Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:36

Trui schreef:
ik snap de stelling maar kom zelf uit rotterdam en vind t wel weer oneerlijk om dus eigenlijk te zeggen dat je geen paard mag nemen daar want een stal met veeel weidegang js errug zeldzaam! ik wil ook gewoon een paard als ik t geld en de tijd had. maar volgens de stelling zou dat dus niet mogen omdat ik in de buurt niks met zoveel weidegang heb :)

Hoezo is dat oneerlijk dan? Is het niet veel oneerlijker voor een paard om hem maar in een stal te houden omdat jij een paard zo leuk vindt maar er eigenlijk geen goede plek voor hebt?

Anoniem

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:39

Ik ben het wel eens met de stelling. Ik heb mijn paard(en) ook wel eens anders gehad maar zou dat nooit meer willen. Mijn hele inzicht in paarden houden is veranderd, natuurlijk is paardrijden niet meer natuurlijk te noemen maar we kunnen op zijn minst ons best doen om de natuur te benaderen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:41

@Roosa en ik heb er dus eentje die gerust de hele dag buiten staat bij weer zoals gisteren. Ach, zijn vacht functioneert wel goed. Maar zolang ze het zelf maar kunnen bepalen, want mijn andere staat bij het eerste spettertje binnen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:42

Barbet schreef:
Ik had gehoopt dat alle mensen in dit topic die zulke mooie plekken hebben met paddock paradise, tracks, schuilstallen, droge weides, kruidenweilanden, kleigrond waar paarden 's winters gewoon op de wei kunnen zonder weg te zakken etc etc
Ik dacht dat die mensen wel graag foto's zouden plaatsen hier, om te tonen hoe het dan moet. :)
(en dan geen zomer foto's, maar foto's van de natte herfst of gure winter)
Maar bijna nooit zie je foto's bij de lappen tekst hoe goed men het voor elkaar heeft, dus meestal geloof ik helemaal niet wat mensen in topics als dit schrijven.

Oh dat wil ik best doen hoor :D
Als je dat gerust stelt. Dit is overigens wel de stal op de Veluwe waar ik nu sta. In de Randstad heb ik op een kleinschaligere PP gestaan, met minder paarden.
Foto daarvan staat in het topic in mijn onderschrift.

Het past overigens niet allemaal op 1 foto, het terrein is te groot.
Winter (voerstations)
Afbeelding

Eind winter (zandpaddock)
Afbeelding

Krachtvoerstation en achterin de waterbak
Afbeelding

Schuilstal
Afbeelding

En wei in de zomer erbij
Afbeelding

Afbeelding

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:52

De stelling uit de titel van het topic is simpelweg niet haalbaar in het grootste deel van Nederland. Ik heb het voorrecht om bijna dagelijks zowel weilanden op de Veluwe (zandgrond) als weilanden in Zuid-Holland (veengrond) te zien. Ik kan dus altijd mooi vergelijken, in alle seizoenen en in alle weertypes. En wat regen in Zuid-Holland doet met een weiland, doet het niet met een weiland op de Veluwe. Ik krijg altijd een beetje de kriebels van mensen die zeggen dat een paard 's winters weidegang moet, want dan zou in driekwart van Nederland geen paarden gehouden kunnen worden. Je wilt op veen- of kleigrond je paard in de winter gewoon echt niet in de wei: nat, zacht, glad, etc.
Een paddock in de winter is een prachtig alternatief en ja het is inderdaad mooi als ze daar minimaal 8 uur in staan, zoals de stelling in de OP stelt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:23

Wildgirl schreef:
Grappig, ik denk dat nog niet de helft vd mensen antwoord geven op de stelling.
Namelijk, of je een paard moet willen hebben als je niet kunt voldoen aan het bieden van de juiste leefomstandigheden die passen bij het soort dier.
Je kijkt naar wat je dier van nature nodig heeft om gezond te blijven en als je hem dat niet kunt bieden dan schaf je het dier dus niet aan.

Volgens mij is het prima als je deze stelling voor jezelf belangrijk vindt en zelf volgt, ik denk dat niemand daar bezwaar tegen heeft.
Lekker doen +:)+ .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:25

Trui schreef:
ik snap de stelling maar kom zelf uit rotterdam en vind t wel weer oneerlijk om dus eigenlijk te zeggen dat je geen paard mag nemen daar want een stal met veeel weidegang js errug zeldzaam! ik wil ook gewoon een paard als ik t geld en de tijd had. maar volgens de stelling zou dat dus niet mogen omdat ik in de buurt niks met zoveel weidegang heb :)

Natuurlijk zou je een paard kunnen nemen. Maar je zult dan een plekje moeten vinden waar het paard een goed leven heeft, en in Zuid Holland is met al die natte klei nu eenmaal niet veel goeds te vinden voor paarden.
Dat betekent dat jij zult moeten verhuizen, of dat je je paard verder weg zet en dus verder moet reizen.

