Stal gesloten met kerst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:42

ralphtdw schreef:
wij mogen zondags nooit komen op stal (tenzij je een goede reden heb paard ziek enz).
wij vinden het helemaal niet erg,
de paarden worden allemaal netjes gevoerd en buiten en binnen gezet. is er wel wat aan de hand word je netjes gebeld en wij hebben een dag rust:P
snap niet waarom het dan erg is als je 1 kerstdag niet mag komen.

Als je fanatiek wedstrijden rijdt is dat wel een probleem natuurlijk, op zondag niet mogen komen. Ik zou daar dus ook niet voor kiezen.

smurffie

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:44

En ook als je dan wedstrijd hebt op zaterdag, want de dag na een wedstrijd wil je je paard toch ook niet stil hebben staan.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 01:03

in geval van TS (paard komt er niet uit en stal wordt niet gedaan) vind ik het wel echt een issue. Maar als de paarden gewoon buiten komen en de stallen gedaan worden zie ik het probleem er niet van als dat 1 of 2x per jaar een dagje zo is.

Andersom, ik heb er gelukkig geen last van :Y) maar eigenlijk zou ik het zelf heel vervelend vinden als ik niet om die 1 of 2 dagen per jaar zou kunnen/mogen vragen van mijn pensionners. Ik bedoel, ik huur de box (50 euro per box, tis niet mijn terrein he), vraag 100 euro voor een jong paard tot en met 2 jarige leeftijd incl.onbeperkt ruwvoer, krachtvoer indien nodig, incl. bodembedekking. Incl. elke dag weidegang en elke dag uitmesten (en ja, ik leg er op toe bij mijn opfokklanten indd :+ ) en incl. dat ik 24/7 op stal ben als dat nodig is en dan zou ik niet mogen vragen om één dagje van die 365 even geen mensen op het terrein tenzij nood? Eigenlijk belachelijk toch...

Zou ik 500 per paard vragen en er aan verdienen dan zou ik daar dan wel weer heel anders tegenaan kijken denk ik :Y)

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 01:15

Wat is nou 1 dag in het jaar niet naar je paard gaan???

Ik heb m'n paard op de bijna perfecte pensionstal staan. Er is alleen 1 maar en dat is dat ze ook eerste kerstdag gesloten zijn. Dit stond ook al in het contract dat ik moest tekenen toen ik daar kwam staan.

Moet ik dan op een stal waar veel minder weidegang mogelijk is, buitenrijden alleen met gevaar voor eigen leven kan door alle auto's die laagvliegend over de weg gaan en een rotsfeer hing blijven staan alleen omdat ik per se ook met kerst wil rijden???? Afgelopen jaren deed ik m zelf ook alleen maar rondje molen op 1e kerstdag dus denk dat hij deze kerst ook wel overleeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 01:34

Is in sommige gevallen ( het op zondag en andere feestdagen niet welkom zijn ) een beetje een geval van geloof opdringen. Ik zou persoonlijk nooit op een stal gaan staan waar dit zo is. Ik werk maandag t/m zaterdag, daarnaast heb ik ook nog school. Als ik dan op zondag, mijn enige vrije dag, niet eens welkom ben om bij mijn paard even uit te puffen.. Dan zou ik het echt even niet meer weten.

TS, in jouw geval; tsja, als je het naar je zin hebt, wat is dan 1 dag in het jaar? Als je dit een serieus probleem vind, praat er dan over met je staleigenaar. Misschien is er een oplossing. Als het niet op te lossen valt en je baalt er zo verschrikkelijk van, zou ik een andere stal zoeken. Maar die ene dag zou voor mij geen reden zijn om te verhuizen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 01:48

Vreemd.
Dat zij zelf geen zin hebben om op 1e kerstdag druk te zijn op stal is tot daar aan toe (maar hadden ze moeten verzinnen voor ze aan paarden begonnen) maar ze kunnen jou toch niet verbieden je paard er even uit te halen.
Wat is de reden dat ze ook niemand op het erf toelaten?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 01:50

Goh wat een vreemde reacties zie ik hier allemaal voorbij komen zeg.
Dan mag ik mijn handen klappen voor de stal waar ik sta, ik heb onregelmatige diensten ochtend, avond en nachtdiensten dus ook met de feestdagen.!! En in het weekend zijn dat 12 uurs diensten. En wij mogen gewoon 365 dagen bij ons paard komen tot 22:00 in de avond en op zondag tot 21:00..Als je wedstrijd hebt en je bent later terug laten ze het hek open staan tot je terug bent..
Ik ga elke dag naar mijn paard moet er echt niet aandenken dat de stal elke zondag dicht zou zijn, ik rijd fanatiek wedstrijden op zaterdag OF zondag in de weekenden dat ik vrij ben.

