Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:40

er is hier idd ook nog veel werk te verrichten we zitten hier nu 6 maanden, en wat ik al schreef mijn bak ligt op het oog super bij maar niks is minder waar. inmiddels wel een auto die een trailer kan trekken nu alleen nog een trailer.. maar ik denk dat het dit jaar qua rijden niet veel gaat worden. af en toe een buitenritje maar hopelijk als de bak volgend jaar aan wordt aangepakt dan wil ik wel meer gaan rijden. omdat hij zo groot is en zijn lichaam de gymnastiek kan gebruiken. verderop is wel een binnenbak waar tegen betaling gereden mag worden maar ja daar zou ik onder het zadel heen moeten. op zich geen probleem maar het bij elkaar heen/terug toch dik een uur. dan moet je nog in de bak rijden.

maar ik mag niet klagen hoor, ze staan nog steeds op het land en snachts in de paddock dus beweging genoeg.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:45

Ik meldt mij ook graag in dit topic.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:48

Ik meld me ook. Ik heb er twee aan huis staan waarvan 1 drachtig. Momenteel geïnvesteerd in piste verlichting . Nu geen geklungel en gehaast meer om voor de donker de paarden te kunnen rijden ! Nu zou het wat minder moeten regenen in belgie en ik ben een tevreden persoon :D

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:52

Wat betreft het vitamine & mineralen- verhaal bij voeren van graszaadhooi, hiervoor voer ik een balancer bij (jepaardgezondenfit.nl) en in de winter wanneer ze niet meer op het gras staan (paddock) voer ik ook nog zemelen bij om de calcium-fosfor-verhouding in orde te krijgen. En uit bloedonderzoek blijkt dat dit prima werkt.

Kristelhans, in vervolg je cap al in de auto op zetten, wel zo veilig :+

Voor de nagellak gebruikers onder ons; ik gebruik de gellak van Kruidvat, deze blijft een stuk beter zitten dan gewone nagellak.

Met oud & nieuw houden we gewoon onze vaste routine aan, wel blijven we thuis en gaan we tijdens het vuurwerk naar buiten om de boel te checken.

Zodra de wintertijd in gaat, staat het rijden op een laag pitje, sowieso is dan het enduranceseizoen afgelopen en krijgen ze dan een rustperiode, maar ook omdat ik geen bakruiter ben en doordeweeks overdag geen tijd heb om te trainen (in het veld/bos).

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:53

Fijn dat je bak nog steeds goed is Daan!! Op naar veel kilometers :D

Welkom nieuwe mensen! Veel knappe paarden voorbij zien komen :)
Poeh sorry als ik niet op alles reageer, maar er zijn opeens zoveel nieuwe mensen bij dat ik serieus betwijfel of dit topic nog bij mij past. Vind juist het kleinschalige uit het vorige topic wel prettig waarin je een goede discussie kon voeren met diepgaande uitleg. Merk dat het nu alweer oppervlakkiger wordt omdat er telkens zoveel gereageerd wordt en het bijna niet lukt om bij te lezen. Aan de andere kant vind ik nieuwe mensen en nieuwe inzichten altijd wel reuze interessant.
Eens even kijken hoe zich dit bij mij gaat ontwikkelen :o

Inderdaad Kirr, ik denk er het zelfde over als jij. Heb geen paarden en bak bij huis om niet te kunnen rijden en alleen maar druk te zijn met poepscheppen, voeren en alles aanvegen. Ik rij normaal gesproken ook 4 à 5x per week. Nu door een lichte peesblessure van mijn paard even iets minder, maar de verwachting is dat ik begin januari weer wat basiswerk kan doen.

Zo ik ben weer 'bij' :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:54

Kirrr schreef:
Wow ik zou dat werk er echt niet voor over hebben als ik niet zou rijden.

Ik rij mijn merrie 4a5x week, vanwaar 2 of 3 keer les en dus ook op verplaatsing.
De 2 anderen pas ik er zowat rond. Vriend rijdt ook wel eens een paard voor mij.

Yontheke, wel jammer dat je man dat niet wil, vorige pensionstal klinkt toch goed.. Waarom ben je er dan ooit weg gedaan?
Ik doe zoveel mogelijk in de ochtend, zodat ik s'avonds geen hele lijst klussen heb voordat/nadat ik kan rijden.

