Omheining aanpassen ivm wolf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 13:52

@joyce83: om gewone houten weidepalen te 'verhogen' zag ik laatst een systeem waarin die kunststof prikpalen bovenop een houten paal waren gezet. Gat in het hout geboord en daar de metalen punt van het prikpaaltje in.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:25

Kinke schreef:
maar dan is het dus geen probleem dat die leadmare of stoere hengst eventueel (zwaar) gewond raken, of de andere dieren in de kudde? Als ze de wolf dan maar verjaagd hebben?

:o
Ik ben zelf off topic gegaan.

Maar nee, je zit er totaal naast.
Ik heb geen seconde beweerd "dat het geen probleem is".
Verder is de functie van de leadmare en de alfaknul voornamelijk de kudde bijeen houden zodat iedereen veilig is.
En de geobserveerde kudde in Estland: alleen 1 veulen van een jonge moeder werd opgegeten. ('Ook moeder zijn moet een paard leren.')

En paarden zijn niet zo zeer weerloos,
wij MAKEN ze weerloos omdat we ze wel in groepsverband houden, maar niet in een echte kudde. Dat was mijn punt.
Off topic, ik weet het.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:18

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:23

Janneke2 schreef:
Wat in principe het beste werkt is een paard in een echte kudde.

Met een goede leadmare en een stoere knul.

Tja, mijn Knollie staat dus in het plaatselijke merrieweiland naast een natuurgebied.
We hebben een paar hengsten op stal, maar die wil ik ook niet in 'mijn' merriewei.
Goede ruinen met alfaknul kwaliteiten - "wie zal hen vinden?"

(Paarden op echt natuurlijke wijze gehouden zijn echt niet weerloos tegen wolven. Een kudde dieren uit de Oostvaardersplassen is naar Estland verhuisd waar altijd al wolven waren en een jaar lang geobserveerd - en mbt wolven wisten de Koniks precies wat ze moesten doen.)

die koninks in estland kwamen bij dieren te staan die daar al jarenlang rondzwierven, de dieren hier in nl. trouwens mensen ook hebben in geen 200 jaar hier wolven gezien, dus elke ideetje over een wolf kunnen ze nooit van zichzelf hebben en dat is nou net het probleem!! Deze situatie NU en HIER in nl. is nog nooit geweest en nergens na te bootsen, dus alles maar dan ook alles is hier de eerste x, voor dier en mens!!!!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:25

onze koeien beschermen hun kalveren als ze vinden dat er echt gevaar dreigt. ze gaan om de kalveren heen staan. Ik moet er niet aan denken dat ze hun kalveren moeten beschermen tegen een wolf/wolven. Dat gaat sowieso vreselijke verwondingen opleveren. Kuddegedrag of niet.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:28

Kinke schreef:
onze koeien beschermen hun kalveren als ze vinden dat er echt gevaar dreigt. ze gaan om de kalveren heen staan. Ik moet er niet aan denken dat ze hun kalveren moeten beschermen tegen een wolf/wolven. Dat gaat sowieso vreselijke verwondingen opleveren. Kuddegedrag of niet.

Koeien hebben dan nog weer het voordeel dat ze meestal met heel veel zijn. De meeste paarden wonen op kleine stallen in kleine groepjes. Ik kan me voorstellen dat een weiland vol koeien doe in beweging komen een stuk meer indruk maakt dan twee of drie paarden in een weiland..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:29

nou, dit zijn ongeveer 15 koeien. Maar je moet er toch niet aan denken dat ze een wolf op visite krijgen. Denk dat een wolf ook heel snel doorheeft waar hij er tussendoor kan glippen. die koeien kunnen echt niet de boel 100% dichttimmeren

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:30

pluisje88 schreef:
Kinke schreef:

Koeien hebben dan nog weer het voordeel dat ze meestal met heel veel zijn. De meeste paarden wonen op kleine stallen in kleine groepjes. Ik kan me voorstellen dat een weiland vol koeien doe in beweging komen een stuk meer indruk maakt dan twee of drie paarden in een weiland..

Toch zijn er al meerdere koeien aangevallen.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/147893 ... r-een-wolf

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:32

Kinke schreef:
nou, dit zijn ongeveer 15 koeien. Maar je moet er toch niet aan denken dat ze een wolf op visite krijgen. Denk dat een wolf ook heel snel doorheeft waar hij er tussendoor kan glippen. die koeien kunnen echt niet de boel 100% dichttimmeren

-O- Nou inderdaad -O-

Het liefst zou ik een paarden Auschwitz’ bouwen om die krengen buiten te houden maar helaas is dat onbegonnen werk. Ik had ze juist naar deze stal verhuisd zodat ze in de zomer lekker buiten kunnen staan. Helaas is dat niet langer het geval. Nu staan ze snachts op stal maar van de zomer kom ik weer voor een moeilijke keuze te staan…

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:32

Toch zijn er 4 schotse hooglanders gedood in een groep enkele jaren terug in een natuurstuk

Koeien zijn er ook de afgelopen jaren gepakt uit de wei

toch zijn er afgelopen week 4 konink paarden gedood van een kudde in een natuurstuk.

