Mijn paard is op stal gelukkiger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:32

Mijn oudste merrie is 24 jaar, heb haar als veulen gekocht. Tijdens de opfok (in een gemengde kudde) kwam ze altijd aanrennen als wij kwamen en liep mee tot het hek als wij weggingen. Altijd drammen dat ze met ons mee wou…
Toen ze 3 was kwam ze op een pensionstal. Vanaf dag 1 had ze het naar de zin. Op stal, paar uur per dag naar buiten met een vast maatje, regelmaat, werk, aandacht.
Langzamerhand kregen wij thuis meer mogelijkheden en eindelijk kwam mijn rijpaard naar huis!! Eindelijk zou ze meer naar buiten kunnen, want ik vond die 3 uurtjes per dag maar magertjes. Dat ze zou moeten wennen had ik wel gedacht. Maar tot de dag van vandaag geeft ze de voorkeur aan beperkte weidegang. In de zomer gaat het nog wel, maar als het weer wat minder is of als de hoeveelheid (beschikbaar) gras afneemt wil mevrouw NAAR BINNEN.
Nu moeten wij ook (buiten de deur) werken, dus loopt ze regelmatig langer buiten dan haar bedoeling is. Dan begint ze te drammen, loopt geulen in de wei, draait permanent voor de dam (lekker voor de spieren/pezen) en gaat daar mee door totdat ze wordt verlost (= op stal). En ook als ze een veulen aan de voet had bleef ze dit gedrag vertonen, waarbij ze desnoods het veulen ondersteboven liep.
Zo was het, zo is het, zo zal het blijven....

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:57

xLes schreef:
TS, trek het je niet aan. Je doet het beste voor je paard. Ik zet ariatje alvast even op mijn foeilijst, hoe bekrompen PN-freak kun je zijn zeg.

Stuur alvast maar de dierenbescherming op me af :P. Ik heb het omgekeerde gedaan: mijn paard van 24/7 buiten op stal gezet. Voor mij nochtans irritanter want de 24/7 buiten was haast naast mijn deur. De stal gaan ze lente tot herfst minstens 10-12u buiten, maar in de 3 natste maanden van het jaar staan ze hoofdzakelijk binnen. Ze komen wekelijks minstens een halve dag buiten.
Ik zag mijn paard wegkwijnen op de 24/7 buiten stal. Ze stond kniediep in de modder, durfde haast niet meer bewegen. Nergens kon ze droog en zacht liggen. Ze kreeg mok, wat heel veel pijn deed. Ze had chronische diarree. Haar vacht en nog erger werden dof, levenloos...
Op stal gezet en haar levenslust is terug, beetje te zelfs. Geen diarree meer, blinkend vachtje, mok en dus pijn volledig verdwenen, zelfs de traanogen waar we al een half jaar mee sukkelden waren weg. Haar gezondheid is er zó op vooruit gegaan...

Maar geen nood hoor, als ik niet snel een baan vind moet ik haar wel verkopen, dus is ze van haar vreselijke baas vanaf ;)

Vind wel dat je hier dan ook een erg slecht vb van 24/7 buiten noemt. Kniediep in de modder is gewoonweg niet ok. Nergens droog en zacht kunnen liggen is gewoon niet ok.
Dan gaat het niet zozeer over een paard die niet goed kan omgaan met 24/7 buiten, maar omstandigheden die gewoon slecht zijn voor paarden in zijn algemeen.

Die stalling kan je vergelijken met een stal die maanden niet wordt uitgemest. Dit gaat over een bar slecht management.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:03

Ik vind dat TS het allemaal prima doet. Sommige mensen zitten zo vast in hun eigen denkpatroon dat er niet eens meer oplossingen mogelijk zijn die buiten die grenzen vallen. Hoe beperkt ben je dan? Kijk altijd naar je paard en datgene waar zij of hij het gelukkigst mee is. Leg je dier geen dingen op vanuit je eigen starheid in denken.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:11

HiFive5 schreef:
Ja een zandpaddock. In de zomer is dat enkel voor 'snachts en overdag de weide op. In de winter is het praktisch niet mogelijk ze op de weide te zetten.

