castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:45

Alexandras, overal wel alleen niet door iedereen idd

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:47

demug schreef:
Klopt ariatje,
Wilde een keer een weekje op vakantie met me paard en nergens een stal waar ik me paard kon plaatsen voor een week.
Viavia een adres gekregen en die goede man zei neuhh daar begin ik niet aan, ga maar naar de overkant, die stal doet dat wel. En ik meteen, jamaar die willen geen hengsten en hij meteen owww een hengst dan bent u welkom, mensen met hengsten weten wat ze doen. Wanneer komt u?
Leuke was nog dat die andere stal 25 per dag rekende en ik bij hem maar 50 voor 8dagen betaalde :)

Dat zijn paardenmensen, top.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:50

Easygoing, dat snap ik helemaal. Alleen wat ik bedoel dat je dat voor een gemiddelde hengst nog wat meer nodig hebt dan voor een gemiddelde merrie of ruin.
Niet iedereen kan dat.

petje af voor de mensen die hun paard netjes opvoeden ongeacht geslacht uiteraard

vind t alleen nogal wat om er vanuit te gaan dat mensen met hengsten weten wat ze doen. Juist de vooroordelen komen door mensen die dat niet weten naar mijn idee.
al zijn dat ook zat mensen die een ruin of merrie hebben

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:53

Easygoing: ik heb juist zelf genoeg ervaring met (brave) hengsten om te weten dat ik zelf dat niet eens wil op een doorsnee stal. Ik zou dan met alle liefde wat meer betalen voor betere faciliteiten. Naar aanleiding van de titel is dat namelijk wat ik hier als discussie punt zie.

Ik heb genoeg ervaring en mijn dieren zijn ook echt wel goed opgevoed. Maar ik weet dat de meeste dat niet zijn en toch verloopt het op de meeste stallen vrij vlekkeloos, juist omdat de staleigenaar potentiele lastige situaties buiten de deur houdt.

Als je een hengst naast een gemengde groep zet, dan weet je heus dat de merrie ineens niet meer zo mak zijn. Idem met een merrie met veulen naast een merrie wei.
Die hengsteneigenaar heeft het misschien onder controle maar de andere partij (waar er veel meer van zijn en dus meer geld opbrengen) niet.

Het is gewoon echt heel simpel: de gemiddelde stal wil gewoon niets afwijkends en ik begrijp dat maar al te goed.
Het is ook vrij relaxed om te weten dat er geen storende factoren aanwezig zijn waar je alert op moet zijn. Dan is de kans dat er wat doms gebeurd op de wei inderdaad echt heel klein.
Dan kun je nog 20 mits en maren bedenken. De meeste merries en ruinen die een normale paardenopvoeding gehad hebben veroorzaken doorgaans geen grote ongevallen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:55

luffwinny schreef:
Maar zijn de meeste hengsten niet ontzettend gefrustreerd omdat ze amper buiten komen en geen contact met andere paarden hebben? Komt het gedrag voort uit frustratie of omdat het een hengst is? Onze hengst krijg ik ook gek als ik hem opsluit zonder contact met andere paarden , dan heb ik met een week een rot hengst . ( snap wel dat je een dekhengst liever niet de wei opgooit met een maatje) .

Hier heb je een punt,ik kocht zo,n hengst die afgezonderd werd en in een stal met stroom ver weg van de rest stond.toen ik ging kijken kwam hij op de achter benen de stal uit.nou we kochten het manneke bij ons thuis zette ik hem buiten bij onze dames 24/7 buiten wat was dit een opluchting voor hem.hij was zo brasf binnen 1 week stond hij in enkelspen en mnd later naast mijn merrie in 2 span.hij was zo lief.maar bij die oude eigenaar zo gevaarlijk en toch was het dezelfde hengst

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:59

easygoing schreef:
demug schreef:
Klopt ariatje,
Wilde een keer een weekje op vakantie met me paard en nergens een stal waar ik me paard kon plaatsen voor een week.
Viavia een adres gekregen en die goede man zei neuhh daar begin ik niet aan, ga maar naar de overkant, die stal doet dat wel. En ik meteen, jamaar die willen geen hengsten en hij meteen owww een hengst dan bent u welkom, mensen met hengsten weten wat ze doen. Wanneer komt u?
Leuke was nog dat die andere stal 25 per dag rekende en ik bij hem maar 50 voor 8dagen betaalde :)

Dat zijn paardenmensen, top.

