Zorgen maken om wolf...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:49

Dubbeldun: Dat zou je met een gaasdeur of traliesdeur op kunnen lossen. Ik denk ook dat we niets te willen hebben, die wolf is hier zelf naar toe gekomen. En zo drastisch als hij vroeger is uitgeroeid zal nu niet meer gebeuren, dus zelfs als we degene die er nu zijn verjagen, komen er vast weer andere.

Vind het vergelijk met kippen en rovers wel een goede. Wij zijn deze winter ook twee van onze huisdier kipjes verloren omdat we geen goede beschermingsmaatregelen namen. Was een harde les, maar onze eigen schuld en het kippenhok is nu een fort knox.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:50

Hasjam_Poe schreef:
dees_daan schreef:
Dat het duurder is dan een kippenhok klopt, maar paarden kosten sowieso al meer geld dan kippen. Het is heel simpel, het is de natuur, en de natuur heeft niks met geld of huisdiertjes.. <..>willen niet snappen dat het nou eenmaal zo is en dat wij daar juist helemaal niets over te vinden hebben. Die hele discussie is dus eigenlijk gewoon zinloos want we hebben er allemaal gewoon maar mee te dealen.
Gelukkig wordt er op Europees niveau aan de status van de wolf gewerkt ;) *D Daarnaast kan een land zich tot wolfvrije zone uitroepen. En tot slot "de natuur" bestaat niet - in Nederland. Alles hier is aangelegd en/of wordt "beheerd". Nou ja, behalve die wolven dan :Y) , en daar (wat zouden we willen) gaat deze discussie over - lijkt me.

O echt? Ik dacht dat die vogels, reeën, vossen en dergelijke zichzelf voortplanten? En dat die vogels die hier elk jaar komen vanuit de andere landen zelf vlogen, maar jij wil dus zeggen dat zij met het vliegtuig gebracht worden? Want dát is natuur. En die bestaat hier gelukkig nog wel degelijk. Die weidedieren die beschermt moeten worden zijn dat niet, en juist daarom is het een probleem, want natuur is mooi en leuk maar niet als het geld en energie gaat kosten en de kans er is dat een huisdier opgegeten zal worden. Kom op zeg, de enige reden dat er gebieden aangelegd moeten worden is omdat de gebieden die er waren in beslag genomen zijn door de mens, we moeten wel compenseren want anders blijft er niets meer over, en dat ligt niet aan de wolf, vos of marter maar aan ons als diersoort.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:51

Hasjam_Poe schreef:
dees_daan schreef:
Dat het duurder is dan een kippenhok klopt, maar paarden kosten sowieso al meer geld dan kippen. Het is heel simpel, het is de natuur, en de natuur heeft niks met geld of huisdiertjes.. <..>willen niet snappen dat het nou eenmaal zo is en dat wij daar juist helemaal niets over te vinden hebben. Die hele discussie is dus eigenlijk gewoon zinloos want we hebben er allemaal gewoon maar mee te dealen.
Gelukkig wordt er op Europees niveau aan de status van de wolf gewerkt ;) *D Daarnaast kan een land zich tot wolfvrije zone uitroepen. En tot slot "de natuur" bestaat niet - in Nederland. Alles hier is aangelegd en/of wordt "beheerd". Nou ja, behalve die wolven dan :Y) , en daar (wat zouden we willen) gaat deze discussie toch over (?)- lijkt me.

Nederland is het toppunt van een aangelegd land. Neem nu de Flevopolder. Daarvoor is een compleet ecosysteem opgeofferd en van de vissen ontrokken. Op de voormalige zeebodem wordt landbouw bedreven er liggen verschillende dorpen en steden. Er liggen snelwegen en er is ook nog eens een drukke spoorlijn. Er is zelfs een groot park dat oer natuur moet voorstellen. Als er 1 land op de wereld is dat aangelegd is dan is het Nederland wel.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:51

we kunnen natuurlijk de HR honden omscholen daar zijn er genoeg van.

