waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:35

ikke schreef:
fransje23 schreef:
En, mijn niet zo populaire, mening bij veel rijpaarden is het zelfredzaamheid en eigen denkvermogen eruit gefokt.

Gemiddelde KWPN-er bij ons op stal is echt dommer dan de andere paarden :')

Of eruit getraind? Learned helplessness is daar zo'n populaire kreet voor die in mijn optiek niet helemaal inhoudsloos is.

Maar ook daar zit een factor aanleg bij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:48

fransje23 schreef:
ikke schreef:
Of eruit getraind? Learned helplessness is daar zo'n populaire kreet voor die in mijn optiek niet helemaal inhoudsloos is.

Maar ook daar zit een factor aanleg bij.

Ja, daar heb je een punt, maar ik schat in dat die paarden die daar de aanleg niet voor hebben, niet te missen in verzet komen.

Oogappeltje is daar zo'n voorbeeld van die niet uitgelegd werd wat de bedoeling was, grof in verzet kwam en uiteindelijk als staatsgevaarlijk voor de slachtprijs bij mijn instructrice terecht kwam. Daar wel tijd en ruimte kreeg en met drie hoeven in de neus naar het M2 liep en toen ze aangaf het niet meer leuk te vinden, ook niet meer hoefde.
Ik ben met dat staatsgevaarlijke paard op heel wat rare plekken geweest en ze heeft me nooit teleur gesteld; zelfs niet toen ze langs de loshaven van de destructor in Son moest!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 12:22

Cambiar schreef:
Het paard waar ik het over heb, heb ik beschreven in die post.
De bepampering in Nederland zou dit paard fataal geweest zijn. Ik weet niet t wat precies de het probleem was, dacht soort wobbler, of zwakker bekken, door de harde levensomstandigheden in Tsjechische bergen, de rotsen, het klauteren, het sterken op natuurlijke manier, is dit paard zijn redding geweest.
We hebben allemaal de behandeling/nazicht mogen bijwonen en de Oost Duitse osteo zei dat dit paaard een enorme vooruitgang gemaakt had.
De eigenaresse maakte zich ook zorgen, en kwam vaak op bezoek, maar zij wist heel goed dat de zwaardere levensomstandigheden in de bergen haar paard versterkt en uiteindelijk gered heeft.

Hoezo je hebt niets met proprioceptie? Misschien dringend eens cursus volgen van Zefanja Vermeulen.
1 van de oorzaken van de aandoening waarbij gefokte paarden lig c6-c7 missen, komt door het feit dat doordat ppaarden dit niet meer gebruiken in gevangenschapp, verdwijjnen. Mutatie door verkeerde huisvesting. Idem dito voor voorbeenproblemen en dunne ligamenten.
Nnatuur versterkt, en maakt een lichaam weerbaar.
Huisvesting door mensen in paddocks en vlakke weides verzwakken het genoom, mutatie van de genen=verzwakking.

Je kunt deze discussie op verschillende manieren voeren.

In de bredere context van evolutie en het proces van domesticatie van het paard, en hoe het paard zich daarin ontwikkeld heeft. Daar kun je dan een waarde-oordeel aan hangen, in de zin dat paarden in het wild sterker en geharder, en daarmee meer 'paard' zijn dan paarden die voor hun dagelijkse behoeften 100% afhankelijk zijn van de mens, en die bovendien door fokkerijselectie en training steeds meer 'naar de hand van de mens' gezet zijn.

Of in de meer specifieke context van het houden van paarden op een dusdanige wijze dat hun welzijn en welbevinden gewaarborgd zijn, ongeacht het doel waarvoor ze gehouden worden (want dat doel is er altijd).

Waar je het accent ook legt, een belangrijk uitgangspunt in deze discussie zou moeten zijn dat paarden beschikken over een enorm aanpassingsvermogen. Als voorzien is in bepaalde basisbehoeften (denk aan gezelschap, voldoende ruimte en beweging, rust, voldoende ruwvoer door de dag heen, basisbescherming tegen de weersomstandigheden, en een basaal gezondheidanagement) kunnen paarden in heel uiteenlopende situaties goed functioneren. Juist door het aanpassingsvermogen dat ze in het wild nodig hebben om te kunnen overleven, kunnen ze zich ook heel goed aanpassen aan omstandigheden die verder afstaan van de 'natuurlijke situatie'.

Wat dan uiteindelijk beter is voor het paard, is volgens mij vooral een ideologische, bijna filosofische vraag, die door iedereen beantwoord zal worden vanuit zijn/haar eigen levensvisie. Daar kun je idealistisch of realistisch in staan, of ergens daartussenin.

