Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 10:39

TS staat jou paard in Belgie gestald?

Mijn ervaring is dat daar paarden meer als vee gezien worden, luxe voor de ruiter/klant verschilt per stal maar ik ken er maar weinig waar gevoerd en verzorgd wordt naar het model paard.

FriesWytske

Re: Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 10:57

En weer horen we maar 1 kant van het verhaal. Wie weet zit de staleigenaar ts wel een beetje te plagen, omdat zij zich daarvoor leent. Als je er nu een maand staat en je paard is niet extreem afgevallen, neem dan van mij aan dat ze echt wel genoeg ruwvoer krijgen. Zou zeggen zet eens een foto van je paard in het topic neer. Eentje van voordat je hier kwam staan en eentje van hoe ze er nu uitziet.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:00

Waarom zou je als pensionhouder en betalende nieuwe klant 'plagen'? Is dat nu voor raar iets?
Vind de gemiddelde pensioneigenaar echt heelklantonvriendelijl.
Mijn paard valt van 1 maand te weinig ruwvoer echt niet veel af hoor, die wordt dik van lucht.... Dus dat zal niet zo snel opvallen. Wil echter niet zeggen dat er van binnen geen schade kan ontstaan, maagzweren e.d.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 11:12

spatter schreef:
TS staat jou paard in Belgie gestald?

Mijn ervaring is dat daar paarden meer als vee gezien worden, luxe voor de ruiter/klant verschilt per stal maar ik ken er maar weinig waar gevoerd en verzorgd wordt naar het model paard.

Nee, mijn paard staat niet in België. Ik zeg ook liever niet waar ik wel sta of in welke omgeving ik wat zoek omdat ik weinig trek heb in gedoe op stal. En ik wil ook niemand bekritiseren of afbranden. Ik vroeg me enkel af of ik nou de enige ben die deze hoeveelheid hooi en stro weinig vindt. En overduidelijk ben ik dat dus niet. En nu moet ik dus een gesprek aangaan met de staleigenaar om te kijken of we het samen op kunnen lossen en anders moet ik helaas gaan verhuizen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:13

FriesWytske schreef:
En weer horen we maar 1 kant van het verhaal. Wie weet zit de staleigenaar ts wel een beetje te plagen, omdat zij zich daarvoor leent. Als je er nu een maand staat en je paard is niet extreem afgevallen, neem dan van mij aan dat ze echt wel genoeg ruwvoer krijgen. Zou zeggen zet eens een foto van je paard in het topic neer. Eentje van voordat je hier kwam staan en eentje van hoe ze er nu uitziet.

Ipv pensionklant "plagen" beter eens starten met strooien en hooi voeren, lijkt me zinvoller.
Maar 2x per week schoon stro heeft niks met plagen te maken.
En dik of dun heeft er niet mee te maken of het gezond is wel of niet.
Het is een kunst om zowel de buitenkant als de binnenkant van een paard mooi en gezond te houden.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:16

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 11:17

FriesWytske schreef:

Ik vind dit wel een hele rare reactie. Wat is de andere kant van het verhaal dan? Ik zeg nergens dat de staleigenaar de paarden verwaarloosd of niet goed verzorgd. Ik geef alleen aan hoeveel eten mijn paard krijgt (feit) en hoelang hij zonder staat (feit) en vraag daar jullie mening over. Ik begrijp ook echt niet hoe je erbij komt dat een staleigenaar zijn pensionklanten zou gaan plagen.. Met welke reden in hemelsnaam? En dat hij dat bij mij zou doen omdat ik me ervoor leen? Hoe leen ik mezelf daar dan voor?
Ik vind het echt een rare redenatie. Alle paarden krijgen evenveel hooi en stro, dus verklaar je nader alsjeblieft.. :)

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:18

Ruwvoer heeft niet alleen te maken met het al dan niet dik worden van een paard. Als een paard lang zonder ruwvoer staat en dus een lege maag heeft, ontstaat er een groter risico op een maagzweer. En dat is ook niet wat je voor je paard wilt.
Ik denk dat het heel goed is dat je een gesprek aan gaat met de staleigenaar, geef vooral aan dat je verder wel tevreden bent over de stalling, dat vind hij vast ook fijn om te horen!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:26