Een paard is geen recht he? Het is niet iets waar je aanspraak op kunt maken. Het is een erg bijzondere gift, en in ruil voor jouw plezier moet je je dier de ruimte gunnen met andere paarden en een prettig leven.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:34

Oneens. Dan zou niemand in Nederland met kleigrond een paard kunnen houden. En wie zegt dat dit perse voor elk paard de beste leefomstandigheden zijn? Dan zouden we ook geen honden mogen houden, behalve in grote roedels buiten en geen huiskatten. Ik vind de stelling dus behoorlijk zwart/wit. Ik heb voor onze regio zo ongeveer het hoogst haalbare met in de zomer weidegang en winter 4 uur paddock en onbeperkt ruwvoer. Hier met de kleigrond staat geen paard meer dan 8 uur op de weide in herfst/ winter wat je ook niet eens zou moeten ambiëren qua gladheid, zwaar en nat en glad.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:38

Erg kort door de bocht inderdaad dat "omdat je in NH of ZH woont" je dan maar geen paard kan nemen. Dan zou niemand een paard moeten nemen, want paarden zijn niet gemaakt om op te rijden.

Ik ben ervan overtuigd dat er meer factoren meespelen bij het maken (hebben) van een goede leefomgeving voor een paard. Dat is niet alleen maar weidegang of buiten staan (op een kleigrond of niet)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:43

DatBenIkNou schreef:
Oneens. Dan zou niemand in Nederland met kleigrond een paard kunnen houden. En wie zegt dat dit perse voor elk paard de beste leefomstandigheden zijn? Dan zouden we ook geen honden mogen houden, behalve in grote roedels buiten en geen huiskatten. Ik vind de stelling dus behoorlijk zwart/wit. Ik heb voor onze regio zo ongeveer het hoogst haalbare met in de zomer weidegang en winter 4 uur paddock en onbeperkt ruwvoer. Hier met de kleigrond staat geen paard meer dan 8 uur op de weide in herfst/ winter wat je ook niet eens zou moeten ambiëren qua gladheid, zwaar en nat en glad.

Als ze van die 4 uur 8 uur maken, en ruwvoer verstrekken en er voldoende ruimte is om de benen goed te strekken en met meerdere paarden te staan ben je er ook.

Maar veel stallen hebben teveel paarden, slechts een paar paddocks, en die paarden moeten daar dan zonder eten een aantal uren in. Dat gaat gewoon nergens over.

Zoals jij paarden houden omschrijft in natte gedeelten zonder goede voorzieningen vind ik inderdaad dat je geen paard moet nemen. Een hamster zou wel kunnen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:44

Gimme_Joy schreef:
Erg kort door de bocht inderdaad dat "omdat je in NH of ZH woont" je dan maar geen paard kan nemen. Dan zou niemand een paard moeten nemen, want paarden zijn niet gemaakt om op te rijden.

Ik ben ervan overtuigd dat er meer factoren meespelen bij het maken (hebben) van een goede leefomgeving voor een paard. Dat is niet alleen maar weidegang of buiten staan (op een kleigrond of niet)

Je kunt een paard op natte grond ook iets goeds bieden.
Ze noemen het gedraineerde paddocks. De hele dag lekker naar buiten met andere paarden en lekker steeds iets te nassen; helemaal top.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:44

Ninx schreef:
Trui schreef:

Natuurlijk zou je een paard kunnen nemen. Maar je zult dan een plekje moeten vinden waar het paard een goed leven heeft, en in Zuid Holland is met al die natte klei nu eenmaal niet veel goeds te vinden voor paarden.
Dat betekent dat jij zult moeten verhuizen, of dat je je paard verder weg zet en dus verder moet reizen.

Een paard is geen recht he? Het is niet iets waar je aanspraak op kunt maken. Het is een erg bijzondere gift, en in ruil voor jouw plezier moet je je dier de ruimte gunnen met andere paarden en een prettig leven.

