Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel komt jou paard buiten?

24/7 zowel winter als in de zomer met schuilstal met soortgenoten
70 (32%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
35 (16%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
Geen stemmen
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
9 (4%)
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
1 (0%)
24/7 in de zomer, in de winter alleen op stal
1 (0%)
24/7 buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
24/7 buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
1 (0%)
2 tot 4 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer minimaal 6 uur buiten
20 (9%)
2 tot 4 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
3 (1%)
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer de hele dag 'snachts op stal
23 (10%)
6 tot 8 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
19 (8%)
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
4 (1%)
Meer dan 8 uur per dag buiten met soortgenoten 'snachts op stal
15 (6%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen op de weide alleen
1 (0%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen weide met soortgenoten
13 (5%)
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren op de weide alleen
Geen stemmen
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren weide met soortgenoten
1 (0%)
Paard komt niet buiten
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 218

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:27

Heel de zomer hebben ze 24/7 buiten gestaan maar nu in de winter staan ze s'nachts wel binnen. ( 6u s'avonds tot 8u s'morgends. )
Ze hebben uitloop, stuk beton met afdak en piste/paddock ter beschikking en met mooi weer een weitje. Ze hebben 24/7 hooi ter beschikking.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:30

Mijn paardje in de Zomer 24-7 buiten en in de winter 5-6 uur in de paddock met een maatje wat ik zelf moet regelen.

Dit is regio randstad.

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:33

Van s'ochtends tot s'avonds op een hele grote wei (zeker een hectaure of 2). Ze hebben altijd schuilsstal en paddock ter beschikking. S'nachts staan ze op de paddock van circa 20m2 en inloopstal van 4×4 oid. Zo nu en dan hebben ze snachts nog een stuk wei/zand van 50x6 ter beschikking Met hooi in slowfeeder en voordat ze de wei opgaan en nadat op de wei zijn geweest krijgen ze brokken. Het gaat btw om een shetlander en mini. Voor wie zich het afvraagt: worden ze niet dik van zolang op het hoge gras? Nee, ze zijn allebei in hele goede (sport)conditie en zeker niet te dik :).

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:39

Mijn paardjes komen het hele jaar door 24/7 buiten op een wei van 1,4 hectare met daarop onbeperkt ruwvoer. een afdak en 5 schuilstallen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:42

Helaas nu maar 3/4 uurtjes elke ochtend om de weilanden te sparen wel in een groene weide in groepjes van 4, in de middag vaak ook nog enkele uren op de paddock, ik en mijn stalgenootje willen graag dat ze wat langer buiten staan dus doen we elkaars paarden nog even buiten als we rijden of als zij bijvoorbeeld is geweest rond 12.00 en ik ga om 16.00 haal ik ze weer binnen.

In de zomer staan ze wel langer. Toch staan ze na die 4 uur altijd bij het hek te kijken wanneer ze weer naar binnen mogen, en als het vies weer is lijken ze er ook niks aan te vinden.
In de stal hebben ze onbeperkt ruwvoer. Ik zie het liefst ook dat ze minimaal 8 uur buiten staan, maar een goede pensionstal vinden die goed voeren, schone stallen hebben en goede binnen en buitenbakken voor normaal geld is echt heel lastig.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:56

24/7, het ene paard heeft een paddock 60m2 met inloopstal (track rond de wei), momenteel 12h per dag op de de wei.
Het andere paard zandpaddock van 15x15m met elke dag weidegang als ik aanwezig ben.

Ze staat helaas apart vanwege een stofallergie. Mijn ene paard staat op hooi en stro, mijn andere op houtkrullen en geweekt hooi vanwege die allergie.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:00

nuvel schreef:
Mijn paardjes komen het hele jaar door 24/7 buiten op een wei van 1,4 hectare met daarop onbeperkt ruwvoer. een afdak en 5 schuilstallen.

