Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:50

Afbeelding

Afbeelding

Het nieuwe winter onderkomen van mijn twee mini pony s is bijna klaar! Blij mee!
Afbeelding

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 01:00

Sjiek woppeke! Zullen ze waarderen.

llora schreef:
In de zomer is de kleigrond bij ons beenhard en,in de winter modder. Wij hebben gekozen voor overal schelde zand te laten komen. Eerst alles laten verhogen en dan schelde zand.

Blijkbaar hebben we eenzelfde grondsoort hier.
De paarden passen zich goed aan, maar een pretje is het niet als het modderlandschap bevriest en ze op gladde gatenkaas lopen..
Ben druk aan het rekenen gegaan om een veiliger ondergrond te voorzien. Er lijkt me heel wat nodig ;)

Waarmee heb je de kleigrond opgehoogd voordat het zand erop ging? En weet je toevallig hoe dik de nieuwe laag grond en zand zijn?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:38

Ideaal krijg je klei grond nooit. Wij liggen,ook redelijk laag gelegen met de wei en,in de winter is het daar enorm nat. Wij hebben een grond werker zand laten komen. Dacht dat het zwavel grond was. Was in ieder geval gratis. Alles goed laten drogen en gelijk gelegd en dan schelde zand erop. Vanacht een enorme stortbui gehad. Resultaat mijn stenen weggetje onderwater. Dit moeten we dus nog hoger leggen. Op de foto kan je zien dat het rechtse stuk tot bijna aan de stallen dat dat nog gewone kleigrond is. Dus dit is al modder geworden. Daar hebben ZE nog geen schelde zand kunnen leggen. De eerst volgende keer dat het droog is komt er zand. Het stuk van de stallen tot vanachter de omheining is schelde zand. Hier en daar een,klein plasje na de stortbui maar is redelijk en je zakt totaal niet weg. Dus daar is het goed. Maar volledig perfect krijgen we het nooit we liggen ook laaggelegen. Vroeger was mijn paddock een modderpoel waar je twintig cm in wegzakte nu met het schelde zand kan je er perfect op lopen.

[/[img]
Afbeelding

Hier het linkse stuk naast het weggetje waar eerst zwavelgrond is opgedaan en dan schelde zand en dit is droog net als het achterste stuk
[/[img]
Afbeelding

Nu nog iets aan dit weggetje doen. Ik zeg wel het heeft vannacht enorm hard geregend.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:34

Vroeger was het constant zo als op,deze fotos
[/[img]
Afbeelding

[/[img]
Afbeelding

Dus we zijn al verbetert. Nu alleen het stenen padje verhogen en het rechtse stuk nog met schelde zand laten leggen

palousa_boy

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:00

Je kunt uiteraard ook drainage leggen in de ophoog laag. Het water blijft op de klei hangen maar zakt als het goed is (afhankelijk van wat voor soort grond het is) door de laag grond heen.

Je kunt ook gewoon ouderwetse greppels graven om het water weg te laten lopen. Onder het pad leg je dan gewoon een buis dat het gewoon weg kan en niet je zand weg spoelt.
Deze hoeven niet diep te zijn maar moeten wel het water af kunnen voeren.

Of een vijvertje graven waar het in loopt ;)

Wij hebben hier ook een klein vijvertje gegraven in de afwatering van een bron. Zo lang deze bron blijft lopen kunnen de paarden hier uit drinken en hoef ik niet met water te slepen.
We moeten hem nog wel iets groter maken maar het werkt goed.
Je moet dan wel weer zorgen voor een overloop zodat hij niet te groot gaat worden.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:06

Ik lees al even mee en zie zoveel leuks dat ik toch ons plekje ook eens wil laten zien :o ...
Stallen zijn voor noodgevallen, poetsen, opzadelen enz. Paarden staan altijd buiten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:14

Oh Patriciah dat ziet er knap uit. Welke grond heb jij liggen? En hebben,jullie nooit geen modder in de winter? Bij iedereen ziet het er zo droog uit. Of lig ik met mijn wei echt zo laag en,in een regengebied? Nu bij mij was het eergisteren ook nog mooi droog.maar een nacht stormregen en we zitten nat.

