Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:16

Ik zou jou stal ook ver voorbij gaan met zulke regels. Mijn paard dus ik bepaal.
Zoals al eerder gezegd is een stabiele kudde veel belangrijker dan een enkel paard met ijzers. Mij ruin zit ook constant met lelijke plekken op zijn nek Soms tot bloeden toe, tja dat zijn ruinen in een groep. Hoort erbij maar wil je dat ook gaan verbieden? Allemaal muilkorven? Hoe ver wil je gaan om alle risico's weg te nemen. Dan heb je waarschijnlijk geen pensionklanten.
Hoeveel stallen/ plekken wil hoe aanbieden? Bij een groot aanbod lijkt het me lastig om er van rond te moeten komen ala de boel niet vol staat.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:24

Op iedere stal gelden regels, dat is logisch. En op iedere stal zijn er restricties. Wat mij tegen de borst stoot is dat er iets verboden wordt wat wellicht medisch noodzakelijk kan zijn. En TS wuift dat weg met dat het in haar ogen nooit medisch noodzakelijk is. Dat komt op mij over als kortzichtig en wat ik nog erger vindt, een vorm van fanatisme. Ik vind dat griezelig als een stalhouder zo'n koker visie heeft. Want wat leg je mensen nog meer op als ze er eenmaal staan?
En ik moet eerlijk zeggen dat ik bij hoefijzervrij en bitloos ed vaker mensen zie die niet meer buiten hun kokertje kunnen kijken dan bij mensen die traditioneel zijn. Ik sta overal voor open maar ben er wars van me te bekeren tot een bepaalde stroming binnen de paardenhouderij. Omdat alle paarden verschillend zijn en 1 bepaalde weg niet werkt voor alle paarden. Het is geen eenheidsworst.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:33

Niet alles gelezen. Ik vind blootvoets ook het fijnste. Nu kan mijn paard niet zonder ijzers omdat ze 'simpelweg' te hard slijten daarvoor. Maar mijn paard slijt achter harder dan voor, dus zijn de achter ijzers harder nodig..

Als ze dan op die stalling verboden zouden worden zou ik er al niet naartoe gaan. Ookal zou de rest mij wel aanspreken. :j

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:34

Hier in de buurt is er ook een stal waar de paarden ijzerloos moeten, ik zou er nooit mijn paard stallen. Ik vind het ook erg kortzichtig en grof om te zeggen dat ijzers nooit nodig zijn. Mijn paard heeft een verkeerde hoef- en beenstand en moet met ijzer gecorrigeerd worden, anders mankt ze. Ik betaal echt niet voor de lol om de twee maand die ijzers hoor.
En menpaarden en endurancepaarden, mogen die dan ook niet komen? Ik zie nog niet snel een paard 30km asfalt lopen zonder ijzers. Tenzij je stalling aan bos is gelegen ofzo

Myca

Re: Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:43

Ik vind het helemaal geen gekke regel als je paarden bij elkaar hebt staan.
En al was het een gekke regel, dan nog moet je zoiets als eigenaar van een pensionstal kunnen stellen.
Als een eigenaar van een pensionpaard daar problemen mee heeft, dan zoeken ze wel een ander adres.

Zo hoorde ik laatst iemand die alleen maar wilde dat de paarden daar zwarte dekens en dekjes gebruikten. Tja als diegene zich stoort aan kleurtjes... En ik verbaasde me ook over een pensionstal waar je zondag niet mocht komen (geloofsovertuiging). Die stal stond helemaal vol.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:43

Snap je redenering wel, maar vind niet dat je het kan verbieden.
Mijn paard kan niet zonder zijn achterijzers (regelmatig geprobeerd)
Maar het is natuurlijk aan je zelf, jouw stal dus als je er alleen maar mag staan zonder (achter) ijzers, dan is dat zo.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:45

Op zich snap ik wel dat men zich zorgen maakt over trappende paarden met ijzers (achter). Ik heb echter ook meegemaakt dat een paard zonder achterijzers vermoedelijk (er was niemand bij) behoorlijke schade heeft aangericht bij een ander paard.

