Kritisch naar mijzelf: is veel buiten paardvriendelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 15:52

Ninx schreef:
MISTRAL94 schreef:
Sta jij dan op een doe het zelf stal? Of huur je privé iets bij een boer oid?

Ja, ik huur een privé stukje.... en er waren nog een paar stallen over, dus toen heb ik er een paar andere mensen bij gezocht.
Maar ik heb ook vaak stukjes alleen voor mezelf gehad. Ook goed te doen.
Misschien is het per saldo iets meer werk, maar geen stress meer hebben scheelt een hoop energie!

Daar heb je wel een punt! Dit is zoveel negatieve energie. Ik zal mij er toch eens in gaan verdiepen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:01

[quote="MISTRAL94"]

Oproep plaatsen op Bokt, op Marktplaats, en gewoon in je omgeving zoeken naar plekjes waar iets vrij lijkt... of iets aan te passen zou zijn als paardenplek waardoor mensen er een centje aan overhouden. Aanbellen, praatje maken. Misschien briefjes ophangen in de supermarkt, en links en rechts bij paardenmensen droppen dat je zoekt.
Op de pensionstal betaal je nu voor diensten die niet nageleefd worden, als je datzelfde geld gebruikt om een makkelijke 'doe het zelf' set up te realiseren en/ of jonge meiden of een pensionado een centje te betalen voor mesten ben je net zoveel geld of minder kwijt, maar krijgen ze tenminste voldoende eten, vrijheid en goede zorg.
Dat levert echt wel een hoop positieve energie op!

Popstra

Re: Kritisch naar mijzelf: is veel buiten paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:08

De paarden van tegenwoordig hoeven helemaal niet te wennen aan een stal want dat kennen ze al van jongs af aan.

Net mijn 6 paarden even buiten gezet. 4 vinden er geen klap aan. Staan echt te sjacherijnen. Een ander bokt even in het rond en heeft het ook alweer gezien, weer een ander liep linea recta richting zn schuilhuisje. Ik ga ze zo weer lekker binnen zetten. Wat heeft gebukt met je reet naar de wind staan buiten nu voor meerwaarde?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:16

Popstra schreef:
De paarden van tegenwoordig hoeven helemaal niet te wennen aan een stal want dat kennen ze al van jongs af aan.

Net mijn 6 paarden even buiten gezet. 4 vinden er geen klap aan. Staan echt te sjacherijnen. Een ander bokt even in het rond en heeft het ook alweer gezien, weer een ander liep linea recta richting zn schuilhuisje. Ik ga ze zo weer lekker binnen zetten. Wat heeft gebukt met je reet naar de wind staan buiten nu voor meerwaarde?

Nee, dat klinkt niet ideaal. Het klinkt alsof je buitenomstandigheden niet optimaal zijn ingericht op de behoeften van je paarden. Het zou anders worden als ze konden schuilen, verschillende (droge) eetplekken hadden en gewoon hun eigen ding konden doen. In jouw geval vind ik het nu kiezen tussen 2 kwaden: opsluiten in de stal of buiten in het pleurisweer met kont in de wind.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:25

Ninx schreef:
MISTRAL94 schreef:

Oproep plaatsen op Bokt, op Marktplaats, en gewoon in je omgeving zoeken naar plekjes waar iets vrij lijkt... of iets aan te passen zou zijn als paardenplek waardoor mensen er een centje aan overhouden. Aanbellen, praatje maken. Misschien briefjes ophangen in de supermarkt, en links en rechts bij paardenmensen droppen dat je zoekt.
Op de pensionstal betaal je nu voor diensten die niet nageleefd worden, als je datzelfde geld gebruikt om een makkelijke 'doe het zelf' set up te realiseren en/ of jonge meiden of een pensionado een centje te betalen voor mesten ben je net zoveel geld of minder kwijt, maar krijgen ze tenminste voldoende eten, vrijheid en goede zorg.
Dat levert echt wel een hoop positieve energie op!

Ik denk al met al dat ik ook nog eens goedkoper uit ben, als ik zoiets kan vinden inderdaad! Ik moet ze nu betalen voor de werkzaamheden (die ze niet doen :+)
Laatst bijgewerkt door MISTRAL94 op 27-12-20 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:32

VogeltjeM schreef:
Popstra schreef:

Nee, dat klinkt niet ideaal. Het klinkt alsof je buitenomstandigheden niet optimaal zijn ingericht op de behoeften van je paarden. Het zou anders worden als ze konden schuilen, verschillende (droge) eetplekken hadden en gewoon hun eigen ding konden doen. In jouw geval vind ik het nu kiezen tussen 2 kwaden: opsluiten in de stal of buiten in het pleurisweer met kont in de wind.

