Paarden 's winters op stal, waarom is dat handig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:03

mylittlejoy schreef:
Nikass schreef:
Maar ze heeft natuurlijk wèl gelijk...

Ik zit liever de hele dag op het toilet dan in m'n blote reet in de regen in een weiland, eerlijk gezegd. Als ik dan toch moet kiezen. :')

Nee dàt is een zinvolle bijdrage... :roll:

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:04

Iemand wakker proberen te schudden kan wel degelijk constructief zijn. Dat je het niet leuk vindt om te horen is een tweede... ;) Ik vind het gewoon heel heftig dat je zo voorbij kan gaan aan de natuurlijke behoeften van je paard. Waarschijnlijk omdat je dan in een omgeving zit waar het 'normaal' is dat je paard veel op stal staat. Dat je denkt dat je je paard 'kent' omdat je simpelweg niet beter weet. Maar het is gewoon een feit dat het paard natuurlijke behoeften heeft waar je niet aan kunt voldoen; vrij kunnen bewegen, sociaal contact, afwisseling. Zelf keuzes kunnen maken! Je ontneemt je paard dit allemaal, vooral als je hem alleen van stal haalt om iets te 'doen', ja, hetgeen wat JIJ wil wat je paard doet ;)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:04

Sorry, vergeten dat je alleen mag vermenselijken wanneer je pro-weiland argument gebruikt. Honest mistake, zal niet meer gebeuren.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:08

peer2005 schreef:
Iemand wakker proberen te schudden kan wel degelijk constructief zijn. Dat je het niet leuk vindt om te horen is een tweede... ;) Ik vind het gewoon heel heftig dat je zo voorbij kan gaan aan de natuurlijke behoeften van je paard. Waarschijnlijk omdat je dan in een omgeving zit waar het 'normaal' is dat je paard veel op stal staat. Dat je denkt dat je je paard 'kent' omdat je simpelweg niet beter weet. Maar het is gewoon een feit dat het paard natuurlijke behoeften heeft waar je niet aan kunt voldoen; vrij kunnen bewegen, sociaal contact, afwisseling. Zelf keuzes kunnen maken! Je ontneemt je paard dit allemaal, vooral als je hem alleen van stal haalt om iets te 'doen', ja, hetgeen wat JIJ wil wat je paard doet ;)

Maar je gaat het onderwerp van het topic voorbij...
Er wordt gevraagd waarom...
En jij komt vervolgens verkondigen dat iedereen het slecht doet als het paard op stal staat...
Terwijl dat in principe niet per definitie zo hoeft te zijn...

Daarnaast heb ik eigenlijk niemand echt zijn keuzes goed horen praten...
Volgens mij heb ik tot nu toe maar 1 iemand gehoord die echt zegt dat haar paarden in de winter op stal staan.
Maar verder niemand...
De rest heeft de paarden allemaal zo veel mogelijk buiten staan.
Dus waarom perce zo te moeten reageren...
en waarom vind jij het nodig om iemand wakker te schudden?
Wie geeft jou dat recht...
je weet niks van de situatie af dus jij hebt dat recht totaal niet...

Dus terug naar het onderwerp waarom paarden in de winter buiten staan.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:13

M_D_H schreef:
peer2005 schreef:

Maar je gaat het onderwerp van het topic voorbij...
Er wordt gevraagd waarom...
En jij komt vervolgens verkondigen dat iedereen het slecht doet als het paard op stal staat...
Terwijl dat in principe niet per definitie zo hoeft te zijn...

Daarnaast heb ik eigenlijk niemand echt zijn keuzes goed horen praten...
Volgens mij heb ik tot nu toe maar 1 iemand gehoord die echt zegt dat haar paarden in de winter op stal staan.
Maar verder niemand...
De rest heeft de paarden allemaal zo veel mogelijk buiten staan.
Dus waarom perce zo te moeten reageren...
en waarom vind jij het nodig om iemand wakker te schudden?
Wie geeft jou dat recht...
je weet niks van de situatie af dus jij hebt dat recht totaal niet...

