Blote paarden op de wei en op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Re: Blote paarden op de wei en op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:46

Zijn jullie dan niet bang dat ze juist kouvatten met zo'n streep weg? Vooral op de borst lijkt het me wel belangrijk om 'bedekking' te hebben en geen vrieskou, regen, wind erop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:51

VogeltjeM schreef:
Zijn jullie dan niet bang dat ze juist kouvatten met zo'n streep weg? Vooral op de borst lijkt het me wel belangrijk om 'bedekking' te hebben en geen vrieskou, regen, wind erop?

Jawel. Maar...
- het blijft niet kaal. Na een dag op wat zit er al aardig wat haar op en na anderhalve week net zoveel als een zomervacht. En nu, weken later, is het een iets minder dikke berenvacht dan de rest. :') Bij die van mij dan hè?
- als het waait en regent gaan ze met hun kont in de wind staan en hun kop naar beneden, dus dat deel vangt relatief weinig kou
- je gaat het er natuurlijk niet uitscheren als het vriest...
- ze hebben een schuilstal en krijgen heel veel ruwvoer

Edit: die stomme autocorrectie van Apple....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:00

Ik zou er dan dus wel een 0 grams dekentje op doen. Misschien alleen tot het weer goed aangemaakt is :)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:01

Hier heb ik 5 IJslanders die heerlijk tot -20 in de wei staan, dag en nacht. Beschutting in de open stal met drie muren of gewoon onder de bomen. Ze vinden het heerlijk, lekker ravotten. Al dat gedoe met dat stomme scheren, ik zeg er NEE tegen. Als het te warm is, dan rijden we gewoon niet of heel vroeg s'ochtends/laat s'avonds.

Ik vind dat een paard lekker buiten moet staan, en als ie het koud BEGINT te krijgen, dan pas een dunne deken erop. Hij/zij hoeft heus niet ingepakt te worden als een Eskimo hoor! :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:47

fransje23 schreef:
[naam] schreef:
Ik doe wel een fatsoenlijke warming up en cooling down, maar die laatste hoeft geen half uur te duren.
Mijn paarden krijgen ook niet meer zo'n dikke berenvacht. Ik voer ze onbeperkt ruwvoer van hele goede kwaliteit van eigen land waarmee ze zich van binnenuit warm houden.
Dat is een verschil van dag en nacht. Die veel te dikke berenvachten werk je zelf in de hand met portievoeren. Wanneer ze zoveel uur per dag met een lege maag staan of koeienkuil met brok krijgen bereik je ook nooit een uitgebalanceerde situatie.

Die van mij werken zichzelf ook zeiknat en wit hoor, er gaat er zo weer 1 voor de koets en die gaat echt niet uit zijn neus lopen vreten. Ze hebben een zwemvijver, witzand slaapkamerbak en weidegrond ter beschikking voor de verzorging van hun vacht, en elkaars mond :)
Wanneer ze de wei in gaan gaan ze of daar of in het zand rollen, schudden ze zich uit en drogen nooit met harde witte eiwitvlakken op. Ook waden ze regelmatig zelf door het water.

Grappig dat jij ook vol vooroordelen zit :D
Hoe kom je aan het verband tussen berenvachten, koeiekuil, portievoeren etc?
Denk dat een berenvacht veelal genetisch is, ene ras heeft meer dan het andere, verder traningsconditie, meer werk schijnt een iets dunnere vacht te geven en medische staat van het dier. Maar er zullen zeker meer factoren zijn.

Mijn paard rolt niet in nat zand en door het water waden uit zichzelf is al helemaal een belachlijk idee (volgens haar). Om plassen loopt ze ook met een groter boog.
Grappig dat jij het eiwitvlakken noemt, ik denk dat het vooral zout is. :j

Dat denk je fout, lees maar:

http://www.gla.ac.uk/schools/lifescienc ... /latherin/

Trainingsconditie speelt idd ook een rol, nu mijn fjord even niet zoveel meer doet is zijn vacht weer iets dikker aan het worden voor de komende winter. Mijn Shire (ras met normaal dikke vacht) heeft nog niet veel haar. Hij groeit alleen een hele lange baard ieder jaar 8-)

