Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hasjam_Poe schreef:dees_daan schreef:Gelukkig wordt er op Europees niveau aan de status van de wolf gewerktDat het duurder is dan een kippenhok klopt, maar paarden kosten sowieso al meer geld dan kippen. Het is heel simpel, het is de natuur, en de natuur heeft niks met geld of huisdiertjes.. <..>willen niet snappen dat het nou eenmaal zo is en dat wij daar juist helemaal niets over te vinden hebben. Die hele discussie is dus eigenlijk gewoon zinloos want we hebben er allemaal gewoon maar mee te dealen.![]()
Daarnaast kan een land zich tot wolfvrije zone uitroepen. En tot slot "de natuur" bestaat niet - in Nederland. Alles hier is aangelegd en/of wordt "beheerd". Nou ja, behalve die wolven dan
, en daar (wat zouden we willen) gaat deze discussie over - lijkt me.
Hasjam_Poe schreef:dees_daan schreef:Gelukkig wordt er op Europees niveau aan de status van de wolf gewerktDat het duurder is dan een kippenhok klopt, maar paarden kosten sowieso al meer geld dan kippen. Het is heel simpel, het is de natuur, en de natuur heeft niks met geld of huisdiertjes.. <..>willen niet snappen dat het nou eenmaal zo is en dat wij daar juist helemaal niets over te vinden hebben. Die hele discussie is dus eigenlijk gewoon zinloos want we hebben er allemaal gewoon maar mee te dealen.![]()
Daarnaast kan een land zich tot wolfvrije zone uitroepen. En tot slot "de natuur" bestaat niet - in Nederland. Alles hier is aangelegd en/of wordt "beheerd". Nou ja, behalve die wolven dan
, en daar (wat zouden we willen) gaat deze discussie toch over (?)- lijkt me.
Hasjam_Poe schreef:Pittige beschuldiging die bovendien nergens op slaat. Het gaat JUIST om het belang van alle weidedieren (i.t.t. die paar wolven, want voor meer is geen plaats, dus vroeg of laat moet deze discussie sowieso gevoerd gaan worden). Plus biodiversiteit, veiligheid en behoud van vrijheid- in onze volgepropte dichtbevolkte omgeving van 50 inwoners per km²...
speurneusc schreef:we kunnen natuurlijk de HR honden omscholen daar zijn er genoeg van.
Maar tis toch van de zotte, aan de ene kant de HR honden aan banden leggen want ze kunnen een gevaar zijn voor de samenleving en aan de andere kant anti wolfs honden los gaan laten, die nog veel erger en gevaarlijker zijn dan de HR honden.
Veulen84 schreef:Wat heeft dat voor nut?? Jonge wolven leren van de oudere en doen hen na. Grote kans dat de nieuwe roedeleider hetzelfde gedrag gaat vertonen.... Als een roedel of een dier problemen opleverd voor mensen dan mag er in bijzonder geval op gejaagd worden. Zoals de roedel in duitsland die paarden, honden en katten aanvalt. Daarvan mag de roedelleider worden afgeschoten.
dees_daan schreef:En dat die vogels die hier elk jaar komen vanuit de andere landen zelf vlogen, maar jij wil dus zeggen dat zij met het vliegtuig gebracht worden? Want dát is natuur. En die bestaat hier gelukkig nog wel degelijk. .
Krantenbericht over Korhoenders die met het vliegtuig komen om in de Sallandse heuvelrug uitgezet te worden- Volkskrant schreef:
Hasjam_Poe schreef:dees_daan schreef:En dat die vogels die hier elk jaar komen vanuit de andere landen zelf vlogen, maar jij wil dus zeggen dat zij met het vliegtuig gebracht worden? Want dát is natuur. En die bestaat hier gelukkig nog wel degelijk. .
Sommige worden met het vliegtuig gebracht, jaAls "natuur"- beheerders vinden dat ze ergens "hoorden" wel ja.
Ik vrees helaas, dat ze snel weer opgesnackt gaan worden door wolven en vossen. Dure hap trouwens...
Krantenbericht over Korhoenders die met het vliegtuig komen om in de Sallandse heuvelrug uitgezet te worden- Volkskrant schreef:
Hasjam_Poe schreef:dees_daan schreef:En dat die vogels die hier elk jaar komen vanuit de andere landen zelf vlogen, maar jij wil dus zeggen dat zij met het vliegtuig gebracht worden? Want dát is natuur. En die bestaat hier gelukkig nog wel degelijk. .
Sommige worden met het vliegtuig gebracht, jaAls "natuur"- beheerders vinden dat ze ergens "hoorden" wel ja.
Ik vrees helaas, dat ze snel weer opgesnackt gaan worden door wolven en vossen. Dure hap trouwens...
speurneusc schreef:gohya schreef:Ik ben niet bang dat de wolf mijn paarden iets aan zal doen, ze zijn te groot voor hem/haar.
