komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 01:57

Weet je soms is het gewoon onwijs moeilijk.
Ik ben niet lang geleden verhuisd en alles wat een uitloopstal had of veel buiten zit echt hartstikke vol en het zijn er weinig.
Nu had ik per toeval een plek op de huidige stal, waar een loopstal met uitloop was waar hij met vriendjes stond.
Echter heb ik hem nu op ander ruwvoer moeten zetten en dat ging daar gewoon niet.
Nu staat hij op stal met onbeperkt schraal hooi en ik ben er iig twee keer daags.
Deze keus vond ik erg moeilijk maar ik heb nu weer een relaxte pony, hij had naar mijn veel teveel energie van het voordroog.
Of toch een gebrek aan rust, dat denkt de stalhouder.
Hij was de onderste in rang, ik ga er nooit achter komen helaas en ik kan het hem niet vragen.
Verder is de uitloop wel erg nat nu ook, die veendrek ook... -O-

Ik sta zelfs nog bij twee stallen op de wachtlijst, maar ik ben nu 3 maanden later nog niet gebeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 02:01

Er zijn hier ontzettend veel stallen die doordeweeks alleen opstrooien, tussendoor niks uit de stal halen en dan 1x/week de boel volledig leeg scheppen. Als het dan slecht weer is en baasje zet ze zelf niet buiten, dan staan die beesten 24/7 op stal tot ze gaan uitmesten. Dan is het uurtje los in de bak en daarna hup, weer de box in.

Jij als eigenaar denkt "paard komt dagelijks buiten" en slaat eens een dagje over. Dan staat je paard 48u binnen of zelfs meer.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 02:11

paardje1983 schreef:
Arabesk schreef:
Belachelijk. Het wordt tijd dat er een absoluut minimum gaat gelden van 8uur per dag buiten. Minder is echt paard onwaardig.

Hoe wil je dat doen als je bijvoorbeeld 25 paarden hebt staan en maar 10 tegelijk los kan laten. Want niet iedereen wil zijn paard zomaar bij een andere op de wei of de paddock zetten.

Dan moet je maximaal 10 paarden op stal hebben en niet 25. Als je er geen ruimte voor hebt qua weide moet je niet meer stallen gaan bouwen/hebben dan wat je max op de weide kwijt kunt. Dat is toch simpele logica :+

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:28

ElineS schreef:
Dan moet je maximaal 10 paarden op stal hebben en niet 25. Als je er geen ruimte voor hebt qua weide moet je niet meer stallen gaan bouwen/hebben dan wat je max op de weide kwijt kunt. Dat is toch simpele logica :+

daar ben ik het helemaal mee eens. Helaas zijn er maar weinig stal-eigenaars die daar rekening mee houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:43

billionache schreef:
Ligt het aan mij, of komt dit soort topic elk jaar wel weer voorbij? :D

Ik ga een gedurfde gooi doen hier, en ik krijg waarschijnlijk heel Bokt over me heen...

Hier in de omgeving is het zowel in de grotere als kleinere maneges en pensionstallen vaak gewoon 'normaal' dat de paarden 23/7 op stal blijven. Hoewel de situatie al verbeterd is afgelopen jaren, denk ik dat menig bokker/moraalridder zich rot schrikt als ze hier een standaard pensionstal binnenwandelen. Ik heb überhaupt zelf mijn paarden 'vroegah' op zulke stal gehad, toen ik de wondere wereld van Bokt nog niet had ontdekt en dus nog niet beter wist.

Als ik heel eerlijk ben zie ik op die stallen grosso modo allemaal paarden die wel goed in hun vel zitten, afgezien van een stalondeugd hier en daar. Echt geen doodongelukkige dieren zoals hier wel soms wordt afgeschilderd (waarschijnlijk ook omdat ze niet beter weten, maar dat even terzijde). En nee, mij hoor je absoluut niet zeggen dat ik voorstander ben van 24/7 op stal, maar sommige reacties hier van mensen die zeggen dat het pure mishandeling is vind ik ook overdreven.