Heerlijk, jammer dat dat hier niet is.
Mijn paarden komt in de winter buiten zolang het licht is in de winter. Staat zomers zo lang mogelijk 24/7 buiten, zolang de weide het nog aankan en het weer meezit.
Ja het liefst heb ik m'n paard 24/7 buiten, maar hier in de omgeving nog niks kunnen vinden met een goede schuiltstal en minstens nog iets wat op een bak lijkt.
Voor nu is dit prima, paard wordt er niet minder van.
Hoop in de toekomst een eigen plek te hebben waar ze 24/7 buiten kunnen lopen.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 23-11-15 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:00

24/7 paddock met inloopstal en slowfeedersysteem in de zomer beperkt op het gras(Shetlandpony's :+ ) . Staan ze gezellig met zn 4tjes, kunnen de hele dag zelf bepalen wat ze willen doen qua binnen buiten eten etc. Ideaal :)

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:01

Op dit moment staan mijn 2 paarden binnen omdat het weiland niet meer te doen is, te glad/nat sinds vorige week kunnen ze er echt niet meer op. Gelukkig hebben ze elk een box van 4x4 met buitenluik en 4 ramen zodat ze niet helemaal opgesloten staan. Weiland ligt ook nog aan een dijk met zwarte grond vandaar het risico op uitglijden vrij groot is. We zijn nu druk bezig een paddock te realiseren die hopelijk binnen 2/3 weken af is. Die is ongeveer 6m x 25m met gedraineerde zandbodem, met schuilstal en verhard stukje. Normaal staan ze er zeker een paar uur op de wei, ligt aan hoeveelheid gras er op staat. Helaas is de een gepensioneerd en veelste vet ondanks beperkt eten, die moeten we goed in de gaten houden dat ie niet teveel eet. M'n andere is een 2,5 jarige hengst met zomereczeem, die kan ook niet 24/7 vanwege het nadeel van suikers/eiwit die hij binnen krijgt. Graasmasker vind ik geen optie. Liefst zet ik ze samen de hele middag buiten, alleen gaat dat niet altijd, m'n jonge hengst heeft nu zo'n puberperiode dat m'n andere ruin geen rust heeft samen dus even gescheiden los. Liefst zet ik ze buiten het weideseizoen daar de hele dag dan in vandaar schuildeel, als het niet samen kan dan maar elk een dagdeel. En in de zomer zoveel mogelijk op de wei als kan en daarbuiten in de paddock. Voorheen stonden ze in de winter buiten op de koeienwei als het weer het toeliet, maar dat was ook niet altijd mogelijk en het gras is niet echt geschikt voor paarden, zeker niet de mijne. En m'n vriend (boer) vind het vreselijk als de paarden z'n land stuklopen, vandaar we een paddock aanleggen als beter alternatief. Verder voer ik 4x per dag hooi, m'n vriend is altijd thuis dus die regelt tussen de middag voeren en binnen/buitenzetten.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 23-11-15 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:03

Ik neem aan dat het doel van dit topic niet is om een representatief beeld te krijgen, want op veel stallen staan paarden met mazzel 2 uur buiten. Of gaan alleen in de molen. En staan niet in groepsverband.
Welzijn gaat wat mij betreft niet alleen om het aantal uur, maar ook om hoe het paard staat; voor mijn paard liever 4 uur op een groot stuk weiland op het gras met een groep andere paarden zodat hij lekker kan dollen en spelen, dan 14 uur op een stukje zand van 20x20.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:04

mijn paard stond op pension, van ongv 7 uur s,avonds tot s,morgens uur of 8 op stal, daarna buiten weer of geen weer met hooi.

nu ik hem thuis heb *\o/* staat hij 24/7 buiten, met overdekt gedeelte, onbeperkt hooi en voor nu nog in het weiland aangezien dat gefreesd gaat worden, maar straks in de paddock, hij staat droog en dat vind ik het belangrijkste (geen blubber) en kan gaan liggen waar hij wil.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:08

Daancha schreef:
Ik neem aan dat het doel van dit topic niet is om een representatief beeld te krijgen, want op veel stallen staan paarden met mazzel 2 uur buiten. Of gaan alleen in de molen. En staan niet in groepsverband.
Welzijn gaat wat mij betreft niet alleen om het aantal uur, maar ook om hoe het paard staat; voor mijn paard liever 4 uur op een groot stuk weiland op het gras met een groep andere paarden zodat hij lekker kan dollen en spelen, dan 14 uur op een stukje zand van 20x20.

Ben ik het volledig mee eens, hiervoor stond ik op een stal waar hij in de winter van 9 tot 5 buiten stond. dit was echt heel klein.

nu staat hij op een stal waar hij in de winter maar 5-6 uurtjes buiten komt. Ook dit is klein, echter is het hier wel een stuk droger en beter onderhouden.