Maar tis toch van de zotte, aan de ene kant de HR honden aan banden leggen want ze kunnen een gevaar zijn voor de samenleving en aan de andere kant anti wolfs honden los gaan laten, die nog veel erger en gevaarlijker zijn dan de HR honden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:57

Hasjam_Poe schreef:
Pittige beschuldiging die bovendien nergens op slaat. Het gaat JUIST om het belang van alle weidedieren (i.t.t. die paar wolven, want voor meer is geen plaats, dus vroeg of laat moet deze discussie sowieso gevoerd gaan worden). Plus biodiversiteit, veiligheid en behoud van vrijheid- in onze volgepropte dichtbevolkte omgeving van 50 inwoners per km²...

En toch is het bewezen dat gebieden waar roofdieren terugkeren floreren. Er ontstaat een grotere biodiversiteit. Bepaalde groepen dieren die de overhand hebben werden actief bejaagd. Bv herten en konijnen. Hierdoor ontstond er ruimte voor andere soorten planten. Die planten trekken weer insecten en insecten weer vogels.
Het is ook nog eens zo dat dieren zich anders gaan gedragen, mensen ook. Hierdoor wordt natuur anders. En dat is iets wat ik toejuig. Ook als dat betekend dat mijn 24/7 paarden dan anders gehuisvest moeten.

Overigens, een land kan zichzelf wel wolf vrij noemen. Maar ze mag niet jagen op een wolf die dan binnenloopt. Dan is dat land gewoon niet meer wolfvrij. Er staan celstraffen en/of geld boetes op voor mensen die zich er niet aan houden. Landen die zich er niet aan houden krijgen ook te maken met sancties. Als een roedel of een dier problemen opleverd voor mensen dan mag er in bijzonder geval op gejaagd worden. Zoals de roedel in duitsland die paarden, honden en katten aanvalt. Daarvan mag de roedelleider worden afgeschoten.
Kruisingen tussen wolven en honden mogen wel afgeschoten. Die zijn namelijk vaak te tam en daarom gevaarlijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:57

speurneusc schreef:
we kunnen natuurlijk de HR honden omscholen daar zijn er genoeg van.

Maar tis toch van de zotte, aan de ene kant de HR honden aan banden leggen want ze kunnen een gevaar zijn voor de samenleving en aan de andere kant anti wolfs honden los gaan laten, die nog veel erger en gevaarlijker zijn dan de HR honden.

Kolder in de polder!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:00

Veulen84 schreef:
... Als een roedel of een dier problemen opleverd voor mensen dan mag er in bijzonder geval op gejaagd worden. Zoals de roedel in duitsland die paarden, honden en katten aanvalt. Daarvan mag de roedelleider worden afgeschoten.
Wat heeft dat voor nut?? Jonge wolven leren van de oudere en doen hen na. Grote kans dat de nieuwe roedeleider hetzelfde gedrag gaat vertonen.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:02

dees_daan schreef:
En dat die vogels die hier elk jaar komen vanuit de andere landen zelf vlogen, maar jij wil dus zeggen dat zij met het vliegtuig gebracht worden? Want dát is natuur. En die bestaat hier gelukkig nog wel degelijk. .

Sommige worden met het vliegtuig gebracht, ja :+ Als "natuur"- beheerders vinden dat ze ergens "hoorden" wel ja.
Ik vrees helaas, dat ze snel weer opgesnackt gaan worden door wolven en vossen :D. Dure hap trouwens...

Krantenbericht over Korhoenders die met het vliegtuig komen om in de Sallandse heuvelrug uitgezet te worden- Volkskrant schreef:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:07

Hasjam_Poe schreef:
dees_daan schreef:
En dat die vogels die hier elk jaar komen vanuit de andere landen zelf vlogen, maar jij wil dus zeggen dat zij met het vliegtuig gebracht worden? Want dát is natuur. En die bestaat hier gelukkig nog wel degelijk. .

Sommige worden met het vliegtuig gebracht, ja :+ Als "natuur"- beheerders vinden dat ze ergens "hoorden" wel ja.
Ik vrees helaas, dat ze snel weer opgesnackt gaan worden door wolven en vossen :D. Dure hap trouwens...