Nu doe je net of iedereen de mogelijkheid heeft om allerlei aanpassingen te doen. Terwijl er genoeg gemeentes zijn waarbij je helemaal geen schuilstal oid mag plaatsen, om maar een voorbeeld te noemen. Of waarbij de grondtype maakt dat bij het minste geringste buitje, alles zeiknat is en je zowat tot je knieën in de modder staat. Je gaat er ook aan voorbij, dat er dus wel degelijk paarden zijn die het als prettig ervaren om (gedeeltelijk of wat dan ook) op stal te staan. Niet elk paard is geschikt om dag en nacht buiten te staan. Net als dat elk mens uniek is. Is dat met paarden niet anders

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:51

MISTRAL94 schreef:
Nu doe je net of iedereen de mogelijkheid heeft om allerlei aanpassingen te doen. Terwijl er genoeg gemeentes zijn waarbij je helemaal geen schuilstal oid mag plaatsen, om maar een voorbeeld te noemen. Of waarbij de grondtype maakt dat bij het minste geringste buitje, alles zeiknat is en je zowat tot je knieën in de modder staat. Je gaat er ook aan voorbij, dat er dus wel degelijk paarden zijn die het als prettig ervaren om (gedeeltelijk of wat dan ook) op stal te staan. Niet elk paard is geschikt om dag en nacht buiten te staan. Net als dat elk mens uniek is. Is dat met paarden niet anders

Nee ik snap heus wel dat niet alles overal te realiseren is. Maar het zou wel in ieder geval het streven moeten zijn (om je paarden onder goede omstandigheden een keuze aan te bieden). En vaak is er, als je dingen in eigen beheer hebt, wel wat aan te passen waardoor de omstandigheden erop vooruit gaan. In bovenstaand voorbeeld lees ik al iets over een "schuilhokje". Wellicht kan dat met een kleine aanpassing al erg geschikt zijn, zeker wanneer er ook ruwvoer aangeboden wordt. Ik denk dat de grootste switch tussen onze oren moet plaatsvinden, er moet iets in onze kennis en cultuur veranderen. En een kleine positieve noot is dat ik denk dat dat gelukkig al volop aan het gebeuren is.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:56

Denk dat geld ook wel echt een factor is, zeker als de grond niet jou eigendom is. Draineren zB kost gewoon veel geld etc

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:57

En op grote stallen moet het ook maar fysiek haalbaar zijn. Betekent inderdaad niet dat kennis en je best doen al veel helpt :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:03

Misschien moeten we geen paarden nemen als de juiste omstandigheden niet te creëren zijn. Het kost inderdaad allemaal geld, tijd, je hebt te maken met regels, mogelijkheden, etc. En er zijn ook nog tal van uitzonderingen, zoals een storm, een keer overmatig veel regen, etc. Maar voor mezelf vind ik toch echt wel dat ik de basis op orde moet hebben.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:06

Het is sowieso een beetje rondjes draaien vind ik.
Ja, ik denk dat veel mensen wel “ een idealere plek” willen. Maar je loopt ook echt tegen beperkingen aan: geld, een pensionhouder, de gemeente, vergunningen, personeel(op grotere stallen), huidige gebouwen slopen en wat nieuws bouwen is ook niet altijd lonend, de grond...
En dan kan je heel leuk naar beter willen streven, en als je dat hier dan meldt krijg je vaak te horen dat je “ dan een andere plek moet zoeken”.
Das niet altijd zo makkelijk...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:20

Maar als we de randgevallen van net goed of net niet goed nu eens overboord gooien en echt kijken naar de stallen waar de paarden in de winter (die dan gemakshalve meestal ook in oktober begint en pas in april eindigt) individueel in zandpaddocks staan van 10 bij 10 meter voor max. 2 uur indien het weer het toelaat. Dus de stallen die echt onvoldoende vrije beweging en sociaal contact bieden.

Dan kan je nog zeggen, ja maar, beperkingen, geld, gemeente, vergunningen,... daar heeft dat paard toch geen boodschap aan? Ergens is er toch ook echt wel een grens met wat je kunt toelaten?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:21

Dat ben ik met je eens hoor. Dat kan ik ook niet goedpraten..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:24

Gini schreef:
Maar als we de randgevallen van net goed of net niet goed nu eens overboord gooien en echt kijken naar de stallen waar de paarden in de winter (die dan gemakshalve meestal ook in oktober begint en pas in april eindigt) individueel in zandpaddocks staan van 10 bij 10 meter voor max. 2 uur indien het weer het toelaat. Dus de stallen die echt onvoldoende vrije beweging en sociaal contact bieden.

Dan kan je nog zeggen, ja maar, beperkingen, geld, gemeente, vergunningen,... daar heeft dat paard toch geen boodschap aan? Ergens is er toch ook echt wel een grens met wat je kunt toelaten?

