Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 16:35

Femke_Tweety schreef:
Britts, Als hij zo snel afvalt had ik hem zelf al eerder onder een dek gezet.

Voor de jouwe zou ik nu denk ik gaan voor 100 of 200 en dan ábsoluut góéd waterdicht.

Bedankt voor je antwoord. Hij gaat nu nog goed hoor, maar met erge regen dus een regendeken en dat blijft prima gaan. Ik ben niet zo van de dekens als ze niet écht nodig zijn. Het is nu gewoon de voorspelde -18 waar ik me toch wel zorgen over maak bij hem.

Ik denk dat ik voor een goede 200 grams ga, als ik zijn vachtfunctie dan toch ga verstoren dan doe ik het maar meteen goed :+

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 16:38

Afbeelding

2,5 jarige is hier helemaal in zn element. Helemaal bevroren manen en ijspegels overal aan zn lichaam, maar totaal niet het idee dat hij het koud heeft gehad :)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 17:38

Maddy_Paola schreef:
miereneter schreef:
Ik ben enigszins blij dat ik niet de enige ben met de dekenvraag. Wilde eigenlijk zonder doen, paard is jong en heeft een wintervacht. Maar kreeg net telefoon van stalgenoot dat paard het koud heeft. Schuilstal staat helaas met open zijde naar de wind toe. Zij heeft zijn deken opgedaan, ik had een oude 200 grs liggen.

Eigenlijk zou ik 100 grs. nu ideaal vinden, is vooral tegen de gure wind. Maar die heb ik net niet. Wel een 0 grs. waar een fleece onder kan. Ik denk nog even na terwijl ik erheen glibber.

Maar die 200 g is denk al een paar keer gewassen? Dat tast ook wel vulling aan hoor, zal waarschijnlijk richting 150 zitten afhankelijk van hoe vaak ie gewassen is

Zou kunnen, is tweedehands. Ben net terug van stal, hij heeft een goede temperatuur onder de deken, dus ik laat 'm op en check elke dag.

Sintara

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 17:51

Het viel me wel enorm mee eerlijk gezegd, als het had geregend had ze echt al in een minuut staan shaken. Nu had ze het helemaal niet eens zo koud. Aan de 200 gram heeft ze vanmiddag wel genoeg. Hopelijk vanacht ook..

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:01

Ik ben blij dat ik toch op stal heb kunnen komen, want haar deken was kapot en ze stond te rillen. De staartriem was stuk dus de deken waaide lekker omhoog. Nu haar nieuwe dekentje op gedaan, dus ze gaat van 0 naar 150 gr (ze staat normaal zonder deken)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:26

Hier vanochtend ijspegels aan de vacht en oh zo vrolijk. Totaal niet koud. Ook niet eens beschutting gezocht, er waren geen sporen in de sneeuw daarheen. Hele nacht waren ze buiten, zelf gekozen voor in de wind, met nog hooi over om 10u.

Het verschilt per paard. Hou in de gaten of het paard het koud krijgt. Te warm is ook niet goed.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:40

Weg naar stal duurde 100 uur geloof ik :')
Eenmaal daar waren de bakken ondanks alle voorzorgsmaatregelen bevroren en de leidingen ook. Zucht. Dus verwarming vol aan, boiler vol aan. En ik ben sneeuw gaan koken in de waterkoker omdat ze dorst hadden. Moest toch wachten.
Ondertussen fleecedekens op gegooit want de ijspegels hingen aan de wimpers en buiken. Dat vond ik zo sneu. Mocht er ook niet aanzitten.
Eenmaal ontdooit heb ik toch maar dekentjes op gegooit. Dat gaat echt tegen mn regime in, maar vond die ijspegels geen fijn idee en ook de wind waait gewoon de stallen in waardoor ze eigenlijk nergens echt windvrij kunnen schuilen.
Hopelijk hebben ze de dekens morgen nog om zonder zichzelf te verwonden ermee. Hebben nooit dekens om, ja vliegendekens. Grote waterton neergezet met een dobberfles. Vraag me af of dat iets doet.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:15

Afbeelding
Zucht, ik kan niet stappen en ik kan niet koelen. Heb haar een extra deken en hals opgedaan. Dan gaat ze niet dom doen omdat ze het koud heeft O:)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:26

Door de buiten temperatuur wordt het automatisch al gekoeld, maar blijft rottig :(:)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:34

Ipsilonka schreef:
[ [url=m/Lc53rL.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zucht, ik kan niet stappen en ik kan niet koelen. Heb haar een extra deken en hals opgedaan. Dan gaat ze niet dom doen omdat ze het koud heeft O:)

Owwww wat herkenbaar dit.

