Ietwat stress over de vorst komende week

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_San

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 09:53

ik heb ze uiteindelijk een uurtje in een wei gezet, die nog vlak was, met gras, maar ook ijs. Ze waren erg blij dat ze weer naar binnen mochten, liepen zo ongeveer voetje voor voetje kreupel in de wei. Maar goed, ze hebben een frisse neus gehaald en de stallen kon ik snel wat doen, ergste drollen eruit.
Slepen met water doen we ook af en aan, alles is bevroren.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:22

Wat een verschil per paard dan he, die van mij heeft gisteren (en ook vandaag) de hele dag buiten gestaan op de weide. Niet 100% vlak natuurlijk maar genoeg om lekker buiten te zijn. Die is helemaal happy. Zou het liefst 24/7 buiten staan met dit weer.

Onze bak begint gelukkig ook super op te drogen nu met de vorst. Dus als straks de dooi intreed kunnen ze terug de bak in en kan de weide weer dicht tot het voorjaar.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:26

Onze kleine paddock met de schuilstal is prima, de bak ook. Ze kunnen er niet fijn hard rennen door de harde bodem, maar het is wel vlak. Ze staan er op zich heerlijk zo in het zonnetje. In de schuilstal blijft het water ook dooi.

De lange paddock is een ijsbaan. Daar mogen ze nu absoluut niet komen.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:55

Hier voor dag 3 niet naar buiten helaas :(

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:52

Ik heb ze toch maar weer even naar buiten gedaan. Kan ik de stallen doen en het is echt te mooi weer.
(Zit momenteel met die wolvenmeldingen in mijn buurt ;( )

Ik kan ze zien vanaf mijn werkplek :D
Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 15:27

Afbeelding

Hier zijn ze prima tevreden :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 15:54

Wowww okay, dat ziet er stukken beter uit dan hier. :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 16:03

Hier paddocks droog en vlak kunnen harken en bak knetterhard maar vlak kunnen slepen, dus een beetje stappen en draven kan als we dat willen…

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 16:38

Ik dacht zet ze even in de buitenbak daar ligt een bevroren plas maar daar gaan ze vast om heen.Niet dus ..eentje ging glijden ..ik zag het en durfde zelfs geen adem te halen.De bak is vlak dus ik dacht dan hebben ze wat meer ruimte :roll: .Vond het erg dom van mezelf dus alle staat weer in de paddocks .Alles is goed gegaan maar ik schrok wel.Lastig..ik dacht juist de bakbodem is vlakker dan de paddock s.Nou ja zo blijf ik leren met paarden zal ik maar zeggen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 16:41

Nee vlak ijs gaat meestal niet.
Gaan ze met wat pech bambi na spelen. Daarom ook mijn stress van de week. Er lag net een grote plas bij de poort. Daar waar anders nooit water staat.

Niet helemaal vlak vind ik minder eng. Of het moeten wel erg spitse kraters zijn.

Meestal passen ze zich daar wel redelijk op aan.

Gelukkig is het goed gegaan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 17:58

De ingang van ons bos op dit moment: :')

Afbeelding

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 21:20

Oh wat een schaatsbaan.
Bij ons op stal gaan de paarden waarvan de eigenaren het goed vinden sinds dinsdag weer een paar uur de wei op. Ik vind dat zelf prettiger dan die bevroren hobbelige paddocks..
Paardlief vind het fantastisch. Qua ijsplekken valt het bij ons weides mee.. geen extreme plassen waar ze echt op gaan glijden.
Laatst bijgewerkt door SjonnieZ op 10-01-24 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 21:23

Hier zag ik de jongste vakkundig een bevoren plasje slopen, die had er wel lol mee :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 23:51

Afbeelding
Één wei is een schaatsbaan geworden nu (wel lol voor de kinderen), dus de paarden die hier stonden heb ik vandaag toch maar in de rijbak gezet en op stal vannacht. Duimen op dooi vanaf morgen.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 02:34

Afbeelding
Hier staan ze lekker 24/7 buiten. Ja ze lopen langzamer maar vermaken zich verder prima.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 03:27

Afbeelding

Gisteren was een fantastische dag met weinig wind, heel veel zon en vorst. Ik zou er voor tekenen dat dit nog weken mag duren!! Helaas waarschijnlijk vandaag de dooi inzet. Ik hoop vannacht ook nog op de weide maar zeer waarschijnlijk daarna toch echt weer de verharde paddock op. Ze hebben toch dagenlang heerlijk kunnen lopen en gras eten.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 08:59

Bij mij was een deel van de paddock bevroren maanlandschap en een groot deel echt vlak doordat net voor de vorst het water wegtrok. Ze kunnen nu wel de wei op, waar ze al vanaf oktober niet op kunnen (klei + water + paard geeft Bambi-on-ice-taferelen.