Zolang het paard zowel fysiek als mentaal niet lijdt, doet iedereen lekker wat hij wil voor mijn part :Y)

Ik had mijn paard vroeger ook 24/7 op stal, op hier en daar een uurtje weidegang / los in de bak na.
Als je haar had gezien zou je ook gezegd hebben dat ze goed in haar vel zat. Ze was immers een prachtig paard, mooi in de spieren, goed gewicht, een levendig dier en geen enkele stalondeugd.

Maar vroeg of laat krijg je de rekening toch gepresenteerd: frequente koliekaanvallen, in verzet gaan onder het zadel,...

Ik verkocht m'n paard naar een plek waar ze weer paard leerde zijn, want niks lukte nog. En dan pas zie je wat voor vlees je eigenlijk in de kuip hebt / had!!! Een heel ander paard! Mijn ogen zijn toen werkelijk open gegaan.

Na 3 jaar kocht ik haar terug en sindsdien voor mij NOOIT meer een stal waar ze niet met vriendjes buiten kunnen staan...

Jildau

Re: komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:50

Bij ons is het kiezen tussen 24/7 buiten of stal met paar uurtjes 10x18 paddock. Op 3 pensionklanten na kiest iedereen de tweede optie dus ik vind ook dat er opvallend veel bokkers hun paarden veel buiten hebben. Superfijn natuurlijk! Ik vind alleen ook dat je buiten en buiten hebt. Op een mini stukje buiten staan noem ik niet je paard buiten houden. Dat is eigenlijk op stal staan zonder dak. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:42

Maar dat is wel nog steeds beter dan 24/7 in een box van 3x3. Ze kunnen misschien geen sprintje trekken of een keer vrolijk jolig bokkend door het leven, maar ze kunnen wel tenminste stappen, bewegen, hun omgeving bekijken, rollen...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:03

billionache schreef:
Ligt het aan mij, of komt dit soort topic elk jaar wel weer voorbij? :D

Ik ga een gedurfde gooi doen hier, en ik krijg waarschijnlijk heel Bokt over me heen...

Hier in de omgeving is het zowel in de grotere als kleinere maneges en pensionstallen vaak gewoon 'normaal' dat de paarden 23/7 op stal blijven. Hoewel de situatie al verbeterd is afgelopen jaren, denk ik dat menig bokker/moraalridder zich rot schrikt als ze hier een standaard pensionstal binnenwandelen. Ik heb überhaupt zelf mijn paarden 'vroegah' op zulke stal gehad, toen ik de wondere wereld van Bokt nog niet had ontdekt en dus nog niet beter wist.

Als ik heel eerlijk ben zie ik op die stallen grosso modo allemaal paarden die wel goed in hun vel zitten, afgezien van een stalondeugd hier en daar. Echt geen doodongelukkige dieren zoals hier wel soms wordt afgeschilderd (waarschijnlijk ook omdat ze niet beter weten, maar dat even terzijde). En nee, mij hoor je absoluut niet zeggen dat ik voorstander ben van 24/7 op stal, maar sommige reacties hier van mensen die zeggen dat het pure mishandeling is vind ik ook overdreven.

Zolang het paard zowel fysiek als mentaal niet lijdt, doet iedereen lekker wat hij wil voor mijn part :Y)

Onze paarden staan in Loenhout en daar gaan ze wel degelijk de hele dag naar buiten maar.......... niet die van ons. Er is maar één hengstenwei en er zijn vier hengsten dus die moeten die ene wei delen. Onze hengst en ruin kunnen samen dus die staan ook samen helaas maar heel beperkt buiten.

Dat is de reden dat ze gaan verhuizen. Een stuk verder van ons huis maar daar krijgen ze een eigen stuk wei of paddock als het te nat is waar ze wel de hele dag op kunnen.

Dat "sportpaarden" maar beperkt buiten kunnen lees ik zo vaak en dat vind ik zo'n nonsens. In de zomer stonden ze dag en nacht buiten en de ruin heeft hele mooie prestatie's geleverd in de internationale eventingsport.