Zijn de paarden in de wei zomers wel gemotiveerd om buiten te blijven?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:19

ariatje schreef:
simodi schreef:
Je kunt en moet niet je paard willen veranderen, maar de leefsituatie aanpassen aan de behoeften van je paard. :j

Laat daar nu net de discussie over gaan. De leefsituatie aanpassen aan de behoeften van het paard!
Maar als het paard verkeerd geconditioneerd is zal ook het paard weer tot paard terug geconditioneerd moeten worden.

In jouw beleving is dat verkeerd geconditioneerd, maar wie zegt dat jouw waarheid wet is?

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:38

Soraya10 schreef:
HiFive5 schreef:
Ja een zandpaddock. In de zomer is dat enkel voor 'snachts en overdag de weide op. In de winter is het praktisch niet mogelijk ze op de weide te zetten.

Zijn de paarden in de wei zomers wel gemotiveerd om buiten te blijven?

op etenstijd staan ze toch aan de stal te drammen hoor :')
Als het te warm is staan ze ook wel binnen maar ze zullen natuurlijk wel mee buiten blijven dan dat ze nu doen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:46

Ik ben een 100% 24/7 buiten voorstander, maar ik merkte ook aan diverse paarden dat ze een stal in de periode dat we die hadden oooooh zooo fijn vonden, ze stonden echt te wachten tot ze naar binnen mochten.

Nu staan ze 24/7 buiten in de bak en als het weer het toelaat op het land, maar waar staan ze de meeste tijd.. precies in de schuilstal, waar altijd hooi ligt, maar vaak van de tijd niet eens aan knabbelen, maar dom met zijn allen binnen staan :')

Wel fijn als ze de keuze hebben...

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:49

Het meest ideaal is natuurlijk als ze zelf altijd de keuze hebben!
Dan kunnen ze de stal in wanneer de ze dat fijn vinden en naar buiten wanneer ze willen.
In principe heeft TS dat, alleen zou er in de meest ideale situatie ook een weide een vriendjes aangesloten zijn ;) .

Al zou ik persoonlijk als ik zo'n stalling hier in de buurt kon staan, waarbij het paard standaard een stal met kleine uitloop heeft en overdag op de weide kan met vriendjes meteen er naartoe verhuizen :P .

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:01

HiFive5 schreef:
Hier staan de deuren open met toegang tot een paddock. ene merrie staat buiten, in weer en wind, de andere zet met moeite een hoef buiten en staat lekker op stal. Mij goed, het is hun vrije keuze. Daaruit concludeer ik dan ook dat de ene graag op stal staat en de andere niet.

@ xLes, àls je ze überhaupt 24/7 buiten houdt vind ik wel dat je dat zo goed mogelijk moet doen en moet zorgen voor droge plekjes...

Heb je helaas niet over te kiezen op iemand anders zijn stuk grond... 100x gevraagd om dat te voorzien, dat ze ook droog en zacht kon staan met die mok, geen actie. Tsja dan moet ik iets doen. Paard werd heel erg ongelukkig, de glans was uit haar ogen. Ze stond in haar schuilstal van 2x2 op hard hout en verzette geen pas meer, werd continu ziek...
Ben ik blij nu ze verhuisd is, terug licht in haar ogen, ze heeft terug haar vanoudse dominante karakter en is terug kerngezond.

Elin_

Re: Mijn paard is op stal gelukkiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:21

Ik heb voornamelijk TS haar reacties gelezen, maar wat ik me vooral afvraag is waarom maar één goede manier? Als paard van TS liever binnen staat en evt. i.v.m. gevaar voor blessures met te lang stilstaan gewoon met een uitloop naar een paddock is dat toch goed?
Niet ieder mens is een buitenmens.. Paarden hebben ook allemaal eigen voorkeuren

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:31

R12312 schreef:
[
In jouw beleving is dat verkeerd geconditioneerd, maar wie zegt dat jouw waarheid wet is?

Veel kinderen zijn ook geconditioneerd om met een zak chips de hele dag voor de tv te liggen of achter de computer te hangen, en toch zullen we ze motiveren gezonder gedrag te gaan vertonen.
Dit geldt ook voor paarden.
Het hele systeem lijdt onder zoveel stilstaan en zo weinig frisse lucht. Ik neem aan dat iedereen zijn paard zo lang mogelijk fit en gezond wil houden. Ik zou dus niet zo snel neerleggen bij die chips & TV conditionering van sommige paarden. De meeste paarden wennen er zomaar aan.
Bovendien: je biedt dan toch ook droge ligplekken en ruimte om binnen te staan, maar het verschil is 'de keuze' die het paard heeft.