Krantenbericht over Korhoenders die met het vliegtuig komen om in de Sallandse heuvelrug uitgezet te worden- Volkskrant schreef:

Fijn dat je een nieuwsbericht over 1 soort gevonden hebt en dat je alleen daar op verder gaat, geeft wel aan dat je niet wil horen wat ik eigenlijk zeg dus ik ga verder niet meer in discussie. We hebben gelukkig wel degelijk nog natuur in NL, dat is een feit en geen mening.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:07

Hasjam_Poe schreef:
dees_daan schreef:

De eerste lading heeft het niet gered dus vliegen we gewoon een nieuwe lading in. Iets met een ezel en een steen.
Dit is toch lachwekkend.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:08

speurneusc schreef:
gohya schreef:
Ik ben niet bang dat de wolf mijn paarden iets aan zal doen, ze zijn te groot voor hem/haar.
De wereld is van iedereen, ook van een wolf,vind ik.

volwassen koeien en kalveren... dus paard is vast niet zo n probleem

https://mailtribune.com/news/top-stories/ranchers-got-a-brand-new-dance?fbclid=IwAR2y57VBEdC81em02LH03iOyiXYRdE3z4BzE5uhtGzGYuVf_sHQZ-WiTN8s

Ze kunnen alleen een groot dier aan als ze in een roedel jagen. Een of twee wolven beginnen daar niet aan.

Ik woon in een land waar wolven heel algemeen zijn (Portugal) en waar we in het noorden ook kuddes wilde ponies hebben. Van die kuddes gaat per jaar een kwart verloren aan factoren als wolven (die pasgeboren veulens en verzwakte dieren pakken), bosbranden, auto ongelukken en idoten die het leuk vinden om op ze te schieten. Het aandeel dat de wolven aanricht is mij niet helemaal bekend, maar wel dat ze zeker wel veulens doden en ze ook niet atijd helemaal opeten. De paardjes leven daar wel in ECHTE natuur, zonder hekken. Vergelijkbaar met de New Forest.

Echter, ik ben nog nooit een bericht tegengekomen van door wolven aangevallen paarden in "huiselijke" omstandigheden, als in een wei of stal. Er zijn altijd wel paarden bij die honden en wolven verjagen (of zelfs vermoorden, mijn paarden zijn ook zeer agressief naar honden), maar Portugese paarden zijn van nature wel een stuk moediger dan gemiddeld. Echter, moeder instinct maakt elk dier levensgevaarlijk.
Als er geen sprake is van meerder wolven die gelijk jagen, heeft een veulen een kans. Tegen een groep niet, als er niet meer paarden bijspringen, want de merrie kan maar zoveel doen.
Als wolven keuze hebben gaan ze voor schapen. Die worden hier bewaakt door honden.

Ter preventie zorg je gewoon dat het dier ´snachts op stal staat en dat er overdag veel menselijke beweging op het land is. Het zijn uiteindelijk redelijk schuwe dieren die contact vermijden.
En hoe groter de kudde, hoe meer kans op een goed afloop als er wel wolven komen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:09

Weet ook zeker dat het wolven geweest zijn en dat je niet te maken hebt met los lopende honden?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:11

DubbelDun schreef:
Veulen84 schreef:
... Als een roedel of een dier problemen opleverd voor mensen dan mag er in bijzonder geval op gejaagd worden. Zoals de roedel in duitsland die paarden, honden en katten aanvalt. Daarvan mag de roedelleider worden afgeschoten.
Wat heeft dat voor nut?? Jonge wolven leren van de oudere en doen hen na. Grote kans dat de nieuwe roedeleider hetzelfde gedrag gaat vertonen.
'

Klein beginnen. Dus eerst één. Dan hopen dat de roedel minder brutaal is en meer bang voor mensen. Lukt dat niet wordt er opnieuw gekeken. Zomaar een hele roedel wegschieten wordt liever niet gedaan. Dit soort natuurbeheer ligt echt onder een vergrootglas. Voor -en tegenstanders bevechten elkaar en je wil niet de verkeerde beslissing gaan nemen. Dus dan maar voorzichtig.

