Zorgen om wolf en kleine pony’s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:54

Kalea schreef:
Blijft toch een moeilijk dilemma vind ik hoor. De wijze waarop een wolf jaagt is voor mij wel ondergeschikt. Ze doen het op deze manier omdat wij de prooidieren in afgesloten weiden houden.
Op stal houden is hier ook geen optie, in de winter staan ze dan toch nog in het donker buiten.
Wij wonen in Haspengouw, dus niet ideaal voor een wolf om zich te vestigen maar wel als doorsteek naar de Ardennen ofzo. Ben van plan om de paddock ‘onaantrekkelijk’ te maken zodat hij verderop gaat proberen. Wat op zich ook een nare gedachte is voor de andere pony’s in de buurt..
hopelijk zijn er nog wat afschrik tips te vinden, het blijft een dier en geen monster zoals soms omschreven.

Het is ook lastig. Wij hebben 8 herten lopen, waarvan 3 Bambi's. Hoge omheining met stroom, maar die laten zich niet opsluiten. We hebben ze wel rondom het dorp zitten de wolven, maar in het dorp nog niet, fingers crossed.

Ik vind wolven ook geen monsters, wild en instinctief en dat is hier geen goede combi. Vind ze prachtig en slim, maar ze liever in de bossen van Polen zeg maar.

superpony

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:08

Ik snap niet dat voor veel mensen op stal zetten geen oplossing is en je daar nog op aan durven te spreken ook........

Je moet ze nu ook steeds langer op stal zetten en dat heeft vaak ook negatieve gevolgen. Zoals eerder gezegd; dan gaan sommige paarden ook. Misschien minder wreed, maar gemis is net zo erg voor de baas en pijn voor een paard is pijn. Een paard dat koliek krijgt of een been breekt weet niet dat aangevreten door een wolf NOG erger was geweest, die ligt gewoon met pijn en het blijft erg voor de baas.

Tralies zijn leuk, maar de wolf komt ook voor de stal staan, gaat waarschijnlijk wat cirkelen en kijken of er een andere mogelijkheid is, waardoor paarden in de stal compleet in paniek zullen raken. OOK weer met alle gevolgen van dien.

En qua voeding aanbod? We hebben 8jr op de Veluwe gewoond en daar komen de zwijnen echt heel dichtbij. Ze lopen door de tuinen en vallen honden aan die ernstig gewond raken. Kom je ze tegen te paard blijven ze ook gewoon staan.
Er is doorgaans echt genoeg te eten vooralsnog, maar de mens maakt het ze te makkelijk. Afval laten ze slingeren op parkeerplaatsen na een dagje bos en daar staan ze gewoon te eten en schrikken echt niet meer van de mens.

De hert en ree wordt vaak opgejaagd en ook regelmatig gepakt door loslopende honden. Dat hoor je soms, maar vindt men blijkbaar normaal, want dat hert/die ree is van niemand, aaien we niet, dus ach..........

Net als de idioten die je paard bewerken met ene stok of mes etc. Dat is even hot nieuws en zakt weer weg.

En je kan of mag niet met je vingers wijzen, maar als ik zie hoe slecht omheining vaak is.......Nog te vaak heb je loslopende paarden en mag je niks zeggen, maar als paarden weg kunnen komen, is het ook niet zo moeilijk om bij ze in te komen.

Wij gaan sowieso een extra camera plaatsen, omdat geluid vaak toch een eerste teken is dat er onrust is en dat pakken camera's ook goed op en kan je kijken.
Ik ga ze zeker niet alleen zetten, want weet zeker dat ze samen sowieso sterker zijn en er iig uitstel is zodat we hopelijk kunnen reageren, hoe dan ook.

En ik vind de wolf een probleem, maar als ik lees hoe ze er aan toe zijn, is het voor de wolf zelf ook geen pretje. De gevonden wolven waren vaak mager, zaten onder de teken etc. Dus snap de pro wolf beweging ook niet helemaal dan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:13

Het punt van niet alleen zetten linkt logisch, een grote groep kan afschrikwekkend ogen.

