Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:40

Nou ik dus ook shetterman is er dol op, 1 hooibeurt is al wiesencob en ik ga mooi stro bijhalen en geef in de nacht een plak stro samen met de wiesencobs als laatste beurt..dan krijgen ze nu knabbeltakken wilgen ..ik zorg 2keer voor goede hooi beurt en se tussendoor beurten ga ik eens crearief mee bezig zijn, goede vit brok, luzerne grof als pluk om te kauwen...of meng het door het hooi voor volume en kauwbezigheid.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:42

Zie er wel.tegenop om voor 1 paard op 2200 euro aan hooi voor een jaar te haan betalen....maar als ik moet dan moet het maar...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:47

Het is wel zo dat als je voor 1 paard nu inkoopt voor 2200 euro en je houdt over dat het misschien meevalt....

Wij hebben ze alle 4 24/7 samen lopen, dus voeren niet per paard. Hebben op 3 plekken altijd hooi. Ik meng wel stro soms, maar als dat belachelijk duur wordt, geef ik niet zoveel.

Normaal geef ik in de winter wiesencobs en bietenpulp naast het hooi als extra omdat ze al wat ouder zijn.

Vraag me nu af of lucerne ook duurder zal gaan worden? Ik voer het niet, maar voor veel mensen is dat vaak een aanvulling of alternatief.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:51

Als,lucerne nu als alternatief gevoerd gaat worden, vast wel...ze hebben het in grote pakken, dus ik denk ee ook aan dit ee bij te nemen...ruwe vezels is wat we nodig hebben...ik ga lle brandnetels trekken en drogen en ook geven....probeer ze met wilgen en brandnetel bezig te houden en de hooibergen niet meer zo adhtelijk lux te maken....mag best wel,wat overtollig verjes af bij de heren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:06

Wilgen en brandnetel is wel een goed idee, al zijn de brandnetels hier ook niet zo best meer...
Gisteren een paar afgesnoeide wilgentakken gekregen, daar waren ze super blij mee met die groeien blaadjes er nog aan!

Hier is de wei waar ze nu nog een paar uurtjes per dag staan en opgegeten en dood.
De andere wei begint weer wat groener te worden, nog wel heel kort, maar is groen en dat is al wat, hopen dat dat straks met de regen nog verder bij gaat trekken.
Hier wordt niks gesproeid.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:33

Indestal schreef:
Zie er wel.tegenop om voor 1 paard op 2200 euro aan hooi voor een jaar te haan betalen....maar als ik moet dan moet het maar...

Voor dat geld ben je in pension goedkoper uit. Je moet ook nog stro en krachtvoer kopen en je mest afvoeren immers..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:41

Helaas vanwege gebrek aan opslag niet op voor te bereiden. Of ik moet iemand vinden waar ik een partij kan opkopen en daar in opslag kan late liggen. Normaal nemen we maandelijks voordroog balen af bij de leverancier. Ik heb wat kleine pakjes opgehaald maar als ik 2 maanden voordroog heb liggen is dat veel. Ze kunnen helaas niet op gewoon hooi. Mijn shet wel maar dan moet ik ze apart zetten en dat wil ik liever niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:35

Dorine92 schreef:
Indestal schreef:

Voor dat geld ben je in pension goedkoper uit. Je moet ook nog stro en krachtvoer kopen en je mest afvoeren immers..

Reken maar dat pensionstallen ook duurder gaan worden .Die berekenen hun meerkosten uiteraard gewoon door aan de klanten.Al met al slecht voor de paarden dus,als die eigenaren hebben die het moeilijker kunnen financieren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:51

