probleempjes met mun ponytjes...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:23

ik las een paar pagina's geleden dat jullie met de pony met de lange hoeven alleen nog aan de hand stappen en soms springen. dat jullie er mee stappen is wel ok, maar dat springen zou ik toch niet meer doen met die hoeven, dat kan dan volgende week waarschijnlijk weer als de hoeven zijn gedaan.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:26

Als ik jou was zou ik wat aandringender zijn over de hoefsmid.

'Als het goed is komt hij binnenkort'

Okay boer, WANNEER dan? Hoe laat? Dan kan je er bij zijn (is ten eerste interessant en ten tweede kan de smid je ook wat vertellen over of je uberhaupt wel iets met die pony moet doen, ten derde komt die boer niet weg met l*lsmoesjes over een smid die toch echt, heus, eerlijk waar 'binnenkort' komt)

Overigens hebben alletwee de paarden jammerlijk lange hoeven, op die foto's al, en zo te zien zijn die minstens 4 of 5 maanden oud.

Als een paard zo moeilijk doet met opzadelen en rijden maak ik me sterk dat het zadel voor geen meter past. Als het je eigen paard was zou ik zeggen "laat er als de donder naar kijken" maar ik begrijp ook wel dat je daar geen geld voor hebt. Eigenlijk denk ik dat je beter helemaal niet meer met de pony's kan gaan rijden. Niet longeren ook, het is onnodig want ze nemen zelf hun beweging wel, en het doet een oud paard niet echt goed. Als hij zo graag wil rennen doet hij dat zelf wel op de weide! Een stukje aan de hand wandelen - als dit veilig kan, dus niet doen als hij zich probeerd los te rukken - kan wel. En lekker poetsen, die aandacht vinden ze vast lekker.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:51

Hallo dames,
Tja, ik heb tot bladzijde 5 doorgelezen en toen gaf ik het op, sorry.

ALs ik het zo lees zijn het 2 slechtverzorgde ponies met meiden die graag willen maar een hoop kennis missen, en daarnaast even lange teentjes hebben als de ponies Knipoog

Als je in het begin van je topic zegt: "we doen er alles nog mee", en later zegt, "we stappen alleen maar want hij moet beweging hebben" dan komt het over alsof je wat loze kreten rondstrooit, maar toch nog rijdt op die pony (die van 21).

Mijn advies: niet meer iets van ze vragen, alleen borstelen e.d. totdat de hoefsmid is geweest, en het dan langzaam opbouwen, vraag aan de hoefsmid wat hij denkt dat een goede opbouw is. Een goede smid weet dat.
Daarnaast: neem les, vraag een ervaren iemand eens naar de ligging van het zadel te kijken, onderzoek dat paardje op drukplekken ed voordat je hem straft.
Als hij zo slecht reageert bij het aanraken vand e achterhand zul je eerst zeker moeten weten dat het geen angst- of pijnreactie is voordat je dat gedrag gaat corrigeren. Vraag de smid er naar wat hij van dat gedrag denkt....Kijk ook eens in de mond, oudere ponies hebben vaak last van hun gebit.

Mocht die smid nu echt niet komen, dan zou ik toch eens melding maken bij de DB. Succes.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:17

gijsenkim schreef:
De pony in zn geheel niet meer opzadelen....... de pony lekker met rust laten, gewoon op een andere stal waar je onder begeleiding kan leren met deze gevoellige dieren om te gaan, een pony gaan verzorgen

Beste advies tot nu toe!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:23

Niekoezz schreef:
Heej, bedankt dat je voor ons op komt, we willen inderdaad die ponys helpen en advies krijgen, maar we worden alleen maar afgezeikt, ik vind dit niet leuk. Jullie weten denk ik niet zo goed wat deze ponys zijn. Maarja.. we stoppen wel met het helpen van deze ponys, maar dat betekent ook dat ze niet bekapt worden niet meer fatsoenlijk te eten krijgen en niet meer goed gepoetst/verzorgt/uitgemest worden. Maarja.. we volgen jullie advies dan wel op, omdat jullie het zo zielig vinden voor die beesten. maar ik denk dat het alleen maar zieliger is als ze niet bekapt worden, niet verzorgt, niet uitgemest enz.
groetjes aniek

Probeer je ons nu een schuldgevoel aan te praten?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:29

Niekoezz"]
Heej, bedankt dat je voor ons op komt, we willen inderdaad die ponys helpen en advies krijgen, maar we worden alleen maar afgezeikt, ik vind dit niet leuk. Jullie weten denk ik niet zo goed wat deze ponys zijn.
[/quote]
Dezelfde als de pony's/paarden die de meesten verzorgen/bezitten/berijden....
[quote="Niekoezz"]
Maarja.. we stoppen wel met het helpen van deze ponys, maar dat betekent ook dat ze niet bekapt worden niet meer fatsoenlijk te eten krijgen en niet meer goed gepoetst/verzorgt/uitgemest worden.
[/quote]
Bekapt worden ze nu ook niet.... en dat uitmesten was toch ook al een probleem.... daarnaast zijn die pony's ouder dan jullie zijn en die jaren voordat jullie kwamen hebben ze ook overleefd...

