Nadelen 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 23:15

:\ accurate
Zucht

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 23:31

Welke dekens gebruiken jullie ?
Had altijd rambo super tevreden
Nu een bucas maar m'n dame is nat geregend en niet gewoon in geregend !
Toch weer n rambo doen of zijn er prettiger geprijsde dekens ?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 23:43

Wij hebben een droge bak en onderdak met droog hooi. Sinds de komst van de wolf en wolvengebied toch ‘s nachts binnen. Gevolg is dat de onderdanige pony echt zijn rustmomenten kan hebben tijdens het eten.
Ze staan hier van 21.00 fot 07.00 in een gescheiden stal.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 23:46

Coby schreef:
Wij hebben een droge bak en onderdak met droog hooi. Sinds de komst van de wolf en wolvengebied toch ‘s nachts binnen. Gevolg is dat de onderdanige pony echt zijn rustmomenten kan hebben tijdens het eten.
Ze staan hier van 21.00 fot 07.00 in een gescheiden stal.

Stomme wolven ...
Ben er ook bang voor dat ze gaan komen hoor, ze zijn nog vet genoeg weg nu dat wel

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 23:57

Hier echt om de hoek. Vandaar de keuze. Maar merk dat ze het er beter op doen dan ‘s nachts buiten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 07:43

Zinzi_jewel schreef:

Terug gaan met de deken, want dat is een productiefout. ik heb al jaren bucas en zijn gewoon goed waterdicht. Net zo goed als rambo enzovoorts.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 08:31

Zinzi_jewel schreef:

Amigo is bij mij echt fijn.
Bucas regen van voren ook in hier.

Ga nu een ej. Proberen met 3000 waterkolom.

Wilde eerste een Felix buhler. Maar ben toch wat huiverig.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:20

Amigo Bravo WUG of Rhino WUG
De halve hals werkt echt heel goed tegen inregenen. Geeft bij paarden met een zware hals minder snel drukplekken door de rand van de deken net voor de schoft. Fijne sterke dekens die mooi blijven liggen.

Onze oude pony liep met zijn Rhino WUG 24/7 buiten met alleen natuurlijke beschutting en was altijd lekker droog eronder.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:17

Er is een apart deken topic toch??

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:26

Muze schreef:
Er is een apart deken topic toch??

Dat zal er ongetwijfeld zijn , maar goede dekens vinden bij 24/7 buiten is ook een nadeel . Dus heel kort daarop ingaan zou geen probleem moeten zijn .

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:35

24/7 buiten dekens stel je inderdaad extra eisen aan. Je zou het een nadeel van 24/7 buiten kunnen noemen, dus ook daar een extra investering in duurdere dekens.

Sowieso iedere extra naad voorkomen, dus dekens in twee kleuren zijn een no go. Bij eerder genoemde pony ging het daarop bij langdurige regen toch lekken.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:41

Wij hebben de paarden aan huis in 2 groepen die de mogelijkheid hebben 24/7 buiten te zijn. De ene groep bestaat uit 2 jaarlingen en een 19 jarige c pony.
Deze hebben een schuilstal van 6x6 waar altijd hooi beschikbaar is en een binnenstal van 4x4,5 met grote deur naar buiten. Deze stal is opgestrooid om lekker te kunnen slapen. Schuilstal en binnenstal grenzen beide aan een paddock van 30x11 die is met hout omheind en kan ik goed afsluiten bij bvb storm zodat ik ze in het zicht van de camera kan houden.
Normaal staat de paddock altijd open naar een paddock van 9 bij 60 die weer uitkomt op ruim 1 hectare wei met grasbaan om de wei.
Op deze manier kunnen ze 24/7 kiezen waar ze willen lopen. En hebben ze jaarrond toegang tot ruim gras.
Bij deze groep werkt dat prima zo.
De andere groep bestaat uit 4 grote paarden.
Deze hebben een grote overdekte paddock/loods van 20x 10 waar ook altijd in alle 4 de hoeken hooi staat.
Vanaf de loods naar de buiten paddock en weilanden loopt een verhard pad van 5 meter breed en het laatste stuk 8 meter breed. Daar staan ook hooibakken. Deze groep heeft ook een baan om de wei. Weilanden zijn opgedeeld in 3 stukken en totaal ook ruim een hectare.
Deze groep kan ik op die manier ook jaarrond op de wei houden.
Bij de groep heb ik alleen 1 merrie die moeilijk echt haar rust pakt buiten. De andere 3 liggen regelmatig te slapen maar deze merrie doet dat niet.
Die gaat daarom snachts op stal naast de shet. Dan gaat ze heerlijk liggen slapen.
Nadeel in de zomer heb ik eigenlijk niet.
In deze tijd van het jaar heb je denk ik vooral als bepaalde zaken gewoon niet goed voor elkaar zijn.
En dat zijn uiteraard keuzes die wel of niet vaak gemaakt worden vanuit financiële overwegingen.
Heel eerlijk zou ik mijn paarden niet 24/7 buiten willen hebben als niet alles top voor elkaar is en ze altijd ruim plek hebben om droog te kunnen staan/eten/liggen.
Ik vind het niet ok als een schuilstal niet groot genoeg is om alle paarden ruimte te geven tijdens hitte of slecht weer.
Dat zie je helaas heel vaak.
Ook de bagger waar veel paarden in lopen is gewoon niet ok.
Ook vind ik het heel belangrijk dat ze bij nood op stal kunnen. Bvb als de smid of dierenarts komt.
Ik heb binnen voldoende stallen om ze allemaal op stal te kunnen zetten en als ik denk dat dat om wat voor reden dan ook nodig is.
Dit zijn ze ook zo gewend en vinden ze allemaal prima.
Laatst bijgewerkt door ajesca123 op 26-10-23 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:42

