Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:41

Oeps had mezelf een beetje verrekend op het gewicht van mijn paarden, beestjes wegen nog geen 800kg samen als ik met de buikomvang reken. Uiteraard klopt mijn uitspraak dat ze minder dan 1000kg wegen nog steeds maar toch :+

Arme opa loopt nu in de stormwind alles schoon te vegen in de tuin, zou ik toch echt gewoon laten de carnavalsvierders komen toch voor het bier :Y)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:42

Gingerale schreef:
Ik voer kruidenhooi uit Duitsland en Tsjechië. Supermooi spul, totaal niet stoffig en bestaat uit zoveel verschillende grassen. Vind het vanwege de kans op herfststijlloos wel een btje spannend, maar de kwaliteit is zo stabiel en heb er echt nog nooit slechte balen tussen gehad. Balen zijn ontzettend strak geperst, dat gebeurt dan in NL. Doordat de grote balen worden losgehaald en opnieuw door de pers gaan om er kleine baaltjes van te maken, valt de kleine en stoffige fractie er tussenuit. De baaltjes zijn wel zwaar, zeker 20 kilo vaak nog meer. Heb zo'n 1600 kilo paard staan en ze vreten dit spul onbeperkt. Qua kosten ben ik in de wintermaanden wel wat kwijt hieraan, want heel goedkoop is het niet. Zo rond de 250 euro per maand schat ik. Maar dat is dus in de maanden dat ze voor 100% op hooi staan. Vanaf april wordt dat alweer minder en ze staan vanaf november ongeveer weer op hooi. Twijfel wel eens of ik geen NL hooi moet kopen. Geen kans op herfststijlloos en goedkoper, maar ze doen het hier zo goed op en ben echt dik tevreden over de kwaliteit, dat ik nog steeds twijfel

Waar haal je dat?

Hier ook een storm van heb ik jou daar. Het gehandicaptenpaardrijden is afgelast vanwege het weer. Het is gelukkig wel droog, nog. Zo maar weer even voeren.

Ik heb zo n 2700 kilo paard staan. Ik voer ook 3 Pakjes per dag, als ik kleine heb. Maar heb meestal grote balen natuurhooi uit deBiesbosch. Daar doe ik 5 dagen mee.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 17:36

Net bij de DA geweest om extra medicijnen in huis te halen voor het weekend. Meet ik net alle paarden nog even na, heeft Beau ook koorts -O- . Dat is de Belg, dus daar gaat wel even wat in. Kan ik morgen nog een x op en neer rijden...zucht. Het is dus duidelijk besmettelijk, dus kan er redelijk vanuit gaan, dat t een virus is. De rest had nog niks, dus ik hoop dat dat zo blijft. Anders blijf ik heen en weer rijden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 17:40

Oei fabster sterkte met de ziekenboeg :(:)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 17:41

Nou, dat ben ik niet gewend. Er zijn wel eens dingetjes, maar heb nog nooit en virus gehad. Ik hoop dat het snel over waait.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 17:45

Fabster geen Rhino?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 17:47

Denk t niet. Daar zijn geen aanwijzingen voor.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 17:57

Fabster schreef:
Denk t niet. Daar zijn geen aanwijzingen voor.

Gelukkig

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 17:58

Nou hier ligt al een boom op de afrastering van de wei. -O-
Afbeelding

En een eindje verder op nog 1.
Afbeelding

Oja en we wonen aan een doodlopende straat := :roll: En dit is de toegangsweg.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:01

Lekker dan. Hier stormt t ook aardig. De laatste x is hier ook een boom om gegaan. Net niet op het huis. Hoop dat alles blijft staan. Ben altijd bang dat het dak van de afdakjes eraf waaien. Nog nooit gebeurd, maar toch, hè...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:02

Nou ik zie nog een paar bomen waarvan ik niet verbaasd ben als ze gaan... hoop het niet, want die staan dicht bij het huis.
Wat ik dan wel weer 'leuk' vind, is dat Nick in het schuilhutje staat.
Correctie, Bliksem staat er ook in, zag ik niet. :') Kan het hutje zien vanaf hier gelukkig.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:32

Oh dat is balen zeg Chasey!