Stallen kunnen het moeilijk gaan krijgen, want mensen steigeren behoorlijk als prijzen omhoog gaan. Zeker als mensen altijd in pension staan en nog nooit zelf hooi hebben hoeven regelen, snappen ze de prijzen en problemen niet snel, dus weinig begrip. Dat kan je 100x netjes vertellen, maar stallen zullen het zweer krijgen om het te melden.
Daarnaast kunnen ze ook niet heel veel in 1x stijgen, dan krijgen ze helemaal iedereen over zich heen. Niet eerlijk, maar zo zijn mensen....
Ik verwacht dat goede stallen een goede prijs proberen af te dwingen en alles al geregeld hebben qua inkoop.
Maar de wat makkelijke/mindere stallen zullen gaan voor goedkoop, vaak mindere kwaliteit en ook hier en daar bezuinigen op de hoeveelheid hooi die ze geven.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:20

tja,maar als mensen steigeren in prijsverhoging,zullen ze rondhoren en kijken en al vlug ondervinden dat er overal hetzelfde 'problemeem' opduikt....
het is en zal voor iedereen hetzelfde zijn,als je je paard wil voeren,zal je meer betalen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:24

Quir schreef:
Aanbod op HästNet (soort van sporthorses/marktplaats) is in een paar weken tijd vertienvoudigd... jagers schieten nu gewoon de paarden, omdat wachtlijsten voor de slacht tot ver het volgende jaar in zijn.

En enorm veel mensen worden nu ook bedonderd. Krijgen beschimmelde balen hooi van 250€ per stuk, of zijn tig jaar oud, of nat geregend, etc. Maar ook voorschotten die betaald moeten worden, maar vervolgens geen hooi krijgen...

Transport regelen is op het moment een groter probleem dan aan het hooi zelf komen in NL.
Hebben nog honderden balen klaar liggen om te exporteren naar Zweden.

Zijn dit dan de gewone huis tuin en keuken paarden of echt van alles wat. Is wel triest dat je als eigenaar door de droogte zo in de problemen komt dat je je dieren moet laten gaan.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:26

Het aanbod op hastnet mag dan wel groter zijn. De prijzen zijn ook hoog. Het is dus niet zo dat de dieren voor een prikkie verkocht worden.

Ik vermoed dat ook dat een eventueel paard wat afgeschoten is anders naar de slacht ging maar die er op dit moment geen plek voor hebben. Het zal niet op grote schaal gebeuren anders gingen ze wel op transport naar het buitenland.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:46

Sorry maar gros (meer dan de helft!) is onder de 5000 euro en meer dan 25% onder de 2500 euro, niets duur aan... Vrijwel alles in lage tot zeer lage prijsklasse.

Paarden zijn hier in Zweden in het algemeen sowieso duurder dan in NL (niet voor niets wordt er heel veel geïmporteerd vanuit oa NL) en natuurlijk zitten er duurdere bij. Meeste professionele stallen met de echt dure paarden, hebben niet zo'n grote problemen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:56

ik had voor deze winter genoeg voordroog heb 15 grote balen en ongeveer 87 kleine baaltjes voordroog van ongeveer 40 kilo zijn net pakken hooi maar dan met folie er om heen deze zijn daadoor buiten op te slaan ik heb nu ongeveer voor 4 weken gras daar staan ze op als ik aan het werk ben en voer dan die kleine baaltjes bij ik kon 2 weken terug nog 22 baaltjes kopen voor 5 euro per stuk heb ik toch gedaan liever te veel dan te weinig voor een D-pony shet en tinker ik zou zeggen inslaan als je kan

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:17

tengeltje11 schreef:
tja,maar als mensen steigeren in prijsverhoging,zullen ze rondhoren en kijken en al vlug ondervinden dat er overal hetzelfde 'problemeem' opduikt....
het is en zal voor iedereen hetzelfde zijn,als je je paard wil voeren,zal je meer betalen.

Maar die gaan genoegen nemen met stallen waar slecht ruwvoer gegeven wordt of te weinig bijvoorbeeld.

