De gok toch maar nemen? [afdak/hok maken].

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:17

Ik vind je bouwwerk erg mooi hoor en hoop dat je het lang mag laten staan. Vond dat verhaal op de website van Valkenburg hoopgevend; kennelijk zien ze eindelijk in dat het dierenwelzijn in het geding is. Ik woon in het noorden, en hier mag ook niets. Ik heb twee percelen, die aan elkaar grenzen. Op de ene (het perseel waarop het huis staat) mag ik tegenwoordig zelfs vergunningsvrij een hokje bouwen, een schuurtje plaatsen en een schutting zetten. Ben zelfs voor een schutting bij de gemeente geweest en dat mocht niet als hij hoger is dan 1 meter. Nu mag dat vergunningsvrij. Maar op mijn andere perceel, wat geen bouwgrond maar weidegrond is mag niks. Mag geen afscheidingen plaatsen anders dan hekken of schrikdraad van max 1,20 m en niets permanents neerzetten. Tent mag niet, schutting mag niet, niks.
Een kennis heeft een paard dat bij andere paarden op een wei stond, geen beschutting, niets. Precies zoals jij zegt: nog geen tent mag er staan. Het enige wat wel mag (want daartegen kan wettelijk niks worden gedaan) is het bouwen van een strobalen-schuilplaats. Op internet zijn wel handleidingen te vinden hoe dat stevig en veilig kan.

Maar ik hoop voor je dat dit fraaie huis mag blijven.

gohya

Re: De gok toch maar nemen? [afdak/hok maken].

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 13:26

Ik heb vannacht eens nagedacht,maar ik wil tóch dat uitstekende stuk dak inkorten.
Ik vind het té ver uitsteken, zo kan de wind er veel te makkelijk onder slaan.
De achterkant is niet erg,dat zit erg beschut en uit de wind.Afgelopen nacht behoorlijk hard gewaait,ben benieuwd of het halve dak er nog wel op zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:14

Kun je het hele dak niet een stuk naar achteren doorschuiven ??

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 14:33

Nee er staan daar grote struiken en bomen,het dak komt er al tegen aan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:34

Oh dat is niet handig, want als het hard waait kunnen die bomen je dak ook kapot drukken.
Hier thuis hebben we ook wat takken van een boom af moeten halen omdat ie met storm de pannen van het dak veegde :D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 14:45

Ik heb er al aardig wat takken af gesnoeid, zal er aan de achterkant nog meer afhalen dan.
Ook ga ik tóch het deurtje veranderen,maak toch maar een grotere deur.
Ik ga zo testen hoe dat gaat om met een snoeischaar in die golfplaat te knippen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:39

Bij een grotere deur heb je zéker bredere scharnieren nodig óf je moet een wiel eronder zetten (en zorgen dat er een hard paadje ligt waar het draait.)
Sterkte met de golfplaat !!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:55

En ligt het nu aan mij, of is die deur echt breder bovenaan dan onderaan? Als hij dan gaat uitzakken (wat heel waarschijnlijk is zonder schuine verbinding erin om hem in vorm te houden), dan kan hij al vrij snel niet meer dicht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:21

Ach als TS een grotere deur gaat maken dan is dat geen probleem :D

@gohya: ik zou van het hele rechterpaneel een deur maken. Hoef je niets te verzagen ook :D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 17:44

Ik heb die kleine deur nu gewoon vast gezet en de linkerkant is/word de deur.
De gehele rechterkant vind ik te groot voor een deur.De scharnieren die ik nu heb zijn stevig genoeg,het hout is erg licht he van die deur.

De wind heeft de hele rol uit gelegd,nu is het hele dak bedekt.Maar er is niets kapot gewaait.
Ik heb nu maar stoeptegels op het uiteinde v.d. rol gelegd tegen de wind,tot we het vast gezet hebben.

Zo was het toen ik op de wei aankwam.
Afbeelding

Zo word de deur nu.
Afbeelding

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:45

Hoe is het met je oor en je bult? Ts

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:55

TS, knap dat je al zover gekomen bent.
Alleen idd je dak dat gaat hem niet worden, die steekt teveel uit.
De hengen van je deur zijn veel te kort/niet stevig genoeg. Binnen een mum van tijd zal je deur door gaan hangen. Ze moeten met zo'n brede deur toch echt wel de helft van je deur bedekken, als het ware.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 21:47

@vrouwke mijn oor is ietsje minder rood en minder dik,maar nog wel een groot oor haha.En doet wel pijn als ik er aan kom,kan er ook niet op liggen,dat doet érg pijn.De bult zit er nog.