Heb wel eens het argument gehoord dat een sportpaard dan te veel energie verbruikt maar die ervaring kan ik gewoon niet delen. Als ze hele dagen buiten kunnen verdelen ze hun energie juist veel beter vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:21

Ik heb vroeger altijd gehoord dat paarden in de weide bij de opbouw van werk vaak al meer in conditie stonden dan eentje die constant op stal gaat. Net omdat een weidepaard vaker een sprintje kan trekken, kan spelen en dus algemeen veel meer beweegt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:05

Dat is onze ervaring ook plus dat ze niet uit hun dak gaan als ze eens buiten komen want dan heb je juist meer kans op blessure's. Dat is ook een veel gehoorde reden om "sportpaarden" niet op de wei te laten.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:13

Buuk schreef:
Sjeetje, ik heb niet alles gelezen, maar er bestaat dromen en gewoon ff het beste uit realiteit halen.
Mijn paard staat in de zomer, 24/7 buiten. Maar nu...nee er zijn 4 paddocks voor 7 paarden. Die door eigenaars geliefde beesten kunnen niet in elke combi naar buiten. En met alle regen, het is zo nat dat ze op onze klei grond niet meer droog kunnen staan. Dus komen ze na 4/5 uur binnen. Mooi verhaal als ik zou gaan lopen piepen naar de pension houder, zij kan buiten volgend jaar nieuwe drainage aanleggen ( staat gepland) ook weinig aan de grond veranderen. Wat ze wel doet is met regen binnen halen, bij droog weer terug naar buiten, dat doet ze, als is het nodig is 4x per dag. Paarden gaan nu de stampmolen in, om te zorgen dat ze toch buiten frisse neus halen, bij sneeuw en gladheid en ze die stampmolen niet inkomen loopt ze zelf rondjes met alle paarden. Bij 27 en erboven graden krijgen de paarden koude douche. Is het te warm ( geen schaduw mogelijkheid in sommige weides) worden ze afgespoten en op heetst van de dag binnen gehaald, om vervolgens na drie uur weer buiten te zetten. Dekens wisselen, peeskappen om, maakt niet uit, wij vragen en ze doet het. En dat allemaal voor een standaard bedrag, dus niet dekens wissel dat kost extra, binnen en buiten, dat kost extra. Gewoon een prijs. Een beetje pension houder ziet de paarden ook liever buiten, die weet ook wel wat paarden nodig hebben ( en eerlijk is eerlijk, op een afgesproken prijs heb je ze het liefst buiten, ivm stro kosten..blijft een bedrijf hè ) Maar soms moet je het doen met wat je hebt. De meeste hebben geen invloed op het weer, geen miljoen op de bank om de grond tip top te hebben, maar doen wel hun stinkende best.

:j
Maar geloof me voor sommige mensen kun je het nooit goed doen!!

@ de ts: onze paarden gingen vanmiddag om half 2 in een drafje naar binnen..Zo blij om uit dat zeikweer te kunnen waren ze..
De verplichte 12 uur die jij voor ogen hebt hebben wij vandaag niet gehaald.. vonden de paarden het erg..nou niet in t minst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:24

@ Percy: ik hou de mijne met dit zeikweer wel binnen omdat ze geen schuilhok hebben. Mijn "shetjes" hebben wel buiten gestaan met een regendeken. Die waren erg blij dat ze naar stal konden vanavond. En mijn warmbloed heeft erg weinig winterhaar, die doe ik er ook geen plezier mee. Koud en droog gaat hij wel gewoon het land in.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:26

Varekaj schreef:
Maar dat is wel nog steeds beter dan 24/7 in een box van 3x3. Ze kunnen misschien geen sprintje trekken of een keer vrolijk jolig bokkend door het leven, maar ze kunnen wel tenminste stappen, bewegen, hun omgeving bekijken, rollen...

Paarden op een postzegel houden is ook not done. Paarden moeten de mogelijkheid hebben om paard te zijn das ook een sprintje kunnen trekken.
Een pensionhouder moet geen 25 paarden stallen als er slechts ruimte is voor 10 en een eigenaar moet niet willen om z'n paard het paard zijn te ontnemen en dat gaan goed praten als 't is nog altijd beter dan....'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:40

Dan kan je 90% van alle stallen in Nederland en België wel gewoon sluiten denk ik. Ook niet elk paard heeft constant behoefte aan sprintjes trekken. Heb al meer dan genoeg uren op stal gezeten om ze te observeren. Hun speelgedrag is vooral steigeren naar elkaar, happen en elkaar omduwen of porren. Sprintjes zijn echt veel minder van toepassing.