De wereld is van iedereen, ook van een wolf,vind ik.
volwassen koeien en kalveren... dus paard is vast niet zo n probleem
https://mailtribune.com/news/top-stories/ranchers-got-a-brand-new-dance?fbclid=IwAR2y57VBEdC81em02LH03iOyiXYRdE3z4BzE5uhtGzGYuVf_sHQZ-WiTN8s
DubbelDun schreef:'Veulen84 schreef:Wat heeft dat voor nut?? Jonge wolven leren van de oudere en doen hen na. Grote kans dat de nieuwe roedeleider hetzelfde gedrag gaat vertonen.... Als een roedel of een dier problemen opleverd voor mensen dan mag er in bijzonder geval op gejaagd worden. Zoals de roedel in duitsland die paarden, honden en katten aanvalt. Daarvan mag de roedelleider worden afgeschoten.
Veulen84 schreef:Dat is nog niet bewezen, de onderzoeken lopen nog. En uit de eerste resultaten blijkt dat niet... Zelfs het tegendeel lijkt eerder waar te zijn....En toch is het bewezen dat gebieden waar roofdieren terugkeren floreren. Er ontstaat een grotere biodiversiteit.
dees_daan schreef:Wat is in jouw beleving de definitie van 'natuur', want ook daar kunnen flinke verschillen in bestaan.We hebben gelukkig wel degelijk nog natuur in NL, dat is een feit en geen mening.
Lusitana schreef:Ter preventie zorg je gewoon dat het dier ´snachts op stal staat en dat er overdag veel menselijke beweging op het land is. Het zijn uiteindelijk redelijk schuwe dieren die contact vermijden.
En hoe groter de kudde, hoe meer kans op een goed afloop als er wel wolven komen.
DubbelDun schreef:dees_daan schreef:Wat is in jouw beleving de definitie van 'natuur', want ook daar kunnen flinke verschillen in bestaan.We hebben gelukkig wel degelijk nog natuur in NL, dat is een feit en geen mening.
Die van mij is 'ontstaan zonder tussenkomst/ingrijpen/onderhoud van de mens' en daar valt zelfs de Veluwe niet meer onder.
DubbelDun schreef:Die van mij is 'ontstaan zonder tussenkomst/ingrijpen/onderhoud van de mens' en daar valt zelfs de Veluwe niet meer onder.
Loretta schreef:Het is juist bij ons het probleem dat de ruimte te beperkt is voor de wolf om menselijk contact te vermijden.
Lusitana schreef:Ik erger me kapot aan het Nederlandse beheer. En ondertussen de jagers beesten fokken uitzetten om leuk op te knallen op zondag terwijl ze zogenaamd iets doen aan de bestanden. Zodemieter toch op.
Hasjam_Poe schreef:dees_daan schreef:Het gaat er niet om dat mensen dingen wel of niet graag zien gebeuren, de wolven terug willen of niet, het niet erg vinden dat er dieren gebeten worden of wel, het gaat er om dat een deel van de mensen de natuur respecteert en dus ook de wolf en dat ze zich willen aanpassen als dat nodig is en dat een deel van de mensen dit niet kan of wil en eigen belang boven alles stelt en dus maar vind dat alles wat maar schade aan kan richten of een bedreiging kán gaan vormen dood moet.
Pittige beschuldiging die bovendien nergens op slaat. Het gaat JUIST om het belang van alle weidedieren (i.t.t. die paar wolven, want voor meer is geen plaats, dus vroeg of laat moet deze discussie sowieso gevoerd gaan worden). Plus biodiversiteit, veiligheid en behoud van vrijheid- in onze volgepropte dichtbevolkte omgeving van 50 inwoners per km²...
dees_daan schreef:Fijn dat je een nieuwsbericht over 1 soort gevonden hebt en dat je alleen daar op verder gaat, geeft wel aan dat je niet wil horen wat ik eigenlijk zeg dus ik ga verder niet meer in discussie. We hebben gelukkig wel degelijk nog natuur in NL, dat is een feit en geen mening.
dees_daan schreef:Je bent goed in overdrijven.. Er hoeft niks gesloten te worden en van het moeten beschermen is ook nog lang geen sprake. Als mensen hun paarden s'nachts naar binnen halen en zorgen voor een goede omheining is er niks aan de hand. De wolven zijn er al.. Het is geen wat als de wolven komen verhaal, ze zíjn er al en hoeveel paarden zijn er sindsdien in NL doodgebeten? En hoeveel kleuters? Zet daar even tegenover hoeveel paarden en kinderen er jaarlijks omkomen door een verkeersongeluk en je komt tot de conclusie dat je beter helemaal geen kinderen meer op de wereld kan zetten omdat de andere mens de grootste bedreiging is. Het risico dat je kind vermoord word, aangereden word of verdrinkt is vele malen groter en dat zal de komende 10 jaar echt niet veranderen. Wil je auto's en water dan ook verbieden? En mensen een fokverbod opleggen? Want als er ergens te veel van zijn en als iets een bedreiging vormt dan is het wel de mens.
