Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:06

Sizzle schreef:
Heerlijk gezicht he slapende paarden in groepsstallen, daar kon ik echt enorm lang naar kijken, zo gezellig.

Ik wordt dan ook altijd een beetje verdrietig als mensen beweren dat een ingestrooide stal toch nutteloos is want paarden zijn immers bang voor grotten (of zo iets). Mijn ervaring is juist dat paarden in de juiste afmetingen erg graag droog en uit de wind in gezelschap slapen.

Bang voor grotten ? Wie verzint zoiets :')

Een ingestrooide , winddichte stal is voor mij ook gewoon een must.

Sommigen beweren idd dat het niet nodig is, want ze liggen toch buiten in het zand.
Uiteraard als ze geen keuze hebben, liggen ze buiten in het zand ja :+

huricane

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:32

Wat een fijn gezicht, en een heerlijk opgestrooide stal!
Lekker warm en droog liggen als ze dat graag willen.
Je leest inderdaad heel vaak in van die Facebook groepen dat er niks in de schuinstal ligt.
En de rede is dan dat ze er in plassen en poepen en dan moet dat weer schoongemaakt worden |o

Ik vind dat ze altijd de gelegenheid moeten hebben om droog te kunnen liggen, ook “binnen”.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:47

Ik denk dat het al veel scheelt dat dit een grote binnenruimte is en goed 'dicht'. Zelfs al zouden ze alleen binnen mesten, dan is er zat ruimte om te liggen. Ik zou mijn paard niet 24/7 buiten willen met een kleinere schuilstal en helemaal niet met schuilstal zonder bodembedekking. Juist de keuze geven tussen dat zand, de wei en een strobed vind ik ideaal.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:53

Ik vind vooral knap dat je 80 pensionklanten hebt. Wij hadden er max 3 en werden al knetter gestoord. En zijn er dus weer mee opgehouden. :')

Hopelijk in de toekomst nog meer mooie loopstallen met blije paardjes.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 13:15

Leuke berichten allemaal!

@Huricane, er zijn gisteren weer 5 plakken stro in gegaan. Het ligt er nu uiteraard niet meer zo bij als in het begin. Dit was 1 dag voor we er weer stro bij hebben gegooid. Je ziet dat het kaal word net achter de voerhek, zal komen doordat ze daar meer stro eten en door het steeds achteruit lopen bij het voerhek denk ik. Dus zodra het is als op de foto gooien we er weer stro bij :) .

Afbeelding

Wij zien dat ze zowel in de paddock als in het stro liggen. Heb toch het idee dat ze de keuze ook fijn vinden :) . Ik ben het wel met jullie eens dat 24/7 soms meer een excuus lijkt om ze in de winter in de drek te laten liggen. Maar je ziet dat ze dit echt wel gebruiken :)

@Ibera, de stal is 6 bij 15, we volgen de richtlijnen( zie pag 1), dan zouden er 11 in mogen en wij houden het op 10. Dan hebben we het gevoel dat we op 'safe' zitten.

Ruwvoer gebruik leek in het begin minder, maar nu ze wat meer hun hoofd er door durven te steken is het gelijk. Alleen zien we een gelijkmatigere opname. Normaal stonden ze bij ons 'gevoelsmatig' in een box constant stro of ruwvoer te eten overdag( als je een beetje kijkt naar je paarden in je boxen) , nu lijken ze meer eetmomenten af te wisselen met slapen, kroelen, even ravotten, niks doen. Qua verspilling is dat ongeveer gelijk ook. Je hebt in de box paarden die alles eten, of die al hun ruwvoer er doorheen draaien. Op dit moment is er binnen bijna geen verspilling, buiten wel wat maar daar kunnen we nog aan doen om aan te passen dus misschien word dat beter nog :) .

Grootste winst zit hem echt in de arbeid! Dat is zoveel minder!

Ja hoor, we hebben heel veel klanten die niet zo willen stallen, er zou nu nog ruimte zijn om mensen van stal in te laten stromen. We hebben nog ongeveer 40 ruinen staan waarvan de eigenaren dit niet willen.
Motivatie verschilt, zijn zoveel uitlopende redenen. Die zie je hier op Bokt ook denk ik, al die wisselende redenen om dat niet te doen :)

@RianneH, bedankt, de groep doet het echt erg goed ja! Er heeft er 1 een wondje nu, dat is echter al jaren een onwijze ravotter. Die houd gewoon van klooien :) . Verder gaf een eigenaar gister aan dat haar paard met dikke koker( oude blessure) nog nooit zo'n dunne koker had gehad en hij heeft een krampbeen , is ook nog nooit zo soepel geweest. Ook staat er 1 in die in de box enorme verlatingsangst had als de gang leeg ging en hij alleen achterbleef. Die is ook zo ontspannen, die sloeg vroeger de boxwand er uit :+. We zien tot nu toe meer lichamelijke voordelen dan nadelen :)

