Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shenavallie
Berichten: 11780
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:23

Ben maar even naar buiten gelopen om foto's te maken. :D

Zo zag het teststuk er vorig jaar uit (dit zijn in werkelijkheid foto's van de stukken die nog gedaan moeten worden, maar zo zag het er vorig jaar dus ook uit):

Afbeelding

Afbeelding


Dit is hoe het teststuk er nu uit ziet (vorige week gemaaid):

Afbeelding

Afbeelding

Rocamor

Berichten: 11050
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:26

dat wil ik ook!

welke grasmix heb je gezaaid of laten zaaien?

Shenavallie
Berichten: 11780
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:08

Deze hebben we gebruikt (Welkoop, 75 Euro per zak):

Afbeelding

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:07

Die heb ik ook
Net is de “maaier” geweest. Hij zegt dat er waarschijnlijk pas eind mei een goede snee vanaf komt. Pony’s komen 1 mei thuis. Moet ik toch een stukje opofferen. Wil echt graag1 keer gemaaid hebben om te voorkomen dat ze het nieuwe gras er gelijk uittrekken

meggiemeg

Berichten: 12274
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:24

Toen wij de wei overnieuw hadden ingezaaid hebben we er eerst een koppel schapen op gehad, die stampen het ook mooi aan met die kleine hoefjes

Shenavallie
Berichten: 11780
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:38

Paardenfan25 schreef:
Die heb ik ook
Net is de “maaier” geweest. Hij zegt dat er waarschijnlijk pas eind mei een goede snee vanaf komt. Pony’s komen 1 mei thuis. Moet ik toch een stukje opofferen. Wil echt graag1 keer gemaaid hebben om te voorkomen dat ze het nieuwe gras er gelijk uittrekken

Je hoort het hier bijna groeien. :D Ik zal volgende week nog eens een foto maken van de lengte. Dan weet je of je wel of niet nu al een maairondje moet doen. Ik zou bijna zeggen van wel, want het groeit echt keihard nu met dit weer.

Aanvulling: maar dat hangt natuurlijk ook af van de lengte die je nodig hebt als je het laat persen... daar ben ik dan weer niet bekend mee. :o
Laatst bijgewerkt door Shenavallie op 15-04-20 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Berichten: 9260
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:40

Shena jullie hebben zwart grond eronder?

Shenavallie
Berichten: 11780
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:41

Op het zanddeel wel, op het veenstuk is het een combi van veengrond met zwart/grijs. Echt zwart/zwart is het niet.

Duhelo

Berichten: 28630
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:49

Hier groeit mijn met rust gelaten stukje ook prima (2 weken geleden gevet).
Het half vertrapte stuk begint ook te schieten. Ik heb ze nu een ander stukje gegeven en het stukje waar ze opliepen vandaag gevet.
Alsook de helft van hun winterweide afgezet en kunstmest gegooid. Ik weet niet of er daar nog iets zal groeien maar wie weet :D.

Hutcherson

Berichten: 7513
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 00:01

Ik heb een statiefsproeier besteld en vandaag een grondwaterpomp opgehaald. We hebben een extra puntstuk dus super voor het sproeien.
En vandaag nog even een trimmer besteld voor de brandnetels.
Hopelijk komt de sproeier gauw binnen want de grond is kurkdroog.

StalNollie

Berichten: 9260
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 01:10

Shenavallie schreef:
Op het zanddeel wel, op het veenstuk is het een combi van veengrond met zwart/grijs. Echt zwart/zwart is het niet.

Kijk daar ligt verschil
Waarschijnlijk ligt jullie land ook lager als dat het hier ligt. Ik kan daar dus op strooien wat ik wil maar krijgt het geen water groeit het niet.
Hier alleen maar los zand grond.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 07:55

Hutcherson schreef:
En vandaag nog even een trimmer besteld voor de brandnetels.


Een trimmer voor brandnetels? Tell me more pleasssseee ;)

Wij hebben maar een klein sproeiertje, eigenlijk voor de rijbak. En die moet dan op het leidingwater. Dus voorlopig sproei ik liever niet.

De boerman heeft wel een goede installatie, maar haalt vanaf zijn put maar nèt een stukje van onze weide. Dus dat helpt ook niks helaas.

De groei is er helaas wel uit al. We hebben vorig najaar flink bemest en doorgezaaid. Het is wel mooi groen, maar gaat niet lekker de hoogte in.


Afbeelding

meggiemeg

Berichten: 12274
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:37

Je moet dan voor jezelf de afweging maken wat is duurder? Water vanaf het leidingnet of wellicht straks de wei overnieuw moeten inzaaien met een beetje pech.
Onze buurvrouw wilde ook niet sproeien de afgelopen 2 droge zomers, resultaat was dat ze hele wei overnieuw kon inzaaien.
Wij maken graag gebruik van de pomp die we hebben laten slaan. Zeker de afgelopen zomers heeft die veel staan draaien.

Setteli

Berichten: 3201
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:40

Chubby schreef:
De boerman heeft wel een goede installatie, maar haalt vanaf zijn put maar nèt een stukje van onze weide. Dus dat helpt ook niks helaas.



Kun je niet een extra stuk slang kopen zodat je meer kan sproeien?
Ik ga vandaag ook extra slangen bij bestellen. Blijf anders heen en weer lopen met de sproeiers en slangen en dat is echt heel zwaar. :o

Rocamor

Berichten: 11050
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:42

Meten jullie hoeveel water jullie op de wei sproeien? en zo ja, hoeveel water komt erop?

meggiemeg

Berichten: 12274
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:45

Ja in het begin wel toen we net een nieuwe pomp hadden, nu weet ik dat als de pomp 2 uur heeft gedraaid dat er dan minimaal 30 mm op de wei is gekomen. Zette er gewoon een regenmeter bij.
Onze vorige pomp was minder krachtig en dan moest ik meer dan 3 uur per stuk sproeien om dezelfde hoeveelheid te halen.