Ja dat dak steekt véél te ver uit, dat gaat niet werken als de wind er onder slaat!
Maar dat kort ik echt in.
Maar die deur is superlicht van gewicht he.En onderaan komt ook nog zo'n heng te zitten.
We hebben hier in de tuin ook zo'n poortdeur gemaakt van een schuttingdeel,die heeft maar 2 hengen,zelfde maat,en die deur hangt er al jaren zonder kapot te gaan.

elenaMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:25

heel vroeger hadden wij gewoon een kleine afgekeurde prefab woonunit geplaatst (tussen muren waren eruit, ramen waren eruit, dak en muren in goede staat.. zand op de vloer en klaar)..

beetje creatief te werk gaan met prefab of mobiele behuizingen en er is veel mogelijk..

ik weet niet wat je kostenraming is.. maar toevallig zag ik dit net staan:
http://www.marktplaats.nl/a/zakelijke-g ... ousPage=lr

simpelweg het interieur eruit slopen, tussenmuurtjes eventueel eruit, deuropening vergroten.. et voila.

andere opties waarvoor vaak geen vergunningen nodig zijn:
- blokhutten
- tuinhuisjes

daarnaast, mocht je daar wel toestemming voor krijgen.. een kleine loods of nishut plaatsen zijn tevens perfect.. de kleinste maten geven voldoende ruimte voor twee boxen, opslag hooi en strooi, paar tonnen voer en paar kasten.. en dan houd je ruim voldoende loopoppervlakte over voor jezelf en het paard om erin en eruit te gaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 17:31

@elenaMM als ik dat er neer zou zetten zou ik snel de gemeente aan de deur hebben.
Ik ben al blij als dit hok mag blijven staan,wat ik wel denk hoor.Het weiland is van een instelling en de gemeente weet dat ook.Meestal kijken ze niet zo nauw als een instelling iets bouwt op hun land.
Heb de deur er nu goed in zitten.
Ook heb ik al een klein stukje van de golfplaat geknipt met een snoeischaar! en dat gaat helemaal perfect.
Had ook nog even bij Gamma gevraagd of daar miss. een speciale schaar ofso voor was.Die man keek me heel verbaasd aan toen ik zei dat ik het nu knip met een snoeischaar.
Hij zegt:breekt of scheurt het dan niet? Nope gaat perfect zeg ik.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 18:25

De deur zit nu toch wel veel beter vind ik.
Afbeelding

Afbeelding

Stukje van de golfplaat geknipt.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:27

Nou ik hoop voor je dat het goed blijft gaan. Maar beter nu meteen gedaan dan over een jaar, want dan is het materiaal 'harder' geworden en gaat het veel sneller kapot.
Had je dat dak ook bij de Gamma gekocht ??

Met die deur zo heb je iig geen last van uitzetten en niet meer sluiten :D (aanslag in opdekstijl :D )

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 18:29

Nee die golfplaat heb ik bij de houthandel gekocht,waar ál het materiaal vandaan komt.
Moet er in het midden nu ook nog zo'n heng op? de deur is wel superlicht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:32

Óf je maakt bovenaan een langere heng (50 cm) en doet deze naar het midden óf je kunt ook een klein blokje in de grond zetten waar je de deur op kunt laten rusten als ie dicht is. Dan kan ie ook niet gaan doorhangen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 18:36

Als de deur dicht is,rust die op de staande balk.Ik druk hem boven even aan en dan zit die klemvast zeg maar.Dat bovenste latje in de breedte komt precies tegen de balk aan.Hij hangt dus niet los,das alleen als de deur open staat.Maar anders kan ik altijd nog een blokje neer leggen.

elenaMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:56

zit er verder wel keurig netjes uit voor een 'bouwsel' hoor.
hopelijk doorstaat ie de meeste stormen.. maar het is van dien soort dat het ook relatief 'makkelijk' is om weer op te zetten..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 19:22

Voor het houtwerk ben ik niet bang,dat doorstaat wel een storm. Maar die golfplaat, nu die nog zo ver uitsteekt, daar heb ik minder vertrouwen in morgen met die harde wind.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:20

wat ga je nou eigenlijk tussen de muren en het dak doen om dat te dichten?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 20:33

Van dat soort doek,staat hier in het topic aan gegeven.
Op pagina 7.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 15:22

De wind had toch wel mooi de stoeptegels allemaal eraf geblazen! Golplaat waaide ook steeds omhoog.
Heb tóch maar effe gauw de achterkant vast gezet met schroeven,vraag me niet hoe [zoals ik op dat trapje stond in de wind] maar het is gelukt.
Wilde ook de voorkant vast schroeven,maar wéér de accu leeg.Nou ja,het zit nu beter vast dan gister.
Ook heb ik van de hele voorkant de stuk golfplaat af geknipt.Nu kan de wind daar niet meer onder slaan.
Afbeelding

Van de voorkant gezien.
Afbeelding
Het uiteinde moet ik ook nog netjes bijknippen.