Dus, dieren s'nachts naar binnen of een degelijke omheining, als het kan en je dat wil dan zet je er een hond bij, en verder kijken naar de mensen die kippen hebben, die zijn er ook nog steeds ondanks dat we ons land ook delen met vossen, marters en roofvogels.
Tegen de tijd dat de wolven Nederland overnemen is er vast wel een plan om te voorkomen dat ze ons allemaal met huid en haar opvreten.
Ik wandel nog steeds met mijn hondjes in het bos en als ik zie wat voor wild ik s'ochtends vroeg nog tegenkom dan hebben ze daar voorlopig nog wel genoeg aan.
Lusitana schreef:Ze kunnen alleen een groot dier aan als ze in een roedel jagen. Een of twee wolven beginnen daar niet aan.
Kim_W schreef:dees_daan schreef:Fijn dat je een nieuwsbericht over 1 soort gevonden hebt en dat je alleen daar op verder gaat, geeft wel aan dat je niet wil horen wat ik eigenlijk zeg dus ik ga verder niet meer in discussie. We hebben gelukkig wel degelijk nog natuur in NL, dat is een feit en geen mening.
Hier wil ik wel graag even op in gaan, want ik zie jou een aantal keer alleen het probleem met kleuters en paarden voorleggen (zie hieronder). Niet helemaal fair om dan iemand anders erop aan te vallen dat er maar op één soort wordt verder gegaan. Heel de wolvendiscussie gaat ook niet alleen maar over paarden of kleuters. Ook over alle andere dieren die we in Nederland hebben.dees_daan schreef:Je bent goed in overdrijven.. Er hoeft niks gesloten te worden en van het moeten beschermen is ook nog lang geen sprake. Als mensen hun paarden s'nachts naar binnen halen en zorgen voor een goede omheining is er niks aan de hand. De wolven zijn er al.. Het is geen wat als de wolven komen verhaal, ze zíjn er al en hoeveel paarden zijn er sindsdien in NL doodgebeten? En hoeveel kleuters? Zet daar even tegenover hoeveel paarden en kinderen er jaarlijks omkomen door een verkeersongeluk en je komt tot de conclusie dat je beter helemaal geen kinderen meer op de wereld kan zetten omdat de andere mens de grootste bedreiging is. Het risico dat je kind vermoord word, aangereden word of verdrinkt is vele malen groter en dat zal de komende 10 jaar echt niet veranderen. Wil je auto's en water dan ook verbieden? En mensen een fokverbod opleggen? Want als er ergens te veel van zijn en als iets een bedreiging vormt dan is het wel de mens.
Dus, dieren s'nachts naar binnen of een degelijke omheining, als het kan en je dat wil dan zet je er een hond bij, en verder kijken naar de mensen die kippen hebben, die zijn er ook nog steeds ondanks dat we ons land ook delen met vossen, marters en roofvogels.
Tegen de tijd dat de wolven Nederland overnemen is er vast wel een plan om te voorkomen dat ze ons allemaal met huid en haar opvreten.
Ik wandel nog steeds met mijn hondjes in het bos en als ik zie wat voor wild ik s'ochtends vroeg nog tegenkom dan hebben ze daar voorlopig nog wel genoeg aan.
Maar het grote probleem is... Het gaat niet alleen om paarden die je 's nachts even op moet sluiten. Of kleuters die je niet alleen moet laten.. Als die veebedrijven moeten hun dieren ook kunnen beschermen.. Zie jij het al voor je? Zo'n dure omheining om honderden hectares zetten per bedrijf? Dat is niet te doen. Buiten het feit om dat het onwijs zielig is voor onze dieren dat zij niet weg kunnen voor de wolf en soms verscheurd, maar levend achterblijven is het ook economisch gezien gewoon niet haalbaar. Als de wolven ineens 40 schapen doden, een aantal koeien of wat voor vee je ook hebt, kom je hier waarschijnlijk als bedrijf zijnde niet eens bovenop. Laat staan om al die dure omheiningen te zetten die waarschijnlijk niet eens afdoende zijn om de wolf buiten te houden. En wat gebeurt er dan? Minder boerderijen in Nederland, minder export, dus ook een verminderde economie in Nederland. En dan? Hoe gaan dan al die hobby-paardenmensen dan nog hun dure omheining betalen? En hoe krijg jij dan nog je stukje vlees op je bord? Ja uit het buitenland, waar verminderde regels zijn en je dus een mindere kwaliteit voedsel op je bord hebt (in het buitenland zijn ze niet zo nauw met groeihormonen, antibiotica gebruik etc).
Er hangt zo veel meer samen met de komst van de wolf dan alleen een betere omheining zetten.
Lusitana schreef:Ze kunnen alleen een groot dier aan als ze in een roedel jagen. Een of twee wolven beginnen daar niet aan.
Misschien niet elke wolf begint er aan, maar ik heb gister nog een filmpje gezien van een volwassen wolf die in zijn eentje een volwassen buffel zodanig verwond dat deze uitgeschakeld werd. Dus het is niet helemaal uit te sluiten dan een enkele wolf, of twee, niet aan grote dieren beginnen.