Hier is een paar jaar geleden een grote boom met een dubbele stam doormidden gespleten. Gelukkig hadden we er toen al een anker in zitten, waardoor het afgeknakte stuk niet omviel. Als dat gebeurd was, was hij sowieso op het huis gevallen. Was jammer van de mooie boom, maar we waren natuurlijk heel blij dat de schade beperkt bleef.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:00

Dat is wel oliebol Chasey van die bomen.

Mijn moeder en zusje hebben de paarden om drie uur naar binnen gehaald. Wij zitten bovenop een plateau en het waait hier wel had en schijnbaar was het echt aan het hozen. Dus ze staan nu lekker droog in de stal hooi te eten.

Hoop idd dat het wel niet zo'n nat voorjaar als afgelopen jaar gaat worden. Ik was die regen toen echt wel zat op een gegeven moment. Ik zou eigenlijk vanavond een herhalingsavond hebben van het Rode Kruis maar ik blijf fijn thuis op de paarden (en het huis) passen. Mijn moeder past op het andere huis een paar dorpen verderop. We hebben vanwege de verbouwing nog twee huizen. Daar was wel het een en ander los gewaaid en dat ligt "beschut" in een woonwijk.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:01

chasey wat een geweld al bij jullie.

Ik had zeil over de pakken voordroog getrokken , vooral voor het zicht, maar nu dat maar weggehaald anders kan ik het bij de achterburen gaan halen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:01

fabster beterschap bij jou :(:)

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:14

Fabster veel beterschap met je paardjes, had er een beetje over heen gelezen.
Vorig jaar had Bablo ook een flink virus te pakken en is hij echt een paar weken niet lekker van geweest. Dikke week met koorts gezeten. Andere paarden op stal hadden het allemaal heel erg licht en waren naar een paar dagen beter. Hij was een van de eerste paarden die het kreeg en de laatste die er weer overheen was. Niemand snapte waarom ik hem niet alweer reed. Toen hij eindelijk koortsvrij was hem nog een week vrij laten zijn en toen weer opgepakt.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:34

Zo jullie gaan snel :j

Hier hebben we ze binnen gezet om 15 uur. Ze wilden graag naar binnen. Eentje staat onder een deken de rest heeft geen deken.

Hier waait het vooral flink niet zoveel regen.

Wij wonen in noord Limburg.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:34

Ik laat ze hier ook maar even. Beide stonden niet zwaar in training, dus gewoon even een rustige week (of 2-3). We zien het wel. Buiten de koorts zijn ze er niet slecht aan toe.

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 20:01

Sterkte Fabster, met de patienten. Hopelijk nemen de anderen het niet over, twee is wel even voldoende lijkt me.

Het kruidenhooi haal ik (of ik laat het bezorgen, maar de bezorgkosten zijn nogal fors...) bij Louis Venhorst Fourage in Mechelen. Had laatst een vrachtje hooi (in mijn 2-paads trailer passen ongeveer 42 baaltjes) die mijn paarden niet bliefden. Hoe ik het ook mixte en mengde, na een week haalden ze nog hun neus ervoor op. Ik kon echt niets ontdekken aan de partij, zag er prima uit. Wel wat anders qua structuur dan wat ze gewend waren, maar naar mijn idee niets dramatisch. Vond het heel vervelend, maar ze moesten er echt niets van weten. Heb het weer ingeladen en teruggebracht. Paar baaltjes van een nieuwe partij meegenomen om te proberen, en dat ging er met smaak in. Hebben ze een week later een een grote partij gebracht van hetzelfde, en hoefde geen bezorgkosten te betalen. Ze vonden het al vervelend genoeg dat ik er zo'n gedoe mee had gehad.
Nou, goede service en goed hooi. Kost wat, maar dan heb je ook wat!