Maar de aangevallen ponies, met hoeveel stonden die (met gedachte dat er 2 tegelijk vermoord zijn)? Uit ervaring weet ik dat shetlanders zelfs sneller in verdediging gaan en venijnig kunnen draaien in de lucht om te stampen naar bv een ander paard.

Zou de wolf ze niet eerst van achter het hek opjagen tot de ponies uitgeput zijn en dan toeslaan?

Dus niet apart zetten, maar met hoeveel dan? Welke hoeveelheid is een veiligere optie? En helaas niet iedereen heeft de optie een grote kudde te houden.

Ik heb er nu 3 waarvan 1 niets moet weten van honden en met oren plat erachter loopt.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 14-09-22 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:14

Een paar jaar geleden moesten paarden opeens 24/7 naar buiten kunnen van de dierenpolitie en nu moeten ze weer op stal omdat de dierenpolitie de moordende wolf adoreert?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:40

In de kudde zegt ook niet alles, als ik me goed herinner stonden die Hannoveranen van vorig jaar ook in een kudde. Wolven zullen dan een of meerdere dieren proberen te isoleren en dat schijnt vaak goed te lukken.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:40

Ik snap niet zo goed wat er dubbel aan is. natuur is prachtig, maar niet meer in wat wij gecreeërd hebben. Dat de mensheid de wereld, en daarmee de natuur, zo naar de knoppen heeft gewerkt betekent niet dat onze dieren voor onze ogen afgeslacht mogen worden. Als de vluchtdieren een kans hadden, zoals inderdaad in het wild, hoor je mij en ik denk niemand klagen. Maar ze hebben geen kans.
De mensheid is nou eenmaal ontzettend egoïstisch maar mijn dieren hoeven niet te lijden omdat de wolf de natuur zou moeten zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:01

Art-F, een wolf zal direct naar de hals grijpen zover ik weet, maar ik denk wel dat onze zeer kleffe kudde niet niks zal doen. Broer en zus zitten zowat met klittenband aan elkaar en haar veulen zit er vaak tussen geplet. De shet merrie en veulen lopen erbij en die merrie is niet heel schattig tegen andere dieren, zeker als ze die niet kent.
Het zal te weinig zijn, maar het kan me net die tijd geven om naar buiten te rennen en iig proberen de boel te laten schrikken.

@Anastasia, het is dubbel in de zin dat de mens heeft besloten bepaalde dieren te gaan houden. Die dieren zijn lief en beschermen we.
Fifi mag binnen op schoot en paarden willen we mee rijden en doen.

Zo hebben we ook besloten dat kippen, varkens en koeien goed genoeg zijn om op te eten.

De wolf past niet in ons straatje, dus die mag dood en afgeschoten. Vaak stoer geklets, want de meeste mensen met grote mond halen niet zomaar de trekker over als het om een levend wezen gaat.

Het is dubbel, omdat veel o, zo lieve honden al vele jaren andere dieren dood maken; andere honden, katten, herten, vogels, schapen etc etc etc. Maar kom niet aan onze eigen hond.

Wij hebben daarom geen kippen, want die van ons pakken ze en ik wil dat niet steeds zien.

Mensen mishandelen dieren, zowel die lieve hond thuis als de paarden etc. Zelfs als ze soms denken goed te doen, lijden heel veel dieren omdat wij ze zo nodig moeten hebben. Bitten, hulpteugels, sporen, zwepen etc etc. Of voorheen warem wurgbanden bij honden nog vrij normaal, maar dat moet allemaal kunnen, want wij moeten zo nodig.........

De mens is sws egoistisch, omdat wij willen bepalen wie recht van leven heeft en wie we willen houden en gebruik van willen maken.