Rocamor

Berichten: 11050
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:47

Mijn regenmeter staat nog in de tuin, moet die inderdaad nog op de wei zetten. En hoeveel water geef je dan in de drogere perioden? elke dag 30 mm?

meggiemeg

Berichten: 12274
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:00

Onze buurman van 82 en nog altijd actief met boeren zegt dat je beter 1x per week goed kunt sproeien als dagelijks een beetje, anders wordt het gewas lui zegt hij. Ik sproei in de droge tijd 1x per week en de afgelopen 2 droge jaren lag mijn wei er prima bij, samen met dat van onze buurman, de rest er om heen sproeit niet en dat was een droge dorre boel zeker als je kijkt naar de luchtfoto's op google.

Rocamor

Berichten: 11050
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:29

Heerlijk, die oude boerenwijsheid / oudeboerenwijsheid!

Daar kan ik wat mee.

Shenavallie
Berichten: 11780
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:44

Rocamor schreef:
Meten jullie hoeveel water jullie op de wei sproeien? en zo ja, hoeveel water komt erop?

Gisteravond heb ik het stukje van 300 m2 besproeid en daar is toch wel een aantal uur overheen gegaan. Ik heb de sproeier om ongeveer half 5 aangezet (toen kwam er schaduw op een bepaald punt) en om een uur of 9 heb ik de sproeier uitgezet. Ik moest hem in totaal 9 keer verzetten (kleine sproeier, vandaar). Als dit op leidingwater had gegaan, dan had ik mijn rekening kunnen reanimeren. :o

Shenavallie
Berichten: 11780
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:45

meggiemeg schreef:
Onze buurman van 82 en nog altijd actief met boeren zegt dat je beter 1x per week goed kunt sproeien als dagelijks een beetje, anders wordt het gewas lui zegt hij. Ik sproei in de droge tijd 1x per week en de afgelopen 2 droge jaren lag mijn wei er prima bij, samen met dat van onze buurman, de rest er om heen sproeit niet en dat was een droge dorre boel zeker als je kijkt naar de luchtfoto's op google.

Zo doen we het hier ook. We houden de boeren een beetje in de gaten wat het moment van kalken, bemesten en dergelijke betreft. En met water geven doen we hooguit 2x per week, maar soms ook maar 1x in de twee weken. Beetje op gevoel.

meggiemeg

Berichten: 12274
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:54

Klopt ik heb al heel wat geleerd van hem, hij vindt het dan ook geweldig als ik wat kom vragen en hij mag gaan uitleggen, geniet hij van zei de buurvrouw altijd. Nu de buurvrouw weg is gevallen vraag ik nog wel wat aan hem puur zodat hij wat afleiding heeft. Toen we mollen hadden stond hij nog eerder met de mollenklemmen klaar dan dat ik de zin af had kunnen maken, hij was er fanatiek mee om ze te zetten.
Ik kijk inderdaad ook naar wat de boeren om ons heen doen, zo heb ik ook geleerd hoe en wat wanneer. Hij let ook altijd op de paarden als we een dagje weg zijn, zo doe ik ook altijd zijn vee als hij een dagje gaat fietsen of vissen. Is een hele mooie regeling en ben ik stiekem toch een beetje groot boer voor een dagje met kippen en een grote koppel dikbillen in de zorg erbij . Is altijd mooi om te doen. En zo leuk dat het over en weer kan.

Anoniem

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:24

De boer heeft gelijk :j Idem met jonge bomen. Het advies is vaak elke dag ruim water te geven. Dit doe je dus beter niet. Om de 2 dagen 5 liter is meer dan voldoende. Ze krijgen zeker genoeg maar de 2de dag gaan ze dieper wortelen om meer water uit de onderste lagen te halen. Dat is wat je wilt. Idem met gras. Door 1 x per week rijkelijk te geven wortelen ze dieper. In het begin is de groei minder aangezien er meer energie in het wortelen gaat, maar op lange termijn verhoogd het rendement.

keeyzie

Berichten: 5725
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:04

Interessant topic dit! Ga zo eens alles rustig doorlezen.
Hier gisteren de kale plekken en kapot gelopen weide opnieuw ingezaaid.
Daarnaast al een paar dagen aan de gang om alle onkruid er zo veel mogelijk uit te steken.
Brandnetels pluk ik al een tijdje, dat is best effectief!

Rocamor

Berichten: 11050
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:06

Ik kan hier (West Friesland) de boeren niet zo goed volgen. We hebben hier aan deze kant veel tulpenbollen staan en die staan ze al volop te sproeien. En de tig hectare rondom ons heen betreft een fruittuin. Als ik die boer moet volgen, dan stond ik gisternacht te sproeien (vorst op de bloesems) en was ik vandaag de bomen aan het snoeien (meineguutte, wat een herrie maakt dat als ze die bommen om zo'n fruittuin snoeien en wat een materieel gebruiken ze daarvoor :oo :oo :oo

Ik heb vandaag wel de loonwerker gebeld om de boterbloemen eerst maar eens onder handen te nemen. Ik was heel vrolijk begonnen met dagelijks een aantal uur de boterbloemen handmatig uit te steken. Maar dat wordt hem niet. Is teveel achterstallig onderhoud van jaren verwaarlozing. Dan nu toch maar paar keer vergif en, wat al het plan was, investeren in een betere bodem. Fijn gesprek met de loonwerker gehad, goede adviezen. Hij gaf ook al aan, dat ik dit anders niet ga winnen, met enkel uitsteken.

Hij gaf wel aan, dat het hier in de buurt weinig groeizaam weer is.