Dus terug naar het onderwerp waarom paarden in de winter buiten staan.

dus dat

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:17

Natuurlijk heb ik 'dat recht' wel. En volgens mij was de vraag waarom paarden swinters BINNEN staan en niet buiten ;) Daarop is mijn antwoord: Gewoonte, gemakzucht, kortzichtigheid, en het niet willen investeren in alternatieven

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:23

peer2005 schreef:

Ik krijg een beetje het gevoel dat jij jouw ervaringen met "stalmensen" nogal projecteert op mij. Ik heb een hele bewuste keuze gemaakt met mijn huidige stalling en ik heb ook bijna alle keuzemogelijkheden binnen het spectrum gehad qua huisvesting (van zomers 24/7 op het land en 's winters alleen 's nachts binnen tot helemaal geen weidegang). Ik ben mij er zeker van bewust dat ik niet alle wijsheid in pacht heb, maar dat heb jij ook niet.

De zin dat "ik 'denk' mijn paard te kennen omdat ik niet beter weet" is daar een mooi voorbeeld van. Je weet helemaal niets van mijn paard als individu. Niets. En toch meen je voorbij te moeten gaan aan zijn karakter, zijn voorkeuren, zijn geschiedenis en zijn wensen en hem te moeten plaatsen in het "hokje" wat jij definieert als "het paard".

Ik kan eerlijk stellen dat ik gezonde, happy paarden heb. Dat een ander zich dat niet kan voorstellen omdat diegene zelf zijn paarden niet zo zou willen houden, respecteer ik. Echter gedijen mijn paarden prima bij deze situatie.

Dat mijn paard in de winter van stal komt wanneer we wat gaan doen, wil trouwens niet zeggen dat we alleen maar rijden. We rijden, maar we hebben ook genoeg afwisseling waarbij hij vrij kan bewegen (los in de baan of paddock). En ja, dat hij doet wat ik wil dat hij doet, dat is zo. Maar is dat anders voor mensen die hun paarden buiten houden? Die moeten ook "doen wat zij willen" als ze met ze bezig zijn.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:30

peer2005 schreef:
Natuurlijk heb ik 'dat recht' wel. En volgens mij was de vraag waarom paarden swinters BINNEN staan en niet buiten ;) Daarop is mijn antwoord: Gewoonte, gemakzucht, kortzichtigheid, en het niet willen investeren in alternatieven

Dat recht heb jij niet...
Jij hebt de paarden niet in eigendom dus je hebt totaal geen recht om iemand te bekritiseren op zijn of haar keuzes...
En de manier waarop je dat dan denkt te doen geeft mij behoorlijk de kriebels...

De vraag is waarom het handig is om paarden Swinters op stal te laten...

Ik vind jou persoonlijk een relschopper en als ik je een tip mag geven... mensen zouden veel eerder wat van je aan nemen als je niet zo agressief over kwam.

Nogmaals, de paarden zijn niet van jou dus tenzij jou gevraagd is om je mening en om mensen wakker te schudden heb jij niet het recht om mensen hier over te bekritiseren.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:37

Nee hoor, het is totaal niet bewust op jou gericht, dus vervang anders het 'je' gewoon in 'men'. Natuurlijk weet ik dat ieder paard een individu is. Maar dat neemt die natuurlijke behoeften niet weg.... Heb je enig idee wat paarden allemaal uitvreten als ze dat 23 uur pd in de wei, met soortgenoten, mogen bepalen? Ze lopen wat af, kroelen met elkaar, gezellig naast elkaar liggen na het eten, af en toe een sprintje trekken, grasjes zoeken, samen hooi eten, de ruinen spelen zich suf. Tuurlijk, af en toe een akkefietje, maar als ze genoeg ruimte hebben dan lost zich dat zo op. Dus ja, als ik vervolgens mijn paard een uurtje ga trainen en hij de rest van de tijd zijn eigen ding heeft gedaan, voel ik mij een stuk minder bezwaard wanneer hij alleen (of een groot deel vd dag) op stal heeft staan nixen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:44

Je hebt altijd recht op een mening MDH, anders kun je dit hele forum wel opdoeken.
Dat recht heet vrijheid van meningsuiting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:45

peer2005 schreef:
En volgens mij was de vraag waarom paarden swinters BINNEN staan en niet buiten Daarop is mijn antwoord: Gewoonte, gemakzucht, kortzichtigheid, en het niet willen investeren in alternatieven

Deze reactie vind ik dan weer kortzichtig. Jij antwoordt erg zwart wit. Ik denk dat er veel meer antwoorden op de vraag mogelijk zijn en die staan hier ook in het topic vermeld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:46

Het topic ging toch niet over waarom je een paard 24/7 op moet sluiten maar over het feit dat ze in de winter niet de hele dag buiten kunnen lopen?