Hahaha, ja zoiets ook ooit eens gehad. Héérlijk! Op het ene pension waren je hengsten levensgevaarlijke tijgers en bij de volgende superbrave pensionpaarden. De paarden waren toch echt hetzelfde!

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:59

Snoevie, voor een hengst heb je niks meer nodig dan voor een merrie of een ruin, ze laten alleen veel duidelijker zien als je iets fout doet. En dan niet morgen of volgende week maar meteen. Tis niet meer dan gewoon consequent zijn. Als meer mensen dat zouden zijn, waren er veel minder probleem paarden denk ik.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:02

Sizzle schreef:
Easygoing: ik heb juist zelf genoeg ervaring met (brave) hengsten om te weten dat ik zelf dat niet eens wil op een doorsnee stal. Ik zou dan met alle liefde wat meer betalen voor betere faciliteiten. Naar aanleiding van de titel is dat namelijk wat ik hier als discussie punt zie.

Ik heb genoeg ervaring en mijn dieren zijn ook echt wel goed opgevoed. Maar ik weet dat de meeste dat niet zijn en toch verloopt het op de meeste stallen vrij vlekkeloos, juist omdat de staleigenaar potentiele lastige situaties buiten de deur houdt.

Als je een hengst naast een gemengde groep zet, dan weet je heus dat de merrie ineens niet meer zo mak zijn. Idem met een merrie met veulen naast een merrie wei.
Die hengsteneigenaar heeft het misschien onder controle maar de andere partij (waar er veel meer van zijn en dus meer geld opbrengen) niet.

Het is gewoon echt heel simpel: de gemiddelde stal wil gewoon niets afwijkends en ik begrijp dat maar al te goed.
Het is ook vrij relaxed om te weten dat er geen storende factoren aanwezig zijn waar je alert op moet zijn. Dan is de kans dat er wat doms gebeurd op de wei inderdaad echt heel klein.
Dan kun je nog 20 mits en maren bedenken. De meeste merries en ruinen die een normale paardenopvoeding gehad hebben veroorzaken doorgaans geen grote ongevallen.

Wat ik dus al eerder zei, luiheid, gemakzucht en winst. Vroeger koos men het vak voor de paarden, alle paarden! Nu vraag ik me wel eens serieus af waarom eigenlijk....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:04

Ik zie dat toch anders demug. Juist vanwege die eigenschap die jij noemt heb je een eigenaar met nog meer inzicht nodig, althans zo zie ik het. Juist omdat dat vaak niet aan de orde is hebben hengsten zo'n naam terwijl dat niet terecht is.

ik ben volledig met je eens dat een merrie en ruin uiteraard ook zo consequent hoort te behandelen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:07

Vroeger was het niet anders, toen gingen lastige paarden naar de slager :+
Ik ken genoeg mensen die vroeger nog het werk met paarden deed. Als een paard zich niet schikte was het over met het paard.
Hengsten stonden toen ook echt niet naast de fokmerries.
Het was juist nog veel normaler om paarden in isolatie te houden en 6 liter haver te geven.
Dus kom aub niet met vrogah was alles beter aanzetten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:11