Hasjam_Poe

Veulen84 schreef:
En toch is het bewezen dat gebieden waar roofdieren terugkeren floreren. Er ontstaat een grotere biodiversiteit.
Dat is nog niet bewezen, de onderzoeken lopen nog. En uit de eerste resultaten blijkt dat niet... Zelfs het tegendeel lijkt eerder waar te zijn....
Er is wel een promotiefilm gemaakt (titel: als wolven rivieren veranderen) door de wolvenlobby. Zelfde niveau als in Nederland de promotie-film "De nieuwe wildernis" over de Oostvaardersplassen.
Feit is wel, dat dé grote voorstander van het herintroduceren van wolven en tevens verantwoordelijke voor de her-introductie in Yellowstone park (Professor dr. Valerius Geist), nu afstand van dit project heeft genomen en de wereld over reist, om iedereen te waarschuwen en te vertellen over deze ecologische blunder (op Youtube staan veel lezingen van Valerius Geist)
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 22-03-19 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

dees_daan schreef:
We hebben gelukkig wel degelijk nog natuur in NL, dat is een feit en geen mening.
Wat is in jouw beleving de definitie van 'natuur', want ook daar kunnen flinke verschillen in bestaan.

Die van mij is 'ontstaan zonder tussenkomst/ingrijpen/onderhoud van de mens' en daar valt zelfs de Veluwe niet meer onder.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:14

Lusitana schreef:
Ter preventie zorg je gewoon dat het dier ´snachts op stal staat en dat er overdag veel menselijke beweging op het land is. Het zijn uiteindelijk redelijk schuwe dieren die contact vermijden.
En hoe groter de kudde, hoe meer kans op een goed afloop als er wel wolven komen.

Het is juist bij ons het probleem dat de ruimte te beperkt is voor de wolf om menselijk contact te vermijden. Daar lopen de Duitsers al tegen aan. Portugal is echt een prachtig land waar nog echte natuur bestaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:25

DubbelDun schreef:
dees_daan schreef:
We hebben gelukkig wel degelijk nog natuur in NL, dat is een feit en geen mening.
Wat is in jouw beleving de definitie van 'natuur', want ook daar kunnen flinke verschillen in bestaan.

Die van mij is 'ontstaan zonder tussenkomst/ingrijpen/onderhoud van de mens' en daar valt zelfs de Veluwe niet meer onder.

Jij hebt het over een natuurgebied.. niet over de natuur..
Alles wat hier in het wild leeft, zichzelf voortplant en overlijd door ziekte/roofdieren valt voor mij onder natuur. Net als de vogels die hier elk jaar komen om te overwinteren of te paren. Die vogels leven in de volle natuur hier..
Of een gebied nou wel of niet is aangelegd doet er niet toe want dat is wat er nodig geweest is om de natuur de ruimte te geven. Een haas in het veld, een roofvogel die een merel grijpt, een dassenburcht, dat is allemaal natuur.. De enige reden dat er beheerd moet worden is omdat de mens al zoveel kapot gemaakt heeft. Als wij er niet geweest waren hadden de gebieden zichzelf wel beheerd, op deze manier, met bijvoorbeeld natuurbegrazing zorgen we er voor dat er in ieder geval nog ruimte is voor wat er nog wel is en dat dat op een natuurlijke manier onderhouden word, en nee dan heb ik het niet over de OVP want daar sta ik zelf niet achter.
Natuur is de hele cirkel, en die bestaat gelukkig nog steeds.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:28

DubbelDun schreef:

Sterker nog, die heeft daar nooit onder gevallen. De Veluwe is van oorsprong een aangelegd privé jachtgebied, eigenlijk een groot aangelegd park waar wild in is uitgezet ter vermaak.