Hoe je er ook tegenaan kijkt en hoe je je paarden ook houdt, als paardenhouder heb je de verantwoordelijkheid om het welzijn en welbevinden van jouw paard(en) te waarborgen. Dat is een kwestie van kennis (en de motivatie om aan die kennis te blijven werken), ervaring, inzet, gezond verstand en, uiteraard, liefde en compassie.
Dát maakt m.i. het verschil.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 12:24

DuoPenotti schreef:
Sp
Dan is het bekappen nog steeds niet natuurlijk.
Zo gauw er een mens aan te pas komt is het natuurlijke aspect weg.
Ook wij die paadjes aanleggen. Grind leggen noem maar op. Dat doen wij mens. Hoeveel gras. Hooinet want ze eten te snel. 2 paarden of 10 het is door ons samengesteld.
Nooit wat wij ook verzinnen is natuurlijk.
En dat is wat het artikel zegt.
En idd te vaak met te hoog gegeven hoofd want ik doe natuurlijk en ben beter.
Nee jij (algemeen) doet het anders en of dat beter is ligt aan het paard.

Tja, zo kan je wel altijd iets zoeken.

We weten hoe paarden in de natuur leven en wat de voorkeuren zijn. Er zijn kudde's bestudeert en dan kijkt men waar ze graag lopen, wat ze eten, hoe ze eruit zien, hoe het voortplanten gaat etc.
Maar ook in de natuur zijn er verschillen.

Als je ene stuk natuur gaat beheren of nabootsen is dat door de mens ja, maar je kan wel alles nabootsen waardoor de paarden in hun behoefte kunnen wordne voorzien.

Bij een goed aangelegd gebied en voldoende beweging hebben hoeven vaak weinig verzorging nodig. Maar dat is dus een totaal plaatje en niet zoals op Bokt regelmatig wordt afgezeken voor stalpaarden zomaar wat bekappen en vijlen.

Er zijn ook dode paarden in de natuur gevonden waar het lichaam wordt bekeken en we zien hoe de hoeven eruit zien in de natuur. Met diverse fases van ontleden wordt functie bekeken en het effect. Heel interessant, zeker met de technologie van nu wat we kunnen zien.

Dat er nu zogenaamd zoveel verschil is per paard en de behoefte, komt door de mens. In principe heeft elk paard dezelfde basis behoefte. Door verkeerd fokken, 1 merrie, met 1 veulen, te snel afspenen, slechte opfok, verkeerd houden, negatieve training etc, krijgen we paarden die gaan afwijken van wat een normaal, gezond paard nodig heeft.

superpony

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 12:59

Ik heb de rest bijgelezen en wat ik eerder zei; Dat mensen veranderen, pp's gaan aanleggen heeft vaak een oorzaak. Mensen zien de nadelen van op stal staan, hebben bijv paarden met overgewicht, stalondeugden etc etc.

Elke keer weer als je dan gaat kijken, is er iets mis in de basis. Ook nu lees ik alweer hoeveel veulens er afgespeend worden, terwijl het pas Augustus is. Waar juist de jonge dieren moeten leren van de oudere dieren en in eerste instantie moeders en "tante's".

Mensen doen een veulen abc en dan zijn we bere trots, maar sommigen doen teveel, te snel, te vaak. Als de jonge dieren dan te weinig leren van andere paarden en te weinig meemaken, moeten wij veel meer doen, dan dat ze van nature zouden leren.

Dat is in principe met veel dieren en ook de mens zo.

Later grondwerk doen, gaat veel makkelijker en beter als paarden goed paardentaal spreken en de mens ook voldoende ervaring en inzichten heeft. Alleen trucjes toepassen, blijven trucjes.

En ook daar werken paarden die mentaal gezond zijn makkelijker.

En de werelden komen niet snel samen, maar ik zie gelukkig steeds meer mensen verder kijken en denken. Enkele blijven vastzitten in hun vooroordelen, maar dat worden er steeds minder.

En ja, ik heb ook een mening. Maar na een leven tussen de paarden, vooral traditioneel gehouden, lesgeven en mensen helpen met problemen, heb ik echt te vaak en teveel gezien welke problemen er spelen.
Dat kan best frustrerend worden, als je zelf ex stalpaarden buiten zet, aan problemen werkt en paarden ziet opbloeien, van diverse problemen af komt etc. En dan hoor je mensen met vooroordelen die vooral voor eigen ego vasthouden aan het op stal zetten. Een groot dier dat rondjes moet draaien in 3x3.

Het gaat ook niet om verplicht buiten staan. Wij hebben er ook 1 die heel graag staat te schuilen en dat mag dus. Ik zou ze nooit buiten zetten zonder schuilmogelijkheden bijvoorbeeld.

En ja, verder hebben ze geen keuzes. Zodra ik er tussendoor loop, is er respect voor mij, als ik wil rijden, heb ik ook mijn wensen en is er zeker niks natuurlijks aan.
Maar al die andere uren, mogen ze paard zijn. Ik heb er geen enkel belang bij dat ze dan rondjes staan te draaien.