Nou die bedoel ik dus ook. Als dat mijn enige keuze zou zijn dan nam ik gewoon geen paarden. Ik vind vrije beweging en sociaal contact toch echt wel een eis.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:28

Denk ook dat voor iedereen de essentiële basisbehoefte anders liggen. Voor de een is dat een uitloop stal, voor de ander 3u buiten in winter met vrienden. Denk dat je ook hierin naar je paard moet kijken.
Op mijn eerste stal leek mijn paard het naar haar zin te hebben. S nachts op stal en 12u per dag minimaal buiten spelen met meerdere keren per dag hooi uit netten, bomen en schuilmogelijkheden. Daarnaast zat echter een honden opvang dus pas toen ze daar weg ging merkte ik dat ze rustiger werd door niet dat honden geblaf.

24/7 buiten werd ze helemaal blij van maar waar ze me eerst bij wijze van spreke mee sleepte naar het land na rijden, moest ik haar echt mee slepen tegen de tijd van herfst met nat land. In de zomer sprintte ze naar haar vrienden, in de herfst blijft ze voor het hek staan. Ze had wel droge plekken om te liggen maar klei grond + schuilstal mocht niet van gemeente.

Maar zelfs al heb je dé perfecte stal voor je paard; wat als de mensen buiten gewoon matig zijn en gedoe geven of iig veel energie kosten? Wat als je dan op een andere stal kan staan met leuke mensen maar waar paard bijvoorbeeld iets minder paradijs heeft.
Denk dat het makkelijk zeggen is “ja pech voor jou” maar dat dat in de praktijk wellicht niet de beste keuze is voor alle partijen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:40

@ f4bjheu, er is zeker wel een grijs gebied met wat en waar een paard zicht prettig bij voelt. Maar ik denk toch echt, een enkele uitzondering daar gelaten, elk paard behoefte heeft aan vrije beweging en minimaal één maatje. Ik vind dat toch wel een essentiële basisbehoefte, en daar zou voor een minimaal aantal uur per dag aan moeten voldoen. Met een uurtje of 2 per dag in een kleine paddock, alleen, is voor mij om die reden dus gewoon geen optie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:07

VogeltjeM schreef:
Popstra schreef:

:') schei toch uit. Paarden hier hebben niks te klagen! Menigeen is jaloers op deze plek. Hoeveel mensen ik al niet heb moeten teleurstellen omdat ik geen paarden in pension wil hebben...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:12

Mijn vader was hier vanmiddag en zei: "Arme dieren, waarom zet je ze niet op stal met de deur dicht?" "Omdat ze dat niet willen", was mijn antwoord. "Maar ze zijn helemaal natgeregend", probeerde hij nog. "Dat zijn alleen de buitenste haren, de huid is droog", zei ik daarop. Toen, ter illustratie, een emmer met lekkers in stal gezet. Eén van die emmers werd naar de rand van de stal getrokken en één van de pony's stond met het lijf buiten en alleen zijn hoofd in stal te eten (de ander wilde wel naar buiten, maar de ene blokkeerde de toegang). Mijn vader liep hoofdschuddend en lachend weg: "Oké, dan doen ze het zelf". :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:18

Ik zag net echt geen enkel paard in hun schuilstal staan, ze waren allemaal lekker buiten aan het rondscharrelen

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:04

Ik heb de topic niet geleden alleen de de vraag van ts.

Het liefst heb ik mijn paard zo veel en zo lang mogelijk buiten en dat is bij mij in de omgeving zo wat niet... nou sta ik op een grote stal waarvan mijn paard dus wel veel buiten staat en hij is bijna 3 dus dat is dood gewoon natuurlijk.. maar toch ontsnapt ie regelmatig gaat tussen de draden door en rent naar stal. En dan heb ik het toch wel echt over een Gelderse paard van 1.60 hij vind het buiten eindelijk geen zak aan denk ik want hij slaapt(liggen) buiten niet doet ie alleen in stal. En als ie iemand langs ziet lopen als hij buiten staat gaat hij heen en weer lopen of schrappen van hallo vergeet mij niet... dusja dan denk ik komt het door mij dat ie zo doet of hebben andere te veel op hem gelet. Want toe hij ziek was of flinke wond had mocht ie op een klein stukje paddock staan en ja daar deed ie af en toe gek het is een jong paard maar dan bleven andere mensen naar hem kijken dus en gingen de staleigenaren bellen steeds dat we al paar keer hebben gezegd laat hem maar met rust hij heeft energie of hij wilt naar binnen maar hij moet gewoon even wachten want hij heeft altijd eten drinken op de paddock maar toch wilt ie dus altijd naar binnen... ik zelf zit regelmatig met mijn handen in het haar van het is veel beter dat je veel meer buiten ben dan binnen in je box... toch lijkt wel dat ie zich in zijn box het veiligst voelt...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:28