Omdat we een half uur verderop zijn gaan wonen toen ik met hem ging samenwonen en op dat moment kregen we de eerste keer de diagnose van Andor en was er gezegd dat ik waarschijnlijk nooit meer zou kunnen rijden en dat ik hem eerst een jaar op de weide zou moeten gooien.
Dat hebben we dan ook gedaan. Toen had ik de weide nog redelijk goedkoop omdat ik huurde en tijd over omdat er toen maar 1x per dag gevoerd werd en ik niet moest rijden.
Nu we de wei gekocht hebben ligt de afbetaling uiteraard wel een stukje hoger dan de huurprijs was. Al is dat natuurlijk enkel tot het afbetaald is en dan hoef je er niets meer voor te betalen natuurlijk.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:55

HiFive5 schreef:
Ik meld me ook. Ik heb er twee aan huis staan waarvan 1 drachtig. Momenteel geïnvesteerd in piste verlichting . Nu geen geklungel en gehaast meer om voor de donker de paarden te kunnen rijden ! Nu zou het wat minder moeten regenen in belgie en ik ben een tevreden persoon :D

Waar zit je ergens in België HiFive5?

Marall

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:02

Ik sluit me hierbij aan. Moet nog wel even terug lezen.
Ik heb 2 paarden thuis staan Hugo en Darco allebei Tinkers.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:04

Inderdaad het rijden is wat lastiger als je niet direct mensen om je heen hebt om er op uit te gaan. En in de winter doe zo wie zo wat minder. Ik doe altijd wel een soort van winterslaap. Maar mijn trailer is bijna af. Moet helaas wel wachten op de auto met trekhaak. Ik hoop in januari. In de tussentijd kan ik kijken hoe Marinka op de trailer wil. Dat was nog wel eens een dingetje, maar nieuwe trailer, nieuwe start. En ik kan dan naar wat mensen toe om samen te rijden. Daar heb ik echt veel zin in. En de kinderen worden wat groter dus krijg ik wat meer tijd. ;-)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:06

Uiteindelijk blijft er wel een stabiel klets groepje over denk ik, vooral veel nieuwe meelezers. :j

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:11

PPPeet schreef:
Poeh sorry als ik niet op alles reageer, maar er zijn opeens zoveel nieuwe mensen bij dat ik serieus betwijfel of dit topic nog bij mij past. Vind juist het kleinschalige uit het vorige topic wel prettig waarin je een goede discussie kon voeren met diepgaande uitleg. Merk dat het nu alweer oppervlakkiger wordt omdat er telkens zoveel gereageerd wordt en het bijna niet lukt om bij te lezen. Aan de andere kant vind ik nieuwe mensen en nieuwe inzichten altijd wel reuze interessant.
Eens even kijken hoe zich dit bij mij gaat ontwikkelen :o

Dat gevoel heb ik ook :) Uiteraard iedereen welkom wat mij betreft maar ik weet niet of ik dit ga bij houden.

Ik heb het afgelopen jaar vrijwel niet gereden, vanwege mijn bak natuurlijk maar ook door bizarre drukte ivm bouw van de woning, alle werkzaamheden op het terrein etc. Bizar hoe dat toch ook went na 18 jaar lang eigenlijk wel dagelijks gereden te hebben. Ik mis het wel maar ik ben een fanatieke ruiter en omdat ik nu geen tijd heb om in ieder geval een keer of 4 per week te rijden voelt het voor mij niet echt zinvol om dan 1 of 2 keer in de week er op te stappen en wat rond te hobbelen. Als ik rij wil ik serieus trainen en naar een doel toewerken. Maar dat komt wel weer in 2016, en daar heb ik héél veel zin in!!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:14

Vanavond eten we weer soep met ballen. :9

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:16

wat een varkens!

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:16

Horsetopshop :D Zeer herkenbaar hier!