@palousa boy. Dus eigenlijk kan,ik het beste een regengoot maken naast het weggetje en,die goot richting de beek laten gaan. En dan iets van rooster erop leggen zodat de paarden er niet kunnen intrappen? Of het rechtse stuk dat nu een,modderpoel is afsluiten en een vijvertje laten,graven,zodat het water naar daar kan. Heb eventjes een simpel plannetje gemaakt de blauwe lijn zou dan draad zijn en de blauwe stippel lijn zou een poort zijn om naar de piste te gaan. En dan de modderploel iets laten uitgraven en het water naar daar laten lopen? Sorry voor het simpele plannetje
[/[img]
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door llora op 06-10-15 10:32, in het totaal 2 keer bewerkt

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:23

Wij hebben zandgrond en dat scheelt echt heel veel, hiervoor hadden we klei maar dat was een ramp.
Na veel regen is mijn bak ook nat en ligt er in het midden van de paddock een plas.
We hebben toen we er kwamen wonen 15 kuub zand bij laten storten en de grond opnieuw laten open trekken. Dit heeft geholpen maar niet voldoende. Er moet nog zand bij in de paddock maar de bak zal nooit helemaal droog worden, slootje er naast staat tot bovenaan vol als het zo hard geregend heeft.
Nooit modder in de paddock en op de wei kunnen ze ook best lang staan voordat ze het echt stuk lopen, ben ook super blij dat we een deel bestraat hebben.

Afbeelding

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:35

@Patricia maar als het droog is ziet het er wel prachtig uit. Hier kan,ik alleen maar van,dromen. Het zal redden zijn met wat we hebben. Maar klei grond is echt verschrikkelijk. Menig keren met mijn bot vastgezeten en dan op mijn kous in de modder staan. Of je voeten die blijven vaststeken,in de klei grond en dan heel leuk voorover vallen. Nu met het witte zand hebben we dat gelukkig niet meer

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:41

Ik heb geluk dat er aardig wat plek is dus droog staan of liggen kunnen ze altijd...

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:50

Hier grote shetlanders (1.13+) appaloosa, dartmoors en 2 kruising wel/new forest. Deze staan straks op het maïsland met een ruif waar kuil in zit en uiteraard een waterbak. Geen schuilstal er is wel een bosrand aan de achterkant. en ze hebben een stuk van het land waar ze echt altijd droog kunnen liggen.
Gehele perceel is 2,5 ha.

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:59

@ Ilora, toch een verbetering al! Ws bedoel je zavel als onderlaag, grofzand met kleideeltjes.
Voor de dikte van de lagen speur ik verder, vrees dat zand snel in de klei verdwijnt en er steeds aangevoerd zal moeten worden. Ms een andere onderlaag, kiezel, puin, etc.
Drainage + klei, zoals hier te lezen, daar heb ik weinig geloof in: hoor te vaak dat de boel op een moment dichtslibt.
Goeie laarzen zijn iig een absolute must in kleiland ;)

@ Patricia, mooie verzorgde stek heb je daar.

Wie van jullie heeft ecorasters (grastegels/grasdallen uit kunststof) liggen en hoe bevalt dat ?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:28

acanthus schreef:
@ Ilora, toch een verbetering al! Ws bedoel je zavel als onderlaag, grofzand met kleideeltjes.
Voor de dikte van de lagen speur ik verder, vrees dat zand snel in de klei verdwijnt en er steeds aangevoerd zal moeten worden. Ms een andere onderlaag, kiezel, puin, etc.
Drainage + klei, zoals hier te lezen, daar heb ik weinig geloof in: hoor te vaak dat de boel op een moment dichtslibt.
Goeie laarzen zijn iig een absolute must in kleiland ;)

@ Patricia, mooie verzorgde stek heb je daar.

Wie van jullie heeft ecorasters (grastegels/grasdallen uit kunststof) liggen en hoe bevalt dat ?

de zavel heeft een dikte van 10 cm en het wit zand zal nu ook wel ongeveer 9 a 10 cm zijn. in de piste enzo mengt het niet. maar je moet vooral zien dat de ondergrond droog is voor je er ander zand op legt en okk gelijk ligt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:30

Van wat ik begrepen heb, is dat alles uiteindelijk de klei in verdwijnt. Ook kiezel, puin, etc. Ik las een tijd terug een stuk over kunstgras eronder. Maar worteldoek ofzo moet volgens mij dan ook kunnen. Het gaat er om dat het wel water door laat, maar niet de lagen die je er op gooit. Dus als je daar kiezel en zand bovenop gooit, blijft het er ook liggen. Maar dat is nogal een onderneming. Makkelijker (en goedkoper, denk ik) is gewoon elk jaar een vrachtwagen zand te laten komen, denk ik. Ik werk nu wel met greppeltjes. Werkt op zich best goed, maar worden ook steeds dicht getrapt (ook die met een rooster erop). Dus die moet je wel regelmatig schoonmaken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:31