@Leo, we hadden daar wel een visie op( in de box en paard eerst in de paddock ernaast laten wennen) maar het paard wat komt kan niet in een box( heeft hij nooit gestaan) , dus we moeten even bedenken wat dan handig is. Grootste voordeel is dat ze komt per 1 mei en ze dan ook het land op gaan, ik heb het idee dat zodra er gras( en nog meer ruimte) is, het wat makkelijker zal gaan. Heb jij nog tips n.a.v. wat jij meegemaakt heb?

@Mywishmax, klopt! Ze mesten overigens overal, padock, verharding en stal.

@Mirjamalvaro: ik denk dat 80 makkelijker is dan 3. En ik weet niet beter, ik ben opgegroeid op een pensionstal :) . De meeste klanten zijn gewoon erg gezellig en leuk! En zoveel verschillende paarden houd het ook wel boeiend, je 'kennis' blijft onwijs up to date omdat je zoveel mee maakt en ziet.

Mijn vaders levensmotto sinds een jaar of 5: Het enige wat mij verbaasd, is dat niets mij meer verbaasd :')

Hier wat nieuw ruwvoer brengen naar de binnenruif. Hier zie je waar we alles opgeslagen hebben tijdens de bouw van de schuur, we zijn dat nu allemaal aan het verplaatsen naar weer de juiste plek. Geeft ook meteen een professionele uitstraling als je aankomt, nu was de parkeerplaats een bouwput :+

We hadden gehoopt het nu iets rustiger te krijgen, maar mijn broer is nu weer druk met dingen die eigenlijk iets te lang waren blijven liggen. Hier de longeercirkel weer netter maken.

Ik hoop ook wel dat dit het beeld van pensionstallen wat bijsteld, soms denk ik dat mensen denken dat we de hele dag ons geld tellen ofzo :+ , maar het zijn soms echt wel grote werkzaamheden die we moeten uitvoeren :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:31

Het weideseizoen is volgens mij absoluut ideaal om een nieuwe te introduceren :j wat ik ook fijn vind als het nieuwe paard zonder de groep (dus als die bijv op het land staat, hek even dicht) de groepsstal en paddock kan verkennen. Eventueel daarna met een paard uit de groep samen.

Rock is ook bij de groep gegaan op het land, toevallig toen ze vanwege het weer 2 weken er niet op gestaan hadden. Dat was ideaal, want ze waren zo druk met eten en ravotten dat die nieuwe niet een hele big deal was. Daarnaast was er meer dan genoeg ruimte op de wei om weg te kunnen. Na een paar dagen is hij in de nacht in de groep achter een lijn gegaan. Daar heeft hij twee weken achter gestaan, en overdag dus bij de groep op het land. Verliep prima.
Achter de lijn kunnen ze aan elkaars aanwezigheid wennen en elkaar gecontroleerd laten wennen.

Blijft wel dat je als staleigenaren moet matchen. Wij zien bij ons ook dat de groepen beide heel verschillend zijn en dat niet ieder paard er per definitie tussen past. We hebben het ook al zien mislukken omdat de paarden niet bij elkaar pasten en de ruimte gewoonweg te klein is.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:35

Leuk topic weer ruitje...
en grappig om te lezen dat bij 80 klanten de meeste klanten toch voor de traditionele stalling kiezen.
Op bokt krijg je dan soms het gevoel dat je de enige bent die nog op zo’ m stal staat.
Als ik de keuze had zou ik best openstaan voor deze variant, mits meneer paard zich hierbij ook happy voelt.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:00

Wat prachtig om te zien! Super leuk en interessant topic :) Volgens mij is jouw stal zichtbaar vanaf de A4, klopt dat? Je ziet dan ook die prachtige skibaan liggen :')

Vond trouwens net nog een PBtje terug van 8 jaar geleden toen wij op dezelfde baan gesolliciteerd hadden. Ik kan je vertellen dat ik die baan toen heb gekregen en er nog steeds werk :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 15:13

Nee, dat is een andere dravertrainer, mensen denken dat vaak! Onze stal is wel goed zichtbaar vanaf de N206( de weg tussen Leiden en Zoetermeer)

Welke baan was dat? Heb toen zoveel gesolliciteerd in de crisis :o ! Ben waar ik toen ben gaan werken doorgegroeid naar manager, dus ben ook blij met waar ik 3 dagen in de week werk :D

@Leo, leerzaam, bedankt!

@SjonnieZ, ja herkenbaar, ik lees ook altijd mee met een idee van zijn wij dan zo de uitzondering :+ ?