Met het weer van vandaag doe ik er 2 van mijn groep trouwens geen plezier mee om ze buiten te zetten, met of zonder regendek. Die gaan bij de minste regen als een haas richting stal :')

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 22:16

biscaya schreef:
:j
Maar geloof me voor sommige mensen kun je het nooit goed doen!!

@ de ts: onze paarden gingen vanmiddag om half 2 in een drafje naar binnen..Zo blij om uit dat zeikweer te kunnen waren ze..
De verplichte 12 uur die jij voor ogen hebt hebben wij vandaag niet gehaald.. vonden de paarden het erg..nou niet in t minst!

ook ik snap met vies nat weer of storm en sneeuwval, dat je best wel wat consessies kan doen. Als het hier de hele dag regent, en ik ben toevallig in de buurt, dan wil ik ze ook wel eens rond een uur of 4 binnen halen. Dan kunnen ze lekker opdrogen met wat hooi, maar als het gewoon droog weer is, dan is 12 uur wel iets waar ik heel graag naar toe wil.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:39

Ik zie bij mijn paarden op stal en dat zijn er 20 geen geduw en gehap. Wel ff lkkr een galopje of fijne draf. Op postzegels is dat niet mogelijk.
Ik zal nu heel 'niet paard aan huis bokt' wel in de voeten schieten maar ik benoem t toch. Pension is een apart fenomeen. T hebben van een dier waar je zelf niet voor zorgt. Een reactie van een buitenstaander:
Een man die regelmatig timmerklusjes bij ons doet (echt een stadsmens) verbaasde zich er over dat eigenaren even komen om hun paard te rijden of te tutelen en vervolgens weer weggaan. Hij vroeg me; is dit alles wat zij met hun paard doen? Verzorgen ofzo doen zij niet? Nee dat wordt aan de pensionstal overgelaten. Hij begreep er niks van en had zoiets van je neemt toch ook geen hond als je daar niet zelf voor kunt zorgen, die breng je hooguit naar pension voor een vakantie en voor de rest woont die bij je thuis.
En mss ligt daar wel een oplossing. Pensionstallen hoeven niet te sluiten maar kunnen met minder paarden de inkomsten compenseren doordat de prijs per stal omhoog kan (kwestie van vraag en aanbod), minder paarden, meer ruimte per paard en welzijn kan worden verhoogd.
M'n laatste uur is geslagen denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:52

Ik sta op een doe-het-zelf stal dus mij tref je daar niet mee :)) Ik doe alles zelf tenzij ik op vakantie ben of echt flink ziek. Dat is alleen in de winter trouwens omdat mijn weiland dan te drassig ligt, in de zomer is het gewoon 24/7 buiten met schuilstallen ter beschikking.

Er zijn er 3 gecastreerd (de laatste in mei op 7-jarige leeftijd) en 1 shethengst, maar ze hebben allemaal wel nog ietwat hengstengedrag op bepaalde vlakken. Vandaar waarschijnlijk ook dat happen. Het duwen, tjah. Eentje is gewoon lomp :P en verder bumpen ze wel eens tegen de ander aan onder het mom van "opzij met je dikke reet". Slaan doen ze dan weer erg weinig tenzij de ander echt aan het treiteren is.
Sprintjes is vooral in de winter als ze van stal 's morgens buiten worden gezet en dan met name richting paddock. Omdat hun hooi daar dan al klaarligt :Y) Af en toe onderling even een korte spurt, maar merendeel van de dag sloffen ze toch echt gewoon maar rond of zijn ze lui aan het wezen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:53

Waar ik begon met rijden stonden de paarden ook continu op stal, er was geen mogelijkheid om ze dagelijks buiten te laten lopen. Ik vond dat "normaal", maar wist wel dat ik dat voor mijn paard niet zou willen. Deze paarden liepen veelal in de sport en zagen er heel goed uit. Sommigen gingen ook in de zomer 1 of 2 maanden het land op en werden daarna weer naar huis gehaald.

