pensionstalling, wat betalen jullie? oftewel wat is duur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnetteFlame

Re: pensionstalling, wat betalen jullie? oftewel wat is duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 23:24

In de randstad van noord-holland betaal ik 345 all in met voorzieningen als binnenbak, buitenbak met eb-vloed bodem, stapmolen etc.

xxrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:15

ik betaal 175,- per maand daar zit dan al het voer, stal, stapmolen, was/poetsplaats, buitenbak enz. bij

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:59

Na meerdere stallen gehad te hebben, wat allemaal niet beviel, sta ik nu met mijn fries bij een particulier waar het super bevalt.
De paarden staan de hele dag buiten met onbeperkt hooi, en s' avonds op stal, er is een stapmolen en buitenbak met licht.
De stalhouder zet ze s'morgens in de stapmolen, mest de stallen, en zet ze buiten.

De stallen hebben voorin matten liggen en achterin een dikke laag vlas.

Ik zorg wel voor mijn eigen voer.
En wat ook erg belangrijk is, het bos is dichtbij.
Ik betaal 150 euro per maand.

Deze stal is dus absoluut niet commercieel, waardoor er dus niet beknibbelt wordt op hooi voeren, wat ik in het verleden dus meerdere malen heb meegemaakt.
Paard en ik zijn hier dus heel erg happy.
Omgeving Loenen

SethDark

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:48

Ik betaal 180EUR per maand, dagelijkse reiniging van de stal + hooi + zonsopgang tot zonsondergang op wei. Ruwvoer doe ik zelf, in de lente/zomer/herfst ga ik hem ook zelf van wei halen, maar momenteel met het werk is het niet haalbaar om daar voor zonsondergang te zijn.
Prachtige stalling, vriendelijke mensen, héél proper hooi, véél contact met andere paarden, helemaal geen klagen over.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:54

Ik betaal 325 per maand (paddock Paradise) dit is incl. mesten, buitenbak, longeercirkel met en zonder overkapping. In Noord-Holland

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:09

luxje schreef:
Marusch25 schreef:
uhm woon in de achterhoek
en ik voer niet alleen brok, ook muesli beide van pavo. hij krijgt 3 kg brok en 1,5 muesli per dag. dus dan zit je aan dat bedrag

Dito...
Dan zit je écht duur :o

Inderdaad.. Hier ook regio Achterhoek.
Heb ze thuis, maar in de tijd dat dit niet zo was had ik gemiddeld 200incl en een keer een uitschieter van 250. Dus ja ik vind dat duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:13

Ts,
Ik snap niet hoe je zoveel geld kwijt kan zijn aan krachtvoer. Voor 15 euro heb al zak voer en daar doe ik meer dan maand mee.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:12

Ik zit helaas ook in de wat duurdere regio met niet al te veel mogelijkheden, het is meestal of luxe voor jezelf of veel vrijheid voor je paard, en wil je beide is het bijna niet te vinden of onbetaalbaar...

Ik ben zelf erg tevreden met waar mijn paard staat, al kan het altijd anders of beter natuurlijk... 8-)
Hij staat op een kleine pensionstal met 8 paarden, we doen alles met elkaar in beurten over de dag verdeeld, dus 'doe het zelf basis'.
Voor de kale box en paddock (en in de zomer weidegang) betaal ik 160,- per maand.
Met strooisel, goed en ruim ruwvoer en goede vitaminebrok kom ik op ruim 300,- per maand uit.
In de zomermaanden loopt hij een paar uur per dag op de wei en kom ik ietsje lager uit qua maandelijkse kosten.

We hebben een eenvoudige bak die we zelf bijhouden met niet al te veel licht, dus 's avonds in de winter is het wel behelpen.
We zitten wel vlak bij de vereniging met goede buitenbak, dus dat is een fijn alternatief.
Verder zitten we op 20 min. stappen van duin en strand, wat ook fijn is.