Bijna alle bossen zijn aangelegd voor houtkap.
Er is inderdaad maar bar weinig ongerept natuur in Nederland en grote beesten houden in afgebakend gebied heeft niets met natuur te maken en als je die niet bijvoert is het dierenmishandeling. Ze moeten ook gewoon de manlijke dieren wegvangen/doden, zodat ze de aanfok in de hand hebben. Van het begin af aan is dat al mis gegaan en nooit iets aan gedaan.
Ik erger me kapot aan het Nederlandse beheer. En ondertussen de jagers beesten fokken uitzetten om leuk op te knallen op zondag terwijl ze zogenaamd iets doen aan de bestanden. Zodemieter toch op.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:32

Loretta schreef:
Het is juist bij ons het probleem dat de ruimte te beperkt is voor de wolf om menselijk contact te vermijden.

Toch, als er keuze is tussen een weiland met een sappig veulen waar menselijke activiteit is en een weiland met schapen waar niemand te zien is, gaan ze voor de schapen....
Als er een konijn in de buurt is, gaan ze eerst voor het konijn.
Ze maken keuzes. Je moet gewoon zorgen dat je dieren niet de voor de hand liggende zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:35

Lusitana schreef:
Ik erger me kapot aan het Nederlandse beheer. En ondertussen de jagers beesten fokken uitzetten om leuk op te knallen op zondag terwijl ze zogenaamd iets doen aan de bestanden. Zodemieter toch op.

Nederland wil gewoon ergens groot in zijn waar Nederland gewoon niet groot in kan zijn. Als klein landje kan Nederland op heel veel gebieden aardig met de grote jongens meespelen maar op het gebied van natuur moet Nederland gewoon herkennen dat Nederland daar geen grote rol in kan spelen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:50

Hasjam_Poe schreef:
dees_daan schreef:
Het gaat er niet om dat mensen dingen wel of niet graag zien gebeuren, de wolven terug willen of niet, het niet erg vinden dat er dieren gebeten worden of wel, het gaat er om dat een deel van de mensen de natuur respecteert en dus ook de wolf en dat ze zich willen aanpassen als dat nodig is en dat een deel van de mensen dit niet kan of wil en eigen belang boven alles stelt en dus maar vind dat alles wat maar schade aan kan richten of een bedreiging kán gaan vormen dood moet.

Pittige beschuldiging die bovendien nergens op slaat. Het gaat JUIST om het belang van alle weidedieren (i.t.t. die paar wolven, want voor meer is geen plaats, dus vroeg of laat moet deze discussie sowieso gevoerd gaan worden). Plus biodiversiteit, veiligheid en behoud van vrijheid- in onze volgepropte dichtbevolkte omgeving van 50 inwoners per km²...

Biodiversiteit die in het gedrang komt, daar wordt niet over nagedacht.

Wij zelf hadden een aantal oude zeldzame schapenrassen.
O.a. doordat 1.40m schapendraad met stroom ervoor en erop niet voldoende was, en 6,5 hectare niet af te rasteren is op twee meter hoog hebben wij besloten helemaal te stoppen met zelf schapen houden.

En van de mensen die ik in Duitsland ken als hobbyschapenhouders (en dan doorgaans mensen met een kudde schapen tot een 100-150, die dat naast hun gewone werk doen) is nu ook ongeveer een 40 procent al gestopt. En dat zullen er meer worden.
De oude rassen zijn commercieel gezien niet interessant genoeg voor grote bedrijven, met maar een lam per ooi of geen vleesras brengt dat niks op.

Nu hebben we "nog maar" een perceel van 1250 meter, en ja, dat is aan de buitenkant met ijzeren hekwerk van 2 meter hoog (en een stukje ingegraven in de grond) afgezet, met het oog op de toekomst en veiligheid van mijn honden.

En alles waar mijn eigen middelen niet toereikend genoeg voor zijn om gedegen te beschermen tegen wolf & Co gaan we niet meer houden, zo jammer als ik het ook van de oude schapenrassen vind, daar mag iemand anders zich voortaan voor gaan inzetten om die te trachten in stand te houden.