Ik zie hier - dit topic - meerdere paarden nu wel (lang) op het gras staan. Kan dat met fructaan (index is hoog)? Mijne hebben van de week een half uurtje gestaan en heb ze direct er weer af gehaald

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 09:00

Ik durf het ook niet langer aan hoor! Tijdens het mesten op de wei en dan paddock weer op.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 09:03

Er staat nauwelijks gras hier en ze krijgen ook gewoon hooi. Denk dat ze er niet erg veel van binnen krijgen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 09:06

Ik ben blij dat het na vandaag weer gaat dooien. M’n paard is blijkbaar winterbevangen -O-

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 09:07

Hier staat redelijk gras (vanaf oktober de paarden er af en wel voldoende ( :+ ) water en nog redelijke temperaturen gehad. Zie echt van die mooie jonge sprieten gras.

Maar dan hebben ze gewoon pech en komen er vandaag ook niet langer dan een half uur op.

Oh kak Selina, ja dat kan ook. Komt dat door kou op spieren? Of in de hoeven? En nu?
Sterkte

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 09:11

Oh dat is niet fijn Selina

Ik woon in Luxemburg en onze winterwei bij huis is echt een kraterlandschap en knetterhard.

Ze staan nu kort daar hooi te eten ( hooiruif met giga hooibaal) en dan gaan ze weer naar binnen.

Zet ze meestal eind ochtend buiten en om 15u30 weer binnen.
Hebben n grote wei , waar ik ze op zojuist kunnen zetten. Maar na al n tijdje geen gras te hebben gehad, vrees ik nu voor veel bevroren gras eten en bijbehorende gevolgen .

En dan maar zo veel mogelijk met de trailer naar de binnenbak, wat bewegen ( ohja en ik moet ook gewoon werken).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 09:13

Rocamor schreef:
Ik zie hier - dit topic - meerdere paarden nu wel (lang) op het gras staan. Kan dat met fructaan (index is hoog)? Mijne hebben van de week een half uurtje gestaan en heb ze direct er weer af gehaald

Mijn paarden staan jaar rond op de wei dus daar ben ik niet bang voor.
Ik zou hooguit de shetlander nu tijdelijk een korf om doen. Maar die heeft sowieso huisarrest omdat ze steeds uitbreekt en ik het stroomapparaat met die vorst niet kan verplaatsen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 09:27

:+ :D shetlanders...

Hier staan ze ook jaarrond op de wei inmiddels, geen paarden die gevoelig zijn voor insuline anders had het inderdaad niet gekund.

Ik zal wel blij zijn als het weer gaat dooien, kunnen ze tenminste weer normaal bewegen. (en ik ook)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 09:53

Rocamor schreef:
Bij mij was een deel van de paddock bevroren maanlandschap en een groot deel echt vlak doordat net voor de vorst het water wegtrok. Ze kunnen nu wel de wei op, waar ze al vanaf oktober niet op kunnen (klei + water + paard geeft Bambi-on-ice-taferelen.

Qimm schreef:
Er staat nauwelijks gras hier en ze krijgen ook gewoon hooi. Denk dat ze er niet erg veel van binnen krijgen.

Die van mij is hoefbevangen geweest in het verleden, ik vond dus de fructaan ook erg spannend. Maar Qimm haar constatering is ook die van mij, kwam op stal, mevrouw stond in de wei hooi te eten, heeft 5 minuten gras geknabbeld (staat nauwelijks wat) en is toen toch gewoon weer aan het hooi begonnen.

Vriendin/stalhouder houdt het in de gaten maar zo is het gelukkig de hele dag gegaan.

Wij bieden dus onbeperkt hooi aan op de wei en dat gaat hier heel goed!