Mijn paard heft 'chronische' mok en ik heb dus de accomodatie nodig van stromend 'warm' water en een niet al te natte paddock.

Waar ik nu sta ben ik erg tevreden.

Hier in de randstad is het gewoon lasting om iets te vinden van 24/7 buiten is met geode accomodatie.
Ik ben best bereid om er flink voor te betalen, maar dan moet het wel goed zijn.

Jinte

Re: Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:18

Mijn paard staat in Putten 24/7 buiten. Voor mij 30 km rijden, maar in zeewolde heb je alleen kleigrond waardoor ze in de winter in de blubber staan. Weilanden waar hij nu staat zien er goed uit. Zijn 3 24/7 kuddes en 1 van 4 paarden die s nachts op stal gaan.
Land wordt niet vertrapt, alleen bij de ingang staat geen gras omdat je daar natuurlijk steeds overheen loopt.
Momenteel krijgen ze hooi bijgevoerd ondanks dat er genoeg gras is. In de 3 maanden dat ik er sta is de kudde al 2 keer naar een andere wei verplaatst zodat elke keer het gras goed kan groeien om ze weer te wisselen.
Vanaf 30 november gaat hij naar Limburg waar hij ook 24/7 buiten staat op de wei met een verhard stukje en grote schuilstal. In de schuilstal wordt hooi gevoerd, de waterbak staat buiten, zodat ze moeten bewegen om iets te kunnen doen.

Voorheen stond hij op een pensionstal waar ze in de zomer van 9:00 tot 18:00 buiten stonden en in de winter van 9 tot 12 op de paddock. Hij is sinds de verhuizing mooi aangekomen (was wat schraal) terwijl hij de 1e 2,5e maand alleen maar op gras stond.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:19

Bonte Jaopie (tinker x Fries kruising) en Bonte Khavanna (Fries x tuiger kruising), mijn tweetal, "wonen"' hun hele leven (11 jaar en 7 jaar) al 365 dagen en nachten op het (wei)land buiten. Jaopie is (deels) geschoren want in training en heeft daarom een 200 grams gevoerde regendeken-met-vaste hals op. Khavanna mag haar wintervachtje gewoon houden, maar heeft wél een 0 grams regendeken-met-vaste-hals op, die kan kouwelijk reageren op aanhoudende regen in combinatie met stormachtige wind.
Er zijn wel (binnen)stallen aanwezig, maar Jaopie sloopt ze en Khava wordt daar doodnerveus in.

Met 'swinters een paar maal zeer ruim hooi verstrekken en ze verder tijdig verweiden als de wei te zompig wordt doen ze het al hun levensjaren al uitstékend outdoors.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:22

Mijn pony staat vanaf eind maart tot midden december 24/7 buiten op 1 hectare land met schuilstal. Vanaf augustus ongeveer word hij bijgevoerd met hooi. Hij staat samen met 1 ander paard.

In de overige maanden staat hij van 08.00 tot 19.00 op een zand paddock met onbeperkt hooi en zijn vriendinnetje. Met goed weer staat hij overdag op het land en met heel goed weer ook snachts buiten. Anders staat hij op stal met onbeperkt hooi. Zijn stal is 4x4.5. Ik sta op een pension stal met ongeveer 30 paarden.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:29

Bij de pensionstal waar mijn pony gestald staat, gaan de paarden iedere dag (dus weer of geen weer, zomer en winter, zon hagel of sneeuw) iedere dag het land op. Heel het jaar op gras en dan van 08.00 tot 16.00. Verder hebben ze een hooibaal of hooihuisje in de wei staan. Ik ben hier heel erg blij mee! :)

Edit: bij ons staan ze in behoorlijk ruime weides met zo'n 5 paarden (sommige groepen meer of minder) per wei.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:44

deksel schreef:
24/7, ook in de winter. Overdag staat ze met 3 andere paarden en 's nachts met 2 andere paarden (dacht ik).
Een redelijk grote paddock, ik gok 10 a 15 meter bij 15 meter.
Voer weet ik niet precies, net zoals hooi. Wel weet ik dat ze meer dan 2x per dag hooi krijgen, maar durf er niks verder over te zeggen aangezien ik het niet zeker weet.