@ trysteffy: Staat hij dan alleen buiten of met vriendjes? Je loopt ook de kans dat hij stal associeert met eten. Daar werd hij verwend toen hij wat mankeerde. ;)

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:33

Shenavallie schreef:
@ trysteffy: Staat hij dan alleen buiten of met vriendjes? Je loopt ook de kans dat hij stal associeert met eten. Daar werd hij verwend toen hij wat mankeerde. ;)

Hij staat met vriendjes buiten. Als ze naar binnen gaan staat hij ook altijd als eerste voor het poortje. Ook op het land ik hoef hem nooit te halen als hij iemand ziet aan komen loopt hij al meteen naar je toe.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:46

f4bjheu schreef:
Denk ook dat voor iedereen de essentiële basisbehoefte anders liggen. Voor de een is dat een uitloop stal, voor de ander 3u buiten in winter met vrienden. Denk dat je ook hierin naar je paard moet kijken.
Op mijn eerste stal leek mijn paard het naar haar zin te hebben. S nachts op stal en 12u per dag minimaal buiten spelen met meerdere keren per dag hooi uit netten, bomen en schuilmogelijkheden. Daarnaast zat echter een honden opvang dus pas toen ze daar weg ging merkte ik dat ze rustiger werd door niet dat honden geblaf.

24/7 buiten werd ze helemaal blij van maar waar ze me eerst bij wijze van spreke mee sleepte naar het land na rijden, moest ik haar echt mee slepen tegen de tijd van herfst met nat land. In de zomer sprintte ze naar haar vrienden, in de herfst blijft ze voor het hek staan. Ze had wel droge plekken om te liggen maar klei grond + schuilstal mocht niet van gemeente.

Maar zelfs al heb je dé perfecte stal voor je paard; wat als de mensen buiten gewoon matig zijn en gedoe geven of iig veel energie kosten? Wat als je dan op een andere stal kan staan met leuke mensen maar waar paard bijvoorbeeld iets minder paradijs heeft.
Denk dat het makkelijk zeggen is “ja pech voor jou” maar dat dat in de praktijk wellicht niet de beste keuze is voor alle partijen

Hier ben ik het 100% mee eens. Wat voor het ene paard werkt, werkt voor de andere niet.

Mijn pony vindt het heerlijk om zomers in de regen 24/7 buiten te blijven. Maar ik merk nu in de winter ook dat hij het beter naar z'n zin heeft met 3-4 uur per dag met een vriendje buiten staan en een stal met onbeperkt hooi dan 12 uur in de paddock met hooi en alleen maar neus contact met de buren of een stal waar hij 24/7 buiten staat in de blubs en een schuilstal met onbeperkt hooi.

Ik denk dat het ideale plaatje van je paard de vrijheid te geven om te kiezen tussen binnen en buiten gewoon niet haalbaar is met alle paarden hier in Nederland. Wat wil je dan doen met het overschot aan paarden waarvan de eigenaar niet de middelen heeft (locatie of geld) om de juiste voorzieningen aan te leggen? Afmaken?

Ik ben 100% voor bewustwording creëren over de natuurlijke behoeftes van paarden, namelijk bewegingsvrijheid met een soortgenoot/kudde en maximaal 6 uur geen ruwvoer. Maar ik denk ook dat je er niets mee opschiet om zo 1,2,3, de regels aan te passen dat elk paard 's winters 12 uur per dag buiten moet staan. Naast dat het op dit moment niet haalbaar is, leg je aan de mensen die het moeten creëren niet voldoende uit waarom. En mensen moeten weten waarom ze iets moeten doen, anders luisteren ze er echt niet naar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:53

Femek2902 schreef:
Ik denk dat het ideale plaatje van je paard de vrijheid te geven om te kiezen tussen binnen en buiten gewoon niet haalbaar is met alle paarden hier in Nederland. Wat wil je dan doen met het overschot aan paarden waarvan de eigenaar niet de middelen heeft (locatie of geld) om de juiste voorzieningen aan te leggen? Afmaken?

Uiteraard niet. Welzijnsveranderingen gebeuren altijd geleidelijk. Ik heb geen weet van een massale paardenslachting na het afschaffen van stands.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:31

Ik denk dat er al heel veel gewonnen is als mensen meer kennis hebben en er dus enerzijds steeds meer vraag komt naar vrije uitloop, en anderzijds nieuw te (ver)bouwen stallen daar steeds meer op inspringen. Vind de vergelijking met de afschaffing van stands wel een goede :) al was daar ook veranderde regelgeving mee gemoeid..