staan paarden in paddocks met voer, omdat ze op het kale gras zandkoliek krijgen. Lees: de een na de ander op stal heeft koliek op het gras richting de winter; dat is vaak aanleiding om de paarden te verhuizen naar de paddocks. Maar de stalhouder houdt vol dat dit niet door hem komt. De dierenarts zegt zelf dat de paarden te veel zand tov gras binnen krijgen.
Eigenaren halen hun paarden dan dus eerder naar binnen. En toch beweert de stalhouder dat dit niet aan hem ligt, nee ligt aan de eigenaar. Nou schiet mij maar lek.

Dan denk ik: haal die paarden wat eerder naar binnen, dan ben je het voor. Dan heb je ook geen gezeur van klanten.

Natuurlijk is zoiets 2 kanten in; maar als de basis op orde is, dan hoeft niemand te zeuren en dan is het leven als stalhouder ook een stuk leuker.
Maar die stalhouders maken er veelal een potje van, vinden het normaal dat paarden uren zonder eten staan. De dierenarts zei vorig jaar nog dat er iemand was die 5 kg per dag gaf voor een groot paard en verbaasd was dat dat paard eigenlijk het dubbele nodig had. Hoe dom zijn mensen. En dan is het gek dat klanten zeuren?

Paarden die te lang op kaal gras staan en vervolgens zandkoliek krijgen. Stalhouders denken niet: goh misschien even maandje eerder naar de paddocks halen. Nee nee het ligt ALTIJD aan een ander.

Nooit denken ze: waarom klagen mensen? Is dit reëel? Het is altijd meteen, het ligt aan de ander. Als ze de basis op orde hebben, klaagt er niemand, is alles een stuk gezelliger.
Veelal voeren ze te weinig, paarden hele dag in de nattigheid en klagen dat alles duur is en de klanten zo moeilijk zijn. Sorry hoor, zorg dat je genoeg voert, paarden droog kunnen staan , dan is het gevolg dat klanten niet meer klagen.

Dus die opmerkingen hier boven, over onervarenheid, vind ik grote onzin. Paarden krijgen maagzweren van +3 uur zonder voer. Als stalhouders geen gezeur willen, zorg dan voor droge voeten en voldoende eten elk uur, dan is er ook geen reden meer om te zeuren. Probleem opgelost.
Wij willen het beste voor onze paarden. Maar ook een koudbloed die al dik wordt van de lucht, heeft de hele dag eten nodig anders krijgt ook die maagzweren. Het ideaal is nergens, dat snap ik, ik moet altijd bijvoeren. Maar het voorkomen van maagzweren en rotstraal lijkt mij toch wel iets waar we allemaal met elkaar rekening mee kunnen houden.

En mbt verdienen aan de paardenwereld, volgens mij kan dat enkel nog maar als je fokt en zelf opleidt. Pensionstalling is niet meer rendabel. Of je moet het anders aanpakken. Als je zelf uren staat te mesten en schoon te houden, is het zeker niet rendabel.

1. Stallen hóeven niet te zorgen dat er altijd eten is. A. Omdat paarden prima een aantal uren zonder kunnen, zonder dat dit direct gevolgen heeft (of eet jouw paard zelfs als hij slaapt?) B. Omdat het voor veel paarden niet eens gewenst is om zich de hele dag te goed te doen aan eten dat door ons klimaat en grassoort veel te rijk aan voedingsstoffen is. C. Omdat het gros van de pensionstallen paarden huisvest op stro waardoor paarden ook zonder hooi kunnen foerageren. (Nogmaals: paarden krijgen ook niet per definitie koliek als ze stro eten). D. Omdat álle vorm van voer geldt als maagvulling (en dát is waarover het gaat. Dat de maag het grootste gedeelte van de tijd gevuld is). Ook je krachtvoer telt mee, ook stro.

2. De stallen kúnnen niet altijd schoon zijn. Als je om 08:00 uitmest en je paard mest en plast om 09:00 in de box is hij al niet meer schoon. Dat kun je oplossen door iedere keer dat het paard de stal verlaat opnieuw de mest eruit te halen (wat veelal gedaan wordt op de professionele stallen) maar dat kost *tromgeroffel* geld. Want arbeid. En of je zelf als stalhouder met je kruiwagen rond gaat, of dit door personeel laat doen maakt geen fluit uit. Ook de pensionhouder heeft recht op salaris zodat hij zijn brood kan betalen.