Jij zegt dat je paard 's middags de laatste voerbeurt krijgt. Maar ben jij er 's avonds laat nog om te zien of ze dan niks krijgen. Want kan heel goed zijn dat ze 's avonds laat ook nog een keer krijgen. En als je paard niet afvalt, denk ik dus dat dat toch echt het geval is.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:30

Maar Frieswystke, ik kan je garanderen dat als mijn paard een maand lang maar 4 kg krijgt per dag hij ook niet veel afvalt. Hij wordt dik van lucht en ik heb hem onbeperkt ruwvoer gehad en op zo'n 5 kg per dag (niet expres maar bleek achteraf gesjoemel met ruwvoer van stalhouder) en je zag het aan z'n uiterlijk echt niet af... Alleen z'n gedrag...
Hij wordt echt dik van niks...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:34

Blijkbaar krijgen de paarden voldoende te eten. een halve plak van een grote plak is normaal ook voldoende.
De verdeling per dag is natuurlijk onhandig, maar ook een manege- of pensionstalhouder wil ooit een keer een eind aan zijn dag breien. Zijn vaak 365 dagen per jaar hard aan het werk.
Dat het stro niet uitelkaar gehaald wordt zou ik zelf een groot voordeel vinden.
De paarden hebben wat te doen en wat belangrijker is: er komt met opstrooien een enorme hoeveelheid stof vrij.

Misschien kun je vragen of hij s'middags de helft van het portie hooi voor of naast de box kan laten liggen als dat praktisch mogelijk is, dan kun je zelf in de avond de andere helft geven!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:42

Of het nou te veel ,genoeg of te weinig is kan ik vanaf hier niet beoordelen en daar gaat het ook helemaal niet om. Waar het in mijn ogen om draait is dat jij er geen goed gevoel bij hebt!ndat is het belangrijkst.
Ik zou zeker het gesprek aangaan en dit als uitgangspunt nemen: jij hebt het gevoel dat het te weinig is voor je paard( en geloof me, je intuïtie heeft bijna altijd gelijk) en het gesprek zal er over moeten gaan hoe dit op te lossen. Laat de stalhouder duidelijk vertellen hoe hij erover denkt en waarom, vervolgens kan je jou visie en gevoel bespreken en samen naar een oplossing zoeken. Heeft de stalhouder je ongerustheid niet weg kunnen nemen en niet bereid mee te werken aan een oplossing dan zou ik wel zeggen dat ik dat jammer vind maar zijn inzichten respecteer maar daar niet mee kan leven en het zal laten weten wanneer ik een andere stalling heb gevonden en het betreur dat dit niet duidelijker was voordat je op stal kwam want dan had je toen een andere keus kunnen maken. Blijf respectvol naar de stalhouder, die zal waarschijnlijk wel handelen met de juiste bedoeling en heeft je ook na het euvel bij de vorige stalling een plek gegeven.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 12:03

FriesWytske schreef:
Jij zegt dat je paard 's middags de laatste voerbeurt krijgt. Maar ben jij er 's avonds laat nog om te zien of ze dan niks krijgen. Want kan heel goed zijn dat ze 's avonds laat ook nog een keer krijgen. En als je paard niet afvalt, denk ik dus dat dat toch echt het geval is.

Ik ben er bijna iedere dag tot sluit. En zie de staleigenaar dan ook alles afsluiten. Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat de paarden terwijl ze in de wei staan hooi in hun stal krijgen en dat ook de laatste voerbeurt van ruwvoer is.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:24

Je zult denk ik met feiten moeten komen tegenover zo'n type stalhouder. Dus zorg dat je eerst een paar keer de lading hooi weegt. (zul je een paar keer rond 15.00 moeten komen)
Wat jij moet kunnen zeggen is: Paard krijgt nu ..... kg
Adviezen van (duur onderzoeksbureau/oid) is ...... kg om die en die reden.