Dus een stal waar je niet 365 dagen welkom bent, is niet mijn stal waar ik mijn paard zou stallen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 02:15

Ik snap het probleem er ook niet van, zoiets weet je voordat je begint aan paarden en pensionstalling in het bijzonder.
En het is net watvoor probleem je er zelf van maakt, het is niet dat je ernaast moet blijven staan bij alles wat ze doen.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 02:41

Ik zou doen alsof ik er niks van had gehoord en gewoon gaan. Jouw paard! Het staat schijnbaar niet in je contract, dus zo zwaar zullen ze er niet aan tillen.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 05:03

Op de stal waar ik vroeger stond mochten we nooit voor 11 uur 's morgens komen, wel als je met een excuus af kwam, je moest weg met de trailer oid.
Ik vind dat je altijd de mogelijkheid moet hebben om naar je paard te gaan, niet dat ik het 1 dag niet zou kunnen missen :P

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 08:03

ik heb in het verleden op een stal gestaan waar je op zondag niet welkom was. Alleen indien je paard medische zorg nodig had mocht je komen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 08:09

je paard gaat er niet dood aan maar je kan het van twee kanten bekijken.

Aan de ene klant heeft een pensionstalhouder voor dit werk gekozen en weet je dat ook feestdagen erbij horen. Je kan altijd je tijden aanpassen. van 12-16 of iets dergelijks. Is natuurlijk ook afhankelijk van hoe groot je stal is. Als je honderd paarden hebt staan kan je niet van je klanten verwachten dat ze in vier uur klaar zijn. Heb je er maar 5 dan moet twee uurtjes al genoeg zijn denk ik.

Aan de andere kant kan je wel begrijpen dat een pensionhouder indd ook weleen een dagje rust op zijn erf wilt, zeker als het elke dag druk is op je erf.

Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat de stal echt helemaal dicht was. Wel altijd een aangepaste tijd. iets later open en eerder dicht, maar dat vind ik niet meer dan logisch.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 08:15

Die ene dag per jaar zal toch niet zo een ramp zijn? Hij heeft er weer meer dan 300 dagen na om ervan op te knappen. Ideaal is het niet, maar om nu voor 1 dag in het jaar gelijk weg te gaan van die stal terwijl je het verder naar je zin hebt...

Bij ons waren ze vorig jaar voor het eerst open met de kerst, jaren daarvoor waren ze ook gesloten en kregen ze natuurlijk wel te eten maar kwamen niet uit stal. Afgelopen jaar zijn ze 3 uurtjes open geweest. Voor mij precies genoeg om 1 paard te rijden en 1 paard longeren/loszetten e.d.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 08:21

Typisch iets om duidelijkheid over te krijgen voordat je je paard verhuisd.
Dan zie ik het probleem niet. Voor de paardeneigenaar heb ik begrip en voor de pensionstalhouder niet minder.
Die laatste bepaalt de voorwaarden en de eerste kan daarmee akkoord gaan of niet.
Geloof opdringen, zoals eerder geschreven werd, vind ik dan ook onzin.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:18

ShamalArabs schreef:
in geval van TS (paard komt er niet uit en stal wordt niet gedaan) vind ik het wel echt een issue. Maar als de paarden gewoon buiten komen en de stallen gedaan worden zie ik het probleem er niet van als dat 1 of 2x per jaar een dagje zo is.

Andersom, ik heb er gelukkig geen last van :Y) maar eigenlijk zou ik het zelf heel vervelend vinden als ik niet om die 1 of 2 dagen per jaar zou kunnen/mogen vragen van mijn pensionners. Ik bedoel, ik huur de box (50 euro per box, tis niet mijn terrein he), vraag 100 euro voor een jong paard tot en met 2 jarige leeftijd incl.onbeperkt ruwvoer, krachtvoer indien nodig, incl. bodembedekking. Incl. elke dag weidegang en elke dag uitmesten (en ja, ik leg er op toe bij mijn opfokklanten indd :+ ) en incl. dat ik 24/7 op stal ben als dat nodig is en dan zou ik niet mogen vragen om één dagje van die 365 even geen mensen op het terrein tenzij nood? Eigenlijk belachelijk toch...

Zou ik 500 per paard vragen en er aan verdienen dan zou ik daar dan wel weer heel anders tegenaan kijken denk ik :Y)

Je hoeft hun hand toch niet vast te houden als ze komen dus waarom zou je er dan last van hebben als ze gewoon hun eigen ding doen? Je weet toch als je er aan begint dat er mensen op je terrein komen waarom wil je dan die ene dag geen mensen. Je kan als stalhouder dan toch ook gewoon je eigen ding doen. Je hoeft ze niet te zien, je hoeft niet met ze te praten. Je kan gewoon de deur uit naar familie of familie bij jouw laten komen. Maakt dan toch niet uit dat andere er voor kiezen om met hun paard aan de gang te gaan.