Hahaha, echt grappig dit. Jij bepaalt toch helemaal niet voor een ander wat die wel of niet moet doen? Wat je voor jezelf beslist moet je zelf weten, maar met keuzes van anderen heb je niks van doen. Een paard is inderdaad een behoorlijk dure gift aan jezelf en daarom mag je er mee doen wat je zelf wil om hem een prettig leven te geven.

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:46

Ook ik ben van mening dat een paard zeker 8 uur buiten moet kunnen wandelen. Is er echt geen stal in de buurt die dat heeft, dan neem je geen paard. Ik ben sowieso van mening dat een paard kopen vooral voor jezelf is, en dat er weinig gevallen zijn die een paard kopen voor het paard. Geen probleem natuurlijk, ieder zijn hobby en die van paardenmensen is.. het paard. Maar op het moment dat je een paard niet kan bieden wat het nodig heeft, en het paard dus lijdt onder jouw keuze van een paard kopen en aanhouden, gaat het fout. Dan is het tijd om te zeggen: 'Jammer, maar geen paard van mij' En dan zeg ik inderdaad dat mensen die in dure omgevingen wonen of waar goede stallen zeldzaam zijn, beter geen paard nemen. Je paard lijdt dan omdat jij persé een paard wil, en dat is niet eerlijk naar het paard toe. Als een stalling met paddock/weidegang te duur is voor je, dan is een paard te duur voor je. En dat is even slikken natuurlijk, maar het is dan gewoon de beste keuze voor paard om hem weg te doen of hem niet te kopen. Overigens zijn er in NH ook plekken waar je paard langer buiten kan lopen in de winter.
Of het dan weide of zandpaddock is maakt mij niet uit. (Al heeft een grote weide/paddock wel voorkeur op een klein stukje) Uitzondering als het paard voor korte tijd echt niet in een paddock kan met een goede reden, maar die goede redenen zijn er weinig.

Dus ja, ik ben eens met die stelling.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:47

BrittOllie schreef:
Ik ben het er niet mee eens. Dat wil zeggen, ik ben het er niet mee eens dat ik niet-paardwaardig genoemd word omdat mijn paard “maar” 3-5 uur per dag buiten staat.

Is dat ook bij goed weer/in de zomer het max. dat je paard buiten staat?

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:48

Gimme_Joy schreef:
Snap ik Mamappelsap. Maar de overheid moet iets als ondergrens nemen.

Maar het is geen basis om conclusies als de jouwe aan te verbinden.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:49

Ninx schreef:
Gimme_Joy schreef:

Je kunt een paard op natte grond ook iets goeds bieden.
Ze noemen het gedraineerde paddocks. De hele dag lekker naar buiten met andere paarden en lekker steeds iets te nassen; helemaal top.

Maar... dat bedoel ik ook he. Ik ben tegen de de stelling dat je geen paard kan nemen als je in de klei woont. Erg kort door de bocht juist omdat er genoeg stallen zijn (waarvan die van mij er één is) in deze provincies. Soms moet je er dan extra voor betalen, of extra voor rijden, maar dat heb ik ervoor ober gehad.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:50

MamAppelsap schreef:
Gimme_Joy schreef:
Snap ik Mamappelsap. Maar de overheid moet iets als ondergrens nemen.

Maar het is geen basis om conclusies als de jouwe aan te verbinden.

Over welke conclusie heb je het? En waarom is dat geen basis?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:50

Pipodipo schreef:
Hahaha, echt grappig dit. Jij bepaalt toch helemaal niet voor een ander wat die wel of niet moet doen? Wat je voor jezelf beslist moet je zelf weten, maar met keuzes van anderen heb je niks van doen. Een paard is inderdaad een behoorlijk dure gift aan jezelf en daarom mag je er mee doen wat je zelf wil om hem een prettig leven te geven.

Ik vind het niet zo grappig, kan de lol er ook niet van inzien eerlijk gezegd. Maar fijn dat jij er pret aan beleeft.

Iedereen moet ook zelf bepalen of hij zijn kind de hele dag in een auto opsluit, de hond zomer en winter uitsluiten op het balkon zet, maar dat het kan of mag maakt het niet wenselijk he?
Het is maar goed dat mensen zich hard maken voor hen die dat zelf niet kunnen. Sommige mensen kunnen al geen geen verstandige beslissingen maken voor zichzelf, laat staan voor hun dieren.

Geeft de kostprijs van het dier je het recht hem een goed leven te ontzeggen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:52

Gini schreef:
BrittOllie schreef:
Ik ben het er niet mee eens. Dat wil zeggen, ik ben het er niet mee eens dat ik niet-paardwaardig genoemd word omdat mijn paard “maar” 3-5 uur per dag buiten staat.