3. Het is geen vereiste dat paarden altijd met droge voeten kunnen staan. Omdat A. Ook daar geldt dat een paard niet per definitie rotstraal krijgt van een paar uurtje op een natte ondergrond, maar dat er (net als met maagzweren) meer factoren spelen. Onder andere goed onderhoud van de hoeven, waar je als eigenaar zélf voor verantwoordelijk bent. B. Is het niet haalbaar een ondergrond te creëren die nooit nat is. Wellicht heb je de memo gemist dat we de natste winter ooit gehad hebben? Zelfs stallen met de beste drainage (Kaching!) hebben problemen gehad.

4. Ook kort gras zorg níet per definitie voor koliek. In een zandpaddock is de kans dat ze zand binnenkomen ook aanwezig.

5. Je kunt niet stellen dat mensen niet zeuren als ''de basis'' op orde is, want niemand heeft dezelfde basis, laat staan dezelfde behoeftes. Je weet wel, de baan die jij fantastisch vindt, waar een collega na een jaar gillend gek wordt.

6. Je moet bijvoeren omdat je een paard hebt gekocht dat bekend staat om een hoge kans op maagzweren en een hoge energiebehoefte. Daar kan een stalhouder niks aan doen he.

Ergo: stalhouders maken er geen potje van. Pensioners denken de waarheid in pacht te hebben op basis van slecht geïnterpreteerde en selectief uitgekozen en basale informatie (note: van ''jouw'' ras heeft 90% maagzweren blijkt uit onderzoek. Hebben toevallig ál die paarden mensen die er slecht voor zorgen, of is er een natuurlijke aanleg? :)* )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:02

Cioccolato schreef:
Misschien moet je dan bespreken om zelf hooi bij te kopen.. of naast (als er voldoende hooi wordt gevoerd natuurlijk) zelf bijvoeren met voedend krachtvoer.

Het is niet alleen altijd maar de pensionhouder die schuld heeft. Ja er zijn er tussen die oprecht te weinig hooi voeren. Absoluut niet oké. Maar er zinn ook paarden die zo veel nodig hebben, getraind worden, dat die extra nodig hebben en dat ligt toch echt bij de eigenaar van het paard om of hooi bij te kopen, ander voer erbij te voeren.

Eens.

Maar je hoort regelmatig dat mensen dat krachtvoer niet willen voeren, want dan worden ze te druk. Vooral vaak als paarden (extreem) mager gekocht zijn. Dan blijkt dat paard een maatje te veel te zijn voor de nieuwe eigenaar als ze voldoende voeding en energie binnen krijgen.

Hier krijgt paard voldoende ruwvoer, maar wij kopen alsnog zelf voer en voeren bij. Geen hooi, maar luzerne voor door het krachtvoer(omdat dat een fijn idee is vooral en voor eiwitrwn) en eigen krachtvoer, omdat dat van stal niet helemaal past bij mijn paard. Dat ligt niet aan stal, die geeft 2 opties die beide niet goed passen helaas, terwijl 85 procent het er wel goed op doet.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:04

Eens met de reactie hierboven van 996981 al vind ik wel bij puntje 3 dat een stal wel sowieso ten allen tijden een optie voor de paarden moet hebben om droog en zonder modder te staan. Als ze er dan naast gaan staan/liggen, eigen keuze…

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:06

__Robijn__ schreef:
996981 schreef:

Ja absurd hè, dat pensionhouders niet zelf geld bijleggen om jouw hobby te bekostigen :oo

Jij bent zeker zon stalhouder? Als dit is wat je uit mijn hele verhaal haalt sla je de plank volledig mis. Het boeit mij niet wat ik moet betalen, maar als je je stal omhoog gooit met €50 per maand én bezuinigd op voer waardoor ik een mager paard krijg, kan dat écht niet. Al moet ik €500 betalen, als hij maar voldoende te eten krijgt, meer vraag ik niet.

Bedankt voor je foutieve aanname, maar nee. Ik ben niet zo'n stalhouder. Moet je dat zijn om zaken in perspectief te kunnen zien?

