Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Daihyo schreef:Overigens ben ik nog steeds niet tegen 's nachts op stal. Als je paard daar behoefte aan heeft, prima. Ik ken ook een merrie die de staltijd nodig had om bij te komen omdat ze overdag niet aan rust toe kwam en in de stal na het eten neerplofte om een paar uur te slapen. Dat dier was super sociaal, maar ook super waakzaam over de kudde. Voor zo'n paard kun je 2 dingen doen: de buiten situatie aanpassen, of accepteren dat ze naar binnen gaat. Maar dat 1e is niet altijd mogelijk en dan is een nacht op stal helemaal niet gek. Als ze dan overdag maar zo lang mogelijk vrij kunnen bewegen met maatjes.
saarie schreef:Tja, hier dan ook maar even een realistische post van een wedstrijdruiter in de randstad. Omgeving Westland (kleigrond en veel is volgebouwd met kassen).
Geloof me, ik heb me helemaal rotgezocht naar een enigzins acceptabele stal binnen een half uur autoreistijd. Budget heb ik al losgelaten. Lees: ik betaal nu 500+ per maand per paard, en we hebben er 2.
Mijn paarden staan vanaf eind april/begin mei in de ochtend van 7 tot een uur of 10 op de wei in een groepje. Hierna nog 2 uurtjes met zn tweeën op de paddock. Dan op stal om te eten en drinken en in de middag nog 2 uurtjes samen op de paddock. In de avond krijgen ze allebei beweging en gaan ook nog even samen op de paddock.
Ze staan nu nog in het land, tot het te slecht wordt. Dan wordt het in de ochtend een uurtje samen op de paddock, in de middag ook 1-2 uur, en in de avond weer trainen en paddock.
Dit in combinatie met vier keer per dag ruim ruwvoer, altijd schone strobox, buitenluik en afwisselende training (ik rij eventing).
Ideaal? Nee, zomer gaat prima maar in de winter zou ik graag meer buitengang hebben. Het is wel verreweg het beste wat ik vinden kon en ze doen het er super op.
Jorienn schreef:saarie schreef:Tja, hier dan ook maar even een realistische post van een wedstrijdruiter in de randstad. Omgeving Westland (kleigrond en veel is volgebouwd met kassen).
Geloof me, ik heb me helemaal rotgezocht naar een enigzins acceptabele stal binnen een half uur autoreistijd. Budget heb ik al losgelaten. Lees: ik betaal nu 500+ per maand per paard, en we hebben er 2.
Mijn paarden staan vanaf eind april/begin mei in de ochtend van 7 tot een uur of 10 op de wei in een groepje. Hierna nog 2 uurtjes met zn tweeën op de paddock. Dan op stal om te eten en drinken en in de middag nog 2 uurtjes samen op de paddock. In de avond krijgen ze allebei beweging en gaan ook nog even samen op de paddock.
Ze staan nu nog in het land, tot het te slecht wordt. Dan wordt het in de ochtend een uurtje samen op de paddock, in de middag ook 1-2 uur, en in de avond weer trainen en paddock.
Dit in combinatie met vier keer per dag ruim ruwvoer, altijd schone strobox, buitenluik en afwisselende training (ik rij eventing).
Ideaal? Nee, zomer gaat prima maar in de winter zou ik graag meer buitengang hebben. Het is wel verreweg het beste wat ik vinden kon en ze doen het er super op.
Hier ook een van een wedstrijdruiter in de randstad. Bovenstaande is inderdaad al “heel wat” in deze regio. Ideaal? Vast niet..Maar als een paard het er prima op doet?
Die van mij gaat smorgens van 08.00-12.30 in de paddock (alleen - wel contact over het hek en onbeperkt ruwvoer).
Smiddags op stal en vaak stap ik hem dan nog 30 minuten. Ook dan onbeperkt hooi.
Savonds trainen of longeren. Indien hij vrij is stap kibbel en extra los.
In de zomer 08.00-17.00 in de wei. Bij ons kan je kiezen in een groep of apart. Vorig jaar stond hij met 3 paarden, afgelopen jaar met 1 paard.
Zij hebben flink gras gehad maar de wei was nu echt wel klaar hoor. Overal enorme sporen, zeiknat. De gemiddelde wei hier in de buurt is echt geen doen meer… en anders houdt dat binnen 2/3 weken echt wel op.
Er staan ook paarden samen in de paddock bij ons maar die ruimte vind ik te klein voor samen.
Hij krijgt de hele dag overal ruwvoer onbeperkt. Voor mij is het 25 min nu met de auto - vroeger 10. Ik ga minimaal 2x per dag. Wij zetten onderling buiten en ik heb alleen een 20x40 baan. Ik train nu voor het Z2. Soms is dit lastig maar ik wil niet nog meer concessies voor hem doen..
In deze omgeving gaan bij 80% de paarden in de winter echt niet langer dan 30 minuten naar buiten / vrije beweging en ik denk bij 15% dat als ze al langer gaan het zonder ruwvoer is. De “ goede 5%” staat vol, maar ook dan is niet alles perfect. Opvallend dat je doe 95% hier niet leest. Want dat is hier wel de realiteit.