Kirrr, moet toegeven dat het werk soms ook wel een beetje tegensteekt, zeker in verhouding tot hoe weinig ik nog maar kan rijden. Maar ergens wist ik ook wel dat dit er zat aan te komen met twee oudere paarden, en daarnaast ook een klein kindje. Nu kan ik in de zomer nog wel rijden met de mijne, maar dat zal ook niet blijven duren en dan heb ik thuis twee mooie, lieve, maar ook heel dure en arbeidsintensieve grasmaaiers staan... Ik heb altijd gezegd dat mijn paard mag blijven tot zijn dood, en daar houd ik ook aan.

In een ideale wereld stonden de paarden in de winter op pension met een binnenbak, zodat ik kon blijven doorrijden. Maar dat kunnen de financiën helaas niet aan.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:20

Haha vieze foto, ik wilde net aan de lunch beginnen :D

Nu met het herfstige weer rijd ik ook minder, pak wel 1x per week de trailer naar een binnenbak en verder probeer ik toch nog en 2x thuis te rijden of te longeren. Op pension reed ik ook wel 5x per week maar vind het niet erg om dat nu wat af te bouwen. 's Zomer haal ik wel die frequentie, omdat het dan langer licht/warm blijft, vind het nooit zo leuk om bij kunstlicht te rijden.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:21

Beetje jammer. Weer opnieuw die bak vullen haha :+

Het is hier het 1 of het ander.
Óf in de winter buiten, een hoop werk eraan en weinig kunnen rijden. Óf in pension waar alles gedaan wordt met bak zodat ik wel kan rijden.
Ik kies voor het eerste. Heb lieven dat mijn paarden 24/7 vrij kunnen bewegen dan dat ik elke dag kan rijden en ze verder opgesloten staan op stal.
Klinkt een beetje dramatisch, maar voor hun is het echt opgesloten staan. Ze zijn het niet gewend.

Eetse Mallootje :D :D :D
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 18-11-15 13:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:21

Ik lees ook graag weer mee!

Ik heb 2 paarden achter het huis, een hectare weide verdeeld in 3 weides en een rijbak van 20 x 40. De stallen zijn buitenboxen van 4 x 3 en ik doe alles zelf. Ik voer 3 keer daags, zet buiten en binnen. Naast een fulltime baan en twee studies is het soms wel wat lastig combineren! Vandaar dat nu ook de linten van een wei nogsteeds van de palen afgewaaid zijn en ik nog geen tijd heb gehad ze er weer op te zetten. Gelukkig heb ik brave paarden die achter draad zonder stroom blijven! :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:26

Hahahaa eetsmakelijk horsetopshop! :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:33

Haha, ballensoep! :') Ik ben alweer vrij, heerlijk, met een gat in je hoofd wel zo fijn. :P

Wij hebben het geluk dat we zelf nog veel gras hebben en de wei van de buurman (3 hectare) tegenover ons huis mogen gebruiken tm maart. De paarden zijn gewend om op stal te gaan, ze gaan hier rond 20:00 naar binnen en om 06:30/07:00 zet ik ze weer buiten. (paddock/wei) Heb een tijdje 24/7 buiten gehad maar met voeren vond ik dat gedoe, de ene heeft veel meer nodig dan de ander en ik heb een jager... paddock in 2 delen ook wel gedaan maar toen het kouder werd viel mijn merrie toch wat in, sinds ze op stal staat 's nachts kan ik haar veel beter op gewicht houden. :j En ze liggen iedere nacht languit te snurken dus ze vinden het niet heel erg denk ik. :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:36

Welkom Marjo89! Wat een knapperd is Nicky

Welkom HorseTopShop! Zeker veel werk, maar ook dankbaar werk, behalve als ze na vullen onmiddellijk in de waterbak gaan schijten :+

Welkom BernetteO, wat leuk, Ijslanders, alleen zo klein -O-

Hoi Mallootje, hoe is het met jou? Ah, ik lees het al, klinkt als een fijne routine :)

Welkom YYaCCiNNtHHa, wat voor opleiding doe je? Een ranch klinkt gaaf, van jezelf?!

Welkom JudithO

Welkom SaraViavia, vier paarden in je eentje is ook veel, daarom heb ik er 2 verkocht. Met 2 is het werk een heel stuk lichter, en kan zeggen dat het ook wel wat meer plezier geeft als je ze meer 1 op 1 aandacht kan geven.

