[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:34

Afbeelding

:D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:46

Ohhh dat ziet er goed uit Robijntjah! Altijd tof als er met groot materieel gewerkt wordt op je erf vind ik! :D

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:56

Het maakt toch ook niet uit of je echt een PP hebt volgens alle regeltjes of dat je er een eigen invulling aan hebt gegeven? Ik vind dat altijd zo jammer dat mensen dan op de vingers worden getikt omdat het niet precies aan het beeld wat men heeft voldoet en daardoor minder mensen iets willen posten. Ik vind het heerlijk om hier inspiratie op te doen voor mijn paradijsje wat hopelijk ooit komt en lees dan het liefste zo veel mogelijk diverse ideeën.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:31

AlphaDaemon schreef:
Het maakt toch ook niet uit of je echt een PP hebt volgens alle regeltjes of dat je er een eigen invulling aan hebt gegeven? Ik vind dat altijd zo jammer dat mensen dan op de vingers worden getikt omdat het niet precies aan het beeld wat men heeft voldoet en daardoor minder mensen iets willen posten. Ik vind het heerlijk om hier inspiratie op te doen voor mijn paradijsje wat hopelijk ooit komt en lees dan het liefste zo veel mogelijk diverse ideeën.

Hier ben ik het (als stille meelezer) volledig mee eens. Ook is het voor de meeste mensen, zoals bij mij een proces denk ik. Iedere keer als er weer een beetje geld is of als je eens een leuke aanbieding krijgt dan wordt er weer een beetje gedaan. Of als je door dit soort topics weer inspiratie opdoet over hoe anderen invulling hebben gegeven aan bepaalde dingen.
Gaat om het streven om het beste te doen voor je paarden toch

@Robijntjah, spannend! Het begin ziet er al goed uit

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:27

Fangio schreef:
Ook is het voor de meeste mensen, zoals bij mij een proces denk ik. Iedere keer als er weer een beetje geld is of als je eens een leuke aanbieding krijgt dan wordt er weer een beetje gedaan. Of als je door dit soort topics weer inspiratie opdoet over hoe anderen invulling hebben gegeven aan bepaalde dingen.

Ja zo zit ik er ook in.

Nou, ik heb de koffie net op en zal jullie wat van ons terrein laten zien!
Afbeelding

Hier een overzicht van ons terrein. Het is work in progress! We hebben 1,5 ha en 2 paarden waarvan 1 het niet goed doet op gras. Sowieso is het gras erg rijk van de afgelopen jaren is het gebruikt om in te kuilen voor koeien. We geven wel stukjes gras bij af en toe maar mondjes maat. De stukken gras waar de paarden niet lopen worden gebruikt om te hooien (niet voor onze paarden, te rijk hooi).
er gaat iets mis met de upload, landscape foto's zijn te groot dus omgezet maar nu valt er een stuk weg.... >;)
Afbeelding

Hier de bewoners in hun schuilstal (10x15). Op de plekken waar ze veel staan liggen rubber matten. Dat is goed voor de bloedsomloop in de voeten, beter dan op beton/steen. Achterin een plek met stro. Daar knabbelen ze graag en in de winter ligt de vos daar graag te slapen. We hebben de schuur flink verbouwd. Ooit als we tijd hebben gaan we de binnenkant schilderen (wit / groen denk ik). We hebben boxen. Daar staan ze bijna nooit in, alleen om te voeren of zadelen. Of als de dierenarts oid komt en ze droog/schoon moeten blijven.
Afbeelding

Dit is het stuk grond direct achter de schuilstal. Er staat nu wel wat gras. Ik zit graag bij de paarden en dit was 1 van de eerste mooie dagen van het jaar!
Afbeelding

Zo lag het er in februari bij (wij woonde er toen net 2 maanden).
Afbeelding

Daarom hebben we deze zomer een stuk grond laten keren (zie plattegrond). Afgegraven op 1.30mtr. Hopelijk afdoende zodat de paarden lekker droog kunnen lopen deze winter. Track is totaal 400mtr lang. Hieronder het achterste stuk, 225 mtr racebaan! Met daarnaast (nog vrij onzichtbaar) de haag die we hebben geplant.
Afbeelding

En de grote paddock die gekeerd is vlak voor het huis. Hier is ook een voerplek. We kunnen de paarden vanuit de huiskamer zien staan! <3 <3
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:52

Afbeelding
Afbeelding

Ze zijn nu aan het uitvlakken en dan heb ik een paddock met geel zand <3

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:51

Wat fijn Robijntjah En het wit zand ook zo mooi ondiep. Bij ons zat dat pas op 60-80 cm.
Hoe diep is de poel gegraven?