En er zijn vast veel mensen die iets kunnen onderbouwen, maar ik loop al even mee en hoor alleen maar hoe de baasjes het fijn vinden dat de paarden weer "lekker" warm in hun schone stalletje staan. Dat mensen dat veiliger vinden of smoesjes verzinnen, zoals; mijn paard kan niet buiten, kan niet met andere paarden etc.
Dan is er gewoon iets mis en meeste is op te lossen. En het is zeker wel gebrek aan kennis en ervaring als mensen denken dat paarden overdag wel buiten kunnen en 's nachts niet. Paarden gaan niet naar bed en liggen niet 8 uur op 1 oor. En al zou dat, staan er veel meer dan 8 uur op stal, dus gaat die vlieger niet op.
Om apart te voeren, hoeven ze ook niet hele dagen, avonden en nachten op stal.

Maar mensen moeten wennen aan veranderingen. Vroeger stonden paarden meer buiten, maar seizoens gebonden, dus vaak de winters binnen. Toen kwamen de paddocks, omdat men wel doorhad, dat paarden hun energie niet kwijt konden.......Dus eigen belang.
En als er al weides open bleven in de winter, gebeurde daar wel ongelukken ja, met zoveel opgekropte energie. Kan de me gebroken benen nog wel herinneren.

De stallen werden steeds luxer. Meer stallen, minder ruimte buiten. Grote hooischuren werden stallen en men ging van hooi, naar verpakte balen buiten. Dus ook veel teveel paarden op grote stallen, tegenover veel te weinig grond.

Nu men meer weet, makkelijker en sneller info kan uitwisselen, ziet men weer de voordelen van veel buiten. Zoekende naar oplossingen gaat men kijken hoe je dit kan aanbieden als de grond bijv slecht is in de winter, dus ja, zandpaden. Maar dat is saai, dus hoe kan je beweging stimuleren? Beweging is een grote noodzaak! Zeker omdat paarden vaak te dik zijn en veel te weinig km's kunnen maken in Nederland. OOK op weilanden. Dan gaat men voer, water en schuilmogelijkheden uit elkaar zetten. Wat uitdagingen erbij en je bootst na wat de natuur ook zou aanbieden.

Qua opfok lees ik nog wat, maar er zijn in Nederland amper goede opfok adressen. De goede adressen bieden wel 24/7 buiten en grote schuilstallen, volwassen opvoeders, goed en voldoende ruwvoer. Veelal gaan paarden ook de grens over daarvoor.
Het komt maar een enkele keer voor dat een jong paard het niet redt. Maar dan is er wel wat aan de hand en moet je je inderdaad afvragen of je elk dier ten koste van alles in leven wil houden.

Maar ruimte zegt me allang niks meer. Zoals ik schreef; mensen roepen dat ze 2 ha hebben, maar kom ik daar, is dat niet voor de paarden. Weilanden zijn veel kleiner, dus benen strekken is vaak minimaal. +beperkt aantal uren erop.....
Mensen hebben vaak een mage grasveld voor de deur dat ze maaien. Een grote parkeerplaats, het huis etc. Dan wat postzegel paddocks en dan is je 2ha zo weg.

Ik zie en kom bij mensen die hun paarden de hele zomer op de wei laten. 2 paarden op 1 ha verdeeld in 2 weides. En dan de hele winter dagenlang op stal als het slecht weer is.
Het gras wat wij dan aanbieden is betere kwaliteit, staan ze x aantal uren op, afhankelijk van omstandigheden, en de rest van de tijd mogen ze schuilen, kantjes maaien, rondlopen, eten ze hooi, maar ook heel graag van andere planten en bomen.

Wij hebben nog een stuk gras aan bomenrand en daar staat het gras goed en hoog en kiezen ze ook vaak voor wat hapjes blad, tak etc. Dat is ook wat men zag in de kudde's, dat paarden NIET non stop voor gras kiezen, maar weer doorreizen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:21

fransje23 schreef:
En, mijn niet zo populaire, mening bij veel rijpaarden is het zelfredzaamheid en eigen denkvermogen eruit gefokt.

Gemiddelde KWPN-er bij ons op stal is echt dommer dan de andere paarden :')

Haha, nou de slimste die ik ooit heb gehad was een kwpn :+ maar ik snap wel wat je bedoelt. Mijn ervaring-> als ze schrikken dan volgen er gelijk domme acties waar andere rassen (even globaal genomen) minder snel schrikken en nog blijven nadenken als ze het wel doen.

In de opfok gebeuren vaak veel ongelukken, helemaal als er teveel paarden worden gehouden op een te klein stuk. Niet deugdelijke omheind etc. Een werkgeefster van me had er ooit 8 in de opfok, allemaal gezond er in gegaan en maar 3 gezond er uit. :( Vind ik best kwalijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:24

superpony schreef:
Ik heb de rest bijgelezen en wat ik eerder zei; Dat mensen veranderen, pp's gaan aanleggen heeft vaak een oorzaak. Mensen zien de nadelen van op stal staan, hebben bijv paarden met overgewicht, stalondeugden etc etc.

