Advies

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 15:52

tja dat zijn koeien en varkens ook, die eten we ook op laten we niet lopen.

het verschil met paarden en koeien is dat je sport en recreatie met ze kan bedrijven, is dat geen optie dat is slacht imo de beste optie.

Het zijn geen huisdieren als katten en honden.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 15:53

Ts sorry ik heb niet het hele topic gelezen. Als het financieel mogelijk is zou ik hem aanhouden en nog lekker buiten in de opfok/natuur gebied houden. Mocht hij lichamelijk ook beperkt worden bij opstaan/eten etc dan laten inslapen. Hij is pas 3 jaar en nog volop in de groei. Wie weet als hij uit zijn groei fase is dat het nog wel iets verbeterd?

Mungbean

Re: Houden, weggeven of toch inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 15:58

Ik heb inmiddels redelijk interessante reacties gehad. Ik hou jullie op de hoogte van mijn verdere beslissingen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:12

Leuk paard, als je het je kunt veroorloven in alle redelijkheid, zou ik hem nog even laten staan. Hij is nog volop in de groei. Denk dat het zal verbeteren nog en met de juiste training een fijn paard kan worden voor de juiste recreatie ruiter die het een interessant project vindt. Als je hem echt graag kwijt wil, dan weet ik echt niet wat ik zou doen; misschien ook wel zo'n topic openen..!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:22

Ik vind het jammer dat er hier veel heel negatief denken over het weggeven/ in adoptie geven van paarden. De negatieve verhalen zijn er en die komen ook genoeg aan bod maar zijn minstens evenveel positieve verhalen te vinden.
Ik heb zelf een paard geadopteerd van de politie (België): paard zat/ zit zowel fysiek als mentaal wat in de knoop maar ik heb er al 1,5 jaar heel veel plezier van en zou hem niet meer kunnen missen. Stilaan is hij beter aan het worden en dat is heel fijn om te zien :-).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:24

fokfanaat schreef:
tja dat zijn koeien en varkens ook, die eten we ook op laten we niet lopen.

het verschil met paarden en koeien is dat je sport en recreatie met ze kan bedrijven, is dat geen optie dat is slacht imo de beste optie.

Het zijn geen huisdieren als katten en honden.

Dat is voor iedereen anders denk ik. Sommige mensen houden varkentjes als huisdier en veel vrouwen houden meer van hun paard dan van hun man :D

Ts heeft aangegeven dat ze zelf de capaciteit heeft om het paard goed te trainen en wel mogelijkheden met hem ziet. Ze heeft er alleen geen tijd voor. Het gaat er hier dus niet om dat het paard moet worden geslacht omdat het pijn heeft of "kapot" is, de vraag is of je het acceptabel vindt om een paard in te laten slapen omdat je er geen tijd meer voor hebt. Een etisch vraagstuk dus.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 16:25

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 06:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:39

Je hebt dat zelf aangegeven hoor ts. Je hoeft hier nu natuurlijk geen ethische discussie te gaan voeren, zo bedoel ik het niet, maar er wordt nu steeds gedaan alsof het paard "kapot" is en daarom moet hemelen. Terwijl dat niet jouw uitgangspunt was in je op. Dus dat is alleen even waar ik op wijs.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:49

maximuss schreef:
Ik vind het jammer dat er hier veel heel negatief denken over het weggeven/ in adoptie geven van paarden. De negatieve verhalen zijn er en die komen ook genoeg aan bod maar zijn minstens evenveel positieve verhalen te vinden.
Ik heb zelf een paard geadopteerd van de politie (België): paard zat/ zit zowel fysiek als mentaal wat in de knoop maar ik heb er al 1,5 jaar heel veel plezier van en zou hem niet meer kunnen missen. Stilaan is hij beter aan het worden en dat is heel fijn om te zien :-).

