Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
demug schreef:Klopt ariatje,
Wilde een keer een weekje op vakantie met me paard en nergens een stal waar ik me paard kon plaatsen voor een week.
Viavia een adres gekregen en die goede man zei neuhh daar begin ik niet aan, ga maar naar de overkant, die stal doet dat wel. En ik meteen, jamaar die willen geen hengsten en hij meteen owww een hengst dan bent u welkom, mensen met hengsten weten wat ze doen. Wanneer komt u?
Leuke was nog dat die andere stal 25 per dag rekende en ik bij hem maar 50 voor 8dagen betaalde
luffwinny schreef:Maar zijn de meeste hengsten niet ontzettend gefrustreerd omdat ze amper buiten komen en geen contact met andere paarden hebben? Komt het gedrag voort uit frustratie of omdat het een hengst is? Onze hengst krijg ik ook gek als ik hem opsluit zonder contact met andere paarden , dan heb ik met een week een rot hengst . ( snap wel dat je een dekhengst liever niet de wei opgooit met een maatje) .
easygoing schreef:demug schreef:Klopt ariatje,
Wilde een keer een weekje op vakantie met me paard en nergens een stal waar ik me paard kon plaatsen voor een week.
Viavia een adres gekregen en die goede man zei neuhh daar begin ik niet aan, ga maar naar de overkant, die stal doet dat wel. En ik meteen, jamaar die willen geen hengsten en hij meteen owww een hengst dan bent u welkom, mensen met hengsten weten wat ze doen. Wanneer komt u?
Leuke was nog dat die andere stal 25 per dag rekende en ik bij hem maar 50 voor 8dagen betaalde
Dat zijn paardenmensen, top.
Sizzle schreef:Easygoing: ik heb juist zelf genoeg ervaring met (brave) hengsten om te weten dat ik zelf dat niet eens wil op een doorsnee stal. Ik zou dan met alle liefde wat meer betalen voor betere faciliteiten. Naar aanleiding van de titel is dat namelijk wat ik hier als discussie punt zie.
Ik heb genoeg ervaring en mijn dieren zijn ook echt wel goed opgevoed. Maar ik weet dat de meeste dat niet zijn en toch verloopt het op de meeste stallen vrij vlekkeloos, juist omdat de staleigenaar potentiele lastige situaties buiten de deur houdt.
Als je een hengst naast een gemengde groep zet, dan weet je heus dat de merrie ineens niet meer zo mak zijn. Idem met een merrie met veulen naast een merrie wei.
Die hengsteneigenaar heeft het misschien onder controle maar de andere partij (waar er veel meer van zijn en dus meer geld opbrengen) niet.
Het is gewoon echt heel simpel: de gemiddelde stal wil gewoon niets afwijkends en ik begrijp dat maar al te goed.
Het is ook vrij relaxed om te weten dat er geen storende factoren aanwezig zijn waar je alert op moet zijn. Dan is de kans dat er wat doms gebeurd op de wei inderdaad echt heel klein.
Dan kun je nog 20 mits en maren bedenken. De meeste merries en ruinen die een normale paardenopvoeding gehad hebben veroorzaken doorgaans geen grote ongevallen.
Sizzle schreef:Vroeger was het niet anders, toen gingen lastige paarden naar de slager![]()
Ik ken genoeg mensen die vroeger nog het werk met paarden deed. Als een paard zich niet schikte was het over met het paard.
Hengsten stonden toen ook echt niet naast de fokmerries.
Het was juist nog veel normaler om paarden in isolatie te houden en 6 liter haver te geven.
Dus kom aub niet met vrogah was alles beter aanzetten.
demug schreef:Jaimyliefje, ik durfde het niet eerder tezeggen maaruhhh, een merrie is net een vrouw, 1x per maand slaan ze het licht uit je ogen
demug schreef:Jaimyliefje, ik durfde het niet eerder tezeggen maaruhhh, een merrie is net een vrouw, 1x per maand slaan ze het licht uit je ogen