De jacht op een gedomesticeerd dier wat in een weiland opgesloten zit zal voor een wolf altijd gemakkelijker zijn als het gevecht aan te gaan met bijv. een wild zwijn.
Want dat is een van de vaak gehoorde argumenten, zelfregulatie.

Hasjam_Poe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:56

We leven met 500 mensen per km² in Nederland. Ik zag dat een 0 niet gepakt had...
Sterkte Sassy, dit soort ervaringen zijn zo droevig om te horen...

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:03

dees_daan schreef:
Fijn dat je een nieuwsbericht over 1 soort gevonden hebt en dat je alleen daar op verder gaat, geeft wel aan dat je niet wil horen wat ik eigenlijk zeg dus ik ga verder niet meer in discussie. We hebben gelukkig wel degelijk nog natuur in NL, dat is een feit en geen mening.

Hier wil ik wel graag even op in gaan, want ik zie jou een aantal keer alleen het probleem met kleuters en paarden voorleggen (zie hieronder). Niet helemaal fair om dan iemand anders erop aan te vallen dat er maar op één soort wordt verder gegaan. Heel de wolvendiscussie gaat ook niet alleen maar over paarden of kleuters. Ook over alle andere dieren die we in Nederland hebben.

dees_daan schreef:
Je bent goed in overdrijven.. Er hoeft niks gesloten te worden en van het moeten beschermen is ook nog lang geen sprake. Als mensen hun paarden s'nachts naar binnen halen en zorgen voor een goede omheining is er niks aan de hand. De wolven zijn er al.. Het is geen wat als de wolven komen verhaal, ze zíjn er al en hoeveel paarden zijn er sindsdien in NL doodgebeten? En hoeveel kleuters? Zet daar even tegenover hoeveel paarden en kinderen er jaarlijks omkomen door een verkeersongeluk en je komt tot de conclusie dat je beter helemaal geen kinderen meer op de wereld kan zetten omdat de andere mens de grootste bedreiging is. Het risico dat je kind vermoord word, aangereden word of verdrinkt is vele malen groter en dat zal de komende 10 jaar echt niet veranderen. Wil je auto's en water dan ook verbieden? En mensen een fokverbod opleggen? Want als er ergens te veel van zijn en als iets een bedreiging vormt dan is het wel de mens.
Dus, dieren s'nachts naar binnen of een degelijke omheining, als het kan en je dat wil dan zet je er een hond bij, en verder kijken naar de mensen die kippen hebben, die zijn er ook nog steeds ondanks dat we ons land ook delen met vossen, marters en roofvogels.
Tegen de tijd dat de wolven Nederland overnemen is er vast wel een plan om te voorkomen dat ze ons allemaal met huid en haar opvreten.
Ik wandel nog steeds met mijn hondjes in het bos en als ik zie wat voor wild ik s'ochtends vroeg nog tegenkom dan hebben ze daar voorlopig nog wel genoeg aan.

Maar het grote probleem is... Het gaat niet alleen om paarden die je 's nachts even op moet sluiten. Of kleuters die je niet alleen moet laten.. Als die veebedrijven moeten hun dieren ook kunnen beschermen.. Zie jij het al voor je? Zo'n dure omheining om honderden hectares zetten per bedrijf? Dat is niet te doen. Buiten het feit om dat het onwijs zielig is voor onze dieren dat zij niet weg kunnen voor de wolf en soms verscheurd, maar levend achterblijven is het ook economisch gezien gewoon niet haalbaar. Als de wolven ineens 40 schapen doden, een aantal koeien of wat voor vee je ook hebt, kom je hier waarschijnlijk als bedrijf zijnde niet eens bovenop. Laat staan om al die dure omheiningen te zetten die waarschijnlijk niet eens afdoende zijn om de wolf buiten te houden. En wat gebeurt er dan? Minder boerderijen in Nederland, minder export, dus ook een verminderde economie in Nederland. En dan? Hoe gaan dan al die hobby-paardenmensen dan nog hun dure omheining betalen? En hoe krijg jij dan nog je stukje vlees op je bord? Ja uit het buitenland, waar verminderde regels zijn en je dus een mindere kwaliteit voedsel op je bord hebt (in het buitenland zijn ze niet zo nauw met groeihormonen, antibiotica gebruik etc).