[quote="Niekoezz schreef:
Maarja.. we volgen jullie advies dan wel op, omdat jullie het zo zielig vinden voor die beesten. maar ik denk dat het alleen maar zieliger is als ze niet bekapt worden, niet verzorgt, niet uitgemest enz.
groetjes aniek

Het is niet zielig.... het grenst aan mishandeling.. bedenk is als jezelf met te kleine of slecht passende schoenen moet lopen tijdens de gym (en dan heb ik het nog maar over een uurtje...)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:40

Als je goed leest zie je dat het meerendeel van de mensen die op jullie topic geregeerd hebben als advies geven om de pony's even rust te gunnen en de hoefsmid langs te laten komen om vervolgens als ze weer netjes op de hoeven staan weer rustig aan te gaan beginnen met rijden.
Nu zeg ik het algemeen dan he, maar komt ongeveer zo op neer dacht ik.

Een advies kun je in de wind slaan of gebruiken/toepassen (aannemen dus), maar het lijkt alsof jullie het niet met dit soort advies eens zijn.
Maar wij willen net zoals jullie het beste voor de ponys en dat jullie er weer plezier mee krijgen of nog meer plezier mee hebben.
En niet om jullie te bekritiseren of zoals juliie het noemen afzeiken, daar help je niemand mee.

Ik neem aan dat jullie gek zijn op de ponys en op paarden/ponys in het algemeen, neem dit advies dan aub aan.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:47

Amen !

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:50

SANEX schreef:
Amen !

haha ja dat was ik vergeten Schijnheilig

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:08

U mag nu de kerk verlaten en hoeft bij déze dienst niet weer terug te keren Knipoog

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:10

SANEX schreef:
U mag nu de kerk verlaten en hoeft bij déze dienst niet weer terug te keren Knipoog

He jammer had een herhaling in de planning, dan schijnt het vaak pas door te dringen Schijnheilig

Maar goed u zijt gezegend

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:15

Ik heb ditmaal geen zin in een wederopstanding des topics Tong uitsteken

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:18

hahaha, nee?????? Schijnheilig

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 02:11

Alane schreef:
Zou ik toch doen wat ik eerder geschreven heb over het tuig.... dan gaat als je alles goed doet een wereld voor je open...

Haha! OK dan! OK dan! OK dan!

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:29

ellenlouise"]
[quote="Niekoezz schreef:
Heej, bedankt dat je voor ons op komt, we willen inderdaad die ponys helpen en advies krijgen, maar we worden alleen maar afgezeikt, ik vind dit niet leuk. Jullie weten denk ik niet zo goed wat deze ponys zijn. Maarja.. we stoppen wel met het helpen van deze ponys, maar dat betekent ook dat ze niet bekapt worden niet meer fatsoenlijk te eten krijgen en niet meer goed gepoetst/verzorgt/uitgemest worden. Maarja.. we volgen jullie advies dan wel op, omdat jullie het zo zielig vinden voor die beesten. maar ik denk dat het alleen maar zieliger is als ze niet bekapt worden, niet verzorgt, niet uitgemest enz.
groetjes aniek

Probeer je ons nu een schuldgevoel aan te praten?
[/quote]

Ben ik nu de enige die hier iets opmerkt die niet kopt Verward

Pony's worden NIET uitgemest, wat ze staan in de stront schrijft ze eerder ... dus, daar worden ze niet slechter op.
De brokken mest in de vacht ... zelfde verhaal, die hangen er aan mét verzorgers ook ... dus maakt niets uit dan!!!!! Boer zal er tenminste niet op rijden! Wat ik nu lees krijgen die pony's ondanks twee BIJRIJDERS geen verzorging!!!!!!!!

En wat eerder geschreven is over het tuig is waar, tuig die niet in TOPCONDITIE is irriteerd de pony en gaat ie van aan de loop op de duur! Volg maar die tip van Alane, die kan echt nut hebben zowel voor het tuig als voor de pony's zelf Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:33

sonjabelgium daarvoor zijn het ook bijrijdsters en geen verzorgsters Knipoog

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:56

Dát zal het zijn, nu weet ik de betekenins van bijrijdsters ! Haha!