Zijn het je eigen paarden? Je weet van je eigen paarden niet wat ze te eten krijgen? Ik wil dat toch echt w weten van mijn paard.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:50

24/7 buiten in een grote wei, met riante open schuilstal en onbeperkt ruwvoer onder dak..., héérlijk!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:00

Mijn paard staat minimaal 10 per dag buiten in een zand paddock, zowel in de zomer als in de winter. Ik wil haar niet hele dagen op het gras hebben vanwege haar zomer eczeem, en enkele uren is niet mogelijk bij ons.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:03

Onze 2 paarden staan 24/7 buiten op een wei met stal indien ze willen schuilen. Werkt voor ons prima en zou het ook niet anders willen! Geen gedoe meer met binnen en buitenzetten, je niet meer schuldig moeten voelen als je een dag niet kan gaan, want ze amuseren zich zo ook wel :)
Ruwvoer geven we bij naar gelang hun behoefte.

OneAndOnlyx

Re: Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:10

Onze 3 paarden staan met elkaar samen 24/7 buiten in de paddock met schuilmogelijkheid en overdag ook weiland mogelijkheid(die gaat ook iedere dag open 's ochtends). Gaat 's nachts dicht ivm een gravend paard in de kost. Ze krijgen onbeperkt ruwvoer en geen krachtvoer(ivm dikke shets en mijn bwp heeft het niet nodig, krijgt binnenkort balancer). Ze hebben de ruimte, hebben altijd wat te kauwen en te drinken en er word dagelijks gemest en 2x per dag bijgevoerd(dan zijn de zakken een uurtje leeg en krijgen ze meteen weer zodat hun maag op gang blijft) Hun hooi zit in slowfeederzakken die we omhoog takelen doormiddel van een hefboomsysteem.(omhoog trekken kan door de katrol die bovenin de nok van de schuur hangt, zakken achterin de stal gaan zo hoog dat de pony's er niet bij kunnen, zij hebben een aparte kleine zak met extra fijne mazen)

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:14

Mijn tweejarige staat 24/7 buiten in een hele leuke gemengde kudde van 10 paarden, met schuilstal en (ongeveer) onbeperkt ruwvoer, bij een pensionstal in de randstad. We voeren en mesten de schuilstal en het verharde uitloopje zelf, hebben de week verdeeld in beurten. Het weiland is na alle regen van de afgelopen dagen wel wat modderig, vooral aan de voorkant, maar de achterste helft is voldoende droog. Je ziet nu ook dat ze achterin slapen, waar het droog is. En gelukkig droogt het altijd weer vrij snel op.

Op dit soort dagen is het voor mijzelf iets minder comfortabel.Gisteren stond ik in het donker en in de hagel mest te scheppen. Toen verlangde ik heel erg naar een warm en verlicht stalletje. Maar ponybeest is helemaal happy, en daar doen we het voor :-)

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:15

Ze staan sinds een paar weken op een uitloop. Wat echt super goed bevalt! Eigenijk 24/7 buiten dus. Ze hebben de beschikking over een stal, met verharde uitloop en een rijbak. Het gaat hier om een Shet een een groot paard. De hele dag beschikking over ruwvoer. En tussendoor krijgt het paard nog brok.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:16

listiglistje schreef:
nine1987 schreef:
[ [url=m/gGIdEs.jpg]Afbeelding[/url] ]

24/7 buiten in de paddock in de winter met de kudde van 4..

[ [url=m/dwciyp.jpg]Afbeelding[/url] ]

24/7 buiten in de wei in de zomer.. (ook met de kudde van 4,maar de rest laat zich niet zien op de foto..) :)

Schuilgelegenheid?

Nee, als t echt slecht wordt, dan heb ik de mogelijkheid ze binnen te halen, dit doe ik enkel bij extreem weer..

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:19

Mijn paard deelt met 3 vrienden een 'stukje'. Hun 'stukje' heeft een stal, die 's winters open staat waar ze zelf in kunnen lopen, daarvoor een stuk verhard en dan een flink stuk zand, maar dat is helaas met dit weer nogal euh sompig :') . Ze kunnen over het draad op het verharde gedeelte lekker neuzen met hun buren, dus lekker veel sociaal contact.
Zomers met mooi weer 24/7 weiland en met slechter weer of als het land slechter wordt overdag op t land en 's avonds op hun stukje (dan wel met de stal dicht).

Ik dacht ik heb een sober paard, die heeft geen stal nodig, maar toch zie ik hem regelmatig niet staan als ik op stal aankom.. Dan staat ie in de stal te tukken, lekker droog en uit de wind.