Elke keer weer als je dan gaat kijken, is er iets mis in de basis. Ook nu lees ik alweer hoeveel veulens er afgespeend worden, terwijl het pas Augustus is. Waar juist de jonge dieren moeten leren van de oudere dieren en in eerste instantie moeders en "tante's".

Mensen doen een veulen abc en dan zijn we bere trots, maar sommigen doen teveel, te snel, te vaak. Als de jonge dieren dan te weinig leren van andere paarden en te weinig meemaken, moeten wij veel meer doen, dan dat ze van nature zouden leren.

Dat is in principe met veel dieren en ook de mens zo.

Later grondwerk doen, gaat veel makkelijker en beter als paarden goed paardentaal spreken en de mens ook voldoende ervaring en inzichten heeft. Alleen trucjes toepassen, blijven trucjes.

En ook daar werken paarden die mentaal gezond zijn makkelijker.

En de werelden komen niet snel samen, maar ik zie gelukkig steeds meer mensen verder kijken en denken. Enkele blijven vastzitten in hun vooroordelen, maar dat worden er steeds minder.

En ja, ik heb ook een mening. Maar na een leven tussen de paarden, vooral traditioneel gehouden, lesgeven en mensen helpen met problemen, heb ik echt te vaak en teveel gezien welke problemen er spelen.
Dat kan best frustrerend worden, als je zelf ex stalpaarden buiten zet, aan problemen werkt en paarden ziet opbloeien, van diverse problemen af komt etc. En dan hoor je mensen met vooroordelen die vooral voor eigen ego vasthouden aan het op stal zetten. Een groot dier dat rondjes moet draaien in 3x3.

Het gaat ook niet om verplicht buiten staan. Wij hebben er ook 1 die heel graag staat te schuilen en dat mag dus. Ik zou ze nooit buiten zetten zonder schuilmogelijkheden bijvoorbeeld.

En ja, verder hebben ze geen keuzes. Zodra ik er tussendoor loop, is er respect voor mij, als ik wil rijden, heb ik ook mijn wensen en is er zeker niks natuurlijks aan.
Maar al die andere uren, mogen ze paard zijn. Ik heb er geen enkel belang bij dat ze dan rondjes staan te draaien.

En er zijn vast veel mensen die iets kunnen onderbouwen, maar ik loop al even mee en hoor alleen maar hoe de baasjes het fijn vinden dat de paarden weer "lekker" warm in hun schone stalletje staan. Dat mensen dat veiliger vinden of smoesjes verzinnen, zoals; mijn paard kan niet buiten, kan niet met andere paarden etc.
Dan is er gewoon iets mis en meeste is op te lossen. En het is zeker wel gebrek aan kennis en ervaring als mensen denken dat paarden overdag wel buiten kunnen en 's nachts niet. Paarden gaan niet naar bed en liggen niet 8 uur op 1 oor. En al zou dat, staan er veel meer dan 8 uur op stal, dus gaat die vlieger niet op.
Om apart te voeren, hoeven ze ook niet hele dagen, avonden en nachten op stal.

Maar mensen moeten wennen aan veranderingen. Vroeger stonden paarden meer buiten, maar seizoens gebonden, dus vaak de winters binnen. Toen kwamen de paddocks, omdat men wel doorhad, dat paarden hun energie niet kwijt konden.......Dus eigen belang.
En als er al weides open bleven in de winter, gebeurde daar wel ongelukken ja, met zoveel opgekropte energie. Kan de me gebroken benen nog wel herinneren.

De stallen werden steeds luxer. Meer stallen, minder ruimte buiten. Grote hooischuren werden stallen en men ging van hooi, naar verpakte balen buiten. Dus ook veel teveel paarden op grote stallen, tegenover veel te weinig grond.

Nu men meer weet, makkelijker en sneller info kan uitwisselen, ziet men weer de voordelen van veel buiten. Zoekende naar oplossingen gaat men kijken hoe je dit kan aanbieden als de grond bijv slecht is in de winter, dus ja, zandpaden. Maar dat is saai, dus hoe kan je beweging stimuleren? Beweging is een grote noodzaak! Zeker omdat paarden vaak te dik zijn en veel te weinig km's kunnen maken in Nederland. OOK op weilanden. Dan gaat men voer, water en schuilmogelijkheden uit elkaar zetten. Wat uitdagingen erbij en je bootst na wat de natuur ook zou aanbieden.

Qua opfok lees ik nog wat, maar er zijn in Nederland amper goede opfok adressen. De goede adressen bieden wel 24/7 buiten en grote schuilstallen, volwassen opvoeders, goed en voldoende ruwvoer. Veelal gaan paarden ook de grens over daarvoor.
Het komt maar een enkele keer voor dat een jong paard het niet redt. Maar dan is er wel wat aan de hand en moet je je inderdaad afvragen of je elk dier ten koste van alles in leven wil houden.