Nee, ik wil niet dat mijn dieren door iets of iemand gepakt worden, maar zouden we ze loslaten, zouden ze ook niet allemaal overleven. We beschermen ze omdat wij van ze houden en wij ze niet willen missen. Waar in een normale natuur dieren elkaar ombrengen, soms op vreselijke wijze, zodat ze kunnen overleven.

Dus ja, ik vind het allemaal dubbel. Paarden mogen jaren opgehokt worden en kapot gereden, maar die ene aanval met gruwelijke beelden vinden we allemaal te erg om aan te zien, dus moet de wolf afgemaakt. Ik begrijp dat, want nogmaals; ik wil ze ook niet zo vinden en wij hebben echt wel redelijk aardige omheining, maar ik vind veel mensen wel hypocriet.

Helemaal als ze lopen te roepen dat alle paarden nu maar opgehokt moeten, ondanks de negatieve gevolgen. Maar eigen belang gaat dan wel voor het paard. Of kan iemand in paardentaal aan ze uitleggen waarom ze weken, maanden en jaren opgehokt worden?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:14

Citaat:
Art-F, een wolf zal direct naar de hals grijpen zover ik weet,

Dat is het sprookje dat pro wolf ons graag voorhoud

DuoPenotti schreef:
Loretta schreef:

Volgens pro wolvers zou de wolf ook geen paard grijpen.

en ook alleen maar doden met een nekbeet.....
Spoiler:
[ Afbeelding ]

Spoiler:
Afbeelding

op verzoek van de mods in spoiler, waar ik tegen ben. Dit is dagelijkse realiteit voor mensen.
Die zien het echt en kunnen het niet weg klikken....

Dit is de begeleidende tekst eronder van de dierenarts
Citaat:
Gisteravond in de dienst weer bij een ware lynchpartij van onze grote vriend de wolf uitgekomen in Someren-Eind. Al zijn derde aanval op nog geen 4dg tijd. Zwaargewonde hoogzwangere nog rondlopende schapen die via hun zijkant ademen, of waar je via een gat in de buik de ongeboren lammeren nog ziet liggen spartelen. Uiteraard besloten tot euthanasie, maar is dit ècht waar wij in Nederland naartoe willen met onze "natuur"? Deze schapen liepen nog geen 100m van woonhuizen en stallen af! Is het leven van een wolf zoveel meer waard dan dat val talloze schapen?
Tijd voor actie, wie neemt zijn verantwoordelijkheid?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:16

Té triest voor woorden ;(

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:17

Citaat:
Het is dubbel, omdat veel o, zo lieve honden al vele jaren andere dieren dood maken; andere honden, katten, herten, vogels, schapen etc etc etc. Maar kom niet aan onze eigen hond.Het is dubbel, omdat veel o, zo lieve honden al vele jaren andere dieren dood maken; andere honden, katten, herten, vogels, schapen etc etc etc. Maar kom niet aan onze eigen hond.

Geen idee wat ze aan andere dieren doden, maar schapen het volgende:

Citaat:
Aandacht afleiden
Regelmatig lees ik dat schapenhouders niet moeten zeuren over dode dieren door aanvallen van wolven. Honden zouden immers ook voor veel dode schapen zorgen. Ik ben daarom maar eens in de cijfers gedoken. Afgelopen jaar werden er ruim 300 schapen gedood door een van de naar schatting 20 wolven in Nederland. Dat zijn gemiddeld 15 dode schapen per wolf. En dan tellen we de gewonde dieren en dieren met blijvend letsel niet mee. Een paar jaar geleden hebben we als LTO-vakgroep Schapenhouderij een stagiaire een enquête laten doen naar schade door loslopende honden. Op basis van die enquête werd het aantal door honden gedode schapen geschat op circa 1.440 per jaar. Wat mij, gezien de weinige meldingen die ik krijg, aan de hoge kant lijkt. Maar laten we uitgaan van die 1.440 dode dieren. In Nederland zijn er ruwweg 1,5 miljoen honden. Dat zijn gemiddeld 0,001 dode schapen per hond. Schapen hebben dus 15.000 maal meer te vrezen van een wolf dan van een hond. Wanneer het aantal wolven verder groeit zal ook het aantal dode schapen in een rap tempo hoger worden. Dan de aandacht afleiden richting honden is volstrekt onterecht. En ik blijf me daar tegen verzetten.