De paarden staan de hele dag in de paddock tot het donker wordt in de winter.
In de zomer staan ze een dagdeel in de wei en buiten tot een uur of 8/half 9.
Binnen hebben ze ruime boxen met een klein buitenluikje.
Je koopt en bepaalt dus je eigen voer en strooisel en dat vind ik erg prettig.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:40

classeygurl schreef:
Mijn paard staat voor €275,- all in.
In provincie Friesland.

Hiervoor heb ik een grote boks 3x4? met buitenluik
binnenbak
buitenbak die altijd te rijden valt
stapmolen
overdekte longeercirkel
solarium
trilplaat (goed voor de doorbloeding, spieren, pezen)
spoelplaats met warm water
zadelkast
hij word gemest
6 keer per dag gevoerd
binnen en buiten gezet

Maar het allerbelangrijkste, hij komt ook in de winter een paar uren per dag buiten.
Hier in de buurt is het een van de weinige stallen waarbij de paarden er in de winter een paar uren uitkomen waar je ook nog faciliteiten hebt om te rijden.
En daarmee bedoel ik echt niet alle luxe die ik op deze stal heb (al is het zeker heel mooi meegenomen ;-) )
Het is hier in de buurt bij stallen in de winter bij wijze van of 24/7 naar buiten in de blubber of 24/7 op stal.

Mag ik vragen waar jij staat ;)

butterflyVIP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:22

ik betaal 200 per maand
een pensionstal (geen luxe pensionstal) doe het zelf stal

12 stallen dus gezellig klein
honden en kinderen mag je gewoon mee nemen na stal en er wordt vaak iets gezellig ondernomen onder elkaar

bij stal staat een kleine paddock waar je rustig je paardje in kan zettten bij uitmesten of als je weining tijd hebt

8 min van stal lopen
grote paddock ( winter)
weiden ( zomer)
buitenbak met verlichting

veel uitrij mogelijkheid want
strand en bossen liggen vlakbij

elke dag half plak stro voor in je stal ( voor kleine bedraag kun je extra pakken schrijf je netjes op )
2 x per dag krijgen de paardjes voldoende kuil ( en je mag rustig tussen de midag een pluk pakken zolang je paardje het maar op eet
brokjes betaal je zelf en zet je ook klaar ( voeren wordt voor je gedaan )

winter maanden kun je er voor kiezen om wortels te bestellen dit wordt onderling geregeld

in de stal is een spuitplaats aanwezig
en je hebt je eigen kastje waar je je spullen in kwijt kunt
daarbij komt de hoefsmid 1 x in de zo veel weken en wordt netjes gemeld zo dat je kunt aangeven o je ook wilt

tegen kleine vergoeding kun je er voor kiezen om gebruik te maken van extra verdiensten
als je geen tijd hebt. dat ze je.
-paarden buiten zetten en binnen halen ( paddock winter/wei zomer )
-stal uitmesten of opstrooien
-lessen
-longeren
-paard trainen
etc

vergelijken in deze omgeving ( zuid holland den haag )
is dit erg goedkoop

en ben ik erg tevreden :D

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 07:07

Yvank_ schreef:
biscaya schreef:

Ik betaal 180,- voor een D pony.

Daarvoor worden ze gevoerd, uitgemest en binnen en buiten gezet. Je hebt een stal van 3x3,5, ze komen het hele jaar door minimaal 12 uur per dag buiten in groepen, er is een gedraineerde en verlichte rijbak, verlichte longeercirkel, wc en kantine, wasmogelijkheden. Ook heb je een ruime zadelkast. Landgoed om te rijden direct naast de stal. Brok tot 1 kilo per dag zit bij de prijs in, hooi zoveel als paard nodig heeft.
Echt een top plek voor paard en eigenaar! :)

En voor niks!!

Waarom maak je je zo druk om wat een ander vraagt voor stal geld?