Maartje1990 schreef:
Ik geloof niet dat een paard voor medische redenen ijzers nodig hebben. Maar als het maar tijdelijk zou zijn, zou ik het wellicht 1 malig door de vingers zien.

Geloof het of niet, maar ik heb er dus zo een...
Als zowel veeartsen en hoefsmeden een pensionklant van jou gaan aanraden dat een paard beter op ijzers kan; ga jij dan tegen die pensionklanten zeggen dat de artsen en de smeden ongelijk hebben omdat dat 'niet natuurlijk' is? En wat nou als een paard van een pensionklant die al bij jou stond blijvend ijzers nodig heeft volgens veeartsen/hoefsmeden?

Vala schreef:
En ik moet eerlijk zeggen dat ik bij hoefijzervrij en bitloos ed vaker mensen zie die niet meer buiten hun kokertje kunnen kijken dan bij mensen die traditioneel zijn. Ik sta overal voor open maar ben er wars van me te bekeren tot een bepaalde stroming binnen de paardenhouderij. Omdat alle paarden verschillend zijn en 1 bepaalde weg niet werkt voor alle paarden. Het is geen eenheidsworst.
_/-\o_ Met het bovenstaande ben ik het helemaal eens. Ik ben niet van de bit/ijzer/deken-loze stroming en ook niet van de ouderwetse stroming. Ik doe gewoon lekker wat ik zelf wil.
Ik sta er best voor open en mijn pony zou ook nog steeds zonder ijzers lopen als ze ze niet nodig zou hebben, puur vanwege het gemak (en de kosten), maar niet omdat 'dat natuurlijker is'.
Ik probeer in de bak ook wel eens bitloos te rijden als afwisseling en voor de lol. Pony is dan braaf dus waarom niet? Maar buiten heb ik toch echt liever n bitje.
En dekens gebruik ik ook, wederom voor het gemak. Ik heb niks tegen mensen die geen dekens gebruiken en als mijn pony niet meer kan of hoeft te werken, laat ik haar misschien ook wel zonder dekens lopen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 12:51

Zo, wat een reacties zeg.

Om als eerste nogmaals voorop te stellen, momenteel zijn het alleen maar dingen waar ik over na denk, wat zou ik wel en niet willen? Wat ik dan daadwerkelijk ga doen (als het uberhaupt ooit gerealiseerd gaat worden) weet ik ook echt nog niet.

Omdat ik niet geloof dat een paard voor medische redenen ijzers nodig hebt betekend niet dat ik dat perse ga verbieden. Maar dat weet ik nu gewoon nog niet.

Verder, de meeste reageren hier heel erg prettig. En dank voor jullie meningen, sommige zou ik het toch prettig vinden gewoon respectvol te reageren. Je kan het er mee oneens zijn en dit zou niet voor jou zijn, maar zullen we netjes blijven? :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:54

Ik denk dat er bewijs genoeg is dat er paarden zijn die om medische redenen ijzes nodig hebben. :) Of paarden die gewoon ijzers nodig hebben. Van de zes waar ik zeggenschap over heb (gehad) is er eentje die niet zonder voorijzers kan. Inmiddels al door verschillende hoefsmeden bevestigd. :) Achter heeft hij het niet maar zijn voorvoeten hebben gewoon een erg ongeschikte vorm/kwaliteit zonder ijzers. Ik heb het geprobeerd zonder overigens want ik heb ze ook liever op blote voeten, maar daar is hij echt niet gelukkig onder.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 12:58

Prima, ik denk daar anders over, maar ik wil hier geen discussie daar over aan gaan. Want daar gaat het hier helemaal niet over.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:59

Dan had je beter een poll aan kunnen maken met ja/nee zonder mogelijkheid tot reageren.

mensen gaan toch reageren met inhoudelijke argumenten?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:00