Paarden die niet continue grofstengelig ruwvoer kunnen kauwen (zoals veel portiegevoerde paarden halve nachten), hebben dan ook niet profijt van een continue maximale warmteuitstoot van het fermentatieproces door de darmflora en dus zullen deze paarden zich dmv hun vacht beter moeten gaan beschermen tegen de kou omdat het van binnenuit niet optimaal gebeurd.
Koeiengras heeft teveel blad en teveel fructaangehalte en is niet geschikt voor de darmflora van een paard. ( ook niet voor een koe want die heeft er dr leven lang diarree van maar dat vinden we normaal )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:05

Repelsteel, dat paarden zich warm houden met goed ruwvoer ben ik met je eens. Maar waar haal je het vandaan dat paarden die minder ruwvoer krijgen en zich daardoor minder goed warm kunnen houden vervolgens een dikkere wintervacht aanmaken?

Heb je dat zelf bedacht of blijkt dat uit onderzoek?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:21

Anoniem schreef:

Leuke link! :)

Ik ken een heel aantal paarden 24/7 buiten met scuilstal, hooi (vrijwel) onbeperkt met slowfeeders die relatief arm en droog hooi krijgen, zeker geen koeiengras, en die hebben echt berenvachten :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 22:01

Jorienn schreef:
Chouchou schreef:
Jorienn, nat zal je paard na 1,5 uur vast nog wel zijn. Maar dit is alleen de vacht die nat is en niet de huid, dat moet dus geen kwaad kunnen. Ik stap mijn paard 10-15 minuten uit, als ik dan terug op stal kom is ze op adem. Hierna nog even naverzorgen, en dan kan ze de wei weer in.

En dan kunnen de spieren dus gewoon nog kou vatten. Nogmaals, jij gaat zelf ook niet na een flinke training 3 uur savonds in de tuin zitten. Daar heb je de volgende dag last van, paard of niet.
Ik verbaas me er dus over dat mensen hun paard nat wegzetten, en zich er echt over verbazen waarom het paard zo'n spierpijn heeft de volgende dag? Heel vreemd natuurlijk. Ook met een flinke cooling down krijg je dit niet voor elkaar.
En nogmaals - ook tijdens het werk is het allesbehalve praktisch.

En de trainingsintensiteit aanpassen word dan wel heel drastisch. Want waarom, als een scheerbeurt een uitweg bied?? Dan kan je gewoon verder trainen en dat is dus absoluut 1 van de doelen met mijn paard en ik vind dat alleen maar te doen als hij zijn warmte goed kwijt kan. Anders vind ik (!) het dus niet eerlijk ;)

Het verschil is natuurlijk wel dat een paard een vacht heeft en een mens niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 22:16

Ze trillen om meer warmte op te wekken omdat ze het koud hebben. Eventjes trillen is niet erg. maar langdurig trillen is een aanslag op het lijf. het kost veel energie.

Hier gaan de paarden trillen bij langdurige regen. af en toe een bui is minder een probleem dan uren achterelkaar stromende regen. Dit gebeurd ook op een koude regenachtige zomerdag. ze staan dan met opgetrokken buik, ingetrokken staart en trillende achterhand. Vaak genoeg gezien. zijn echte buitenpaarden.

overigens kan een paard bij regen zijn vacht niet opzetten om een isolatielaag te creeeren. bij regen ligt het haar "glad" op het paard zodat het water er zoveel mogelijk af glijdt. Vacht opzetten gebeurd met droge kou. 6 graden en hele tijd regen us lastiger dan -10 met een zonnetje...

Nens77 schreef:
max66 schreef:
hier dus ook een dekenloos paard (schreef ik al eerder), ik vraag me af, hoe kun je nu zien/voelen of je paard het koud heeft?
Ze gaan dan trillen (doet die van mij alleen als ze langdurig in de regen staat), maar je kunt het toch ook voelen aan de oren? Of niet?
Kun je het nog erens anders aan merken?
D'r oren voelen wel gewoon warm aan....

