Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 12:37

Aan de andere kant heb ik al mensen in de straat naar de kliniek gebracht die zagen dat wij een trailer hadden staan. Het paard is daar alsnog dood gegaan helaas maar wat vreselijk om daar thuis te staan zonder vervoer! Ze hadden geluk dat ik thuis was, doordeweeks en overdag is het niet evident om direct vervoer te hebben.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:01

Wat een leuk topic met goede tips :)
Wij hebben twee jaar geleden een huis gekocht met stallen erbij. Hiervoor hebben we op doe-het-zelf stallen gestaan met de paarden dus de meeste klussen waren ons niet vreemd.

Als snel bleek dat de bodem in de rijbak niet goed was (lees een soort modderpoel bij drie druppels regen :( ) maar door overal rond te vragen en een fantastische zandleverancier en lieve buren hebben we vorig jaar zomer een heel fijne nieuwe gedraineerde bodem aangelegd :D

Grootste nadeel van stallen aan huis tot nu toe vind ik dat we onze paarden in augustus hebben moeten laten inslapen en we nu dus op een lege fijne rijbak/wei/paddock/stal uitkijken |(

Maar we hebben een nieuw paardje op het oog maandag wordt ze gekeurd door de dierenarts

Ik las veel over het wel/niet nodig hebben van oa een tractor, wij hebben een kleintje gekocht om de bak te slepen, voor incidentele grotere klussen hebben we tot nu toe bij de buurman een grotere tractor kunnen lenen en er zit hier een klein stuk verderop een verhuurbedrijf van machines en gereedschap voor heel schappelijke tarieven waar we oa al eens een minigraver een knikschovel een sleuvenfrees hebben gehuurd.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 13:55

Ik heb wel een trailer, ik rijdt ook vrij fanatiek wedstrijden en ga 1 of 2x per week naar les, dus zonder trailer zou ik echt niet kunnen.
Verder hebben wij een boerderij, dus trekker / shovels zijn er sowieso ook al.
Mijn trailer staat binnen, dat is echt behoud van je trailer! Dus als je gaat bouwen; bouw dan een beetje groter zodat trailer binnen kan staan. Trekkers / shovels staan in een open kapschuur, de trailer staat echt helemaal binnen in de paarden-loods.

We hebben in totaal 33 hectare land, waarvan 10 ha gras. Al het grondwerk / maaien / schudden / enzovoorts word sowieso allemaal uitbesteed. Wij redden dat zelf niet qua tijd om erbij te doen en loonwerkers hebben nog veeeeel grotere trekkers / goede materialen om dat snel te doen. En eigenlijk vragen loonwerkers er nog amper geld voor ook, als je rekent dat er ook nog heel wat diesel verstookt word. Hier in de buurt zitten erg veel loonwerkers en is de concurrentie enorm.

Ons grasland word door de loonwerkers ook geïnjecteerd met rundermest (van onszelf). Dit is niet alleen beter tegen onkruid / behoud van je weiland, maar ook onze rundermest moet ergens blijven.

Vivat; jeetje, heb je er 2 tegelijk moeten laten inslapen? Hoe dat zo?

Ik had over de pb vragen of ik foto's had naar onze stallen. Ik zal zo eens gaan zoeken en dan zal ik ze hier plaatsen!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 14:02

Wat is het voordeel van rubbermatten? Voegt het voor mij iets toe? Mijn inloopstal heeft een betonnen vloer zonder afvoer. Gebruik stro. Als.het koud is pot ik op voor de warmte. Als ink als het koud is uitmest dan liggen ze zo dicht op de koude beton vloer. Is rubber dan warmer?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 14:14

Loopt de urine niet onder de stalmatten bij mij dan? Wordt een dikke smeerbende lijkt me dan omdat ik geen afvoer heb in de stal

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 14:23

Zo, ik heb even wat foto'tjes opgezocht hoe onze stal eruit ziet. Die vraag kreeg ik namelijk per PB. We hebben dit vorig jaar gebouwd. In totaal is de schuur voor de paarden 15 x 10 meter. Hierin staat álles voor de paarden.