Omdat t mij zo verbaasd dat zoveel pensionhouders voor Sinterklaas spelen! Als ik al t werk en geld reken wat een stal met zich meebrengt dan komen deze pensionhouders never nooit uit.. Maar voorop gesteld maak ik me er niet druk om hoor..Ieder voor zich alleen vreemd dat deze stalhouder allemaal een filantropische instelling lijken te hebben..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 09:06

Dat verbaasd mij ook elke keer. En de grond kan dan wel goedkoper zijn in sommige delen maar alle andere kosten blijven hetzelfde.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 09:55

Ik sta op een middelgrote pensionstal (24 paarden) in het Noorden van Friesland en ik betaal 175 p/m. Daarvoor heb ik:

* longeercirkel
* buitenbak a 20x60 altijd beschikbaar
* binnenbak a 20x40 altijd beschikbaar
* springmateriaal
* bodembedekking (stro of zaagsel)
* vrijwel onbeperkt hooi van goede kwaliteit
* 1x per dag tot 1kg basisbrok (als je daarvoor kiest)
* aparte wasplaats met warm water
* in de zomer 24/7 weidegang, in de winter een aantal uren in de paddock in groepjes. Vanwege kleigrond is de hele dag op de wei in de herfst/winter hier echt niet te doen.
* stal van 3x3,5
* binnen en buiten zetten
* ruime zadelkast (met ruim bedoel ik zo eentje waar je bijna in kunt staan)

Uitmesten doe je in eerste instantie zelf maar tegen meerprijs kan dat ook voor je gedaan worden.

Dat was het wel zo ongeveer :P
Ben heel blij met deze stal, paard en ik hebben t beide naar onze zin :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:28

Ik betaal 300 p/m volpension in Zuidoost Brabant, daarvoor heb ik:

* longeercirkel (Eb en vloed bodem)
* buitenbak 30x60 altijd beschikbaar
* buitenbak 20x40 altijd beschikbaar
* buitenbak 20x60 met springparcour altijd beschikbaar
* binnenbak 22x45 met Equifond Allround bodem en diverse spiegels altijd beschikbaar
* kantine met automaten
* teras tussen de buitenbanen
* springmateriaal binnenbaan
* bodembedekking (stro of zaagsel)
* veel ruwvoer van goede kwaliteit (2 x grote berg binnen, maar ook op de wei wordt ruwvoer bijgevoerd indien gewenst)
* 3x per dag krachtvoer (Horsefood)
* 3 wasplaatsen met koud en warm water (Gratis)
* solarium (Gratis)
* in de zomer en winter hele dag weidegang (10 hectare wei, in kleine groepjes)
* stal van 3 x 4 (met 2 luxe wasplaatsen en zadelkasten ernaast)
* binnen en buiten zetten
* er wordt dagelijk gemest voor je (zondag niet)
* ruime zadelkast
* erf buiten mooi bestraat met ruime parkeergelegenheid
* uitrijmogelijkheden

Er zijn verschillende stallingsmogelijkheden, dus ook verschillenden prijzen:
24/7 met schuilstal (vanaf 140 pm dacht ik)
Groepstalling met inloopstal
Stalling voor gepensioneerde paarden
Opfokstallen en merriestallen
Buitenstallen met buitenluik (290 pm)
Binnenstallen 3 x 3 (280 pm)
Binnenstallen 3 x 4 (deze heb ik en kost dus 300 pm)

Trailer stalling buiten kost 12,50 extra per maand (of 25 voor binnen) en verplicht ontwormen om de 3 maanden.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:38

Jennyj01 schreef:
Dat verbaasd mij ook elke keer. En de grond kan dan wel goedkoper zijn in sommige delen maar alle andere kosten blijven hetzelfde.