Nou ja, terug gaan met een deken die doorlekt is wel stap 1, want die merken horen gewoon waterdicht te zijn en zijn dat normaal ook. Daar heb je gewoon garantie voor.

Ik koop outdoordekens ook nooit 2ehands, want ze kunnen flink verpest zijn en slechte of verkeerde behandeling maakt ze meteen zo lek als een mandje.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 15:06

tiwi1969 schreef:
24/7 buiten dekens stel je inderdaad extra eisen aan. Je zou het een nadeel van 24/7 buiten kunnen noemen, dus ook daar een extra investering in duurdere dekens.

Precies dit inderdaad, we hebben echt geïnvesteerd in goede dekens. En ook daar proberen we het onszelf zo gemakkelijk mogelijk te maken, dus proberen we te voorkomen dat we vaak dekens moeten wisselen. We hebben de Bucas therapy turnout extra, rib uit mijn lijf (nou ja, black friday hielp wel wat vorig jaar), maar wat een megafijne dekens. Ze zijn goed van -20 tot +10 en perfect waterdicht. En ik vind het recuptex erin wel heel fijn voor ze, zeker als het wat kouder wordt.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 15:16

MyWishMax schreef:
.

Ik koop outdoordekens ook nooit 2ehands, want ze kunnen flink verpest zijn en slechte of verkeerde behandeling maakt ze meteen zo lek als een mandje.

Ik ook niet meer. 1 keer mee de boot in gegaan. Heel erg balen als je paard dan ‘s ochtends zeiknat onder deken blijkt te staan :\

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:48

Ik heb nu geen andere dekens dat toen die nog in de nacht binnen stond.
Had altijd al goede outdoordekens, want overdag stond hij dan alsnog buiten en met veel minder schuilgelegenheid dan nu 24/7 buiten.

Ik heb altijd Weatherbeeta, voor hem de juiste pasvorm en net wat minder budgetvriendelijk dan Rambo, wat ik hiervoor voor mijn andere haflinger had.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:07

Zinzi_jewel schreef:

Mijn Rambo's (3 stuks) hielden het elk zo'n 4 jaar uit, regenden in bij de hals en regenen snel door. Binnen 4 jaar zijn ze allemaal lek.
Ik ben helemaal klaar met dekens die alleen een coating aan de buitenkant zit (en dus gevoelig is voor mest, zand, urine etc)

Ik heb Premier Equine deken, 8000mm waterkolom en 1680d ballistic nylon (de titan). Daarbij zit de waterdichte laag niet aan de buitenkant, dus die slijt ook niet. Super mooie kwaliteit ook. Heerlijke sterke dekens die 24/7 regen echt prima aan kunnen. De Buster trouwens ook, stukje goedkoper.
Qua prijs ook vriendelijker dan Horseware. Grootste nadeel is dat ze groter vallen en uit Engeland komen. Als je wil retourneren is dat dus best fors (27 euro bij Postnl meen ik). Je kon ze ook een tijd bij de Decathlon bestellen en dan is retourneren gratis. Maar het verzenden duurt daar nog al lang.

Mijn paard wil absoluut niet meer in een stal sinds hij 24/7 buiten staat. Wij hebben een super fijne plek, op zand, waar bakken geld in drainage en wadi's worden gestoken. Maar het blijf erg moeilijk in natte periodes, ondanks dat het gewoon zand is. Er is echt tijd nodig om te drogen. Een mega schuilstal waar ze droog konden liggen was fijn, de schuilstal nu is niet groot genoeg om alle paarden in 1x droog te laten liggen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 18:04

Ik vind eerlijk gezegd ons klimaat te nat in de winter voor 24/7 buiten. Heb het wel ook jaren gedaan, maar merk dat ze het een stuk beter doen als ze volledig kunnen opdrogen tijdens het natte seizoen. Tenzij je een open droge stal hebt met genoeg verharde stukken rond zodat ze droog kunnen liggen en niet 24/7 in de modder staan, maar als dit niet haalbaar is heb ik ze liever 's nachts op stal in de winter.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 08:29

Ja, dat is het vaak… zie hier ook wel mooie plekjes voorbij komen waar ze heerlijk droog kunnen liggen op droog zand of in een droge schuilstal met zachte ondergrond.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 09:01

Ik snap jullie argumenten wel hoor, thuis kun je vaak best wel goed je best doen om droge plekjes te creëren bij 24/7 buiten.
Maar op pension ben je toch afhankelijk en moet je roeien met de riemen die je hebt. Vaak kun je dat niet het ultieme nastreven, maar ik ga er van uit dat iedereen voor het best mogelijk voor zijn dier kiest :) .