Ik heb zo indertijd mijn (ongecastreerde) klophengst een tijdje ter adoptie gezet bij iemand. Stond netjes in de stal met tralies naast een ruin, maar was natuurlijk wat onrustig (was hier geboren, dus 1ste transport en zo) maar heel braaf. Komt daar hysterische eigenares af dat haar paard doodsbang was van die wilde hengst - terwijl ik hem zo aan mijn pinkje had kunnen meenemen langs de andere paarden. Dus paard moest geïsoleerd staan, pensionhouders wilden hem dan eerst niet buiten zetten, en dan uiteindelijk in een klein paddockje achter een 2 meter hoge muur. Gelukkig hebben de adopteerders de stalhouders op andere gedachten kunnen brengen, zodat ie wel andere paarden kon zien, en toen voelde ie zich wel lekker (anders had ik hem teruggehaald, was een heel sociaal dier).

Dit was trouwens een echte praatjesmaker, maar zo makkelijk in de omgang, heeft meermaals geposeerd voor de foto met communicantjes, kindvriendelijk tot en met.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:13

k heb zelf altijd merries gehad.. Ik heb niet echt iets met ruinen omdat ik vind dat er te veel aan het paard verandert zodra die ballen eraf zijn, en ook omdat ik de fokkerij optie toch open wil houden als ik een paard heb. De meeste 'klik' die ik heb gehad met paarden was altijd met hengsten, ik voel me vaak meer op mijn gemak bij hengsten op de één of andere manier.. Veel meer dan bij merries eigenlijk.
Ik vind het dan ook erg jammer dat er niet meer hengstenstallen zijn waar gewoon alleen hengsten en evt ruinen toegestaan zijn. En dan bedoel ik niet dat die locaties luxe hoeven te zijn, maar juist gewoon simpel. Niet te duur en (liefst 24/7 met schuilstal) op de wei, dat is het belangrijkste. Als dat te vinden zou zijn voor hengsten dan had ik nu waarschijnlijk een hengst :P (ookal hou ik ontzettend van mijn merrie hoor! Maar merries zijn vaak gewoon wat kattiger en doen meer onverwachte dingen, trappen ook vaker)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:14

Er hangt een soort van taboe om alleen al het woord "hengst",terwijl de meeste hengsten die ik ken vriendelijker zijn dan menig merrie.
Mijn dochter reed als 15 jarige al hengsten en met veel plezier.
En ondervond ook de nadelen en de allergische reacties van vriendinnen als ze te horen kregen dat mijn dochter met hengsten reed. Een gezamenlijke bosrit was natuurlijk niet meer mogelijk.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:19

Jaimyliefje, ik durfde het niet eerder tezeggen maaruhhh, een merrie is net een vrouw, 1x per maand slaan ze het licht uit je ogen :Y)

Snoevie

Re: castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:21

Haha ;) ik ben wel blij niet zo'n pismerrie te hebben hoor

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:22

Sizzle schreef:
Vroeger was het niet anders, toen gingen lastige paarden naar de slager :+
Ik ken genoeg mensen die vroeger nog het werk met paarden deed. Als een paard zich niet schikte was het over met het paard.
Hengsten stonden toen ook echt niet naast de fokmerries.
Het was juist nog veel normaler om paarden in isolatie te houden en 6 liter haver te geven.
Dus kom aub niet met vrogah was alles beter aanzetten.

Dan weet ik niet waar jij vroeger hebt uitgehangen maar niet zeker niet op de stallen waar ik zat. Daar kan menig moderne stalling nog héél veel van leren. En stonden de hengsten en merries met of zonder veulens juist gewoon naast elkaar in de stallen. En een rust dat er heerste. Ohja en haver was toen nog niet in de ban, evenals stro, hooi en hele dagen weidegang, duidelijke no nonsense opvoeding en gewone veeartsen zónder wiggelroedes..... Gingen paarden juist veel minder snel naar de slager, ze werden minder snel kreupel, ziek, zwak of misselijk. Was een rotzak ook echt een rotzak en niet een strontverwend tutteltruttelpaardje zonder enige manieren. Echte rotzakken gingen naar de slager ja, nu gaan ze als ze vakkundig verknald zijn terwijl het van nature doodmakke kuikens waren. Maar onkundige eigenaren zijn tegenwoordig de grootste vijand van het paard. Zij maken dat paarden vroegtijdig bij de slager eindigen, omdat ze te eigenwijs zijn van anderen iets aan te nemen.