Blijf ik me ook over verbazen. Ik sta aan huis maar er gaat een grote baal hooi per maand doorheen voor e pony en een shet van 90 euro, heb stal met paddock eraan dus minder stro maar toch een baal per week, dan ben ik 110 euro kwijt . Hebben we water, verzekering , onderhoud etc nog niet meegerekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:41

biscaya schreef:
Yvank_ schreef:

Waarom maak je je zo druk om wat een ander vraagt voor stal geld?

Omdat t mij zo verbaasd dat zoveel pensionhouders voor Sinterklaas spelen! Als ik al t werk en geld reken wat een stal met zich meebrengt dan komen deze pensionhouders never nooit uit.. Maar voorop gesteld maak ik me er niet druk om hoor..Ieder voor zich alleen vreemd dat deze stalhouder allemaal een filantropische instelling lijken te hebben..

Ooit over nagedacht dat er ook mensen zijn die het niet doen voor het geld maar omdat ze het leuk vinden en zo er een beetje aan over houden maandelijk maar hun hoofdinkomen ergens anders uit halen? Zoals goede full time baan van partner oid.

Niet iedereen heeft een stal voor de hoofdinkomsten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:48

biscaya schreef:

Of die pensionhouders doen het op een andere manier om er toch wat aan over te houden. Op verliezen zullen zeker niet. Of ze er veel op verdienen zal er mee te maken hebben of ze het erbij hebben of er echt van rond moeten komen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:50

Yvank_ schreef:
biscaya schreef:

Ooit over nagedacht dat er ook mensen zijn die het niet doen voor het geld maar omdat ze het leuk vinden en zo er een beetje aan over houden maandelijk maar hun hoofdinkomen ergens anders uit halen? Zoals goede full time baan van partner oid.

Maar ze houden er nou juist niks aan over..sterker nog je moet er op toeleggen..Dat is iets wat ik niet snap..Ik heb 15 paarden aan huis staan en weet echt exact voor welke kosten je komt te staan..Of t moet op al die stallen een enorm soepzooitje zijn..Zonder investeringen in bakbodem, hekwerk, paddocks, traningsmolen..ect ect
Met 15 paarden aan huis is t onmogelijk er nog een baan naast te hebben..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:52

Ik sta al jaren privé bij mensen thuis.
Ik ben 20 december verhuisd. Daarvoor 6 jaar 220 per maand betaald. Hier moest ik alleen krachtvoer apart kopen. Wat in de praktijk een vitaminebrokje met een beetje muesli is, zo'n 30 euro per 3 maanden.
- stal met zanduitloop
- rijbak (in de winter ook open als uitloop), niet veel onderhoud, geen licht, 20x40
- goede uitrijmogelijkheden
- 3x per dag een berg ruwvoer (waarvan ik 1 voerbeurt had, in de praktijk zo goed als onbeperkt), krachtvoer in de ochtend als ik dat klaarzette.
- 1x per dag een kruiwagen mest ruimen (stalhouder deed dit ook nog 1 of 2x per dag)
- zadelkamer voor spullen
- stromend koud water

Nadelen: geen toezicht, geen licht in de bak, zelf springmateriaal aangeschaft.

Nu sta ik weer privé, wat primitiever. Wel weer een stal met uitloop, maar moet iets meer doen op stal. Wat overigens dikke prima is. Ik betaal nu 130,- kale huur (onderhuurder bij hoofdhuurder). Hier komen dus nog hooi, stro en krachtvoer bij.
Door de uitloop verbruiken we niet veel stro. Er gaan 2 plakken in voor een week. Doordeweeks wel elke dag drollen eruit, maar niet opstrooien. Er liggen ook rubberen matten in, dus is maar een klein laagje dat er in gaat.
Ze krijgen onbeperkt hooi in slowfeeders. In de zomer staan ze op het land en zullen ze minder hooi eten. Kosten gaan dan dus ook omlaag.
- buitenbak 20x40 met licht en goede bodem, delen met de buren (totaal 4 paarden)
- stallen met verharde uitloop en longeercirkel met zand die open staat.
- overdag toezicht
- onbeperkt ruwvoer in slowfeeders
- 2x per dag krachtvoer, voerbeurten in overleg (in de praktijk wie er op dat moment is, eigenaar andere paard woont ernaast, dus gaat 's ochtends)
- zadelkamer
- uitmesten, wel verdeeld over meerdere mensen
- plek voor de trailer voor 100 euro per jaar.