Welkom Donja, klinkt als een gezellige bende!

Welkom Antheman, ooh, een gra fjord, foto? <3

Wendy, geen ervaring mee, klinkt bizar en boeiend tegelijk, als je meer weet lees ik het graag! Het stukje uitleg klinkt niet gek.

Welkom wilma84, leuk, valkjes, mijn favo paardenkleur :)

Welkom Stelvio, heb jij geen lampen daarginder dan? Dan kan je gewoon in het donker door! Prachtige inloop stal!

Welkom Noblesse_

ohjajoh6, wat fijn dat het zo goed ging! Hier zou vandaag iemand komen, afgezegd, bah! En de zon schijnt nog wel. Vrijdag en zondag komen ook nog meiden kennis maken dus hoop dat een van die twee wat doortastender is, of ik van die van vandaag toch nog bericht krijg voor een andere afspraak.

Welkom OneAndOnlyx! Hebben jouw paarden nooit ruzie in die smalle stal? Dat die laagste in rang achteraan staat en er niet meer uit mag?

karev, stonden de prikpalen nog? Al dan niet een beetje krom gebogen? :D

:wave: AbbyBlues, poeh, gelijk zo'n grote knol, loopt lekker de weide kapot. Ik weet ook nog wel een leuke Shirehengst te koop? :Y) Tinkers zijn ook leuk en lopen iets minder kapot :))

Welkom mvermeulen1, jij hebt echt de grote en de kleine. Wat balen, zoveel tegenslagen. Maar des te trotser als het dan helemaal naar jullie zin is straks!

Hoi Leen, is een weidetent geen optie, die kan je wel verplaatsen. En dan op de grond misschien steenschotten of iets anders wat je makkelijk oppakt en verplaatst? Het is wel natuurlijk als je het na een maand of wat oppakt dat wat je ook neer legt de grond eronder dood is.

Wat lief dat je meedenkt spatter, we wonen best ver uit elkaar he? :+ Ooit woonde ik vlakbij jou, maar toen wist ik amper wat een paard was :') Scooter mag ik ook niet zomaar opstappen, ik ben van de generatie die ook daarvoor een rijbewijs met praktijk moet halen, dan kan ik beter een paar 100 euro meer neerleggen en gelijk voor de auto gaan. Maar ik heb het zelf afgeroepen hoor, dus ik moet het er maar mee doen. Heb onlangs twee paarden verkocht, had daarvan makkelijk auto en rijbewijs kunnen doen, maar nee, ik moest en zou dat ene paard kopen dus dan nog maar een winter trappen :o

Welkom Alani, 18 paarden is nogal wat. Ben nu ook wel nieuwsgierig naar de foto's!

:wave: Pauline

Welkom MelissaV

Kerstmis sneeuw _O- Het gaat niet eens vriezen, dus sorry, dat gaat niet *\o/*

Jemig Yontheke, zoveel pech al met Andor, en het houdt niet op. Knap dat je nog steeds door gaat en weer de moed vindt om toch weer te proberen. Ik had waarschijnlijk allang gezegd tot hier en niet verder. Niet gelijk afspuiten hoor, maar gewoon grasmaaier of penny-paard ofzo :+

Handen als een bootwerker, wat voor handen heeft die dan? Ik ben dikke vriendjes met mn handschoenen, heb momenteel 5 paar in de kast liggen.

Heerlijke foto HorseTopShop, voor een watertank woon ik wat ver, en heb hem aan mn buuf beloofd, sorry

kristelhans, gat in de kop? Beterschap! Oh gelezen wat er gebeurd is, niet eens door een paard :D

Met oud en nieuw hier niks bijzonders, wonen best buitenaf en bijna iedereen om ons heen heeft ook paarden, vorig jaar was het erg rustig hier en de paarden bleven gewoon liggen. Toen stonden ze met zn alleen in de rijbak en was ik erbij. Nu laat ik ze gewoon op de paddock/wei, net waar ze dan staan, en hou ik van afstand wel oogje in het zeil.

Welkom Femia, dat is een behoorlijke beestenbende! Kan je niet een stuk verharden of een pad van planken maken voor de kruiwagen?