Ik vind dat stallen waar de paarden helemaal geen mogenlijkheid hebben tot los staan sowieso niet geschikt.
Maar er is een groot grijs vlak daartussen.
Ik dacht dat het daar meer over ging?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:49

Sizzle schreef:
Het topic ging toch niet over waarom je een paard 24/7 op moet sluiten maar over het feit dat ze in de winter niet de hele dag buiten kunnen lopen?

Ik vind dat stallen waar de paarden helemaal geen mogenlijkheid hebben tot los staan sowieso niet geschikt.

Dat dacht ik ook. Persoonlijk vind ik het ook niet leuk als paarden 24 uur per dag op stal staan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:11

xSogno schreef:
Je hebt altijd recht op een mening MDH, anders kun je dit hele forum wel opdoeken.
Dat recht heet vrijheid van meningsuiting.

Maar een mening met een botte bijl er in hakken is imo nooit de bedoeling geweest van het recht op vrijheid van meningsuiting...
En mensen dwingen op dezelfde manier ergens tegen aan te laten kijken is ook niet de bedoeling lijkt mij :).

Maar goed, terug naar het onderwerp.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:31

Sizzle schreef:

Daar ging het ook over maar het wordt nu echt weer er is maar 1 manier de beste item.

Zolang we van onze paarden weten dat ze het fijn hebben en dat ze "plezier" in hun leven hebben laat een ander dan lekker denken wat ze willen.

In de natuur worden ze niet gereden, worden ze niet ouder dan 12 -15 jaar. Verplaatsen ze zich zo'n 30 tot 40km per dag en kiezen ze hun eigen kudde uit.

Paarden die gehouden worden hebben allemaal hun eigen behoeften.
24 uur in een hokje ... ik heb het in deze hele omgeving nog niet gezien gelukkig.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:49

peer2005 schreef:

Nee, jij hebt je paard niet voor jezelf, niet voor je eigen hobby.
Paardrijden, mennen, vrijheidsdressuur en zelfs poetsen is echt iets wat je doet voor het paard.
Allemaal zogenaamde natuurlijke behoeften zeker?
Vind het schijnheilig om alles op de lokatie te gooien waar een paard staat.
Om te wijzen naar anderen die het slecht doen en om jezelf een goedkeuring klopje te geven... bah.

Er is 1 manier de beste manier en dat is om goed te kijken en luisteren naar wat het beste voor je paard werkt. Dit zal dus per paard verschillen.

Daarbij is het allerbeste meestal niet haalbaar. Het heeft met kosten te maken en tijd. Een groot grijs gebied waar je uit kunt kiezen dus!

sneeuwpop

Re: Paarden 's winters op stal, waarom is dat handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:53

Mijn andere paard moest ivm het veulen hele dagen op de wei staan ipv halve dagen. Hier was ze gewoon niet blij mee, zelfs niet na 5 maanden... Dus niks gewenning...
Mijn Shetjes zijn veel blijer nu op de wei met schuilstal.
Er is gewoon verschil per paard, net als bij mensen - heel gek eigenlijk :p

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:01

Heb niet alle pagina's doorgelezen maar blijkbaar heb ik nogal afwijkende paarden.

Elke ochtend zet ik de staldeuren op en kunnen ze de paddock op. De Shetlander maakt altijd direct van de gelegenheid gebruik om de stal van de merrie binnen te gaan en is daar niet meer uit te slaan. Zijn paddockgenote gaat dan maar van armoe in zijn stal staan.

Ze komen er alleen uit om het hooi op te eten.

Andere paard haalt soms wel een frisse neus maar staat grotendeels in zijn stal.

Voor mij is het in de winter gewoon veel meer werk. Uitmesten, opstrooien etc.
Maar het moet wel want paarden in top wedstrijdconditie houden en ze in de winter dag en nacht buiten houden werkt gewoon niet. Het kost te veel energie.