Als ze gaan trillen is voor zover ik weet een reflex ook om meer vacht te gaan maken.
Volgens mijn kun je voelen aan de aanzet (niet de punten) van de oren, liezen en oksels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 23:50

Nee cowgirl maak jij geen lekkere berenvacht aan? :)) :')

Ik heb het over de spieren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 23:54

De spieren van een paard zijn bedekt met haar ook. En wij mensen hebben dat niet. Onze huid is nat en die koelt af als we bezweet buiten zitten zonder kleren. Paarden hebben geen natte huid en de huid komt niet in direct contact met de koude lucht de bovenkant van de vacht is nat en die droogt op. Paard en mens kun je zo gewoon niet vergelijken

Tatanka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 00:07

Mijn paard (kwpn) staat onder dekens. Ze maakt zo weinig wintervacht aan dat zonder dekens geen optie is. Ik train haar 3 á 4 keer per week en longeer haar de overige dagen. 1 dag is ze vrij. Mijn paard staat van 's morgens 8 tot 's avonds 24 buiten. 'S nachts staat ze binnen zodat ik haar bij kan voeren. Na het rijden stap ik haar een half uur uit. En is ze goed droog. In al die jaren dat ik haar heb is dit nooit een probleem geweest.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 00:07

Cowgirl schreef:

Weleens in een subtropisch zwemparadijs geweest? Mensen met vacht bestaan! ;)
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 08-11-14 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 00:12

safina schreef:
[naam], dat paarden zich warm houden met goed ruwvoer ben ik met je eens. Maar waar haal je het vandaan dat paarden die minder ruwvoer krijgen en zich daardoor minder goed warm kunnen houden vervolgens een dikkere wintervacht aanmaken?

Dat heb ik niet bedacht, dat hebben mijn paarden ( 4 verschillende rassen) me laten zien. Ik ben benieuwd of ras nummer 5 deze winter hetzelfde gaat doen hier. En ik heb net afgelopen week een kwpn paard erbij gekocht, ben benieuwd wat die gaat doen omdat hij niet vanaf het begin van deze wintervacht bij mij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 00:58

Tuurlijk repelsteeltje. Dan weet ik niet waar jij je paarden koopt dat ze dus nu opeens een wintervacht aanmaken. :') en nogmaals, waar je heel logisch niet op reageert, mijn paard KRIJGT geen portievoer. Geen enkel paard hier tot zover dus snap het niet?

Maartje, spieren verzuren ook tijdens een training. Je traint ze natuurlijk wel, waardoor er OOK spierpijn kan ontstaan. Dan maakt het totaal niks uit of er 6 haren of 7492738473 haren op zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 01:48

Anoniem schreef:
safina schreef:
Repelsteel, dat paarden zich warm houden met goed ruwvoer ben ik met je eens. Maar waar haal je het vandaan dat paarden die minder ruwvoer krijgen en zich daardoor minder goed warm kunnen houden vervolgens een dikkere wintervacht aanmaken?

Dat heb ik niet bedacht, dat hebben mijn paarden ( 4 verschillende rassen) me laten zien. Ik ben benieuwd of ras nummer 5 deze winter hetzelfde gaat doen hier. En ik heb net afgelopen week een kwpn paard erbij gekocht, ben benieuwd wat die gaat doen omdat hij niet vanaf het begin van deze wintervacht bij mij is.

Heb je dan een test gedaan door ze een jaar weinig ruwvoer te geven en het jaar daarop veel ruwvoer? Of heb je er twee weinig ruwvoer geven en twee veel en hun vacht vergeleken? Ik ben benieuwd hoe je tot zulke conclusies komt. Je uitspraak vond ik namelijk erg stellig.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 03:48

Jorienn schreef:
Tuurlijk repelsteeltje. Dan weet ik niet waar jij je paarden koopt dat ze dus nu opeens een wintervacht aanmaken. :') en nogmaals, waar je heel logisch niet op reageert, mijn paard KRIJGT geen portievoer. Geen enkel paard hier tot zover dus snap het niet?

Maartje, spieren verzuren ook tijdens een training. Je traint ze natuurlijk wel, waardoor er OOK spierpijn kan ontstaan. Dan maakt het totaal niks uit of er 6 haren of 7492738473 haren op zitten.

wat heeft verzuring er nu weer mee te maken? Dat heeft helemaal niets te maken met het wel of niet hebben van haar, zweten of een natte of droge huid. Dus ik snap niet helemaal wat dit toevoegt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 09:28

Hier iemand! In ieder geval nu nog :) Dit is de eerste winter sinds jaren dat ze zonder staat, en dan staat ze ook nog eens 24/7 buiten. Ze komt snachts op stal als ze niet meer gaat liggen buiten (te nat/ te koud/ te hard). Ze krijgt wel een dekentje op als het langdurig gaat regenen, omdat ze het dan op haar spieren krijgt. Maar tot dusver ben ik heel tevreden! Haar vacht werkte nooit echt goed, waardoor ik haar onder dekens ben gaan zetten (altijd aan het stomen als ze nat was, en haar vacht lekte door). Tot nu toe gaat het goed, en lijkt hij te werken!! maar ik hou haar in de gaten, als het niet gaat, krijgt ze toch een dekentje op :) Ze heeft helemaal niet veel vacht, loopt achter als je het met echte winterharde paarden vergelijk, maar als hij maar werkt en ze er geen last van heeft :)