Of ik nou 1 of 10 euro wil betalen voor een baaltje hooi, als het er niet is, is het er straks niet. Dat vind ik een groter probleem dan de prijs. Wij kunnen nu niet groot opslaan, dus moeten het gewoon afwachten.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:30

Paarden kunnen inderdaad ook andere soorten ruwvoer eten, zoals Luzerne, bietenpulp, takken en bladeren, snijmais, bolkaf en havermeelpallets. Dus als het echt crisis wordt, kan er altijd nog ander ruwvoer gevoerd worden. In sommige landen heb je geen eens hooi. Daar voeren ze alleen maar luzerne. Wat er overigens wel anders uitziet dan een pak van Hartog.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:39

Riet is hier vrij populair bij de paarden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:57

In landen waar alleen maar luzerne gevoerd wordt zie je vaak dat er weinig ruwvoer gevoerd wordt en veel granen. Met veel luzerne zie je namelijk veel meer darmstenen ontstaan (98% van de paarden met darmstenen hadden een rantsoen van minimaal 50% luzerne) door het zeer hoge calciumgehalte en zie je ook andere ontwikkelingsstoornissen door de verstoorde Ca:P-verhouding.

Door er veel granen (haver) naast te voeren breng je de Ca:P-verhouding beter in balans (maar voor de perfecte balans en energie moet een (gemiddeld) paard van 500kg 2.2kg luzerne en 3.8kg haver eten. Dat is verder geen gezond dieet. Met 5kg luzerne en 2kg haver zit je op een verhouding Ca:P-verhouding van 3.8, wat acceptabel is; hoewel niet goed (1.5-2.5). Boven de 5:1 moet je niet gaan eigenlijk.

Als ruwvoervervanger kan je beter een mengsel van bietenpulp, zemelen en luzerne voeren. Dit kan in 2 gewichts!verhoudingen (echt wegen, niet scheppen! En droog gewogen, geweekt gevoerd). Normaal gesproken werk ik met luzernebrok, maar als het gaat om echt het ruwvoer vervangen zou ik gaan voor gehakselde luzerne of brok die in stengels uiteen valt als hij nat wordt in plaats van een papje wordt.

3:2:1. Dus 3 delen bietenpulp, 2 delen zemelen en 1 deel luzerne. Hierin zit meer energie, minder eiwit en minder lange vezel.
1:1:1 Dus 1 deel bietenpulp, 1 deel zemelen, 1 deel luzerne. Hierin zit iets minder energie, iets meer eiwit en meer lange vezel.

Een paard van 500kg zit met de 1:1:1-verhouding met 6kg voer op de normale energiebehoefte (in rust). Met de 3:2:1-verhouding zit hij daar 10% boven (4.6ewpa i.p.v. 4.1ewp).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:27

wij voeren naast het hooi Carli Wafer. Sommige paarden krijgen hier flink wat van en doen dan veel langer met hun hooi.
De Wafer is ook lekker lang houdbaar. Heb nu zakken liggen die afgelopen juli geperst zijn en goed tot volgend jaar september.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:36

Mizora schreef:
Een paard van 500kg zit met de 1:1:1-verhouding met 6kg voer op de normale energiebehoefte (in rust). Met de 3:2:1-verhouding zit hij daar 10% boven (4.6ewpa i.p.v. 4.1ewp).

Dit is wel interessant!

Doe je dan naast die 6 kg (1:1:1 verhouding) geen hooi meer voeren?
Of kun je dit ook nog aanpassen naar -minder hooi dan normaal - dus dit recept erbij om aan ruwvoer behoefte te komen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:43

Popstra schreef:
wij voeren naast het hooi Carli Wafer. Sommige paarden krijgen hier flink wat van en doen dan veel langer met hun hooi.
De Wafer is ook lekker lang houdbaar. Heb nu zakken liggen die afgelopen juli geperst zijn en goed tot volgend jaar september.

Wat is dat voor spul?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:57

Roos_M schreef:
Mizora schreef:

Dit is wel interessant!

Doe je dan naast die 6 kg (1:1:1 verhouding) geen hooi meer voeren?
Of kun je dit ook nog aanpassen naar -minder hooi dan normaal - dus dit recept erbij om aan ruwvoer behoefte te komen?