Het paardje dat ik tot voor kort leaste, stond op zijn vorige stal een groot deel van de dag in een paddock en 's avonds gingen ze naar stal (en met heel slecht weer stonden ze korter buiten). Ik dacht dat hij goed in zijn vel zat, totdat we verhuisden naar een stal waar hij 24/7 buiten staat. Jeetje, wat is dat paard veranderd! Ja, hij zit regelmatig onder de wondjes, want de kudde is eigenlijk te groot voor de oppervlakte, maar hij is zoveel relaxter geworden. Van bokkend door de bak en bokkend door het bos, naar zonder zadel door de duinen galopperen. Toen heb ik ook besloten dat als ik een eigen paard zou krijgen (wat inmiddels dus het geval is), hij ook elke dag een paar uur in een kudde naar buiten zou moeten kunnen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:56

Alani schreef:
Ik zie bij mijn paarden op stal en dat zijn er 20 geen geduw en gehap. Wel ff lkkr een galopje of fijne draf. Op postzegels is dat niet mogelijk.
Ik zal nu heel 'niet paard aan huis bokt' wel in de voeten schieten maar ik benoem t toch. Pension is een apart fenomeen. T hebben van een dier waar je zelf niet voor zorgt. Een reactie van een buitenstaander:
Een man die regelmatig timmerklusjes bij ons doet (echt een stadsmens) verbaasde zich er over dat eigenaren even komen om hun paard te rijden of te tutelen en vervolgens weer weggaan. Hij vroeg me; is dit alles wat zij met hun paard doen? Verzorgen ofzo doen zij niet? Nee dat wordt aan de pensionstal overgelaten. Hij begreep er niks van en had zoiets van je neemt toch ook geen hond als je daar niet zelf voor kunt zorgen, die breng je hooguit naar pension voor een vakantie en voor de rest woont die bij je thuis.
En mss ligt daar wel een oplossing. Pensionstallen hoeven niet te sluiten maar kunnen met minder paarden de inkomsten compenseren doordat de prijs per stal omhoog kan (kwestie van vraag en aanbod), minder paarden, meer ruimte per paard en welzijn kan worden verhoogd.
M'n laatste uur is geslagen denk ik

Genoeg mensen die gebruik maken van een uitlaatservice. ;)

Maar ik vind dat je een hond niet met een paard kan vergelijken. Een hond is een echt huisdier en een paard niet. Ik vind een pensionstal een prima oplossing. Zo kunnen mensen die niet een gigantisch stuk grond bezitten toch een paard houden. Wel vind ik dat dit niet ten koste mag gaan van het paardenwelzijn dus niet ophokken en geen postzegels. Wanneer je een goede pensionstal kan vinden kun je daar mijn inziens prima je paard huisvesten!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 00:38

joyce2 schreef:
Waar ik begon met rijden stonden de paarden ook continu op stal, er was geen mogelijkheid om ze dagelijks buiten te laten lopen. Ik vond dat "normaal", maar wist wel dat ik dat voor mijn paard niet zou willen. Deze paarden liepen veelal in de sport en zagen er heel goed uit. Sommigen gingen ook in de zomer 1 of 2 maanden het land op en werden daarna weer naar huis gehaald.

Het paardje dat ik tot voor kort leaste, stond op zijn vorige stal een groot deel van de dag in een paddock en 's avonds gingen ze naar stal (en met heel slecht weer stonden ze korter buiten). Ik dacht dat hij goed in zijn vel zat, totdat we verhuisden naar een stal waar hij 24/7 buiten staat. Jeetje, wat is dat paard veranderd! Ja, hij zit regelmatig onder de wondjes, want de kudde is eigenlijk te groot voor de oppervlakte, maar hij is zoveel relaxter geworden. Van bokkend door de bak en bokkend door het bos, naar zonder zadel door de duinen galopperen. Toen heb ik ook besloten dat als ik een eigen paard zou krijgen (wat inmiddels dus het geval is), hij ook elke dag een paar uur in een kudde naar buiten zou moeten kunnen.

Mooi geschreven! En ik kan me er bij aansluiten.

Nog een voorbeeldje:
Half augustus heb ik 2 kittens opgehaald ergens in Brabant. Huis stond inmiddels te koop maar was een paardenobject(je). Ze hadden stallen voor 24 paarden maar het gehele perceel was nog geen 6.000m2. Nee bij hun kwamen de paarden niet in de wei of paddock want t waren paarden die hoog in de sport liepen.

