Ervaring electrische kruiwagen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shadowstar

Re: Ervaring electrische kruiwagen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 07:27

Met die van mij werkte dat voor geen meter, weet niet hoe dat met een andere werkt

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 07:30

pol013 schreef:
Wij hadden het thuis even over zo'n kruiwagen als de pro22.
Maar wij hebben een mesthoop/mestbult. Dus waar je op een plankje moet rijden en dan moet kiepen. Zou dat met een extra brede plank werken met zo'n kruiwagen met kiepfunctie?
Iemand met ervaring? of die het kan inschatten?

Verwacht geen problemen met hellinkje op, maar de PRO22 is erg zwaar, dus je plank zal wel stabiel en vlak moeten liggen om te voorkomen dat hij kantelt. En je kunt dan alleen in de rijrichting kiepen, even zijwaarts legen is niet mogelijk ivm het gewicht. Achteruit eraf is dan de grootste uitdaging. Bij het veranderen van rijrichting draaien de achterwielen en de PRO22 heeft dan wat neiging te slingeren in die draaiing. Dan is het zaak om niet met die zware kruiwagen zijwaarts van de plank af te raken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 08:00

Ah kijk, dat is super fijne info om te hebben.
Een fatsoenlijke rijplank (aluminium) kunnen we wel voorzien. Maar het echt legen klinkt wel pittig verder zo.
Thanks dat helpt enorm in afwegingen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 09:14

Ik gooide mijn zipper gewoon voor de bult leeg en schepte het er bovenop. Deed ik daarvoor met m’n gewone kruiwagen ook al. Is veel minder zwaar dan zo’n plank op vind ik.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 09:36

Wat ik begreep van degene die zowel de mobarrow als de pro22 heeft: de pro22 kun je ook laten leegkiepen terwijl je op een helling staat. De mobarrow moet je zelf de bak duwen om te kiepen en dat lukt ivm kantelpunt /zwaartepunt niet of is veel zwaarder.
Voor de mesthoop legen en dan omhoog scheppen zou ik echt geen zin in hebben. Je koopt zo’n ding toch voor het gemak?

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 10:14

De achterwielen van de pro22 kan je vastzetten dat ze niet draaien, dus voor het omlaag rijden van een helling kan dat enorm helpen. Hij kan prima een stuk omhoog rijden en dan kiepen als je een goede, stabiele rijplank hebt.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 10:25

Afbeelding

Hij kiept prima op deze helling.
Alleen het laatste restje mest komt er net niet spontaan uit. Heeft op de helling iets een veeg met een bezem nodig.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 11:04

Jinte schreef:
De achterwielen van de pro22 kan je vastzetten dat ze niet draaien, dus voor het omlaag rijden van een helling kan dat enorm helpen. Hij kan prima een stuk omhoog rijden en dan kiepen als je een goede, stabiele rijplank hebt.

Ja, dat is waar, had ik even niet aan gedacht. Dan krijg die slingerbeweging ook niet bij het veranderen van rijrichting. Goed punt.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 17:18

Hilary schreef:
Wat ik begreep van degene die zowel de mobarrow als de pro22 heeft: de pro22 kun je ook laten leegkiepen terwijl je op een helling staat. De mobarrow moet je zelf de bak duwen om te kiepen en dat lukt ivm kantelpunt /zwaartepunt niet of is veel zwaarder.
Voor de mesthoop legen en dan omhoog scheppen zou ik echt geen zin in hebben. Je koopt zo’n ding toch voor het gemak?

Ik heb een vrij grote mesthoop, dus ik kan een heel wat mest kwijt voordat het “omhoog” moet. Daar komt mijn Boerman dan voor. Die doet een kwartiertje knutselen met z’n shovel en dan heb ik weer een mooie bult.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 17:55

Ah, met zo’n boerman zou ik ook niet moeilijker doen dan nodig :j

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 08:49

Wij hebben een flinke kuil in de tuin, lees 4 meter diep en 60 meter in het rond. Zouden de pro22 en de mobarrow hier mee om kunnen gaan?
(dus een helling van 1 meter omhoog in 4 meter naar voren, op gras en zand)

Ik sjouw me nu helemaal een breuk aan zo'n grote 2 wieler 160 liter kruiwagen.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 13:54

Hier kan de kruiwagen (pro-22) een steilere helling aan dus verwacht dat dat wel moet lukken.

BoRo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 22:02

Ik heb inmiddels ook de pro 22. Erg blij mee. Hoe nemen jullie de mestvorken mee als je het land mest? Ik heb altijd 2 mestvorken mee, een 5 tand en een mestvork voor de kleine restjes. Ik zat te denken aan 2 klemmen aan de bak te zetten. Maar mss heeft iemand een betere oplossing. Nu leg ik ze steeds in de bak op de mest.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 22:07

Ik neem op mijn ronde een mestvork een een mestboy mee, die liggen gewoon om de bak, op de mest.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 10:13

Woei! de mijne is net bezorgd, staat nu te laden en ik kan niet wachten om hem uit te proberen :)
Na o.a. een tennisarm en rugpijn was ik wel klaar met het sjouwen van veel te zware kruiwagens.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 10:32

Staat te laden? Hij werd bij ons opgeladen bezorgd...
Veel plezier er mee in elk geval!!

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 11:34

Hij was wel behoorlijk vol iets van 80% maar er stond in de handleiding eerst op laden. dus dat doe ik braaf :) maar hij mag zo door de modder hoor

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 12:03

Hm... Misschien waren wij wel wat te enthousiast / ongeduldig om de gebruiksaanwijzing te lezen voordat hij in gebruik genomen is... :o

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 15:11

Nou eerste proefrit is ebeurd en hij deed het uitstekend. In de stromende regen door de diepe plas en door de kuil, allemaal geen probleem.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 16:59

Fijn hè!!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 17:01

pjer schreef:
Nou eerste proefrit is ebeurd en hij deed het uitstekend. In de stromende regen door de diepe plas en door de kuil, allemaal geen probleem.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Nou gefeliciteerd met je aanwinst dan maar! +:)+ Ook de manier om mannen te laten helpen met uitmesten... als er maar een motortje in zit := :')

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 17:59

Mariska_28 schreef:
Nou gefeliciteerd met je aanwinst dan maar! +:)+ Ook de manier om mannen te laten helpen met uitmesten... als er maar een motortje in zit := :')

Nou dat lukt hier toch echt niet, hahahaha. Echte mannen ploeteren met een niet-gemotoriseerde kruiwagen! Maar goed, dan is er tenminste ook geen discussie over wie met de PRO22 mag }>

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 20:12

Hahaha normaal moet ik meestal een week wachten als er een nieuwe gadget in huis is, maar deze mocht ik wel als eerste gebruiken, maar ja ik had een model nodig voor een filmpje voor de familie :D

Mariska, nog bedankt dat we bij jou eens mochten testen!

Ik mis eigenlijk nog een ding op de kruiwagen: een claxon want bouwvakker-paard is totaal niet onder de indruk en gaat geen stap opzij. Hij heeft ook al geprobeerd of hij er zijn tanden in kon zetten de mafklapper.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 20:14

Hahaha, wij missen de claxon ook!!

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 20:29

Wij hebben op het bedrijf een Jansen en sinds kort een Truxta. De Jansen vindt iedereen hier een zwaar rotding. De Truxta is echt de crème de la crème met bijbehorende prijs. Zo’n 3-4x de prijs van de Jansen, kan je gewoon een leuk paard voor kopen :=