Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
fokfanaat schreef:tja dat zijn koeien en varkens ook, die eten we ook op laten we niet lopen.
het verschil met paarden en koeien is dat je sport en recreatie met ze kan bedrijven, is dat geen optie dat is slacht imo de beste optie.
Het zijn geen huisdieren als katten en honden.
maximuss schreef:Ik vind het jammer dat er hier veel heel negatief denken over het weggeven/ in adoptie geven van paarden. De negatieve verhalen zijn er en die komen ook genoeg aan bod maar zijn minstens evenveel positieve verhalen te vinden.
Ik heb zelf een paard geadopteerd van de politie (België): paard zat/ zit zowel fysiek als mentaal wat in de knoop maar ik heb er al 1,5 jaar heel veel plezier van en zou hem niet meer kunnen missen. Stilaan is hij beter aan het worden en dat is heel fijn om te zien.
Nikass schreef:Je hebt dat zelf aangegeven hoor ts. Je hoeft hier nu natuurlijk geen ethische discussie te gaan voeren, zo bedoel ik het niet, maar er wordt nu steeds gedaan alsof het paard "kapot" is en daarom moet hemelen. Terwijl dat niet jouw uitgangspunt was in je op. Dus dat is alleen even waar ik op wijs.
Nikass schreef:Ts heeft aangegeven dat ze zelf de capaciteit heeft om het paard goed te trainen en wel mogelijkheden met hem ziet. Ze heeft er alleen geen tijd voor. Het gaat er hier dus niet om dat het paard moet worden geslacht omdat het pijn heeft of "kapot" is, de vraag is of je het acceptabel vindt om een paard in te laten slapen omdat je er geen tijd meer voor hebt. Een etisch vraagstuk dus.
Nikass schreef:Je hebt dat zelf aangegeven hoor ts. Je hoeft hier nu natuurlijk geen ethische discussie te gaan voeren, zo bedoel ik het niet, maar er wordt nu steeds gedaan alsof het paard "kapot" is en daarom moet hemelen. Terwijl dat niet jouw uitgangspunt was in je op. Dus dat is alleen even waar ik op wijs.
Paperboy schreef:Een paard zijn hele leven in een grote weide in een kudde is heel normaal voor een paard hoor, daar zijn paarden nou juist voor gemaakt. Wij noemen het grasmaaiers maar in de natuur doen ze niet anders dan met soortgenoten leven en heel veel grazen....
.
maximuss schreef:Ik vind het jammer dat er hier veel heel negatief denken over het weggeven/ in adoptie geven van paarden. De negatieve verhalen zijn er en die komen ook genoeg aan bod maar zijn minstens evenveel positieve verhalen te vinden.
maximuss schreef:@ Polly: Dat begrijp ik maar het kan ook gewoon goed gaan. Ik stond als mogelijk adoptant ook wantrouwig tegenover het hele proces (zeker tov particulieren) maar ik ben heel blij dat ik het toch gedaan heb (speelt ook wel mee dat bij mij de andere partij de Belgische staat is en er een lijvig contract is).
Evelienepien schreef:Nikass schreef:Je hebt dat zelf aangegeven hoor ts. Je hoeft hier nu natuurlijk geen ethische discussie te gaan voeren, zo bedoel ik het niet, maar er wordt nu steeds gedaan alsof het paard "kapot" is en daarom moet hemelen. Terwijl dat niet jouw uitgangspunt was in je op. Dus dat is alleen even waar ik op wijs.
Pardon?
Paard is atactisch, heeft dus een beschadiging (lees fout / kronkel / niet kloppend of juist:kortom = iets is deels dus wel degelijk kapot) in het zenuwstelsel...
Dus kom niet met ethisch verantwoord aan!
Want dan is het volgens jou wel ethischverantwoord om bewust zo'n dier erop te gaan zitten terwijl dit paard nog alles mot leren?
Poeh....
Ik snap best dat als je een paard al langere tijd hebt en die krijgt dit, dat je ermee om leert gaan.
Maar dit is een andere situatie...