- Zadelkamer (6x 3 meter, niet op de foto)
- Wasplaats met warm en koud water (en zo'n zwenk-arm, echt heeeel handig! Verder een 25 ltr boilertje, ook goed betaalbaar) Helaas heb ik hier ook niet echt een goede foto van. Op de vloer van de wasplaats liggen rubber matten (in de stallen ook). Voor nood is de wasplaats af te sluiten en is er een stal van te maken.
- Opslag vlas + hooi
- Trailer
- Stallen dus
- Inspan / opzadel-plaats

Hier de stallen van buitenaf, gezien vanaf ons huis / achtertuin. Er zijn 2 grote inloopstallen met een paddock eraan. De linkerstal is voor mijn hengst, die heeft een stal van 3x5 voor zich alleen. De eerste meters buiten de stal zijn van beton, daarna is het zand. Hij heeft een paddock van ongeveer 25x25 meter, hierin kan ik ook paarden longeren en deze paddock is geheel verlicht.
De andere paarden staan in een stal van 6x5 meter en hebben een paddock van ongeveer 15x45 meter (met een hoekje en wat bomen erin). De achterste helft van deze paddock is niet goed verlicht, dat wil ik nog wel graag, want dat is handiger met uitmesten 's avonds.
Dit is een foto van vorig jaar toen het net was aangelegd, inmiddels staat er een beukenhaag rondom de paddock's en tussen beide paddock's in.
Afbeelding

Binnen in de stal heb ik voerhekken, zodat de paarden vanaf de gang kunnen eten. Ideaal! Dit is maatgemaakt en gegalvaniseerd staal. Hierdoor is het zeker niet goedkoper geworden dan 'traditionele' paardenboxen, maar ik vind het super.
Afbeelding

Opslag vlas / hooi / trailer (beetje slordig is het wel), dit is dus aan de andere kant van de voerhekken. Vlas en hooi ligt dus dichtbij en worden met de shovel naar binnen gereden. Ik kan het gemakkelijk pakken en hoef dus niet naar buiten of te sjouwen.
Afbeelding

Afbeelding

Ook mijn hengst kan sociaal contact hebben (hier met een van zijn dochters). Deze hengst is supermakkelijk en sociaal, dus dat wil ik hem niet ontnemen.
Afbeelding

De grote box (6x5) als merrie stal. Let op dat gegalvaniseerde-ding waar ik handdoekjes in heb zitten. Hier kan gemakkelijk een tussenwand in gehangen worden zodat ik 2 stallen krijg van 3x5 meter. Doordat hier een hele langwerpige paddock aan zit kan deze paddock ook makkelijk gesplitst worden. In de praktijk heb ik de tussenwand nog amper gebruikt. Zie 1e foto, daar heb ik de paddock wel gesplitst met een extra wit draadje + prikpaaltje.
Afbeelding

Afbeelding

De paddock geeft weer toegang tot 0,75 hectare weiland. Dus hek open en ze kunnen op het gras.
Afbeelding

Tegenover ons huis hebben we nog 7 hectare weiland, waarvan 2 hectare is omheind voor de paarden. Hier een kudde merrie's met veulens.
Afbeelding

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 19:42

Wauw wat gaaf zo!!

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:16

Wow mooi zeg Carola! En wat een goed idee zo'n grote stal die je kan splitsen

Noah was al heel lang ziek (steeds terugkerende koorts over de 40, steeds terugkerende koliek, maagzweren, sleepdeprivation/narcolepsie- en hierdoor viel hij steeds om soms meer dan 80 x per nacht- met als gevolg een peesblessure aan beide achterbenen die niet meer kon herstellen ivm het steeds om/achterover vallen) en Zelma kon van de een op de andere dag haar rechterachterbeen niet meer optillen dit bleek door ernstig kapotte kniebanden en een kapotte meniscus te komen, lopen ging nog redelijk (ongetwijfeld met pijn) maar zaken als naar de hoefsmid waren onmogelijk. Hierdoor hebben we in overleg met de dierenartsen besloten ze dan in ieder geval geen afscheid meer van elkaar te laten nemen, ze zijn zelfs samen naar het crematorium vervoerd (wel een aparte crematie ivm paarden zo groot zijn ;) )en uitgestrooid over zee

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 20:26

Netjes Carola!

