Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 01:07

Ik sta met mijn pony’s bij mensen aan huis. Naast de eigenaren zelf komen alleen ik en de degene die de paarden bijrijd daar op stal. Verder niemand.
Gewoon de algemene maatregelen in acht nemen. Verder hoeven we weinig extra’s te doen.

Naskapower

Re: Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 01:19

Ik werk op een manege (Nederland) , onze paarden lopen in een Hit actiestal en blijven gelukkig zelf goed in beweging. Manegelessen gaan niet door, pensionklanten zijn wel welkom onder voorwaarden. Ik merk dat veel manegeruiters de paarden enorm missen, daarom zet ik iedere dag minstens een filmpje van onze vierbenige collega's op facebook.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 01:38

Hier zijn we gewoon welkom, alleen ochtends niet zodat we eigenlijk geen contact met de eigenaresse hebben.
Het is een all in stal waarbij de paarden dagelijks buiten staan en prima verzorgd worden. We mogen dus komen maar kunnen ook gerust wegblijven

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:05

In Luxemburg zijn de klanten nog welkom voor hun paard, maar geen lessen.
Vele hoefsmeden werken overigens niet tm 6 april ( alleen noodgevallen)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:26

Ben heel blij dat mijn smid afgelopen maandag nog is geweest. Dat geeft mij in mijn hoofd net even wat meer rust, omdat ik niet weet per dag of en wat voor maatregelen er nog komen gaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:38

Ineke2 schreef:
Ben heel blij dat mijn smid afgelopen maandag nog is geweest. Dat geeft mij in mijn hoofd net even wat meer rust, omdat ik niet weet per dag of en wat voor maatregelen er nog komen gaan.

Gelukkig heb ik de hoefsmid eind vorige week nog kunnen laten komen zodat mijn paard daarmee in iedergeval nog even vooruit kan. Ik verwachtte al dat het allemaal moeilijker ging worden dus ik wilde dat toch graag geregeld hebben.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:42

Onze smid is idd ook gelukkig vorige week nog geweest. :j
Ik wil nog wel 1 merrie laten dekken, sperma wordt gelukkig nog wel verstuurd vanuit België.
Maar de merrie toont nog niet hengstig.
Volgende week maar een keer scannen denk ik.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:50

Wij hebben de eerste 'corona vakantiegangers' alweer gehad om met de kids 'paardje te aaien'. Hebben we in vakanties wel vaker en zijn we erg streng op. We hebben normaal het hem open als er mensen zijn maar die gaat nu direct dicht als je het erf op gaat + extra bordje gemaakt. We willen absoluut geen vreemden op het erf.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:53

Komen die mensen zo je erf op?
Of is het over de draad heen aaien?
Zo het erf op, ongelooflijk brutaal, anders al maar nu helemaal.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:01

Hier gaat op het pensionbedrijf alles door met de maatregelen van RIVM en KNHS/FNRS.
Pensionklanten zijn welkom, alleen eigen paard doen, geen groepjes vormen etc.
Toiletten zijn open, kantine alleen koffie pakken ( maar die nooit druk).
Prive lessen mogen doorgaan, smeden, artsen, osteo etc zijn ook gewoon welkom.
Iedereen doet hier altijd al zijn eigen ding dus gelukkig verandert er niet veel...(tot nu toe)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:21

_Penotti schreef:
Komen die mensen zo je erf op?
Of is het over de draad heen aaien?
Zo het erf op, ongelooflijk brutaal, anders al maar nu helemaal.

Zo het erf op. Hebben helaas elke vakantie wel last van. Paardjes aaien grmbl. Als ik ze weg stuur en zeg dat ik toch ook niet hun tuin in ga om hun konijn te aaien is dat iets heel anders opeens.

Tja. We hebben veel paarden en op kinderboerderijen en maneges mag je ook zo naar binnen denken ze....

Dus dam maar even extra maatregelen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:29

Wij ontvangen nu hele gezinnen op stal die komen kijken voor een stal die online wordt aangeboden. Er worden handen geschud en paarden geaait. Ik vind het niks met rhino en corona enzo.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:50

Dat is echt niet slim nee, Hutcherson. Door dit soort gemakzucht in alle maatregelen gaan we nog wel een echte lockdown krijgen, vrees ik.
Hoe moeilijk is het nou om in elk geval niet met hele families tegelijk te komen en de hygiënemaatregelen in acht te nemen?

Geen vreemden op het erf, geen onnodige mensen op het erf, niet samenklonteren, maar gewoon doen waar je voor komt. Maar mensen zijn eigenwijs, dat merk ik ook wel bij ons. En het laconieke dat het voor kinderen een minder ernstig virus is. Ja, dat zal best, maar die kinderen kunnen het wel overbrengen op mensen waar het wel ernstig voor is.
Maar goed, verbeter de wereld en begin bij jezelf, dus ik blijf op 2 meter afstand van iedereen en probeer me aan de regels te houden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:43

Goede afspraken maken! Ik heb de paarden aan huis en een paar 'stalruiters'. Afspraak is dat ze alleen komen om te rijden, handen wassen bij aankomst en vertrek.
Ik zorg iedere dag voor schone handdoeken, maak alle deurklinken schoon.
En elkaar aanspreken is belangrijk - laat zaken niet op hun beloop.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:48

Ik wordt deze maand uit mijn huidige stal geschopt en zou volgende week over gaan. Ivm dreiging van een lock-down maakt mijn nieuwe stal morgen vast een plekje _/-\o_

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:09

Hier is de manege dicht maar komen er van die wc-papier hamsteraars moeilijk doen over dat ze de paarden niet mogen aaien. We worden zelfs uitgescholden, ze vinden het maar belachelijk.. Gekke mensen hoor

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:14

Hier een kleinschalige pensionstal (paarden van de staleigenaresse, en dan nog 4 pensionklanten). Onze stal is sinds een week volledig dicht... Eigenaars mogen ook niet meer langskomen. Moeder van staleigenaresse (die ook op het erf woont en de paarden mee verzorgt) is kankerpatiënt en ze vinden het een te groot risico. Enerzijds begrijpelijk, maar anderzijds vinden we het allemaal echt balen dat we niet langs onze paarden kunnen natuurlijk.