Wij zitten op hooggelegen zandgrond en dus niet op kleigrond, maar dan nog wordt de bovenlaag toch echt modder op de veelbelopen (en lager gelegen) stukken, toch wel ruim enkeldiep. Pff, ploeteren in de winter met je volle kruiwagen voer of mest (en dan omvallen grrr)... Godzijdank is dat nu voorbij doordat we een groot stuk hebben bestraat. Zo zalig! Als we het nu te nat vinden dan gaan de paarden van de wei af en staan ze op de paddock en stenen. Daarnaast voeren we op de stenen vlakbij de opslag, dus dat is voor ons echt een enorme luxe. Dus einde van het moddertijdperk voor ons *\o/* !

@llora: als je toch moet herstraten zou ik gelijk een flink stuk extra bestraten. In ieder geval het stuk voor je stallen, dan heb je ook gelijk een mooi voerplein waar je heerlijk droge voeten hebt en niet hoeft te glibberen en glijden. Het andere stuk witzand naar de piste toe zou ik ook (op termijn) bestraten (of toch in ieder geval een paadje, zodat je altijd redelijk droog naar de piste kunt lopen). Dan zou ik het modderbad wel laten ophogen met witzand, maar dit stuk afsluiten als het te nat is.
Ik denk ook dat als je het zo laat de lagen uiteindelijk weer gemengd zullen raken en je over een aantal jaar weer steeds meer modder krijgt en dat zou zo ontzettend zonde zijn. (edit: ik zie dat Fabster dit laatste ook zegt)

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:41

vorige zomer hebbe' ze toen de eerste laag wit zand gebracht dit mengde gelukkig niet. heel de winter lag de piste redelijk goed. we hebben er nog zand laten bijdoen zodat we iets hoger liggen, niet alles verdwijnt in de kleigrond. doordat het zand in de zomer gebracht is wordt de onderlaag aanfedrukt. straks ga ik beginnen om dat stuk af te spannen zodat ze er niet meer inkunnen lopen, het weggetje naar de piste daar ligt al wit zand. ben er juist is gaan kijken en ligt redelijk droog. juist het stuk op het plannetje waar modderbad opstaat is nog geen wit zand. dus sebiet afspannen zodat ze er niet meer opkunnen en dan is alles waar ze op kunnen lopen wit zand. en ik vind het wit zand toch een groot verschil met de kleigrond en vanaf het eventjes droog is komen ze daar 20 ton zand opleggen, maar misschien wel een idee om daar een doek onder te leggen. .

@nifallor. dat stenen weggetje naar de piste hadden we al op de planning staan. enkel nig de tijd vinden om het te doen. laar wel goede tip.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:53

Ilora, anders moet je een keer met een loonwerker overleggen, die kan meteen ter plaatse kijken wat er mogelijk is.

Het is ook een beetje de vraag of je er nog met een trekker overheen moet kunnen bijvoorbeeld.
Er zijn ook speciale dingen voor achter een trekker die dan bijvoorbeeld meer onder de grond een gang trekken, maar ik weet niet hoe lang dat goed blijft.

Waar ligt de sloot op je tekening eigenlijk?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:04

Dat ziet er mooi uit PatriciaH !!! Leuk ook dat de paarden op kleur gesorteerd in de schuilstal staan :-)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:17

Thanks! Ben er ook echt heel blij mee :o
Ik kan helaas nog maar 2 pony`s houden dus plek genoeg voor ze!

Bij ons is het ook niet altijd droog maar het kan gelukkig veel hebben.

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:39

Gronddoek is iig een aanrader, zo kan de druk meer verdeeld worden. Zou je land willen ophogen -waarmee dan ook- dan lijkt het mij zinvol om het oppervlak te omsluiten, bv met bielzen? Zoals palousa_boy aangeeft, is het wel handig om er nog met werktuig bij te kunnen.
Opsluiten bij rasters is denk ik niet echt nodig, die vormen gezamenlijk een drukverdelende 'plaat' en eventueel kun je kunt er palen omheen slaan.
Nog genoeg puntjes hier om verder uit te denken :-)

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:44

palousa_boy schreef:
Ilora, anders moet je een keer met een loonwerker overleggen, die kan meteen ter plaatse kijken wat er mogelijk is.

Het is ook een beetje de vraag of je er nog met een trekker overheen moet kunnen bijvoorbeeld.
Er zijn ook speciale dingen voor achter een trekker die dan bijvoorbeeld meer onder de grond een gang trekken, maar ik weet niet hoe lang dat goed blijft.