Kirrr, geen idee voor die prijs, maar bedoel je huur of koop? Ah, huren, hier 60 eu per maand voor een soortgelijk stukje. Vind dat al erg prijzig, 720 per jaar dus. Ik zou eerder zeggen 500 eu per jaar ongeveer.

mvermeulen1, hier niet ver bij jou vandaan ook een 30 x 60 bak met enkel zandgrond gekeerd, erg tevreden over, denk dat je goede hoop kan hebben!

Welkom Cowgirl83, wat leuk zo, eigen stal bouwen, dan dus helemaal naar eigen wens zeker?

Gypsy, ik kwam deze tegen zojuist: [VSW] Zelf een automatische hooivoeder maken?

Welkom ClaudiaHS, wat een opvallende verschijning is jouw paard, gitzwart met 4 hoge witte benen!
Aan de muur zou ik gaaten boren, pluggen en isolatoren erin draaien. Wel met doorlopend ijzer binnenin voor de stevigheid.

Welkom Marall, jouw Tinkers zijn knap! Een dubbelspan, mijn toekomstdroom!

HorseTopShop schreef:
Vanavond eten we weer soep met ballen. :9

[ Afbeelding ]

_/-\o_ :') :(:)

En voor de rest ook iedereen welkom! Sorry als ik iets/iemand vergeten ben. Was best veel bijlezen en op het laatst was concentratie een beetje weg. Mag het nu weer wat langzamer? Ik ga mesten en longeren, wil dit straks niet nog een keer doen :list:

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:38

Waauuwww, wat een mooie bijleespost! Knap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:42

Ik heb ook stalpaarden ben ik bang. Zo stond grote mij afgelopen zondag echt al een uur lang naar buiten te staren, ze wisten ook allebei niet hoe snel ze naar binnen konden komen, toen ik er uiteindelijk maar aan toegaf...

Afbeelding

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:43

Caily, wat een bijleespost _/-\o_

Ik heb al vaker de handdoek in de ring gegooid. Vorige zomer ging hij eigenlijk met pensioen maar toen was ie toch weer zo goed dat ik er weer op kroop. Als ik hem niet meer rij, heb ik natuurlijkijk geen rijpaard meer en zolang ripley op pension staat hij ons ook geen ruimte voor een ander paard voor mezelf.
Weet ook niet of ik nog wel een ander paard wil. Als die dan ook weer iets gaat mankeren, doet mijn man me wat.
De haflinger aangekocht als jaarling en als bijna 3 jarige ingeslapen door spat.. Leg het mij maar uit

De knuffelpony, wilde Shetlander hengst is nog maar de gezondste van allemaal.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:47

Jeetje Caily ik zoek de respect knop! En ik sluit me volkomen bij jou aan :D

Ja daar heb je ook wel weer gelijk in Kristel, we gaan het zien ;) Hoe is het met je kippen eigenlijk? Ik ben onze kip Bonny kwijt. 2 maanden terug was ik dat secreet ook al kwijt, zat ze te broeden in het maisveld naast ons, gekbeest. Clyde heeft inmiddels een nieuw harem aan kippetjes toegeëigend, dus ben benieuwd hoe dat gaat als Bonny straks opeens weer op het toneel verschijnt...

Ahhh Ohjajoh, herkenbaar beeld! Ik kijk op die dagen bewust zo min mogelijk anders staan ze binnen no-time op stal, met een grote pluk hooi omdat ze zo zielig zijn geweest :+ O:)

Hahaha TopHorseShop! Eet smakelijk! Mijn schatjes gooien die tonnen vaak om, omdat blijkbaar de lekkerste grasjes zich precies onder die ton bevinden :)* :+

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:50

Kvulden show je ons nog het resultaat als de trailer af is?

En Daan kan me je gevoel wel voorstellen hoor! Ik zelf heb bijvoorbeeld ook wedstrijden of een fanatieke instructeur nodig om de uitdaging en motivatie te houden met rijden. Ben daarentegen wel van de afwisseling zoals buitenritten of longeren.

Volgens mijn vriend bouwt mijn paard trouwens meer vakantiedagen op met minder uur werken dan hij . Ik geef haar namelijk meestal 1x in 2 maanden een weekje vrij. Gewoon omdat het kan :D