Ze hebben wel de optie gegeven dat we onze paarden - al dan niet tijdelijk - mogen ophalen om te verhuizen als we dat willen, maar geen gebruik van gemaakt. De paarden worden allemaal top verzorgd intussen, dus het is even doorbijten en afwachten.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:20

Hier is gisteravond wederom gecommuniceerd om je aan de regels te houden zoals de KNHS aangeeft (afstand houden, alleen op stal om paard te doen en weer weg, niet samenhangen etc). Wat dat betreft zijn ze vrij coulant nog, is ook een relatief kleine stal met weinig aanloop gelukkig. Ben heel blij dat ik iig nog wel mag gaan, heb mijn jonge paard echt nèt zadelmak en wil haar graag gewoon door kunnen blijven rijden...

Maar vanochtend was de hoefsmid over de vloer, en wat hangt er vervolgens rond de hoefsmid? Een stel domme koeien inclusief hun reeks koters die het thuis zitten zat zijn en dus maar "gezellig op stal blijven hangen, leuk meekijken met de hoefsmid" (niet hun eigen paard ook nog!) -O- En dan zowat bovenop de hoefsmid gaan staan, terwijl de beste man alleen nog maar zijn werk wil doen onder voorwaarde dat mensen afstand houden en alleen de eigenaar erbij wil hebben... Gelukkig is desbetreffende hoefsmid niet op zijn mondje gevallen en heeft hij ze eruit geschopt, het is toch van de zotte. Ik was er niet bij, maar als ik er wel was geweest was ik hem voor geweest, belachelijk dit soort gedrag.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:30

Wij hebben na meer overleg met de verzekering besloten om eigenaren (1 persoon per paard) toe te laten op de stal tussen 4 en 8 uur 's avonds. Het stalpersoneel is dan al naar huis en we hebben extra ontsmettingsmiddel en handschoenen klaarstaan voor iedereen.
Ze mogen alleen het paard verzorgen en longeren ivm de medische risicos verbonden aan het echte rijden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:37

Canada is qua verzekering blijkbaar veel strenger dan Nederland.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:31

Ineke2 schreef:
Canada is qua verzekering blijkbaar veel strenger dan Nederland.

Iedere ruiter krijgt ook individuele equine insurance als onderdeel van het KNHS-lidmaatschap (onze versie dan). Zonder die persoonlijke verzekering van iedere eigenaar/ruiter/medewerker zouden wij de stal niet eens verzekerd krijgen denk ik.. Het is inderdaad veel en veel strenger hier :\

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:40

Jorienn schreef:
Overigens vind ik dat niet rijden echt geen probleem een periode maar hij krijgt aangepaste voeding wat hij ook echt nodig heeft en de staleigenaar gaat dat niet lukken. Gelijk stress hier :Y) Ik wacht het wel gewoon af. Meer kunnen we toch allemaal niet doen op dit moment..

Klopt hier ook. Ik heb gelukkig een paard die er niet drukker of gekker van wordt, maar hij krijgt wel supplementen die hij (op aanraden van de dierenarts o.a.) toch echt wel moet hebben..

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:45

Kennis van mij is fysio en krijgt juist meer mensen die langs willen komen omdat ze nu ineens aan het hardlopen zijn geslagen en dus knieën en enkels aan gort lopen. Niet ziekenhuiswaardig misschien, maar ik vind het persoonlijk wel ver gaan om een heel land te verbieden paard te rijden omdat er weleens een ongeluk kan gebeuren.

En hoe vaak ik de afgelopen 2 weken mensen op stal heb gezegd niet te groeperen, van elkaar af te blijven en weet ik veel wat weet ik al niet meer. En dan ben ik gewoon klant die d'r ding probeert te doen in 1,5 uur. Sla Paard vandaag over omdat ik gewoon de puf niet heb om mensen tegen te komen. }:0 Scheelt dat hij mij niet perse nodig heeft en morgen is er weer een dag. Als het goed is. ;)

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:57

Nou, als iemand mij op dit moment de garantie zou kunnen geven dat we wat er ook gebeurt naar stal kunnen blijven komen onder de voorwaarde dat er in die tijd niet gereden wordt (maar wel longeren) dan zou ik daar zonder me een minuut te bedenken voor tekenen! Niet rijden kom ik wel overheen, maar niet zelf z'n verzorging kunnen doen en zelf kunnen zorgen voor zn voer (m.n. het onbeperkt geven van hooi) en supplementen wordt een lastiger verhaal...

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:21

Bij ons volgen ze de knhs richtlijn - maar verzorgsters zijn niet meer welkom, alleen eigenaren. Daarnaast moet je verplicht je handen ontsmetten voor binnenkomst, is de stal 's avonds eerder gesloten voor pensionklanten zodat de eigenaren daarna alle materiaal waar mensenhanden op terechtkomen kunnen ontsmetten.
en daar zijn ze gelukkig erg grondig in.