We hebben wel pensionklanten gehad (in het hogere segment waardoor we inderdaad niet hoefden bezuinigen op welzijn van de paarden). Het werk en de zorgen die je ervan hebt staan niet in verhouding tot wat je eventueel overhoudt (en dan zaten wij op een prijs van + €1.000,- ;) )

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:29

996981 schreef:
We hebben wel pensionklanten gehad (in het hogere segment waardoor we inderdaad niet hoefden bezuinigen op welzijn van de paarden). Het werk en de zorgen die je ervan hebt staan niet in verhouding tot wat je eventueel overhoudt (en dan zaten wij op een prijs van + €1.000,- ;) )

Goh wat kan jij uit de hoogte doen zeg, bah bah.

Jij bent diegene die aannames doet. Ik ga weer gauw van bokt af, het is nog altijd hetzelfde hier op dit forum

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:34

__Robijn__ schreef:
996981 schreef:

Jij bent diegene die aannames doet. Ik ga weer gauw van bokt af, het is nog altijd hetzelfde hier op dit forum

Uit de hoogte? Omdat ik nuanceer? Aannames? waar?....

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:35

Miss_Mii21 schreef:

Gezamelijk hooi inkopen, heel handig, ook direct maar een grote loods laten bouwen om dat droog te bewaren?? Is het dan nog steeds voordeliger?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:00

__Robijn__ schreef:
996981 schreef:

Ik lees helemaal niks uit de hoogte. Denk dat je er zelf vanuit mogelijk een stuk emotie meer achter zoekt..

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:10

Normaal stille meelezer. Dus volgens ts moeten mijn pony's wel maagzweren hebben want ik rij op zijn max ritten van 6 uur lang en behalve af en toe een snaai hap bermgras hebben ze dan echt geen hooinet voor hun neus hangen. Ook de vieze stal, er zit nogal een nuance tussen paard staat in zijn eigen stront en de stal is suiker schoon. Wij mesten 2 keer per dag uit, dan gaan alle losse drollen eruit. Verder doen we dan een emmertje vlas (twee mini's in een kleine stal ongeveer half van een normale) erbij. Alleen achterin ligt het vlas, voorin hebben we tegels. Het is een potstal waarbij langzaamaan het onderste vlas naar achteren schuift en we het dan mee kunnen mesten. Achterste strook is namelijk leeg, want daar mesten ze het meest. Overdag is het een schuilstal en s nachts staan ze opgesloten wegens wolven. Maar ze hebben helemaal geen slechte hoeven. Er zit dus nogal nuance tussen slechte verzorging en zoals ts het graag zou zien. De enige verbetering die ik zelf graag zou willen is een grotere paddock voor overdag en twee aparte stallen waarbij ze nog wel kunnen neuzen. Maar ik sta semi-particulier, oftewel pony's staan bij mijn ouders dus ik kan doen wat het meest optimale is voor nu.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:43

Miss_Mii21 schreef:
Daar zie je hoe het efficiënt en winstgevend kan zijn. Hoe ze weinig tijd kwijt zijn en alles op orde hebben. Een stal is per definitie volgens mij gewoon niet winstgevend als het kleinschalig is en je alles zelf aan handwerk doet. Dus of je pakt het professioneel aan, of je stopt er gewoon mee. Al dat gezeur van die stalhouders, ga er gewoon naast werken want een stal is niet winstgevend op deze manier.
Wil je het winstgevend, automatiseren zo veel mogelijk. En zo veel mogelijk zelf doen. Ik geef dus aan, met 70 paarden, dat het dus efficiënt kan en dan is het ook nog winstgevend.
Zoals zo veel stallen alles zelf doen en stal voor stal, alles met de hand en kruiwagen, kost te veel tijd, dan is het zeker niet winstgevend. Maar dan moet je ook niet zeuren vind ik. Of je stopt je stal als je het te veel werk vind, of je pakt het een stuk professioneler aan. Al dat gezeik van die stalhouders, ik heb er helemaal genoeg van.
Heb er een aantal gezien die bulkten van het geld, nooit meer hoefden te werken, en toch zeuren dat het allemaal zo veel moeite kostte en zo veel geld kostte. En dan precies de mensen die nooit meer hoefden te werken.
De mensen die er hard voor werkten en er nog naast werkten, die hoorde je nooit. Dan ben je ook eerder geneigd om die eens te helpen, ipv de mensen die in het geld zwemmen en toch nog zeuren.