In de zomer mogen ze dag en nacht buiten maar niet dag en nacht op de wei want anders komen ze tekort aan energie. Buiten dat hebben ze allemaal hun eigen dieet en moet ik wel apart kunnen voeren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:13

sneeuwpop schreef:
Nee, jij hebt je paard niet voor jezelf, niet voor je eigen hobby.
Paardrijden, mennen, vrijheidsdressuur en zelfs poetsen is echt iets wat je doet voor het paard.
Allemaal zogenaamde natuurlijke behoeften zeker?

Onze paarden doen inderdaad veel voor ons, dus is het wel minimaal dat we daarvoor teruggeven waar ze recht op hebben; een leven waarin ze zoveel mogelijk hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:31

Nikass schreef:
Onze paarden doen inderdaad veel voor ons, dus is het wel minimaal dat we daarvoor teruggeven waar ze recht op hebben; een leven waarin ze zoveel mogelijk hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen.

Dus jij vind dat ze natuurlijk gedrag moeten vertonen, terwijl ze hier niet op natuurlijke manier worden gebruikt? Al decennia zijn ze niet meer natuurlijk gehouden en gebruikt...
Dus het is meer jouw idee wat paarden moeten.... niet het idee van de paarden zelf.
Er zijn hier behoorlijk wat voorbeelden gegeven van paarden die anders kiezen dan wat ze vanuit de zogenaamde natuurlijke behoeften (de wetenschap van de mens) zouden kiezen.

Als paarden graag 24-7 buiten staan en geen gebruik maken van de schuilstal vind ik dat prima. Een paard wat wel graag op stal staat (vaste of schuilstal) - welke wel genoeg beweging krijgt moet dat ook mogen...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 22:48

Jij hebt nooit het verschil tussen kunnen en moeten begrepen geloof ik

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:29

Nikass schreef:
Maar hoe weet je dat als het niet wordt aangeboden?
Bovendien zijn er enkele stallen waarbij het wel allemaal top geregeld is en voor een "normale" prijs. Hoe kan dat dan?

Omdat niet iedereen dezelfde bodemgesteldheid heeft, dus ook niet dezelfde kosten hoeft te maken, niet iedereen dezelfde overige kosten en vaste lasten heeft en het pension aanbieden voor de een "erbij" is met goede andere hoofd of neveninkomsten en voor de ander een hoofdinkomen...

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:36

joyce B schreef:
daarom staan die 24/7 op stal stallen waar je zelf moet losgooien of in stapmolen zetten, ook gewoon vol... Gemiddelde eigenaar wil wel betalen voor eigen luxe en trainingsfaciliteiten, maar minder voor luxe voor het paard zonder luxe voor zichzelf...

klopt helemaal! Ik sta aardig goedkoop maar als het wat meer koste had ik het ook betaald. Ben daar naar toe gegaan omdat ik mijn paard buiten wilde hebben en niet vanwege de goedkope prijs. Ik betaal 170 en als je pension met boxe heb betaal je rond de 200. Zou best rond de 200 uit willen geven hoor met 24 uur buiten staan mits ook goede buitebak

joyce B

Re: Paarden 's winters op stal, waarom is dat handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:54

wel opvallend dat een aantl personen hier niet het verschil herkent tussen het kunnen snappen en uitleggen waarom stallen de paarden (langer) binnen houden in de winter en de persoonlijke mening darover van mensen. Je ergens in kunnen verplaatsen en kunnen uitleggen betekent niet automatisch dat je er achter staat of je eigen paard binnen houdt.

En nog even over dierenwelzijn... Het zal je verbazen hoeveel dierenartsen nog stalrust adviseren en uitgaan van individuele huisvesting met alleen dag(deel) buiten. Groot nadeel van groepshuisvesting is het niet individueel kunnen toebedelen van ruwvoer rantsoen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:56

doemaar schreef:
klopt helemaal! Ik sta aardig goedkoop maar als het wat meer koste had ik het ook betaald. Ben daar naar toe gegaan omdat ik mijn paard buiten wilde hebben en niet vanwege de goedkope prijs. Ik betaal 170 en als je pension met boxe heb betaal je rond de 200. Zou best rond de 200 uit willen geven hoor met 24 uur buiten staan mits ook goede buitebak

en als dat uit komt op 400,-???? Dan nog?

Het is nogal een verschil of iemand de hypotheek al heeft afbetaald of niet en de verschillen die joyce B al aan gaf.