Op je vraag is het antwoord simpel: jouw erf, jouw stal, jouw beleid, je kan zelfs verplichten dat ze hun paarden paars moeten verven als ze bij jou op stal komen. Maar of je er klanten mee gaat winnen...
Er zal vast animo zijn voor een all-natural stal MAAR stel dat je er zo 3 vindt en dat is niet voldoende, kan je het imo niet maken om dan ineens je principes te verkopen en wel mensen aan te nemen die "niet voldoen" aan eerder gestelde regels.
Dat is dus iets waar best even over nadenkt hoe je dat wil aan pakken. :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:02

Even anders bedacht nog.
Op het moment dat iemand bij jou op stal staat en ineens wel ijzers voor langere tijd (of altijd) nodig heeft ga je dat dan ook weigeren? Want in dat geval zijn de stalregels in conflict met de "zorgplicht" die de eigenaar heeft tegenover zijn/haar paard. En zou de klant moeten verhuizen om zijn "zorgplicht" wel uit te kunnen voeren.
En je moet je afvragen als je zelf zo vast zit in je eigen visie of je wel een pensionstal moet beginnen. Zelfs in 1 stroming kunnen meningsverschillen zijn en om het dan niet te laten escaleren zal er wat dynamischer gekeken kunnen worden. En wanneer die dynamiek ontbreekt op zo'n moment zullen mensen toch vaak snel vertrekken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 13:03

Ik vraag alleen waarom mensen hier wel of niet willen staan en wat ze van dergelijke regels vinden. Niet mee eens omdat mijn paard voor medische redenen beslagen moet worden. Prima, maar het voegt toch verder niets toe om redenen te geven waarom dat paard dat beslag heeft in een poging mij te laten zien dat het bij dat paard wel echt nodig is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 13:04

miss_lizje schreef:
Even anders bedacht nog.
Op het moment dat iemand bij jou op stal staat en ineens wel ijzers voor langere tijd (of altijd) nodig heeft ga je dat dan ook weigeren? Want in dat geval zijn de stalregels in conflict met de "zorgplicht" die de eigenaar heeft tegenover zijn/haar paard. En zou de klant moeten verhuizen om zijn "zorgplicht" wel uit te kunnen voeren.
En je moet je afvragen als je zelf zo vast zit in je eigen visie of je wel een pensionstal moet beginnen. Zelfs in 1 stroming kunnen meningsverschillen zijn en om het dan niet te laten escaleren zal er wat dynamischer gekeken kunnen worden. En wanneer die dynamiek ontbreekt op zo'n moment zullen mensen toch vaak snel vertrekken.

Dat weet ik dus nog niet, zoals ik zei zijn het nu nog vooral dingen om over na te denken, jullie reacties ook :) dus daar zal ik zeker over na denken.n

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:07

Maartje1990 schreef:
Prima, ik denk daar anders over, maar ik wil hier geen discussie daar over aan gaan. Want daar gaat het hier helemaal niet over.

TJA en dat vind ik dus DOM. Ik heb 2 paarden gehad waarbij er op doktersadvies ijzers zijn aangeschaft, dat is dus om medische redenen. Jouw mening is alleen een mening en niet op feiten gebaseerd en je presenteert het alsof het "waarheid" is en dat stoort onwijs. Zeker als jij pensionhouder wilt worden, dan zou je dus deze kennis juist wel moeten hebben.
Mijn paarden komt alleen daarom al niet bij jou te staan.
Laatst bijgewerkt door fargo op 03-04-15 13:10, in het totaal 2 keer bewerkt

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:08

Ik heb altijd op een wei gestaan in de zomer waar achter ijzers niet mochten. Dit was bekend en praktisch de enige regel. Tuurlijk hebben wij ook wel eens zón onverlaat meegemaakt die bij ons kwam staan, hiervan wist en vervolgens rondom ijzers wilde omdat ze in ene veel met de kar gingen rijden. En toen boos zijn dat achter ijzers niet mochten. Tja, dan heb je in mijn ogen een plaat voor je hoofd.