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:19

ruitje schreef:
Nee, dat is een andere dravertrainer, mensen denken dat vaak! Onze stal is wel goed zichtbaar vanaf de N206( de weg tussen Leiden en Zoetermeer)

Welke baan was dat? Heb toen zoveel gesolliciteerd in de crisis :o ! Ben waar ik toen ben gaan werken doorgegroeid naar manager, dus ben ook blij met waar ik 3 dagen in de week werk :D

Wat grappig! Dan zal ik je stal ooit gezien hebben, want de N206 was altijd de sluiproute die we vroeger (vanuit ouderlijk huis) reden naar familie als de A13/A4 weer eens vast stond.

Nooit bedacht dat je een baan hebt, dacht dat pensionstalhouder zijn al 24/7 werk betekende :D Ik werk als educatief medewerker op een kinderboerderij <3

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:24

ruitje schreef:
.

Wij zien dat ze zowel in de paddock als in het stro liggen. Heb toch het idee dat ze de keuze ook fijn vinden :) . Ik ben het wel met jullie eens dat 24/7 soms meer een excuus lijkt om ze in de winter in de drek te laten liggen. Maar je ziet dat ze dit echt wel gebruiken :)

Tja, bij jullie misschien wel, maar bij mij helaas niet. Heb ik mijn best gedaan op een mooie ruime schuilstal voor mijn 2 paarden, gaan ze er dus echt niet in liggen :') Ik denk echt dat het komt doordat ze liever in de paddock liggen waar ze alles kunnen overzien, de stal is toch dicht.
Ze staan er wel graag hoor, zeker als het minder weer is, maar liggen doen ze er niet.
Heb ik er voor niks paarden matrassen in gelegd dus :+
Ook altijd voldoende strooisel er in liggen, maar de paarden liggen dus liever elders, het is niet anders.

De paarden van mijn vriendin gaan trouwens wel in hun schuilstal liggen, kun je altijd mooi zien want dan zitten ze helemaal onder het vlas :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 16:53

Ohja! Dat leek mij echt een leuke baan! Mijn ouders werken beiden alle dagen op stal( zij wonen er ook). Mijn broer en ik werken er nu nog naast. Dat zal in de toekomst lastig worden ja ;) .

@ Achterom, lekker, al dat werk voor niks haha :+

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:22

Het scheelt met het binnengedeelte wel dat de andere kant 'open' is. Dat geeft de paarden toch het gevoel dat ze aan twee kanten weg kunnen, ook al kan dat niet.

En misschien heb ik het gemist, maar zijn ze al door de flappen geweest, of heb je dat nog niet geprobeerd? Ik ben altijd zo benieuwd of en hoe verschillende paarden dat doen. Lijkt me best een dingetje voor ze.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:35

Wat mooi zeg! Fijn dat jullie dit gemaakt hebben, zou er zelf ook voor kiezen, vrijheid voor de paarden en ook luxe voor de mensen.
Vind dat voerhek echt mooi geworden, dat wil ik hier ook gaan doen.

Wij hebben een paddock paradijs, voor 6 paarden, en de situatie is nu ongeveer zoals bij jou, alleen is de track er nog bij hier.
Ik vraag me alleen af waarom je in de zomer de paarden in de avond van het land haalt en het draadje naar wei dicht doet? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Ik heb namelijk gemerkt dat zeker bij extreme hitte, en dat heb je helaas steeds vaker, de paarden overdag veel liever op stal, of ergens in de schaduw staan.
Hier gaan ze dan juist na de schemer de weide opzoeken, in de zomer kunnen ze hier zelf kiezen wanneer ze in de wei, of de stal staan, en merk dan echt dat ze de wei in de avond fijner vinden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:06

Pandora2 schreef:
Sizzle schreef:
Heerlijk gezicht he slapende paarden in groepsstallen, daar kon ik echt enorm lang naar kijken, zo gezellig.

Ik wordt dan ook altijd een beetje verdrietig als mensen beweren dat een ingestrooide stal toch nutteloos is want paarden zijn immers bang voor grotten (of zo iets). Mijn ervaring is juist dat paarden in de juiste afmetingen erg graag droog en uit de wind in gezelschap slapen.

Een ingestrooide , winddichte stal is voor mij ook gewoon een must.

Sommigen beweren idd dat het niet nodig is, want ze liggen toch buiten in het zand.
Uiteraard als ze geen keuze hebben, liggen ze buiten in het zand ja :+

Nou dat is hier iets genuanceerder. Mijn paarden verkiezen buiten slapen in het zand echt boven in een stal slapen. Dat gaat op voor zeker 300 dagen in het jaar.
Maar! Als het koud of nat is waarderen ze hun stal wel heel erg.