IR111: mooie plek heb je. Lijkt me heerlijk zo’n lang pad waar ze op kunnen crossen.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:13

Wat een prachtige plek Ir111. Top dat jullie meteen de grond hebben aangepakt! Wij hebben altijd maar 1 nat stuk, daarnaast hebben we nu in de winter 2 keer zoveel track & uitloop dus dat scheelt hopelijk ook!

AlphaDaemon schreef:

Mooi gezegd!
Ik heb mijn draver zo enorm zien veranderen. Sowieso al tijdens de omslag van overdag wei, s nachts stal naar 24/7 buiten. Maar zeker nu met de track. En ik merk dat voor onze paarden, zeker mijn jonkie, het gras wel echt een aanvulling is.
Ik noem het paddock paradise, omdat ik vind dat het daar onder valt. Maar anders noem ik het wel gewoon ons paradijs, want zo voelt het voor mij echt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:32

Thanks allen :D

De poel is 1.30 m diep. We gaan er vanavond wat water in zetten en dan verder kijken hoe en wat. Maar de eerste bewoner is al fan. Afbeelding

Hier bewegen ze ook veel meer sinds we een track hebben. Heerlijk!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:38

Dank voor de complimenten!

Jinte schreef:
Wat een prachtige plek Ir111. Top dat jullie meteen de grond hebben aangepakt! Wij hebben altijd maar 1 nat stuk, daarnaast hebben we nu in de winter 2 keer zoveel track & uitloop dus dat scheelt hopelijk ook!

Het is bij ons zo nat in de winter, er moest echt wat gebeuren! Het pad dat er nu ligt is in principe de wintertrack. Over een tijd (2 jaar?) willen we het pad doortrekken naar de andere kant van het huis. Dan hebben ze nog meer ruimte. Maar er zijn wat dingen die hoger op de wensenlijst staan dus die gaan eerst!

@ Robijntjah, tof joh, ben benieuwd hoe het er dan uitziet. Het lijkt op de foto zo heel ondiep maar 1.30 is aardig wat!

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:05

Wat gaaf al die foto's en mooie plekjes voor de paarden. Ik ga hier veel inspiratie uit opdoen! Kan niet wachten tot volgend jaar zodat we er zelf mee aan de slag kunnen. Ik heb al even gekeken naar de Esdoorns die in het bosje staan, maar dit is gelukkig niet de giftige variant.. De weide ga ik beetje voor beetje wel uitkomen. Maar waar ik nog niet uitkomt is de stal indeling, de stal wordt 18x6 meter, waarbij de laatste 4 meter (kant van de rijbak) een soort van overkapping is voor trailer, grasmaaier, quad ed. dan blijft het in te richten gedeelte 14x6. Hier in wil ik 1 inloopstal, 2 vaste boxen, wasplek, opslag voor hooi en strooisel, zadelmaker. De uitdaging wordt volgens mij het gedeelte van de inloopstal en de aansluiting met de weides dat in conflict komt met de looproute naar de bak en de trailer. Maar misschien hebben jullie nog goede ideeen?

Hieronder een overzicht van hoe ik het in gedachten heb.
inrit 1 is naar het woonhuis en moet paardvrij blijven
inrit 2 is naar de stal.
Het groene is een haag, het bruine is omheining dat ik eerst aan wil leggen, wat ik later weer kan uitbreiden met een track, weides, verschillende ondergronden ed. ed.

Afbeelding

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:11

Zoals eerder geschreven ben ik echt ontzettend blij met dit topic om inspiratie op te doen en ik vind het zo leuk om jullie creatieve ideeën allemaal te lezen. Mag ik alleen zo brutaal zijn en vragen of sommige mensen misschien bij dingen ook erbij willen zetten wat het ongeveer heeft gekost? Mag ook in pb, maar ik vind het gewoon erg leuk en fijn om een beetje te weten wat ik ooit ook kan verwachten qua kosten voor bijv: afgraven, zand storten, poel maken.

Mijn vriend en ik wonen nu in een gewoon rijtjes huis, maar de droom is om volgend jaar (wanneer ik klaar ben met mijn PhD en een nieuwe baan heb) te gaan oriënteren voor een boerderij zodat mijn paard (met gezelschap) aan huis kan staan.