Waar ligt de sloot op je tekening eigenlijk?

Sloot ligt links naast de stallen en de piste. Tussen mijn wei en de wei links van mij. Die loopt helemaal tot achteraan de wei en komt dan in een grote beek die naar het waterzuiveringsstation loopt. Loonwerker ken ik zo niet. Maar vermoed dat dat ongeveer hetzelfde is als een grondwerker. Ik ga morgen eens met hel bellen om advies. En we kunnen er nog altijd door met de tractor en de sleeper voor de piste gelijk te leggen. De persoon die op de wei naast mij rechts staat heeft een tractor zn die kan via zijn paddock in mijn piste terecht vermits dat daar de draden openkunnen naar zijn paddock. Dus dat geluk heb ik en via mijn piste kan hij mijn wei in om eventueel de wei te maaien.

Ik hoop dat wat we gedaan hebben,goed is. We proberen het zo goed mogelijk te doen met de middelen die we hebben. En,elk jaar leren we bij. Gelukkig ligt mij voederhok en hooihok en zadelkamer vlak voor de paddock buiten de omheining van de paddock waar de poort is. En dat stuk ligt op een bergje. Dus daar is het Superdroog. Eigenlijk zijn dat twee grote stallen die buiten de omheining liggen een is het hooi en voerhoek en de andere is de zadelkamer/poetsplaats. Dus droog opzadel en borstelen gaat daar gelukkig goed.
Laatst bijgewerkt door llora op 06-10-15 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:01

Grondwerken is idd aardig hetzelfde als een loonwerker.

Maar het water zal idd naar de sloot moeten lopen (ook als je een vijvertje maakt)

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:09

palousa_boy schreef:
Grondwerken is idd aardig hetzelfde als een loonwerker.

Maar het water zal idd naar de sloot moeten lopen (ook als je een vijvertje maakt)

De enige plaats waar we nu last hebben van het water is aan het padje. Dus daar misschien een goot in beton maken met een metalen rooster erop en verbinden met metalen buis,in de grond die dan afwatert naar de sloot? Goed idee ga ik straks is voorleggen aan mijn partner. Die gaat mij weer horen afkomen haha.

Maar hoe meer tips hoe beter. Dus shoot maar. Alle tips zijn welkom

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:01

Sjiek hekwerk en stallen PatriciaH! Mooi zand ook. Ondanks de plas in de paddock is het stuk bij het hek echt goed droog, dat is wel lekker.

Edit: naam gewijzigd.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:36

Der straks toch even met de grondwerker gebeld. Hij is een vriend van de familie. Had gevraagd wat we konden doen aan het water en of hij deze week tijd had om is te komen kijken E om te vragen wanneer hij dat rechtse stuk van de paddock Kon doen. Ik ineens vertellen dat ik een goed idee had om er eventueel een doek tussen de lagen te leggen. Tja kreeg ik te horen dat ik met dat idee wel heel laat afkwam en dat ik aan een grondwerker niet moest uitleggen hoe hij grond moest leggen en dat hij dat wel wist Dit zei hij wel op een grappige manier.en hij Kon er kei hard mee lachen. Hij Is namelijk een vriend van de familie. Daar stond ik dan met mijn rode kop aan de telefoon. Gelukkig Kon hij dat niet zien. Hij had vorig jaar mijn piste gedaan toen ik op vakantie was. Dus had hij even uitgelegd hoe hij dat vorig jaar had gedaan en,hoe hij dat nu met de rest van de paddock aan het doen was. Dus eerst had hij de kleigrond omgeploegd en terug gelijk gelegd. Daar een antiwortel doek over en dan een laag geel zand. Dat terug gelijk gelegd en daar schelde zand over. Tja dat had ik dus niet gezien omdat ik op vakantie was. De reden dat hij het doek niet tussen geel zand en schelde zand heeft gelegd is dat paarden soms in het wit zand graven en als ZE aan de antiwortel doek kunnen trekken ze die soms kapot. Nu volgende week komt hij het andere stuk op dezelfde manier doen. Ik heb het stuk afgespannen met verplaatsbare paaltjes en draad zodat ze het niet te modderig kunnen maken. Dus hopelijk volgende week een paddock volledig met schelde zand. En gelukkig had de grondwerker er zelf aan gedacht aan die antiworteldoek want ik had er niet aan gedacht. Zonder doek zou het heel moeilijk zijn met de kleigeond