Maar als je het besluit als stalhouder is het wel zo handig om dat gewoon van te voren aan te geven voor ze er komen staan. Net zoals klanten er naar moeten vragen. Kan je dan nog beslissen of er betere stallen zijn waar je wel altijd welkom bent als je er een probleem mee hebt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:32

De stal iedere zondag dicht zou voor mij echt not done zijn.
Dan hadden de mensen geen pensionstal moeten beginnen, ze moeten immers toch gewoon de paarden verzorgen.
Maar goed als je dit van tevoren weet, kun je er rekening mee houden.
Ik vind het wel niet zo netjes dat de stal ts er nooit over heeft geinformeerd dat ze met kerst dicht zijn, want blijkbaar is ze er per toeval achter gekomen.

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:46

Ik vind het vooral bijzonder dat er moeilijk gedaan wordt over één dag op stal, terwijl veel paarden altijd op stal staan. Als je paard dagelijks in de weide komt, dan kan een dagje op stal heus geen kwaad, en dan kan het al helemaal geen kwaad als je één, of twee dagen, of een week, niet komt. Doe ik heus wel eens en mijn pony wordt er niets minder van. (Ik sta in volpension, pony komt altijd buiten met vriendjes)

Het is een ander verhaal als je paard niet buiten komt, ja, dan is het minste wat je kunt doen het arme dier enkele malen per dag uit z'n stal halen. Maar begin er dan niet over dat het sneu is als het paard zo veel op stal staat, hallo, je hebt zelf voor die stal gekozen... Heb altijd het gevoel dat je jezelf voor de gek houd, als je denkt dat die paar minuten stappen of losgooien kunnen compenseren voor het totale gebrek aan weidegang. Paard moet lekker rennen en spelen, en gras eten, en rollen in de weide of paddock.

Mijn mening :o

In het geval van de TS, als je paard verder elke dag buiten komt, dan is het echt niet zo erg om een dagje op stal te blijven, hoewel het misschien niet ideaal is, is dat ook geen ramp, lijkt me!

cupido2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:54

Bij ons was de stal wel altijd gewoon open en toegankelijk. Maar het was met kerst toch wel standaard het geval dat iedereen alleen even kort kwam om de stal uit te mesten ofzo en voor de rest de eigenaren met rust liet.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:23

Hier in de buurt zijn heel veel stallen op zondag gesloten. Daar ga ik dus never nooit niet staan. Ik werk full time en in de weekenden wil ik dus ongestoord de hele dag naar mijn paard kunnen als ik dat wil :o. Over één dag in het jaar zou ik, als de pensionstal verder helemaal naar mijn zin zou zijn, ook niet over vallen.
Dat mijn paard dan de hele dag niet buiten zou komen én niet uitgemest zou worden, zou ik wel vervelend vinden ook al gaan ze er niet dood aan.

Ik vraag me af hoe de pensionstallen waar je op (een) bepaalde dag(en) niet mag komen zijn ingedeeld. In hoeverre hebben ze er daadwerkelijk last van?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:23

hmmz,ik heb aan 2 kanten gestaan,zelf een pensionstal gehad,én zelf klant geweest...

nu heb ik altijd op stallen gestaan waar je gewoon mocht komen,1 moest wel want daar moest je alles zelf doen,alleen vroeg de eigenaar die op het terrein zelf woonde of je met kerst voor 18.00 wilde komen,en dat was best heel redelijk aangezien je pal voor zijn deur parkeerde...

De andere kant is pensionstal eigenaar zijn en klanten hebben,wij woonde daar ook zelf op het terrein ,en je kan proberen afspraken te maken,maar mensen komen altijd vroeger en gaan altijd later weg als dat je gevraagd hebt,want ach,dat kwartiertje of halfuurtje...of uurtje...wat maakt dat nou uit...