Er hangt zo veel meer samen met de komst van de wolf dan alleen een betere omheining zetten. :j

Lusitana schreef:
Ze kunnen alleen een groot dier aan als ze in een roedel jagen. Een of twee wolven beginnen daar niet aan.

Misschien niet elke wolf begint er aan, maar ik heb gister nog een filmpje gezien van een volwassen wolf die in zijn eentje een volwassen buffel zodanig verwond dat deze uitgeschakeld werd. Dus het is niet helemaal uit te sluiten dan een enkele wolf, of twee, niet aan grote dieren beginnen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:08

wij hebben kippen en in de omgeving zijn er vossen en roofvogels. Nadat er kippen weg zijn gehaald door de vos en een andere kip behoorlijk beschadigd was door een roofvogel, hebben we een hek om hen heen gezet van 2m hoog en gaas over de ren. Dat gaat uiteraard niet over een weiland, maar

op het hoogste punt hebben we schrikdraadafstandsisolatoren die van 30cm aan de buitenkant gedaan. Zoals je bij hertenweides ook wel ziet. Dan wordt de afstand om over een hek te kunnen springen vergroot. Ze heten ook wel schuttingisolatoren

https://schrikdraad-online.nl/product-c ... solatoren/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:28

Kim_W schreef:
dees_daan schreef:

Hier wil ik wel graag even op in gaan, want ik zie jou een aantal keer alleen het probleem met kleuters en paarden voorleggen (zie hieronder). Niet helemaal fair om dan iemand anders erop aan te vallen dat er maar op één soort wordt verder gegaan. Heel de wolvendiscussie gaat ook niet alleen maar over paarden of kleuters. Ook over alle andere dieren die we in Nederland hebben.

dees_daan schreef:
Je bent goed in overdrijven.. Er hoeft niks gesloten te worden en van het moeten beschermen is ook nog lang geen sprake. Als mensen hun paarden s'nachts naar binnen halen en zorgen voor een goede omheining is er niks aan de hand. De wolven zijn er al.. Het is geen wat als de wolven komen verhaal, ze zíjn er al en hoeveel paarden zijn er sindsdien in NL doodgebeten? En hoeveel kleuters? Zet daar even tegenover hoeveel paarden en kinderen er jaarlijks omkomen door een verkeersongeluk en je komt tot de conclusie dat je beter helemaal geen kinderen meer op de wereld kan zetten omdat de andere mens de grootste bedreiging is. Het risico dat je kind vermoord word, aangereden word of verdrinkt is vele malen groter en dat zal de komende 10 jaar echt niet veranderen. Wil je auto's en water dan ook verbieden? En mensen een fokverbod opleggen? Want als er ergens te veel van zijn en als iets een bedreiging vormt dan is het wel de mens.
Dus, dieren s'nachts naar binnen of een degelijke omheining, als het kan en je dat wil dan zet je er een hond bij, en verder kijken naar de mensen die kippen hebben, die zijn er ook nog steeds ondanks dat we ons land ook delen met vossen, marters en roofvogels.
Tegen de tijd dat de wolven Nederland overnemen is er vast wel een plan om te voorkomen dat ze ons allemaal met huid en haar opvreten.
Ik wandel nog steeds met mijn hondjes in het bos en als ik zie wat voor wild ik s'ochtends vroeg nog tegenkom dan hebben ze daar voorlopig nog wel genoeg aan.

