superpony schreef:Ik heb de rest bijgelezen en wat ik eerder zei; Dat mensen veranderen, pp's gaan aanleggen heeft vaak een oorzaak. Mensen zien de nadelen van op stal staan, hebben bijv paarden met overgewicht, stalondeugden etc etc.
Elke keer weer als je dan gaat kijken, is er iets mis in de basis. Ook nu lees ik alweer hoeveel veulens er afgespeend worden, terwijl het pas Augustus is. Waar juist de jonge dieren moeten leren van de oudere dieren en in eerste instantie moeders en "tante's".
Mensen doen een veulen abc en dan zijn we bere trots, maar sommigen doen teveel, te snel, te vaak. Als de jonge dieren dan te weinig leren van andere paarden en te weinig meemaken, moeten wij veel meer doen, dan dat ze van nature zouden leren.
Dat is in principe met veel dieren en ook de mens zo.
Later grondwerk doen, gaat veel makkelijker en beter als paarden goed paardentaal spreken en de mens ook voldoende ervaring en inzichten heeft. Alleen trucjes toepassen, blijven trucjes.
En ook daar werken paarden die mentaal gezond zijn makkelijker.
En de werelden komen niet snel samen, maar ik zie gelukkig steeds meer mensen verder kijken en denken. Enkele blijven vastzitten in hun vooroordelen, maar dat worden er steeds minder.
En ja, ik heb ook een mening. Maar na een leven tussen de paarden, vooral traditioneel gehouden, lesgeven en mensen helpen met problemen, heb ik echt te vaak en teveel gezien welke problemen er spelen.
Dat kan best frustrerend worden, als je zelf ex stalpaarden buiten zet, aan problemen werkt en paarden ziet opbloeien, van diverse problemen af komt etc. En dan hoor je mensen met vooroordelen die vooral voor eigen ego vasthouden aan het op stal zetten. Een groot dier dat rondjes moet draaien in 3x3.
Het gaat ook niet om verplicht buiten staan. Wij hebben er ook 1 die heel graag staat te schuilen en dat mag dus. Ik zou ze nooit buiten zetten zonder schuilmogelijkheden bijvoorbeeld.
En ja, verder hebben ze geen keuzes. Zodra ik er tussendoor loop, is er respect voor mij, als ik wil rijden, heb ik ook mijn wensen en is er zeker niks natuurlijks aan.
Maar al die andere uren, mogen ze paard zijn. Ik heb er geen enkel belang bij dat ze dan rondjes staan te draaien.
En er zijn vast veel mensen die iets kunnen onderbouwen, maar ik loop al even mee en hoor alleen maar hoe de baasjes het fijn vinden dat de paarden weer "lekker" warm in hun schone stalletje staan. Dat mensen dat veiliger vinden of smoesjes verzinnen, zoals; mijn paard kan niet buiten, kan niet met andere paarden etc.
Dan is er gewoon iets mis en meeste is op te lossen. En het is zeker wel gebrek aan kennis en ervaring als mensen denken dat paarden overdag wel buiten kunnen en 's nachts niet. Paarden gaan niet naar bed en liggen niet 8 uur op 1 oor. En al zou dat, staan er veel meer dan 8 uur op stal, dus gaat die vlieger niet op.
Om apart te voeren, hoeven ze ook niet hele dagen, avonden en nachten op stal.
Maar mensen moeten wennen aan veranderingen. Vroeger stonden paarden meer buiten, maar seizoens gebonden, dus vaak de winters binnen. Toen kwamen de paddocks, omdat men wel doorhad, dat paarden hun energie niet kwijt konden.......Dus eigen belang.
En als er al weides open bleven in de winter, gebeurde daar wel ongelukken ja, met zoveel opgekropte energie. Kan de me gebroken benen nog wel herinneren.
De stallen werden steeds luxer. Meer stallen, minder ruimte buiten. Grote hooischuren werden stallen en men ging van hooi, naar verpakte balen buiten. Dus ook veel teveel paarden op grote stallen, tegenover veel te weinig grond.
Nu men meer weet, makkelijker en sneller info kan uitwisselen, ziet men weer de voordelen van veel buiten. Zoekende naar oplossingen gaat men kijken hoe je dit kan aanbieden als de grond bijv slecht is in de winter, dus ja, zandpaden. Maar dat is saai, dus hoe kan je beweging stimuleren? Beweging is een grote noodzaak! Zeker omdat paarden vaak te dik zijn en veel te weinig km's kunnen maken in Nederland. OOK op weilanden. Dan gaat men voer, water en schuilmogelijkheden uit elkaar zetten. Wat uitdagingen erbij en je bootst na wat de natuur ook zou aanbieden.
Qua opfok lees ik nog wat, maar er zijn in Nederland amper goede opfok adressen. De goede adressen bieden wel 24/7 buiten en grote schuilstallen, volwassen opvoeders, goed en voldoende ruwvoer. Veelal gaan paarden ook de grens over daarvoor.
Het komt maar een enkele keer voor dat een jong paard het niet redt. Maar dan is er wel wat aan de hand en moet je je inderdaad afvragen of je elk dier ten koste van alles in leven wil houden.
Maar ruimte zegt me allang niks meer. Zoals ik schreef; mensen roepen dat ze 2 ha hebben, maar kom ik daar, is dat niet voor de paarden. Weilanden zijn veel kleiner, dus benen strekken is vaak minimaal. +beperkt aantal uren erop.....
Mensen hebben vaak een mage grasveld voor de deur dat ze maaien. Een grote parkeerplaats, het huis etc. Dan wat postzegel paddocks en dan is je 2ha zo weg.
Ik zie en kom bij mensen die hun paarden de hele zomer op de wei laten. 2 paarden op 1 ha verdeeld in 2 weides. En dan de hele winter dagenlang op stal als het slecht weer is.
Het gras wat wij dan aanbieden is betere kwaliteit, staan ze x aantal uren op, afhankelijk van omstandigheden, en de rest van de tijd mogen ze schuilen, kantjes maaien, rondlopen, eten ze hooi, maar ook heel graag van andere planten en bomen.
Wij hebben nog een stuk gras aan bomenrand en daar staat het gras goed en hoog en kiezen ze ook vaak voor wat hapjes blad, tak etc. Dat is ook wat men zag in de kudde's, dat paarden NIET non stop voor gras kiezen, maar weer doorreizen.
Ik ben van mening dat veulens en jonge paarden moeten socializeren met andere paarden EN met mensen. Ken er een aantal die opgegroeid zijn puur in kudde verband en pas op latere leeftijd in contact kwamen met mensen en dan mist er toch echt een basis vertrouwen in de mens wat voor problemen kan gaan zorgen. Deze paarden kunnen het echt veel moeilijker hebben dan degene die als veulen als het ea leren van mensen.