Nu gooide ik gewoon alles open hoor tot savonds 22.00 mensen zochten het maar uit,maar enige wat ik had gevraagd was kerst /nieuwjaarsdag niet té vroeg voor de deur te staan ( staldeuren deed ik van binnen uit op slot,en liepen 2 waakhonden rond bij de paarden en spullen) ,stonden ze dood leuk om 7.00 aan de deur te kloppen dat men naar binnen wilde,degene was nl een nachtje door gegaan en vond het wel makkelijk smorgens het paard te hebben gedaan...

en dát is echt niet tof :n ,kan me dan ergens best voorstellen dat staleigenaren zeggen,dan maar helemaal een dag dicht als dit een paar keer voorgekomen zou zijn... :)

ervaring heeft geleerd dat niet iedere pensionklant zich heel netjes aan afspraken houdt...

en tja,een dag op stal,als een paard goed te eten krijgt zal het er niets van krijgen,hier staan ze ook wel met extreem weer een dag binnen....

maar het zal anders voelen als het je opgelegd wordt dat je niet mag komen of dat je zelf beslist dat het paard om wat voor reden dan ook niet naar buiten kan...

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:28

sympie schreef:
dus jullie gaan allemaal braaf elke dag naar jullie paard? Yeah right!!
Ik ken dat: sommige roepen en brullen omdat de stal 1 dag dicht is, terwijl er soms weken zijn waarbij je ze nooit ziet!

Dat lijkt me toch niet meer dan normaal dat je elke dag naar je paard gaat of dat er iig een verzorger komt als jij niet kan komen :=

Doet me denken aan iemand die mensen sprak die bij ons kwamen staan, nee dat was maar niks hadden ze gezegd, bij ons moest je namelijk elke dag naar je paard toe :') _O-

Bij ons gaat de stal niet dicht maar de stal sluit wel eerder, volgens mij rond 16:00/17:00, wat ik niet meer dan normaal vindt :) de meesten zijn vrij dus kunnen daarvoor hun paardje doen. En mocht iemand moeten werken dan is er altijd wel iemand die je paardje wil doen :)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:33

Een stal die gesloten is op zondag zou ik ook echt vreselijk vinden := daar zou ik al niet eens gaan staan. Zondag is juist een dag dat ik altijd lekker de tijd heb en graag wat leuks doe met mn paard, of lekker een lange buitenrit, crossles, wedstrijdje, etc.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:36

Ik heb geen bezwaar tegen een feestdag waarop je stalhouder zegt; deze ene dag van de 365 dagen is de stal gesloten. Ze worden gevoerd maar ze komen niet los; de dag ervoor worden ze flink opgestrooid en ik zou mijn stalhoudster (ik had vroeger een 'ze') dit graag gunnen, omdat ze er alle dagen en nachten voor jou en je dier staat, in weer en wind, ook als ze zelf of gezinsleden (ernstig) ziek zijn gaan ze gewoon door met hun taak waarvoor ze betaald worden. Een voordeel is dat als er niemand komt en alleen gevoerd wordt, de paarden er heel rustig bij staan. En echt, die ene dag kan heus geen kwaad voor je dier. Bekijk het iets ruimer, iets breder en of het nu in je contract staat of niet; het kan geen kwaad en gun het je stalhouder ook, een feestdag, en voor je paard een rustdag. Als jij een wedstrijd hebt op zondag en je moet om 8.30 starten, zorgen ze ook dat jij om 6.00 uur bij je paard kan om te vlechten, terwijl ze bijvoorbeeld normaal gesproken op zondag om 9.00 uur 'open' zijn. Zo meewerkend zijn de meeste stalhouders wel en als het een hele fijne stal is, werkelijk, geen bezwaar tegen die ene dag. Ik zou ze nog een kerstpakketje brengen ook, voor de goede zorgen voor je dier in het afgelopen jaar......

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:42

Volgens ons stalregelement:
De stal is het hele jaar door open voor pension mensen. Voor manege klanten niet. De manegepaarden hebben elke maandag rustdag. Ook de stal eigenaren hebben die dag rustdag. Dat houdt in dat we dan geen koffie kunnen krijgen, of vragen kunnen stellen.

In werkelijkheid:
Manegepaarden hebben op maandag vrij maar de manege eigenaren wandelen alsnog de hele dag in de stallen rond :') Meestal omdat ze hun eigen paarden dan verzorgen enz. Dus je ontkomt er niet aan om iets tegen ze te zeggen :)

Ik ben tevreden. Ik kan naar mijn paard wanneer ik wil. Eigenaren zijn echt mensen met een hart voor dieren. Als er iets is kan ik zelfs midden in de nacht bellen.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:49

Ik heb in het verleden op een manege gewerkt waar ze ook op 1e kerstdag en 1e paasdag gesloten waren. Ik moest natuurlijk wel komen om de paarden te voeren etc. maar de paarden gingen dan wel allemaal even een uurtje naar buiten of in het binnenbakje. De eigenaren waren zelf niet aanwezig op dat moment. Zo lang de paarden in goede handen zijn, zie ik het probleem niet :)
Natuurlijk is het een ander geval bij ziekte etc. dan mag het niet verboden worden.