Stond ze meer in training had ze wel al onder dekens gestaan, om haar spieren beter te houden, want daar reageert ze nog wel echt op, teveel kou na gedane arbeid op haar spieren. Maar ze heeft een blessure, dus kan ze bloot :)

Shetlief staat sowieso altijd bloot, die heb ik wel de borst weggeschoren, dat gaat goed.

Hier overigens onbeperkt ruwvoer in de vorm van graszaadhooi en beperkt lekker hooi (sochtends en savonds een portie)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 09:34

Berenvacht omdat ze portievoer krijgen??

Zal toch meneer de Shire eens vragen waar hij het gore lef vandaan haalt om een bolletje wol te worden ondanks 24/7 hooi. Stom paard! -O-

Vervolgens meneer de kwpner aanspreken dat hij het presteert met portievoer geen vacht aan te maken..

Heb ik weer :(

Nu even serieus:

Wel vind ik het bijzonder dat hij nu al een dikke vacht heeft en daar vervolgens mee staat te zweten. Ja staat te zweten zijn beroep is grasmaaier en zijn doel groot groeien. Er wordt helemaal niks meegedaan op een keer wandelen aan de hand of een borstel er overheen.

Saab99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 09:51

Hier staat die van mij lekker bloot te zijn na een zomer lang in eczeem dekens, ook voor de baas wel zo fijn
:D

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:05

Wat ik niet zo goed snap is dat de vraag van dit topic wie er zijn paard zonder dek heeft staan. En dat dan mensen reageeren die wel een dek op hebben. Dan krijg je weer een dicussie wel of geen dek maar daar is dit topic toch niet voor bedoelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:16

Jorienn schreef:

Ow een pagina terug zei je nog 4 porties per dag. En snachts dan ? Portie 4 is zo groot dat het smorgens net niet op is. Heb je hem thuis staan of in pension?

Als ik een paard koop dan wil ik altijd weten hoe hij in het verleden gevoerd is. Vandaar dat ik weet of hij portievoer gehad heeft wanneer hij bij me komt.
Pension en manegepaarden hebben altijd portievoer gehad.
Ik heb de slowfeeders hier afgeschaft. De Shire kreeg er te weinig uit en dat had weer doorslag op zijn gewicht en vacht. Die heeft veel meer hooi nodig dan de andere rassen.

Trouwens, jij zit nog maar in het L1, mijn Shire train ik op L2 niveau dus hoezo niet hard werken. Je doet net alsof je ZZ zwaar traint :')

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 11:30

fransje23 schreef:
Cowgirl schreef:

Weleens in een subtropisch zwemparadijs geweest? Mensen met vacht bestaan! ;)

:')

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 11:32

geshahquille schreef:
Wat ik niet zo goed snap is dat de vraag van dit topic wie er zijn paard zonder dek heeft staan. En dat dan mensen reageeren die wel een dek op hebben. Dan krijg je weer een dicussie wel of geen dek maar daar is dit topic toch niet voor bedoelt?

Idd, wil dus nog even iets duidelijk maken:

dit topic is gemaakt met de bedoeling ervaringen en ideeën uit te wisselen tussen paardeneigenaars waarvan hun paard zonder deken staat, niet geschoren is en wel nog gewoon gereden wordt. Discussies over wel/geen deken of wel/niet scheren zijn hier dus niet op zijn plaats. Vragen daarentegen wel, daar kan dan (hopelijk) normaal en vriendelijk op gereageerd worden :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:39

hier nog een bloot paard. Ik probeer haar zo lang mogelijk zonder deken te laten. Als ik merk dat ze het koud krijgt of in gaat vallen krijgt ze wel een deken (is al een oudje van 21, nog volop in het werk, recreatief welliswaar).

Ik denk dat je vooral naar je paard moet kijken en dan moet besluiten of er een deken nodig is of niet. Ik denk zelf dat het niet vaak nodig is, paard heeft immers een prima vacht, maar, uitzonderingen zijn er altijd!