Ik vindt het niet meer dan normaal dat die regel er is. De risico's op ernstige blessures zijn nu eenmaal groter wanneer getrapt wordt met ijzers.
Grotendeels trappen paarden met de achterbenen, nauwelijks met voorbenen maaien.
Dat is tenminste wat ik altijd zie gebeuren.
Mijn paarden staan nu met een paard dat straks weer ijzers krijgt, ook achter.
Ik ben daar ook niet blij mee, maar ik kan het niet verbieden. Het is immers niet mijn stal.
Maar ik (mijn paarden) zijn wel de dupe als het fout gaat....
Afgelopen zomer meer "schade" gehad met ijzers dan de winter zonder ijzers, terwijl er in de winter meer klappen gevallen zijn (meneer wordt humeurig van slecht weer)
Gelukkig niets ernstigs overigens.

Regels als dit vindt ik heel begrijpelijk en heel normaal. Mits de regels duidelijk en eerlijk zijn.

Ik moet zeggen dat ik heel verbaast ben over de reacties. De manier vooral.
Een simpele vraag en TS wordt neergehaald alsof ze belachelijke regels en maniertjes heeft.
Er worden woorden in de mond gelegd en zwaar overtrokken. Ik moet zeggen dat ik veelal van deze reageerders never nooit niet op mijn stal zou willen hebben...

Daarbij is volgens mij zelfs met onderzoeken aangetoond dat ijzers meer verpesten dan goed doen en dat een paard heel goed blootvoets kan. Meer werk en moeite, maar het kan absoluut.
(Echte)uitzonderingen daar gelaten.

Ook in mijn directe omgeving (vader) zie ik die kortzichtigheid omtrent beslag. Jong paard, perfecte hoeven maar zou zogenaamd niet zonder ijzers kunnen.
Nee, het is het makkelijkst. Elke 6 weken ijzers en klaar om ongestoord de weg op te kunnen zonder na te hoeven denken of de hoeven wel goed zijn..
Hoeven zien er overigens behoorlijk slechter uit dan toen het paard kwam, zonder ijzers...

Maar goed, topic gaat over of het oke is om dit als regel in te voeren. Ik zeg Ja.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:11

Ja want ijzers is zo veel makkelijker en goedkoper dan blootsvoets... :roll:

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:12

Stel je zelf de vraag is; zou jij op een pensionstal willen staan waar ijzers verplicht zijn? Door zo duidelijk je mening te ventileren zal het je toekomstige klanten alleen maar afschrikken. Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik moet er niet aan denken dat mijn stalhouder ongevraagd iedere keer zijn mening ventileert. Mijn paard, mijn zorg. Als stalhouder kun je regels opstellen, tuurlijk. Jouw erf, jouw stal. Maar mbt rijden en verzorging moet je het vooral bij de eigenaren laten anders staat je stal nooit vol denk ik.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:12

@jes_sira.. Het is het makkelijks? Wat weet je nou van specifieke situaties van paarden af? Overbelaste pezen en knieën die alleen met corrigerend en ondersteunend beslag hersteld kunnen worden, artrose paarden.. etc dat gaat niet om gemak dat gaat om verbeteren van levensomstandigheden en conditie van het paard.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 13:16

Fargo, prima dat jij dat vindt. Let's agree to disagree :) maar als je daar met mensen over in discussie wilt gaan, graag niet hier :)

Overigens, ik heb de mogelijkheid (o.a qua grond) om het vrij groot te maken, maar wie weet kies ik er alleen voor 1 a 2 paarden te plaatsen bij m'n huidige ruimte en m'n twee eigen paarden. Hoe kleiner, hoe makkelijker ook om gelijkgestemde te vinden natuurlijk :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:16

Maartje1990 schreef:
Ik vraag alleen waarom mensen hier wel of niet willen staan en wat ze van dergelijke regels vinden. Niet mee eens omdat mijn paard voor medische redenen beslagen moet worden. Prima, maar het voegt toch verder niets toe om redenen te geven waarom dat paard dat beslag heeft in een poging mij te laten zien dat het bij dat paard wel echt nodig is.