Fijn dat iedereen met leuke tips aankomt, heel interessant om te lezen :)

Wij hebben ook een trailer. Zeiden het net nog, we zouden nooit de paarden aan huis willen zonder eigen vervoer. In geval van nood heb je dan toch iets..

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:52

Wat leuk Julie!! :D Nog een droom die uitkomt! ;)
Het gaat idd ook veel werk beteken, maar het is o-zo leuk als je 's morgens als eerste van de dag langs je paardjes kan en ze 's avonds ook weer een slaapwelknuffel kan geven.. :)

Onze veulenwei stond ook veel te lang, en doordat het gras eronder begon te stikken, hebben we die laten afmaaien door een bevriende boer die het hooi nog kon gebruiken voor zijn beesten.. dus dan is het toch niet helemaal 'verloren' gegaan..

Qua verlichting hebben wij nu een stroomgenerator op benzine maar mettertijd willen we ook met lichtpanelen gaan werken.. Die werken puur op licht (dus niet zoals zonnepanelen waarvoor je echt voldoende (hoge) zon nodig hebt) dus is echt wel handig :)

Onze stal hebben we gezet met van die 'steenschotten'. Werkt enorm handig bij de plaatsing en valt mee qua prijs en is oerdegelijk (vriendje z'n stal op de wei die ze vroeger huurde was na 15 jaar nog niets aan ;) ) wij hebben ze hier besteld: http://hp.houtenplaten.be/index.php

Qua drinkbakken hebben wij een soort van ijzeren frame waar een emmer in geplaatst kan worden.. maar dat is eigenlijk te weinig.. dus we zijn zelf op zoek naar een ander alternatief.. (metserskuipen is een idee maar eerst eens zien of ze daar niet mee gaan spelen.. ;) bij Sylvana hadden we dat ook en werkte prima maar onze paardjes nu zijn nogal een speelvogels :P )

Bodembedekking hebben wij koolzaadstro.. om de simpele reden dat het enorm goed verteerd én de boeren halen het graag op omdat het zo fijn is en goed verteerd.. Dus dat is echt een pluspunt.. :) (en kost 5,50€ hier voor een pak van 20kg)

Qua drinken kan je als er niet te veel (vuile) bomen rondom staan best met een dakgoot en waterton/vat werken.. Drinken ze graag en is normaal gezien nog gezond ook. Een waterput boren kan eventueel ook maar bij ons moeten we extreem diep gaan om 'goed' water te hebben dus bv bij ons niet echt een optie (helaas)

Wij hebben een plastiek kruiwagen bij de Aveve gekocht met dubbele wielen. Echt handig en kan ook veel in ;) (wij hebben er 2: eentje voor het hooi en eentje voor de mest.. zo kunnen we de kruiwagen met hooi al vullen voor de dag nadien en blijft die ook proper ;) )

Weipalen kan je best zetten met zo'n grondboor. Even voor'boren' en dan erinsteken en goed kloppen. Werkt echt heel handig! En dan best een blik (van bv koffie) erop te zetten als je ze erin klopt tegen het splitten van de paal.. ;)

Hooiruiven doen we hier niet meer omwille van te veel stof en onnatuurlijke eethouding voor paard.. ;) Maar wel handig zijn dit soort bakken bv: http://www.bokt.nl/markt/ad/109159/slow ... i-ruif-ibc

