Tapijt als ondergrond bij modder?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Happy_Joy

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:45

Mestboy heb ik ook, de 'hark' kant is voor bij mij op het zand te lang, heb een variant waar ook een 'schraap'kant bij zit, deze werkt ook prima op het tapijt/zand.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:47

Ik gebruik gewoon een mestbakje met handschoenen, werkt hier al járen uitstekend :D

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:56

@dubbeldun hahahaha ik ga een stukje proberen ~~}>

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 01:25

_karin_ schreef:
Aansluitend bij Happy_Joy haar idee, je kunt ook een mestboy gebruiken? :)

Ik snap dat wel, maar ons probleem zit em meer hierin dat we het bij de voerplek willen toepassen. En met plusminus 10 ponies die nogal wat kunnen smeren met hun voer en er dan ook nog es in gaan poepen, krijg ik dat niet meer weg met een mestboy. Dar komt nog bij de modder die ze meenemen aan hun hoeven. Klei dus. Dat niet meer wegzakken spreekt me heel erg aan, maar vervolgens het schoonhouden? Ik ben vooralsnog sceptisch. Maar denk er wel over het te gaan testen
Ik heb al eens een oud vloerkleed op een houten brug gelegd. Dat was een tijd lang mooi stroef. Maar uiteindelijk door de modder die erop kwam toch niet meer helemaal beantwoordend aan het doel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 01:58

Wat een rampscenario's zie ik voorbij komen zeg.
En eerlijk, sommige situaties vind ik echt armoedig ogen.
Tapijt prima, maar dan wel zodat het netjes is en niet tig losse stukken tot rood aan toe.
Daar zou een gemeente van mij echt op in mogen grijpen.
Hier is het land nu ook een ramp, onbegaanbaar en ze zakken 25 cm weg bij de uitloop, dat is dus afgesloten op het betonstuk na.
Jammer maar helaas dus stal en paddock, maar mooi niet dat ik mijn pony in zulke enorme baggerbende zou zetten.
In de herfst was de bagger al echt een issue hier trouwens.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:31

Hahaha wat maakt de kleur van he't tapijt nou uit? Er komt toch zand overheen?

Soepkommetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:20

Dat van dat kunstgras klinkt echt ideaal! Het tapijt/kunstgras kun je pas leggen als het droog is toch?

Vormt zich dan niet opnieuw een blubberboel op het tapijt/kunstgras?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:23

Soepkommetje schreef:
Dat van dat kunstgras klinkt echt ideaal! Het tapijt/kunstgras kun je pas leggen als het droog is toch?

Lees het topic even door, die antwoorden zijn al gegeven.

Soepkommetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:29

DubbelDun schreef:
Soepkommetje schreef:

Lees het topic even door, die antwoorden zijn al gegeven.

Ja was ik inmiddels mee bezig. Tis nog vroeg denk ik, zag niet dat er al zoveel pagina' s waren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:29

Het houdt je even van de straat :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:30

Overigens waren mijn mooie vlakke kleedjes vanochtend goed bevroren met een dun laagje sneeuw/hagelachtig iets. Maar met de zon er op zal dat wel snel weg zijn.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:40

DubbelDun schreef:
Gladijs schreef:
Heeft iemand ook ervaring met de kleden en dan in een rijbak? Met andere woorden, zou je er ook overheen kunnen rijden? Als het helemaal bedekt is met zand en aangestampt etc?

Volgens mij krijg je dan een hele mooie vlakke stabiele bodem :D [/quote]

Volgens mij ook, moet je wel een heeeeeeeeeeel groot tapijt hebben.. maar idee klinkt wel goed... :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:52

Flinke oversteek nemen (halve meter of zo), dan kun je het ook met stukken doen.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:32

Hahahaha _O- " ring"! " Hallo, spreek ik met tapijtgigant? Heeft u ook een stukje van 30 bij 40 voor mij :o ?"