Ik vraag me serieus af hoe representatief bokt is voor paardenminnend NL of België. Hier lees ik veelal 24/7 buiten in groepsverband. Toen ik t probeerde paste dat qua sociaal gedrag gewoon niet. Met de beste wil van de wereld lukte niet. En dat ligt niet aan de accomodatie want met mijn eigen paarden gaat het fantastisch!! Goed gesocialiseerde paarden is voor mij sowieso een verreiste maar om paarden op de manier van 24/7 met schuilstallen te houden is nog meer nodig. Ook een paddock paradise stal hier in de omgeving biedt al maanden ruimte aan. En die mensen hebben t echt netjes voor elkaar. Of t zo regio gebonden is of weet ik t wat maar bij mij gaat t licht uit.

Jildau: uitlaatservice is niet te vergelijken met volledige verzorging die uit handen wordt gegeven bij een paard.
Begrijp me niet verkeerd. Ik val niemand aan. Sterker nog ik bied zelf pensionstalling aan dus dat zou m'n eigen broodroof zijn. Dit is hoe een buitenstaander er tegen aan kijkt.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 00:45

Ik ken mensen die de paarden de gehele winter gewoon ophokken,das pas zielig,die de gehele winter niet eens een uurtje buiten komen.
Bang dat ze het land vertrappen.

Hier bij ons op stal willen we de paarden zo dicht mogelijk bij hun natuur houden.
Bij extreem slecht weer staan ze dan wel binnen.
Maar ook al regent het de gehele dag dekens op,en naar buiten.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 00:51

Alani schreef:
Ik vraag me serieus af hoe representatief bokt is voor paardenminnend NL of België. Hier lees ik veelal 24/7 buiten in groepsverband.

Niet, als ik dan kijk naar de stallen en maneges hier in de buurt :-)

Ik denk vooral dat A) veel mensen een eye-opener krijgen wanneer ze op Bokt komen ivm de natuurlijke behoeften van het paard en B) mensen die hun paard wel op stal houden netjes hun mond houden hierover op Bokt omdat ze anders meteen de grond in worden geboord en afgezeikt. En iedereen die z'n dier 24/7 buiten heeft (of iig voldoende naar Bokt-normen) is natuurlijk maar al te blij dat te vertellen, want dat wordt nou eenmaal wel aanvaard en veroorzaakt geen rel.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 06:44

24/7 buiten is m.i niet nodig! Dat zou bij ons ook zeker niet kunnen en al helemaal niet met dit natte weer en gelukkig wil ook geen 1 pensionklant dat van ons. Maar de paarden 24/ 7 binnen kan al helemaal niet! Onze paarden gaan elke dag naar buiten en t liefst zo lang mogelijk. Regendek op, flink portie hooi en dan zijn ze t na een uurtje of 7 goed zat! In de zomerperiode en bij mooi weer lopen ze gem 9 uur buiten en willen dan ook graag naar binnen ( worden geteisterd Door de vliegen en dazen)..
Stallen waar ze in de winter het beleid 24/ 7 binnen toepassen zouden in mijn ogen geen bestaansrecht mogen hebben..En dat zijn er echt heel veel!

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 07:35

Onze stal biedt paarden de mogelijkheid in de zomer 24/7 buiten en in de winter een dagdeel buiten. In de winter in de wei is geen optie (kleigrond) dus hebben we 3 paddocks waar ze per dagdeel in gaan en gewisseld worden.
Met regen zie je wel dat echt veel eigenaren aangeven dat hun paard niet naar buiten hoeft vandaag of maar een uurtje.
Ik heb me daar ook al over verbaasd en uitgesproken maar dan nog vind ik dat de keus van de eigenaar. Ik vind een dagdeel voor mijn paard en met deze mogelijkheden op mijn stal echt het minimaal aantal aan buitenuren.
Maar hier zie je dus al biedt de pensionhouder de mogelijkheid voor iets dat de eigenaar zelf beslist dat t anders "moet" voor zijn paard.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 07:39

Moet ook wel zeggen dat een aantal om medische redenen korter buiten gaan. De paddocks zijn zonder schuilplek en dat is voor sommige oudjes niet zo fijn voor hun spieren. Anderen schijnen mok te krijgen van deze nattigheid