@ xLes: jouw redenatie raakt kant noch wal. Je beschrijft een zeer onwenselijke situatie. Net zo onwenselijk als een paard 24 uur per in een gore stal laten staan. In beide gevallen heb je het dan over een verwaarloosde setting/ situatie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:32

xLes schreef:
HiFive5 schreef:
Hier staan de deuren open met toegang tot een paddock. ene merrie staat buiten, in weer en wind, de andere zet met moeite een hoef buiten en staat lekker op stal. Mij goed, het is hun vrije keuze. Daaruit concludeer ik dan ook dat de ene graag op stal staat en de andere niet.

@ xLes, àls je ze überhaupt 24/7 buiten houdt vind ik wel dat je dat zo goed mogelijk moet doen en moet zorgen voor droge plekjes...

Heb je helaas niet over te kiezen op iemand anders zijn stuk grond... 100x gevraagd om dat te voorzien, dat ze ook droog en zacht kon staan met die mok, geen actie. Tsja dan moet ik iets doen. Paard werd heel erg ongelukkig, de glans was uit haar ogen. Ze stond in haar schuilstal van 2x2 op hard hout en verzette geen pas meer, werd continu ziek...
Ben ik blij nu ze verhuisd is, terug licht in haar ogen, ze heeft terug haar vanoudse dominante karakter en is terug kerngezond.

Dat is prima. Maar dan heb je dus bij 1 iemand iets geprobeerd aan te kaarten, dat lukt niet.... en dus nu maar continue op stal?
Dat zijn toch 2 uitersten? Daar zit toch een middenweg in?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:32

paarden zijn gedresseede dieren en stilstaan is heel slecht voor de gezondheid, vandaar dat ik een tip geef..alles valt aan te leren en alles af te leren, met beleid stapje voor stapje..al is het maar voor de luchtwegen, het zenuwstelsel en de darmen..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:34

Elin_ schreef:
Ik heb voornamelijk TS haar reacties gelezen, maar wat ik me vooral afvraag is waarom maar één goede manier? Als paard van TS liever binnen staat en evt. i.v.m. gevaar voor blessures met te lang stilstaan gewoon met een uitloop naar een paddock is dat toch goed?
Niet ieder mens is een buitenmens.. Paarden hebben ook allemaal eigen voorkeuren

Ik vind een stal met uitloop naar een paddock ook prima.... het gaat om keuze-vrijheid, vrije uitloop, beweging en frisse lucht.
Een paard dat altijd binnen staat is een volstrekt ander verhaal.

Een paard dat een 'binnenpaard' is, is op de lange termijn gewoon niet erg gezond.
Binnenmensen overigens ook niet ;-)

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:57

XLes: Waarom zoek je dan niet verder naar een plekje waar ze wat meer buiten komt?
Ik vind 24/7 in een stal en een paar uur per WEEK naar buiten echt heel erg sneu.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:58

Waar naast een tekort in beweging ook aan voorbij wordt gegaan is hoe slecht het voor een paard zijn longen is om de hele dag opgestald te staan. Stof en ammoniak ondermijnen de longkwaliteit. Zolang ze jong zijn zul je er weinig van merken. Maar zodra ze de 15 gaan passeren stapelt de ellende van voorafgaande jaren zich op en kunnen paarden ineens heel hard achteruit gaan.

Over stramheid etc zal ik nog maar zwijgen.

We kunnen natuurlijk allemaal mooie theorien en smoezen bedenken waarom een paard 23 uur op stal moet staan. Of 24 uur in de blubber maar uiteindelijk komt het allemaal neer op de EIGENAAR die verantwoording dient te nemen. Het is de eigenaar die de levenskwaliteit van het dier kan veranderen.

Moet de eigenaar wel de moeite nemen zich eens te verdiepen in WAT een paard van NATURE nodig heeft. Vind het buitengewoon shockerend hoe er met sommige dieren wordt omgegaan. Er voorbij wordt gegaan aan de natuurlijke behoeften van een paard. De gemakzucht, de laksheid.

Ja wordt maar boos op mij. Maar een paard is geen Ipad die je aan de kant gooit als je er even geen zin meer in hebt. Wil je paard? Zorg er voor zoals het voor het paard noodzakelijk is!

