Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
VogeltjeM schreef:Zijn jullie dan niet bang dat ze juist kouvatten met zo'n streep weg? Vooral op de borst lijkt het me wel belangrijk om 'bedekking' te hebben en geen vrieskou, regen, wind erop?
fransje23 schreef:[naam] schreef:Ik doe wel een fatsoenlijke warming up en cooling down, maar die laatste hoeft geen half uur te duren.
Mijn paarden krijgen ook niet meer zo'n dikke berenvacht. Ik voer ze onbeperkt ruwvoer van hele goede kwaliteit van eigen land waarmee ze zich van binnenuit warm houden.
Dat is een verschil van dag en nacht. Die veel te dikke berenvachten werk je zelf in de hand met portievoeren. Wanneer ze zoveel uur per dag met een lege maag staan of koeienkuil met brok krijgen bereik je ook nooit een uitgebalanceerde situatie.
Die van mij werken zichzelf ook zeiknat en wit hoor, er gaat er zo weer 1 voor de koets en die gaat echt niet uit zijn neus lopen vreten. Ze hebben een zwemvijver, witzand slaapkamerbak en weidegrond ter beschikking voor de verzorging van hun vacht, en elkaars mond![]()
Wanneer ze de wei in gaan gaan ze of daar of in het zand rollen, schudden ze zich uit en drogen nooit met harde witte eiwitvlakken op. Ook waden ze regelmatig zelf door het water.
Grappig dat jij ook vol vooroordelen zit![]()
Hoe kom je aan het verband tussen berenvachten, koeiekuil, portievoeren etc?
Denk dat een berenvacht veelal genetisch is, ene ras heeft meer dan het andere, verder traningsconditie, meer werk schijnt een iets dunnere vacht te geven en medische staat van het dier. Maar er zullen zeker meer factoren zijn.
Mijn paard rolt niet in nat zand en door het water waden uit zichzelf is al helemaal een belachlijk idee (volgens haar). Om plassen loopt ze ook met een groter boog.
Grappig dat jij het eiwitvlakken noemt, ik denk dat het vooral zout is.
Jorienn schreef:Chouchou schreef:Jorienn, nat zal je paard na 1,5 uur vast nog wel zijn. Maar dit is alleen de vacht die nat is en niet de huid, dat moet dus geen kwaad kunnen. Ik stap mijn paard 10-15 minuten uit, als ik dan terug op stal kom is ze op adem. Hierna nog even naverzorgen, en dan kan ze de wei weer in.
En dan kunnen de spieren dus gewoon nog kou vatten. Nogmaals, jij gaat zelf ook niet na een flinke training 3 uur savonds in de tuin zitten. Daar heb je de volgende dag last van, paard of niet.
Ik verbaas me er dus over dat mensen hun paard nat wegzetten, en zich er echt over verbazen waarom het paard zo'n spierpijn heeft de volgende dag? Heel vreemd natuurlijk. Ook met een flinke cooling down krijg je dit niet voor elkaar.
En nogmaals - ook tijdens het werk is het allesbehalve praktisch.
En de trainingsintensiteit aanpassen word dan wel heel drastisch. Want waarom, als een scheerbeurt een uitweg bied?? Dan kan je gewoon verder trainen en dat is dus absoluut 1 van de doelen met mijn paard en ik vind dat alleen maar te doen als hij zijn warmte goed kwijt kan. Anders vind ik (!) het dus niet eerlijk
Nens77 schreef:max66 schreef:hier dus ook een dekenloos paard (schreef ik al eerder), ik vraag me af, hoe kun je nu zien/voelen of je paard het koud heeft?
Ze gaan dan trillen (doet die van mij alleen als ze langdurig in de regen staat), maar je kunt het toch ook voelen aan de oren? Of niet?
Kun je het nog erens anders aan merken?
D'r oren voelen wel gewoon warm aan....
Als ze gaan trillen is voor zover ik weet een reflex ook om meer vacht te gaan maken.
Volgens mijn kun je voelen aan de aanzet (niet de punten) van de oren, liezen en oksels.
safina schreef:[naam], dat paarden zich warm houden met goed ruwvoer ben ik met je eens. Maar waar haal je het vandaan dat paarden die minder ruwvoer krijgen en zich daardoor minder goed warm kunnen houden vervolgens een dikkere wintervacht aanmaken?
Heb je dat zelf bedacht of blijkt dat uit onderzoek?
Anoniem schreef:safina schreef:Repelsteel, dat paarden zich warm houden met goed ruwvoer ben ik met je eens. Maar waar haal je het vandaan dat paarden die minder ruwvoer krijgen en zich daardoor minder goed warm kunnen houden vervolgens een dikkere wintervacht aanmaken?
Heb je dat zelf bedacht of blijkt dat uit onderzoek?
Dat heb ik niet bedacht, dat hebben mijn paarden ( 4 verschillende rassen) me laten zien. Ik ben benieuwd of ras nummer 5 deze winter hetzelfde gaat doen hier. En ik heb net afgelopen week een kwpn paard erbij gekocht, ben benieuwd wat die gaat doen omdat hij niet vanaf het begin van deze wintervacht bij mij is.
Jorienn schreef:Tuurlijk repelsteeltje. Dan weet ik niet waar jij je paarden koopt dat ze dus nu opeens een wintervacht aanmaken.en nogmaals, waar je heel logisch niet op reageert, mijn paard KRIJGT geen portievoer. Geen enkel paard hier tot zover dus snap het niet?
Maartje, spieren verzuren ook tijdens een training. Je traint ze natuurlijk wel, waardoor er OOK spierpijn kan ontstaan. Dan maakt het totaal niks uit of er 6 haren of 7492738473 haren op zitten.
Jorienn schreef:Tuurlijk repelsteeltje. Dan weet ik niet waar jij je paarden koopt dat ze dus nu opeens een wintervacht aanmaken.en nogmaals, waar je heel logisch niet op reageert, mijn paard KRIJGT geen portievoer. Geen enkel paard hier tot zover dus snap het niet?
Maartje, spieren verzuren ook tijdens een training. Je traint ze natuurlijk wel, waardoor er OOK spierpijn kan ontstaan. Dan maakt het totaal niks uit of er 6 haren of 7492738473 haren op zitten.
geshahquille schreef:Wat ik niet zo goed snap is dat de vraag van dit topic wie er zijn paard zonder dek heeft staan. En dat dan mensen reageeren die wel een dek op hebben. Dan krijg je weer een dicussie wel of geen dek maar daar is dit topic toch niet voor bedoelt?