Maar ruimte zegt me allang niks meer. Zoals ik schreef; mensen roepen dat ze 2 ha hebben, maar kom ik daar, is dat niet voor de paarden. Weilanden zijn veel kleiner, dus benen strekken is vaak minimaal. +beperkt aantal uren erop.....
Mensen hebben vaak een mage grasveld voor de deur dat ze maaien. Een grote parkeerplaats, het huis etc. Dan wat postzegel paddocks en dan is je 2ha zo weg.

Ik zie en kom bij mensen die hun paarden de hele zomer op de wei laten. 2 paarden op 1 ha verdeeld in 2 weides. En dan de hele winter dagenlang op stal als het slecht weer is.
Het gras wat wij dan aanbieden is betere kwaliteit, staan ze x aantal uren op, afhankelijk van omstandigheden, en de rest van de tijd mogen ze schuilen, kantjes maaien, rondlopen, eten ze hooi, maar ook heel graag van andere planten en bomen.

Wij hebben nog een stuk gras aan bomenrand en daar staat het gras goed en hoog en kiezen ze ook vaak voor wat hapjes blad, tak etc. Dat is ook wat men zag in de kudde's, dat paarden NIET non stop voor gras kiezen, maar weer doorreizen.

Ik ben van mening dat veulens en jonge paarden moeten socializeren met andere paarden EN met mensen. Ken er een aantal die opgegroeid zijn puur in kudde verband en pas op latere leeftijd in contact kwamen met mensen en dan mist er toch echt een basis vertrouwen in de mens wat voor problemen kan gaan zorgen. Deze paarden kunnen het echt veel moeilijker hebben dan degene die als veulen als het ea leren van mensen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:38

Oneens. Ze komen toch in handen om bekapt, geënt en ontwormd te worden? En tijdens het vervoer naar/van de inscharing? Dat zijn de momenten waarop gewerkt kan worden aan respect voor/vertrouwen in de mens.
Uiteraard staat of valt het met de manier waarop dat gebeurt, en daar zit nogal eens het probleem omdat e.e.a. nogal eens met te veel haast, stress en onrust gepaard gaat.

IJslanders groeien veelal op in een inscharing (bijv van Natuurmonumenten) met minimaal contact met de mens. De verschillen in mensgerichtheid tussen die dieten zijn daarbij vaak te herleiden tot de manier waarop ze tijdens het bekappen etc in handen zijn geweest. Wildwest toestanden of met rust en beleid, dat maakt een enorm verschil.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:40

Nou dan ligt het aan bij wie ze in handen komen, mijn ervaring is in ieder geval dat als ze het veulen ABC op een goede vertrouwde manier geleerd hebben en daarna nog regelmatig even in handen komen. Hetzij om ge-ent/ bekapt/ ontwormd te worden of een borsteltje dat dat ze een betere start geeft dan als ze 3/4 jaar lang geen mens gezien hebben en als veulen ook niets geleerd hebben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:46

Welk paard ziet er 3/4 jaar geen mens?
Ik had in het verleden ook de fijnste ervaringen met zadelmak maken met de paarden waar niet teveel mee getut was.
Maar wel de dingen als smid, vervoer enz gewoon gehad hadden.
3 jaar zonder mens geen ervaring mee.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:49

Elisa2, maar dat is toch enorm zwart-wit gesteld?
Zolang veulens niet afgespeend zijn, kun je prima aan dat veulen-ABC werken. En dan in het najaar zorgvuldig afspenen en naar de opfok.
Het klinkt een beetje alsof je sowieso niet zo'n voorstander bent van opfok, terwijl dat (mits goede plek en goed beheer) echt een fijne manier is om jonge paarden op te laten groeien tot sterke, zelfstandige en goed gesocialiseerd dieren. Wat weer scheelt in de training.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:50

Heb ze weleens gehad uit het semi wild voor zadelmak maken, fjorden, connemara's, pre's. Wat jij omschrijft herken ik ook, ik bedoel dan ook niet tutten of extreem veel doen met jonge paarden. Maar gewoon een fijn ABC.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:52

Askja schreef:
Elisa2, maar dat is toch enorm zwart-wit gesteld?
Zolang veulens niet afgespeend zijn, kun je prima aan dat veulen-ABC werken. En dan in het najaar zorgvuldig afspenen en naar de opfok.
Het klinkt een beetje alsof je sowieso niet zo'n voorstander bent van opfok, terwijl dat (mits goede plek en goed beheer) echt een fijne manier is om jonge paarden op te laten groeien tot sterke, zelfstandige en goed gesocialiseerd dieren. Wat weer scheelt in de training.