Sterkte!! Beterschap vooral.

(Mijn merrie doet dat ook als ze het koud heeft. Zichzelf warm springen)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:54

Mijn haflinger heeft PSSM1 en is herstellende van spierbevangenheid. Zij staat normaal onder 50 gram en heeft daar 150 gram bij onder gekregen. Totaal dus 200 gram. Bij erge nood zou mijn fleece deken nog tussen de onderdeken en de outdoor deken kunnen maar ik verwacht niet dat dat nodig is.

Bejaarde arabier van mijn stalgenootje trok het niet, stond enorm te trillen met haar hele ljjf. Die heeft vanmorgen een gevoerde deken opgekregen. Geen idee hoeveel gram

Paarden staan 24/7 buiten maar de schuilstal staat vol op de wind. (Gekke windrichting vandaag).

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:02

Hier ook alles wat nog niet onder een deken stond dekens opgedaan. Ze staan bij ons 24/7 buiten met schuil. De 2 die niets hadden waren vol met ijsklompjes en pegels. Eerst zoveel mogelijk eruit geborsteld, daarna een deken om te drogen en die is nu vervangen voor een droge waterdichte deken. Bij ons staat de schuil nu ook precies op de wind.

Wij zijn erg van de laagjes. Britts het is misschien een idee om een losse staldeken of onderdeken onder een regendeken van 0 gram te doen. Voor een onderdeken zou ik wel gauw 200 gram gebruiken.
Laatst bijgewerkt door AM01 op 07-02-21 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:02

nou hier hadden de buitenpaarden het gelukkig niet koud.
dikke ijspegels en sneeuw op de ruggen,maar totaal niet koud.
ze stonden ook in de schuilstal uit de wind en er was genoeg te eten.
heb mijn twee oudjes wel buiten met een dikke deken om gehad,heb het idee dat ze het toch wel lekker vonden :j

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:07

AM01 schreef:
Hier ook alles wat nog niet onder een deken stond dekens opgedaan. Ze staan bij ons 24/7 buiten met schuil. De 2 die niets hadden waren vol met ijsklompjes en pegels. Eerst zoveel mogelijk eruit geborsteld, daarna een deken om te drogen en die is nu vervangen voor een droge waterdichte deken. Bij ons staat de schuil nu ook precies op de wind.

Wij zijn erg van de laagjes. Britts het is misschien een idee om een losse staldeken of onderdeken onder een regendeken van 0 gram te doen. Voor een onderdeken zou ik wel gauw 200 gram gebruiken.

Die ijspegels zijn juist een goed teken he. Absoluut geen teken dat ze het koud hebben, in tegendeel zelfs. Dan wordt de boel juist goed geïsoleerd. Overigens probeerde ik ze er ook uit te borstelen en dat is een gigantisch slecht idee, doet hartstikke pijn.

Vind het altijd jammer om te zien dat mensen meteen bij een beetje sneeuw in paniek raken en ineens met dekens gaan kloten, terwijl normale paarden (mijn oudje van 29 trouwens ook) het prima kunnen handelen. Laat de natuur het gewoon oplossen joh. Ze zijn hier voor gemaakt. En zo’n koude, bevroren deken lijkt me ook absoluut niet comfortabel, dat doe je meer voor je eigen gemoedsrust dan voor je paard. De beste deken hebben ze gewoon zelf. Uitzonderingen daargelaten.

Ik heb hier ook een wandelende sneeuwpop, hij vindt het prima. Zou wat zijn ook als ze er niet tegen kunnen, ze maken al miljoenen jaren aan evolutie door :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Reneee op 07-02-21 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:08

Hutcherson schreef:
Eenmaal daar waren de bakken ondanks alle voorzorgsmaatregelen bevroren en de leidingen ook. Zucht. Dus verwarming vol aan, boiler vol aan. En ik ben sneeuw gaan koken in de waterkoker omdat ze dorst hadden. Moest toch wachten.
Ondertussen fleecedekens op gegooit want de ijspegels hingen aan de wimpers en buiken. Dat vond ik zo sneu. Mocht er ook niet aanzitten.
Eenmaal ontdooit heb ik toch maar dekentjes op gegooit. Dat gaat echt tegen mn regime in, maar vond die ijspegels geen fijn idee en ook de wind waait gewoon de stallen in waardoor ze eigenlijk nergens echt windvrij kunnen schuilen.
Hopelijk hebben ze de dekens morgen nog om zonder zichzelf te verwonden ermee. Hebben nooit dekens om, ja vliegendekens. Grote waterton neergezet met een dobberfles. Vraag me af of dat iets doet.