In de praktijk betaal ik nu in de winter iets minder als mijn vorige stal, maar in de zomer fors minder.

Beide stallen zijn overigens in de Randstad, tussen Rotterdam en Dordrecht.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 04-01-16 12:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:53

Heb jij hooi en stro van eigen land + het materiaal om zelf dit te kunnen oogsten en persen? Dat scheelt ook al een hele hoop he :)

Je doet overkomen alsof geen enkele stal netjes en goed kan zijn omdat de stal geen 300 + kost. Dan zou uik zeggen kom eens kijken je bent van harte welkom.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:53

Ik vind paarden superleuk en mn werk is mn hobby..Maar t lijkt me niet meer dan normaal dat je als pensionhouder nog een fatsoenlijk uurloon hebt..Maar goed uiteraard moet ieder dat voor zich weten..Ik doe alles voor de paarden tot t zotte aan toe maar wil wel graag een enigszins acceptabel salaris.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:58

Yvank_ schreef:
Heb jij hooi en stro van eigen land + het materiaal om zelf dit te kunnen oogsten en persen? Dat scheelt ook al een hele hoop he :)

Je doet overkomen alsof geen enkele stal netjes en goed kan zijn omdat de stal geen 300 + kost. Dan zou uik zeggen kom eens kijken je bent van harte welkom.

Nou om een klein voorbeeldje te noemen: een fatsoenlijke bak die altijd rijdbaar is kost 35.000 euro ( agterberg ) en overdekte trainingsmolen kost een slordige 50.000, een Agterberg longeerton kost alleen aan bodem al 6.000 euro, dan reken ik al t hekwerk nog niet mee.. En dan hebben we t lang nog niet gehad over aanschaf/ onderhoud trekker, mest ophalen 1x per 6 wkn, bodembedekking, hooi, brok en bij mij op stal ook dagelijks slobber. Onderhoud vd stallen, rekeningen van gas, water en licht..ect ect ect..
Vrees dat de meeste hier echt geen enkel benul hebben wat t nou echt kost!

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:59

Amanda schreef:
Ik sta al jaren privé bij mensen thuis.
Ik ben 20 december verhuisd. Daarvoor 6 jaar 220 per maand betaald. Hier moest ik alleen krachtvoer apart kopen. Wat in de praktijk een vitaminebrokje met een beetje muesli is, zo'n 30 euro per 3 maanden.
- stal met zanduitloop
- rijbak (in de winter ook open als uitloop), niet veel onderhoud, geen licht, 20x40
- goede uitrijmogelijkheden
- 3x per dag een berg ruwvoer (waarvan ik 1 voerbeurt had, in de praktijk zo goed als onbeperkt), krachtvoer in de ochtend als ik dat klaarzette.
- 1x per dag een kruiwagen mest ruimen (stalhouder deed dit ook nog 1 of 2x per dag)
- zadelkamer voor spullen
- stromend koud water

Nadelen: geen toezicht, geen licht in de bak, zelf springmateriaal aangeschaft.

