Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xLes schreef:TS, trek het je niet aan. Je doet het beste voor je paard. Ik zet ariatje alvast even op mijn foeilijst, hoe bekrompen PN-freak kun je zijn zeg.
Stuur alvast maar de dierenbescherming op me af. Ik heb het omgekeerde gedaan: mijn paard van 24/7 buiten op stal gezet. Voor mij nochtans irritanter want de 24/7 buiten was haast naast mijn deur. De stal gaan ze lente tot herfst minstens 10-12u buiten, maar in de 3 natste maanden van het jaar staan ze hoofdzakelijk binnen. Ze komen wekelijks minstens een halve dag buiten.
Ik zag mijn paard wegkwijnen op de 24/7 buiten stal. Ze stond kniediep in de modder, durfde haast niet meer bewegen. Nergens kon ze droog en zacht liggen. Ze kreeg mok, wat heel veel pijn deed. Ze had chronische diarree. Haar vacht en nog erger werden dof, levenloos...
Op stal gezet en haar levenslust is terug, beetje te zelfs. Geen diarree meer, blinkend vachtje, mok en dus pijn volledig verdwenen, zelfs de traanogen waar we al een half jaar mee sukkelden waren weg. Haar gezondheid is er zó op vooruit gegaan...
Maar geen nood hoor, als ik niet snel een baan vind moet ik haar wel verkopen, dus is ze van haar vreselijke baas vanaf
ariatje schreef:simodi schreef:Je kunt en moet niet je paard willen veranderen, maar de leefsituatie aanpassen aan de behoeften van je paard.
Laat daar nu net de discussie over gaan. De leefsituatie aanpassen aan de behoeften van het paard!
Maar als het paard verkeerd geconditioneerd is zal ook het paard weer tot paard terug geconditioneerd moeten worden.
Soraya10 schreef:HiFive5 schreef:Ja een zandpaddock. In de zomer is dat enkel voor 'snachts en overdag de weide op. In de winter is het praktisch niet mogelijk ze op de weide te zetten.
Zijn de paarden in de wei zomers wel gemotiveerd om buiten te blijven?
HiFive5 schreef:Hier staan de deuren open met toegang tot een paddock. ene merrie staat buiten, in weer en wind, de andere zet met moeite een hoef buiten en staat lekker op stal. Mij goed, het is hun vrije keuze. Daaruit concludeer ik dan ook dat de ene graag op stal staat en de andere niet.
@ xLes, àls je ze überhaupt 24/7 buiten houdt vind ik wel dat je dat zo goed mogelijk moet doen en moet zorgen voor droge plekjes...
R12312 schreef:[
In jouw beleving is dat verkeerd geconditioneerd, maar wie zegt dat jouw waarheid wet is?
xLes schreef:HiFive5 schreef:Hier staan de deuren open met toegang tot een paddock. ene merrie staat buiten, in weer en wind, de andere zet met moeite een hoef buiten en staat lekker op stal. Mij goed, het is hun vrije keuze. Daaruit concludeer ik dan ook dat de ene graag op stal staat en de andere niet.
@ xLes, àls je ze überhaupt 24/7 buiten houdt vind ik wel dat je dat zo goed mogelijk moet doen en moet zorgen voor droge plekjes...
Heb je helaas niet over te kiezen op iemand anders zijn stuk grond... 100x gevraagd om dat te voorzien, dat ze ook droog en zacht kon staan met die mok, geen actie. Tsja dan moet ik iets doen. Paard werd heel erg ongelukkig, de glans was uit haar ogen. Ze stond in haar schuilstal van 2x2 op hard hout en verzette geen pas meer, werd continu ziek...
Ben ik blij nu ze verhuisd is, terug licht in haar ogen, ze heeft terug haar vanoudse dominante karakter en is terug kerngezond.
Elin_ schreef:Ik heb voornamelijk TS haar reacties gelezen, maar wat ik me vooral afvraag is waarom maar één goede manier? Als paard van TS liever binnen staat en evt. i.v.m. gevaar voor blessures met te lang stilstaan gewoon met een uitloop naar een paddock is dat toch goed?
Niet ieder mens is een buitenmens.. Paarden hebben ook allemaal eigen voorkeuren