Waarom verwacht je dit soort antwoorden nou wel van de mensen die reageren, maar jij wel zo bekrompen reageren dat jij vindt dat er geen medische redenen zijn om paarden op ijzers te laten lopen.

Aan die discussie wel/geen en vooral waarom wel / waarom geen ijzers ben je gewoon zelf debet aan.

Nogmaals, begrijpelijk dat je liever geen paarden met achterijzers in de kudde wilt hebben. Maar ga anderen jouw mening (het waarom --> jij vindt het niet nodig), en dus niet het feit) niet opdringen. Als je een geode stalhouder wilt zijn, sta open voor meningen van anderen, durf van anderen te leren.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:18

Jongens, laten we nou niet 20x herhalen dat er paarden zijn die ijzers nodig hebben. Dat is namelijk de vraag niet én TS heeft al aangegeven daat evt. wel over na te willen denken ;).

En ik ben het met Jes_sira eens dat sommige mensen onnodig fel reageren :o.

Nordique schreef:
En menpaarden en endurancepaarden, mogen die dan ook niet komen? Ik zie nog niet snel een paard 30km asfalt lopen zonder ijzers. Tenzij je stalling aan bos is gelegen ofzo

Een endurance wedstrijd op 30km asfalt? Dat mag ik toch niet hopen :D. En mennen, tja daar slijten de hoeven idd flink van. Dan nóg is een ijzer niet altijd per definitie nodig (ook die paarden ken ik genoeg :j ) maar dat even terzijde.

Vala schreef:

Dit vind ik dan persoonlijk weer een kortzichtige mening :o.
Laatst bijgewerkt door Sees op 03-04-15 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:18

PercyLeen schreef:
Stel je zelf de vraag is; zou jij op een pensionstal willen staan waar ijzers verplicht zijn? Door zo duidelijk je mening te ventileren zal het je toekomstige klanten alleen maar afschrikken. Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik moet er niet aan denken dat mijn stalhouder ongevraagd iedere keer zijn mening ventileert. Mijn paard, mijn zorg. Als stalhouder kun je regels opstellen, tuurlijk. Jouw erf, jouw stal. Maar mbt rijden en verzorging moet je het vooral bij de eigenaren laten anders staat je stal nooit vol denk ik.

Ook dit geloof ik niet zo. Nogmaals, wij hebben ook een geen ijzers achter beleid en wij hebben zelfs een wachtlijst...

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:19

Ik vind geen achterijzers juist een prettige regel. Voorheen als pensionklant al. Er zijn genoeg (mede-)pensionklanten die niet verder kijken dan hun neus lang is, hun paard rondom op ijzers zetten en ondertussen wordt jouw paard in de groep in elkaar getrimd... Ijzers komen gewoon (nog) harder aan. En met name met nieuwe paarden is het altijd weer afwachten wat er gebeurd. Zo is mijn paard al eerder bij de veearts beland door een nieuwe merrie die toch niet zo sociaal bleek. Die sloeg er meteen twee naar de veearts. En die had gelukkig nog niet eens ijzers...

Inmiddels staan mijn paarden aan huis en staan hier ook nog twee paarden van anderen. Wij hebben ook aangegeven geen achterijzers te willen, in ieder geval niet bij het inscharen. Je stelt tenslotte ook een paard van een ander bloot aan een (groter) risico. Als er nu één op ijzers zou moeten, dan kan er uiteraard gekeken worden naar een oplossing. Afhankelijk van het paard kan dat dan in de groep of apart.

Overigens gaan mijn haren wel overeind staan van 'elk paard kan zonder ijzers en ijzers zijn medisch nooit noodzakelijk'. Ik heb nu zelf een paard staan op speciaal beslag met een breuk in het hoefbeen. Zonder ijzer gaat dat echt niet goed komen en ze staat nu dus op speciaal beslag.