Paarden hadden vroeger ook echte vijanden, wel in hun natuurlijke kuddes.
Maar daar werd ook de zwakste uitgeplukt.
Begrijp dan ook niet dat mensen denken dat het nu wel even anders is....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:34

Janneke2 schreef:
Wat in principe het beste werkt is een paard in een echte kudde.

Met een goede leadmare en een stoere knul.

Tja, mijn Knollie staat dus in het plaatselijke merrieweiland naast een natuurgebied.
We hebben een paar hengsten op stal, maar die wil ik ook niet in 'mijn' merriewei.
Goede ruinen met alfaknul kwaliteiten - "wie zal hen vinden?"

(Paarden op echt natuurlijke wijze gehouden zijn echt niet weerloos tegen wolven. Een kudde dieren uit de Oostvaardersplassen is naar Estland verhuisd waar altijd al wolven waren en een jaar lang geobserveerd - en mbt wolven wisten de Koniks precies wat ze moesten doen.)

Ik heb volwassen hengsten, maar denk maar niet dat ik die wil blootstellen aan een wolf. Al zouden ze het misschien wel kunnen winnen, elke beet is er een te veel. Een gat in de bil of borst is toch ook gewoon geen optie.

Zo zou ik ook nooit een hond hieraan willen blootstellen. Ook niet zo'n speciaal voor dit doel gefokte hond. Ik hecht me aan dieren en zou ze veilig willen houden. (zou het trouwens al zielig vinden om zo'n hond buiten te laten in de koud en regen ;) )

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:36

Ik denk ook niet dat een kudde de oplossing is, maar wel kan schelen in de keuzes die wolven maken.

Wij hebben zo een pittige merrie met veulen ernaast en haar broer die ook wel een behoorlijk "bitch" kan zijn naar andere dieren. Ik denk dat een wolf wel 2x nadenkt bij hun.
Maar mn shet merrie wil wel achterblijven en neem daarom het risico niet. Haar zoon staat altijd onder de ruin en zal beschermd worden, maar dat is ook niet wat ik wil. De beschadigingen en stress.

Maar ga ik lezen wat er tot nu toe is aangevallen, waren het wel "makkelijker" slachtoffers dan onze kudde.
Een oude pony alleen is gewoon een hele andere situatie. Echt heel sneu, maar wel iets te makkelijk om te pakken.

Het; je moet ophokken blijft de meest idiote reactie.

Er wordt al jaren gezegd dat een goudvis niet in een klein kommetje mag, konijnen niet alleen en in een hok, maar sluit grote paarden maar op in 3*3............Het moet vaker met nadruk herhaald worden waarom dat echt niet de oplossing is en zelfs ongezond.

Wij willen onze dieren echt beschermen tegen de wolf, maar niet ten koste van hun welzijn. Dan heb ik straks hele oude paarden die een lang rotleven hebben gehad.......Of worden ze ziek door het vele op stal staan, komen daar eens vast te liggen etc etc etc.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:41

Kinke schreef:

Snap ik helemaal. Met een flinke beet ben je zo al een tijdje zoet. Ze overleven het dan misschien wel, maar ook op dit soort verwondingen zit je gewoon niet te wachten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:54

Oh, we zijn helemaal off topic, en dat is mijn schuld.

Heel kort
@ Speurneus: die ideeën noemen we instinct.
@ Pluisje: het gaat juist niet om in beweging komen.
@ Kinke en Jessix: ik 'moet er ook niet aan denken' - maar Moeder Natuur is nu eenmaal niet lief en aardig.
De grote vraag is dus 'wat nu'.

Omheiningen en zo....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 16:34

@DP: dat schuine is idd ook handig en met de prikpaaltjes en hun meerdere mogelijkheden om draad aan te knopen nog veel effectiever ook. (en weer terug on topic ;) )

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 16:36

Janneke2 schreef:

Heel kort
@ Speurneus: die ideeën noemen we instinct.
@ Pluisje: het gaat juist niet om in beweging komen.
@ Kinke en Jessix: ik 'moet er ook niet aan denken' - maar Moeder Natuur is nu eenmaal niet lief en aardig.

Omheiningen en zo....

?? In beweging komen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 17:15

Een kudde paarden is niet weerloos of kansloos. In het wild pakt een roedel wolven hooguit 1 op de tien x een prooi, en dan in principe het zwakkere dier uit de kudde.
Een wolf in zijn eentje heeft denk ik weinig kans bij een kudde paarden. (Tenzij misschien mini paardjes).
En ook de wolven lopen risico bij hun jacht.

Maar bij een gedomesticeerde kudde speelt iets anders mee, namelijk: heeft de kudde genoeg ruimte? Want in de Nederlandse postzegel paddocks nemen de kansen wel rap af natuurlijk.

Dan is het ook nog afhankelijk van of de kudde wordt aangevallen door een roedel of door een loner. Maar liefst wil je de aanval natuurlijk volledig voorkomen.
Dus dat betekent denk ik: ontmoedigingsbeleid.