Ow nee zo bedoel ik het niet, dan omschrijf ik het niet goed.
Ik ben een voorstander van een (goede) opfok om ze vooral ook lekker gezond op te laten groeien als paard. Met genoeg ruimte, goed gesocialiceerd door andere paarden maar ook gewoon met een fijne veulen ABC en goede behandeling tijdens de opfok.

De paarden waar ik over praat hadden gewoon echt jaren geen mens gezien en ook geen veulen ABC.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:53

Dan zijn we het denk ik gewoon eens :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:57

Elisa2 schreef:
Haha, nou de slimste die ik ooit heb gehad was een kwpn :+ maar ik snap wel wat je bedoelt. Mijn ervaring-> als ze schrikken dan volgen er gelijk domme acties waar andere rassen (even globaal genomen) minder snel schrikken en nog blijven nadenken als ze het wel doen.

Als er paarden bij ons op stal als een kip zonder kop rond rennen zijn het altijd de "rijpaarden".
Die blijven ook wachten voor een dicht hek als het hek een paar meter verder wel open is.

Daarbij heb je ook nog de types die zo ril gefokt zijn dat ze zelfs bij gewone dagelijkse beslommeringen stress hebben. Dat is echt zo sneu voor die paarden.
Dat soort dieren moet je niet willen fokken.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:58

Ik heb er een staan die 4 jaar weinig inmenging van de mens heeft gehad. 4 jaar natuurgebied en in de winter geloof ik alles in de loopstal, maar de jonge dieren komen niet in de hand. Daarnaast was hij echt het type dat zich achter de rest van de kudde verschuild tot het spannende (mens) weer weg is.Hij was nooit bekapt, ontwormt etc. Nul in de hand. Met 2 jaar wel gechipt aldus zijn paspoort. (Vul zelf maar in hoe zoiets gaat bij een kudde semi wilde hengsten. Ik weet het niet maar heb een idee ;) )
Ja dat was een cultuurschok voor het beest toen hij mee ging. En het heeft echt voor en nadelen: hij was heel bang maar goudeerlijk. Hij was ook nieuwsgierig, wat we in ons voordeel konden benutten. Hij had een enorm aanpassingsvermogen, en dat was waanzinnig bijzonder om te zien: volledig in het hier en nu. Op en top paardentaal. Hij heeft al met al heel snel geleerd en is in de hand verschrikkelijk makkelijk en lief geworden, maar het heeft echt wel een hoop energie van iedereen gekost om hem met mensen te socialiseren.
In zijn karakter is hij sowieso iets terughoudend naar vreemden (een beetje op zijn hoede), maar weet hij wat hij van je kan verwachten is het al snel prima. Ik weet niet of dat persé met het late socialiseren te maken heeft of met karakter.
Inmiddels roept de bekapper dat hij het liefst 20 van zulke makkelijke paarden als hij heeft. Dat was in het begin echt wel anders. Heel veel rust, heel veel geduld, een hele zachte hand. Goed uitleggen hoe het werkt.

Ik zou er met een jong paard toch niet snel voor kiezen om hem 4 jaar niet in handen te laten komen ;)
Laatst bijgewerkt door Leo op 23-08-21 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:05

Askja schreef:

Ik denk het ook :D

Fransje, de slimme kwpn"er waar ik het over had kon alle dichte hekken zelf openmaken. En z'n stal met twee extra sloten :D . Maar ik snap wel wat je bedoelt, dat is inderdaad het soort gedrag wat ik bedoel.

Ben het er ook mee eens dat je ze niet extreem ril moet fokken maar er zit wel heel veel verschil in ril.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:09

Nu moet ik zeggen dat ik soms wel twijfel wat fijner is, ril of lompe koe.... :D

Vroeger meer omgang gehad met ril, maar die kruising (geen idee met wat) tinker van mij dat is ook niet alles als ze schrikt.
Dan lijkt ze ineens het ril van een dressuurpaard te hebben, maar buldozert als een tank gewoon door.....

Gelukkig nu ze 6 is een stuk beter geworden maar heb wel eens tegen iemand die haar tegen wilde houden geroepen; Aan de kant!!
En die was net op tijd opzij anders had die er gewoon onder gelegen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:23

Elisa2 schreef:
Askja schreef:

Ik denk het ook :D

Fransje, de slimme kwpn"er waar ik het over had kon alle dichte hekken zelf openmaken. En z'n stal met twee extra sloten :D . Maar ik snap wel wat je bedoelt, dat is inderdaad het soort gedrag wat ik bedoel.

Ben het er ook mee eens dat je ze niet extreem ril moet fokken maar er zit wel heel veel verschil in ril.