Afhankelijk uiteraard van het perceel zou ik dan graag ook een PP willen maken met ook stukken wei. De PP lijkt me ideaal in tijden van te heet / te nat zodat de wei dan rust krijgt. Verder merk ik ook dat paarden op de wei houden soms erg bewerkelijk kan zijn (gras te hoog in fructaan, paard weer bol, drassigheid etc) al is het ook gewoon vaak wel goed te doen en fijn voor ze om lekker te grazen. Ik vind het gewoon fijn als je keuze hebt tussen PP, wei, schuilstallen etc. Het lijkt me dan ook erg leuk om dingen toe te voegen als een pad met wat boomstronken / takken hier en daar en natuurlijke beschutting / snuisterstukjes ^^ Een heuvel lijkt me ook leuk.

@Mjoor, wat bedoel je precies met dat de inloopstal in conflict komt met paden naar de bak en trailer? Want hoe wil je nu het stallen gedeelte aansluiten aan de wei? Begint de wei vanaf de bruine afrastering? En is het je bedoeling dat de paarden vrij kunnen lopen van stal naar wei en terug?

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:03

AlphaDaemon schreef:
@Mjoor, wat bedoel je precies met dat de inloopstal in conflict komt met paden naar de bak en trailer? Want hoe wil je nu het stallen gedeelte aansluiten aan de wei? Begint de wei vanaf de bruine afrastering? En is het je bedoeling dat de paarden vrij kunnen lopen van stal naar wei en terug?

Dat is precies het conflict.. De paarden moeten over het 'paarden-erf' om van de stal in de wei te komen. Dat is natuurlijk te realiseren, maar tegelijkertijd moet je daar ook door als je naar de bak wil of als je met de trailer weg wil. Ik wil inderdaad wel dat ze altijd naar de inloopstal kunnen.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:15

Wat is de afstand tussen stal en wei?

Je zou kunnen kijken of je 2 dubbele poorten kan maken met een pin in het midden. Op het moment dat je het erf nodig hebt voor naar de bak kan je door een poort lopen. Of wanneer je met de trailer weggaat. als je de poort zo plaatst dat ze daarmee gelijk een hek vormen voor de toegang naar de wei en stal kun je paarden dus tijdelijk de toegang ontzeggen voor de wei of voor de stal zodat je het erf kan gebruiken. Hoop dat het een beetje duidelijk is.

Edit: Zo dus:

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard heb ik nu maar gewoon ergens een lijntje gezet. Ik weet niet precies waar de ingang van de wei en stal is of komt. En het valt en staat dus ook een beetje met hoe lang het pad is.

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:38

@Sanne, dat is inderdaad wel slim! de afstand tussen wei en pad is nog helemaal te bepalen, ik moet er moet de trailer in kunnen en ook nog een beetje kunnen draaien. Dus dat zal nog wel een afstandje worden. Maar ik kan dat pad natuurlijk ook uit 4 hekken laten bestaan, waarbij er 2 als weide afsluiting dienen en waarbij je er twee richting de stal weg kunt klappen.

Misschien is er ook nog een optie om de stal op de weide aan te laten sluiten door en pad langs de bak
Het enige wat echt vast staat in het ontwerp is de locatie van de stal.. de rest is nog helemaal aan te passen en is nu ook kale vlakte :Y) Hieronder zie je de stal wel staan.

Afbeelding

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:53

Misschien is het leuk ene pad rondom de bak te maken zeg maar? Zoals de paarse lijn
Afbeelding

Edit, zie al dat je het zelf ook schrijft :')

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:58

Ik zou eerst bepalen hoe het zit met de windrichting en aan de hand daarvan bepalen waar de in-/uitgang van de stal komt. Daarna kun je volgens mij pas verder. Althans, ik begrijp dat het gebouw nieuw wordt gebouwd?

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:53

Hilary schreef:
Ik zou eerst bepalen hoe het zit met de windrichting en aan de hand daarvan bepalen waar de in-/uitgang van de stal komt. Daarna kun je volgens mij pas verder. Althans, ik begrijp dat het gebouw nieuw wordt gebouwd?

Goede tip! Of we de bestaande schuur nog gaan gebruiken of een compleet nieuwe zetten zijn we nog niet over uit. De wind komt meestal vanaf links/ linkeronderhoek op het plaatje. Maar is inderdaad iets om rekening mee te houden :j

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:07

Mjoor schreef:
Maar waar ik nog niet uitkomt is de stal indeling, de stal wordt 18x6 meter, waarbij de laatste 4 meter (kant van de rijbak) een soort van overkapping is voor trailer, grasmaaier, quad ed. dan blijft het in te richten gedeelte 14x6. Hier in wil ik 1 inloopstal, 2 vaste boxen, wasplek, opslag voor hooi en strooisel, zadelmaker. De uitdaging wordt volgens mij het gedeelte van de inloopstal en de aansluiting met de weides dat in conflict komt met de looproute naar de bak en de trailer. Maar misschien hebben jullie nog goede ideeen?