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 09:26

Josien_ schreef:
Ik snap jullie argumenten wel hoor, thuis kun je vaak best wel goed je best doen om droge plekjes te creëren bij 24/7 buiten.
Maar op pension ben je toch afhankelijk en moet je roeien met de riemen die je hebt. Vaak kun je dat niet het ultieme nastreven, maar ik ga er van uit dat iedereen voor het best mogelijk voor zijn dier kiest :) .

Precies dit. Ik weet wel hoe ik het zou willen maar ben toch afhankelijk van het aanbod. En dat blijft concessies doen.

Het is zeker niet zo makkelijk om je paard te geven wat je zou willen. En met het weer momenteel is, vallen een aantal plekken alweer door de mand...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 10:11

Josien_ schreef:

Ik kan als pensionstalhouder volgens PP principe helaas ook niet het ultieme na streven. Helaas geen pot goud om daar meteen voor te kunnen zorgen. Er zijn wel meerdede droge plekken, zowel voor eten als liggen. Maar zeker ook modderige plekken waar we nog niks aan kunnen doen (gewoon simpelweg de financiele middelen dus niet direct voor)

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 10:33

Maartje1990 schreef:
Josien_ schreef:

Ik kan als pensionstalhouder volgens PP principe helaas ook niet het ultieme na streven. Helaas geen pot goud om daar meteen voor te kunnen zorgen. Er zijn wel meerdede droge plekken, zowel voor eten als liggen. Maar zeker ook modderige plekken waar we nog niks aan kunnen doen (gewoon simpelweg de financiele middelen dus niet direct voor)

En zoals jij aangeeft heb je voldoende droge plekken voor alle paarden om droog te eten en te liggen.
Helaas zie je ook veel plekken waar dat niet zo is.
En dan kan ik best begrijpen dat niet iedereen de financiële mogelijkheden heeft om wel aan bovenstaande voorwaarden te voldoen.
Maar naar mijn mening is de plek dan gewoon niet geschikt om de paarden op die manier te houden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 10:45

Mijn paarden zou ik kunnen opsluiten 's nachts, maar ik maak ze er gewoon écht niet gelukkig mee. Heb ze ooit beide op stal moeten houden (één paard herstelde van een operatie met tig hechtingen door zwaar trauma en mijn andere was enorm bevangen en buiten was het ijskoud, guur en nat). Heb helaas niet de mogelijkheid mijn stal anders in te delen. Ze ondergingen de opsluiting, maar daar was ook alles mee gezegd. Zeker toen ze zich wat beter gingen voelen, wilden ze er gewoon uit....

Ze hebben dus twee droge open stallen met afdak, verhard pad en paddock met eetbare heg en zicht op de bak (ze kijken graag naar onze voorstellingen daar :D , soort theater voor ze, haha :+ ). Eergisteren met de regen was de paddock net te nat, gisteren gelukkig gewoon weer droog. Ze malen er niet zo om, staan ook rustig in de regen. Mijn IR/PPID paard van 19 draagt wel een regendeken tegenwoordig in de wintermaanden.

Het is dus of opsluiten, geen beweging, enkel sociaal contact door de tralies, voor mijn merrie zelfs extra spanning (mijn ruin berust zich wel op stal, maar raakt verveeld) óf eigen keuze buiten of binnen staan, wel beweging, kunnen scharrelen, lekker samen zijn en mentale rust.

Dan is de keuze voor mij snel gemaakt :D .
Ben ook superblij met onze fijne relaxte plek, die in de loop der jaren mooi aangepast is. En... zorg voor genoeg ruwvoer, dat er altijd wat te knabbelen is. Bij mij kunnen ze droog en beschut eten, drinken, likstenen lebberen en bij heel guur weer doen ze dat ook, naast wat dutten in en om de stal (afdak).

Maar dat weer hebben we nog helemaal niet gehad, hoor....

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:02

ajesca123 schreef:
Maartje1990 schreef:

En zoals jij aangeeft heb je voldoende droge plekken voor alle paarden om droog te eten en te liggen.
Helaas zie je ook veel plekken waar dat niet zo is.
En dan kan ik best begrijpen dat niet iedereen de financiële mogelijkheden heeft om wel aan bovenstaande voorwaarden te voldoen.
Maar naar mijn mening is de plek dan gewoon niet geschikt om de paarden op die manier te houden.

Ik snap jullie beide reacties helemaal! Niet alles kan zowel thuis of als pensionhouder. En eigenlijk is dat niet eens per se iets van 24/7 buiten. Ook bij 's nachts op stal zou ik bij de meeste pensionstallen concessies moeten doen.