Ik zou zelf niet gaan voor een zo hoog mogelijk hek, want vergunningen enzo en erg ontsierend. Ik zou liever kiezen voor de combinatie van een 1 meter hoog stroomhek (draden om de 20cm) aan de buitenkant en daarbinnen een prikhaag. En dáár binnen je normale weide omheining.

Ik denk - misschien klopt het niet, ik geef geen garanties - dat een wolf eerder over een hek "klautert" dan volledig springt (zoals een herdershond tegen een schutting oploopt zeg maar) en dat als hij niet kan zien wat er aan de andere kant van dat hek is -enige wat hij ziet is een prikhaag- dat hij niet zo snel de gok neemt om er overheen te springen.
Dit mits er niet buiten het hek een verhoging is waar hij op kan staan, en mits het hek/heg breed genoeg is.
Dit zou ik dan alsnog in combinatie doen met van zonsondergang tot zonsopgang op stal. Het liefst een binnenstal (maar wij hebben alleen buiten-stallen)

Scheelt dat ik snachts op stal niet slecht vind voor een paard. Als dat tegen je principes is, is dat lastiger.

Verder zou ik iedereen willen aanraden om Facebook en alle andere social media de deur uit te doen als je je gek laat maken door wat iedereen daar loopt te roeptoeteren.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 17:22

Nikass schreef:
Maar bij een gedomesticeerde kudde speelt iets anders mee, namelijk: heeft de kudde genoeg ruimte? Want in de Nederlandse postzegel paddocks nemen de kansen wel rap af natuurlijk.
Ik zou liever kiezen voor de combinatie van een 1 meter hoog stroomhek (draden om de 20cm) aan de buitenkant en daarbinnen een prikhaag. En dáár binnen je normale weide omheining.

Wat is er kleiner dan een postzegel?

Want dit gaat bij ons dus al niet lukken. Dan blijft er helemaal geen paddock meer over.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 17:22

Janneke2 schreef:

Heel kort

Omheiningen en zo....

Mijn paarden zijn voor mij ook gewoon huisdieren dus helemaal niet overgeleverd aan de natuur. Ik zou mijn uiterste best doen om ze veilig te houden en de wolf dus op afstand te houden. Inderdaad met een omheining, 's nachts op stal, en gelukkig staan ze bij mij in het zicht.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 17:46

ik vraag me af, wie heeft hier genoeg geld om 10 hectare wolfproof te omheinen?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 17:48

Inhakend op Nikass: dat is ook wat ik op de filmpjes heb gezien bij niet belachelijk lage hekwerken waar de wolf overheen huppelt. Wolf springt en zet tijdens de sprong af op het hekwerk. Vandaar mijn benadering om bovenlangs de metalen poorten een stroomdraad te doen en de poort te aarden. Al hij dan op het stroomkoord komt, zal hij dit tegen de poort duwen waardoor hij stroom krijgt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 17:49

Kinke schreef:

Ik heb 2,3 ha, maar behalve het geld is het ook qua onderhoud daarna niet te doen om alles wolfwerend te omheinen. Ik heb er dus voor gekozen 1 wei echt heel erg wolfwerend te maken. Daar staan ze 's avonds in, zodra het donker wordt. 's Nachts staan ze op stal. In de zomer hoop ik ze toch 's nachts buiten te kunnen houden in die extra beveiligde wei.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 17:52

Kinke schreef:

dus als het mag van de gemeente 2,5 meter hoog, 1 meter in de grond?

Nee ik niet

18 jaar geleden was 3 hectare met gaas omheinen op 155/160 al bijna 25.000 euro
Ja wij hadden toen ook gaas ingegraven, was mindere kwaliteit dan bovenstuk en dat is ook te merken.
Op diverse stukken is het door. Dus dat moet dan ook kwalitatief spul zijn dus.

Dus wil niet weten wat dat met de huidige prijzen doet.

Nu buitenlangs stroomdraad op diverse hoogtes, inclusief afstandhouders loopt al in de duizenden... dank je wel pro wolf.... voor iets wat niet eens proof is, alleen maar werend.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:04

Wij hebben ook al (misschien wel tien)duizenden Euro's uitgegeven aan extra maatregelen. Die dus niet eens voor het hele perceel zijn en idd werend, niet proof.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:13

Nikass schreef:
Scheelt dat ik snachts op stal niet slecht vind voor een paard. Als dat tegen je principes is, is dat lastiger.

Verder zou ik iedereen willen aanraden om Facebook en alle andere social media de deur uit te doen als je je gek laat maken door wat iedereen daar loopt te roeptoeteren.

Maar je hebt geen garantie dat de wolf niet overdag langs gaat komen. En dat is het volgende probleem.

Kinke schreef:

Als je 10ha hebt, is het agrarisch en mag het op de meeste plekken niet, dus dan houdt het sws op.

En veel mensen roepen wel dat het te duur is, maar de paarden die erachter staan, zijn vaak duurder.