Ben ik absoluut met je eens. Wij hebben ook een paard gekregen van mensen. 20 jarige merrie die al ruim 3 jaar stilstaat. Wij willen haar weer gaan oppakken en eventueel nog een veulentje uit fokken. Dit alles in goed overleg met de vorige eigenaren die haar natuurlijk een stuk beter kennen dan wij en met goed kijken naar de merrie en wat zij nog aankan. Op dit moment staat ze heerlijk paard te zijn in onze kudde en te genieten.
Helaas overschaduwen de negatieve verhalen de positieve terwijl het soms best een goede oplossing kan zijn.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:49

Nikass, dit is precies wat ik in mijn vorige bedoelde met bashen. Niet doorhameren nu, punt is duidelijk.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:51

TS, ik moet zeggen dat ik bewondering heb voor hoe je hier in staat. Voor de manier waarop je erover denkt en alle voors en tegens tegen elkaar afweegt. En ook hoe je, tot nu toe, omgegaan bent met mensen die een andere mening hebben.

Als ik TS goed begrijp dan is dit paard wel degelijk kapot. Heb nog geen filmpjes kunnen zien, dus baseer me enkel en alleen op het geschrevene. Als het paard in handen van een ruiter komt, die weet wat ie doet, dan bestaat er een kans (!) dat het paard nog wat kan. In handen van een onkundig ruiter is er, lijkt mij, sprake van een grote kans op ongelukken. Zowel voor het paard als voor de ruiter.

Je moet maar net zo'n goede ruiter treffen die nog zin en tijd heeft om een projectje aan te nemen. En ik vind het van moed en inzicht getuigen dat TS het paard niet zomaar verkoopt / wegdoet. Dit om nare zaken te voorkomen.

TS, ik hoop dat je een oplossing kunt vinden waar je vrede mee hebt, al dan niet met een nieuw baasje dat weet wat hij/zij doet, al dan niet enkeltje paardenhemel.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:25

Nikass schreef:
Je hebt dat zelf aangegeven hoor ts. Je hoeft hier nu natuurlijk geen ethische discussie te gaan voeren, zo bedoel ik het niet, maar er wordt nu steeds gedaan alsof het paard "kapot" is en daarom moet hemelen. Terwijl dat niet jouw uitgangspunt was in je op. Dus dat is alleen even waar ik op wijs.

Pardon?
Paard is atactisch, heeft dus een beschadiging (lees fout / kronkel / niet kloppend of juist:kortom = iets is deels dus wel degelijk kapot) in het zenuwstelsel...
Dus kom niet met ethisch verantwoord aan!

Want dan is het volgens jou wel ethischverantwoord om bewust zo'n dier erop te gaan zitten terwijl dit paard nog alles mot leren?
Poeh....
Ik snap best dat als je een paard al langere tijd hebt en die krijgt dit, dat je ermee om leert gaan.
Maar dit is een andere situatie...
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 29-08-14 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:27

Kleine verwarring tussen esthetisch en ethisch ;-)...

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:29

Ja, sorry was al bezig het te veranderen !
Mot dus ethisch zijn ;)!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:37

TS heeft toch nergens aangegeven dat het paard zeker weer "goed" wordt als ze het paard gaat rijden? Ze heeft aangegeven dat er een (kleine) kans is dat het paard beter gaat lopen als het de juiste spieren krijgt. Dat betekend niet dat het paard dan niet meer atactisch is, maar dat het daar wellicht iets minder last van heeft. Feit blijft dat je zo'n paard binnen no-time echt helemaal kapot rijdt als je niet weet wat je doet (wat bij een volgende eigenaar waarschijnlijk het geval gaat zijn).

Ik vind de opmerking dat het een ethische vraagstuk is dan ook raar. Het paard is "kapot", kan wellicht de goede kant op geholpen worden, maar zal altijd extra kwetsbaar blijven.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:48

Nikass schreef:
Ts heeft aangegeven dat ze zelf de capaciteit heeft om het paard goed te trainen en wel mogelijkheden met hem ziet. Ze heeft er alleen geen tijd voor. Het gaat er hier dus niet om dat het paard moet worden geslacht omdat het pijn heeft of "kapot" is, de vraag is of je het acceptabel vindt om een paard in te laten slapen omdat je er geen tijd meer voor hebt. Een etisch vraagstuk dus.

