Leuk dat je je tekening geplaatst hebt. Ik heb hem bekeken en redelijk ontcijferd

. Ik vind het wat lastig om er een echt goed beeld van te krijgen door de drukte van de tekening, maar dat is mijn makke.
Op zich vind ik de opzet leuk en denk ik dat je, door de paden om de bossages heen, best een leuk oppervlak en afwisselende ruimte hebt zo voor de paarden.
Als jij je track weet te verharden met grastegels dan heb je wel echt een fijn verblijf voor de paarden hoor!
Ik heb wel wat punten ter overweging:
- De paddock vind ik nu wel echt vrij klein. Voor mij zou drie paarden dan echt de max zijn (maar dan vind ik het nog krap, maar ik ben dan ook een stuk meer ruimte gewend). Kan even kijken of ik nog twee meter kan afsmokkelen bij de varkens dan wordt hij 19x24. En ze hebben ook de gehele rijbak nog hè?
- Het pad wat je gemaakt hebt om van de poetsplaats naar de rijbak te komen lijkt nu én door het varkensverblijf te gaan én door de track. Dat zijn wel een hoop hekken die je open en dicht moet doen om even naar de bak te lopen (plus dat je alle dieren in hun eigen verblijf moet zien te houden). Klopt niet helemaal zie ik op de tekening, het zouden twee hekjes worden waar je dan doorheen moet het pad moet apart uitkomen in de rijbak. Wel even de paarden wegjagen maar dat kan ook van tevoren.Vind twee hekken open en dicht doen ook wel een nadeel dus daar ga ik nog even naar kijken.
- De X: daar zou ik juist wél een doorgang voor de paarden maken. Als ze meerdere kanten opkunnen is het veiliger bij onrust (in de paddock, maar al helemaal in het doodlopende stuk pad aan de andere kant) én het nodigt meer uit tot lopen. Vond ik eigenlijk juist niet omdat ze anders doodleuk bij het hooi blijven staan, nu moeten ze juist lopen.
- De inloopstallen die je getekend hebt: als je die aan elkaar kunt maken (eventueel met lage schotten ertussen waar ze omheen kunnen) kunnen de paarden de ruimte véél beter benutten en haal je (of zij) meer uit de oppervlakte. Leuke is dat daar dan het pad ook weer niet doodloopt maar ze ook daar weer rond kunnen lopen. Dan ben ik bang dat ze dus gezellig de hele dag bij de stallen blijven staan. En er zit een bomensinhel tussen dus kan de stallen niet aan elkaar maken. Tussenschotten had ik ook al naar gekeken dat ga ik denk ik ook doen.
- Laatste punt: overweeg om toch (op termijn) het pad rond te laten lopen. Het geeft de paarden veel meer bewegingsruimte en veel meer afwisseling doordat ze wat meer afstand kunnen nemen van de rest van het stuk. Zie mijn laatste opmerkingen, maar kan het eventueel wel rond laten lopen mocht dat fijner zijn.
Dat je dan ter hoogte van het smalle stuk van je wei nog maar een meter of 10? over hebt is niet erg: zolang je dat aan de twee korte kanten openzet is er genoeg ruimte voor de paarden. Die snap ik even niet... er is maar een korte zijde, aan de andere kant zit een sloot en nergens
een opening.
Edit: nog een puntje dan

. Niet echt belangrijk, maar de wilgen tussen je rijbak en het pad? Die overleven het nog geen dag, daar moet echt wat meer ruimte tussen.