Ik wil een veulen kopen maar.........

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 21:49

dat is ook zo.. maar dat kan net zo goed een volwassenpaard doen
mijn vriendin dr paard ( ja weer een andere ghehe ) die dr paard is 8jr.. en als ze hem longeerd.. komt die naar haar toe gaat steigeren en springt ook bovenop dr.. dus dat heeft vrijweinig met leeftijd te maken.. als ze van hem afvalt.. wat nogal geregeld is.. dattie gewoon natrapt.. etc.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 21:50

Shaseera schreef:
Ja, maar wat wil je dan doen als je stem niet werkt, waarna je het veulen waarschijnlijk een tik wil verkopen, waarop het veulen reageert met een mega-steiger waarbij de benen boven je hoofd bengelen?
Dat heeft die van mij dus ook een keer geflikt, en ik kan je vertellen, dan weet je echt niet wat je moet doen hoor! En ja.. als je niks doet dan heeft het veulen dat natuurlijk door, en zo gaat het van kwaad tot erger...
Maar goed, als je denkt dat je hier mee om kan gaan dan is dat prima. Zorg alleen dat je genoeg hulp hebt.

staat jouw veulen op stal? of op t land?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:51

sweet_angel schreef:
dat is ook zo.. maar dat kan net zo goed een volwassenpaard doen
mijn vriendin dr paard ( ja weer een andere ghehe ) die dr paard is 8jr.. en als ze hem longeerd.. komt die naar haar toe gaat steigeren en springt ook bovenop dr.. dus dat heeft vrijweinig met leeftijd te maken.. als ze van hem afvalt.. wat nogal geregeld is.. dattie gewoon natrapt.. etc.

dat is wel iets dat in de opvoeding verkeerd is gegaan......... daar komt dat gedrag vandaan

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 21:53

ja nja in het verleden is hij op een stal terrecht gekomen als 3 jarige hengst.. niemand kon er wat mee doen.. alleen 1 man.. die kon ALLES met hem doen.. naar verloop van tijd doorverkocht.. is gereden tot M.. en toen kocht mijn vriendin hem.. in het begin was hij super braaf.. af en toe wel wat steigeren onder het zadel maar daar bleef het bij.. en het werd steeds erger.. is heel jammer want het is echt een plaatje van een beest.. staat nu overigens wel te koop...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:53

Mijn veulen staat volpension, waarbij ze iedere dag de gehele dag met drie andere veulens naar buiten gaat. Eigenlijk een soort miniopfok dus.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:54

De opvoeding tekent een paard voor de rest van zn leven...
Kijk eens hoeveel ongemanierde sikken er rond lopen.. heeft grotendeels met de opvoeding te maken die in de veulentijd bijgebracht is...

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 21:57

is ook zo..!! maar shaseera.. mijn veulen komt zowieso tot zijn/haar 2½ jaar op het land.. waarschijnlijk zelfs tot 3jr.. en dan daarna zit ik er aan te denken hem/haar op een pensionstal te zetten en dr daar in te gaan rijden.. dat ze tog die 3jara lekker heeft kunnen groeien enzo op het land.. kijk 's winters staat ze 's nachts wel binnen.. maar de rest lekker op het land met nog wat andere paardjes.. zowel veulens als oudere pony's.. kijk ik haal hem/haar tuuslijk 1x per week er wel af om fftjes te wandelen en borsteltje dr over heen voetjes geven etc. maar voor de rest gaat het veulen zich ook wel deels zelf opvoeden ook in verband met de andere paardjes..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:58

Als je het zo doet SA dan heb ik er nog wel wat vertrouwen in Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:00

sweet_angel schreef:
is ook zo..!! maar shaseera.. mijn veulen komt zowieso tot zijn/haar 2½ jaar op het land.. waarschijnlijk zelfs tot 3jr.. en dan daarna zit ik er aan te denken hem/haar op een pensionstal te zetten en dr daar in te gaan rijden.. dat ze tog die 3jara lekker heeft kunnen groeien enzo op het land.. kijk 's winters staat ze 's nachts wel binnen.. maar de rest lekker op het land met nog wat andere paardjes.. zowel veulens als oudere pony's.. kijk ik haal hem/haar tuuslijk 1x per week er wel af om fftjes te wandelen en borsteltje dr over heen voetjes geven etc. maar voor de rest gaat het veulen zich ook wel deels zelf opvoeden ook in verband met de andere paardjes..