Als ze daar alles op orde hebben dan is er toch geen probleem en zijn er gewoon goede stallen?
En voor dat geld....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:47

Marije_jiplover schreef:
Dat het niet leuk meer is om een paard te houden, omdat het zo duur wordt, dat ligt toch niet aan de pensionstalhouders?

Een pensionstal hoeft jouw hobby toch niet te financieren?
Daarnaast is het op heel veel stallen lastig een paard met een blessure in te passen in het reguliere stalmanagement.
Op de stal waar mechanisch gemest wordt terwijl alle paarden buiten staan, is dat onwijs onhandig als die van jouw boxrust heeft.
Idem met de stallen uit"vegen" met een bladblazer, dan krijgen we hier te lezen dat je paard met blessure en maagzweren ook nog gaat hoesten van al het stof dat in de gangen opwaait tijdens het blazen.

Kortom, voor een paard met blessure is het niet eerlijk om je pensionstalhouder zwart te maken dat je paard niet in het systeem past.

Dat ben ik echt niet met je eens. Een paard dat normaal gesproken wel in het "systeem" past en een blessure krijgt, daar moet de staleigenaar naar mijn mening wel rekening mee houden. Kan zijn dat je in zo'n geval dan wat meer moet betalen voor extra service, maar het moet wel kunnen.
Dus als er mechanisch wordt gemest, terwijl mijn paard boxrust heeft, dan moeten ze gewoon maar regelen dat mn geblesseerde paard even in een lege box of op de poetsplaats wordt gezet. Ik zou echt niet met mn paarden op een stal willen staan die hieraan niet tegemoet wil komen.

Bladblazers gebruiken in de omgeving van de stallen vind ik sowieso wat van. Op het terrein prima, maar niet bij de stallen. Daar vegen ze maar gewoon. Gelukkig heb ik geen hoesters, maar het gebeurt bij ons op stal ook echt niet. Het is uiterst ongezond, het door bladblazers in de lucht geblazen stof blijft lang hangen. Een echt goede stal doet dat dus ook niet.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:18

Je kan niet van je pensioneigenaar verlangen dat alles altijd maar kan helaas. Voor revalidatie heb je gewoon stallen waar je heen kan als er geen oplossing gevonden kan worden waar alle partijen zich in kunnen vinden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:20

Dat waren de pro's van TS zelf, een stal mechanisch mesten en paden schoon blazen met bladblazers, want dat is zo efficiënt. Ik geef daar tegenin dat ik dat bladblazen niet tof vindt en dat wanneer TS geen paard met een blessure maar een met luchtwegproblemen zou hebben, hier vast ook over zou klagen, omdat TS alleen maar naar haar eigen eisen als norm kijkt en niet naar de daadwerkelijke mogelijkheden van de stal.

En een stal mechanisch willen mesten "wanneer alle paarden buiten lopen" maar tegelijkertijd jouw paard op boxrust hebben, zijn tegenstrijdige eisen van TS zelf.

Paard mag nergens los van dierenarts, dus dan moet die op stal blijven staan, ook tijdens het mesten.

En als je niet fatsoenlijk met een paard kunt stappen, als het dier verder boxrust wil, is dat niet aan de pensionhouder om daar een oplossing voor te vinden, die mag je dan als eigenaar zelf vinden, maar dat een pensionhouder niet wil dat je de stalpaden als looppad gebruikt, daar kan ik dan wel weer inkomen, ik zou dat als klant nl verre van prettig vinden.
Als mijn paard in een box zou staan een deel van de tijd, dan vind ik het prettig dat er rust heerst rond die boxen en niet dat er iemand met een ongeleid projectiel aan de hand rondjes door de gangen komt stappen 2x per dag (ongeleid projectiel is invulling van omschrijving TS dat er niet buiten met het paard gestapt kan worden omdat dat te gevaarlijk is).

Ik denk, bij het nog eens lezen van TS haar openingspost en haar lofzang op de stal die het zo goed voor elkaar heeft met mechanisch uitmesten, dat wat TS wil onmogelijk is.