Is dat ook bij goed weer/in de zomer het max. dat je paard buiten staat?

Ik begrijp dat jij het er niet mee eens bent BrittOllie..... of dat terecht is is een tweede....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:57

Wildgirl schreef:
Namelijk, of je een paard moet willen hebben als je niet kunt voldoen aan het bieden van de juiste leefomstandigheden die passen bij het soort dier.
Je kijkt naar wat je dier van nature nodig heeft om gezond te blijven en als je hem dat niet kunt bieden dan schaf je het dier dus niet aan.

Jouw stelling gaat kreupel bij de impliciete bewering dat een paard minstens 8 uur weidegang nodig zou hebben om gezond te blijven. Daar is nog geen onderzoek naar gedaan, maar ik denk dat de uitkomsten daarvan je nog wel eens zouden kunnen verbazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:00

Babootje schreef:
Wildgirl schreef:

Jouw stelling gaat kreupel bij de impliciete bewering dat een paard minstens 8 uur weidegang nodig zou hebben om gezond te blijven. Daar is nog geen onderzoek naar gedaan, maar ik denk dat de uitkomsten daarvan je nog wel eens zouden kunnen verbazen.

Ik denk ook niet zo zeer dta ze het nodig hebben om gezond te zijn. Ik ken toch echt wel zat paarden die zo goed als de hele dag binnen staan, en toch echt wel gezond zijn.
Of ze happy zijn is het tweede, maar gezond wel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:01

Babootje schreef:
Wildgirl schreef:

Misschien, en misschien niet..... misschien blijf jij ook heel gezond wanneer je 20 tot 23 uur op het toilet verblijft. Of het wenselijk is en ethisch recht doet aan jou, je mentale welzijn en fysieke welzijn is een tweede.
Dus zo'n onderzoek zou ik eigenlijk niet eens wenselijk of interessant vinden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:04

Ninx schreef:
Pipodipo schreef:

Ik vind het niet zo grappig, kan de lol er ook niet van inzien eerlijk gezegd. Maar fijn dat jij er pret aan beleeft.

Iedereen moet ook zelf bepalen of hij zijn kind de hele dag in een auto opsluit, de hond zomer en winter uitsluiten op het balkon zet, maar dat het kan of mag maakt het niet wenselijk he?
Het is maar goed dat mensen zich hard maken voor hen die dat zelf niet kunnen. Sommige mensen kunnen al geen geen verstandige beslissingen maken voor zichzelf, laat staan voor hun dieren.

Geeft de kostprijs van het dier je het recht hem een goed leven te ontzeggen?

Wat iemand doet, zijn jouw zaken nu eenmaal niet. Jouw manier is nu eenmaal niet per definitie de beste voor iedereen. Voor jou misschien, maar anderen kunnen daar net zo hard aan twijfelen als jij oordeelt over wat anderen doen. Houd dat gewoon in je achterhoofd voortaan.

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:07

Oneens..

Zoals eerder gezegd, niet elk paard is geschikt om altijd op de wei te staan.
Mijn haflinger krijgt ieder najaar/winter last van mok, dan is 8 uur in een nat zompig weiland geen goed idee ook al zou hij dat heel graag willen. Daar staat dan wel tegenover dat hij veel minder buiten komt dan in het voorjaar en de zomer... Maar ik doe mijn best om hem minstens 3 uur per dag helemaal los buiten te laten lopen. Dit klinkt erg weinig maar het is tijdelijk.. Zoals ik zei doe ik mijn uiterste best en ik denk niet dat iemand anders dan kan oordelen dat ik geen paard zou mogen houden.

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:08

Wat is hier mis is kijk naar je paard!! Niet elk paard word er gelukkig van om altijd buiten te staan.
Heb een paard gehad die ik echt geen plezier deed met 6-8 uur per dag buiten staan. (zowel in de zomer als in de winter niet). Die stond standaard na 2-3 uurtjes voor het hek te drammen om naar binnen te mogen.
Hek open gelaten zodat hij zelf naar binnen kon gaan wanneer hij wou en dan stond hij vaak al na 1,5 uur weer binnen. Ging later weer eens een half uurtje buiten kijken maar stond over het algemeen zn 20 uur per dag in zijn sta.
Mn andere wil smorgens graag naar buiten maar savonds ook weer graag naar binnen. (zomers 24/7 buiten).
Ik bekijk het per paard wat ik doe.