Saskia Duives-Cahuzak,
Voorzitter LTO-vakgroep Schapenhouderij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 20:50

@DP en toch staan schapen hier gewoon achter enkel hoog draad. Of achter enkel een sloot als omheining. En na een aanval zetten ze ze een km verderop. Ik zie helemaal niets gedaan worden aan de veiligheid, helemaal nop nada, geen enkele moeite. Paarden en ponies, veulens, koeien alles achter een enkel stroomdraadje, aan de bosrand, in het bos, op afgelegen grond. Midden in wolven gebied.
Je wil je dier niet door wolven gepakt zien worden, maar er wordt hier in de buurt ook geen mallemoer gedaan om die dieren ook maar een greintje veiligheid te bieden. Niets.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:02

Raar! Hier op een enkele uitzondering na toch wel veel maatregelen en schapen zie ik sowieso nauwelijks meer. (of die extra maatregelen afdoende zijn, betwijfel ik soms wel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:10

mysa schreef:
Raar! Hier op een enkele uitzondering na toch wel veel maatregelen en schapen zie ik sowieso nauwelijks meer. (of die extra maatregelen afdoende zijn, betwijfel ik soms wel).

Ik twijfel daar ook wel aan hoor. Ik ken ook genoeg mensen die hun dieren in de nachten binnenhalen.
Maar heel veel ukkies staan gewoon buiten, schapen staan hier compleet weerloos midden in het bos en twee weken terug hebben ze op een afgelegen stuk een paard met veulen aan de bosrand gezet, achter schapengaas en een stroomdraadje. Ik snap het niet, we zitten in wolvengebied.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:11

Hier stond het meeste al achter die oranje stroomnetten. Maar goed die houden niets tegen.
Het wolven raster van 120 houd dat ook niet tegen.
Dat wist iedereen al altijd.
Schijnveiligheid.
Dus ik begrijp dan ook wel dat er geen duizenden euro's geïnvesteerd gaat worden door mensen met een enkel draadje. Want het maakt nul uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:22

DuoPenotti schreef:
Hier stond het meeste al achter die oranje stroomnetten. Maar goed die houden niets tegen.
Schijnveiligheid.
Dus ik begrijp dan ook wel dat er geen duizenden euro's geïnvesteerd gaat worden door mensen met een enkel draadje. Want het maakt nul uit.

Ja, je kunt het wolf dan beter zo gemakkelijk mogelijk maken en helemaal niets doen. De grote schapenboeren snap ik nog, ze beweiden vaak andermans weides en vaak hectares groot. Maar de gewone hobbydieren? Kat op het spek binden en schapen onbeheerd midden in het bos in wolvengebied zetten, waarom dan. Ienimienies buiten laten staan terwijl er verderop een is gedood door de wolf.
Paarden laten lopen buiten in de nacht, terwijl er een paar meter verderop een aanval is geweest en dat terwijl er een stal aanwezig is. Ik snap dat werkelijk niet.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:31

Nee, nou ja. Soms is het niet anders. Zoals ik hier al eerder zei: de mijne loopt ook buiten. Maar wel binnen stroomafrastering, 1.60 hoog, aan de kant van het bos en achterburen nog hoger. Helaas kan ik een kant van de tuin niet afrasteren maar in plaats daarvan heeft de paddock aan de kant van de tuin nog een extra omheining, ook met vijf stroomdraden. En ze staat op tien meter van ons slaapkamerraam. Geiten zitten wel binnen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:40

Mindim dat kan te maken hebben met vergunningen en euh oh ja het moet ook betaald worden natuurlijk.
En dat in een tijd dat het leven toch al zo achterlijk duur geworden is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:41

Precies die uitleg is toch al gegeven.
Gemeentes waar geen dichte stal mag staan enz.