Nu sta ik weer privé, wat primitiever. Wel weer een stal met uitloop, maar moet iets meer doen op stal. Wat overigens dikke prima is. Ik betaal nu 130,- kale huur (onderhuurder bij hoofdhuurder). Hier komen dus nog hooi, stro en krachtvoer bij.
Door de uitloop verbruiken we niet veel stro. Er gaan 2 plakken in voor een week. Doordeweeks wel elke dag drollen eruit, maar niet opstrooien. Er liggen ook rubberen matten in, dus is maar een klein laagje dat er in gaat.
Ze krijgen onbeperkt hooi in slowfeeders. In de zomer staan ze op het land en zullen ze minder hooi eten. Kosten gaan dan dus ook omlaag.
- buitenbak 20x40 met licht en goede bodem, delen met de buren (totaal 4 paarden)
- stallen met verharde uitloop en longeercirkel met zand die open staat.
- overdag toezicht
- onbeperkt ruwvoer in slowfeeders
- 2x per dag krachtvoer, voerbeurten in overleg (in de praktijk wie er op dat moment is, eigenaar andere paard woont ernaast, dus gaat 's ochtends)
- zadelkamer
- uitmesten, wel verdeeld over meerdere mensen
- plek voor de trailer voor 100 euro per jaar.

In de praktijk betaal ik nu in de winter iets minder als mijn vorige stal, maar in de zomer fors minder.

Beide stallen zijn overigens in de Randstad, tussen Rotterdam en Dordrecht.

Waar is dit als ik vragen mag? :) Dit klinkt ideaal woon zelf in Zwijndrecht namelijk!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:01

biscaya schreef:
Ik vind paarden superleuk en mn werk is mn hobby..Maar t lijkt me niet meer dan normaal dat je als pensionhouder nog een fatsoenlijk uurloon hebt..Maar goed uiteraard moet ieder dat voor zich weten..Ik doe alles voor de paarden tot t zotte aan toe maar wil wel graag een enigszins acceptabel salaris.

Een boer waarvan de boerderij al jaren in de familie is, hooi van eigen land haalt en er 10 boxen naast houd houd er echt wel geld aan over.

Ik heb bij een boer gestaan met 6 boxen op de oude deel. Boxen zelf gemaakt. Investering van bijna niks.
Ook hooi van eigen land.

Was gewoon een leuk maandelijks zakcentje erbij.

Van alleen die paarden had hij niet kunnen leven uiteraard.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:01

Ik betaal nu 225€ per maand.
In de zomer in de dag op de wei, in de nacht op de paddock. In de winter continu op de paddock. Lees blubber. Ze zakt tot haar koten weg.
24/7 weidegang en onbeperkt hooi.
Enkel buitenpiste, voor de rest geen faciliteiten, zelfs geen wasplaats. Buitenpiste ging verlicht worden voor de winter maar nog niks van te merken. Ben nu helaas werkloos maar zodra ik weer werk heb kan ik dus niet meer rijden...

Als je dan bedenkt dat ik 1 dorpje verder 230€ betaal voor een stal met alle faciliteiten, vind ik dat dus ferm aan de prijs... Te duur eigenlijk voor wat het maar is.
Die andere stal heb ik onbeperkt hooi, zeer dik gestrooide stallen (hier staan ze op hout in de kleine containerschuilstal), wasplaats met warm en koud water, solarium, stapmolen, longeerpiste, gigantische buitenpiste met volledig springparcours die er in de winter wel nat maar niet glad bijligt en ze zakt niet in terwijl ze nu een hoef wegzakt als het echt nat is, plus in de zomer wordt de huidige piste pokkezwaar en die niet, binnenpiste op geopad. Beide pistes uiteraard verlicht. En dat voor 5€ meer...
Enige nadeel is dat ze daar niet 24/7 buitenkunnen. In de zomer (zodra de weides begaanbaar zijn, maart/november normaal) gaan ze van zonsopgang tot zonsondergang buiten. In de winter worden ze enkel even buitengezet op de buitenpiste in de week, weekenddagen een halve dag. Maar kan evt met een paar stalgenoten afspreken dat zij mijn paard buitenzetten terwijl zij rijden.
Het is daar ook wel zeer druk in de binnenpiste in de winter, maar dat kan ik simpelweg vermijden door in de buitenpiste te rijden. Of buiten, daar heb je wandelmogelijkheden, hier is niks anders dan asfalt.