Wat ook handig kan zijn zijn die flexibele ronde 'wasmanden' zogezegd van bij Action.. Ze dienen bij ons in de zomer als waterton in de wei en in de winter doen we er soms hooi in bij modderige paddocks ;)
Maar een metserskuip is daar ook ideaal voor en nog steviger en stabieler.. :)

Wel super dat je met winterpaddock en wei'tje gaat werken. Wij kunnen dat niet meer missen.. Je wei heeft er veel deugd van en de paardjes zijn ook heel blij dat ze lekker buiten kunnen spelen! :)

Verder.. tja, beetje van die dingetjes die je wellicht zelf ook al wel weet.. ;) best zien dat je mesthoop niet aan de wei grenst waar ze grazen, mest regelmatig uit de wei halen is beter, wei op tijd eens kalken, eventueel bemesten met koeienbeer of meststoffen,...

In ieder geval veel succes en geniet! Er komt veel werk bij kijken, maar anderzijds is het ook intens genieten.. je hebt een hele andere band met je paard(en) als je alles zelf doet vind ik.. :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 08:04

Babbelkous...is een oude badkuip niet wat?Gebruik ik ook al jaren,fijn is dat je ze goed schoon kunt houden.Je ziet er alles in :P
Heb de afvoer en de pootjes er onder zitten dus stopje eruit en schrobben maar :)

Verder zou je voor in het land ook kunnen denken aan een ibc-vat van 1000L op een aanhanger.

De schapenboer hiernaast heeft dat ook,werkt super en scheelt hoop heen- en weer lopen.Andere optie is een waterzak voor in de kruiwagen.Die gebruik ik als mijn jongens in de zomer onder de bomen staan bij de buurman,ideaal.
Een volle zak is voldoende voor een 80l cement kuip.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 10:58

Wij hebben ook een trailer, gewoon voor het geval van nood. Maar wij hebben geluk dat we op een boerderij wonen en genoeg ruimte hebben (de trailer kan prima in een hoekje van de kapschuur) dus ook het gemak van een trekker hebben, water ga ik niet mee slepen, we hebben waterleidingen naar de waterbakken (alleen in de winter met emmers).

Wij gebruiken ook veel specie-bakken als waterbak, hooibak enz. Overal goed voor.

Plek voor meerdere kruiwagens is voor mij ook wel een meerwaarde. Minimaal eentje voor de mest en eentje voor het hooi.

En een opzadel poetsplaats. Wij hebben daar te weinig ruimte voor (staan in het gangpad), maar dat is net onhandig.

Wij hebben een oude schuur omgebouwd naar paardenstal, dus dan zit je met de bestaande afmetingen...

@Carola, Leuk om even een kijkje bij jullie op het erf te mogen nemen :D

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 11:23

spatter schreef:
Mijn beste advies----> neem rubber stalmatten!
Paarden liggen altijd zacht en droog, is makkelijk schoon te maken en je hebt heel weinig mest.
Ik strooi dus ook niet op.

Verder, kijk of je een tractortje of zoiets kunt aanschaven.
Je zult merken dat er zoveel klussen en klusjes zijn waarbij zo'n ding gewoon enorm handig is .

Verlichting is enorm belangrijk, niks zo irritant als in het donker met slecht weer moeten ploeteren .
Om het pad naar achteren te verlichten hebben wij zo'n kerst slangverlichting , 2 x 15 meter.

Sla een put!
Laat het grondwater onderzoeken en kijk of het drinkbaar is.
Scheelt je in de zomer heel wat geld als je grondwater kunt gebruiken.

wij gaan in mei verhuizen naar een boerderij waar de paarden aan huis kunnen staan en daar zijn alle uitloopstallen voorzien van rubberen matten.. aangezien wij op zandgrond staan kunnen ze het hele jaar door naar buiten zonder dat het een modderboel wordt.