Ik heb hier een hek van 160 maar niet de illusie dat ze daar niet over of onder kunnen.

Ik heb ze binnen.
En nu het "geluk" ze in het licht buiten te kunnen zetten. Maar toen ik wekte gingen ze ook in het donker om half 6 naar buiten of om 20.00 naar binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:48

Onali schreef:
Mindim dat kan te maken hebben met vergunningen en euh oh ja het moet ook betaald worden natuurlijk.
En dat in een tijd dat het leven toch al zo achterlijk duur geworden is.

Ieniemienies zou ik wel de fietsenschuur voor leeg halen en volgooien met stro als er 13 wolven om ze heen slopen in de nacht, bij paard was stal aanwezig.

Maar op welke voorbeelden die ik noem, doel je? Begrijp ik niet helemaal uit je post.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:50

Huertecilla schreef:
Tja, de mens als ´natuurlijk´ in ecosystemen is een zeg 40.000 jaar geleden gepasseerd station.

Ja, de wolf is een probleem voor ménsenbelangen. Niets natuurlijks aan, aan die belangen.

Dus eerst is er helemaal geen natuurlijk eco systeem. En vervolgens is een onnatuurlijk mensen belang ook niet goed. Gelukkig zijn we het over een ding eens: De wolf is een probleem!

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:02

Mindim schreef:
DuoPenotti schreef:
Schijnveiligheid.

Ja, je kunt het wolf dan beter zo gemakkelijk mogelijk maken en helemaal niets doen. De grote schapenboeren snap ik nog, ze beweiden vaak andermans weides en vaak hectares groot. Maar de gewone hobbydieren? Kat op het spek binden en schapen onbeheerd midden in het bos in wolvengebied zetten, waarom dan. Ienimienies buiten laten staan terwijl er verderop een is gedood door de wolf.
Paarden laten lopen buiten in de nacht, terwijl er een paar meter verderop een aanval is geweest en dat terwijl er een stal aanwezig is. Ik snap dat werkelijk niet.

Die schapen doen aan natuurbeheer. Als je ze daar weghaalt hebben we weer een ander probleem…
Daarnaast, een duur hek plaatsen en niets doen komt op het zelfde neer want de wolf komt ook over een hek gesprongen van 1,5 meter.
Ik kan wel een paar duizend gaan investeren in een mega hekwerk, maar als dat niets oplost?
Daarnaast zal er vast en zeker een nieuwe regel komen vanuit de gemeente/ overheid omdat we het omgevingsbeeld verpesten met alle hoge stroomhekken.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:21

Wij zitten nu niet in wolvengebied, maar mogen geen draad of hekken zetten zonder vergunning. Ze vallen zelfs over te zware palen. ‘Past niet in de omgeving.

Dus no-way dat ze een dichte 1.60m hekwerk ofzo zouden goedkeuren, en als dat hier zo is, zullen er heus nog andere plekken zijn.

Dus een vals-veiligheidsomheining of dichte stal is echt niet overal een optie, helaas.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:44

Vind het trouwens wel hilarisch dat mensen camera’s als beveiliging tegen een wolf zien. Eer dat jij buiten staat is het kwaad al geschiet. En volgens mij zijn ze ook niet zo schuw meer van mensen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:47

Misschien enkel als bewijs? Als bescherming heb je er idd helemaal niks aan.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:56

Ik zit zo’n beetje te wachten op de 1e aanval op mensen. Hoe gaan de pro wolvers dat goed praten?
Wonende in een wolvengebied zou ik het niet aandurven kindjes ‘s nachts buiten te laten camperen in een tent.