Hier dus ook merrie die heel slim is. Opent eigen stal, kijkt echt of de klip erop zit en extra ketting. Gaat niet dom rennen. Staan ook niet zoveel domme dieren bij ons. Of die merries leren het aan elkaar hoe je je gevraagd zonder dom rennen haha. we moeten ook het hek naar de weide goed controleren :+

Met je eens weer. Ril hoeft niet slecht te zijn, te wel. Maar bijna alles met te ervoor is niet goed.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 18:37

Er zit al verschil in ieders definitie van ril. :j
Een paard wat, bij wijze van spreken, schrikt van zijn eigen schaduw en daar ook nog eens lang in blijft hangen noem ik te ril.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 18:47

fransje23 schreef:
Daarbij heb je ook nog de types die zo ril gefokt zijn dat ze zelfs bij gewone dagelijkse beslommeringen stress hebben. Dat is echt zo sneu voor die paarden.
Dat soort dieren moet je niet willen fokken.

Ik heb dus een shetlander zoals dat. Is niet bewust zo gefokt, maar ik heb vaak inderdaad wel enorm met hem te doen. :(:)

Het ligt hem dus niet perse aan de fok. Mijne is een enorme braverd verder met alles, alleen die schrik om het minste en meteen maken dat je weg komt, is zo sneu. Ook is hij inderdaad niet de allerslimste pony ooit. Misschien hangt dat wel samen met elkaar. Mijn andere is veel slimmer. Die kijkt eerst voordat ie schrikt, tenzij Jorie extreem af gaat. Dan rent hij een halve ronde mee om zich dan te beseffen dat er niks was om van te schrikken. Maar mocht er een mogelijkheid zijn om te ontsnappen uit zijn wei of paddock dan staat ie er buiten. Ik moet ook vooral het stroom erop houden anders is ie weg. Jorie zou gewoon dom achter de draad blijven staan.

Mijn pony's staan momenteel ook niet volgens mijn ideaal beeld. Altijd in een kleine paddock met schuilstal en ze mogen af en toe eens op het gras. Het liefst zou ik ze met meer kuddegenoten houden op een pp waarbij ze zelf verscheidene kruiden, een schuilplek, verschillende ondergronden (geen gras), een heuvel en een poel tot hun beschikking hebben. De reden voor geen gras is dat de ene letterlijk schuurt van gras en de andere is al eens hoefbevangen geweest. Ja we hebben er een speciale paarden mengeling in gedaan, dus het is geen raai maar alsnog schuurt hij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:23

DuoPenotti schreef:
Welk paard ziet er 3/4 jaar geen mens?
Ik had in het verleden ook de fijnste ervaringen met zadelmak maken met de paarden waar niet teveel mee getut was.
Maar wel de dingen als smid, vervoer enz gewoon gehad hadden.
3 jaar zonder mens geen ervaring mee.

De twee ervaringen die ik met dat jonge grut heb is dat die nooit zadelmak en ingereden zijn. Daar zijn we op gestapt en weg gereden.

De ene is helaas door een stom ongeluk maar 7 geworden, de andere loopt intussen al 18 jaar rond en doet het nog steeds uitstekend, inkl eigen fanclub......

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 02:19

Elisa2 schreef:
Ik ben niet van mening dat sportpaarden zwakker gefokt worden, ik denk juist dat het management en te vroeg inrijden/ verkeerd/ teveel belasten in combinatie met te weinig vrije beweging e.d. er voor zorgt dat ze zwakker worden. Daarom denk ik ook niet dat natuurrassen per definitie harder zijn, deze worden of niet of heel anders gebruikt. Wel zullen zij meer overlevingsskills en zelf nadenken hebben denk ik. Die verschillen merk je ook wel in het karakter van verschillende rassen.

Overigens veel paarden die niet goed ontwormd worden lopen chronische darmschade op, zie je niet direct maar kan problematisch worden op oudere leeftijd. Niet onwormen is imo mishandeling.

Ik heb NERGENS gezegd dat je paarden niet mag ontwormen!!!
Ik heb gezegd dat koniks resistenter zijn doordat ze gezonder genoom hebben.
Ikzelf ben heel streng op wormenbeleid na de nachtmerrie in Tsjechië waar zeer hoge besmettingsgraad was.
Rijpaarden hebben te weinig variatie op y chromosoom,, cfr HDL waardes en immuniteit.
Alles heeft te maken hoe paarden gehouden worden. Koniks hebben via natuurlijke aanpassing sterker genoom dan rijpaarden. Dat is gewoon bewezen. Laat die rijpaarden los in de natuuf, en wat overleeft zal ook 1000x sterker zijn, cfr Australische Brumbies.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 02:29

Daihyo schreef:
Bij mij staan ook alle paarden 24/7 buiten. Met verschillende ondergronden, die door de mens zijn aangelegd: zandtrack, verharding, binnenkort een stukje puin, grasland.
Er is beschutting, maar ook aangelegd: schuilstal, bomen, bosjes.
Er is van alles te eten, maar ook aangelegd/aangeboden: gras, hooi, struiken, takken, bladeren, kruiden/planten.
Er is een waterpunt: door mij gevuld met grondwater.