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:52

Als het heel nat is heb ik voor alle 3 de paarden een tapijt voor de uitloop van de stal. dit is niet heel groot maar dan kunnen ze toch even een frisse neus halen en als het droog is staan ze allen drie in hun eigen stukje buiten te genieten :o dacht zelf dat het 8x5 was....
Ik heb het tapijt met een grote van 120m2 (kwam uit een zaal) in een keer gekocht voor (geloof ik) 45 euro *D Dat vindt ikzelf niet erg veel!! en gaat nu al 6 jaar mee en kan denk ik nog wel 6 jaar mee *\o/*

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 06:33

Gladijs schreef:
Hahahaha _O- " ring"! " Hallo, spreek ik met tapijtgigant? Heeft u ook een stukje van 30 bij 40 voor mij :o ?"

*D *D <<)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:26

Als je idd 2e hands projecttapijt kunt vinden is dat vaak een goede en goedkope deal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:38

Even reageren op de vraag over de rijbaan, ik heb mijn bak aangelegd met wegendoek rechtstreeks op het gras. Daarop 15 cm leemhoudend zand. Mijn bak is als een biljartlaken, voor de springer waarschijnlijk te hard. Maar voor mij perfect. De paarden staan er de hele winter ook in als paddock, nooit natte voeten gehad. (Ondanks kleigrond hier.)
Mijn kleine paddock aan de stallen wordt wel nat, echter ze zakken nooit diep in de modder door dat wegendoek. Het zorgt voor een scheiding tussen boven en onderlaag.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:54

Wat bedoel jij met wegendoek Brigitte? Er wordt wel gesteld dat wegendoek hetzelfde is als worteldoek, maar dat betwijfel ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 14:15

Dat heb ik ook gelezen. Maar wegendoek is veel minder vormvast als tapijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:46

Wegendoek lijkt op worteldoek maar is veel sterker. Het gaat niet, zoals tapijt, rotten. En het is te koop in brede stukken, tot 5 of 6 meter aan de rol. Ik heb het op de naad aan elkaar genaaid zodat er geen losse stukken naar boven komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:41

Als tapijt van kunststof is rot het ook niet.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:33

Interessant om dit hier allemaal te lezen. Wij zitten thuis ook met een modderbende.

Is wegendoek inderdaad zoveel beter en sterker dan worteldoek? En hoe naai je zoiets aan elkaar?

Wij zouden tegen volgende winter graag een longeercirkel willen aanleggen en tussen de drainagesteenlaag en het zand iets willen leggen zodat de stenen niet naar boven kunnen komen. Kunstgras is daarvoor ideaal (al gezien), maar ook heel moeilijk te hanteren (zware machines nodig) en niet altijd simpel om aan te komen (tweedehands). Vandaar eventueel de keuze voor doek.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:44

brigitte2 schreef:
Even reageren op de vraag over de rijbaan, ik heb mijn bak aangelegd met wegendoek rechtstreeks op het gras. Daarop 15 cm leemhoudend zand. Mijn bak is als een biljartlaken, voor de springer waarschijnlijk te hard. Maar voor mij perfect. De paarden staan er de hele winter ook in als paddock, nooit natte voeten gehad. (Ondanks kleigrond hier.)
Mijn kleine paddock aan de stallen wordt wel nat, echter ze zakken nooit diep in de modder door dat wegendoek. Het zorgt voor een scheiding tussen boven en onderlaag.

Wij hebben een paar jaar geleden laag zand op kleigrond gelegd als paddock. Maar is nu al een Flinke prut bende. Nu willen we deze zomer een deel uitgraven (zodat we een dikkere laag zand erop kunnen doen), met idd iets van doek ertussen. Dus wegendoek is sterker als worteldoek. Hier dus ook klei maar watert ondanks dat er geen drainage is wel goed af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:01

Mijn bak is echt nooit nat! Nu hij zo'n 5 jaar ligt komen er soms wat plasjes, maar dat is vooral omdat ik nooit sleep en de bak ook mijn paddock is. Wegendoek is dichter geweven en sterker. Ik heb het aan elkaar genaaid met de hand en een kromme naald......35 meter lang. Is veel werk maar goed te doen. Afwatering gaat ook goed doordat ik het doek bovenop het gras gelegd heb en daarop zand. Bak ligt dus hoger dan de omgeving