wij gaan geen stro of andere bodembedekking gebruiken enkel de dikke rubberen matten waar ze op kunnen liggen. scheelt je mesten en een hoop extra zooi. wij hebben een grote boomgaard en daar strooien we de mest over.. goed voor de fruitbomen :) en geen extra kosten betreft mestafvoer.

ook staan er al grote 100l vatten wat het regenwater op vangt en er zwemmen goudvissen in om dat mooie schoon te houden :D

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 11:29

Alles wat er hier bovrn genoemd is en stro en zaagsel!
Aan huis is heel fijn maar veel werk maar dat hen ik er voor over.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:00

mvermeulen1 schreef:
.. aangezien wij op zandgrond staan kunnen ze het hele jaar door naar buiten zonder dat het een modderboel wordt.

Ik moet je helaas uit de droom helpen...ik zit ook op zandgrond en met langdurige c.q. zware regen (of dit vieze halfnatte sneeuwweer) wordt het echt wel een modderprutje.
Niet dat het echte (klei)modder is en het zakt ook best wel redelijk snel weer weg (dag of 3), maar vies is het wel.

Het is dus het handigst als je een flink stuk bestraat hebt zodat ze altijd droog kunnen staan.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:09

Hoi!

Ik heb alles t/m pagina 7 gelezen, wat veel leuke tips en verhalen komen er voorbij! Ik 'ken' sommige mensen hier ook dus ik dacht, ik kom gewoon binnen vallen en meekletsen/lezen!

Wij (vriend en ik) wonen sinds mei op een boerderijtje en hebben onze 2 fjorden aan huis. We hebben iets meer dan een hectare land en werken met strookbegrazing. We hebben een kleine bak/grote paddock (waar je prima in kunt rijden) en daar was ik met dat natte weer van afgelopen weken errrrg blij mee, de ondergrond bleef aardig goed en de paarden konden gewoon elke dag naar buiten met hooi. Wij voeren uit van die speciekuipen, niet ideaal maar voor nu wel oke. (wind en rommelige paarden zijn een slechte combi :') ).

Verder hebben we net te horen gekregen dat we tegenover ons huis het grasland van de buurman als winterwei mogen gebruiken dus die zijn we deze week gereed aan het maken. Voor de kerst palen gezet (aanbod van de buurman) met de buurman en nu nog een accu voor ons stroomapparaat kopen (die kan niet op netstroom dus zo'n portable Gallagher geleend van mijn oom om te testen).

We hebben ook stallen laten bouwen, heel mooi al zeg ik het zelf. :P 2 boxen van 3 x 3 en 1 van 3 x 4 en in de merriebox hebben we nu 50 baaltjes prachtig hooi (buurman haalt die met tractor en kar) en tonnen met brokken en het vlas. In de 'gewone' schuur hebben we de zadelkast en wat ander spul aan de muren hangen.

Zo, nu ga ik nog even de laatste pagina's lezen. :)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:40

Zo, alles gelezen! :)

Wij hebben ook een trailer en die gebruik ik intensief. Elke week clubles en vaak naar mooie bossen. In het begin toen we hier net woonden gebruikte ik de trailer ook voor hooi etc halen maar nu doet de buurman dat en kunnen we veel meer in een keer, handig!

Wij hebben 180 palen zelf gezet (met behulp van een kennis) en we hebben ook gecreosoteerde palen, gewoon gekocht bij een houthandel. Voordat de paarden hier woonden was er 10 jaar niets aan de wei gedaan. We hebben het dus eerst laten maaien en een keer laten bemesten. Later in het jaar nog eens laten maaien en dat hooi mocht de buurman hebben voor zijn pinken. Het was net niet droog genoeg en de balen waren reusachtig, te groot voor 2 paarden en geen geschikte plek om dat neer te zetten.