Nee, de vraag is of het acceptabel is een paard dat atactisch is en waarschijnlijk niet de juiste begeleiding kan krijgen in te laten slapen. Da's iets heel anders.

Sluit me verder bij Angela aan. :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:57

Nikass schreef:

heb je het filmpje gekeken in de OP? beest is toch stuk?

Paperboy schreef:
Een paard zijn hele leven in een grote weide in een kudde is heel normaal voor een paard hoor, daar zijn paarden nou juist voor gemaakt :D . Wij noemen het grasmaaiers maar in de natuur doen ze niet anders dan met soortgenoten leven en heel veel grazen....
.

en opgegeten worden door wilde dieren als ze niet goed lopen...

maximuss schreef:

Dit had tot 2 jaar geleden mijn bericht kunnen zijn, ik was ook altijd positief over weggeven en adoptie etc tot ik vorig jaar mijn eigen paard aan mensen heb verhuurd die graag wilden adopteren. Dat waren, om het heel voorzichtig te zeggen, best wel geitewollen sokken en mn paard is er op zn zachts gezegd niet beter op geworden.
Dus helaas ook van mij een negatief verhaal.

TS, super dat je wat opties hebt gekregen ook via PB ik hoop dat je er een fijne oplossing aan kan vinden voor je kanjer want hij is echt prachtig..

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:03

@ Polly: Dat begrijp ik maar het kan ook gewoon goed gaan. Ik stond als mogelijk adoptant ook wantrouwig tegenover het hele proces (zeker tov particulieren) maar ik ben heel blij dat ik het toch gedaan heb (speelt ook wel mee dat bij mij de andere partij de Belgische staat is en er een lijvig contract is ;-)).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 18:14

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 06:54, in het totaal 1 keer bewerkt

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:42

maximuss schreef:
@ Polly: Dat begrijp ik maar het kan ook gewoon goed gaan. Ik stond als mogelijk adoptant ook wantrouwig tegenover het hele proces (zeker tov particulieren) maar ik ben heel blij dat ik het toch gedaan heb (speelt ook wel mee dat bij mij de andere partij de Belgische staat is en er een lijvig contract is ;-)).

Dit komt heel negatief over, en is niet zo bedoeld, en al helemaal niet persoonlijk. Maar jij staat aan de andere kant van het contract, das gewoon een andere situatie, jij hebt namelijk zelf de "controle", en jij weet wat jouw plannen met een dier zijn.
Op het moment dat ik mijn kapotte paard aan een ander toevertrouw, kan ik alleen maar hopen dat ik die persoon goed heb ingeschat. Het hoeft nog niet eens over kwade wil te gaan, kijk bijvoorbeeld naar polly, haar "geitenwollensokken"eigenaars hadden ongetwijfeld niet de intentie om bewust kwaad te doen, maar desondanks is dat anders gelopen dan gepland/gehoopt. Als je dan ook nog eens rekening houdt met het feit dat de wereld vol loopt met ervaren oplichters, die heel goed weten hoe ze tegen iemand moeten zeggen wat die wil horen om vertrouwen te winnen, dan wordt het alweer een stuk moeilijker.

Ik ben 2X enorm teleurgesteld in hoe er met mijn vertrouwen in een ander paardenpersoon is omgegaan, geen 3e keer meer, en de optimistische-voordeel-van-de-twijfel-gunnende-persoon in mij is ook definitief vertrokken. Betekent dit dat alle andere eigenaren per definitie slecht zijn? Nee, helemaal niet, het betekent gewoon dat ik het risico niet meer neem :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:58

Evelienepien schreef:
Nikass schreef:

Pardon?
Paard is atactisch, heeft dus een beschadiging (lees fout / kronkel / niet kloppend of juist:kortom = iets is deels dus wel degelijk kapot) in het zenuwstelsel...
Dus kom niet met ethisch verantwoord aan!

