In hoeverre bemoei jij je met je pensionklant?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 00:22

Gillbo schreef:
Wat een onzin er wordt heel vaak gezegd dat de aanpak van TS anders had gekund maar niemand zegt laat die pony maar creeperen.Er is veel begrip.
Er wordt amper gereageerd op tips om het ( een volgende keer) het anders aan te pakken of hoe het nu zou kunnen zonder gelijk de eigenaar op de achterste benen te laten staan

Woensdag komt hij praten. De welsh blijft omdat deze eigenaar het verhuizen zat is en niet meer geassocieerd wil worden met hem. Donderdag vertrekt hij naar inmiddels stal 4 in nog geen jaar. Ik blijk niet de enige te zijn geweest met goed bedoelde adviezen die hij als aanval ziet. Wie weet treft hij ooit een stal aan waar iedereen de andere kant wel op kan kijken omdat het niet hun taak is.
Ik hoop van harte dat er mensen genoeg blijven die wel durven zeggen.. dit is niet oké. Ook al is het jouw dier niet... dieren zoeken hun eigenaar niet uit. Dit gaat helaas niet om een andere mening wat wel of niet goed is. Dit was rondweg zielig. Ben ik onprofessioneel door hem hier te bespreken?
Zou jij daarom niet op mijn stal willen staan om deze reden? Ook goed. En fijn dat je mij herkent hoor. Weet je meteen dat geen van mijn beesten het ook aan maar iets zou ontbreken.
De wereld kan wat mij betreft niet klein genoeg zijn dat je weet dat ik meer om dieren geef dan om een gekrente pensionklant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 00:46

MarryAnneR schreef:
Gillbo schreef:
Wat een onzin er wordt heel vaak gezegd dat de aanpak van TS anders had gekund maar niemand zegt laat die pony maar creeperen.Er is veel begrip.
Er wordt amper gereageerd op tips om het ( een volgende keer) het anders aan te pakken of hoe het nu zou kunnen zonder gelijk de eigenaar op de achterste benen te laten staan

Woensdag komt hij praten. De welsh blijft omdat deze eigenaar het verhuizen zat is en niet meer geassocieerd wil worden met hem. Donderdag vertrekt hij naar inmiddels stal 4 in nog geen jaar. Ik blijk niet de enige te zijn geweest met goed bedoelde adviezen die hij als aanval ziet. Wie weet treft hij ooit een stal aan waar iedereen de andere kant wel op kan kijken omdat het niet hun taak is.
Ik hoop van harte dat er mensen genoeg blijven die wel durven zeggen.. dit is niet oké. Ook al is het jouw dier niet... dieren zoeken hun eigenaar niet uit. Dit gaat helaas niet om een andere mening wat wel of niet goed is. Dit was rondweg zielig. Ben ik onprofessioneel door hem hier te bespreken?
Zou jij daarom niet op mijn stal willen staan om deze reden? Ook goed. En fijn dat je mij herkent hoor. Weet je meteen dat geen van mijn beesten het ook aan maar iets zou ontbreken.
De wereld kan wat mij betreft niet klein genoeg zijn dat je weet dat ik meer om dieren geef dan om een gekrente pensionklant.

Mensen die in gevallen van ernstige nalatigheid de andere kant op kijken, zijn een deel van het blijven bestaan van dierenleed. Het is laf.

Super dat je bent opgekomen voorhet welzijn van de pony.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 00:47

Niks van aantrekken hoor, ik vind dit topic helemaal niet onprofessioneel van je :)

Ps. Ook van onze stal en problemen daaromtrent worden er wel topics geplaatst. Mij best als er hier en daar een zeikerd dat als onprofessioneel ziet, als ik maar geholpen ben.

MarryAnneR

Re: In hoeverre bemoei jij je met je pensionklant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 00:51

Dankjewel poekkie

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 03:14

Even deze quoot van TS

Ben ik onprofessioneel door hem hier te bespreken?
Zou jij daarom niet op mijn stal willen staan om deze reden? Ook goed.