Volgend jaar laten we het gras in kleine baaltjes persen, we hebben inmiddels iemand gevonden die dat kan hier in de buurt. (als we al laten maaien, misschien voeren we wel alles op). :P

We hebben een natuurlijke poel (kikkerpoel) en daar drinken de paarden nu uit, ik vul nu emmers daaruit want ze staan op het hoogste stuk land helemaal achterin en de rest hebben we afgezet ivm nattigheid. Heb nog voor een weekje gras en in het nieuwe jaar kunnen ze dan naar de overkant, eerst maar een uurtje per dag want ik wil geen vetzakken. :') De rest van de dag gewoon op de kalere wei thuis. 's Avonds krijgen ze hooi uit netten op stal en voor de nacht ook. Als het goor weer is voer ik ze 's ochtends ook op stal en zet mijn vriend ze iets later buiten al dan niet met hooi (paddock met hooi, weide niet).

En we zijn nu aan het kijken voor een tractor, het lukt inderdaad prima zo maar kan we wel voorstellen dat alles net wat makkelijker en sneller gaat. Ik sleep de bak nu met onze merrie een een pallet/banden maar dat duurt best lang en ik heb er niet altijd zin in. :')

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:48

DubbelDun schreef:
mvermeulen1 schreef:
.. aangezien wij op zandgrond staan kunnen ze het hele jaar door naar buiten zonder dat het een modderboel wordt.

Ik moet je helaas uit de droom helpen...ik zit ook op zandgrond en met langdurige c.q. zware regen (of dit vieze halfnatte sneeuwweer) wordt het echt wel een modderprutje.
Niet dat het echte (klei)modder is en het zakt ook best wel redelijk snel weer weg (dag of 3), maar vies is het wel.

Het is dus het handigst als je een flink stuk bestraat hebt zodat ze altijd droog kunnen staan.

tuurlijk blijft het wel even liggen naar heftige regenval maar zakt snel weg en geen modderboel zoals hier in Nederland sommige gebieden vooral waar ik nu woon. tis ook grotendeels gedraineerd :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:03

Mijn bak is ook gedraineerd maar zo was het vanmorgen vroeg, ook zand

Afbeelding

Niet voor de sneeuw maar juist waar er géén sneeuw ligt, dat is wat er te nat ligt om sneeuw te kunnen vasthouden.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:33

OMG Urielle := is je bestrating wel droog of staat dat ook blank?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:35

Ja, daar zou ik ook niet vrolijk van worden.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:38

Hier ook zandgrond en een hele natte paddock en bak, duurt echt wel een aantal dagen voordat dat weer weg is... Geen modderklei maar modderzand!
De paddock gaan we van de zomer aanpakken en een deel betegelen zodat ze altijd droog kunnen staan. Snap niet hoe de oude eigenaren het hebben gedaan, denk dat ze de paarden gewoon in de natte drap hebben laten lopen...

Trekker zijn we naar op zoek maar hoeveel vermogen moet zo'n ding minimaal hebben? We willen er de bak en paddock mee los trekken/slepen, de mesthoop mee omhoog gooien en wat hoog gras mee afmaaien meer niet. Er is zoveel keus...

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:38

ooohh, wat nat! Wel veel knie-actie, das dan weer mooi om te zien.. :x :')

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:52

Wij hebben ook zandgrond en het trekt na een dag wel weer weg, maar dan is al kapot gelopen. Dus de volgende keer is het nog sneller modder en wordt de ondergrond steeds harder gestampt, dus trekt het water minder snel weg :-(

Wij hebben in onze paddock nu wit zand, dat blijft een stuk harder, alleen met die regen is de mest er erg slecht uit te halen (als ze niet in het land staan trappen ze het door het witte zand voordat ik het op kan ruimen, dus ben heel benieuwd hoe het er volgend voorjaar eruit ziet. Maar anders komt er gewoon weer een lading wit zand op, dan wordt het elk jaar een stukje beter hopen we.

Het scheelt wel dat de grond iets hoger ligt, want dat kan nog een groot verschil maken (zoals te zien is bij Urielle ;) )

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:56

Ik ga hier ook volgen, mijn paardjes ook aan huis, en je kan altijd bijleren ;)