Want dan is het volgens jou wel ethischverantwoord om bewust zo'n dier erop te gaan zitten terwijl dit paard nog alles mot leren?
Poeh....
Ik snap best dat als je een paard al langere tijd hebt en die krijgt dit, dat je ermee om leert gaan.
Maar dit is een andere situatie...

Ik reageer op een opmerking van ts, niet op jou. En opmerkingen in de trant van "dus dan is het volgens jou..." slaan kant nog wal. Dat is jouw conclusie, niet de mijne.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:02

Pairadice je hebt pb :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:05

Vind ik een moeilijke...

Ik vind hem op de filmpjes eigenlijk best wel goed bewegen. Eerst filmpje is de longeerhulp te kort bijgezet, zodat ie niet kan gaan halsstrekken en meer op de voorhand gaat, waardoor de achterhand iets minder onder komt, maar vind het er al bij al niet slecht uitzien. Als die in het gewone handelscircuit terechtkomt, dan is het wel een feit dat ie zonder achterliggend verhaal verkocht wordt, met alle gevolgen van dien.

Ben ook eerder voorstander om "kapotte" paarden te laten inslapen, maar in dit geval zou ik het niet over mijn hart krijgen denk ik. Wat dan wel de optie is in jouw geval, weet ik ook niet.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:28

Beste TS,

Ik denk dat de vraag is of je het dier nog wat leuke tijd wil geven of niet. ik zou hem niet weg doen, misschien eventueel een verzorgster met ervaring die je gratis helpt.

Wij hebben ook een paard gehad dat atactisch was. Als jaarling gekocht voor dressuur, met 3 jaar aangereden (zelf) met alle rust. Ataxie kwam er pas als diagnose uit toen hij 5 was, en die was minder erg als die van jou.
Met 5 jaar konden we recreatief rijden en had hij mooie bespiering. Met 10 jaar was daar niets meer van over en zag er weer uit als die van jou.
Door de neurologische problemen kreeg hij koliek die steeds terug kwam. Uiteindelijk hebben we hem nog laten opereren (slecht advies en emotionele beslissing) en hij is na 3 dagen in de kliniek overleden omdat ook de dunne darm stil viel. Hij had te lang gelegen, kon door de ataxie niet opstaan. Uiteindelijk kwam hij voor ons overeind en hebben we hem uiteindelijk moeten laten inslapen na een hel van 3 dagen.
Een zware les geleerd, om emoties te scheiden van wat goed voor het paard is.
Verkopen/weggeven zou ik niet doen, nog even van genieten tot de aftakeling begint is een optie indien financieel mogelijk.
Ik zou hem in ieder geval niet weg doen, weide, recreatief rijden zodra je de mogelijkheid hebt of iemand hem bij jou laten verzorgen en misschien rijden.
Wel zodra hij weer slechter wordt zou ik hem laten inslapen voor het te erg wordt.

We hebben zelf er erg veel verdriet van gehad, omdat het dier voor mijn dochter echt haar "soulmate" was.

Groetjes en sterkte met de beslissing,

Jinks

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:31

Nou nou wat een overdreven gedoe. Beest is helemaal niet stúk. Heeft enkel een raar loopje vanwege ataxie. Hij hoeft ook helemaal niet per se te verbeteren om bruikbaar te zijn, hij loopt goed genoeg en geen pijn. Het kan op deze manier ook gewoon een leuk recreatiepaard zijn. Alleen heb je het risico dat hij slechter gaat lopen.

Ik zou hem gewoon zelf aanhouden en wegzetten/houden tot je tijd voor hem hebt. Als hij verslechterd tijdens het wegzetten of erna, kan je hem altijd nog naar de slacht brengen.