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:00

Heej, is goed we zullen niet meer op ze rijden voordat ze beide bekapt zijn Haha!
Maar we kunnen toch wel longeren (iig geval met die van 21) en we kunnen toch lekker met ze wandelen door de wei, we kunnen poetsen (heel goed) we kunnen tuig flink invette en we kunnen de stallen mooi schoonmaken, nou ik denk toch wel dat dit een zaterdag middag vult *LOL*

groetjes aniek Knipoog

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:04

Longeren doet net zoveel pijn aan de onbekapte pootjes als rijden hoor, op dit moment zal het voor die langhoevers echt geen lol zijn om te lopen, laat staan inspannend werk aan de longe te doen, te moeten draven en galloperen.
Wandelen door de wei doen ze zelf wel als ze daar zin in hebben.

Laat die pony's de eerste tijd met rust, ga idd maar eens de stallen uitmesten en opruimen, het tuig controleren en schoonmaken en andere spullen van die pony's schoonmaken etc.
Laat de pony's alsjeblieft hun eigen gang even gaan en belast ze niet meer dan ze nu al worden belast...

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:12

Neem de halsters en touwen ook maar 's mee voor een wasbeurt met ontsmettende zeep!!!

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:13

Okeej we zullen er aan denken maar wij willen uitmesten maar dat mag niet van die boer, en als we het toch doen ligt die mest hoop al helemal vol, of het is slecht weer ofzo. Maar als het regent willen we het evengoed wel proberen We zullen het tuig eens goed gaan invetten. In de zomer deden we dit iedere week schoonmaken en ongeveer 1 x in de twee weken met vet. Nu wat minder omdat het maar kleine stallen zijn waar we zo kunnen staan. Cool Maja.. we laten ze ff met rust en ik ga nog eens achter de eigenaar aan, want het word nu onderhand wel eens tijd! Het had al een jaar geleden moeten gebeuren, ik word hier echt zo kwaad om he. Ik spreek morgen die dochter weer en dan ga ik er wat aan doen, wil die dochter niet luisteren dan bel ik de eigenaar of de boer zelf wel op, ik kan er niet meer tegen.
groetjes aniek

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:28

1 keer in de 2 week het leer vetten is ook wel weer een beetje veel van het goede, is helemaal niet zo goed voor het leer als je het zo vaak doet.

Als jullie nou alleen de beschimmelde drollen eruit halen en een dikke laag stro eroverheen doen, die kerel wil waarschijnlijk de stal op potten, daar is niks mis mee opzich.
Maar dan moet er elke dag wel even een nieuwe laag stro overheen, en eventueel de erg natte plekken weghalen.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:52

Potstal heeft ook grenzen hé Sanex, als je "shetlandertje" ineens een "Shire" geworden is omdat ie gewoon omhoog staat op de stront gaat het té ver!!!!! Vooral als er schimmel is moet je erg opletten , dan is er te weinig bodembedekker aanwezig, want stro schimmeld niet, het is de mest die gaat "groeien"!!!!!!!!! Da's echt niet goed om je paard in de schimmel te zetten !

Tuig is blijkbaar wel super onderhouden bij jullie, invetten/oliën is één keer per twee maand voldoende in feite. Ik had er zo een idee van dat het tuig bij het boertje ligt en het dus ook wel niet veel onderhoud zou zien. Dat zit dus wel meer dan goed
Neemt niet weg dat je toch wel goed doet aan het uitwassen van halster(s), leidkoord en dekjes en eventueel bandages. Voor de rest zou ik in jullie plaats gewoon oefenen op het los en vast zetten en meewandelen tot je een volkomen normale reactie krijgt. Op die manier leert de pony er iets uit waar jullie baat bij hebben en tegelijk hoeft ie niet overdreven veel te lopen met z'n lange hoeven. Moest de boer verder moeilijk doen over het bekappen dat ie bv geen smid kan vinden of dat die geen tijd heeft kan je ook gewoon iets zeggen in de aard van "ik ken een supergoede hoefsmid, zal ik die bellen voor de pony's" Knipoog ... Gewoon gewiekst en slim zijn met boertjes Knipoog

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:13

sonjabelgium schreef:
Potstal heeft ook grenzen hé Sanex, als je "shetlandertje" ineens een "Shire" geworden is omdat ie gewoon omhoog staat op de stront gaat het té ver!!!!! Vooral als er schimmel is moet je erg opletten , dan is er te weinig bodembedekker aanwezig, want stro schimmeld niet, het is de mest die gaat "groeien"!!!!!!!!! Da's echt niet goed om je paard in de schimmel te zetten !

He verdikkie, ik wou zo graag een Bas-shire Haha!

Maar ik begrijp wat je bedoelt hoor OK dan!

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:00

Ik ben ooit op een manege geweest waar alle paarden ENORM groot leken. Ik keek m'n ogen uit Bloos! Tot de les zou beginnen en de stallen gingen open. De paarden die pony's waren moesten letterlijk uit de stal naar beneden springen .... Dat is wat ik bedoel