Die windknop mag nu wel uit. Klaar mee. Paarden staan gewoon buiten hooi te vreten alsof er niets aan de hand is. Fijn hoor, maak ik me gelijk wat minder zorgen als ze er zo relaxt bij staan. Zelfs mijn merrie is überchill, al een paar weken. Snap er niets van. Vind het geweldig zoals ze nu is, maar in de 7 jaar dat ik haar nu heb,heb ik haar zo nog nooit meegemaakt. Of ze is drachtig (de dartmoor was tot begin januari nog hengst, maar aangezien hij er echt niet bij kon heb ik me daar het afgelopen jaar nooit zo'n zorgen om gemaakt....maar wie weet....), of ze is schijnzwanger (heb vorig jaar knikkers in haar baarmoeder laten plaatsen omdat ze volledig over de kop hysterisch was en niets leek te helpen, ja regumate, maar ja dat continue geven lijkt mij ook niet de bedoeling). De knikkers leken helemaal niets te doen, ze was ook elke maand gewoon hengstig vorig jaar. Zat te denken, omdat de Dartmoor nu gecastreerd is en totaal niet meer geïnteresseerd is in haar, zou het kunnen dat de knikkers nu plotseling wel hun werk doen? Ze krijgt ook monnikspeper, maar dat kreeg ze vorig jaar ook. Magnesium en in de winter vitamine E zijn ook hetzelfde als ervoor. Heb haar al wel een tijdje aan de valeriaanwortel staan, en die doet zeer zeker wat. Maar toch, sinds een week of 6 (?) is ze echt abnormaal lief, makkelijk, relaxt, knuffelig, ontspannen, noem alle geweldige eigenschappen op en ze is het op dit moment... Wie weet hoe dit zit???

Oh, de Dartmoor is ca. 1,10 en de dame in kwestie is een potige Gelderse van ca. 1,63/1,64m.... Heb hem vaak genoeg zien springen, maar hij kwam echt in de verste verte niet in de buurt 8-)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 20:09

Nou hier staan de paarden ook binnen. Eerste keer binnen met zo'n wind en ze vinden het wel spannend. De dakplaten maken geluid.. tsja, helaas, dat is dan even wennen. Kan er niks aan doen..

Hier ook grote balen (heel droog) voordroog. Thuisgebracht voor 50€ per pak. Ik voer er ongeveer 2,5 a 3 weken van. Superfijn spul zonder rotzooi er in! Heel blij mee!

Sterkte met de zieke paarden! Virus is niet fijn!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 20:15

Hier de jonkies ook maar naar stal gedaan met dit weer.

Dit zijn onze baaltjes
Afbeelding

Poppy hoest helaas ook nog, staat sinds deze week weer terug op medicijnen. Hoop toch echt dat het hierna klaar is.

Wat verschrikkelijk stom is dat Chasey, van die bomen!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 20:47

Jeetje Fabster, dat is balen! Sterkte!

Chasey, :wow: niet best! Is de boom op de toegangsweg alweer weggehaald? Alle beesten zijn hier binnen. Ik vind het maar niks.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 21:06

Hier klinkt de schuur niet al te best, heb een baaltje in de schuilstal gelegd maar hij piept en kraakt. Hopelijk houd het dak het en de notenboom ook.
Bah wat een wind..

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 21:15

Jeetje chasey dat gaat er ruig aan toe bij jullie!.. Haalt de gemeente die bomen weer weg of is het eigen weg dat jullie daar zelf verantwoordelijk voor zijn?

Ja klopt missanita84! Wij waren ook op de hunebedtrec afgelopen jaar, ik vond het ook erg leuk om mee te doen:)
Deze is toen gemaakt

Afbeelding

Ik duim ook dat er hier dit keer niets omgaat.. Vorige storm was de ene helft van de rijbak al omgewaaid. Ik hoop dat de andere helft nu niet denkt dat het een goed idee is om op te geven!.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 21:16