Maar het grote probleem is... Het gaat niet alleen om paarden die je 's nachts even op moet sluiten. Of kleuters die je niet alleen moet laten.. Als die veebedrijven moeten hun dieren ook kunnen beschermen.. Zie jij het al voor je? Zo'n dure omheining om honderden hectares zetten per bedrijf? Dat is niet te doen. Buiten het feit om dat het onwijs zielig is voor onze dieren dat zij niet weg kunnen voor de wolf en soms verscheurd, maar levend achterblijven is het ook economisch gezien gewoon niet haalbaar. Als de wolven ineens 40 schapen doden, een aantal koeien of wat voor vee je ook hebt, kom je hier waarschijnlijk als bedrijf zijnde niet eens bovenop. Laat staan om al die dure omheiningen te zetten die waarschijnlijk niet eens afdoende zijn om de wolf buiten te houden. En wat gebeurt er dan? Minder boerderijen in Nederland, minder export, dus ook een verminderde economie in Nederland. En dan? Hoe gaan dan al die hobby-paardenmensen dan nog hun dure omheining betalen? En hoe krijg jij dan nog je stukje vlees op je bord? Ja uit het buitenland, waar verminderde regels zijn en je dus een mindere kwaliteit voedsel op je bord hebt (in het buitenland zijn ze niet zo nauw met groeihormonen, antibiotica gebruik etc).

Er hangt zo veel meer samen met de komst van de wolf dan alleen een betere omheining zetten. :j

Lusitana schreef:

Misschien niet elke wolf begint er aan, maar ik heb gister nog een filmpje gezien van een volwassen wolf die in zijn eentje een volwassen buffel zodanig verwond dat deze uitgeschakeld werd. Dus het is niet helemaal uit te sluiten dan een enkele wolf, of twee, niet aan grote dieren beginnen.

Het ging hier ook over paarden, voor schapen geldt precies hetzelfde en voor geiten en dergelijke ook, ik benoem dus de paarden wel maar de manier om wolven buiten te houden is voor elk diersoort hetzelfde. Dat is wel een verschil met 1 diersoort noemen die hier niet zelf kwam terwijl er heel veel wél zelf komen om daarmee een feit te negeren.
Ja het zal problemen geven voor mensen die het bedrijfsmatig doen maar ook in landen waar grotere roofdieren voorkomen is nog steeds vee aanwezig, daar werken ze niet veel met herdershonden maar liever met pyrynese berghonden omdat deze wel vriendelijk zijn voor mensen en andere honden maar goed beschermen tegen wolven en coyotes en hebben ze ook manieren gevonden om hun vee veilig te houden, de stukken grond zijn daar vele male groter dan hier.
Dat er minder bedrijven zullen zijn kan, maar ook dat komt niet alleen maar door de wolf maar door de vele regels en manieren waarop boeren bestraft worden, de boeren die ik spreek hoor ik vooral over alle regeltjes en controles en denken er daarom al over om te stoppen/emigreren, de lage melkprijs niet te vergeten. Ook in dit geval is het dus al lastiger geworden om je hoofd boven water te houden zonder tussenkomst van een wolf.. Als er een eerlijke prijs betaald zou worden, er minder snel boetes opgelegd worden en je je niet scheel betaald omdat je weigert gezonde koeien naar de slacht te doen omdat de overheid vind dat je er 10 teveel hebt zou het al een stuk makkelijker zijn om eventuele uitval op te vangen.
Helpt de wolf dan mee? Nee absoluut niet, vooral de mensen met schapen merken het maar vanuit de overheid is er een vergoeding en er worden al omheiningen aangelegd door groepen die zich inzetten voor de wolf, het is dus niet zo dat iedereen zegt, jammer van je schaap joh, maar je zoekt het maar uit.. Maar de middelen zijn wel beperkt en dan zal je idd moeten kijken wat goed is voor jou en je dieren.. Minder vlees op de borden zou overigens niet eens verkeerd zijn maar dat is weer een andere discussie.

Edit: Denkt iedereen die blijft roepen dat het te dichtbevolkt is voor de wolf er niet bij na dat ook de wolven dan dus sneller slachtoffer van het verkeer zullen worden? En dat dat er dus al voor zal zorgen dat er een deel van de wolven uitvalt? Hier is de kans juist groter dat ze omkomen dan in de landen waar veel weiland en weinig verkeer is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-03-19 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt