Micro Paddock Paradise (NH) meningen gevraagd (incl. foto)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 10:28

Azmay schreef:
Ik vind het een super idee maar ben bang dat je niet meer dan 3 hooguit 4 paardjes kwijt gaat kunnen. Moet zeggen dat ik nu al wel jaloers ben op je ;)

O haha had je per ongeluk een pb gestuurd :')

Maar ben al blij als er vier grote paarden kunnen staan in totaal. Ben ook heel blij dat mijn eigen paard en varkentjes nu thuis kunnen staan. Dream Come True !

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:30

Nohra schreef:
Azmay schreef:
Ik vind het een super idee maar ben bang dat je niet meer dan 3 hooguit 4 paardjes kwijt gaat kunnen. Moet zeggen dat ik nu al wel jaloers ben op je ;)

Maar ben al blij als er vier grote paarden kunnen staan in totaal. Ben ook heel blij dat mijn eigen paard en varkentjes nu thuis kunnen staan. Dream Come True !

Oeps :+

Maar 4 grote lijkt me eigenlijk te veel, 3 grote paarden, 3 E-pony's een kleintje of 2 paarden-twee pony's lijkt me realistischer.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 09-08-16 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 10:31

Kan er niet op wachten. Zet de tekening vast neer :Y) momentje

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 10:33

Maar ben al blij als er vier grote paarden kunnen staan in totaal. Ben ook heel blij dat mijn eigen paard en varkentjes nu thuis kunnen staan. Dream Come True ![/quote]

Oeps :+

Maar 4 grote lijkt me eigenlijk te veel, 3 grote paarden, 4 E-pony's of 2 paarden-twee pony's lijkt me realistischer.[/quote]

Oke ga er naar kijken. Is ook wel leuker zo'n gemengde kudde vind ik. Tellen twee shetlanders als 1 e-pony?

Azmay

Re: Hoeveel stallingsgeld vragen voor Paddock Paradise in NH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:41

Ik denk dat je inderdaad meer shetten kunt houden dan paarden als het ware. Ik heb nu 2 E-pony's op 3000 vierkante meter staan en dat is net genoeg omdat ze op de paddock kunnen als het nat is. Ik zit ook op klei.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:45

Wij vragen 175 voor een paard, ex mesten en krachtvoer dat doe je een keet per week met een groepje. Nu is er weinig werk dus alleen en anders met twee of drie en ik doe elke ochtend en midden in de nacht al een rondje over het betegelde gedeelte. Ze hebben stallen, overkapping en een stuk schuur van 16/8 meter.

Wat betreft hopen mest bij onbeperkt eten zit je toch wel tussen de 15/20 hopen per paard per dag. Soms minder maar dan zijn de hopen groter hahah.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:47

Qua bak en aanzicht , eventueel een heg er voorlangs planten(meidoorn, sleedoorn, beukenhaag ) aan de wegzijde ?

Wat betreft hoeveelheid, ik ben heel benieuwd naar je nieuwe idee :j
Maar als je gaat voor voldoende beweging op track of paddock met beperkt weidegang ipv volle mep op de wei in het seizoen
Dan is de hoeveelheid dieren afhankelijk van de paddock/track ruimte

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 11:35

Er staat nu juist een coniferen haag voor, tegen de wind maar dat is zo lelijk. Een haag is zowieso geen gezicht daar omdat alles heel open is en er dan ineens een rij staat met een haag midden in het platteland. Dat is dus het probleem. Als je de haag nu weghaald is het wel mooier maar waait het erg in de bak want de wind komt tussen de schuur en boerderij door waardoor het trekt.

-------
De openingspost wordt nu als het goed is aangepast incl. nieuwe tekening zodra de moderator mijn berichtje heeft gelezen. *\o/* *\o/* *\o/*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:00

Voordeel van een beuk of meidoorn , je kunt hem ook half hoog houden(1,20 tot 1,50) en ziet er een stuk mooier uit dan coniferen (ik vind die dingen zo lelijk )
Als je in de vlakke polder woont is wat windbreekbegroeiing sowieso wel prettig trouwens

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:05

Nohra schreef:
Er staat nu juist een coniferen haag voor, tegen de wind maar dat is zo lelijk. Een haag is zowieso geen gezicht daar omdat alles heel open is en er dan ineens een rij staat met een haag midden in het platteland. Dat is dus het probleem. Als je de haag nu weghaald is het wel mooier maar waait het erg in de bak want de wind komt tussen de schuur en boerderij door waardoor het trekt.

-------
De openingspost wordt nu als het goed is aangepast incl. nieuwe tekening zodra de moderator mijn berichtje heeft gelezen. *\o/* *\o/* *\o/*

Beetje haag in een landschap kan geen kwaad. Snap wel de redenering van het open houden :j maar kleine landschapselementen ( http://www.rld.be/themas-47807/natuur-e ... selementen ) kunnen wel echt hun nut hebben. Misschien kan dat je man wat overtuigen :P je kan de haag inkorten of vervangen door iets inheems (meidoorn bv)

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 13:09

Solleke_Noah schreef:
Nohra schreef:

-------

Beetje haag in een landschap kan geen kwaad. Snap wel de redenering van het open houden :j maar kleine landschapselementen ( http://www.rld.be/themas-47807/natuur-e ... selementen ) kunnen wel echt hun nut hebben. Misschien kan dat je man wat overtuigen :P je kan de haag inkorten of vervangen door iets inheems (meidoorn bv)

O Dank je, wel leuk om eens uit te zoeken wat wel mooi en functioneel is. Dan kan ik mijn man dat laten zien.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:31

Heb je al de nieuwe tekening TS? Ben erg benieuwd :j

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 13:33

Capriootje schreef:
Heb je al de nieuwe tekening TS? Ben erg benieuwd :j

Ja zal ik die maar vast neerzetten dan? Haha! Moet er wel veel uitleg bij gaan geven maar dat komt dan wel in de openingspost te staan.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 13:33

Afbeelding

Beetje drukke tekening maar als je goed kijkt/leest kom je er wel wijs uit :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:10

Vraagje: als ik goed meegelezen heb, dan staan de stallen er nog niet... heb je een vergunningscheck gedaan hiervoor?
Je mag namelijk maar 150m2 vergunningsvrij bouwen op je erf. Hierbij tellen bestaande schuren/overkappingen/e.d. dus al mee. In jouw tekening zie ik dat je hier met de bestaande schuren al dik overheen gaat namelijk.

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:16

Hallo Nohra
Net als jij had ik ook de wens een PP te realiseren , plannen gemaakt en uiteindelijk ook gerealiseerd
Ook ik dacht t hobbymatig te gaan doen
Mijn PP is te vergelijken met de jouwe , zelfde faciliteiten , alleen heb ik er dan nog een schuur bij met boxen , paarden kunnen binnen staan maar hoeft niet ( staan eigenlijk nooit in hun box , alleen voor t krachtvoer 2 x per dag in op te eten )
Ook bij mij mest je zelf uit en koop je zelf t krachtvoer
De pensionpaarden lopen op een eigen PP , voor 4 a 5 paarden ( ong 1,5 ha)
Mijn paarden lopen separaat
De prijs : 250 euro
Een jaar geleden zijn we gestart
Maar voor mij werkt t niet , net als bij jou , moest de PP afgemest worden door de eigenaren zelf
En dat was t probleem !
Voor de paarden is een PP geweldig , maar voor 5 partijen die het gezamenlijk moeten onderhouden werkt dit niet , tenminste niet bij ons
Alleen maar gedonder hierover , mest ruimen voor 5 paarden is best veel ook al is t maar 1 a 2 x per week
Ik heb gemerkt , dat stallen uitmesten nooit echt n probleem is , maar het hele pad aflopen van een PP met een aangrenzende wei werd hoe dan ook telkens een groot probleem voor klanten
Ik ga d'r nu weer weitjes van maken waar hooguit 2 paarden op gaan
Helaas

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:30

Leuk dat je je tekening geplaatst hebt. Ik heb hem bekeken en redelijk ontcijferd :P . Ik vind het wat lastig om er een echt goed beeld van te krijgen door de drukte van de tekening, maar dat is mijn makke.

Op zich vind ik de opzet leuk en denk ik dat je, door de paden om de bossages heen, best een leuk oppervlak en afwisselende ruimte hebt zo voor de paarden.
Als jij je track weet te verharden met grastegels dan heb je wel echt een fijn verblijf voor de paarden hoor!
Ik heb wel wat punten ter overweging:
- De paddock vind ik nu wel echt vrij klein. Voor mij zou drie paarden dan echt de max zijn (maar dan vind ik het nog krap, maar ik ben dan ook een stuk meer ruimte gewend).
- Het pad wat je gemaakt hebt om van de poetsplaats naar de rijbak te komen lijkt nu én door het varkensverblijf te gaan én door de track. Dat zijn wel een hoop hekken die je open en dicht moet doen om even naar de bak te lopen (plus dat je alle dieren in hun eigen verblijf moet zien te houden).
- De X: daar zou ik juist wél een doorgang voor de paarden maken. Als ze meerdere kanten opkunnen is het veiliger bij onrust (in de paddock, maar al helemaal in het doodlopende stuk pad aan de andere kant) én het nodigt meer uit tot lopen.
- De inloopstallen die je getekend hebt: als je die aan elkaar kunt maken (eventueel met lage schotten ertussen waar ze omheen kunnen) kunnen de paarden de ruimte véél beter benutten en haal je (of zij) meer uit de oppervlakte. Leuke is dat daar dan het pad ook weer niet doodloopt maar ze ook daar weer rond kunnen lopen.
- Laatste punt: overweeg om toch (op termijn) het pad rond te laten lopen. Het geeft de paarden veel meer bewegingsruimte en veel meer afwisseling doordat ze wat meer afstand kunnen nemen van de rest van het stuk.
Dat je dan ter hoogte van het smalle stuk van je wei nog maar een meter of 10? over hebt is niet erg: zolang je dat aan de twee korte kanten openzet is er genoeg ruimte voor de paarden.

Edit: nog een puntje dan :+ . Niet echt belangrijk, maar de wilgen tussen je rijbak en het pad? Die overleven het nog geen dag, daar moet echt wat meer ruimte tussen.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 16:20

Wendy schreef:
Vraagje: als ik goed meegelezen heb, dan staan de stallen er nog niet... heb je een vergunningscheck gedaan hiervoor?
Je mag namelijk maar 150m2 vergunningsvrij bouwen op je erf. Hierbij tellen bestaande schuren/overkappingen/e.d. dus al mee. In jouw tekening zie ik dat je hier met de bestaande schuren al dik overheen gaat namelijk.

De stallen moeten nog gebouwd worden. Maar hiervoor wordt de huidige stal afgebroken. De overige schuren op het erf zijn vergunningsvrij. Het enige puntje is nu of we de huidige stal een kwartslag mogen draaien, zo niet dan is dat jammer en vind ik wel een oplossing. De kleine schuilstal is vergunningsvrij. Ik weet het, we zijn verwend :P

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 16:22

wheaty schreef:
Hallo Nohra
Net als jij had ik ook de wens een PP te realiseren , plannen gemaakt en uiteindelijk ook gerealiseerd
Ook ik dacht t hobbymatig te gaan doen
Mijn PP is te vergelijken met de jouwe , zelfde faciliteiten , alleen heb ik er dan nog een schuur bij met boxen , paarden kunnen binnen staan maar hoeft niet ( staan eigenlijk nooit in hun box , alleen voor t krachtvoer 2 x per dag in op te eten )
Ook bij mij mest je zelf uit en koop je zelf t krachtvoer
De pensionpaarden lopen op een eigen PP , voor 4 a 5 paarden ( ong 1,5 ha)
Mijn paarden lopen separaat
De prijs : 250 euro
Een jaar geleden zijn we gestart
Maar voor mij werkt t niet , net als bij jou , moest de PP afgemest worden door de eigenaren zelf
En dat was t probleem !
Voor de paarden is een PP geweldig , maar voor 5 partijen die het gezamenlijk moeten onderhouden werkt dit niet , tenminste niet bij ons
Alleen maar gedonder hierover , mest ruimen voor 5 paarden is best veel ook al is t maar 1 a 2 x per week
Ik heb gemerkt , dat stallen uitmesten nooit echt n probleem is , maar het hele pad aflopen van een PP met een aangrenzende wei werd hoe dan ook telkens een groot probleem voor klanten
Ik ga d'r nu weer weitjes van maken waar hooguit 2 paarden op gaan
Helaas

Oke Dank je ik neem het mee. Ik vond mijn track nu wel erg makkelijk te mesten voor een klant en ik help mee en nog een ander meisje ook dus denk dat we daar wel uitkomen. Jammer dat het bij jou niet is gelukt. Vonden de paarden het wel fijn?

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 16:32

GDG schreef:
Leuk dat je je tekening geplaatst hebt. Ik heb hem bekeken en redelijk ontcijferd :P . Ik vind het wat lastig om er een echt goed beeld van te krijgen door de drukte van de tekening, maar dat is mijn makke.

