Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
spatter schreef:TS staat jou paard in Belgie gestald?
Mijn ervaring is dat daar paarden meer als vee gezien worden, luxe voor de ruiter/klant verschilt per stal maar ik ken er maar weinig waar gevoerd en verzorgd wordt naar het model paard.
FriesWytske schreef:En weer horen we maar 1 kant van het verhaal. Wie weet zit de staleigenaar ts wel een beetje te plagen, omdat zij zich daarvoor leent. Als je er nu een maand staat en je paard is niet extreem afgevallen, neem dan van mij aan dat ze echt wel genoeg ruwvoer krijgen. Zou zeggen zet eens een foto van je paard in het topic neer. Eentje van voordat je hier kwam staan en eentje van hoe ze er nu uitziet.
FriesWytske schreef:En weer horen we maar 1 kant van het verhaal. Wie weet zit de staleigenaar ts wel een beetje te plagen, omdat zij zich daarvoor leent. Als je er nu een maand staat en je paard is niet extreem afgevallen, neem dan van mij aan dat ze echt wel genoeg ruwvoer krijgen. Zou zeggen zet eens een foto van je paard in het topic neer. Eentje van voordat je hier kwam staan en eentje van hoe ze er nu uitziet.
FriesWytske schreef:Jij zegt dat je paard 's middags de laatste voerbeurt krijgt. Maar ben jij er 's avonds laat nog om te zien of ze dan niks krijgen. Want kan heel goed zijn dat ze 's avonds laat ook nog een keer krijgen. En als je paard niet afvalt, denk ik dus dat dat toch echt het geval is.
miekel92 schreef:Ruwvoer heeft niet alleen te maken met het al dan niet dik worden van een paard. Als een paard lang zonder ruwvoer staat en dus een lege maag heeft, ontstaat er een groter risico op een maagzweer. En dat is ook niet wat je voor je paard wilt.
Ik denk dat het heel goed is dat je een gesprek aan gaat met de staleigenaar, geef vooral aan dat je verder wel tevreden bent over de stalling, dat vind hij vast ook fijn om te horen!
shan schreef:Blijkbaar krijgen de paarden voldoende te eten. een halve plak van een grote plak is normaal ook voldoende.
De verdeling per dag is natuurlijk onhandig, maar ook een manege- of pensionstalhouder wil ooit een keer een eind aan zijn dag breien. Zijn vaak 365 dagen per jaar hard aan het werk.
Dat het stro niet uitelkaar gehaald wordt zou ik zelf een groot voordeel vinden.
De paarden hebben wat te doen en wat belangrijker is: er komt met opstrooien een enorme hoeveelheid stof vrij.
Misschien kun je vragen of hij s'middags de helft van het portie hooi voor of naast de box kan laten liggen als dat praktisch mogelijk is, dan kun je zelf in de avond de andere helft geven!
Mizora schreef:Uit onderzoek is gebleken dat 65% van de paarden met maagirritatie of maagzweren loopt. Uit de publicatie werd voor mij niet duidelijk of hierbij alleen naar stalpaarden of ook naar paarden met 24/7 weidegang werd gekeken. Indien het 2e, dan zou het bij de stalpaarden waarschijnlijk nog (veel) hoger liggen. Lang niet alle paarden geven duidelijke klachten met maagzweren, maar toch knappen vrijwel alle paarden op als de aanwezige maagzweren behandeld worden.
xSogno schreef:Op het moment dat je paard koliek of maagzweren krijgt ben je al veel te laat babootje, daarna pas handelen is mosterd na de maaltijd.