Ja, dát was vroeger zeker beter! Je was bereid te leren, te luisteren naar anderen met meer ervaring en kennis. Tegenwoordig weet iedereen het beter en schreeuwt dit van de daken. Ik heb gelijk, nee ik, ik, ik...
En het paard is de dupe....

Vroeger, ja vroeger toen paarden nog haver kregen! Toen kon men namelijk nog overweg met " hete donders" ! Nu wordt haver gemeden als de pest, je paard wordt er druk van, soort ADHD, het zal allemaal wel. Vroeger werden paarden gewoon duidelijk opgevoed net zoals kinderen! Ahhhhh, die goede oude tijd!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:29

demug schreef:
Jaimyliefje, ik durfde het niet eerder tezeggen maaruhhh, een merrie is net een vrouw, 1x per maand slaan ze het licht uit je ogen :Y)

Dan heb je ook gewoon geen verstand van merries.
Die kun je net als hengsten gewoon opvoeden. Slaat ze een keer (bijna) dan zorg je met genoeg overtuiging dat ze dat daarna nooit meer in die botte hersenen haalt ook niet als een ander er van achteren per ongeluk in loopt bij een bosrit.

Ik zie ook nog steeds niet in wat er mis is met stallen die de voor hun veilige en zekere weg kiezen. So be it. Hun stal hun regels.

Er zijn ook stallen die geen paarden boven de 1.50m nemen of juist geen merries of geen shetlanders of geen ijslanders of geen reining ruiters (ivm slidings in de bak) etc etc etc etc.
Als je het perfect wil dan kun je maar beter een goede baan zoeken en de paarden aan huis zetten.

Ariatje, over welk tijdperk spreek je dan?
Want boeren waren niet allemaal even lief hoor, de term maandagsziekte komt uit de tijd dat paarden op zondag de bod niet uitkwamen en verder de box enkel verlieten om te werken.
pensionstallen is sowieso een nieuwerwets gebeuren.
Vroeger reed alleen de adel voor zijn hobby.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 19-01-15 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:30

Ariatje, ik heb die tijd dan minder of niet bewust meegemaakt maar het is wel precies zoals ik erin sta met mn paarden.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:48

Sizzle: is niet met iedere merrie zo hoor. Ik ben heel consequent maar ik merk bij merries sneller dat ze blijven doordrammen, merries zijn gewoon wat sneller gestrest. Daar heeft niet iedereen last van, bij sommige mensen past een merrie beter, bij sommigen een ruin beter en bij sommigen een hengst beter. En voor sommige mensen maakt het geen drol uit.. :P
Verder moeten we niet vergeten dat net zoals alle mensen, ook alle paarden anders zijn. Het gemiddelde paard is inderdaad gewoon prima op te voeden als je een beetje verstand hebt en consequent bent, maar er zijn paarden die wat lastiger zijn. Merries zijn dan vaak op een andere manier lastig dan hengsten.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:49

Ook ik sluit me aan bij ariatje, vroeger mocht een dier en ook de kids trouwens nog opgevoed worden, nu mag je ze nog alleen voeden

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:55

demug schreef:

een merrie is net een vrouw, een hengst net n man. Ze hebben allebei hun voor en nadelen :j
en net als bij vrouwen heeft echt lang niet iedere merrie zoveel last van haar hormonen, maar wel meer last van dat soort gedrag dan mannen/hengsten. Mannen en hengsten hebben ook weer zo hun eigen hormonale schommelingen en nadelen :P Dat uit zich over het algemeen gewoon wat anders, tsja; t is maar net wat je ligt!
De één is iig niet beter dan de ander ;)