Dat is waar, maar vergis je dan niet in het werk dat je straks zelf ook nog krijgt met je jonge paard. Je paard zal geheid een keer proberen om de baas over je te zijn, ook al is je paard een jaar of drie jaar. Maar goed, in ieder geval komt het veulen met andere paarden te staan waardoor ze al veel manieren leert Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-02-04 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 22:00

leuk om te horen vind ik dat egt waar! als me beesje dr met de tijd is moet je maar is komen kijken Knipoog delft is niet zover van barendrecht vandaan Haha!

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 22:01

Shaseera"]
[quote="sweet_angel schreef:

Dat is waar, maar vergis je dan niet in het werk dat je straks zelfs nog krijgt met je jonge paard. Je paard zal geheid een keer proberen om de baas over je te zijn, ook al is je paard een jaar of drie jaar.
[/quote]
dat is ook wel zo.. maar als ze op het land staat en probeert de basa te worden over de oudere zal ze daar ook wel even op dr punt gewezen worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:02

Dat wordt die van mij ook, en zij staat het laagst in rang in het groepje, maar TOCH probeert ze het ook bij mij, hoe klein ze ook is.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 22:03

jah maar je zei net met een groepje veulens.. bij mij komt er maar 1 veulen bij van iets jonger.. en de rest is allemaal veel ouder dan haar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:05

Shaseera heeft op haar vorige stal ook bij twee oudere paarden en een iets ouder veulentje gestaan, dus dat maakt niet zoveel uit.
En eigenlijk staat ze nu bij twee veulens en een 2,5 jarige, maar die noemen we allemaal ook gewoon veulen (is ook nog niks mee gedaan) Knipoog Haha! Die 2,5 jarige past als het ware op de kleintjes, en staat zijn hele leven al bij veulens Knipoog

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:08

Leeftijd in veulens maakt ook niet veel verschil opzich, bij ons is het jongste dondertje in de groep de baas over de grotere ouderen, ze kwam als laatste in een al bestaande groep maar heeft zich als klein ukje door de grote brokken veulen heengebanjerd tot hoogste in rang Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:11

SANEX schreef:
Leeftijd in veulens maakt ook niet veel verschil opzich, bij ons is het jongste dondertje in de groep de baas over de grotere ouderen, ze kwam als laatste in een al bestaande groep maar heeft zich als klein ukje door de grote brokken veulen heengebanjerd tot hoogste in rang Haha!

Haha echt waar?? Nou die van mij is niet zo'n held hoor, die is zo onderdanig als een slaafje haha Haha!
Alleen bij het veulen van drie maanden jonger durft ze haar kont te laten zien Knipoog

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 22:13

hahaha wel heel leuk Haha! maar heb je nou spijt dat je een veulen gekocht heb of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:15

sweet_angel schreef:
hahaha wel heel leuk Haha! maar heb je nou spijt dat je een veulen gekocht heb of niet?

Spijt nooit, maar ik weet niet of ik het weer opnieuw zou doen de volgende keer... Het is veeeel werk

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:15

Serieus, wij hebben haar als laatste bij de merrie weg gehaald, we hadden al een bestaande groep en zouden haar eerst bij de andere kleintjes doen, maar daar vonden we haar gewoon niet tussen passen, haar hele gedrag was al 'anders' , veel dominanter,opdringeriger etc.
Dus toen hebben we geprobeerd haar bij de eerste groep ( veulens van maart/april ) in te zetten en daar was het goed.
Hallo ik ben baas, aan de kant, wegwezen, hap/bijt/trap, laat me er ff bij zeg, met je grote kop..
Ja een kleintje met een grote bek is dat

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 22:19

hahaha geweldig Lachen daar hou k van Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:20

Wij hadden dit jaar een hengstenveulen........ man die sprong al op je af toen dat kreng 20 dagen oud was......., sprong op zn moeder toen die nog geen 4 maanden oud was....... etter issut.... Ik kan je vertellen dat die zn eerste klap al te pakken had toen die een paar dagen oud was, was blij dat het kreng naar de opfok ging.......

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 22:21

haha Lachen ik wil wel een merrie.. ik heb veel meer met merrie's dan met een ruin of hengst..

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:22

Dat ze een grote bek hebben tegen hun soortgenoten vind ik prima, tegen mij is minder.
Zoiets als jij hierboven beschrijft GK, vind ik ook niet prettig heur

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:23

nou die merrie van dit jaar was ook een haaibaai......... maar anders, liever een beetje meer afwachtend.... maar toch een haaibaai......

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 22:24

ja het is altijd maar afwachten he.. ze zijn nou eenmaal onvoorspelbaar.. maar daar zijn het dieren voor...