Nee je bent niet onprofessioneel door hem er op aan te spreken. Dat vind ik een goede en terecht zaak.
Wat wel onprofessioneel is dat Je dit op dit forum te bespreekt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 07:03

Ja maar ik snap wel dat ze het bespreekt. Het is toch een lastige kwestie en een beetje sparren is dan prettig. Niet iedereen heeft een netwerk.

Het wordt nu wel een beetje een non-discussie.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 08:00

Is iedere pensionstalling professioneel dan? Geloof dat TS hobbymatig wat extra pony's heeft staan. Ik vind het ook wel bijzonder dat TS maar even foto's moest plaatsen hoe mager het dier is maar vervolgens bijna soms in dezelfde zin krijgt te horen dat het niet netjes is wat ze heeft gedaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 08:52

Wat ik me afvraag, ga je nog melding doen? Blijkbaar dringt het niet tot meneer door als hij al van meerdere mensen gehoord heeft dat het niet oke is zoals hij zijn pony houdt. Die gaat het vermoedelijk op stal 5 ook niet inzien.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:02

SjonnieZ schreef:
Even deze quoot van TS

Ben ik onprofessioneel door hem hier te bespreken?
Zou jij daarom niet op mijn stal willen staan om deze reden? Ook goed.

Nee je bent niet onprofessioneel door hem er op aan te spreken. Dat vind ik een goede en terecht zaak.
Wat wel onprofessioneel is dat Je dit op dit forum te bespreekt.

De meeste kleinschalige pensionstallingen hebben echt geen groot netwerk, eerder beetje vergelijkbaar met de vriendenkring van de gemiddelde paardenmens. Dan kan je elk topic waarin een vervelende situatie op stal of daarbuiten wordt besproken wel opdoeken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:44

Het is sowieso wel bijzonder. Heb op Bokt ook vaak genoeg reacties gelezen waarbij men verwacht dat de stalhouder 24/7 de dieren in de gaten houdt en ingrijpt indien er iets gevaarlijks aan de hand is. En dan ook nog het liefst erbij is als de hoefsmid/dierenarts moet komen zodat de eigenaar z'n eigen ding kan doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:48

Goed gehandeld!
Sommige mensen beschikken niet over de kennis of over een gezond verstand om een dier goed te verzorgen. De meerwaarde van je paard in pension hebben is dat de pensioneigenaar meedenkt (alhoewel in de praktijk betrokken zorgzame pensioneigenaren soms een uitzondering blijken).
Het is alleen jammer dat deze persoon daar niet ontvankelijk voor is.

Wegkijken is in heel veel situaties een groter probleem dan bemoeienis.... dierenwelzijn, maar ook extremere zaken als huiselijk geweld en kindermishandeling. Veelal blijkt dat buren, kennissen er weet van hadden maar niets hebben gedaan.
Mensen vinden het blijkbaar moeilijk actie te ondernemen.

Wat mij betreft komen er nog veel pensioneigenaren als jij; betrokken bij het dier. Het dier heeft immers geen stem, en kan overgeleverd zijn aan een onkundig of nalatige eigenaar. De enige hoop van zo'n dier is dan een oplettende derde.
Dat er mensen zijn die dat niet correct vinden begrijp ik niet.

Voor nu kan ik je alleen maar adviseren het proberen los te laten, helaas zijn er veel mensen die slecht voor hun dieren zorgen. Vreselijk pijnlijk, maar meer doen dan je nu hebt gedaan kun je niet.
Ik zou wel bij het zoeken van een nieuwe persoon een andere werkwijze hanteren; een aantal basisregels voor verzorging opstellen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:50

Kinke schreef:
Het is sowieso wel bijzonder. Heb op Bokt ook vaak genoeg reacties gelezen waarbij men verwacht dat de stalhouder 24/7 de dieren in de gaten houdt en ingrijpt indien er iets gevaarlijks aan de hand is. En dan ook nog het liefst erbij is als de hoefsmid/dierenarts moet komen zodat de eigenaar z'n eigen ding kan doen.

Heel herkenbaar, op de laatste stal waar ik heb gestaan kwamen er een keer mensen aan, woonden op ongeveer een 1.5 uur afstand enkele reis van de stal af. Ze vonden de omgeving zo mooi dat ze aan het kijken waren of er een stal was die de zorg voor hun paard overnam en dat ze alleen maar hoefde te komen om te mennen. In de praktijk bleek dat ze ongeveer eens in de 5 á 6 weken kwamen, paard moest dan een kar vol mensen mee trekken en dan maar klagen dat het paard dat niet vol kon houden de hele dat op pad...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:52

Mindim schreef:
Gini schreef:
Iemand weg sturen omdat je dergelijke praktijken niet op je erf wilt, is nog een nette, goede oplossing. Dat had ook gewoon oké geweest.
Alleen het zomaar actie ondernemen zonder dat op voorhand aan de eigenaar van de pony te laten weten, is hetgeen wat men te bemoeizuchtig vindt.

En ik vind dat wegkijken van nalatigheid en het dier schiet er niets mee op.

Wat is er wegkijken aan zeggen "Ofwel zorg je dat de pony beter verzorgd wordt ofwel ga je van mijn erf?"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:02

Gini schreef:
Wat is er wegkijken aan zeggen "Ofwel zorg je dat de pony beter verzorgd wordt ofwel ga je van mijn erf?"

Dat snap je niet?
Ander voorbeeld dan, kind zit op school A, duidelijk is voor de leraren dat er thuis iets niet goed is, het is hartje winter en het kind komt met blote voeten in sandalen en in een zomerjasje naar school. Nooit is ene lunch ingepakt, het kind is ook wat mager. Ouders zijn er op aangesproken, maar zijn onwillend.
Denk je dat je het kind helpt door te zeggen, zoek maar een andere school, want wij willen hier niet tegen aan kijken?

Dat is wegkijken en je handen niet aan het probleem willen branden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:06

Denk je dat je het kind helpt door 1 jas te kopen die de ouders kwaad aan je teruggeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:07

Gini schreef:
Denk je dat je het kind helpt door 1 jas te kopen die de ouders kwaad aan je teruggeven?

Kind draagt de warme jas toch in deze, das al iets vooruitgang!

Helpt het om het kind weg te sturen?

Nee, instanties moeten verwittigd worden en intussen moet het kind niet verkleumen van de kou.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:11

...die de ouders kwaad aan je teruggeven. Kind heeft jas nooit gedragen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:18

Mindim schreef:
Gini schreef:

Kind draagt de warme jas toch in deze, das al iets vooruitgang!

Helpt het om het kind weg te sturen?

Nee, instanties moeten verwittigd worden en intussen moet het kind niet verkleumen van de kou.

In beide gevallen geef je een duidelijk signaal. Of de ontvanger daarvan de nood tot verandering inziet of niet ligt helaas buiten je macht. Tenzij je succesvol hogere instanties inschakelt natuurlijk, maar dat is een ander verhaal.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:25

Poekkie schreef:
Of de ontvanger daarvan de nood tot verandering inziet of niet ligt helaas buiten je macht.

En daarom vind ik iemand van je erf wegsturen niet hetzelfde als wegkijken voor het leed. Je hebt je best gedaan, je hebt proberen inpraten op de eigenaar, maar de eigenaar luistert niet en wilt niets veranderen, dan snap ik dat een stalhouder zegt: "niet op mijn erf".

Mindim noemt dat wegkijken voor leed, ik niet. De pony is dan inderdaad niet geholpen, maar nu ook niet. TS heeft een nooit-gedragen deken gekocht. Pony is nu ook niet geholpen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:28

MarryAnneR schreef:
Gillbo schreef:

Ik zou willen dat meer mensen in de paardenwereld zoals jij waren, TS!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:42

Gini schreef:
Poekkie schreef:
Of de ontvanger daarvan de nood tot verandering inziet of niet ligt helaas buiten je macht.

En daarom vind ik iemand van je erf wegsturen niet hetzelfde als wegkijken voor het leed. Je hebt je best gedaan, je hebt proberen inpraten op de eigenaar, maar de eigenaar luistert niet en wilt niets veranderen, dan snap ik dat een stalhouder zegt: "niet op mijn erf".

Mindim noemt dat wegkijken voor leed, ik niet. De pony is dan inderdaad niet geholpen, maar nu ook niet. TS heeft een nooit-gedragen deken gekocht. Pony is nu ook niet geholpen.

Eigenaar heeft wel (weer) een duidelijk signaal gekregen, en wellicht krijgt hij op de volgende stal ook weer commentaar. Nee, TS kan daar niets mee, maar anders zou die pony bij haar blijven staan, totdat er uiteindelijk dierenpolitie bij haar aanklopt, en zij als staleigenaar een boel heeft uit te leggen...
Staat haar stal straks in de krant of op Facebook, door een ander zijn pony, en wie weet krijgt zij er ellende mee, doordat wat heetgebakerde tokkies haar een lesje willen leren en niet begrijpen dat het haar pony niet is.
Lijkt ver gaan, maar ik kende een stalhouder die naar het buitenland kon vertrekken doordat een paard dat bij hem stond een been brak tijdens een strandrit, waar helaas een journalist van een tijdschrift in de buurt was, die een opgeklopt verhaal schreef, plus foto's (dus dan is het waar... ) nou, die staleigenaar heeft de tijd voor zijn gedwongen emigratie nog met een pistool op zak moeten lopen, was niet meer veilig in NL door de doodsbedreigingen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:54

MarryAnneR schreef:
Gillbo schreef:

Uh pardon.lees even fatsoenlijk voordat je zo reageert.
Als je zo'n toon aanslaat tegen je klanten dan snap ik het probleem wel.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:59

Ninx schreef:
Wat mij betreft komen er nog veel pensioneigenaren als jij; betrokken bij het dier. Het dier heeft immers geen stem, en kan overgeleverd zijn aan een onkundig of nalatige eigenaar. De enige hoop van zo'n dier is dan een oplettende derde.
Dat er mensen zijn die dat niet correct vinden begrijp ik niet.
MarryAnneR schreef:

_/-\o_

Ik snap niet hoe mensen hier vallen dat TS zich zogenaamd teveel bemoeit heeft; als je zo waardeloos voor je dier zorgt ben je gewoonweg geen dier waard.
Dus als het zover komt dat je stalhouder zich zodanig over je paard moet ontfermen doe je zelf iets goed fout.
Stop die verontwaardiging maar in de verzorging van je dier die niet om jouw waardeloze 'verzorging' gevraagd heeft, dan zou het ook nooit zover hebben hoeven komen.
Hier hebben we 1 pension klant; maar of je zorgt er goed voor of je gaat weg. Er is geen enkel excuus voor je dier verwaarlozen.

Edit; quotes verknald.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 05-01-21 11:00, in het totaal 3 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:59

Gillbo, ik denk dat die laatste reactie vooral een probleempje van interpretatie Van geschreven tekst is :). Ik lees eigelijk helemaal geen nare toon in het bericht van TS. Ze slaat de spijker op de kop, dat wel :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:01

Poekkie schreef:
Gillbo, ik denk dat die laatste reactie vooral een probleempje van interpretatie Van geschreven tekst is :). Ik lees eigelijk helemaal geen nare toon in het bericht van TS. Ze slaat de spijker op de kop, dat wel :)

Geldt ook voor jou, lezen.
Ik heb dat nooit gezegd.Dus die spijker is hartstikke mis.
Ik heb geprobeerd een tip te geven om wederom zo'n situatie te voorkomen maar ts neemt niet eens de moeite om daar op te reageren