Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kinke schreef:maar dan is het dus geen probleem dat die leadmare of stoere hengst eventueel (zwaar) gewond raken, of de andere dieren in de kudde? Als ze de wolf dan maar verjaagd hebben?
Janneke2 schreef:Wat in principe het beste werkt is een paard in een echte kudde.
Met een goede leadmare en een stoere knul.
Tja, mijn Knollie staat dus in het plaatselijke merrieweiland naast een natuurgebied.
We hebben een paar hengsten op stal, maar die wil ik ook niet in 'mijn' merriewei.
Goede ruinen met alfaknul kwaliteiten - "wie zal hen vinden?"
(Paarden op echt natuurlijke wijze gehouden zijn echt niet weerloos tegen wolven. Een kudde dieren uit de Oostvaardersplassen is naar Estland verhuisd waar altijd al wolven waren en een jaar lang geobserveerd - en mbt wolven wisten de Koniks precies wat ze moesten doen.)
Kinke schreef:onze koeien beschermen hun kalveren als ze vinden dat er echt gevaar dreigt. ze gaan om de kalveren heen staan. Ik moet er niet aan denken dat ze hun kalveren moeten beschermen tegen een wolf/wolven. Dat gaat sowieso vreselijke verwondingen opleveren. Kuddegedrag of niet.
pluisje88 schreef:Kinke schreef:onze koeien beschermen hun kalveren als ze vinden dat er echt gevaar dreigt. ze gaan om de kalveren heen staan. Ik moet er niet aan denken dat ze hun kalveren moeten beschermen tegen een wolf/wolven. Dat gaat sowieso vreselijke verwondingen opleveren. Kuddegedrag of niet.
Koeien hebben dan nog weer het voordeel dat ze meestal met heel veel zijn. De meeste paarden wonen op kleine stallen in kleine groepjes. Ik kan me voorstellen dat een weiland vol koeien doe in beweging komen een stuk meer indruk maakt dan twee of drie paarden in een weiland..
Kinke schreef:nou, dit zijn ongeveer 15 koeien. Maar je moet er toch niet aan denken dat ze een wolf op visite krijgen. Denk dat een wolf ook heel snel doorheeft waar hij er tussendoor kan glippen. die koeien kunnen echt niet de boel 100% dichttimmeren
Janneke2 schreef:Wat in principe het beste werkt is een paard in een echte kudde.
Met een goede leadmare en een stoere knul.
Tja, mijn Knollie staat dus in het plaatselijke merrieweiland naast een natuurgebied.
We hebben een paar hengsten op stal, maar die wil ik ook niet in 'mijn' merriewei.
Goede ruinen met alfaknul kwaliteiten - "wie zal hen vinden?"
(Paarden op echt natuurlijke wijze gehouden zijn echt niet weerloos tegen wolven. Een kudde dieren uit de Oostvaardersplassen is naar Estland verhuisd waar altijd al wolven waren en een jaar lang geobserveerd - en mbt wolven wisten de Koniks precies wat ze moesten doen.)
Kinke schreef:onze koeien beschermen hun kalveren als ze vinden dat er echt gevaar dreigt. ze gaan om de kalveren heen staan. Ik moet er niet aan denken dat ze hun kalveren moeten beschermen tegen een wolf/wolven. Dat gaat sowieso vreselijke verwondingen opleveren. Kuddegedrag of niet.
Janneke2 schreef:Oh, we zijn helemaal off topic, en dat is mijn schuld.
Heel kort
@ Speurneus: die ideeën noemen we instinct.
@ Pluisje: het gaat juist niet om in beweging komen.
@ Kinke en Jessix: ik 'moet er ook niet aan denken' - maar Moeder Natuur is nu eenmaal niet lief en aardig.
De grote vraag is dus 'wat nu'.
Omheiningen en zo....
Nikass schreef:Maar bij een gedomesticeerde kudde speelt iets anders mee, namelijk: heeft de kudde genoeg ruimte? Want in de Nederlandse postzegel paddocks nemen de kansen wel rap af natuurlijk.
Ik zou liever kiezen voor de combinatie van een 1 meter hoog stroomhek (draden om de 20cm) aan de buitenkant en daarbinnen een prikhaag. En dáár binnen je normale weide omheining.
Janneke2 schreef:Oh, we zijn helemaal off topic, en dat is mijn schuld.
Heel kort
@ Kinke en Jessix: ik 'moet er ook niet aan denken' - maar Moeder Natuur is nu eenmaal niet lief en aardig.
De grote vraag is dus 'wat nu'.
Omheiningen en zo....
Kinke schreef:ik vraag me af, wie heeft hier genoeg geld om 10 hectare wolfproof te omheinen?
Kinke schreef:ik vraag me af, wie heeft hier genoeg geld om 10 hectare wolfproof te omheinen?
Nikass schreef:Scheelt dat ik snachts op stal niet slecht vind voor een paard. Als dat tegen je principes is, is dat lastiger.
Verder zou ik iedereen willen aanraden om Facebook en alle andere social media de deur uit te doen als je je gek laat maken door wat iedereen daar loopt te roeptoeteren.