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 01:00

Sizzle, gelukkig ben ik dom geboren en heb ik erg weinig bijgeleerd, verstand van paarden ook niet zoveel gelukkig. Maar uit ervaring kan ik melden dat een hengst weinig last heeft van een maandelijkse verandering van gedrag door zijn eigen hormonen. En dit geld bij de mens hetzelfde is mij wel eens opgevallen. :P

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 01:13

Mijn kwpn tuigpaard is ook niet welkom geweest bij een pensionstal, want die drammen meer (volgens hen). Nu was ik na een rondje op die stalling ook zeker dat ik het paard daar niet wilde hebben, dus wederzijds was niet geen succes. Maar het was voor hen om die reden geen optie.

Onze 2 shetten waren hengst. Ik heb zelf een zeer slechte ervaring met een shethengstje gehad (litteken heeft mijn paard nog altijd in de hals zitten. De shet hing er 4 benen van de grond in) en dat was een hengstje dat opgegroeid was in de kudde, mijn paard en hij vonden dezelfde merrie leuk en dat was voor hem de reden. Daarom had ik sowieso de gedachte om onze shetten te laten castreren. Het moesten lieve kinderpony's worden (voor de leeftijd 3-8 jaar) en voor een beginnende eigenaar geschikt. We hebben ze aan huis en mijn moeder had niet eerder ervaring met paarden. Met een jaar stond de pittigste wel op zijn achterbenen naar mijn moeder, meerdere dagen achter elkaar. Dat gedrag is weer even weggeëbt nadat ik uitgelegd had hoe te corrigeren, maar kwam toch weer terug en dus zijn ze op 2 januari gecastreerd (met 1.5 jaar).

Dat is nu een jaar geleden, het gedrag was binnen een week na het castreren weg. Alleen bij onze stalhulp wil hij nog wel eens wat uithalen, maar daar loopt vrijwel ieder paard/pony overheen (incl. haar eigen dieren). Nu is het dus wel een veilige kinderpony in de dop.

Had hij met een ervaren hand waarschijnlijk als hengst zich ook op een goede manier weten te ontpoppen? Vast! Maar ook een shethengst heeft een echt ervaren hand nodig en ik heb net even wat te vaak gezien dat ze dat niet krijgen. Niet alleen het aangegeven voorbeeld, maar ook andere situaties. Dat beestje is trouwens met 4 jaar gecastreerd en nu ook doodmak, terwijl hij eerst ook regelmatig mensen beet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 01:36

Wij hebben onze 4j hengst hier gewoon in pension staan. Hij staat overdag met een 3j hengst buiten van de stalbaas. Later als wij komen gaat hij naar buiten met onze ruin of de ruin van iemand anders en soms de shetruin erbij. Gaat prima.

Wij hebben ook een merrie en die is ook super braaf. Toch zijn het de merries op stal die de meeste problemen geven. Mensen vinden het best moeilijk dat er hengsten op stal staan. Maar het zijn de merries die ze iet onder controle hebben. Wij kunnen met de hengst overal tussendoor, net als andere eigenaren van de hengst. Ze weten ook heel goed het verschil als ze met elkaar spelen of als wij met ze bezig zijn.

Ik zet mn merrie ook voor zn neus en daar heeft hij niet op te reageren. Natuurlijk wel uitkijken, want een merrie trapt naar achter als ze niets van een hengst wil weten, dus gepaste afstand. Mijn man en ik stappen ook naast elkaar als 1 van ons op de merrie zit en de ander op de hengst.

Onze stal heeft weides met extra hoog draad. Van de zomer staan er naast de hengsten alleen ruinen. Maar met buiten en binnen zetten, komt wel alles langs. Ze komen kijken en that's it.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 07:44

Het was wel leuk om te zien, die hengst naast mijn merrie met alleen draadje ertussen. Heel even macho doen en toen beiden elkaar genegeerd. Ze hebben geen moment last van elkaar gehad. En dan kan het ook prima.