Indoor slowfeeder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 19:46

Je hebt hele grote spanringen op de plastic tonnen, moet wel net de goede maat zijn natuurlijk....

DubbelFun

Re: Indoor slowfeeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 19:49

Die blauwe tonnen, daar kreeg ik ook het idee vandaan. Alleen dan in kombinatie met een ijzeren deksel.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 19:56

Ik kreg net een idee van iemand....die vroeg me of het ook met van die blauwe tonnen gemaakt kon worden.
Het lijkt me haast wel.......alleen het plastic is dikker en harder dus zal het meer geluid maken.
Geen idee of dat ook zou werken.......misschien een leuk idee voor iemand die ook zelf aan de knutsel wil???
Mij bevalt dit juist erg goed :o

Ik bedenk me net dat een spanring wel een mooie oplossing zou zijn voor de niet zuiger........maar voor een zuiger is het probleem daar niet mee weg.......

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:01

Buurvrouw hier heeft er eentje gemaakt van een ton, maar die zie ik nooit meer gebruikt worden. Overigens had die ze los op het gras liggen en dan bleef een deel er altijd inzitten.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 20:04

Misschien moet ze hem op gaan hangen??
Als hij ligt zakt het hooi naar onder en kunnen ze er niet meer bij.
Even wat gaten in de bodem tegen het vol lopen bij regen en dat de laatste stofjes er uit kunnen.....wie weet....ik ben er wel benieuwd naar als ik eerlijk moet zijn.
Ik heb nu alleen mijn handen vol genoeg aan deze buis.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:50

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 21:55

Daar zit dan wel weer dat net overheen....ik vraag me af waarom.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:18

Het hangt makkelijk op en is van boven dicht!!! (denk ik)

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:42

Chapeau! Heb altijd veel bewondering voor medeknutselaars! Heel mooi gemaakt deze hooibuis. Zou zelf ook zoiets willen maken maar we hebben 3 x KWPN + 1 x Appaloosa D-pony lopen ... dat wordt minstens 3 buizen of zelfs 4, want wij kunnen alleen 's avonds zelf voeren. Hebben netten al eens geprobeerd, maar vond het vullen omslachtig, ze trokken en plukten er met z'n 4-en tegelijk aan (net was na 3 weken kapot) én er viel naar mijn smaak nog veel te veel op de grond, ín de stal. Dit in tegenstelling tot de baal die wij voor het voerhek búiten de stal hebben staan, minder verlies. Maar dat is niet echt "slow feeding" ... Alhoewel we al jaren structureel dezelfde hoeveelheid hooi verbruiken, nl. 1 baal (grote ronde) in ong. 6 dagen. Gestabiliseerd verbruik dus :D
Maar vooral de mijne, Alpha, staat altijd vooraan en zit tussen de 3 en 4 op de gewichtsschaal van 5 ... ;) en van onze pony mag ook wel een paar kilo af ... :o

Ga er toch over nadenken, misschien is hier ook wel een grotere versie van te bedenken. Of eentje die we in z'n geheel over de baal heentrekken :))
maar dat beweegt dan weer niet ... maar staat buiten de stal ... maar dan kunnen ze er maar aan één kant bij ... één tegelijk waarschijnlijk ... dat wordt vechten? ... zucht wat een overwegingen allemaal ...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 23:11

:') dilemmas.

Ik heb er ook aan gedacht er 2 aan elkaar te maken en op die manier 1 grote te maken.
Zou op zich wel kunnen alleen word dat dan haast onmogelijk te verzenden.
En wat ik zelf als nadeel zou zien is dat je dan 2 naden hebt in plaats van 1.
Dan zou ik eerder 2 buizen op gaan hangen....qua materiaal dus ook kosten zou dat elkaar niets schelen.

De plastic platen zijn 1 x 1.20m......je kan er net zo veel aan elkaar maken als je zou willen.
Maar hoe groter hoe zwaarder.........en hoe verzend je dan zo iets.....en hoe wil je dat nog ergens aan op kunnen hangen.....daar moet de ruimte ook maar net geschikt voor zijn.

Over een baal heen trekken gaat hem niet worden vrees ik.
Het hooi moet er wel los in anders krijgen ze het er niet uit.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 00:39

Heb al eens over zo'n net voor over een grote baal gedacht. Zijn te koop. Maar bij een nieuwe baal is dat mooi strak, maar wat na een dag of twee? Dan wordt het - excusez moi :o - een 'slappe zak' ;-) die moet je dan wel elke keer strak kunnen trekken denk ik dan. Iemand ervaring mee?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 00:43

:') ervaring met het trekken aan een slappe zak???
Nee, geen ervaring mee _O-

Maar even serieus.........netten zijn mijn ding niet msaar zou het net niet gewoon mee zakken?
Dan kunnen ze er met een beetje jotteren toch ook wel bij?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 01:13

Tessabo schreef:
Heb al eens over zo'n net voor over een grote baal gedacht. Zijn te koop. Maar bij een nieuwe baal is dat mooi strak, maar wat na een dag of twee? Dan wordt het - excusez moi :o - een 'slappe zak' ;-) die moet je dan wel elke keer strak kunnen trekken denk ik dan. Iemand ervaring mee?