Die ijspegels zijn juist een teken dat de vacht goed werkt en isoleert! Als ze het verder voor het oog niet koud hebben had je geen deken op hoeven doen hoor. Hier ook twee ijspegels die het prima naar hun zin hebben haha

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:10

Kidde schreef:
Hutcherson schreef:

Die ijspegels zijn juist een teken dat de vacht goed werkt en isoleert! Als ze het verder voor het oog niet koud hebben had je geen deken op hoeven doen hoor. Hier ook twee ijspegels die het prima naar hun zin hebben haha

Precies. Niet betuttelen en de natuur gewoon zijn werk laten doen. Ik vind het sneuer om ze nu ineens een deken om te doen dan ze het gewoon zelf op te laten lossen.

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:11

Heb anders het idee dat onze nog best jonge ijspegels bijzonder blij zijn met een extra dekentje. Het was hier om 17.30 uur al weer -6 met een snijdende koude wind.
En als we onze oudjes niet inpakken kan ik ze beter meteen laten inslapen. Gewicht houden ze niet met deze kou.

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:12

En voor er commentaar op komt van meer voeren. Er zit een eindigheid in wat we er in krijgen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:25

_Reneee schreef:
AM01 schreef:

Die ijspegels zijn juist een goed teken he. Absoluut geen teken dat ze het koud hebben, in tegendeel zelfs. Dan wordt de boel juist goed geïsoleerd. Overigens probeerde ik ze er ook uit te borstelen en dat is een gigantisch slecht idee, doet hartstikke pijn.

Vind het altijd jammer om te zien dat mensen meteen bij een beetje sneeuw in paniek raken en ineens met dekens gaan kloten, terwijl normale paarden (mijn oudje van 29 trouwens ook) het prima kunnen handelen. Laat de natuur het gewoon oplossen joh. Ze zijn hier voor gemaakt. En zo’n koude, bevroren deken lijkt me ook absoluut niet comfortabel, dat doe je meer voor je eigen gemoedsrust dan voor je paard. De beste deken hebben ze gewoon zelf. Uitzonderingen daargelaten.

Ik heb hier ook een wandelende sneeuwpop, hij vindt het prima. Zou wat zijn ook als ze er niet tegen kunnen, ze maken al miljoenen jaren aan evolutie door :D

[ [url=m/9iYLPh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fantastisch foto
Mijn vriend zei dat het bij een pony ook wel isoleert, dacht dat dit een schaap was :')

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:29

Niet alle paarden kunnen de kou handelen dus als iemand een deken op wilt doen prima toch.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:36

Mando schreef:
Niet alle paarden kunnen de kou handelen dus als iemand een deken op wilt doen prima toch.

Dat is waar.

Maar als je het doet omdat je het zielig vind of denkt dat sneeuw en ijspegels kwaad kunnen dan snap je het gewoon niet.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:48

Ik vind het ook altijd lastige keuzes. Andere winters had hij een deken op, maar omdat we niet zo fanatiek rijden vond ik dat deze winter niet nodig.

Ze kunnen kiezen voor meer beschutting met onbeperkt hooi, maar daar was geen spoor te zien. Ze hebben de hele nacht voor het open stuk gekozen. Wel met onbeperkt hooi wat onder een overkapping staat, maar met deze wind had de overkapping niet zoveel functie.

Nu dus ook een ijspegelpaard.

Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:50

Ijspegels en een laag sneeuw dat niet smelt is juist een heel goed teken idd! :) vooral als hij daarbij gewoon ontspannen staat.

Mooi gezicht. Misschien dat die van mij het volgend jaar ook redt *fingers crossed*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:57

Sneeuw die niet smelt op de vacht is (meestal) een goed teken, maar ijspegels niet per se. (En ik denk eigenlijk dat paarden het ook niet per se heel fijn vinden, plus dat de bovenvacht samenklontert en een minder goede bescherming biedt.)

Als paarden de keuze hebben en happy zijn vooral zo laten hoor... maar het is niet per se iets positiefs.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:07

Hier een pony waar de sneeuw mooi op blijft liggen :)) en een arabier die gewoon te weinig vacht aan maakt voor deze omstandigheden. Ze hebben een schuilstal met één open zijde. De arabier stond te rillen dus een deken opgelegd maar die zit nét te strak.. Weet toevallig iemand of de Eppelejeck morgen open is? :)