Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
candalisa schreef:Wij betalen €110 kale box huur dus voor de pension eigenaar is dit gewoon al winst...
Paarden zelf ook aan huis gehad en kwam niet boven de €75 aan kosten dit was hooi,brok en bodembedekking en zelfs water en stroom dus het hoeft niet zo duur te zijn ... dat de hooiprijzem gestegen zijn is puur omdat iedereen paniek heeft gezaaid dat het hooi op was en er massaal overal hooi vandaan moeten komen... mijn leverancier zei zelfs dat hij niks minder heeft gehad als voorgaande jaren want het voorjaar was een mooie oogst en de laatste oogst was ook heel mooi dat trekt de zomer alweer recht.
Gini schreef:Maar op zich gaat het in dit topic ook niet over een opsomming van wie waar hoeveel betaalt (toch niet helemaal). Het ging over de stijging van stallingsprijzen naar al dan niet belachelijke hoogtes. Een TS die op twee jaar tijd 2 prijsverhogingen te slikken krijgt, en zo na amper 2 jaar dus al 40 euro meer moet betalen dan dat oorspronkelijk contractueel overeengekomen was.
A3a1 schreef:Bij ons is het hooi niet duurder maar wel veel slechter.
Maar dat ligt ook weer aan waar je staat, er zijn ook plekken waar wel goed hooi is en de prijzen niet gestegen zijn.
Wel zullen ze op veel plekken minder op het gras hebben gestaan en daardoor de wintervoorraad aan hebben gesproken.
superpony schreef:_Dreamer, Het gaat niet om jouw situatie, maar het algemeen. ( en een paard dat 100kg afvalt bij 24/7 buiten staat op de verkeerde plek, ligt niet aan 24/7 buiten staan. Maar dat is andere discussie )
Als een stal zichzelf een luxe stal wil noemen, luxe stallen met gouden knoppen neemt, zoals ik als vb gaf, dan willen ze vaak de prijs ook wat hoger hebben. Het is de uitstraling en investering, maar ook wat je als doelgroep wil. Vaak wordt er ook veel aandacht besteed aan netjes, opgeruimd en schoon.
Aandacht, hoeft natuurlijk geen aandacht van de eigenaar te zijn. Het gaat erom hoeveel een paard in handen komt, wat ie nodig heeft etc. Op een stal; buiten en binnen zetten. In molen zetten. Dekens wisselen etc.
Wat iemand zelf met zn paard doet staat compleet los van de prijs.
( en op elke vorm van paarden houden, komen mensen weinig of niet naar hun paard, worden ze verwaarloosd etc )
Als je het niet eens bent met een prijsstijging, kan je ook vragen waar de stijging vandaan komt. Als een stal alles netjes opgeeft, is het eigenlijk ook mogelijk om een gespecificeerde rekening te vragen.
Als een stal door de hooi stijging en btw veranderingen zoveel in 1 keer moet stijgen, heeft de stal het misschien al een tijdje financieel wat zwaar. Je hoort al jaren ook dat stallen op veel meer bezuinigen. Dus mensen aanspreken op water verbruik, minder hooi/kuil geven. Mensen zelf hardvoer zijn gaan neerzetten zonder het in mindering te brengen etc etc.
Maar veel komt door mensen zelf. Wij stonden ergens waar je stro en hooi mocht pakken en zelf moest uitmesten ( of het was 50 euro pm )
De mensen gooide echt bergen schoon stro op de mesthoop. Wasplaats was een ellende hoeveel water er weg liep en hoe vies mensen het achter lieten.
Dan is de stalhouder ook nog eens schoonmaker en moest naast een baan ook nog schoonmaken, naast het buiten/binnen zetten, hooi en voer geven, onderhoud, bak slepen etc.
Als mensen zo met je omgaan, mag je ook wel wat meer rekenen. Ik kom iig niet voor 10 euro iemands zooi opruimen.
Temeraire schreef:Ik heb een keer een prijsstijging meegemaakt van €50 in 1 keer, in te gaan in de volgende maand.
Bij navraag gaven ze aan dat er al 2 jaar geen prijsstijging was geweest dus dat ze er wel aan toe waren. Er was in die tijd niets veranderd aan de faciliteiten trouwens.
Tja. Ook toen gold toch wel het take it or leave it idee.
oji schreef:_Dreamer, ik herken waar jij staat. Superlocatie voor zowel paard als ruiter. Als ik ooit weg moet waar ik nu sta is dat mijn eerste keus!
Persoonlijk vind ik het pensiongeld dat daar gevraagd wordt, voor locatie, faciliteiten en diensten eigenlijk nog behoorlijk laag!