Dan moet die stal wel ook de juiste afmetingen hebben. Toen de 3,5 bij 3,5 stal nog echt 3 dichte wanden, een open deur en een half open front, had ging 1 van mijn paarden er niet in liggen. Nu we een extra muur half open hebben gemaakt (dus 2 muren half open) gaat hij er wil in liggen. Die was dus oprecht niet blij met een 'ingestrooide grot'. Nou is dat ook wel een claustrofobisch ei met verlatingsangst.
En dan is het al een stal met een tamelijk hoog plafond en lichte muren. Dus die stal voelde echt niet krap aan.

Wij zetten de stro stal dus ook alleen op bij nat weer of temperaturen richting of onder 0. Anders krijgen we dus paarden die buiten slapen en alleen de stro stal in gaan om te zeiken. :') Ben gekke henkie niet.

Maar de inrichting zoals ts die nu heeft lijkt mij echt ideaal. Maar daar is de stal ook gebouwd met dit type huisvesting in gedachte.

Wij gebruiken een gebouw wat gemaakt is op paarden op stal zetten. Dan zit je aan bepaalde beperkingen vast. Als dit gebouw ooit uit de tijd is zouden we het ook net weer wat anders aanpakken denk ik. Maar dan zou ik wel de keuze blijven maken om een stro gedeelte af te kunnen sluiten. Verschil is dat wij dan plek genoeg over houden. (900m2 buiten en 100m2 overdekte ruimte)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:14

Pandora2 schreef:

Paard natuurlijk aanhangers, ik zie het hier heel vaak voorbijkomen op bokt dat stallen stressvol zijn omdat paarden in het wild nooit in een afgesloten ruimte zouden gaan staan.
Die mensen hebben gewoon nog nooit een goede schuilstal gezien waarschijnlijk. In de eerste groepsstal waar ik ooit stond lagen alle 11 paarden savonds in de stal te ronken.
Bij mooi weer is het het uiteraard wisselender.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 21:07

Ik dacht ineens ben dit topic helemaal vergeten met alle Corona stress.

@Lindy: flappen hebben we nog niet geprobeerd, zal pas van de winter worden dat dat nodig is denk ik maar we zullen ze wel gedoseerd gaan testen :) .

Over het land: vanwege de verschillende voerbehoeftes in de groep willen we ze overdag op het land en niet 24/7. Komt ook minder goed uit qua binnen doen en buiten doen, omdat er een groep ' achter ' de loopstal groep komt die naar binnen moet. Maar dan zou je ze weer naar buiten kunnen doen als die binnen is, wij hebben eigenlijk geen klachten gehoord nog hierover. Iets zegt mij dat eigenaren het ook wel fijn vinden dat ze na 17.00 op grijpafstand staan :D

Iedereen kon tot gister aangeven of ze terug wilden naar hun oude box.....

En dat wil niemand :D

Ik zal sowieso in mei weer eens updaten als het stuk naar het land open gaat :)

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:16

Fijn, dan blijft de groepssamenstelling ook hetzelfde.

Petje af hoor, TS. +:)+

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:35

Ik zie je topic nu pas en wow wat een investeringen hebben jullie gedaan! Ziet er gaaf uit. Jammer dat het niet nog net wat dichterbij is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:28

Leuk ! Nieuwe concept goedgekeurd door mens en paard dus ! +:)+

Manuelhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:39

Ziet er mooi uit.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:45

Wat heerlijk om te lezen en zien dat alle paarden het zo goed doen in de uitloopstal, en dat geen van de eigenaren terug wil naar een box!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 12:28

Dat ze allemaal niet terug willen voelt inderdaad wel als de kers op de taart!

Mooi wel om het verschil te zien, nu de zon meer schijnt liggen ze weer liever in de paddock dan in de stal.

Afbeelding

Afbeelding

Gister wel de houten onderdelen ingesmeerd want vooral de tinker denkt dat dat eetbaar is :+

Afbeelding

Jammer joh :')

Ook nog even de flappen half dicht gedaan, de draver ging er op zijn tenen langs, de ijsco boeide het niet veel :D

Volgende week gaat de stal er voor het eerst helemaal mechanisch uit. Groot uitmesten moet dus 1 keer in de 3/4 weken( mogelijk eerder bij meer paarden) . Als ik er ben zal ik het filmen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:15

Dat hout vreten daar krijgen wij hier ook de oliebol van! Ook al hebben ze onbeperkt hooi, hout vreten ze hoe dan ook. Bij ons staan ze altijd aan de palen te knauwen. Op de leggers zit stroomdraad dus die slaan ze over.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:24

Takken erin gooien als afleider :)