Omdat je 2 boxen wilt ga ik er vanuit dat je 2 paarden hebt?

Wil je de boxen dagelijks gebruiken?

Ik zou zo veel mogelijk ruimtes dubbele functies geven. Dus de was plaats in de inloopstal maken. Als je de boxen niet dagelijks gebruikt zou ik werken met een wegklapbare wand. Dan kun je die ruimte ook als inloopstal gebruiken. Hoeveel hooi en stro wil je opslaan?

En inderdaad, eerst kijken hoe de ligging is en waar je in/uitgang moet komen. Dan pas verder plannen. Edit: ik zie dat je aangeeft waar de wind vandaan komt. Dan zou het logisch zijn om de opening op de noordkant te doen. Is dat mogelijk? Evt met een schuifdeursysteem werken zodat je ook een opening aan de zuidkant hebt die je dicht kunt doen bij slecht weer.

edit: even snel wat getekend. Dit is mijn idee als je vaste boxen wilt. Door de zadelkamer/opslag links te maken krijg je een vloeiendere looplijn als ze de stal uitlopen, je voorkomt dat ze een bochtje van 360 willen draaien als ze vlak langs de muur eruit willen lopen.

Ik weet niet of je grote of kleine balen wilt opslaan en hoe je die naar binnen gaat brengen? Daar zou ik even goed over nadenken. Je zou ook de boxen links kunnen doen en je voeropslag/zadelkamer rechts met een open kant aan de voorkant zodat je grote balen kunt laten plaatsen bv?

Waar komt je mesthoop? Tip, zorg voor korte looplijn, verharding en verlichting op het pad naar de mesthoop toe.

Ik zou een pad van 4 meter breed om de schuur heen aanleggen (geel) met verharding. De schuifdeuren lijken mij echt superhandig al zeg ik het zelf :Y) . Op warme dagen koelt het af als er wat wind staat (= ook minder insecten) en je kunt per dag bepalen welke deur het beste open kan. Hoe meer ruimte en overzicht de paarden hebben hoe fijner dat is merk ik.

Het probleem met de toegang tot de bak zie ik niet helemaal. Je kunt toch gewoon door je paddock/wei naar de bak lopen?

Afbeelding

Zo, nu genoeg uitstel gedrag vertoond, ik ga maar es verder met mijn rotklusje hier. :+

edit 2: (ik geef het op, vandaag wordt niet zo'n productieve dag), ik zou de opening van de overkapping op de kopse kant maken. Dan kun je er bij zonder dat je in de ruimte van de paarden hoeft te komen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:17

En dan tussen opslag en schuilstal zo'n wand. Zelf gemaakt van bielzen wat balken en stijgerbuizen, goed te betalen.

Afbeelding

Dan meld ik me bij deze ook maar hier, zal binbenkort wel wat meer plaatsen. ik heb momenteel een track met prikpaaltjes uitgezet, maar aangezien ik op kleigrond zit zal de pret vd winter weer over zijn. Ik hoop ooit een stuk te kunnen verharden. Niettemin lees ik hier met plezier mee!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:36

Die spijlen zo vind ik eng. Ik ken een paard dat de hals wist dubbel te vouwen om zo’n spijl heen. Brandweer moest eraan te pas komen om de spijl weg te slijpen. Paard heeft er blijvende schade aan over gehouden.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:15

Hebben jullie ervaring met houten (!) Poottgoedkratten voor hooibakken? Blijft dat goed staan?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:17

Hilary schreef:
Die spijlen zo vind ik eng. Ik ken een paard dat de hals wist dubbel te vouwen om zo’n spijl heen. Brandweer moest eraan te pas komen om de spijl weg te slijpen. Paard heeft er blijvende schade aan over gehouden.

Je zou evt steeds 1 ruimte dicht kunnen houden. Brandweer zou hier niet hoeven, aan de bovenkant is de balk doorgeboord. Je kunt de buizen zo een stuk optillen en er uit schuiven.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 17:08

Oh dat is wel handig, Gypsy, buizen die je eruit kunt schuiven :j
Maar inderdaad een vak dichtmaken is dan veiliger inderdaad. Bij veel van die standaardhekken is dat volgens mij ook zo.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:01

Even totaal off topic.
Hoeveel kilometer lopen jullie paarden nou op de PP?
Ik lees dat het vooral ook is om veel te bewegen.
Ik heb mijn paard die wel op een gewone, niet super grote wei staan en die loopt gemiddeld 10 kilometer per dag...
Helaas in de winter op een gewone paddock.
Maar ik vind het heerlijk om hier mee te lezen!