Je moet kunnen onderbouwen wat je wilt en waarom. ALs jij goede argumenten hebt zal hij beter naar je luisteren.

Blijft echter wel lastig, veel succes!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:39

miekel92 schreef:
Ruwvoer heeft niet alleen te maken met het al dan niet dik worden van een paard. Als een paard lang zonder ruwvoer staat en dus een lege maag heeft, ontstaat er een groter risico op een maagzweer. En dat is ook niet wat je voor je paard wilt.
Ik denk dat het heel goed is dat je een gesprek aan gaat met de staleigenaar, geef vooral aan dat je verder wel tevreden bent over de stalling, dat vind hij vast ook fijn om te horen!

Juist ja en daarbij lopen paarden vaak al langere tijd met een maagzweer voor je erachter bent.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:54

Als ze al eens genoeg stro hadden er bij om iedere dag heel de dag eventueel te kunnen knabbelen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 13:02

Mijn paarden hebben ook zo gestaan.S'morgens kregen ze krachtvoer,dan gingen ze kale weien op ,rond 18.00 naar binnen rond 23.00 uur krachtvoer en een portie hooi wat ik ook te weinig vond.Ik heb dat opgelost door zelf grasmix bij te voeren en ik kocht hooi in vacuumverpakking dat stond in mijn auto.Ik moet zeggen dat het bijvoeren ook best wat geld koste en dat ik zelf altijd op tijd op stal moest zijn om op tijd hun hooi te geven.De grasmix zetten ik s'morgens in een emmertje voor de stal dat gooide de eigenaar er dan wel in.
Mijn jongste had regelmatig koliek ik heb nooit het verband gelegd.Tot ik verhuist ben,nu staan ze 24/7 buiten maar de laatste 3 jaar zie ik de dierenarts eigenlijk alleen nog voor een inenting.Voor mij minder luxe dat wel hoor.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 13:03

Uit onderzoek is gebleken dat 65% van de paarden met maagirritatie of maagzweren loopt. Uit de publicatie werd voor mij niet duidelijk of hierbij alleen naar stalpaarden of ook naar paarden met 24/7 weidegang werd gekeken. Indien het 2e, dan zou het bij de stalpaarden waarschijnlijk nog (veel) hoger liggen. Lang niet alle paarden geven duidelijke klachten met maagzweren, maar toch knappen vrijwel alle paarden op als de aanwezige maagzweren behandeld worden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 13:09

shan schreef:
Blijkbaar krijgen de paarden voldoende te eten. een halve plak van een grote plak is normaal ook voldoende.
De verdeling per dag is natuurlijk onhandig, maar ook een manege- of pensionstalhouder wil ooit een keer een eind aan zijn dag breien. Zijn vaak 365 dagen per jaar hard aan het werk.
Dat het stro niet uitelkaar gehaald wordt zou ik zelf een groot voordeel vinden.
De paarden hebben wat te doen en wat belangrijker is: er komt met opstrooien een enorme hoeveelheid stof vrij.

Misschien kun je vragen of hij s'middags de helft van het portie hooi voor of naast de box kan laten liggen als dat praktisch mogelijk is, dan kun je zelf in de avond de andere helft geven!

Dat iemand een eind aan zijn dag wil breien is prima, maar om dan om 15 uur de laatste voerbeurt te geven?
Zal best zwaar zijn zo'n toko te runnen, maar dat weet je op voorhand.
Je kunt je eigen dag niet lichter proberen maken door de paarden te korten op ruwvoer, kies dan een ander vak.
Je biedt een dienst aan en laat je daarvoor betalen.... dan is er nu eenmaal werk aan de winkel.
Voldoende voeren en een schone stal zijn verre van irreële wensen lijkt me