Niet zoals het JOU uitkomt!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:17

Niemand is boos op je, ariatje. Het zou je alleen sieren te accepteren dat iedereen net iets anders wenst voor het dier dat die persoon het beste kent :). Jij weet ook dat opnieuw gewennen een langdurig proces kan zijn.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:26

Het deert me niet of het me siert.

Als iemand tegen de natuur van het paard ingaat daar halstarrig aan vasthoudt zal ik daar wat zeggen. Van lief meepraten met iedereen wordt geen paard beter. Kennelijk zijn er de afgelopen decennia gewoontes ingeslopen die men nu voor normaal is gaan aanzien. Sommige zaken die hier voorbij komen zijn niet normaal kunnen echt niet door de beugel. Mijn goed recht daar wat van te zeggen.

Jammer alleen dat het nodig is.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:27

Elk levend wezen is anders en de behoeften daarom ook. Mijn streven zou ook zijn om mijn ouwe zoveel mogelijk buiten te laten lopen, helaas daar is hij niet voor in. 16 jaar maken we het al met elkaar en inmiddels is de leeftijd ook 30+. Hij heeft er altijd de pest aan gehad om in de nachten buiten te staan, Ik heb het een paar jaar geleden nog eens geprobeerd met zijn pensioen. Hij stond met een gemengde kudde van 16 t/m 30+ in een schitterend weiland met alles wat hij nodig zou hebben en ook nog eens prima weer. Ik zag hem aftakelen, na 2 maanden stond hij dus weer in volpension. Hij wil prima een uurtje of 6 a 8 buiten, maar dan is het genoeg. Welke omstandigheden dan ook. Veel gras, weinig gras, maatjes, zon, regen whatever.... Mijn bijna 4 jarige staat al enige tijd thuis 24/7 buiten, mijn bejaarde staat in volpension.

TS doe wat je paard past.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:32

Is het niet het beste om individueel te zien naar de behoeften van het paard? Geen één paard is hetzelfde.

Waarom een paard dat niet graag buiten staat, verplichten heelder dagen buiten te staan zodat hij ongelukkig wordt?
Ga je dan niet aan het doel voorbij om aan de behoeftes te voldoen van een paard?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:33

OMG wat een gefrustreerde troela ben jij zeg. Legio voorbeelden hier dat ook stalpaarden het prima doen en een hoge leeftijd bereiken zonder stramheid. Juist die oudjes zijn gebaat bij een lekkere warme stal en een dekentje. Laatst las ik weer een bericht over een oudje die in de modder lag en door de brandweer in de benen werd getakeld. En een topic van iemand die zn paard ook liggend en onderkoeld in de modder had gevonden. Dan denk ik: fijn he zo 24/7 buiten. Geconditioneerd of niet: als je paard het prettiger vindt om binnen te staan zet je hem toch binnen. En als je paard ziek wordt van 24/7 buiten (omdat het bijvoorbeeld niet tegen suiker kan) doe het dan niet. Een goed geventileerde stal met sociaal contact en voldoende beweging is gewoon prima.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:40

ZUCHT:

24/7 in kou en de blubber = FOUT
24/7 op stal = FOUT

Er zijn tussenwegen. Overdag buiten snachts binnen. Zomers 24/7 buiten swinters bij daglicht buiten snachts op stal. Oh wat is het moeilijk.

Er zijn richtlijnen uitgegeven over hoe men paarden dient te huisvesten en te voeren.
Maar de 24/7 binnen ruiters lappen die aan hun laars net zoals de 24/7 zonder schuilstal blubber ruiters.
Zij weten het kennelijk beter? Of misschien komt het hen gewoon niet goed uit, die richtlijnen?!

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:46

Beste Ariatje. Zou je dan nog één keertje willen uitleggen (liefst zonder woorden in hoofdletters) wat TS in jouw ogen fout doet?
Ik begrijp dat haar paard zoveel mogelijk buiten komt. Goed dus? of fout? Geen idee meer wat je nou bedoelt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:47

kom op zeg, niemand hier kan toch beweren dat een paar uur per week eruit ok is? (heb het niet over de TS). En ik snap de aanvallen op ariatje ook niet, die heeft het helemaal niet over paarden die perse 24/7 buiten moeten staan.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:48

ik snap het ook niet, ts haar paard komt wel elke dag buiten, maar ze houd ook rekening met de behoefte van haar paard, wat is het probleem?