En dat is het hele verschil. Het stukje controle en beheer, niet laten lijden waar dat niet nodig is, gedegen voedselvoorziening (in mijn geval compleet met hooianalyse en rantsoenberekening). Ze bewegen genoeg de hele dag door, ze kunnen schuilen als er behoefte aan is, ze kunnen altijd wat eten en knabbelen. En ze komen niets te kort. Ontworming gaat tegelijk, maar ook naar behoefte. Zo is mijn jolnge dier vaker ontwormd dan de oudere dieren. Zo krijgen de pensionado's een deken als dat nodig mocht zijn. En wordt de dierenarts gebeld als dat nodig is.
Nee, het is geen familie. Maar wel een hechte kudde, met vriendschappen en verantwoordelijkheden, goede verhoudingen.

Er is inderdaad wel een verschil tussen tegemoet komen aan de behoeften en dat zo optimaal mogelijk inricheten en ze in een natuurgeenbied laten staan en survival of the fittest. Dat laatste is niet meer van deze tijd :n

In de winter staan de mijne niet in eeen natuurgebied, maar thuis op 2ha met traditionele stallen die gewoon open staan zodat ze zelff kunnen kiezen. Begrazingscontracten lopen quasi nooit ganse jaar doir!
Ik heb het 1x gewaagd om een rillend paard op te sluiten.
Liep van achter naar voren, en beukte zo dz deur uit :D
N
Afbeelding

Ik fok ook kruisingen om ze resistenter te maken, berbers en sorraia's staan dicht bij hun vooroiders op de evolutie ladder, sorraia clustert met konik, die hebben helemaal geen bepampering nodig en schuilen liever met ganse familie dicht onder een bosje bomen.
Bij mij gaat NIEMAND uit zichzelf in de schuilstallen. Die staan gewoon open zodat ze zelf kunnen kiezen.
Iedereen gaat in hechte kudde onder bomen schuilen.
De stallen worden enkel gebruikt tegen vliegen, niet voor regen of kou!!! Ze hebben dus wel de keuze en neen, de stallen worden niet gebruikt.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 24-08-21 03:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 02:47

superpony schreef:
DuoPenotti schreef:
Sp
Dan is het bekappen nog steeds niet natuurlijk.
Zo gauw er een mens aan te pas komt is het natuurlijke aspect weg.
Ook wij die paadjes aanleggen. Grind leggen noem maar op. Dat doen wij mens. Hoeveel gras. Hooinet want ze eten te snel. 2 paarden of 10 het is door ons samengesteld.
Nooit wat wij ook verzinnen is natuurlijk.
En dat is wat het artikel zegt.
En idd te vaak met te hoog gegeven hoofd want ik doe natuurlijk en ben beter.
Nee jij (algemeen) doet het anders en of dat beter is ligt aan het paard.

Tja, zo kan je wel altijd iets zoeken.

We weten hoe paarden in de natuur leven en wat de voorkeuren zijn. Er zijn kudde's bestudeert en dan kijkt men waar ze graag lopen, wat ze eten, hoe ze eruit zien, hoe het voortplanten gaat etc.
Maar ook in de natuur zijn er verschillen.

Als je ene stuk natuur gaat beheren of nabootsen is dat door de mens ja, maar je kan wel alles nabootsen waardoor de paarden in hun behoefte kunnen wordne voorzien.

Bij een goed aangelegd gebied en voldoende beweging hebben hoeven vaak weinig verzorging nodig. Maar dat is dus een totaal plaatje en niet zoals op Bokt regelmatig wordt afgezeken voor stalpaarden zomaar wat bekappen en vijlen.

Er zijn ook dode paarden in de natuur gevonden waar het lichaam wordt bekeken en we zien hoe de hoeven eruit zien in de natuur. Met diverse fases van ontleden wordt functie bekeken en het effect. Heel interessant, zeker met de technologie van nu wat we kunnen zien.

Dat er nu zogenaamd zoveel verschil is per paard en de behoefte, komt door de mens. In principe heeft elk paard dezelfde basis behoefte. Door verkeerd fokken, 1 merrie, met 1 veulen, te snel afspenen, slechte opfok, verkeerd houden, negatieve training etc, krijgen we paarden die gaan afwijken van wat een normaal, gezond paard nodig heeft.

Ivm bekappen heb ik ontzettend veel bijgeleerd.
De hoeven van mijn zuivere pre en lusitqno's moeten bijkapt worden.
De voeten van mijn berber kruising en sorraia kriising, slijten vanzelf af. Hoe dit komt? Ik denk meer symmetrie in het lijf, mooiere, kleine voetjes. De zuivere paarden zouden blijven doorgroeien in dz hoeven mochten ze niet bekapt worden, lopen nochrans op zelfde ondergrond.