Die 6kg kunnen theoretisch al het hooi vervangen. Het wordt wel ingezet als ruwvoervervanger voor oude paarden. Het is uiteraard beter voor paarden om nog wel een deel van hun ruwvoer als hooi te krijgen. Dus bijvoorbeeld, als je paard normaal genoeg heeft aan 10kg hooi om op gewicht te blijven, nu 5kg hooi te voeren en dan nog 3kg mengsel.

Het is dus zeker niet ideaal, maar absoluut beter dan niets.

Overigens kan je op deze manier ook Subli Seniores Priores (SSP) en pavo natures best inzetten (PNB). Let bij PNB wel op dat je niet meer dan 1kg/100kg lichaamsgewicht mag voeren i.v.m. de mineralenconcentratie. Bij SSP is het juist zo dat je onder de 1.2kg/100kg lichaamsgewicht onvoldoende mineralen voert als je niet compenseert.

Het BZL-mengsel wijkt qua mineralen (anders dan een hogere calcium en fosfor) niet vreselijk af. Het is wel krap in mangaan (80% van de minimaal ADH, t.o.v. hooi dat op 180% ADH zit) en laag in jodium. Ik zou er dus wel een mineralenbrok naast voeren en dan opletten dat er jodium in zit (of supplementeren met JoZo). Een goed passende mineralenbrok is bijvoorbeeld Marstall Force, 30g/100kg paard. Dan zijn er nergens tekorten meer, zowel bij de 3:2:1 als de 1:1:1-verhouding. Bij hooi is de (in mijn ogen) correcte hoeveelheid Marstall Force ook 30g/100kg, dus die hoef je niet aan te passen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:00

Popstra schreef:

Hoor je daar al geluiden van moeite met nieuwe oogsten en dergelijke?

Helaas kan mn merrie erg slecht tegen lucerne, dus voor ons niet echt een makkelijk alternatief.

damian23 schreef:
Paarden kunnen inderdaad ook andere soorten ruwvoer eten, zoals Luzerne, bietenpulp, takken en bladeren, snijmais, bolkaf en havermeelpallets. Dus als het echt crisis wordt, kan er altijd nog ander ruwvoer gevoerd worden. In sommige landen heb je geen eens hooi. Daar voeren ze alleen maar luzerne. Wat er overigens wel anders uitziet dan een pak van Hartog.

Maar er is overal straks wel een tekort van. Mais vraag ik me ook af hoeveel daarvan gaat komen bijv.

Onbeperkt lucerne voeren of als alternatief van hooi, zou ik echt nooit doen. Hooguit als aanvulling. Ondanks alle mooie rekensommen is het geen hooi en zeer eenzijdig met ook de nodige nadelen als je teveel voert of dit als enig voer. Ook als je de calc/fosfor verhouding recht trekt, heeft het nog steeds nadelen.

De rest zal ook duurder worden en minder als de vraag groot is.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:29

Ik sta in pension en daar zijn gelukkig al 2 flinke sneden van mooie kwaliteit van het land afgekomen. Nagenoeg droog voordroog waar mijn paard het erg goed op doet.
Helaas zijn de weiden kaal en wordt er nu dus volop hooi gevoerd. Nu is het wel zo dat de paarden ‘s nachts sowieso allemaal op hooi staan, op stal of in de paddock dus alleen de extra hooibeurten overdag maakt het verschil.

Ik zou het niet erg vinden om een toeslag te betalen als er hooi bijgekocht moet worden voor de winter. Of een bedrag ineens om de aankoop te financieren.
Zomaar een verhoging van het pensioengeld word ik minder blij van want dat draaien ze meestal niet meer terug als er volgend jaar een hooioverschot zou zijn.
Al heb ik heel fijne en redelijke stalhouders die de paarden op de eerste plaats zetten.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:47

hagelslag schreef:
En let wel ik woon in duitsland... Een "normale" prijs voor 1.30 doorsnede rondbaal is 20-25 euro. En daar zit de boer al boven en nu dus gewoon het dubbele...

Ik woon ook in DL
En betaal daar 40,- voor (voor de 'crisis')