Op zich vind ik de opzet leuk en denk ik dat je, door de paden om de bossages heen, best een leuk oppervlak en afwisselende ruimte hebt zo voor de paarden.
Als jij je track weet te verharden met grastegels dan heb je wel echt een fijn verblijf voor de paarden hoor!
Ik heb wel wat punten ter overweging:
- De paddock vind ik nu wel echt vrij klein. Voor mij zou drie paarden dan echt de max zijn (maar dan vind ik het nog krap, maar ik ben dan ook een stuk meer ruimte gewend). Kan even kijken of ik nog twee meter kan afsmokkelen bij de varkens dan wordt hij 19x24. En ze hebben ook de gehele rijbak nog hè?
- Het pad wat je gemaakt hebt om van de poetsplaats naar de rijbak te komen lijkt nu én door het varkensverblijf te gaan én door de track. Dat zijn wel een hoop hekken die je open en dicht moet doen om even naar de bak te lopen (plus dat je alle dieren in hun eigen verblijf moet zien te houden). Klopt niet helemaal zie ik op de tekening, het zouden twee hekjes worden waar je dan doorheen moet het pad moet apart uitkomen in de rijbak. Wel even de paarden wegjagen maar dat kan ook van tevoren.Vind twee hekken open en dicht doen ook wel een nadeel dus daar ga ik nog even naar kijken.
- De X: daar zou ik juist wél een doorgang voor de paarden maken. Als ze meerdere kanten opkunnen is het veiliger bij onrust (in de paddock, maar al helemaal in het doodlopende stuk pad aan de andere kant) én het nodigt meer uit tot lopen. Vond ik eigenlijk juist niet omdat ze anders doodleuk bij het hooi blijven staan, nu moeten ze juist lopen.
- De inloopstallen die je getekend hebt: als je die aan elkaar kunt maken (eventueel met lage schotten ertussen waar ze omheen kunnen) kunnen de paarden de ruimte véél beter benutten en haal je (of zij) meer uit de oppervlakte. Leuke is dat daar dan het pad ook weer niet doodloopt maar ze ook daar weer rond kunnen lopen. Dan ben ik bang dat ze dus gezellig de hele dag bij de stallen blijven staan. En er zit een bomensinhel tussen dus kan de stallen niet aan elkaar maken. Tussenschotten had ik ook al naar gekeken dat ga ik denk ik ook doen.
- Laatste punt: overweeg om toch (op termijn) het pad rond te laten lopen. Het geeft de paarden veel meer bewegingsruimte en veel meer afwisseling doordat ze wat meer afstand kunnen nemen van de rest van het stuk. Zie mijn laatste opmerkingen, maar kan het eventueel wel rond laten lopen mocht dat fijner zijn.
Dat je dan ter hoogte van het smalle stuk van je wei nog maar een meter of 10? over hebt is niet erg: zolang je dat aan de twee korte kanten openzet is er genoeg ruimte voor de paarden. Die snap ik even niet... er is maar een korte zijde, aan de andere kant zit een sloot en nergens
een opening.

Edit: nog een puntje dan :+ . Niet echt belangrijk, maar de wilgen tussen je rijbak en het pad? Die overleven het nog geen dag, daar moet echt wat meer ruimte tussen.

Die staan er nu al, maar moeten we beschermd worden ja.

Heb de rest van mijn antwoorden ertussen gezet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:41

Nohra schreef:
Wendy schreef:

De stallen moeten nog gebouwd worden. Maar hiervoor wordt de huidige stal afgebroken. De overige schuren op het erf zijn vergunningsvrij. Het enige puntje is nu of we de huidige stal een kwartslag mogen draaien, zo niet dan is dat jammer en vind ik wel een oplossing. De kleine schuilstal is vergunningsvrij. Ik weet het, we zijn verwend :P

Nogal ja, ik ben heeeeel jaloers! Wij zijn begonnen met de bouw van een nieuwe stal (waar wat oude schuurtjes stonden) en hebben echt naar de 150m2 toe getekend. We hadden eigenlijk meer willen zetten, maar geen zin om dat risico te nemen. Afbreken is toch ook zonde.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:52

Ik zou zelf 300 wel een goede vinden,
Mits er niet veel anderen padock paradise stallen zijn in de buurt.
Hier (zh,randstad) zijn die er niet echt, en de enige die onbeperkt hooi, veel weidegang en kuddeverband heeft, waar ik ook sta, kost 385

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 17:11

Als je rijbak constant open is voor de paarden, ben je dan niet bang dat er weinig van je bak over blijft?

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 17:23

XxLMMxX schreef:
Als je rijbak constant open is voor de paarden, ben je dan niet bang dat er weinig van je bak over blijft?

Kuilen en strond kun je dichtmaken of omheen rijden. Maar graven in die bak zou ik knap vinden het is een nogal harde verende bak. En heb een eigen sleep dus als er drie ruiter per week gebruik van maken kan ik hem tussendoor wel even slepen dat is zo gedaan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 17:46

Graven is zo gebeurd hoor
We hebben hier een haf en een welsh a die zich af en toe een weg naar China willen banen :+
Daar doet de bodem niets aan af
Ik zou het in ieder geval wel in de gaten houden :j
Als je een bodem hebt die uit verschillende lagen is opgebouwd zou het zonde zijn als ze de onderlagen naar boven werken