Nee hoor dat hoeft niet. Als t slap is kunnen de paarden gewoon met de neus het net tegen het hooiblok duwen en dan plukjes lostrekken. Wij hebben het sinds kort en ik vind het ideaal. Ze zijn voor een maand onder de pannen

Hier een filmpje met ook een net dat er maar losjes over heen zit. Geen enkel probleem

Ikdenk dat dat net trouwens om die ton zit om zo nogmeer het slowfeeder effect te krijgen

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 07:49

Het is ook afhankelijk van je doel.
TS wil volgens mij dat haar paard erg lang doet met een beperkte hoeveelheid.
Ikzelf wil dat ze lang doen met een ruime hoeveelheid maar de boel niet zo kunnen versmeren door de stal heen.
Verschillende doelen en verschillende oplossingen dus.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 10:08

Is juist fijn als het slap er omheen gaat zitten, dan wordt het nog iets lastiger en het is beter voor de levensduur van je net.

Hoe strakker een net staat / hoe meer spanning ze er op zetten, hoe groter de kans dat ze het een keer kapot trekken. Dus los laten hangen en niet te strak spannen is juist beter :j

Het net is toch beweeglijk dus ze kunnen het op allerlei manieren over en tegen het hooi aan schuiven waardoor ze er altijd bij kunnen.

Misschien bij ene hele grote baal wel even een beetje bij elkaar rapen als het echt heel ruim wordt maar elke dag constant strak proberen te houden is echt niet nodig hoor :)

Wij hebben dus van die ca. 100 kg ronde baaltjes die we helemaal inpakken in een net met 20mm mazen en die gaat echt helemaal netjes leeg hoor na een klein weekje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 10:26

Die ton beweegt mij toch te veel. Ik denk dat als mijn ouwetje een paar keer die ton tegen haar hoofd aan heeft gehad (en de ander is een lomperd, dus dat gaat best hard) dan komt ze echt niet meer bij dat ding in de buurt.
Volgens mij gaan losse netten juist minder lang mee als netten die strak zijn omdat er minder slijtage van de tanden is. Ze trekken veel minder aan het net omdat het hooi makkelijker bereikbaar is.

Slowfeeden is leuk, maar het moet geen 'paardje pesten' worden :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 10:44

Nee hoor, de meeste paarden zijn echt niet zo stom dat ze een net 30cm van het hooi af gaan trekken...ze willen hooi tussen hun tanden, niet het net :)

Zie hier ook dat zelfs de toch wel serieus lompe Fjord het net echt niet helemaal strak gaat trekken maar juist voorzichtiger doet als het losser gaat zitten: ze moet immers echt de sprietjes pakken en daar aan trekken, niet aan het net want dat levert niks op :P

Terwijl bij een strak net ze gewoon een hap net + hooi neemt en aan de hele boel trekt en dat ook wel wat sprieten hooi oplevert. Er wordt dan echt veel meer getrokken aan het net, ze bijt en trekt dan behoorlijk :=

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 00:31

OK dat klinkt bemoedigend genoeg om het eens te proberen met zo'n net om de baal. Filmpje ziet er ook relaxed uit. Wij hebben dus een voerhek met ervoor een baal. Nu ben ik alleen een beetje bang dat de pony - type nieuwsgierige sloper - op het laatst toch delen van het net naar binnen zal gaan trekken. Gebeurd ook wel eens met stuk plastic van de baal of iets anders wat te dicht in de buurt ligt of hangt. Hoe voorkom je dat dan? Net toch op een punt vastmaken ergens?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 14:12

Valt nog niet mee om het te krijgen zoals ik wens :')
Druk aan het meten...nog eens meten.....en nog eens meten.....en nog eens meten %)
Wat een gepuzzel.....maar als we eenmaal een mal hebben word het makkelijker :')
Als dit af is dan gelijk ook maar een nieuwe vorm van afsluiten maken..........word ook nog een hele tour :')
Ik ga toch voor het "hoedje" als dat tenminste gaat lukken dan :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:15

Het houdt je van de straat :)
Ben benieuwd naar de nieuwe uitvoering :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 14:33

Ik ook :')

Maar ik kreeg ook van iemand een waaschuwing niet al mijn ideetjes prijs te geven nog......
Daar had diegene ook weer een punt.
Maarja......ik moet dat nieuwe idee wel eerst even ergens kunnen testen want ik ben bevooroordeeld uiteraard :D

Als mijn nieuwe idee lukt dan laat ik die eerst even los bij iemand aankomende week. Als dat dan bevallen is dan zal ik meer vertellen.

Ik moet ook nog even wat dingen verder uit zoeken met het oog op het patent van de hooitoy.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:38

Klinkt bekend en groot gelijk :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:47

Ben heel benieuwd naar je vorderingen, de eerste vind ik al super!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 14:50

Die eerste gaat aankomende week als tester naar een ander paard.
Ik begreep dat het vullen wat bemoeilijkt word door de bevestigings touwen.
Die zit nu op 4 punten vast en ik denk er over om die op drie punten vast te maken zodat de openingen er tussen ruimer worden. Makkelijker met vullen hoop ik.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:59

Als je hem af kunt haken, wordt dat makkelijker. Touwen naar beneden slaan en dan is er ruimte genoeg.