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 13:55

Bij mij op stal weegt een halve plak van een grote baal 5 tot 6 kg, hier doet een paard daar ong 10 uur mee en in een slowfeeder wat langer, ze krijgen overdag op de paddock een halve plak graszaadhooi per paard in een slowfeeder die 'savonds nooit leeg is en voor de nacht 5kg weidehooi afgewogen in een hooinet (dit omdat de plakken van deze balen nogal verschillen) wat het ene paard 's morgens wel en het andere niet op heeft.
Dus ik kan mij niet voorstellen dat jou paard dat in 2 uurtjes op zou hebben, die plakken moeten dan wel erg veel kleiner zijn.
Mijn ervaring is dat als de meeste klanten geen moeite hebben met een voerbeleid er na een gesprek niets gaat veranderen, dat overweegt een pensionhouder vaak alleen als er klanten stelselmatig weg gaan.
En dat je paard voor de nacht geen hooi heeft vind ik helemaal not done.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 14:15

Mizora schreef:
Uit onderzoek is gebleken dat 65% van de paarden met maagirritatie of maagzweren loopt. Uit de publicatie werd voor mij niet duidelijk of hierbij alleen naar stalpaarden of ook naar paarden met 24/7 weidegang werd gekeken. Indien het 2e, dan zou het bij de stalpaarden waarschijnlijk nog (veel) hoger liggen. Lang niet alle paarden geven duidelijke klachten met maagzweren, maar toch knappen vrijwel alle paarden op als de aanwezige maagzweren behandeld worden.

De oorzaak van een maagzweer is niet altijd te vinden in het voerbeleid. Ook stress speelt een (grote) rol.
Het paard van TS ziet er - volgens haarzelf - goed uit. En lijkt ook niet te weinig hooi te krijgen. Over de verdeling zou je kunnen discussieren, maar als er voldoende schoon stro ligt om te knabbelen, redden ze zich de avond/nacht ook nog wel. En - geloof het of niet - veel paarden slapen s nachts.
Verder heeft het paard van TS ook geen problemen (in de vorm van koliek of iets anders).
En is het vooral TS zelf die het niet prettig vindt.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 14:29

Op het moment dat je paard koliek of maagzweren krijgt ben je al veel te laat babootje, daarna pas handelen is mosterd na de maaltijd.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 14:45

Gewoon heel simpel, wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat paarden die langer dan 4 uur niet kunnen eten(ruwvoer) , maagzweren gaan ontwikkelen, men heeft een zeer uitgebreid onderzoek gedaan bij slachtpaarden,met bekende levensomstandigheden, heelveel heid ruwvoer etc., en meer dan 90 procent van de dieren hadden in meer of mindere mate maagzweren. Ze waren naar de slacht gegaan voor uiteenlopende medische problemen. Lijkt me dat dit al genoeg zegt nietwaar? Paarden zijn dieren met een kleine maag en zijn gemaakt om de hele dag en nacht door kleine porties te (ruwvoer) eten. Paarden hebben geen dag en nachtritme, dat wordt ze door ons opgelegd.

Het is zo jammer, er is inmiddels zo verschrikkelijk veel onderzoek gedaan over de beste manier van paarden houden en voeding, en dan bedoel ik de onafhankelijke onderzoeken, dus niet door voerfabrikanten. En nog steeds zijn mensen bang om te veel hooi te voeren. Voer goed droog grofstengelig hooi, naar behoefte, een paard kan dit heel goed zelf reguleren. Zorg voor onbeperkte beweging, met soortgenoten. Een paard heeft maar hele simpele dingen nodig om gezond te blijven. Moet hij toch snachts op stal, zog dan voor een slowfeeder met flink veel hooi, zo doen ze er veel langer mee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:08

xSogno schreef:
Op het moment dat je paard koliek of maagzweren krijgt ben je al veel te laat babootje, daarna pas handelen is mosterd na de maaltijd.

Ik wil er mee zeggen dat als een paard een maagzweer ontwikkelt, dit niet hoeft te komen door het voerbeleid.
Stress geeft net zo'n grote rol.

En stro is ook ruwvoer.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:10

Sluit me aan bij een groot aantal voorgangers: een paard dat in de avond en nacht zonder ruwvoer staat - dat is mishandeling. Je gevoel klopt dus, deze situatie is niet gezond. Voeren middels slowfeeder kans inderdaad deel van het probleem oplossen maar helaas vinden de meeste pensionstallen dat teveel werk ..